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Funktionelle Charakterisierung und in silico-Modellierung LPS-induzierbarer Elemente des RANTES-Promotors in humanen MonocytenFessele, Sabine. January 2001 (has links)
Stuttgart, Univ., Diss., 2001.
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Identifizierung von CCR6 als Marker für Th17-Zellen bei der Infekt-Abwehr und AutoimmunerkrankungenPötzl, Johann January 2008 (has links)
Regensburg, Univ., Diss., 2009.
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Mammalian and viral chemokines provide insight into the mechanism of chemokine receptor activationDavis, Christopher Nathan, January 2004 (has links)
Thesis (Ph. D.)--University of Florida, 2004. / Title from title page of source document. Document formatted into pages; contains 145 pages. Includes vita. Includes bibliographical references.
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"A system for the intracellular generation of triple helix-forming oligonucleotides (TFOs) and the sequence-specific inhibition of human MCP-1 gene expression"Kautz, Kordula Unknown Date (has links)
Univ., Diss., 2006--Frankfurt (Main) / Zsfassung in engl. und dt. Sprache
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Expression und Regulation von CXCR3 und CXCR4 während der terminalen B-ZelldifferenzierungMühlinghaus, Uta Julia Barbara Gwendolin. January 1900 (has links)
Freie Universiẗat, Diss., 2005--Berlin. / Dateiformat: zip, Dateien im PDF-Format.- Erscheinungsjahr an der Haupttitelstelle: 2005.
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Adherence of microfilariae of the filarial nematode Brugia malayi to human endothelial cells and their effect on human endothelial cell mediated immune responsesSchroeder, Jan-Hendrik January 2010 (has links)
No description available.
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The functional role of CXC chemokine ligand 10 in coxackievirus B3-induced myocarditisYuan, Ji 11 1900 (has links)
Coxsackievirus B3 (CVB3) is the primary cause of viral myocarditis. The role of cystein-x-cystein (CXC) chemokine ligand 10 (CXCL10, formerly interferon-y-inducible protein 10) in CVB3-induced myocarditis is unknown. To explore the contribution of CXCL10 to CVB3-induced myocarditis, we performed functional analyses using newly generated transgenic mice with cardiac-specific CXCL10 overexpression (Tg) and CXCL10 knock out (KO) mice.
The mRNA levels of CXCL10 peaked in the myocardium at day 3 post-infection prior to immune infiltration, suggesting that mainly resident cells of the heart are the sources of CXCL10. Indeed, we showed that CXCL10 can be induced by IFN-y but not by CVB3 infection in cultured cardiomyocytes.
Further, a transgenic mouse model with cardiac-specific overexpression of CXCL10 was generated. CXCL10 Tg mice had spontaneous infiltrations of mononuclear cells with limited mRNA upregulation of IFN-y and IL-10, which were not sufficient to cause the impairment of cardiomyocyte or cardiac function.
Following CVB3 infection, the viral titre in the mouse hearts inversely correlated with the levels of CXCL10 at day 3 post-infection. Further, the decreased virus titers in the CXCL10 Tg mouse hearts led to reduced cardiac damage indicated by low serum cTnI levels and improved cardiac functional performance and vice versa in the KO mice. This antiviral ability of CXCL10 may be through increased recruitment of natural killer (NK) cells to the heart and increased IFN-y expression early post-infection. At days 7 and day 10 post-infection with massive influx of mononuclear cells, the expression of CXCL10 enhanced the infiltration of CXCR3+ cells, CD4+, and CD8+ T cells as well as their associated inflammatory cytokines. However, the augmented accumulation of these immune cells and associated cytokines did not alter the viral clearance and mouse survival.
