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Der Grundversorgungsauftrag der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten in Deutschland und in der Schweiz Ein zeitgemässes System? /Zagrosek, Stefan. January 2004 (has links) (PDF)
Bachelor-Arbeit Univ. St. Gallen, 2004.
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Service public in Randregionen - Zwischen Angebot und NutzungDehne, Thomas. January 2005 (has links) (PDF)
Bachelor-Arbeit Univ. St. Gallen, 2005.
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Soll die Swisscom privatisiert werden? Eine allokationstheoretische Analyse /Schlumpf, Oliver. January 2007 (has links) (PDF)
Master-Arbeit Univ. St. Gallen, 2007.
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Der öffentlich-rechtliche Rundfunk und exklusive Sportberichterstattung : geben ist öffentlich-rechtlicher denn nehmen - darf und/oder muss der öffentlich-rechtliche Rundfunk exklusive Sportberichterstattung anbieten? /Erkens, Andre. January 2009 (has links)
Zugl.: Köln, Universiẗat, Diss., 2009.
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Daseinsvorsorge als Rechtsbegriff Forsthoff, Grundgesetz und GrundversorgungRingwald, Roman January 2007 (has links)
Zugl.: Mainz, Univ., Diss., 2007
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Der öffentlich-rechtliche Rundfunk in Deutschland: Auftrag und UmsetzungLiebscher, Selina 22 October 2024 (has links)
Die Arbeit beschäftigt sich mit dem öffentlich-rechtlichen Rundfunk in Deutschland. Ziel
der Arbeit ist es, zu untersuchen, ob der theoretische Auftrag des öffentlich-rechtlichen
Rundfunks und dessen praktische Umsetzung einander entsprechen. Dazu soll
insbesondere auf das Verhältnis von Information und Unterhaltung im Sinne einer
ausgewogenen und vielfältigen Grundversorgung geachtet werden. Nachdem sich im
theoretischen Teil mit den gesetzlichen Grundlagen des öffentlich-rechtlichen
Rundfunks befasst wurde, konnte herausgearbeitet werden, dass dessen Hauptzweck
die Ermöglichung eines freien und öffentlichen Meinungsbildungsprozesses im Sinne
der Rundfunkfreiheit nach Art.5 des Grundgesetzes ist. Dazu soll ein inhaltlich
umfassendes, vielfältiges und ausgewogenes Programm zur Verfügung gestellt
werden. Vor dem Hintergrund des Überangebots an Information und Unterhaltung der
digitalisierten Medienwelt ist insbesondere ein qualitativ hochwertiges und
orientierungsstiftendes öffentlich-rechtliches Angebot von Bedeutung. Durch die
anschließende Untersuchung der beiden Hauptsender Das Erste und ZDF in Form
einer quantitativen Inhaltsanalyse konnte jedoch ein unverhältnismäßig hoher Anteil
des Programmbereichs Unterhaltung festgestellt werden. Zudem konnten im Vergleich
beider Sender miteinander Doppelstrukturen aufgrund von ähnlichen Beiträgen zu
ähnlichen Uhrzeiten nachgewiesen werden. Die Vielfalt und Ausgewogenheit der
Programmgestaltung beider Sender ist daher angreifbar, sodass die Empfehlung
ausgesprochen werden kann, diese im Zuge einer Reform des öffentlich-rechtlichen
Rundfunksystems in Deutschland zu überarbeiten.:I Abstract I
II Abkürzungsverzeichnis IV
III Abbildungsverzeichnis V
IV Tabellenverzeichnis VI
1 Einleitung 1
1.1 Hinführung zur Thematik 1
1.2 Zielstellung und Aufbau der Arbeit 1
2 Der öffentlich-rechtliche Rundfunk in Deutschland 3
2.1 Gründungsintention 3
2.2 Aufbau und Organisation 4
2.3 Finanzierung 6
