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Die genitale Bilharziose der Frau / Untersuchungen zu biomedizinischen, epidemiologischen und sozialmedizinischen Aspekten in Tansania

Poggensee, Gabriele 26 November 2002 (has links)
Die genitale Bilharziose ist eine Manifestation der Bilharziose, über deren Bedeutung für die reproduktive Gesundheit der Frau bisher wenig bekannt ist. Das klinische Bild der genitalen Bilharziose ist heterogen, da alle Genitalorgane betroffen sein können. Durch die Bilharziose verursachte gynäkologische Probleme wie z.B. Infertilität können für die betroffenen Frauen erhebliche Auswirkungen auf ihr soziales Leben haben (Scheidung wegen Kinderlosigkeit, verringerte Heiratsaussichten). In der vorliegenden Arbeit werden epidemiologische, parasitologische und klinische Untersuchungsergebnisse von Feldforschungsarbeiten zur genitalen Bilharziose der Zervix, die in Tansania durchgeführt wurden, vorgestellt. In den Studiendörfern war die Häufigkeit der genitalen Bilharziose der Zervix (38 %) bei Frauen im Alter zwischen 15 und 45 Jahren nahezu zahlengleich mit der Häufigkeit der Blasenbilharziose (42 %). Die genitale Bilharziose der Zervix ging einher mit "sandy patches", die als pathognomisch angesehen werden, Leukoplakien und Epithelläsionen. In den Biopsien von Frauen mit genitaler Bilharziose wurde im Vergleich zu nichtinfizierten Frauen eine erhöhte Anzahl von Entzündungszellen gesehen. Nach Therapie mit Praziquantel sank die Häufigkeit der genitalen Bilharziose um 70 %. Die Diagnose der genitalen Bilharziose der Zervix durch den direkten Nachweis mittels eines Quetschpräparats des Zervixgewebes ist der histologischen Untersuchung der Zervixbiopsie und der zytologischen Untersuchung des Zervixabstriches überlegen. Die diagnostische Wertigkeit indirekter Krankheitsmarker wurde untersucht. Frauen mit genitaler Bilharziose wiesen höhere Spiegel von eosinophilem kathodischen Protein (ECP) in der vaginalen Lavage auf als nichtinfizierte Frauen. Dies war aber auch bei Frauen mit sexuell übertragbaren Infektionen der Fall war. Es wurden bei Frauen mit genitaler Bilharziose - im Verhältnis zur Eiausscheidung im Urin - höhere Schistosomenantigenspiegel (CAA) festgestellt als bei Frauen mit ausschließlicher Blasenbilharziose. Dies kann durch die "ektopische" Lokalisation der adulten Würmer im Zervixgewebe erklärt werden. Die Forschungsergebnisse geben Hinweise, die die Hypothese einer möglichen Interaktion zwischen der genitalen Bilharziose und Infektionen mit HIV bzw. HPV unterstützen. Dazu gehören z.B. die Störung der Barrierefunktion des Zervixepithels bereits im jungen Alter und die Anwesenheit von HIV-empfänglichen Zellen im Zervixgewebe, die das Risiko einer Infektion mit HIV erhöhen könnten. / Female genital schistosomiasis is a neglected manifestation of schistosomiasis and its public health importance is yet to be determined. Symptoms and signs induced by genital schistosomiasis are unspecific and depending on the localisation of the infection the clinical picture is heterogenous. Pathological consequences of female genital schistosomiasis such as infertility may have a considerable impact on the social life of the diseased woman resulting in divorce or reduced chances to marry. In this paper the results of epidemiological, parasitological and clinical investigations of female genital schistosomiasis, which have been carried out in two study villages in Northern Tanzania, are described. The frequency of schistosomiasis of the cervix in women aged 15 to 45 years (38%) was similar to the frequency of urinary schistosomiasis (42%). The main pathological lesions seen were sandy patches, which seem to be pathognomic, leucoplakia and epithelial lesions. In cervical biopsies of women with genital schistosomiasis a higher absolute number of inflammatory cells were seen compared to women without the infection. The standard therapy reduced the frequency of genital schistosomiasis by 70%. The diagnostic performance of the direct parasitological examination of cervical tissue was better compared to the histopathological examination of the biopsy or the cytological examination of the cervical smear. The diagnostic value of indirect disease markers were investigated. Women with diagnosed genital schistosomiasis and sexually transmitted diseases showed higher levels of eosinophil cationic protein (ECP) in the vaginal lavage compared to women without infections. In women with genital schistosomiasis higher levels of schistosome antigens (CAA) were detected compared to women with urinary schistosomiasis only. This might be explained by the "ectopic" localisation of adult schistosomes in the genital tract. The research results support the hypothesis of a possible interaction of genital schistosomiasis with sexually transmitted infections such as HIV and HPV, e.g. the disruption of the cervical epithelial barrier in young age and the presence of HIV-sensible cells due to genital schistosomiasis might increase the risk of HIV transmission.
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The role of the tumour suppressor gene PTEN in the etiology of cancers of the female genital tract

