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Single photon emissie computer tomografie enige theoretische beschouwingen en klinische toepassingen = Single photon emissions tomographie : einige theoretische Betrachtungen und Anwendungsmöglichkeiten in der klinischen Praxis (mit einer Zusammenfassung in deutscher Sprache) /Hooge, Pieter de, January 1983 (has links)
Thesis (doctoral)--Rotterdam, 1983.
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Quantitative CT of the lungs technical aspects and clinical studies /Lamers, R.J.S. January 1998 (has links)
Proefschrift Universiteit Maastricht. / Auteursnaam op omslag: Rob Lamers. Met lit. opg. - Met samenvatting in het Nederlands.
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Computer tomography in pre-operative staging of pancreatic cancerPhoa, Saffire Sylvester Khee Suei, January 1900 (has links)
Proefschrift Universiteit van Amsterdam. / Omslagtitel: CT in pre-operative staging of pancreatic cancer. Met lit. opg. - Met samenvatting in het Nederlands.
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CT colonography for screening of patients at increased risk for colorectal cancer accuracy, patient acceptance and radiation issues /Gelder, Rogier Eljakim van, January 2004 (has links)
Proefschrift Universiteit van Amsterdam. / Met bibliogr., lit. opg. - Met samenvatting in het Nederlands.
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Computed tomography in gynaecological malignanciesEngelshoven, Josephus Maria Antonius van. January 1983 (has links)
Proefschrift Maastricht. / Met lit. opg. Met samenvatting in het Nederlands.
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Osteoarthritis of the Atlanto-odontoid joint a radiological and clinical study /Zapletal, Jiri. January 1995 (has links)
Proefschrift Rijksuniversiteit Limburg, Maastricht. / Met lit. opg. - Met een samenvatting in het Nederlands.
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Detectability of early lung cancer on the chest radiograph a study on miss rate and observer performance in clinical practice /Quekel, Lorentz Godfried Bernhard Alexander. January 2001 (has links)
Proefschrift Universiteit Maastricht. / Met lit. opg. - Met samenvatting in het Nederlands.
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Modellbildung des Messprozesses und Umsetzung eines modellbasierten iterativen Lösungsverfahrens der Schnittbild-Rekonstruktion für die Röntgen-Computertomographie / Modeling of the process of measurement and development of a model-based iterative reconstruction for X-ray computed tomographyDremel, Kilian January 2018 (has links) (PDF)
In der computertomographischen Schnittbildgebung treten Artefakte, also Anteile des Ergebnisses
auf, die nicht Teil des gemessenen Objekts sind und die somit die Auswertbarkeit der Ergebnisse beeinflussen. Viele dieser Artefakte sind auf die Inkonsistenz des Modells der Rekonstruktion zur Messung zurückzuführen. Gerade im Hinblick auf Artefakte durch die Energieabhängigkeit der rekonstruierten Schwächungskoeffizienten und Abweichungen der Geometrieinformation des Rekonstruktionsmodells wird häufig der Weg einer Nachbearbeitung der Messdaten beschritten, um Rekonstruktionsartefakte zu vermeiden. Im Zuge dieser Arbeit wird ein Modell der computertomographischen Aufnahme mit Konzentration auf industrielle und materialwissenschaftliche Systeme erstellt, das nicht genutzt wird um die Messdaten zu verändern, sondern um das Rekonstruktionsmodell der Aufnahmerealität anzupassen.
Zunächst werden iterative Rekonstruktionsverfahren verglichen und ein passender Algorithmus ausgewählt, der die gewünschten Modifikationen des Aufnahmemodells erlaubt. Für diese Modifikationen werden bestehende Methoden erweitert und neue modellbasierte Ansätze entwickelt, die in den Rekonstruktionsablauf integriert werden können.
Im verwendeten Modell werden die Abhängigkeiten der rekonstruierten Werte vom polychromatischen
Röntgenspektrum in das Simulationsmodell des Rekonstruktionsprozesses eingebracht und die Geometrie von Brennfleck und Detektorelementen integriert. Es wird gezeigt, dass sich durch die verwendeten Methoden Artefakte vermeiden lassen, die auf der Energieabhängigkeit der Schwächungskoeffizienten beruhen und die Auflösung des Rekonstruktionsbildes durch Geometrieannahmen gesteigert werden kann. Neben diesen Ansätzen werden auch neue Erweiterungen der Modellierung umgesetzt und getestet. Das zur Modellierung verwendete Röntgenspektrum der Aufnahme wird im Rekonstruktionsprozess angepasst. Damit kann die benötigte Genauigkeit dieses Eingangsparameters gesenkt werden.
