S. stercoralis is a helminthic parasite which is common in tropical and subtropical regions. It causes a persistent but often inapparent infection in humans. In the state of a protracted immunosuppression this parasite can cause a life-threatening hyperinfection syndrome. Most often the hyperinfection syndrome was found after prolonged high dose corticosteroid treatment. In HIV-infected individuals high dose corticosteroids are used for the treatment of the immune reconstitution inflammatory syndrome (IRIS) or as adjunct treatment in the treatment of meningeal or pericardial tuberculosis. Case reports from Tanzania demonstrate that Strongyloidiasis is prevalent not only in coastal regions but also in the Lake province of Tanzania. However, data on the local prevalence of S. stercoralis infection based on sensitive techniques are scanty, especially in HIV-infected individuals.
The main objective of this study is to provide data on the prevalence of S. stercoralis infections in the adult HIV-infected population attending the Bugando Medical Centre for medical care. Specific objectives of the study are the comparison of the sensitivities and specificities of five different methods in detecting S. stercoralis. Four methods to detect S. stercoralis larvae used stool samples; one method to detect S. stercoralis antibodies required blood samples. The study used the Agar-plate-culture-technique and a modified Harada-Mori-culture-technique for the direct detection of helminthic larvae in the collected faecal samples. In addition, a recently described PCR-assay from faecal specimens and an ELISA for S. stercoralis antibodies have been applied. The Faecal Parasite Concentrator (FPC) stool concentration technique was used for the differential diagnosis of other intestinal helminthic parasites. The results of the study may influence the current treatment guidelines for HIV-infected patients in case that a relevant prevalence of S. stercoralis infection is found. Then, prior to a prolonged iatrogenic immunosuppression -like the high dose corticosteroid treatment for IRIS- a prophylactic anthelminthic treatment capable to eradicate a S. stercoralis infection could be recommendable. The prevalence of a current S. stercoralis infection using the PCR as a gold standard was 5.4%. The Agar plate method showed positive results in 19 out of 278 cases (6.1%), the modified Harada Mori technique in 13 of 278 (4.7%) cases. With PCR as gold standard the sensitivity of the agar plate method was 60%, the positive predictive value 47.4%, the specificity 96.2% and the negative predictive value 97.7 %. The sensitivity of the Harada Mori technique was 36.4%, the positive predictive value 30.7% with a specificity of 96.4% and negative predictive value 97.1%. The modified Harada Mori technique allowed in principal the morphological identification of nematode larvae. Microscopic analysis showed a specificity of 100% and a sensitivity of 46.7%. Antibodies were detected in 45 of 278 cases 16.2% by ELISA, with a sensitivity of 92.9% and a specificity of 87.8%. The findings of this study show that none of the diagnostic tests can be implemented as a routine diagnostic procedure to diagnose a current infection. This leads to the conclusion that it is high time to consider the provision of a prophylactic treatment within patients who are either HIV positive patients who could develop an IRIS after receiving ART, patients with a HTLV-1 infection and the growing number of patients under iatrogenic immunosuppression for various reasons. / S. stercoralis ist ein helmintischer Parasit der Endemisch in den Tropen und Subtropen, vor allem im warmen und feuchtem Milieu vorkommt. Eine Infektion mit S. stercoralis verläuft häufig asymptomatisch, kann aber über Jahre im menschlichen Körper persistieren. Bei immungeschwächten Patienten kann es zu einen Hyperinfektionssyndrom mit hoher Mortalität kommen Häufig kommt es zu einen Hyperinfektionssyndrom nach Einnahme von hoch Dosis Kortikosteroiden. Ca 20% der HIV positiven Patienten, die eine antiretrovirale Therapie beginnen entwickeln ein Immunrekonstitutionssyndrom. Die Therapie der Wahl ist dann u.a. hoch Dosis Kortikosteroide. Laut WHO sind 30-100 Millionen Menschen mit S. stercoralis infiziert. Diese Ungenauigkeit wiederspiegelt den erschwerten Nachweis einer Infektion. Bisher gibt es eine geringe Kenntnis über die Prävalenz von. S. stercoralis Infektionen in Tansania und kaum Daten vom bevölkerungsreichen Westen Tansanias. Die Region Mwanza am Lake Victoria zeigt sich als ein perfektes Milieu für das Vorkommen von S. stercoralis. Bisherige Ergebnisse der durchgeführten diagnostischen Tests weisen nur fragliche Sensitivitäten auf und es existieren keine Daten zur Prävalenz unter HIV positiven Patienten. Zudem wurden noch keine diagnostischen Methoden zur Prävalenzermittlung bei HIV positiven Patienten erprobt. Ziel der Studie ist die Verbesserung der Kenntnisse über Prävalenz von S.stercoralis Infektionen im bevölkerungsreichen Westen Tansanias. Die Analyse von Faktoren die Prävalenz von S. stercoralis beeinflussen, sowie Analyse der Prävalenz unter HIV Patienten mit fünf diagnostischen Testverfahren und Empfehlungen für den Umgang mit HIV Patienten in tropischen Milieu mit S. stercoralis Infektionswahrscheinlichkeit. Mit 278 Serum und Stuhlproben von HIV positiven Patienten wurden folgende Verfahren angewandt. Mit den Stuhlproben, die Modifizierte Harada Mori Methode und Agar Platten Methode am Bugando Medical Center, ein Realtime PCR und die FPC Methode und Mikroskopieren im Missionsärztlichen Institut, Würzburg. Mit den Serumproben erfolgte ein In House ELISA am Bernhard Nocht Institut, Hamburg. Die Prävalenz einer S.stercoralis Infektion in der PCR Methode war 5.4%. Die Agar Platten Methode zeigte positive Ergebnisse in 19 von 278 Fällen (6.1%). Die modifizierte Harada Mori Methode in 13 von 278 Fällen (4.7%). Unter der Annahme der PCR Methode als Goldstandard wies die Agar Platten Methode eine Sensitivität von 60% und Spezifität von 96.2% auf. Die Sensitivität der Harada Mori Methode war 36.4% und Spezifität von 96.4.%.Die FPC Methode zeigte eine Spezifität von 100%, jedoch nur Sensitivität von 46.7%.Das in House ELISA zeigte positive Ergebnisse bei 45 von 278 Patienten (16.2%) mit einer Sensitivität von 92.9%, jedoch nur Spezifität von 87.8%.Diese ungenauen Ergebnisse wiederspiegeln die Schwierigkeit eine S.stercoralis Infektion zu diagnostizieren. Die Ergebnisse zeigen, dass kein Verfahren als Standardverfahren, um eine Infektion zu diagnostizieren, in Nordtansania, implementiert werden kann. Somit kann man zusammenfassend sagen, dass alle Patienten die eine ART beginnen prophylaktisch gegen S. stercoralis behandelt werden sollten. Zumindest die, die eine TBC Koinfektion haben und auf die das Risikoprofil zutrifft.
Identifer | oai:union.ndltd.org:uni-wuerzburg.de/oai:opus.bibliothek.uni-wuerzburg.de:20530 |
Date | January 2020 |
Creators | van Eckert, Viviane Roxann |
Source Sets | University of Würzburg |
Language | English |
Detected Language | English |
Type | doctoralthesis, doc-type:doctoralThesis |
Format | application/pdf |
Rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.de, info:eu-repo/semantics/openAccess |
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