2.4 Kritik am öffentlich-rechtlichen Rundfunk 7
3 Der öffentlich-rechtliche Auftrag: Gesetzliche Grundlagen 12
3.1 Herleitung aus dem Grundgesetz 12
3.2 Die Monopolstellung des öffentlich-rechtlichen Rundfunks 14
3.3 Der Begriff der Grundversorgung 16
3.3.1 Die Elemente der Grundversorgung 16
3.3.2 Die Kernfunktionen 18
3.3.3 Der Klassische Rundfunkauftrag 20
3.3.4 Umsetzung im Medienstaatsvertrag 22
3.3.5 Dynamik der Grundversorgung und Garantien 24
3.4 Zusammenfassung 28
4 Relevanz und Aktualität des Auftrags heute 30
4.1 Aufgabe und Finanzierung der ÖR - Gutachten des Wissenschaftlichen Beirats
beim Bundesministerium der Finanzen 2014 30
4.2 Legitimation und Auftrag des öffentlich-rechtlichen Fernsehens in Zeiten der
Cloud – Gutachten im Auftrag des ZDF 2016 35
5 Untersuchung ausgewählter Programminhalte von ARD und ZDF – eine
Inhaltsanalyse 40
5.1 Annahmen und Erwartungen 40
5.2 Methodisches Vorgehen 41
5.2.1 Untersuchungsgegenstand - Senderauswahl 42
5.2.2 Zeitlicher Rahmen 45
5.2.3 Datenerhebung und -analyse 46
6 Ergebnisse der Untersuchung 49
6.1 Darstellung der Ergebnisse 49
6.1.1 Anteile der Programmsparten an der Gesamtsendezeit 50
6.1.2 Anteile der Programmformate an der Gesamtsendezeit 55
6.1.3 Programmbeiträge des Ersten und des ZDF im Vergleich 59
6.2 Interpretation und Einordnung der Ergebnisse anhand der erstellten Hypothesen 64
6.2.1 Anteil der Unterhaltung an der erweiterten Prime-Time 64
6.2.2 Überangebot unterhaltender Formate 65
6.2.3 Überschneidungen von Erstem Deutschen Fernsehen und ZDF 67
6.3 Methodenkritik und Einschränkungen der Untersuchung 68
7 Schlussbetrachtungen 71
7.1. Zusammenfassung 71
7.2 Fazit 72
V Literaturverzeichnis VI
VI Anhang XII
VII Eigenständigkeitserklärung XXXVI
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All-cause mortality and serum insulin-like growth factor I in primary care patientsFriedrich, Nele, Schneider, Harald Jörn, Dörr, Marcus, Nauck, Matthias, Völzke, Henry, Klotsche, Jens, Sievers, Caroline, Pittrow, David, Böhler, Steffen, Lehnert, Hendrik, Pieper, Lars, Wittchen, Hans-Ulrich, Wallaschofski, Henri, Stalla, Günter Karl 24 April 2013 (has links) (PDF)
Objective: Previous population-based studies provided conflicting results regarding the association of total serum insulin-like growth factor I (IGF-I) and mortality. The aim of the present study was to assess the relation of IGF-I levels with all-cause mortality in a prospective study.
Design: DETECT (Diabetes Cardiovascular Risk-Evaluation: Targets and Essential Data for Commitment of Treatment) is a large, multistage, and nationally representative study of primary care patients in Germany. The study population included 2463 men and 3603 women. Death rates were recorded by the respective primary care physician. Serum total IGF-I levels were determined by chemiluminescence immunoassays and categorized into three groups (low, moderate, and high) according to the sex- and age-specific 10th and 90th percentiles.
Results: Adjusted analyses revealed that men with low [hazard ratio (HR) 1.70 (95% confidence interval [CI] 1.05–2.73), p=0.03] and high [HR 1.76 (95% CI 1.09–2.85), p=0.02] IGF-I levels had higher risk of all-cause mortality compared to men with moderate IGF-I levels. The specificity of low IGF-I and high IGF-I levels increased with lower and higher cut-offs, respectively. No such association became apparent in women.
