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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Healthcare on the High Seas : A telemedical perspective on quality / Sjukvård på öppet hav : Ett telemedicinskt perspektiv på kvalitet

Storlien, Hugh Lars Haakon, Halldin, Anton Davis January 2020 (has links)
The Telemedical Assistance Service (TMAS) plays a vital role in medical care at sea by linking the medically responsible officers (MROs) on board with onshore physicians. This project aims to investigate telemedical providers’ perceptions of maritime health care quality today, as well as future potential improvements in this field. A qualitative methodology was chosen as its strength lies in focus on the processes – the people, situation and events that lead to certain outcomes. Semi-structured interviews with TMAS professional staff focused on current communication limitations, perceptions of overall care quality, and what developments, technological or otherwise, might improve healthcare at sea. Following interview transcription and coding against the aims, results with a good degree of consensus were as follows. Poor communication is clearly an issue. High speed data transmission would allow TMAS medical staff to directly observe and evaluate injured crew, and to direct MROs with greater certainty. A touchpad-based system to codify onboard pharmaceuticals was recommended. Standardised initial communication templates would save time and uncertainty and are congruent with how ship’s officers deal with many other situations. Given the difficulty MROs have with IV placement, a shift to intraosseous delivery was recommended. A smaller, more focused and integrated TMAS physician cohort in Sweden was suggested. Pulse oximeters, glucometers and defibrillators were seen as ‘must have’ items on board. Developments in point of care blood analysis, especially for detection of inflammation and infection, were seen as important to evaluate. As a general conclusion, progress could be made in improving onboard medical care via a collaboration between TMAS personnel, MROs, and maritime training staff. This would allow for dialogue on what changes to training and onboard equipment might be agreed now; what should be further evaluated; and a mechanism by which developments in communication, techniques, and portable analytic devices might be effectively implemented in the future. / Telemedical Assistance Service (TMAS) spelar en viktig roll i sjukvård till sjöss genom att sammanföra sjukvårdsansvariga sjöbefäl (MROs) med sjukvårdspersonal iland. Denna rapport syftar till att undersöka uppfattningar hos landbaserad personal i TMAS-funktionen angående dagens vårdkvalitet inom sjöfarten, samt potentiella förbättringar inom området. En kvalitativ metod valdes då denna lämpar sig väl med hänsyn till att den fokuserar på processerna, vilka inbegriper individer, situationer, och händelser som leder till vissa utfall. Semistrukturerade intervjuer med TMAS-personal inriktades på rådande begränsningar inom kommunikation, vårdkvalitet ombord, samt hur framtidens teknik kan förbättra sjukvård till sjöss. Efter intervjutranskribering och kodning mot tre huvudfrågor har resultat med en hög grad av samstämmighet utkristalliserats. Bristfällig kommunikation är ett uppenbart problem. Dataöverföring med hög hastighet skulle tillåta konsulterande läkare att själv observera och utvärdera skadade besättningsmedlemmar, samt att instruera MROs med högre noggrannhet. Ett system baserat på pekplattor för effektiviserad hantering av mediciner ombord rekommenderades. Standardiserade mallar som stöd för initial patientrapportering skulle spara tid och förebygga osäkerhet, och skulle ligga väl i linje med hur fartygsbefäl hanterar många andra situationer ombord. Mot bakgrund av ombordanställdas besvär med att sätta intravenösa infarter, rekommenderades en övergång från intravenös till intraosseös läkemedelsadministrering. En mindre och mer integrerad arbetsgrupp på TMAS-avdelningen i Sverige föreslogs. Syremättnadsmätare, glukosmätare, och defibrillatorer ansågs vara oumbärliga tillbehör ombord. Utrustning för patientnära blodanalys, i synnerhet för att upptäcka inflammation och infektion sågs som viktigt att utvärdera vidare. Sammanfattningsvis pekar resultaten mot att framsteg inom sjukvård till sjöss kan främjas genom samarbete mellan TMAS-personal, sjukvårdsansvariga ombord, och kursansvariga för sjöfartsutbildningar. Ett sådant samarbete skulle möjliggöra en dialog om vilka förändringar avseende utbildning och utrustning ombord som kan implementeras i dagsläget, och vilka som kräver vidare granskning. Det hade även utgjort ett forum för vad som kan realiseras i framtiden beträffande kommunikation, tillvägagångssätt, och portabla analysverktyg.
2

