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ROLE OF CHEMOTHERAPY IN IMPROVING DYSPHAGIA FREE SURVIVAL IN PATIENTS WITH ADVANCED ESOPHAGEAL CANCER TREATED WITH HIGH DOSE RATE BRACHYTHERAPY

Timotin, Emilia Olimpia 06 February 2015 (has links)
BACKGROUND High dose rate Intraluminal Brachytherapy (HDRILBT) is one of the most used palliative treatment options for advanced esophageal cancer. The present study evaluates the role of additional chemotherapy in improving dysphagia free survival (DFS) and overall survival (OS) in patients with inoperable advanced esophageal cancer treated with brachytherapy. MATERIAL and METHODS 132 patients with advanced metastatic esophageal cancer with total or near total dysphagia were given HDRILBT to a dose of 18 Gray (Gy) in 3 fractions on alternate days. Intraluminal brachytherapy alone was performed on 98 patients. 34 patients received Epirubicin, 5-Fluorouracil, and Cisplatin (ECF) chemotherapy regimen after HDRILBT. The mean age of the whole group was 65 years (HDRILBT-71.41, HDRILBT+ECF-59.98; p<0.0001). Male: Female was 101:31 (HDRILBT 72:26; HDRILBT +ECF 29:5; p>0.05). The location incidence was GEJ: Lower Esophagus: Mid Esophagus: Cervical Esophagus 24:81:17:5 respectively; for the whole group HDRILBT- 17:57:16:4; HDRILBT+ECF-7:24:1:1; p>0.05. 78 patients presented with co-morbidities (cardiac) (HDRILBT- 59; HDRILBT+ECF- 19; p>0.05). 74 patients presented with distant metastasis (54 with HDRILBT and 20 with HDRILBT+ECF; p>0.05). The ECOG scores were as follows 0:1:2:3:4 15:52:51:12:2 (HDRILBT- 10:35:41:10:2; HDRILBT+ECF- 5:17:10:2:0; p=0.0014). All patients completed 3 fractions of HDRILBT. 34 patients received additional chemotherapy with ECF regimen. Selection of patients was done by the medical oncologist. Statistical analysis of data was done using the SAS statistical analysis software system. Univariate and multivariate analysis was done using the log rang test. RESULTS Patients who received additional ECF were younger (p< 0.001) and with a better performance status than those who received HDRILBT alone (p=0.0014). Mean DFS was higher for patients who had further chemotherapy treatment (232 days) vs. patients who had HDRILBT only (155 days) (p>0.05). The mean OS for HDRILBT + ECF was 266 days (p = 0.0010) compare with HDRILBT alone which was 155 days, when the effect of 10 prognostic factors was analyzed for DFS and OS. Only additional ECF after brachytherapy impacted on DFS while age (p<0.001) and performance status (p=0.0014) impacted on overall survival on univariate analysis. On multivariate analysis tumor length and nodal presentation (p<0.000) impacted on OS. The incidence of stricture and fistulae were similar. Chemotherapy related side effects: gastrointestinal tract (25 patients), neurotoxicities (2) and nephrotoxicities (2) were seen as a result of 5-FU and Cisplatin respectively. 18 patients completed at least 3 cycles of ECF. CONCLUSION Additional chemotherapy with ECF after HDRILBT improves the DFS and OS in selected patients with advanced esophageal cancer. These patients tend to be younger with better performance status, small tumor length and nodal metastasis. The incidence of complications is similar with more than 50% patients completing at least 3 cycles of chemotherapy. / Thesis / Master of Science (MSc)
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High dose-rate brachytherapy in the radical treatment of cervical cancer. An analysis of dose effectiveness and incidence of late radiation complications

Long, D., Friedrich-Nel, H., Goedhals, L., Joubert, G. January 2011 (has links)
Published Article / Worldwide, uterine cervical cancer is one of the most frequently occurring cancers in women, with more than 80% of these cases occurring in developing countries. The South African screening policy and screening program, implemented in 2001, attempt to reduce this incidence of cervical cancer in South Africa. It is essential to treat these women with the best modalities available. This retrospective study focused specifically on the curative potential of radiotherapy administered to patients at the Oncology Department, Bloemfontein, since a new modality of high dose-rate intracavitary brachytherapy was implemented in 1994. Late radiation complications were also investigated.
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Predicting toxicity caused by high-dose-ratebrachytherapy boost for prostate cancer