Our data demonstrate for the first time that CXCL1 0 confers the protection to the heart during the early course of CVB3 infection, which may be primarily attributed to NK cell recruitment to the site of infection. This data suggest that CXCL10 is an important player in the orchestrated action of a group of cytokines and chemokines in combating against the CVB3-induced myocarditis in the early phase of infection. / Medicine, Faculty of / Pathology and Laboratory Medicine, Department of / Graduate
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Knockout of ccr2 alleviates photoreceptor cell death in a model of retinitis pigmentosa / ccr2遺伝子のノックアウトは網膜色素変性モデルマウスでの視細胞変性を軽減するGuo, Congrong 23 January 2015 (has links)
Final publication is available at http://dx.doi.org/10.1016/j.exer.2012.08.013. Congrong Guo, Atsushi Otani, Akio Oishi, Hiroshi Kojima, Yukiko Makiyama, Satoko Nakagawa, Nagahisa Yoshimura, Knockout of ccr2 alleviates photoreceptor cell death in a model of retinitis pigmentosa, Experimental Eye Research, Volume 104, November 2012, Pages 39-47, ISSN 0014-4835 / 京都大学 / 0048 / 新制・課程博士 / 博士(医学) / 甲第18680号 / 医博第3952号 / 新制||医||1007(附属図書館) / 31613 / 京都大学大学院医学研究科医学専攻 / (主査)教授 長澤 丘司, 教授 伊藤 壽一, 教授 長田 重一 / 学位規則第4条第1項該当 / Doctor of Medical Science / Kyoto University / DFAM
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Erfassung der Strahlenbelastung des Nebennierenvenenkatheters und Evaluation des Chemokinrezeptors CXCR4 als neues Target in der Differentialdiagnostik des primären Hyperaldosteronismus / Assessment of radiation exposure of adrenal vein sampling and evaluation of the chemokine receptor CXCR4 as novel target in the differential diagnosis of primary aldosteronismFuß, Carmina Teresa January 2020 (has links) (PDF)
Der primäre Hyperaldosteronismus stellt mit einer Prävalenz von 5 - 12% die häufigste endokrine Ursache einer sekundären Hypertonie da. Der Aldosteronexzess beruht in den meisten Fällen auf einer bilateralen Nebennierenhyperplasie, oder einem unilateralen Aldosteron-produzieren Adenom. Die Unterscheidung dieser beiden Entitäten ist zur weiteren Therapieplanung essentiell: Während ein unilaterales Aldosteron-produzierendes Adenom operativ entfernt wird, erhalten Patienten mit bilateraler Nebennierenhyperplasie eine lebenslange medikamentöse Therapie mit Mineralocorticoidantagonisten. Der selektive Nebennierenvenenkatheter stellt den aktuellen Referenzstandard zur Subtypendifferenzierung bei Patienten mit primärem Hyperaldosteronismus dar. Dieser ist allerdings mit zahlreichen Nachteilen, wie beispielsweise hoher Untersucherabhängigkeit und fehlender Standardisierung, behaftet. Die Strahlenbelastung des Nebennierenvenenkatheters wurde bis dato nicht systematisch analysiert.
Im ersten Teil dieser Arbeit wurde daher im Rahmen einer retrospektiven Studie die Strahlenbelastung des Nebennierenvenenkatheters (n=656) an vier deutschen Zentren zwischen 1999 und 2017 untersucht. Primäre Endpunkte waren das Dosisflächenprodukt, die Durchleuchtungszeit und die kalkulierte effektive Dosis. Das mediane Dosisflächenprodukt lag bei 32,5 Gy*cm², die Durchleuchtungszeit bei 18 min, die berechnete effektive Dosis bei 6,4 mSv. Die Strahlenbelastung zeigte allerdings deutliche interinstitutionelle Unterschiede. Hauptursachen hierfür lagen in zentrumsabhängigen Unterschieden in den Untersuchungsmodalitäten, insbesondere der Anzahl an Entnahmestellen und der Verwendung von digitalen Subtraktionsangiographien.
