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Regulation von Adipocyte fatty acid binding protein in Abhängigkeit der Nierenfunktion

Hopf, Lisa-Marie 10 February 2016 (has links) (PDF)
Adipositas und die damit verbundenen Folgeerkrankungen sind eine der zentralen Gesund-heitsherausforderungen unserer Zeit. Dauerhafte Adipositas führt zu einer Dysregulation fettgewebseigener Peptidhormone. Diese sogenannten Adipokine stellen ein Verbindungsglied zwischen Fettgewebsakkumulation und den vielfältigen Adipositaskomplikationen des gesamten Organismus dar. Adipocyte fatty acid binding protein (AFABP) wurde in den letzten Jahren als zirkulierendes Adipokin mit diabetogenen, proinflammatorischen und proateriosklerotischen Effekten etabliert. Zu Beginn der Dissertation lagen unzureichende Erkenntnisse über die Elimination von AFABP sowie die Regulation des Adipokins bei eingeschränkter Nierenfunktion vor. Aus diesem Grund untersucht die vorliegende Arbeit die AFABP-Regulation in Abhängigkeit von der Nierenfunktion in 532 Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz (Studienpopulation 1) und 32 Patienten mit akuter Nierenfunktionsverminderung nach Nephrektomie (Studienpopulation 2). In beiden Kohorten stiegen die medianen AFABP-Serumkonzentrationen mit abfallender Nierenfunktion an. Zudem waren Marker der Nierenfunktion in beiden Studienpopulationen die stärksten unabhängigen Prädiktoren für zirkulierendes AFABP. Untersuchungen aus der Arbeitsgruppe zur AFABP-Regulation in einem Rattenmodell der akuten Niereninsuffizienz unterstützen die klinischen Studienergebnisse. Zusammenfassend zeigen diese Ergebnisse zum ersten Mal signifikant steigende AFABP-Serumspiegel bei chronischer und akuter Nierenfunktionsstörung, sowie bei akutem Abfall der Nierenfunktion. Diese Befunde stützen die Hypothese, dass AFABP renal eliminiert wird. Inwiefern AFABP darüber hinaus in die Pathogenese der chronischen Niereninsuffizienz eingreift, muss in weiterführenden Studien beleuchtet werden.
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Regulation von Adipocyte fatty acid binding protein in Abhängigkeit der Nierenfunktion

Hopf, Lisa-Marie 17 December 2015 (has links)
Adipositas und die damit verbundenen Folgeerkrankungen sind eine der zentralen Gesund-heitsherausforderungen unserer Zeit. Dauerhafte Adipositas führt zu einer Dysregulation fettgewebseigener Peptidhormone. Diese sogenannten Adipokine stellen ein Verbindungsglied zwischen Fettgewebsakkumulation und den vielfältigen Adipositaskomplikationen des gesamten Organismus dar. Adipocyte fatty acid binding protein (AFABP) wurde in den letzten Jahren als zirkulierendes Adipokin mit diabetogenen, proinflammatorischen und proateriosklerotischen Effekten etabliert. Zu Beginn der Dissertation lagen unzureichende Erkenntnisse über die Elimination von AFABP sowie die Regulation des Adipokins bei eingeschränkter Nierenfunktion vor. Aus diesem Grund untersucht die vorliegende Arbeit die AFABP-Regulation in Abhängigkeit von der Nierenfunktion in 532 Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz (Studienpopulation 1) und 32 Patienten mit akuter Nierenfunktionsverminderung nach Nephrektomie (Studienpopulation 2). In beiden Kohorten stiegen die medianen AFABP-Serumkonzentrationen mit abfallender Nierenfunktion an. Zudem waren Marker der Nierenfunktion in beiden Studienpopulationen die stärksten unabhängigen Prädiktoren für zirkulierendes AFABP. Untersuchungen aus der Arbeitsgruppe zur AFABP-Regulation in einem Rattenmodell der akuten Niereninsuffizienz unterstützen die klinischen Studienergebnisse. Zusammenfassend zeigen diese Ergebnisse zum ersten Mal signifikant steigende AFABP-Serumspiegel bei chronischer und akuter Nierenfunktionsstörung, sowie bei akutem Abfall der Nierenfunktion. Diese Befunde stützen die Hypothese, dass AFABP renal eliminiert wird. Inwiefern AFABP darüber hinaus in die Pathogenese der chronischen Niereninsuffizienz eingreift, muss in weiterführenden Studien beleuchtet werden.
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Fyziologické a patofyziologické aspekty některých vybraných endokrinopatií. Vztah k metabolizmu tukové tkáně a inzulínové rezistenci / Physiologic and pathophysiologic aspects of selected endocrinopathies. Their relationship to adipose tissue matebolism and insulin resistance