Estefan, Dalia January 2019 (has links)
Introduction Treating localized prostate cancer with combination radiotherapy consisting ofexternal beam radiotherapy (EBRT) and high-dose-rate brachytherapy (HDR-BT) has beenproven to result in better disease outcome than EBRT only. There is, however, a decreasingtrend in utilization of combination therapy, partially due to concerns for elevated toxicityrisks. Aim To determine which parameters correlate to acute and late (≤ 6 months) urinary toxicity(AUT and LUT) and acute and late rectal toxicity (ART and LRT), and thereafter createpredictive models for rectal toxicity. Methods Data on toxicity rates and 32 patient, tumor and treatment parameters were collectedfrom 359 patients treated between 2008 and 2018 with EBRT (42 Gy in 14 fractions) andHDR-BT (14.5 Gy in 1 fraction) for localized prostate cancer at Örebro University Hospital.Bivariate analyses were conducted on all parameters and the outcome variables AUT, LUT,ART and LRT grade ≥ 1, graded according to the RTOG-criteria. Parameters correlating toART and LRT in this and previous studies were included in multivariate logistic regressionanalyses for creation of predictive models. Results Most toxicities, 86%, were of grade 0 or 1, only 9% of patients had grade 2 – 3toxicity. Only 2 – 4 parameters correlated to the respective toxicities in bivariate analyses.Logistic regressions generated no significant predictors of ART or LRT. Therefore, nopredictive models were obtained. Conclusion None of the included parameters have enough discriminative abilities regardingrectal toxicity. Predictive models can most probably be obtained by including otherparameters and more patients.
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Galvos ir kaklo srities plokščialąstelinio vėžio atkryčio spindulinio gydymo veiksmingumo ir saugumo tyrimas / Investigation of radiation therapy effectiveness and safety of recurrent head and neck squamous cell carcinoma

Rudžianskas, Viktoras 11 June 2013 (has links)
Po radikalaus gydymo 20–50 proc. pacientų, kuriems nustatytas galvos–kaklo srities vėžys lokoregioninis atkrytis nustatomas per pirmus dvejus metus. Literatūroje paskelbtų tyrimų rezultatai taikant pakartotinę nuotolinę spindulinę terapiją dėl galvos-kaklo vėžio atkryčio prasti: 2-jų metų bendras išgyvenimas siekė 15,2–40 proc., vėlyvųjų 3-4 laipsnio komplikacijų dažnis buvo 1,4–47 proc., 5 laipsnio - 7,6 proc. Retrospektyvinių ir II fazės tyrimų rezultatai naudojant didelės dozės galios brachiterapiją galvos-kaklo srities vėžio atkryčiui gydyti: 2-jų metų bendras išgyvenimas siekė 19–63 proc., vėlyvųjų 3-4 laipsnio komplikacijų dažnis buvo 4–22,2 proc. Tyrimų metu skirtos 3–4 Gy frakcijos iki 30–40 Gy suminės dozės. Iki šiol neatlikti tyrimai lyginantys nuotolinės spindulinės terapijos ir didelės dozės galios brachiterapijos gydymo veiksmingumą ir saugumą. Šioje disertacijoje palyginti skirtingi spindulinio gydymo metodai gydant galvos-kaklo srities vėžio atkrytį: kontrolinei grupei taikytas nuotolinis konforminis spindulinis gydymas (25 frakcijos po 2 Gy, suminė dozė 50 Gy), tiriamajai grupei - hipofrakcionuota didelės dozės galios brachiterapija skiriant naują frakcionavimo režimą – po 2,5 Gy per frakciją po dvi frakcijas per dieną, iki 30 Gy suminės dozės. Toks frakcionavimo režimas pasirinktas siekiant sumažinti spindulinių reakcijų dažnį ir sunkumo laipsnį, o suminė dozė yra biologiškai ekvivalentiška suminėms dozėms, kurios buvo naudotos ankstesniuose tyrimuose. / After radical treatment of head and neck cancer 20–50% of patients are diagnosed with the locoregional recurrence during first two years. In the literature the results of studies, using reirradiation by three-dimensional radiotherapy for head and neck cancer recurrence, according to a 2-year overall survival and toxicity, are poor: overall survival reached 15.2–40%, the grade 3 - 4 toxicity reached 1.4–47% and grade 5 - 7.6%. The results of phase II and retrospective studies using the high-dose-rate brachytherapy for treatment of head and neck cancer relapse were: 2-year overall survival was 19–63%; grade 3 - 4 late toxicity 4–22.2%. In these studies 3–4 Gy per fraction up to 30–40 Gy total dose were administered. So far, the randomized study, comparing the high-dose-rate brachytherapy with the three-dimensional radiotherapy, treating head and neck cancer relapse, hasn’t been conducted. We compared different radiotherapy methods: three-dimensional conformal radiotherapy was administered to the control group (25 fractions of 2 Gy, total dose of 50 Gy); the hypofractionated high-dose-rate brachytherapy was administered to the experimental group, while applying a new regime of fractionation: 2.5 Gy per fraction, two fractions per day, up to 30 Gy total dose. Such fractionation regimen was selected in order to reduce the rate and grade of toxicity, while the total dose is biologically equivalent to the total doses, which have been used in previous studies.
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Intrakavitäre High-Dose-Rate-Brachytherapie zur Behandlung von Nasentumoren beim Hund

