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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Entwicklung von Prävalenz, Ursachen und Therapiemodalitäten von Oropharynxkarzinomen am Beispiel der Leipziger HNO-Universitätsklinik im Zeitraum von 1993 bis 2009

Lautenschläger, Katrin 03 February 2014 (has links) (PDF)
Karzinome des Oropharynx zählen zu Karzinomen des Kopf-Hals-Bereichs und zeigen in den letzten Jahrzehnten weltweit eine ansteigende Inzidenz. Die Hauptrisikofaktoren, die zur Entstehung von Oropharynxkarzinomen führen sind Alkohol- und Tabakkonsum. In den letzten Jahren wurde zunehmend über eine Infektion der Rachenschleimhaut mit Hochrisiko-HPV als weiterer Risikofaktor diskutiert. Durch die Einführung multimodaler Therapiekonzepte konnte das Überleben von Patienten, die an einem Oropharynxkarzinom erkranken deutlich verbessert werden. Trotzdem sind die Therapieerfolge insbesondere bei lokal fortgeschrittenen Karzinomen noch unbefriedigt, so dass auch im Hinblick auf die posttherapeutische Lebensqualität nach weiteren Therapiestrategien gesucht wird. Bei der folgenden Arbeit handelt es sich um eine retrospektive Untersuchung der im Zeitraum von 1993 bis 2009 an der Universitätsklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde Leipzig behandelten Oropharynxkarzinome. Die klinischen Daten wurden durch Analyse der Patientenakten gewonnen und in eine klinikinterne Access-Datenbank eingepflegt. Die statistische Auswertung erfolgte mittels SPSS. Ziel der Arbeit war die Beurteilung der Entwicklung von Prävalenz, Risikofaktoren, Therapiemodalitäten und der Ergebnisse der Behandlung. Über den untersuchten Zeitraum kam es zu einem kontinuierlichen Anstieg der Prävalenz der Oropharynxkarzinome, wie er laut Literatur auch weltweit festzustellen ist. Im hier untersuchten Patientenkollektiv lassen sich über den untersuchten Zeitraum hinsichtlich der Risikofaktoren Alkohol und Tabak keine Veränderungen im Konsum feststellen. Dies lässt eine Zunahme der HPV-induzierten Oropharynxkarzinome vermuten. Allerdings lässt sich diese Vermutung mit den zugrundeliegenden Daten nicht sicher beweisen, da bis 2010 keine routinemäßige HPV-Diagnostik durchgeführt wurde. Weiterhin zeigt sich etwa ab dem Jahre 2002 eine Veränderung in den angewandten Therapien mit einer Zunahme multimodaler Therapieansätze insbesondere in der postoperativen adjuvanten Situation. Diese Veränderung führt insbesondere bei den fortgeschrittenen Oropharynxkarzinomen zu einer Verbesserung der Überlebensraten ab dem Jahr 2005. Einen weiteren prognostischen Faktor stellt der Alkohol- und Tabakkonsum zum Zeitpunkt der Diagnose dar. So zeigen Patienten mit starkem Alkohol- und Tabakkonsum zum Diagnosezeitpunkt ein schlechteres Überleben als Patienten ohne oder mit geringem Alkohol- oder Tabakkonsum. Inwieweit eine Tabak- bzw. Alkoholkarenz ab dem Zeitpunkt der Diagnose das Überleben der Patienten beeinflusst, kann mit den untersuchten Daten nicht belegt werden. Auch eine Aussage über die posttherapeutische Lebensqualität ist auf Grundlage der untersuchten Daten nicht möglich. Insgesamt konnten in der Arbeit verschiedene Änderungen des therapeutischen Standardvorgehens in Hinblick auf die Ergebnisqualität herausgearbeitet werden. Als zentrale Erkenntnis stellte sich die Hinzuziehung der additiven Cisplatingabe zur postoperativen Radiotherapie als wesentlicher Erfolgsfaktor in der verbesserten Therapie des Oropharynxkarzinoms heraus.
2

Análise de fatores prognósticos clínicos e histopatológicos em pacientes portadores de carcinoma epidermóide da orofaringe submetidos à radioterapia isolada ou associada à quimioterapia sistêmica / Analysis of clinical and histopathological prognostic factors in patients with oropharynx squamous carcinoma submitted to radiotherapy alone or in combination with systemic chemotherapy