Ďurovcová, Viktória January 2012 (has links)
The pathogenesis of insulin resistance is a complex and still intensively studied issue. Endocrine and paracrine activity of the adipose tissue together with mi- tochondrial dysfunction are the most discussed potential factors included in the development of insulin resistance. In the first part of our study we examined the involvement of the adipose tissue and its secretory products in the etiopathogenesis of insulin resistance in patients with Cushing's syndrome, acromegaly and simple obesity. We focused on three important regulators of metabolic homeostasis - fibroblast growth factors 21 and 19 (FGF-21 and FGF-19) and adipocyte fatty acid binding protein (FABP-4). We found significantly elevated circulating levels of FGF-21 and FABP-4 ac- companying insulin resistance in both patients with simple obesity and patients with obesity connected to Cushing's syndrome, as compared to healthy controls. The concentrations of both substances were comparable between hypercortisolic and obese patients. This finding together with the absence of correlation be- tween the levels of FGF-21 resp. FABP-4 and cortisol suggest that the reason for elevation of their concentrations is obesity and its metabolic consequences themselves rather then the effect of hypercortisolism on FGF-21 and FABP-4 production. We found no...
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Faktory ovlivňující metabolismus glukózy a zánětlivou reakci u kriticky nemocných pacientů / Factors affecting glucose metabolism and inflammatory response in critically ill patients

Kotulák, Tomáš January 2014 (has links)
Hyperglycemia in critically ill patients was considered for many years an adaptive response to stress conditions being present in both patients with and without previous history of diabetes. Hyperglycemia is caused mainly by peripheral insulin resistance induced by the factors acting counteracting insulin signalling at the postreceptor level. Furthermore, hyperglycemia itself can then increase serum levels of pro-inflammatory cytokines such as tumor necrosis factor alpha (TNF-α), interleukin-6 (Il-6) and interleukin-8 (Il- 8) and others. On the contrary, peripheral insulin resistance induced by pro- inflammatory cytokines may further potentiate hyperglycemia. White adipose tissue represents in addition to its energy storage function also a very active endocrine active organ. In addition to regulation of a number of metabolic processes it also significantly modulates the inflammatory response. In critically ill patients, adipose tissue changes its morphology, i.e. the adipocytes are shrinking and adipose tissue is abundantly infiltrated by macrophages. Paradoxically, overweight and obese critically ill patients have lower mortality than underweight, lean and morbidly obese subjects. In our studies, we selected population of the patients undergoing elective major cardiac surgery with extracorporeal...
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Fyziologické a patofyziologické aspekty některých vybraných endokrinopatií. Vztah k metabolizmu tukové tkáně a inzulínové rezistenci / Physiologic and pathophysiologic aspects of selected endocrinopathies. Their relationship to adipose tissue matebolism and insulin resistance

Ďurovcová, Viktória January 2012 (has links)
The pathogenesis of insulin resistance is a complex and still intensively studied issue. Endocrine and paracrine activity of the adipose tissue together with mi- tochondrial dysfunction are the most discussed potential factors included in the development of insulin resistance. In the first part of our study we examined the involvement of the adipose tissue and its secretory products in the etiopathogenesis of insulin resistance in patients with Cushing's syndrome, acromegaly and simple obesity. We focused on three important regulators of metabolic homeostasis - fibroblast growth factors 21 and 19 (FGF-21 and FGF-19) and adipocyte fatty acid binding protein (FABP-4). We found significantly elevated circulating levels of FGF-21 and FABP-4 ac- companying insulin resistance in both patients with simple obesity and patients with obesity connected to Cushing's syndrome, as compared to healthy controls. The concentrations of both substances were comparable between hypercortisolic and obese patients. This finding together with the absence of correlation be- tween the levels of FGF-21 resp. FABP-4 and cortisol suggest that the reason for elevation of their concentrations is obesity and its metabolic consequences themselves rather then the effect of hypercortisolism on FGF-21 and FABP-4 production. We found no...
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Faktory ovlivňující metabolismus glukózy a zánětlivou reakci u kriticky nemocných pacientů / Factors affecting glucose metabolism and inflammatory response in critically ill patients

Kotulák, Tomáš January 2014 (has links)
Hyperglycemia in critically ill patients was considered for many years an adaptive response to stress conditions being present in both patients with and without previous history of diabetes. Hyperglycemia is caused mainly by peripheral insulin resistance induced by the factors acting counteracting insulin signalling at the postreceptor level. Furthermore, hyperglycemia itself can then increase serum levels of pro-inflammatory cytokines such as tumor necrosis factor alpha (TNF-α), interleukin-6 (Il-6) and interleukin-8 (Il- 8) and others. On the contrary, peripheral insulin resistance induced by pro- inflammatory cytokines may further potentiate hyperglycemia. White adipose tissue represents in addition to its energy storage function also a very active endocrine active organ. In addition to regulation of a number of metabolic processes it also significantly modulates the inflammatory response. In critically ill patients, adipose tissue changes its morphology, i.e. the adipocytes are shrinking and adipose tissue is abundantly infiltrated by macrophages. Paradoxically, overweight and obese critically ill patients have lower mortality than underweight, lean and morbidly obese subjects. In our studies, we selected population of the patients undergoing elective major cardiac surgery with extracorporeal...

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