Der zweite Teil der Arbeit widmet sich der Evaluation des Chemokinrezeptors CXCR4 als neues Target in der Differentialdiagnostik des primären Hyperaldosteronismus. Mittels quantitativer real-time PCR und Immunohistochemie konnte eine hohe Expression von CXCR4 in den äußeren Schichten der Nebennierenrinde, der anhängenden Nebenniere benigner Nebennierentumore, sowie in Aldosteron-produzierenden Adenomen beobachtet werden. Ebenso zeigte sich eine Korrelation der CXCR4-Expression mit der Expression von CYP11B2 (Aldosteron-Synthase). Dem entgegengesetzt, war eine fehlende bzw. signifikant niedrige CXCR4-Expression in endokrin inaktiven Nebennierenadenomen nachweisbar. In autoradiographischen Bindungsstudien zeigte der CXCR4-spezifische PET-Tracer 68Ga-Pentixafor eine deutliche und spezifische Bindung an Kryogewebe von Aldosteron-produzierenden Adenomen. Im Anschluss wurden 9 Patienten mit primärem Hyperaldosteronismus mittels 68Ga-Pentixafor-PET/CT untersucht. Der Tracer-Uptake war signifikant höher in Aldosteron-produzierenden Adenomen im Vergleich zu Nebennieren von Patienten, die aufgrund anderer Grunderkrankungen eine 68Ga-Pentixafor-Bildgebung erhalten hatten. Somit stellt eine CXCR4-spezifische Bildgebung eine vielversprechende Möglichkeit zur nicht-invasiven Charakterisierung von Nebennierenraumforderungen bei primärem Hyperaldosteronismus dar. / Primary aldosteronism represents the most common endocrine form of secondary hypertension with a prevalence of 5-12%. In most cases, aldosterone excess is caused either by a bilateral hyperplasia of the adrenal glands, or a unilateral aldosterone-producing adenoma. Differentiation between those subtypes is essential due to differences in clinical management: whereas aldosterone-producing adenomas are removed surgically, patients with bilateral adrenal hyperplasia receive life-long treatment with mineralocorticoid antagonists. Adrenal vein sampling represents the current reference standard for subtype differentiation in primary aldosteronism. However, adrenal vein sampling is associated with several drawbacks, e.g. its success is highly depends on the expertise of the performing radiologist. Until now, the radiation exposure has never been assessed.
In this retrospective study radiation exposure of adrenal vein sampling was assessed at four german tertiary care centers between 1999 and 2017. The primary outcomes were dose area product (DAP) and fluoroscopy time (FT). Consecutively the effective dose (ED) was approximately calculated. Median DAP was found to be 32.5 Gy*cm2 and FT 18 min. The calculated ED was 6.4 mSv. Remarkably, values between participating centers highly varied. As main reason for this variation, differences regarding AVS protocols between centers could be identified, such as number of sampling locations, frames per second and the use of digital subtraction angiographies.
The second part of this work focuses on the evaluation of the chemokine receptor CXCR4 as a potential target in the differential diagnosis of primary aldosteronism. When investigating the expression pattern of chemokine receptors by quantitative real-time polymerase chain reaction and immunohistochemistry, high expression of CXCR4 (CXC chemokine receptor type 4) in the outer layers of normal adrenals and in aldosterone-producing adenomas (APA) could be observed. In contrast, the CXCR4-expression was significantly lower in non-functioning adenomas. The specific CXCR4 ligand 68Ga-pentixafor showed strong binding to cryosections of aldosterone-producing adenomas. We further investigated 9 patients with primary aldosteronism because of aldosterone-producing adenomas by 68Ga-pentixafor-positron emission tomography. The tracer uptake was significantly higher on the side of increased adrenocortical aldosterone secretion in patients with aldosterone-producing adenomas compared with patients investigated by 68Ga-pentixafor-positron emission tomography for other causes. Molecular imaging of aldosterone-producing tissue by a CXCR4-specific ligand may, therefore, be a highly promising tool for noninvasive characterization of patients with aldosterone-producing adenomas.
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CCR6 kontrolliert selektiv die Monozyten-vermittelte Entzündungsreaktion in der Atherosklerose / CCR6 selectively promotes monocyte mediated inflammation and atherogenesis in miceBarnsteiner, Stefanie January 2019 (has links) (PDF)
Der Chemokinrezeptor CCR6 wird von einer Vielzahl unterschiedener Zelltypen exprimiert,
wie zum Beispiel Monozyten, Th17-Zellen und regulatorische T-Zellen,
die im Zusammenhang mit der Entstehung von Atherosklerose stehen. Um die
Bedeutung von CCR6 in der Pathogenese der Atherosklerose bestimmen zu können,
wurden CCR6-defiziente (Ccr6-/- ) Mäuse mit low-density lipoprotein receptordefizienten
(Ldlr-/-) Mäusen gekreuzt, um Tiere zu erhalten, die anfällig für Atherosklerose
und zudem CCR6-defizient sind. Nach acht Wochen pro-atherogener, fettreicher
western-type diet war die Ausprägung der atherosklerotischen Läsionen im
Aortensinus und der gesamten Aorta, sowie deren Gehalt an Plaquemakrophagen in
den Ccr6-/-Ldlr-/- Tieren im Vergleich zu den Ldlr-/- Kontrolltieren signifikant vermindert.
