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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
71

Zur Rolle der Familie bei Essanfällen im Kindes- und Jugendalter: eine systematische Übersicht

Tetzlaff, Anne, Hilbert, Anja January 2014 (has links)
Fragestellung: Während der Einfluss der Familie bei Anorexia Nervosa und Bulimia Nervosa im Kindes- und Jugendalter gut belegt ist und bereits mehrmals in Übersichtsarbeiten zusammengefasst wurde, liegen derzeit wenige Befunde zum Zusammenhang zu Essanfällen ohne kompensatorische Verhaltensweisen vor. Ziel dieser systematischen Übersichtsarbeit ist es daher, familiäre Einflussfaktoren auf die Entstehung und Aufrechterhaltung von Essanfällen zu beschreiben. Methodik: Eine systematische Datenbanksuche für Studien zum Zusammenhang von familiären Faktoren und Essanfällen wurde durchgeführt. Ergebnisse: Die eingeschlossenen Studien zeigten einheitlich, dass eine unsichere Bindung des Kindes, eine geringere Familienfunktionalität und geringere emotionale Unterstützung mit Essanfällen assoziiert sind, elterliche Arbeitslosigkeit sowie elterliche Depressionen retrospektive Korrelate darstellen und weniger Familienmahlzeiten und häufige kritische Kommentare über Figur und Gewicht innerhalb der Familie variable Risikofaktoren für Essanfälle sind. Inkonsistente Befunde fanden sich hingegen bezüglich der Familienstrukturen, dem Vorliegen elterlicher Essstörungen und Diäthalten sowie dem Erkennen von Essanfällen beim eigenen Kind. Geschlechterunterschiede im Zusammenhang zu familiären Beziehungen und gewichtsbezogener Stigmatisierung wurden identifiziert. Schlussfolgerungen: Ebenso wie bei anderen Essstörungen scheinen familiäre Einflussfaktoren auch bei Essanfällen eine wichtige Rolle einzunehmen. Daher könnten eine Diagnostik familiärer Einflüsse und familientherapeutische Interventionen in der Behandlung von Essanfällen im Kindes- und Jugendalter hilfreich sein. Mithilfe von prospektiven Studiendesigns könnten die divergierenden Ergebnisse aufgeklärt werden. / Objective: While family factors in childhood and adolescent anorexia nervosa and bulimia nervosa are well-documented and were often reviewed before, less is known about these influences on binge eating without compensatory behavior. Therefore, the aim of this systematic review is to describe family factors in the development and maintenance of binge eating. Method: A systematic literature search was conducted for studies on associations between binge eating, loss of control eating and family outcomes. Results: Consistent evidence was found for associations between binge eating and insecure attachment of the child, lower family functioning and lower parental involvement, for parental unemployment and parental depression as retrospective correlates and for variable risk factors in fewer family meals and more critical comments about weight or shape by parents. In contrast, rather inconsistent findings referred to the influence of family structures, parental eating disorders, dieting and their knowledge about child’s eating behaviour. Gender differences in associations with family relationships and weight stigmatization were identified. Conclusions: The results underline the importance of familial factors in binge eating as compared to other eating disorders. Consequently, family assessment and family-based interventions might be helpful in the treatment of childhood and adolescent binge eating. More research should clarify inconsistent findings using prospective designs.
72

Non-normative eating behavior and psychopathology in prebariatric patients with binge-eating disorder and night eating syndrome