Durch die neu geschaffene Möglichkeit zur Rekonstruktion der Kombination von Datensätzen
die mit unterschiedlichen Röntgenspektren aufgenommen wurden wird es möglich neben dem
Schwächungskoeffizienten die Anteile der Comptonabsorption und der photoelektrischen
Absorption getrennt zu bestimmen. Um Abweichungen vom verwendeten Geometriemodell zu berücksichtigen wird eine Methode auf der Basis von Bildkorrelation implementiert und getestet, mit deren Hilfe die angenommene Aufnahmegeometrie automatisch korrigiert wird. Zudem wird in einem neuartigen Ansatz zusätzlich zur detektorinternen Streustrahlung die Objektstreustrahlung während des Rekonstruktionsprozesses deterministisch simuliert und so das Modell der Realität der Messdatenaufnahme angepasst.
Die Umsetzung des daraus zusammengesetzten Rekonstruktionsmodells wird an Simulationsdatensätzen getestet und abschließend auf Messdaten angewandt, die das Potential der Methode aufzeigen. / In computed tomography, parts of the result which are not features of the measured object -- so called artifacts -- occur and thus impair the evaluability of the results. Reconstruction methods require a model of the measurement. Many artifacts are induced by the inconsistency between the model of reconstruction and the measurement. Especially with regard to artifacts due to the energy dependence of the reconstructed attenuation coefficients and deviations of the geometry information of the reconstruction model, a frequently used method is the postprocessing of the measurement data to avoid reconstruction artifacts. In this thesis a model of computed tomography measurements with focus on systems used for industrial and material science purposes is developed that is not used to change the measured data, but to adapt the reconstruction model to the reality of measurement. Firstly, iterative reconstruction methods are compared and a suitable algorithm is selected that allows the desired modifications of the model. Therefore existing methods are extended and new model-based approaches are developed that can be integrated in the reconstruction process. The dependencies of the reconstructed values ??from the polychromatic X-ray spectrum are incorporated into the simulation model of the reconstruction process and the geometry of the focal spot and detector elements are integrated. Thereby artefacts caused by the energy-dependency of the attenuation coefficients are shown to be reduced and the resolution of the resulting data is shown to be increased by geometric modelling. Alongside these approaches of modeling new methods are developed and implemented. The X-ray spectrum used for the modeling is adapted during the reconstruction. Thereby the accuracy needed for this input parameter is lowered. Due to possibility of the combination of data sets scanned using different spectra the reconstruction of the Compton- and photoelectric parts of the attenuation coefficient becomes possible. To consider deviations of the geometry model used in the reconstruction a correlation-based method is implemented and tested to automatically correct these aberrations. In addition to radiation scattered within the detector, a new method is developed to simulate the object scattering during the reconstruction process and the model is therefore adapted to the reality of the measurement. The implementation of the reconstruction model composed therefrom is tested on simulation data sets and finally applied to measurement data which show the potential of the method.