Pedruzzi, Paola Andrea Galbiatti 13 June 2007 (has links)
A extensão anatômica do tumor é o fator mais importante na avaliação do prognóstico e planejamento do tratamento dos carcinomas epidermóides da cabeça e do pescoço. Além do TNM, outros parâmetros relacionados ao paciente e ao tumor auxiliam na avaliação do prognóstico. Este estudo tem por objetivo identificar fatores prognósticos demográficos, clínicos, tumorais e histopatológicos, associados à sobrevida e resposta ao tratamento no carcinoma da orofaringe. Trata-se de uma análise de 361 pacientes, submetidos à radioterapia exclusiva ou associada à quimioterapia, de 1990 a 2001, no Hospital A. C. Camargo (São Paulo) e Hospital Erasto Gaertner (Curitiba, Paraná). Entre as variáveis estudadas, encontra-se a gravidade dos sintomas, avaliada conforme o modelo de Piccirillo e Pugliano. Foram analisados os sistemas de estadiamento de Berg, TANIS 3, TANIS 4, Hart, Kiricuta e Hall, que são modificações do TNM feitas a partir do reagrupando das categorias T e N, com a finalidade de melhorar a avaliação do prognóstico. A análise estatística utilizou o método de Kaplan-Meier e o modelo de riscos proporcionais de Cox. Os principais resultados foram que a maioria dos tumores era da tonsila (47%) ou base da língua (28%), estádios clínicos III (13%) e IV (80%). A radioterapia exclusiva foi empregada em 73% dos casos. Houve resposta ao tratamento em 65% dos casos e 80% dos pacientes foram a óbito pela doença. O tempo médio de seguimento foi de 24 meses, e as variáveis significativas na avaliação da sobrevida global, que aos 5 anos foi de 18%, foram: idade em anos ( 45: 13%; 46 55: 23%; 56 65: 19%; 66 75: 12%; > 75: 7%) (p = 0,0425); índice de Zubrod (1: 24%; 2: 8%; 3: 0%) (p < 0,001); emagrecimento (presente: 13%; ausente: 29%) (p = 0,0022); comorbidades (presentes: 11%; ausentes: 26%) (p < 0,001); estádio de Piccirillo (local: 31%, extra-local: 15%; regional: 14%) (p< 0,001); estádio de Pugliano (nenhum: 44%; leve: 15%; moderado: 13%; severo: 12%) (p< 0,001); envolvimento de partes moles (ausente: 21%; espaço carotídeo: 4%; espaço mastigatório: 0%) (p < 0,001); mobilidade dos linfonodos (móveis: 15%; semi-fixos: 12%; fixos: 6%) (p = 0,0300); dose de RT (< 60 Gy: 3%; 60 a 69Gy: 14%; 70 Gy: 22%) (p < 0,001). Todos os sistemas de estadiamento foram significativos na análise da sobrevida (p < 0,001) e na população estudada, destacaram-se o TANIS 3, Hart e Berg. A resposta ao tratamento foi melhor nos tumores do palato mole e exofíticos (p =0,022). A análise multivariada mostrou como fatores independentes: o índice de Zubrod, o estádio de gravidade dos sintomas de Pugliano, a presença de comorbidades, o estadiamento de Berg e a dose da radioterapia. Observou-se que a combinação de fatores clínicos, tais como sintomatologia, estado geral, emagrecimento e comorbidades, resulta num estádio de gravidade clínica de grande relevância, podendo ser associada aos dados morfológicos do TNM, para uma melhor avaliação do prognóstico do carcinoma da orofaringe / The size of a tumor is the most important anatomic factor for assessing the prognosis and planning the treatment of head and neck tumors.. In addition to TNM, other factors contribute to the assessment of the prognosis, such as symptoms, comorbidities, macroscopic and microscopic features of the tumor, among others. The objective of this study was to identify demographic, clinical, tumoral and histopathological prognostic factors associated with patient survival and treatment response. We reviewed 361 medical records of patients with oropharynx squamous carcinoma, admitted to the Hospital A. C. Camargo and Hospital Erasto Gaertner, submitted to radiotherapy alone or in combination with chemotherapy, from 1990 to 2001. Among the variables we studied, the severity of the symptoms was assessed according to Piccirillos and Puglianos staging systems. We also analyzed the staging systems developed by Berg, TANIS 3, TANIS 4, Hart, Kiricuta and Hall, which are TNM modifications based upon the regrouping of the T and N categories, aiming to improve the prognosis assessment. As for the statistical analysis, we used the Kaplan-Meier method and Cox model. The main results were the following: most tumors were sited at the tonsil (47%) or base of the tongue (28%), at clinical stage III (13%) or IV (80%). Radiotherapy alone was used in 73% of the cases. Treatment response was achieved by 65% of the patients, mortality was seen in 80% of the cases. The average follow-up time was of 24 months, and the significant variables in the assessment of overall survival, which was of 17.6 % at 5 years, were the following: age in years ( 45: 13%; 46 55: 23%; 56 65: 19%; 66 75: 12%; > 75: 7%) (p = 0.0425); Zubrod scale (1: 24%; 2: 8%; 3: 0%) (p < 0.001); weight loss (present: 13%; absent: 29%) (p = 0.0022); comorbidities (present: 11%; absent: 26%) (p = 0.0006); Piccirillos staging (local: 31%; extra-local: 15%; regional: 14%) (p< 0.001); Puglianos staging (none: 44%; mild: 15%; moderate: 13%; severe: 12%) (p < 0.001); involvement of soft areas (absent: 21%; carotid area: 4%; masticatory area: 0%) (p < 0.001); lymph node mobility (movable: 15%; semifixed: 12%; fixed: 6%) (p = 0.03); RT doses (< 60 Gy: 3%; 60 a 69Gy: 14%; 70 Gy: 22%) (p < 0,001). All the staging systems were significant for survival analysis (p < 0.001), and the ones that stood out were TANIS 3, Hart and Berg. Treatment response was better in the soft palate and exophytic tumors (p = 0.022). The multivariate analysis showed, as independent factors, the Zubrod scale, Puglianos clinical severity staging system, comorbidities, Bergs staging and the radiotherapy dose. We have come to the conclusion that the combination of clinical factors, such as symptomatology, the patients general condition, weight loss and comorbidities, leads to a highly relevant stage of clinical severity. As far as the prognosis assessment of oropharynx carcinoma is concerned, such factors may be associated with the TNM morphological features
3