Baldofski, Sabrina, Tigges, Wolfgang, Herbig, Beate, Jurowich, Christian, Kaiser, Stefan, Stroh, Christine, de Zwaan, Martina, Dietrich, Arne, Rudolph, Almut, Hilbert, Anja January 2014 (has links)
Background: Binge-eating disorder (BED) as a distinct eating disorder category and night eating syndrome (NES) as a form of Other Specified Feeding or Eating Disorders were recently included in the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Objectives: This study sought to investigate the prevalence of BED and NES and associations with various forms of non-normative eating behavior and psychopathology in prebariatric patients. Setting: Within a consecutive multicenter registry study, patients in six bariatric surgery centers in Germany were recruited. Methods: Overall, 233 prebariatric patients were assessed using the Eating Disorder Examination and self-report questionnaires. Assessment was unrelated to clinical procedures. Results: Diagnostic criteria for full-syndrome BED and NES were currently met by 4.3% and 8.2% of prebariatric patients, respectively. In addition, 8.6% and 6.9% of patients met subsyndromal BED and NES criteria, respectively. Comorbid BED and NES diagnoses were present in 3.9% of patients. In comparison to patients without any eating disorder symptoms, patients with BED and NES reported greater emotional eating, eating in the absence of hunger, and more symptoms of food addiction. Moreover, differences between patients with BED and NES emerged with more objective binge eating episodes and higher levels of eating concern, weight concern, and global eating disorder psychopathology in patients with BED. Conclusions: BED and NES were shown to be prevalent among prebariatric patients, with some degree of overlap between diagnoses. Associations with non-normative eating behavior and psychopathology point to their clinical significance and discriminant validity.
73

Childhood loss of control eating over five-year follow-up

Hilbert, Anja, Brauhardt, Anne January 2014 (has links)
Objective: Emerging prospective evidence from mixed samples, mostly covering short-term follow-up periods, suggests that childhood loss of control (LOC) eating predicts significant impairment in mental and physical health. This study sought to investigate the natural course of childhood LOC eating over the long term and in relation to binge eating disorder (BED) diagnosis, psychopathology, and body weight trajectory in the community. Method: A total of 60 children (8-13 years) with LOC eating within the past three months and 60 demographically-matched children without LOC history were assessed with the Eating Disorder Examination adapted for Children and self-report questionnaires over a 5.5 year follow-up period. Missing data were imputed. Results: Over follow-up, 38.3% of children showed persistent LOC eating, and 28.3% revealed an onset of LOC eating. Persistent LOC eating significantly predicted onset of partial-/full-syndrome BED at follow-up. Negative prognostic effects on eating disorder psychopathology, depressive symptoms, and body mass index were non-significant. Discussion: The results indicate a moderate stability of LOC eating over the long term. LOC eating, especially if stable, was suggested as a variable risk factor of clinically relevant eating disturbances. In contrast, a prognostic value for psychopathology and body mass index was not confirmed.
74

Benötigen wir neue Therapiemethoden in der Behandlung der Essstörungen?

Hilbert, Anja January 2015 (has links)
Die vorliegende Literatursichtung belegt, gerade im Lichte neuen Störungswissens und für neue diagnostische Kategorien, die Notwendigkeit, die Wirksamkeit bestehender Therapieformen zu erhöhen und/oder neue Behandlungen für Essstörungen, speziell für Bulimia Nervosa und Binge Eating-Störung, zu entwickeln. Ein wesentlicher Erkenntnisgewinn wird zudem von einer systematischen Analyse des therapeutischen Prozesses sowie von Moderatoren und Mediatoren erwartet. Darüber hinaus stellen die Dissemination evidenzbasierter Therapiemethoden in die Praxis und eine Überprüfung gestufter Behandlungsmodelle wichtige Aufgaben zukünftiger Forschung dar. / The consideration of existing literature, especially in light of new knowledge of eating disorders and new diagnostic categories, highlights the necessity to increase the efficacy of current forms of therapy, and to develop novel therapies for eating disorders. This pertains, in particular, to bulimia nervosa and binge eating disorder. A considerable gain in knowledge is to be expected from a systematic analysis of the therapeutic process as well as the moderators and mediators. Furthermore, dissemination of evidence-based treatment methods in practical settings and an examination of stepped care models are important avenues of future research.
75

