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Entwicklung und Evaluation einer spieltherapeutischen Intervention bei maladaptiven subjektiven Krankheitsannahmen pädiatrisch-onkologischer Patient:innen

Winter, Anna 30 May 2023 (has links)
Die Überlebenschancen bei Krebserkrankungen im Kindesalter haben sich in den letzten Jahrzehn-ten durch weiterentwickelte Behandlungsmöglichkeiten stark verbessert. Bei den Überlebenden einer Krebserkrankung kommen nach Abschluss der Krebstherapie allerdings gehäuft psychische Belastungssymptome vor. Aus aktueller Forschung ist bekannt, dass das Gesundheitsverhalten und die psychische Gesundheit nicht nur von medizinischen Faktoren abhängen, sondern auch abhängig von der individuellen Wahrnehmung und Einschätzung der eigenen Erkrankung sind. Diese sogenannten subjektiven Krankheitsannahmen hängen signifikant mit Ängsten, Depressio-nen und der Lebensqualität der Patient:innen zusammen. Die Veränderung negativer subjektiver Krankheitsannahmen durch psychologische Interventionen könnte zu einer Verbesserung psychi-scher Symptomatik führen. Für Erwachsene gibt es bereits verschiedene publizierte manualisierte therapeutische Interventionen zur Veränderung negativer Krankheitsannahmen. Für Patient:innen im Kindesalter existieren dagegen noch keine derartigen Interventionen. In meiner Dissertation entwickle ich eine spielerische handpuppenbasierte Kurzintervention zur Veränderung negativer Krankheitsannahmen für krebskranke Kinder im Alter von 5-10 Jahren. Um Inhalte einer solchen Intervention zu identifizieren, wurden in einem ersten Schritt n=19 Ex-pert:innen in einer Delphi-Befragung um ihre Einschätzungen zu verschiedenen Fallbeispielen ge-beten. Die befragten Expert:innen sind Sozialarbeiter:innen, Psycholog:innen, Psychothera-peut:innen, Sozialpädagog:innen, Kunsttherapeut:innen, Musiktherapeut:innen, Sportthera-peut:innen und Erzieher:innen, welche in der ambulanten und stationären psychosozialen Versor-gung von Kindern mit Krebserkrankungen tätig sind. Die so erhaltenen Interventionsideen werden derzeit ausgewertet und zusammengefasst. In einem zweiten Schritt werden die Expert:innen nochmals befragt und sollen die Umsetzbarkeit und Sinnhaftigkeit der Interventionsideen ein-schätzen. So soll unter allen Expert:innen ein Konsens gefunden werden, um die spielerische Kurzintervention zur Veränderung negativer Krankheitsannahmen zu entwickeln. Die so entstan-dene manualisierte Intervention soll anschließend mit n=8 Patient:innen pilotiert und auf ihre Machbarkeit hin überprüft werden.:Theoretischer Hintergrund Methoden Ergebnisse Ausblick
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The Moderating Effect of Educational Background on the Efficacy of a Computer-Based Brief Intervention Addressing the Full Spectrum of Alcohol Use: Randomized Controlled Trial

Staudt, Andreas, Freyer-Adam, Jennis, Meyer, Christian, Bischof, Gallus, John, Ulrich, Baumann, Sophie 11 June 2024 (has links)
Background: The alcohol-attributable burden of disease is high among socially disadvantaged individuals. Interventional efforts intending to have a public health impact should also address the reduction of social inequalities due to alcohol. Objective: The aim was to test the moderating role of educational background on the efficacy of a computer-based brief intervention addressing the full spectrum of alcohol use. Methods: We recruited 1646 adults from the general population aged 18 to 64 years (920 women, 55.9%; mean age 31 years; 574 with less than 12 years of school education, 34.9%) who reported alcohol use in the past year. The participants were randomly assigned a brief alcohol intervention or to assessment only (participation rate, 66.9%, 1646/2463 eligible persons). Recruitment took place in a municipal registry office in one German city. All participants filled out a self-administered, tablet-based survey during the recruitment process and were assessed 3, 6, and 12 months later by study assistants via computer-assisted telephone interviews. The intervention consisted of 3 computer-generated and individualized feedback letters that were sent via mail at baseline, month 3, and month 6. The intervention was based on the transtheoretical model of behavior change and expert system software that generated the feedback letters automatically according to previously defined decision rules. The outcome was self-reported change in number of alcoholic drinks per week over 12 months. The moderator was school education according to highest general educational degree (less than 12 years of education vs 12 years or more). Covariates were sex, age, employment, smoking, and alcohol-related risk level. Results: Latent growth modeling revealed that the intervention effect after 12 months was moderated by educational background (incidence rate ratio 1.38, 95% CI 1.08-1.76). Individuals with less than 12 years of school education increased their weekly alcohol use to a lesser extent when they received the intervention compared to assessment only (incidence rate ratio 1.30, 95% CI 1.05-1.62; Bayes factor 3.82). No difference was found between groups (incidence rate ratio 0.95, 95% CI 0.84-1.07; Bayes factor 0.30) among those with 12 or more years of school education. Conclusions: The efficacy of an individualized brief alcohol intervention was moderated by the participants’ educational background. Alcohol users with less than 12 years of school education benefited, whereas those with 12 or more years did not. People with lower levels of education might be more receptive to the behavior change mechanisms used by brief alcohol interventions. The intervention approach may support the reduction of health inequalities in the population at large if individuals with low or medium education can be reached.

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