Análise de fatores prognósticos clínicos e histopatológicos em pacientes portadores de carcinoma epidermóide da orofaringe submetidos à radioterapia isolada ou associada à quimioterapia sistêmica / Analysis of clinical and histopathological prognostic factors in patients with oropharynx squamous carcinoma submitted to radiotherapy alone or in combination with systemic chemotherapy

Paola Andrea Galbiatti Pedruzzi 13 June 2007 (has links)
A extensão anatômica do tumor é o fator mais importante na avaliação do prognóstico e planejamento do tratamento dos carcinomas epidermóides da cabeça e do pescoço. Além do TNM, outros parâmetros relacionados ao paciente e ao tumor auxiliam na avaliação do prognóstico. Este estudo tem por objetivo identificar fatores prognósticos demográficos, clínicos, tumorais e histopatológicos, associados à sobrevida e resposta ao tratamento no carcinoma da orofaringe. Trata-se de uma análise de 361 pacientes, submetidos à radioterapia exclusiva ou associada à quimioterapia, de 1990 a 2001, no Hospital A. C. Camargo (São Paulo) e Hospital Erasto Gaertner (Curitiba, Paraná). Entre as variáveis estudadas, encontra-se a gravidade dos sintomas, avaliada conforme o modelo de Piccirillo e Pugliano. Foram analisados os sistemas de estadiamento de Berg, TANIS 3, TANIS 4, Hart, Kiricuta e Hall, que são modificações do TNM feitas a partir do reagrupando das categorias T e N, com a finalidade de melhorar a avaliação do prognóstico. A análise estatística utilizou o método de Kaplan-Meier e o modelo de riscos proporcionais de Cox. Os principais resultados foram que a maioria dos tumores era da tonsila (47%) ou base da língua (28%), estádios clínicos III (13%) e IV (80%). A radioterapia exclusiva foi empregada em 73% dos casos. Houve resposta ao tratamento em 65% dos casos e 80% dos pacientes foram a óbito pela doença. O tempo médio de seguimento foi de 24 meses, e as variáveis significativas na avaliação da sobrevida global, que aos 5 anos foi de 18%, foram: idade em anos ( 45: 13%; 46 55: 23%; 56 65: 19%; 66 75: 12%; > 75: 7%) (p = 0,0425); índice de Zubrod (1: 24%; 2: 8%; 3: 0%) (p < 0,001); emagrecimento (presente: 13%; ausente: 29%) (p = 0,0022); comorbidades (presentes: 11%; ausentes: 26%) (p < 0,001); estádio de Piccirillo (local: 31%, extra-local: 15%; regional: 14%) (p< 0,001); estádio de Pugliano (nenhum: 44%; leve: 15%; moderado: 13%; severo: 12%) (p< 0,001); envolvimento de partes moles (ausente: 21%; espaço carotídeo: 4%; espaço mastigatório: 0%) (p < 0,001); mobilidade dos linfonodos (móveis: 15%; semi-fixos: 12%; fixos: 6%) (p = 0,0300); dose de RT (< 60 Gy: 3%; 60 a 69Gy: 14%; 70 Gy: 22%) (p < 0,001). Todos os sistemas de estadiamento foram significativos na análise da sobrevida (p < 0,001) e na população estudada, destacaram-se o TANIS 3, Hart e Berg. A resposta ao tratamento foi melhor nos tumores do palato mole e exofíticos (p =0,022). A análise multivariada mostrou como fatores independentes: o índice de Zubrod, o estádio de gravidade dos sintomas de Pugliano, a presença de comorbidades, o estadiamento de Berg e a dose da radioterapia. Observou-se que a combinação de fatores clínicos, tais como sintomatologia, estado geral, emagrecimento e comorbidades, resulta num estádio de gravidade clínica de grande