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Untersuchungen zum Postantibiotischen Effekt bei Pseudomonas aeruginosa-Isolaten einer IntensivstationHummel, Heike 19 July 1999 (has links)
In der vorliegenden Untersuchung wurde der Postantibiotische Effekt (PAE) von Amikacin und Ceftazidim alleinig und in Kombination beider Antibiotika nach einmaliger und mehrfacher Exposition bei Pseudomonas aeruginosa bestimmt. Es wurden verschiedene Stämme mit unterschiedlicher Resistenz gegen Amikacin und Ceftazidim untersucht. Die MHK-Werte bewegten sich für Ceftazidim zwischen < 0,25 µg/ml bis 4 µg/ml und für Amikacin zwischen < 2 µg/ml bis 32 µg/ml. Der PAE lag nach der einmaligen Inkubation von Amikacin bei 0 bis 2,65 Stunden, von Ceftazidim bei 0 bis 2,78 Stunden und in der Kombination beider bei 2,4 bis 5,37 Stunden. Außerdem ergab die mehrmalige Exposition bei Amikacin nach der 1. Inkubation einen PAE von 0,75 bis 2,25 Stunden und stieg auf 2,3 bis 3,5 Stunden nach der 3. Inkubation an; bei Ceftazidim von 1,1 bis 2,18 Stunden Anstieg auf 1,18 bis 2,5 Stunden und bei der Kombination von Amikacin und Ceftazidim von 2,3 bis 3,75 Stunden war ein geringer Abfall auf 1,25 bis 3,25 Stunden zu verzeichnen. Es wurde ein Zusammenhang zwischen dem PAE und der MHK beobachtet: je höher die Resistenz, desto kürzer der PAE. Die Dosierungsintervalle wurden so gewählt, daß sie der klinisch üblichen dreifach Applikation pro Tag entsprachen. Aus unseren Untersuchungen läßt sich theoretisch eine einmalige Applikation pro Tag für Aminoglykoside und eine Kombinationstherapie Aminoglykosid plus Beta-Lactamantibiotika ableiten; vor allem auch, daß bei Mehrfachapplikation der PAE nicht kürzer wird. Für Ceftazidim erscheint eine Dauerinfusion bei fehlendem PAE sinnvoll. / In the current study we examinated the postantibiotic effect (PAE) of the antimicrobial agents amikacin and ceftazidime in vitro. We analyzed the PAE using both agents alone and in combination and after once and several expositions of different isolates of Pseudomonas. Different resistant stains of Pseudomonas were explored versus amikacin and ceftazidime. The observed minimum inhibitory concentration values (MIC) for ceftazidime ranged from < 0.25µg/ml to 4.0µg/ml and for amikacin from < 2.0µg/ml to 32µg/ml. After unique incubation the PAE of amikacin ranged from 0 to 2.65 hours while ceftazidime ranged from 0 to 2.78 hours. In combination of both we observed PAEs between 2.4 to 5.37 hours. A several exposition of amikacin showed after the first incubation PAEs between 0.75 to 2.25 hours increasing after third incubation from 2.3 to 3.5 hours whereas ceftazidime ranged from 1.1 to 2.18 hours and 1.18 to 2.5 hours. Both antimicrobial agents in combination had PAEs between 2.3 and 3.75 hours after first incubation and decreased low after third incubation between 1.25 and 3.25 hours. There is significant correlation to be seen between PAE and MIC-values: the higher resistance is, the shorter PAE will become.
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Cykloserins och ceftazidim/avibaktams effekt på multiresistenta gramnegativa bakterierGötesson, Åsa January 2018 (has links)
Multiresistenta gramnegativa bakterier (MRGN) som Escherichia coli och Pseudomonas aeruginosa utgör ett globalt hälsoproblem och på grund av resistensutveckling hos bakterierna behövs nya behandlingsalternativ. Extended Spectrum β-Lactamase (ESBL) är vanligt förekommande hos MRGN och det finns olika typer av ESBL (exempelvis ESBLA och ESBLCARBA). Gemensamt är att det finns få behandlingsalternativ för ESBL-producerande MRGN. Syftet med studien var att undersöka effekten av potentiellt nya behandlingsalternativ mot MRGN i form av cykloserin och ceftazidim tillsammans med β-laktamasinhibitorn avibaktam. För att undersöka minimum inhibitory concentration (MIC) för cykloserin (CYK) mot E. coli (n=26) användes en egenutvecklad buljongspädningsmetod. Isolat av P. aeruginosa med och utan karbapenemasproduktion (n=25) undersöktes avseende MIC för ceftazidim/avibaktam (CZA) med två kommersiella buljongspädningsmetoder. För CYK låg medianen för E. coli-stammarnas MIC-värden vid 32 mg/L (16 – 64 mg/L) vilket ligger kring det epidemiologiska cut-off värdet för Mycobacterium tuberculosis (32 mg/L), för vilken CYK idag används som behandling. För CZA låg medianen för P. aeruginosa-stammarnas MIC-värden vid 8 mg/L (<1 - ≥8 mg/L), och 40% (2/5) av de karbapenemasproducerande isolaten var känsliga enligt kliniska brytpunkter (S≤8 mg/L). Sammanfattningsvis visar studien att CYK har MIC-värden mot non-ESBL- och ESBL-producerande E. coli i nivå med andra patogener där preparatet används. Studien visar också att CZA kan ha effekt mot isolat med nedsatt känslighet mot meropenem eller ESBLCARBA-producerande isolat av P. aeruginosa, men isolaten måste resistensbestämmas innan behandling sätts in. / Multiresistant gramnegative bacteria (MRGN) like Escherichia coli and Pseudomonas aeruginosa, constitute a global health issue. Due to the resistance development among bacteria, new options for treatment are needed. Extended Spectrum β-Lactamase (ESBL) is common among MRGN, and there are different types of ESBLs (as ESBLA and ESBLCARBA). The increasing lack of treatment alternatives is mutual for the different ESBLs. The purpose of this study was to examine cycloserine and ceftazidime with the β-lactamase-inhibitor avibactam, two potentially new options for treatments effective against MRGN. To examine the minimum inhibitory concentration (MIC) for cycloserine (CYK) against E. coli (n=26) a in-house broth microdilution-method was used. Using two commercial broth microdilution-methods, isolates of P. aeruginosa with and without carbapenemaseproduction (n=23) were examined regarding MIC for ceftazidime/avibactam (CZA). Regarding CYK, the median MIC-value of the E. coli-strains was 32 mg/L (16 - 64 mg/L), which is around the epidemiological cut-off-value (32 mg/L) for Mycobacterium tuberculosisfor which CYK is being used as treatment. The median of the MIC-values for CZA was 8 mg/L (<1 - ≥8 mg/L) for all P. aeruginosa-strains and 40% (2/5) of the carbapenemaseproducing isolates were sensitive according to the clinical breakpoint (S≤8 mg/L). In summary, this study shows that CYK has MIC-values against non-ESBL- and ESBL-producing E. coli at the same level as other pathogens where CYK is being used. Further, CZA may have effect against the isolates with reduced susceptibility against meropenem and ESBLCARBA-producing P. aeruginosa, although the isolates need to be susceptibility-determined before treatment.
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