Telematik und Telemedizin zur Verbesserung der präklinischen Notfallversorgung nach Straßenverkehrsunfällen

Issing, Matthias Michael 17 May 2006 (has links)
Die Überlebenswahrscheinlichkeit der Unfallopfer nach Straßenverkehrsunfällen hängt von der Zeitspanne vom Unfall bis zur ersten suffizienten Hilfeleistung (therapiefreies Intervall) sowie von der Qualität der Erstversorgung ab. Das therapiefreie Intervall kann durch automatische Notrufsysteme (ACN) und suffiziente Laienhilfe verkürzt werden. In dieser Dissertation werden (1) Modelle zur Prognose der Verletzungsschwere von Fahrzeuginsassen für den Einsatz in erweiterten automatischen Notrufsystemen (AACN) entwickelt und (2) Anforderungen an Telemedizinsysteme zur Unterstützung von Laien bei der Durchführung von Erste-Hilfe-Maßnahmen untersucht. (1) Die Prognose der Verletzungsschwere ist für eine optimale Disposition der Rettungsmittel erforderlich. Auf der Basis der amerikanischen Unfalldatenbank NASS/ CDS und der deutschen Unfalldatenbank GIDAS werden Prognosemodelle mit multivariaten inferenzstatistischen Verfahren (decision tree, logistic regression) entwickelt, die Bedeutung einzelner Eingangsgrößen untersucht und die Leistungsfähigkeit der Modelle überprüft. Die Leistungsfähigkeit beider statistischen Verfahren stellt sich in ROC-Analysen als vergleichbar heraus. Mit den Prognosemodellen kann eine Dispositionsempfehlung erstellt werden, die heutigen Dispositionsentscheidungen auf der Grundlage eines Telefongesprächs mit dem Unfallmelder qualitativ entspricht. (2) Zur Entwicklung eines Telemedizinsystems für die Laienunterstützung wird untersucht, ob die telemedizinische Anleitung von Laien bei der Durchführung von Erste-Hilfe-Maßnahmen zu einer Erhöhung der Hilfsbereitschaft führt und welche Anforderungen ein Telemedizinsystem erfüllen muss. Dazu werden die am häufigsten indizierten Erste-Hilfe-Maßnahmen nach Verkehrsunfällen durch Auswertung der GIDAS-Datenbank identifiziert, der Stand der heutigen Laienhilfe analysiert, die erforderlichen Funktionen eines Telemedizinsystems abgeleitet und der Einfluss einer verbesserten Laienhilfe auf die Überlebenswahrscheinlichkeit bestimmt. / The probability of survival of motor vehicle accident victims depends on two factors: the time interval between the accident and the initial provision of appropriate first-aid (therapy-free interval), and the quality of the first-aid treatment. The therapy-free interval can be shortened significantly by automatic crash notification systems (ACN) and by adequate bystander first aid. In this thesis, (1) models are developed for predicting the severity of injury of vehicle occupants for use in advanced automatic crash notification systems (AACN) and (2) requirements of telemedical bystander support systems are examined. (1) The prediction of the severity of injury is needed for optimal disposition of rescue services. Therefore, prediction models are developed on the basis of the American accident database NASS/ CDS and its German counterpart, GIDAS, using multivariate inference statistical procedures (decision tree, logistic regression). In addition, the importance of individual parameters and the efficiency of these models are investigated. The performance of the two statistical procedures proves to be equal by using the ROC analyses. The prediction models allow for recommendations of rescue services that correspond in quality to contemporary dispatching decisions for rescue services on the basis of a telephone call between the individual reporting the accident and a dispatcher. (2) Concerning the development of a telemedical bystander support system, the paper examines whether the availability of telemedical guidance leads to an increase in bystander willingness to provide first aid. In order to evaluate the requirements of a telemedical system, the most frequently indicated first-aid measures after traffic accidents are identified by evaluating the GIDAS database. Furthermore, the status of assistance currently offered by bystanders is analyzed, the necessary functions of a telemedical system are scrutinized, and the influence of improved bystander assistance on the probability of accident victims’ survival is determined.

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