relevância, podendo ser associada aos dados morfológicos do TNM, para uma melhor avaliação do prognóstico do carcinoma da orofaringe / The size of a tumor is the most important anatomic factor for assessing the prognosis and planning the treatment of head and neck tumors.. In addition to TNM, other factors contribute to the assessment of the prognosis, such as symptoms, comorbidities, macroscopic and microscopic features of the tumor, among others. The objective of this study was to identify demographic, clinical, tumoral and histopathological prognostic factors associated with patient survival and treatment response. We reviewed 361 medical records of patients with oropharynx squamous carcinoma, admitted to the Hospital A. C. Camargo and Hospital Erasto Gaertner, submitted to radiotherapy alone or in combination with chemotherapy, from 1990 to 2001. Among the variables we studied, the severity of the symptoms was assessed according to Piccirillos and Puglianos staging systems. We also analyzed the staging systems developed by Berg, TANIS 3, TANIS 4, Hart, Kiricuta and Hall, which are TNM modifications based upon the regrouping of the T and N categories, aiming to improve the prognosis assessment. As for the statistical analysis, we used the Kaplan-Meier method and Cox model. The main results were the following: most tumors were sited at the tonsil (47%) or base of the tongue (28%), at clinical stage III (13%) or IV (80%). Radiotherapy alone was used in 73% of the cases. Treatment response was achieved by 65% of the patients, mortality was seen in 80% of the cases. The average follow-up time was of 24 months, and the significant variables in the assessment of overall survival, which was of 17.6 % at 5 years, were the following: age in years ( 45: 13%; 46 55: 23%; 56 65: 19%; 66 75: 12%; > 75: 7%) (p = 0.0425); Zubrod scale (1: 24%; 2: 8%; 3: 0%) (p < 0.001); weight loss (present: 13%; absent: 29%) (p = 0.0022); comorbidities (present: 11%; absent: 26%) (p = 0.0006); Piccirillos staging (local: 31%; extra-local: 15%; regional: 14%) (p< 0.001); Puglianos staging (none: 44%; mild: 15%; moderate: 13%; severe: 12%) (p < 0.001); involvement of soft areas (absent: 21%; carotid area: 4%; masticatory area: 0%) (p < 0.001); lymph node mobility (movable: 15%; semifixed: 12%; fixed: 6%) (p = 0.03); RT doses (< 60 Gy: 3%; 60 a 69Gy: 14%; 70 Gy: 22%) (p < 0,001). All the staging systems were significant for survival analysis (p < 0.001), and the ones that stood out were TANIS 3, Hart and Berg. Treatment response was better in the soft palate and exophytic tumors (p = 0.022). The multivariate analysis showed, as independent factors, the Zubrod scale, Puglianos clinical severity staging system, comorbidities, Bergs staging and the radiotherapy dose. We have come to the conclusion that the combination of clinical factors, such as symptomatology, the patients general condition, weight loss and comorbidities, leads to a highly relevant stage of clinical severity. As far as the prognosis assessment of oropharynx carcinoma is concerned, such factors may be associated with the TNM morphological features
4

Entwicklung von Prävalenz, Ursachen und Therapiemodalitäten von Oropharynxkarzinomen am Beispiel der Leipziger HNO-Universitätsklinik im Zeitraum von 1993 bis 2009