Psychotherapie bei Essstörungen

Hilbert, Anja January 2014 (has links)
Essstörungen sind prävalente psychische Störungen mit schwerwiegenden, oftmals langfristigen Auswirkungen auf die psychische und körperliche Gesundheit. Eine zunehmende Anzahl von klinischen Studien dokumentiert die Wirksamkeit verschiedener psychotherapeutischer Ansätze für spezifische Essstörungen. Im vorliegenden Themenheft 5 werden die Wirksamkeit von neuen Ansätzen zur Einzeltherapie und zur internet-basierten Rückfallprophylaxe, die Patientensicht auf die Therapie sowie die Relevanz von Faktoren des therapeutischen Prozesses bei verschiedenen Essstörungen beleuchtet. Weiterer Forschungsbedarf besteht insbesondere hinsichtlich des Prozesses und der Dissemination evidenzbasierter Psychotherapie für Essstörungen. / Eating disorders are prevalent psychiatric disorders with severe and longstanding 15 implications for mental and physical health. An increasing number of clinical studies documents the efficacy of certain psychotherapeutic approaches for specific eating disorders. This special issue addresses the efficacy of novel approaches in face-to-face individual therapy and Internet-based relapse prevention, patient views of treatment, and the relevance of therapeutic process factors for diverse eating disorders. Further research is particularly 20 warranted regarding the process and dissemination of evidence-based psychotherapy for eating disorders.
76

Therapeutische Adhärenz in der Kognitiven Verhaltenstherapie der Binge Eating-Störung

Brauhardt, Anne, de Zwaan, Martina, Herpertz, Stephan, Zipfel, Stephan, Svaldi, Jennifer, Friederich, Hans-Christoph, Hilbert, Anja January 2015 (has links)
Hintergrund. Für die durch wiederkehrende Essanfälle gekennzeichnete Binge Eating-Störung (BES) wurde die Kognitive Verhaltenstherapie (KVT) als Behandlungsmethode der Wahl etabliert. Zum Psychotherapieprozess, welcher das Therapieergebnis beeinflusst, ist jedoch wenig bekannt. Fragestellung. Da Untersuchungen zum Prozessaspekt der therapeutischen Adhärenz Unterschiede zwischen Patienten eines Therapeuten sowie zwischen verschiedenen Therapeuten belegen, soll der Einfluss von Patienten- und Therapeutenmerkmalen auf die therapeutische Adhärenz geprüft werden. Methode. In einer prospektiven, multizentrischen, randomisiert-kontrollierten Behandlungsstudie zum Wirksamkeitsvergleich von KVT und Internet-basierter angeleiteter Selbsthilfe (INTERBED) wurde die therapeutische Adhärenz in der KVT durch unabhängige Rater erfasst. Patienten- und Therapeutenmerkmale wurden mittels Interview und Selbstbericht erhoben. Ergebnisse. Soziodemografische Merkmale wie ein geringeres Bildungsniveau der Patienten und weibliches Geschlecht der Therapeuten wurden als signifikante Prädiktoren einer höheren therapeutischen Adhärenz identifiziert. Störungsspezifische Merkmale der Patienten waren nicht mit der therapeutischen Adhärenz assoziiert. Therapeutenmerkmale wie ein geringerer Ausbildungsgrad, eine geringere erlebte therapeutische Kompetenz und höhere Erwartungen sowie ein höheres emotionales Wohlbefinden der Therapeuten sagten eine höhere therapeutische Adhärenz vorher. Diskussion. Die etablierte hohe therapeutische Adhärenz erschien unabhängig vom Patienten, während einige Therapeutenmerkmale als Prädiktoren identifiziert wurden. Ungünstige Einflüsse auf die therapeutische Adhärenz bedürfen weiterer Erforschung und einer stärkeren Berücksichtigung in der Ausbildung von Therapeuten. / Background. Cognitive-behavioral therapy (CBT) has been established as the treatment of choice for binge-eating disorder (BED) which is characterized by recurrent binge eating episodes. However, only little is known about the impact of the psychotherapeutic process on treatment outcomes. Objectives. While studies concerning the process aspect of therapist adherence found differences between patients from one therapist as well as differences between therapists, the impact of patient and therapist characteristics on therapist adherence will be investigated. Methods. In a prospective multicenter randomized-controlled trial comparing CBT to Internet-based guided self-help (INTERBED), the therapist adherence to CBT was determined by independent raters. Patient and therapist characteristics were obtained via interview and self-report questionnaires. Results. Sociodemographic characteristics including lower education in patients and female sex in therapists were identified as predictors of higher therapist adherence. Disorder-specific characteristics of patients were not associated with the therapist adherence. Therapist characteristics including less postgraduate therapist training, lower self-rated therapeutic competence, and higher expectations as well as higher emotional well-being of therapists predicted higher therapist adherence. Conclusions. The high level of therapist adherence was mostly independent from patients, while some therapist characteristics were identified as predictors. Adverse impacts on therapist adherence should be investigated further and might be considered in therapeutic training.
77

