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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Cardiovascular autonomic dysfunction in Parkinsonian syndromes

Kallio, M. (Mika) 24 July 2001 (has links)
Abstract Autonomic nervous system (ANS) disturbances are common in Parkinson's disease (PD), but also in other Parkinsonian syndromes, especially in multiple system atrophy (MSA). The differentiation between various Parkinsonian syndromes may be difficult, but it is important for prognostic and therapeutic purposes. The aim of this study was to determine the ability of different analysis methods to reveal cardiovascular regulation disturbances in PD and to evaluate the diagnostic capacity of autonomic tests to differentiate between various Parkinsonian syndromes. Furthermore, this study aimed to evaluate the relationships between ANS disturbances and the clinical characteristics of PD. In addition, the cardiac autonomic function was evaluated during various sleep stages for the first time in untreated PD patients by using spectral heart rate variability (HRV) measures to determine possible sleep stage specific cardiovascular regulation disturbances. Cardiovascular autonomic reflexes were evaluated in 62 untreated and newly diagnosed PD patients, 34 PD patients under antiparkinsonian medication, 47 MSA patients and 15 patients with progressive supranuclear palsy (PSP). The usefulness of different analysis methods was evaluated in a subgroup of 32 untreated PD patients. A further 21 untreated PD patients underwent one-night polysomnography for nocturnal heart rate variability analysis. PD patients with hypokinesia/rigidity as their initial onset sign had a significantly lower max-min ratio in the deep breathing test than those patients with tremor as the initial sign. MSA patients showed significant reductions in both HRV and blood pressure responses during orthostatic provocation, whereas PSP patients had normal results. Absolute spectral measures yielded the clearest indicators separating the PD patients from the controls, while the cardiovascular reflexes proved more useful than the normalised spectral HRV measures in revealing the differences between the two groups. HRV was abnormally decreased during non-REM sleep in PD patients but not during REM sleep or the S1 sleep stage. The normalized high frequency power was significantly decreased in PD patients during sleep stages S2-4, while the standard deviation of the R-R intervals was increased during the same sleep stages, possibly corresponding to the increased motility of PD patients during these sleep stages. The clinical characteristics of PD deserve particular attention in connection with ANS disturbances, since autonomic failure seems to be more pronounced in PD patients with hypokinesia/rigidity as their initial sign. The evaluation of the autonomic function may also be helpful in the differential diagnosis of Parkinsonian syndromes. Spectral analysis methods should be implemented in the evaluation of ANS dysfunction to achieve the best possible efficacy in the differentiation of pathological responses from normal ones. Nocturnal analysis of cardiovascular regulation revealed new and interesting features of pathologic HRV in PD patients, thus when HRV is evaluated, the different sleep stages should be analysed separately.
2

Innovative MRT-Kontraste zur in-vivo-Differenzierung von Patienten mit typischem idiopathischen Parkinson und atypischen Parkinsonsyndromen / Innovative MRI contrasts for in-vivo-differentiation of patients with typical idiopathic Parkinson's syndromes and atypical parkinsonian syndromes

Pantel, Pia Marie 13 January 2014 (has links)
HINTERGRUND/ ZIELSETZUNG: Vom idiopathischen Parkinsonsyndrom (IPS) können so genannte „atypische“ Parkinsonsyndrome (APS) mit einem Anteil von ca. 20% bezogen auf die Gesamtinzidenz unterschieden werden. Neben zusätzlichen Krankheitssymptomen und einem progredienteren Verlauf zeichnen sie sich durch eine schlechtere Prognose aus, die häufig auf einem Nichtansprechen auf eine dopaminerge Therapie beruht. Eine frühzeitige, korrekte Diagnose ist daher sehr entscheidend, aber im Einzelfall auch für Spezialisten äußerst schwierig. Trotz anerkannter klinischer Diagnosekriterien gibt es besonders im Frühstadium eine hohe Rate an Fehldiagnosen. Das zur Zeit vorherrschende Verfahren in der bildgebenden Diagnostik ist die Magnetresonanztomographie, wobei die konventionelle, qualitative MRT bislang keine zufriedenstellenden Ergebnisse bezüglich ihrer Spezifität und Sensitivität gezeigt hat. Die vorliegende Arbeit untersucht in einer direkten Vergleichsstudie das differenzialdiagnostische Potential der sogenannten „erweiterten“ quantitativen MRT-Verfahren. MATERIAL UND METHODEN: Ein Gesamtkollektiv von insgesamt 44 Probanden (IPS/ APS/ gesunde Kontrollen) durchlief ein umfassendes quantitatives MRT- Protokoll (R1/R2(*)-, DTI-, MTR- Mapping) um in manuell bilateral markierten, definierten Regionen (ROIs) in den Basalganglienkernen quantitative Parameter zu erheben. ERGEBNISSE: Die beste hochsignifikante Trennung der MSA-P- Patienten sowohl von IPS- Patienten (p = 0,001) als auch von Kontrollen (p = 0,004) konnte anhand des R2 * - Mappings im Putamen erreicht werden. Es zeigte sich eine Vorhersagekraft AUC von > / = 0,96 mit einer Sensitivität von 77,8 % (bei einer Spezifität von 100 %). Dies bestätigt die große Bedeutung der Eisensensitivität des R2*-Mappings bei der Identifizierung von MSA-P- Patienten. Auch anhand des MTR-Mappings konnte eine MSA-P anhand der putaminalen (p = 0,005) und nigralen (p = 0,003) Signalveränderungen signifikant vorhergesagt werden. Die beste signifikante Abgrenzung der PSP- Patienten von den Kontrollen gelang anhand der DTI- Messungen in der Substantia nigra (p = 0,001) sowie im Globus pallidus (p = 0,004). Für die diagnostische Vorhersage eines IPS konnten keine nutzbaren Signalunterschiede festgestellt werden. Insbesondere in der Substantia nigra zeigten sich gegenüber Kontrollen keine signifikanten Gruppenunterschiede. FAZIT: Unter den angewandten MRT- Verfahren zeigt das R2*-Mapping die beste Vorhersagekraft zur Differenzierung der MSA von IPS- Patienten und das DTI- Mapping zur Identifizierung der PSP- Patienten. Das Besondere unseres Arbeitsansatzes war, im Gegensatz zu vorherigen Studien, die Durchführung der Untersuchung an nur einer Kohorte. Dadurch konnte die Güte der verschiedenen MRT-Verfahren direkt und quantitativ miteinander verglichen werden. Insgesamt unterstreichen die Erkenntnisse dieser Arbeit den Stellenwert und die mögliche klinische Relevanz der quantitativen MRT, insbesondere bei der Identifizierung atypischer Parkinsonsyndrome.

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