Lautenschläger, Katrin 14 January 2014 (has links)
Karzinome des Oropharynx zählen zu Karzinomen des Kopf-Hals-Bereichs und zeigen in den letzten Jahrzehnten weltweit eine ansteigende Inzidenz. Die Hauptrisikofaktoren, die zur Entstehung von Oropharynxkarzinomen führen sind Alkohol- und Tabakkonsum. In den letzten Jahren wurde zunehmend über eine Infektion der Rachenschleimhaut mit Hochrisiko-HPV als weiterer Risikofaktor diskutiert. Durch die Einführung multimodaler Therapiekonzepte konnte das Überleben von Patienten, die an einem Oropharynxkarzinom erkranken deutlich verbessert werden. Trotzdem sind die Therapieerfolge insbesondere bei lokal fortgeschrittenen Karzinomen noch unbefriedigt, so dass auch im Hinblick auf die posttherapeutische Lebensqualität nach weiteren Therapiestrategien gesucht wird. Bei der folgenden Arbeit handelt es sich um eine retrospektive Untersuchung der im Zeitraum von 1993 bis 2009 an der Universitätsklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde Leipzig behandelten Oropharynxkarzinome. Die klinischen Daten wurden durch Analyse der Patientenakten gewonnen und in eine klinikinterne Access-Datenbank eingepflegt. Die statistische Auswertung erfolgte mittels SPSS. Ziel der Arbeit war die Beurteilung der Entwicklung von Prävalenz, Risikofaktoren, Therapiemodalitäten und der Ergebnisse der Behandlung. Über den untersuchten Zeitraum kam es zu einem kontinuierlichen Anstieg der Prävalenz der Oropharynxkarzinome, wie er laut Literatur auch weltweit festzustellen ist. Im hier untersuchten Patientenkollektiv lassen sich über den untersuchten Zeitraum hinsichtlich der Risikofaktoren Alkohol und Tabak keine Veränderungen im Konsum feststellen. Dies lässt eine Zunahme der HPV-induzierten Oropharynxkarzinome vermuten. Allerdings lässt sich diese Vermutung mit den zugrundeliegenden Daten nicht sicher beweisen, da bis 2010 keine routinemäßige HPV-Diagnostik durchgeführt wurde. Weiterhin zeigt sich etwa ab dem Jahre 2002 eine Veränderung in den angewandten Therapien mit einer Zunahme multimodaler Therapieansätze insbesondere in der postoperativen adjuvanten Situation. Diese Veränderung führt insbesondere bei den fortgeschrittenen Oropharynxkarzinomen zu einer Verbesserung der Überlebensraten ab dem Jahr 2005. Einen weiteren prognostischen Faktor stellt der Alkohol- und Tabakkonsum zum Zeitpunkt der Diagnose dar. So zeigen Patienten mit starkem Alkohol- und Tabakkonsum zum Diagnosezeitpunkt ein schlechteres Überleben als Patienten ohne oder mit geringem Alkohol- oder Tabakkonsum. Inwieweit eine Tabak- bzw. Alkoholkarenz ab dem Zeitpunkt der Diagnose das Überleben der Patienten beeinflusst, kann mit den untersuchten Daten nicht belegt werden. Auch eine Aussage über die posttherapeutische Lebensqualität ist auf Grundlage der untersuchten Daten nicht möglich. Insgesamt konnten in der Arbeit verschiedene Änderungen des therapeutischen Standardvorgehens in Hinblick auf die Ergebnisqualität herausgearbeitet werden. Als zentrale Erkenntnis stellte sich die Hinzuziehung der additiven Cisplatingabe zur postoperativen Radiotherapie als wesentlicher Erfolgsfaktor in der verbesserten Therapie des Oropharynxkarzinoms heraus.
5

Klinické a ošetřovatelské aspekty pacientů léčených chirurgicky pro HPV pozitivní tumory orofaryngu / Clinical and nursing aspects of patients treated surgically for HPV-related ofopharyngeal tumours

Báťová, Linda January 2019 (has links)
Introduction: Oropharyngeal tumours belong to the most common malignancies situated in the head and neck area. In the past, their incidence has been associated with classical risk factors (smoking and alcohol use). In the recent years, the increase of oropharyngeal carcinomas resulting from HPV (human papilloma virus) infection incidence has been observed. The change of their aetiology also implies a number of clinical differences, the most important being a significantly better survival prognosis in patients with HPV+ carcinomas. Aims: The main goal of this thesis was to characterize correctly patients with oropharyngeal carcinomas and to identify different specifics of nursing intensive care for these patients. Methods: The quantitative prospective study involved 30 patients following their surgical treatment of oropharyngeal carcinoma, hospitalised in an intensive care unit. The patients were divided into 3 groups: HPV+ non-smokers, HPV+ smokers, HPV- smokers. Results: The study confirmed the demographic differences between individual patient groups. The HPV+ non-smokers group is characterized by a lower age in average, which is significantly reflected in a reduced duration of hospital stay. In addition, opioid administration rate, infection rates and postoperative complications incidences are...

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