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Entwicklung eines neuen vorwissensbasierten Bildrekonstruktionsalgorithmus für die Cone-Beam-CT Bildgebung in der Strahlentherapie / Development of a new prior knowledge based image reconstruction algorithm for the cone-beam-CT in radiation therapyVaegler, Sven January 2016 (has links) (PDF)
In der heutigen Strahlentherapie kann durch eine am Linearbeschleuniger integrierte
Röntgenröhre eine 3D-Bildgebung vor der Bestrahlung durchgeführt werden. Die
sogenannte Kegel-Strahl-CT (Cone-Beam-CT, CBCT) erlaubt eine präzise Verifikation
der Patientenlagerung sowie ein Ausgleich von Lagerungsungenauigkeiten. Dem
Nutzen der verbesserten Patientenlagerung steht jedoch bei täglicher Anwendung eine
erhöhte, nicht zu vernachlässigbare Strahlenexposition des Patienten gegenüber. Eine
Verringerung des Dosisbeitrages bei der CBCT-Bildgebung lässt sich durch
Reduzierung des Stroms zur Erzeugung der Röntgenstrahlung sowie durch
Verringerung der Anzahl an Projektionen erreichen. Die so aufgenommen Projektionen
lassen sich dann aber nur durch aufwendige Rekonstruktionsverfahren zu qualitativ
hochwertigen Bilddatensätzen rekonstruieren. Ein Verfahren, dass für die
Rekonstruktion vorab vorhandene Vorwissensbilder verwendet, ist der Prior-Image-
Constrained-Compressed-Sensing-Rekonstruktionsalgorithmus (PICCS). Die Rekonstruktionsergebnisse
des PICCS-Verfahrens übertreffen die Ergebnisse des auf den
konventionellen Feldkamp-Davis-Kress-Algorithmus (FDK) basierenden Verfahrens,
wenn nur eine geringe Anzahl an Projektionen zur Verfügung steht. Allerdings können
bei dem PICCS-Verfahren derzeit keine großen Variationen in den Vorwissensbildern
berücksichtigt werden und führen zu einer geringeren Bildqualität. Diese Variationen
treten insbesondere durch anatomische Veränderungen wie Tumorverkleinerung oder
Gewichtsveränderungen auf. Das Ziel der vorliegenden Arbeit bestand folglich darin,
einen neuen vorwissensbasierten Rekonstruktionsalgorithmus zu entwickeln, der auf
Basis des PICCS-Verfahrens zusätzlich die Verwendung von lokalen
Verlässlichkeitsinformationen über das Vorwissensbild ermöglicht, um damit die
Variationen in den Vorwissensbildern bei der Rekonstruktion entsprechend
berücksichtigen zu können.
Die grundlegende Idee des neu entwickelten Rekonstruktionsverfahrens ist die
Annahme, dass die Vorwissensbilder aus Bereichen mit kleinen und großen Variationen
bestehen. Darauf aufbauend wird eine Gewichtungsmatrix erzeugt, die die Stärke der
Variationen des Vorwissens im Rekonstruktionsalgorithmus berücksichtigt. In
Machbarkeitsstudien wurde das neue Verfahren hinsichtlich der Verbesserung der Bildqualität unter Berücksichtigung gängiger Dosisreduzierungsstrategien untersucht.
Dazu zählten die Reduktion der Anzahl der Projektionen, die Akquisition von
Projektionen mit kleinerer Fluenz sowie die Verkleinerung des Akquisitionsbereiches.
Die Studien erfolgten an einem Computerphantom sowie insbesondere an
experimentellen Daten, die mit dem klinischen CBCT aufgenommen worden sind. Zum
Vergleich erfolgte die Rekonstruktion mit dem Standardverfahren basierend auf der
gefilterten Rückprojektion, dem Compressed Sensing- sowie dem konventionellen
PICCS-Verfahren.
Das neue Verfahren konnte in den untersuchten Fällen Bilddatensätze mit verbesserter
bis ausgezeichneter Qualität rekonstruieren, sogar dann, wenn nur eine sehr geringe
Anzahl an Projektionen oder nur Projektionen mit starkem Rauschen zur Verfügung
standen. Demgegenüber wiesen die Rekonstruktionsergebnisse der anderen
Algorithmen starke Artefakte auf. Damit eröffnet das neu entwickelte Verfahren die
Möglichkeit durch die Integration von Zuverlässigkeitsinformationen über die
vorhandenen Vorwissensbildern in den Rekonstruktionsalgorithmus, den Dosisbeitrag
bei der täglichen CBCT-Bildgebung zu minimieren und eine ausgezeichnete
Bildqualität erzielen zu können. / The treatment of cancer in radiation therapy is achievable today by techniques that
enable highly conformal dose distributions and steep dose gradients. In order to avoid
mistreatment, these irradiation techniques have necessitated enhanced patient
localization techniques. With an integrated x-ray tube at modern linear accelerators kV-projections can be acquired over a sufficiently large angular space and can be
reconstructed to a volumetric image data set from the current situation of the patient
prior to irradiation. The so-called Cone-Beam-CT (CBCT) allows a precise verification
of patient positioning as well as adaptive radiotherapy. The benefits of an improved
patient positioning due to a daily performed CBCT's is contrary to an increased and not
negligible radiation exposure of the patient. In order to decrease the radiation exposure,
substantial research effort is focused on various dose reduction strategies. Prominent
strategies are the decrease of the charge per projection, the reduction of the number of
projections as well as the reduction of the acquisition space. Unfortunately, these
acquisition schemes lead to images with degraded quality with the widely used
Feldkamp-Davis-Kress image reconstruction algorithm. More sophisticated image
reconstruction techniques can deal with these dose-reduction strategies without
degrading the image quality. A frequently investigated method is the image
reconstruction by minimizing the total variation (TV), which is also known as
Compressed Sensing (CS). A Compressed Sensing-based reconstruction framework that
includes prior images into the reconstruction algorithm is the Prior-Image-Constrained-
Compressed-Sensing algorithm (PICCS). The images reconstructed by PICCS
outperform the reconstruction results of the conventional Feldkamp-Davis-Kress
algorithm (FDK) based method if only a small number of projections are available.