Dreyer, Greta 19 October 2011 (has links)
The phosphorylation and dephosphorylation of the tyrosine amino-acids in proteins play an important role in the regulation of many cellular processes in all eukariotic organisms, including the regulation of cell cycle control, growth control, cellular differentiation and gene and synaptic transmission. The involvement of the phosphatase genes in human carcinogenesis was long-suspected, but PTEN is the first important phosphatase gene proven to be a true tumour suppressor. The basic function of normal PTEN is the dephosphorylation of the kinases and inhibition of the integrin and growth factor mediated kinase signalling pathways. The central hypothesis of this study is that PTEN plays an important role in tumours of the upper female genital tract. The involvement of aberrations in the coding regions of this gene was studied in specific gynaecologic tumours and tissues using polymerase chain reaction based mutation analysis. The research model was to study both the malignant tumour and the closest available pre-malignant or benign counterpart to demonstrate different levels of involvement of PTEN in the evolving steps. The PTEN gene was found to be intimately involved in endometrial carcinogenesis. Involvement was demonstrated in hyperplasia and was common in endometroid carcinoma (54%). Pathogenic PTEN mutations were much more common in cancer than in hyperplasia (10%). Multiple mutations were found in some late stage tumours, suggesting that the already malignant tumour cells accumulate more genetic mutations over time. All tumours with more than one pathogenic mutation occurred in African patients. The latter twofindings are unique to the current study. Selective involvement of the PTEN gene was demonstrated in uterine soft tissue tumours. PTEN involvement was neither found in benign soft tissue tumours nor significantly in leiomyosarcoma or endometrial stromal sarcoma. However, PTEN plays a significant role in uterine carcinosarcoma (13%) and specifically in tumours with an endometroid epithelial component, where mutations were found in 17%. This finding is a highly significant and unique research result which supports the hypothesis of the endometrial origin of these tumours. It also supports the observation of a strong link between this gene and endometroid differentiation, with morphology strongly linked to cellular genetics. PTEN gene mutation was demonstrated in ovarian endometroid carcinoma in ~29% of cases investigated. This finding confirms PTEN involvement in carcinogenesis in this tumour type. The finding suggests that PTEN involvement is linked to endometroid epithelial morphology. We could not sufficiently test the involvement of the gene in benign or pre-malignant ovarian endometroid lesions and thus cannot comment on the chronology of mutations in this tissue type. When all tumour types were included, there was a tendency towards a lower frequency ofPTEN mutations in African women. PTEN mutations correlated with endometroid histology. In combination, these results confirm the racial disparity in tumour type distribution or morphology. In summary this study demonstrated significant though highly selective PTEN gene involvement and a strong and interesting association between genotype and histological phenotype was confirmed. The findings enhance our understanding of carcinogenesis and should lead to translational research into new anti-neoplastic drugs. AFRIKAANS: Fosforilering en defosforilering van die tirosien aminosure in proteine speel ‘n belangrike rol in die regulering van sellulêre prosesse in alle eukariotiese organismes. Dit sluit die regulering van selsikluskontrole, groeikontrole, sellulêre differensiasie sowel as genetiese en sinaptiese oordrag in. Dit word lank reeds gespekuleer dat die fosfatase-gene betrokke is in menslike karsinogenese, maar die PTEN geen is die eerste fosfatase geen wat bewys word om ‘n ware tumoronderdrukker geen te wees. As basiese funksie defosforileer normale PTEN die kinases en inhibeer dit die kinase sinjaal kontrolepaaie wat deur integrien en groeifaktor beheer word. Die sentrale hipotese van hierdie studie is dat PTEN ‘n belangrike rol speel in tumore van