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Die Behandlung von Uterusmyomen mit magnetresonanztomographisch gesteuertem fokussiertem UltraschallSchuster, Linda 11 January 2006 (has links)
Fragestellung: Eine neuer, gänzlich nichtinvasiver Therapieansatz für die Behandlung von Myomen ist die MRT-gesteuerte Thermoablation mittels fokussiertem Ultraschall (HIFUS). Mit einer Phase-II-Studie sollten Verträglichkeit und Durchführbarkeit der Methode geprüft werden. Patientinnenkollektiv und Methoden: Im Rahmen einer internationalen Multizenterstudie wurden 11 prä- und perimenopausale Frauen mit deutlich vergrößertem und myomatös verändertem Uterus mittels MR-gesteuertem fokussiertem Ultraschall (Fa. Insightec Israel) behandelt. Studienziel war die Abschätzung von Durchführbarkeit und Verträglichkeit des neuen Verfahrens (Phase II). Die klinisch und sonographisch gestellte Diagnose wurde in einer ersten Sitzung mittels MRT bestätigt, die Myomzugänglichkeit abgeschätzt und größere Nekrosen ausgeschlossen. In einer zweiten ambulanten Sitzung wurden die Myome in MRT mittels Ultraschall behandelt. 3-5 Tage nach Therapie wurde der Perfusionsdefekt des behandelten Volumens mittels MRT ermittelt. Innerhalb von 30 Tagen nach der HIFUS-Therapie wurden alle Patientinnen hysterektomiert und die Präparate makroskopisch und mikroskopisch untersucht. Ergebnisse: Bei 9 von 11 Patientinnen konnte die Behandlung planmäßig durchgeführt werden (Dauer der Therapiesitzung 2-4 Std.). Im Allgemeinen wurde die Behandlung gut toleriert. Es traten lediglich leichte Schmerzen während und Schwächegefühl nach der Therapie auf. Bei zwei Patientinnen war aufgrund einer ungünstigen Myomlage der Therapie nicht möglich. Die erreichte Nekrose im histologischen Präparat korrelierte gut mit dem behandelten Myomvolumen. In keinem Fall waren Nekrosen außerhalb des Zielvolumens nachweisbar. Schlussfolgerungen: Die Myombehandlung mittels HIFUS ist eine verträgliche und zuverlässig anwendbare, nichtinvasive Methode. Zur Überprüfung der Wirksamkeit sind weitere Studien in Arbeit. / Introduction: MR-guided focussed ultrasound is a new completely noninvasive therapeutic modality for the treatment of uterine myomas. Feasibilitiy and morbidity were analyzed within the constraints of a phase II study. Patients and Methods: 11 pre- and postmenopausal women with a significantly enlarged uterus due to myomas were treated with MR-guided high frequency focussed ultrasound (HIFUS; Fa. Insightec, Israel) as part of an international multicenter study. The objective was to estimate the feasibility and morbidity of the new modality (phase II). The diagnosis as established by clinical and ultrasound examination was in a first step verified by MR, then the potential acces route was determined and larger necroses were excluded. In a second session the myomas were treated under MR guidance with HIFUS on an outpatient basis. 3-5 days after therapy the perfusion defect of the treated tumor volume was determined by MR. Within 30 days of HIFUS-therapy all patients had their uterus excised and examined pathologically. Results: The treatment could be completed as planned in 9 of 11 patients (duration of treatment 2-4 hours). In general the treatment was tolerated well. Minor pain was experienced during and some exhaustion was felt after therapy. In 2 patients therapy was impossible due to suboptimal localisation of the myoma. The resulting necrosis as seen in the path. specimen was well correlated to the size of the treated volume within the myoma. In no case was necrosis detected outside the myoma. Conclusions: Uterine myomas can be treated by HIFUS noninvasively, reliably and without significant morbidity. Different Studies are under way to verify the efficiency of the modality.
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Traitement des tumeurs cérébrales par ultrasons focalisés de haute intensité - sur un modèle tumoral greffé chez le rat / High intensity focused ultrasound therapy for brain tumors - in a rat brain tumor model.Dervishi, Elvis 24 September 2014 (has links)
La thérapie par faisceaux ultrasonores focalisés de forte intensité (HIFU / High Intensity Focused Ultrasound) est une nouvelle technique d’ablation tissulaire, fondée sur la focalisation de faisceaux ultrasonores de forte intensité pour réaliser une élévation de température capable de créer une nécrose thermique. Le cerveau a été jusqu’à présent peu accessible aux ultrasons car il est protégé par la boîte crânienne. Mais de nouvelles techniques de focalisation par correction des aberrations des faisceaux ultrasonores laissent espérer des applications prochaines en intracrânien, où l’HIFU pourrait constituer une intéressante alternative à la chirurgie et à la radiothérapie stéréotaxique. Le but général de ce travail a été de tester la thérapie HIFU contrôlée par Imagerie de Résonance Magnétique (IRM) pour le traitement des tumeurs cérébrales dans un modèle petit animal in vivo de tumeur cérébrale. Nous espérons ainsi fournir des apports sur la thérapie HIFU et ses effets biologiques sur le cerveau et les tumeurs cérébrales, connaissances nécessaires avant de passer à des études cliniques chez l’homme. Le plan de ce travail est le suivant : 1) développement d’un protocole de thérapie HIFU contrôlé par IRM sur le cerveau sain et sur un modèle de tumeur RG2 greffée en intracérébral chez le rat ; 2) étude des effets biologiques de l’HIFU par l’IRM et l’examen anatomo-pathologique sur le tissu cérébral sain et la tumeur RG2 en intracérébral, montrant une sensibilité variable des tissus à l’hyperthermie ; 3) étude de sécurité (tolérance et effets indésirables), démonstration d’efficacité sur la tumeur RG2 (ralentissement de l’évolution tumorale et augmentation de la survie des animaux traités). En conclusion, l’HIFU a montré sa précision et son efficacité dans le traitement de la tumeur RG2 greffée en intracérébral chez le rat. Cette technique n’est cependant pas exempte de complications, notamment un œdème périlésionnel et des hémorragies intratumorales. / High Intensity Focused Ultrasound (HIFU) therapy is an innovative approach for tissue ablation, based on high intensity focused ultrasound beams. At focus, HIFU induces a temperature elevation and the tissue can be thermally destroyed. For transcranial brain therapy, the skull bone is a major limitation but new adaptive techniques for focusing ultrasound through the skull are underway and in the near future HIFU therapy could be an interesting alternative to brain surgery and radiotherapy.The overall aim of this work is to test HIFU therapy guided by Magnetic Resonance Imaging (MRgHIFU) for the treatment of brain tumors in an in vivo brain tumor model in rodent in order to provide inputs for future regulatory approval for clinical trial with a clinical prototype. In this work: 1) a dedicated system for transcranial MRgHIFU in an in vivo rat brain tumor model was developed, and a full protocol was applied in healthy brain tissue of rats and in transplanted tumors; 2) the biological effects of HIFU therapy was evaluated using MRI and histology in healthy brain tissue and in RG2 brain tumor, showing a different tissue sensibility for hyperthermia; 3) tolerance and side effects were investigated and the treatment was shown to improve the animal survival time by 50%. In conclusion, HIFU therapy has proved its accuracy and efficacy in the treatment of the RG2 brain tumor transplanted intracerebral in rats. However this technique is not free of complications, in particular edema and hemorrhages.
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