Der Psychotherapeutische Prozess in der Behandlung von Essanfällen

Brauhardt, Anne, de Zwaan, Martina, Hilbert, Anja January 2015 (has links)
Während Leitlinien „Gold-Standards“ für die Psychotherapie bei bulimischen Essstörungen (Bulimia Nervosa und Binge-Eating-Störung) empfehlen, ist über psychotherapeutische Prozessfaktoren bei Essstörungen wenig bekannt. Ziel war es, mit Hilfe des etablierten Generic Model of Psychotherapy zur Systematisierung psychotherapeutischer Prozessfaktoren die aktuelle Literatur zum Einfluss dieser Faktoren auf den Therapieerfolg, operationalisiert als Symptomreduktion oder -remission, auf Basis einer systematischen Datenbanksuche zu sichten. Während der Einfluss des therapeutischen Settings nach bisheriger Forschungslage kaum Schlüsse hinsichtlich des Therapieerfolgs zulässt, konnte dieser durch spezifische Interventionen, frühe Symptomreduktionen und eine gute therapeutische Beziehung vorhergesagt werden. Weitere Forschung zu Prozessfaktoren bei bulimischen Essstörungen erscheint notwendig, um die praktische psychotherapeutische Arbeit zu unterstützen und Behandlungen effektiver gestalten zu können. / While guidelines recommend gold standards for psychotherapy in bulimic eating disorders (bulimia nervosa and binge eating disorder), less is known about psychotherapeutic process aspects. We aimed to summarize the current literature on the impact of process aspects on significant symptom reductions and/or abstinence as treatment outcome using the Generic Model of Psychotherapy. A systematic literature search was conducted. While effects of treatment settings can not yet be estimated, specific interventions, rapid response, and the therapeutic bond repeatedly predicted outcome. Process-outcome research in bulimic eating disorders will be necessary to support clinical practice and to enhance treatment efficacy.
78

The therapeutic process in psychological treatments for eating disorders: a systematic review

Brauhardt, Anne, de Zwaan, Martina, Hilbert, Anja January 2014 (has links)
Objective: For eating disorders, a vast number of investigations have demonstrated the efficacy of psychological treatments. However, evidence supporting the impact of therapeutic process aspects on outcome (i.e., process-outcome research) has not been disentangled. Method: Using the Generic Model of Psychotherapy (GMP) to organize various process aspects, a systematic literature search was conducted on psychological treatment studies for anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge-eating disorder, and eating disorders not otherwise specified. Results: Improved outcomes resulted for family-based treatment compared to individual treatment, for individual compared to group treatment, booster sessions, and positive patient expectations (GMP contract aspect); for nutritional counseling and exercising but not exposure with response prevention as adjunct interventions (therapeutic operations); for highly motivated patients and, to a lesser extent, for therapeutic alliance (therapeutic bond); as well as for rapid response and longer overall treatment duration (temporal patterns). Regarding other GMP aspects, studies on self-relatedness were completely lacking and in-session impacts were rarely investigated. Discussion: As most studies assessed only a limited number of process aspects, the ability to draw conclusions about their overall impact regarding outcome is rather limited. Therefore, future process-outcome research is needed beyond investigations of treatment efficacy for eating disorders.
79