However, a drawback of PICCS is that major deviations between prior image data sets
and the follow up reconstructed images are not appropriate considered so far. These
deviations may result from changes in anatomy including tumour shrinkage and loss of
weight and may result in a degraded image quality of the reconstructed images.
Deformable registration methods that adapt the prior images adequately can compensate
this shortcoming of PICCS. Such registration techniques, however, suffer from limited
accurateness and much higher computation time for the overall reconstruction process.
Therefore, the aim of this thesis was to develop a new knowledge-based reconstruction algorithm that incorporates additionally local dependent reliability information about
the prior images into reconstruction algorithm.
The basic idea of the new algorithm is the assumption that the prior images are
composed of areas with large and of areas with small deviations. Accordingly, the areas
of the prior image were assigned as variable where substantial deformations due to
motion or change in structure over the time series were expected. Hence, these regions
were not providing valuable structural information for the anticipated result anymore. In
contrast, “a priori” information was assigned to structurally stationary areas where no
changes were expected. Based on this composition, a weighting matrix was generated
that considers the strength of these variations during reconstruction.
The new algorithm was tested in different feasibility studies to common dose reduction
strategies. These dose reduction strategies includes the reduction of the number of
projections, the acquisition of projections with strong noise and the reduction of the
acquisition space. The main aim of this work was to demonstrate the gain of image
quality when prior images with major variations are used compared to standard
reconstruction techniques. The studies were performed with a computer phantom, and in
particular with experimental data that have been acquired with the clinical CBCT.
The new reconstruction framework yields images with substantially improved quality
even when only a very small number of projections or projections with high noise were
available. These images contained less streaking, blurring and inaccurately
reconstructed structures compared to the images reconstructed by FDK, CS and
conventional PICCS. In conclusion, the new developed reconstruction framework
indicate the potential to lowering the radiation dose to the patient due to daily CBCT
imaging while maintaining good image quality.
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Multimodale Computertomografie: moderne Bildgebung zur Erkennung von Schlaganfällen / Multimodal computed tomography: Modern imaging for the identification of strokeDzialowski, Imanuel, von Kummer, Rüdiger, Reichmann, Heinz 11 October 2008 (has links) (PDF)
Die moderne multimodale Computertomografie (CT) beinhaltet das Schichtröntgen des Gehirns (native CT), die Darstellung der hirnversorgenden Arterien (CT-Angiografie) und die Messung der Hirndurchblutung (CT-Perfusion). Mit Hilfe dieser Untersuchungstechnik kann bei Patienten mit akutem Schlaganfall rasch die Ursache der plötzlich eingesetzten Symptome beleuchtet werden: Liegt eine Gefäßobstruktion oder eine Blutung in das Gehirn vor? Wie ausgedehnt ist die Durchblutungsstörung und wie viel Hirngewebe ist bereits beschädigt bzw. vom Untergang bedroht? Anhand dieser Informationen kann sofort eine spezifische Therapie eingeleitet werden, die es ermöglicht, die Patienten vor dauerhafter schwerer Behinderung zu bewahren bzw. die Prognose schon früh abzuschätzen. / Computed tomography (CT), including CT perfusion imaging and CT angiography, has the capacity to assess stroke pathology on a functional and morphological level and can thus provide important information about patients with acute stroke. It excludes brain haemorrhage, assesses the extent of perfusion deficit, the extent of ischemic damage, and the site and type of arterial obstruction. Ischemic brain tissue below the blood flow level of structural integrity takes up water immediately and causes a decrease in x-ray attenuation. Computed tomography thus has the specific advantage of being able to identify the brain tissue which is irreversibly injured. If CT can exclude major ischemic damage in acute stroke patients, reperfusion strategies may rescue brain function and prevent disability.
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