Conclusions: The present study revealed a U-shaped relation between IGF-I and all-cause mortality in male primary care patients.
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Risk factors for new depressive episodes in primary health careBarkow, Katrin, Maier, Wolfgang, Üstün, T. Bedirhan, Gänsicke, Michael, Wittchen, Hans-Ulrich, Heun, Reinhard 29 January 2013 (has links) (PDF)
Background. Studies that examined community samples have reported several risk factors for the development of depressive episodes. The few studies that have been performed on primary care samples were mostly cross-sectional. Most samples had originated from highly developed industrial countries. This is the first study that prospectively investigates the risk factors of depressive episodes in an international primary care sample.
Methods. A stratified primary care sample of initially non-depressed subjects (N = 2445) from 15 centres from all over the world was examined for the presence or absence of a depressive episode (ICD-10) at the 12 month follow-up assessment. The initial measures addressed sociodemographic variables, psychological/psychiatric problems and social disability. Logistic regression analysis was carried out to determine their relationship with the development of new depressive episodes.
Results. At the 12-month follow-up, 4·4% of primary care patients met ICD-10 criteria for a depressive episode. Logistic regression analysis revealed that the recognition by the general practitioner as a psychiatric case, repeated suicidal thoughts, previous depressive episodes, the number of chronic organic diseases, poor general health, and a full or subthreshold ICD-10 disorder were related to the development of new depressive episodes.
Conclusions. Psychological/psychiatric problems were found to play the most important role in the prediction of depressive episodes while sociodemographic variables were of lower importance. Differences compared with other studies might be due to our prospective design and possibly also to our culturally different sample. Applied stratification procedures, which resulted in a sample at high risk of developing depression, might be a limitation of our study.
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Grundversorgung im konvergierenden Mediensektor : die Sicherstellung der Teilhabe aller an der Informationsgesellschaft /Vollmeier, Ines. January 2004 (has links)
Zugl.: Münster, Universiẗat, Diss., 2003.
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Frequency of albuminuria in primary care: a cross-sectional studyBramlage, Peter, Pittrow, David, Lehnert, Hendrik, Höfler, Michael, Kirch, Wilhelm, Ritz, Eberhard, Wittchen, Hans-Ulrich 26 February 2013 (has links) (PDF)
Background: We aimed to assess the point prevalence of microalbuminuria (MAU) in a sample of unselected consecutive primary-care attendees, with particular focus on patients with diabetes mellitus (with and without additional concomitant diseases) and those with hypertension.
Design: Cross-sectional observational study in a nationwide representative sample of 1912 primary-care practices and a patient population consisting of 39 125 primary-care attendees. Diagnoses for diabetes, hypertension and co-morbidities were provided by the treating physician and complemented by blood pressure (BP) measurements and selected lab tests. Screening for microalbuminuria (>20 and <200 μg/ml) was done with a spot urine dipstick test.
Results: The clinical diagnosis of nephropathy was assigned to 7.6% of patients. The point prevalence of MAU was 19.0% in the total sample; the proportion was 33.6% in diabetics whereas the diagnosis was assigned to only 7.1% in the total sample. Amongst diabetic patients with MAU, 92.6% had BP above the target value of < 130/80 mmHg. Frequency rates rose with increasing BP (e.g. 20.6% in diabetic patients with BP< 120/70 mmHg, and 36.3% in diabetic patients with BP > 140/90 mmHg). Of note, patients with MAU had a higher burden of co-morbidity compared to those without MAU.
Conclusions: We found a high prevalence of MAU in primary care, particularly in diabetic patients. The frequency of MAU was closely related to the BP level and the degree of co-morbidity. The present study underlines the magnitude of the problem of MAU in primary care, and should serve as a starting point to initiate measures to address this important public health issue.
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