Adipositas und psychische Komorbidität: Therapeutische Implikationen

Anja, Hilbert 03 February 2022 (has links)
Die Adipositas geht im Erwachsenenalter oft mit psychischer Komorbidität einher, die den Gewichtsreduktionserfolg beeinflussen und eine Behandlung indizieren kann, die von Standardprogrammen der multimodalen Adipositasverhaltenstherapie (AVT) nicht abgedeckt wird. Dieser Artikel diskutiert am Beispiel der häufig komorbiden Binge-Eating-Störung (BES) aktuelle Forschungsergebnisse zu Ätiologie und Intervention bei Komorbidität mit dem Ziel, Implikationen für die weitere Forschung und Behandlung abzuleiten. Weil die Kognitive Verhaltenstherapie (KVT), die am besten belegte Therapieform für Erwachsene mit BES, der AVT bei der Reduktion der Essstörungssymptomatik überlegen war, bei der Gewichtsreduktion nur tendenziell und ausschließlich kurzfristig unterlegen, sollte sich die weitere Interventionsentwicklung auf graduelle Anpassungen der KVT zur Verbesserung der Gewichtsreduktion bei Patienten mit Adipositas und BED konzentrieren. Hierfür kommen mit dem Ziel einer geringfügigen Gewichtsreduktion einzelne adaptierte AVT-Interventionen in Betracht, während sich gleichzeitige oder sequentielle Kombinationen dieser beiden Therapieformen nicht eindeutig bewährt haben. Interventionen, die auf aktuellen Forschungsergebnissen für die Komorbidität beider Störungsbilder fußen, könnten individualisiert einbezogen werden, um die Wirksamkeit für Essstörungssymptomatik und Körpergewicht zu erhöhen. Neue digitale Behandlungsmodalitäten könnten den Transfer in den Lebensalltag und die Nachhaltigkeit der Effekte fördern. Diese Modifikationen hin zu einer adaptiven KVT für Erwachsene mit Adipositas und BES, basierend auf einem patientengerechten Therapierationale, bedürfen der Absicherung durch weitere experimentelle Therapieforschung. / Obesity often co-occurs with mental comorbidity in adults, likely impacting weight loss success and indicating treatment that is not covered by standard behavioral weight loss (BWL) treatment. Using the example of binge-eating disorder (BED) as a frequent comorbid condition, this article discusses current research on etiology and intervention in case of comorbidity, in order to derive implications for research and treatment. Cognitive-behavioral therapy (CBT), the most well-established treatment for adults with BED, was more efficacious than BWL in improving binge-eating symptomatology in patients with obesity and BED, while tending to show lower weight loss effects in the short term only. Therefore, further intervention development should focus on gradual adaptations of CBT for improving weight loss. These interventions could be adapted from BWL and aim at a slight weight loss. Parallel or sequential combinations of these treatments have not consistently demonstrated improved treatment effects. Interventions based on current research could be included on an individual basis, in order to enhance efficacy for eating disorder symptomatology and body weight. New digital treatment modalities could support the transfer into daily life and boost the long-term maintenance of therapeutic gains. These modifications regarding adaptive CBT for adults with obesity and BED should be based on an individual treatment rationale and require further research in an experimental therapeutics framework.
80

Factors in the Regulation of Cycles of Binge Eating Behavior

Knapp, Andrew 01 January 2015 (has links)
The reasons why people may periodically resort to binge eating behavior have long been a focus of study, and the reasons are elusive and varied. For people troubled by poor sleep and living with chronic stress, binge eating may be an attempt by the brain's glucose-depleted executive processing center to both regulate (i.e., increase) glucose levels and induce restorative sleep. Recovery resulting from restorative sleep may lead to a reduction in perceived stress, improved mood, and increased willpower, reducing the likelihood of another binge episode in close temporal proximity to the sleep-induced recovery. A repetitive cycle may ensue when stress inevitably again disturbs sleep, lowering mood, reducing willpower, and heightening sensitivity to stigma and stress. The purpose of the research described here is to synthesize recent findings from three diverse fields of scientific inquiry to predict factors that influence episodes of binge eating. Combining studies of sleep and sleep disorders, stress and stigma research, and recent work on self-regulatory capacity, I attempt to show how poor sleep ultimately leads to binge eating. A seven-day study consisted of three parts: an initial set of baseline questionnaire and physiological measures; collection of objective sleep quality data using an electronic motion logger; and an online daily diary in which participants completed measures of self-regulatory capacity and reported details about their sleep, stress levels, experiences with stigma, mood, and eating events. The data partially supported a path model where sleep quality, stress, mood, and self-regulation affected binge eating behavior.

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