Die lokale und die systemische Verteilung von T-Zellen sowie die Häufigkeit
von Th1-, Th17-Zellen und regulatorischen T-Zellen blieb hingegen unverändert. Im
Gegensatz dazu reduzierte sich die Zahl der im Blut zirkulierenden Gr-1high und
Gr-1low Monozyten in den Ccr6-/-Ldlr-/- Tieren deutlich. Weiter konnte gezeigt werden,
dass über CCR6 in vitro die Adhäsion von Monozyten an inflammatorisch
verändertem Endothel und in vivo die Adhäsion von Leukozyten an das Endothel
der Karotiden vermittelt wird. Des Weiteren wurden in einem air pouch-Modell für
akute Entzündungsreaktionen mittels CCR6 spezifisch Monozyten, aber keine TZellen
rekrutiert.
Summa summarum konnte die Bedeutung von CCR6 auf verschiedenen Ebenen
der Pathogenese der Atherosklerose gezeigt werden: Während CCR6 für die Hypercholesterinämie
assoziierte adaptive Immunantwort entbehrlich ist, reguliert es
die Mobilisierung, Adhäsion und Rekrutierung von Monozyten und kontrolliert über
diese Mechanismen die Akkumulation von Makrophagen und Genese atherosklerotischer
Läsionen. CCR6 und sein Ligand CCL20 könnten somit vielversprechende
Ziele neuer pharmakologischer Therapieansätze sein, um auch die Atherogenese im
Menschen zu unterbinden.
Die Ergebnisse der Dissertation wurden im Dezember 2013 im Journal Thrombosis
and Haematostasis unter dem Titel “CCR6 selectively promotes monocyte mediated
inflammation and atherogenesis in mice“ in geteilter Erstautorenschaft von
Helga Manthey, Clément Cochain und Stefanie Barnsteiner veröffentlicht (PMID:
24114205). / The chemokine receptor CCR6 is expressed by various cell subsets implicated in atherogenesis,
such as monocytes, Th17 and regulatory T cells. In order to further define
the role of CCR6 in atherosclerosis, CCR6-deficient (Ccr6-/-) mice were crossed with
low-density lipoprotein receptor-deficient (Ldlr-/-) mice to generate atherosclerosisprone
mice deficient in CCR6. Compared to Ldlr-/- controls, atherosclerotic burden
in the aortic sinus and aorta were reduced in Ccr6-/-Ldlr-/- mice fed a high fat diet,
associated with a profound depression in lesional macrophage accumulation. Local
and systemic distributions of T cells, including frequencies of Th1, Th17 and regulatory
T cells were unaltered. In contrast, circulating counts of both Gr-1high and
Gr-1low monocytes were reduced in Ccr6-/-Ldlr-/- mice. Moreover, CCR6 was revealed
to promote monocyte adhesion to inflamed endothelium in vitro and leukocyte
adhesion to carotid arteries in vivo. Finally, CCR6 selectively recruited monocytes
but not T cells in an acute inflammatory air pouch model.
We here show that CCR6 functions on multiple levels and regulates the mobilisation,
adhesion and recruitment of monocytes/macrophages to the inflamed vessel, thereby
promoting atherosclerosis, but is dispensable for hypercholesterolaemia-associated
adaptive immune priming. Targeting CCR6 or its ligand CCL20 may therefore be a
promising therapeutic strategy to alleviate atherosclerosis.
The results of this doctoral thesis have been published in December 2013 in Thrombosis
and Haematostasis in equal contribution by Helga Manthey, Clément Cochain
and Stefanie Barnsteiner (PMID: 24114205).
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