die boonste genitale traktus. Die frekwensie van abnormaliteite in die koderingsareas van hierdie geen is bestudeer in spesifieke ginekologiese tumore en weefsels met die gebruik van polimerase kettingreaksie gebaseerde mutasie-analise. Die maligne tumore sowel as die mees verwante pre-maligne of benigne weefsel- of tumortipes wat beskikbaar was, is gebruik as navorsingsmateriaal om sodoende die verskillende vlakke van PTEN betrokkenheid in die ontwikkeling van neoplasie te demonstreer.Intieme betrokkenheid van die PTEN geen is gevind in endometriële karsinogenese. PTEN mutasies is in hiperplasie gevind en dit was algemeen in endometroiede karsinoom (54%). Patogene mutasies was baie meer algemeen in kanker as in hiperplasie (10%). Veelvuldige mutasies is in sommige laat stadium tumore aangetoon, wat suggereer dat reeds maligne selle meer genetiese mutasies oor tyd verkry. Alle tumore waar meer as een patogeniese mutasie gevind is het voorgekom by swart pasiënte. Die laaste twee bevindinge is uniek tot hierdie studie.Selektiewe betrokkenheid van die PTEN geen is gevind in die ontwikkeling van sagte weefsel tumore van die uterus. PTEN mutasies is nie in benigne sagte weefsel tumore gevind nie en geen betekenisvolle betrokkenheid is in leiomiosarkome of endometriële stromale sarkome aangetoon nie. PTEN was egter betekenisvol betrokke in karsinosarkome van die uterus (13%) en veral in tumore met ‘n endometrioiede epiteelkomponent waar mutasies in 17% gevind is. Hierdie bevinding is ‘n hoogs betekenisvolle en unieke navorsingsbevinding wat die hipotese ondersteun dat hierdie tumore uit die endometrium ontstaan. Dit onderskryf ook die indruk dat ‘n sterk band bestaan tussen hierdie geen en endometroiede differensiasie, met morfologie sterk gekoppel aan sellulêre genetika.Mutasie in die PTEN geen is aangetoon in ovariële endometroiede karsinoom in ~29% van gevalle wat ondersoek is. Die bevinding bevestig PTEN betrokkenheid in karsinogenese in hierdie tumortipe. Weereens toon die resultaat dat PTEN betrokkenheid gekoppel is aan endometroiede morfologie. Die ondersoek van benign of pre-maligne letsels in hierdie orgaan was nie voldoende om kommentaar oor die tydsberekening van mutasie te kan lewer nie.Met alle tumortipes in ag genome, is daar ‘n tendens aangetoon van minder PTEN mutasies in swart vroue. PTEN mutasies korreleer met endometroiede histologie. In kombinasie bevestig hierdie resultaat ‘n rasse-diskrepansie in die distribusie van tumourtipe of morfologie. In opsomming is die bevinding van hierdie studie dat daar betekenisvolle dog hoogs selektiewe PTEN geen betrokkenheid in boonste genitale traktus tumore is. ‘n Sterk en interessante verband is bevestig tussen genotipe en histologiese fenotipe. Hierdie resultate verbeter die begrip van karsinogenese en behoort ‘n bydrae te lewer in die soeke na nuwe anti-neoplastiese middels. / Thesis (PhD)--University of Pretoria, 2011. / Obstetrics and Gynaecology / unrestricted
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Beschneidung

Krall, Lisa 26 April 2017 (has links) (PDF)
Beschneidung umfasst einschränkende, genitalverändernde und -normierende Eingriffe. Zu unterscheiden sind unter anderem die Vorhautbeschneidung bei Jungen sowie Genitalbeschneidungen bei Mädchen in christlichen, islamischen und jüdischen Traditionen, medizinisch indizierte Praxen, genitale Schönheitschirurgie und genitalvereinheitlichende Behandlungen intergeschlechtlicher Neugeborener. Letztere sind wie die religiös motivierten Eingriffe Thema anhaltender rechtlicher und ethischer Debatten.
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Beschneidung

Krall, Lisa 26 April 2017 (has links)
Beschneidung umfasst einschränkende, genitalverändernde und -normierende Eingriffe. Zu unterscheiden sind unter anderem die Vorhautbeschneidung bei Jungen sowie Genitalbeschneidungen bei Mädchen in christlichen, islamischen und jüdischen Traditionen, medizinisch indizierte Praxen, genitale Schönheitschirurgie und genitalvereinheitlichende Behandlungen intergeschlechtlicher Neugeborener. Letztere sind wie die religiös motivierten Eingriffe Thema anhaltender rechtlicher und ethischer Debatten.

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