Krastel, Dorothee 24 June 2010 (has links) (PDF)
Für die Therapie maligner intranasaler Neoplasien beim Hund existieren nur mäßig be-friedigende Behandlungsstrategien. Als Therapiemodalität der Wahl wird die Radiothe-rapie angesehen, die gegenwärtig v.a. in Form einer perkutanen Bestrahlung (Telethe-rapie) mit aufwendigen, bis zu 20 Fraktionen umfassenden Protokollen kurativer Intenti-on angewendet wird. Die erreichbaren Überlebenszeiten sind meist limitiert durch das Auftreten eines Rezidivs des Nasentumors innerhalb des Bestrahlungsfeldes, sodass eine Erhöhung der applizierten Gesamtdosis nötig erscheint. Dies ist jedoch im Rahmen einer Teletherapie aufgrund nicht vertretbarer akuter Nebenwirkungen nicht möglich. Alternativ steht die Brachytherapie zur Verfügung, die aufgrund ihrer physikalischen Charakteristika zur besseren Schonung des umliegenden Normalgewebes beiträgt. Ge-genwärtig existieren keine anderen Untersuchungen zur Anwendung der fraktionierten High-Dose-Rate-Brachytherapie bei Nasentumoren des Hundes. Ziel dieser Studie war es daher, die Durchführbarkeit dieser Therapiemodalität beim Hund erstmals zu unter-suchen und die akuten und chronischen Nebenwirkungen sowie die erzielbare progres-sionsfreie Zeit und die Überlebenszeit zu dokumentieren. Im Zeitraum von 2001 bis 2007 gingen 18 Hunde in die Studie ein. Das diagnostische Vorgehen beinhaltete neben einer klinischen Untersuchung und der Röntgenuntersu-chung von Nase und Thorax auch die kernspintomographische Beurteilung der Nasen-höhlen und eine nachfolgende Rhinoskopie inklusive Biopsie. Die Therapie bestand aus zwei wöchentlichen Fraktionen, bei denen in Vollnarkose über einen in der Nasenhöhle applizierten Katheter mithilfe des Radioisotops 192Iridium jeweils 5 Gy appliziert wurden. Die damit über vier Wochen erreichte Gesamtdosis lag bei 40 Gy, und entsprach damit der biologischen Effizienz einer perkutan applizierten konventionell fraktionierten Ge-samtdosis von circa 60 Gy. Im Anschluss an die Therapie wurden die Hunde monatlich klinisch untersucht und die auftretenden Nebenwirkungen anhand des Radiation Morbi-dity Scores der VRTOG beschrieben. Es wurden außerdem weiterführende Untersu-chungen in Form von MRT, Rhinoskopie und Biopsie durchgeführt. Die aufgetretenen Nebenwirkungen waren mit denen in der Literatur nach Teletherapie beschriebenen vergleichbar, beziehungsweise fielen im Bereich von Augen und Maulschleimhaut ge-ringer aus. Nebenwirkungen im Bereich der Haut traten in Form von Alopezie, Hyper-pigmentation oder Leukotrichie auf. Im Bereich der Nasenschleimhaut zeigten fast alle Hunde eine leichte chronische Rhinitis. Als problematische Nebenwirkungen traten bei drei Patienten Osteoradionekrosen auf, die einer aufwendigeren chirurgischen Versor-gung bedurften. Die mediane progressionsfreie Zeit lag bei 13 Monaten, die mediane Überlebenszeit bei 17 Monaten. Die Adenokarzinome wiesen die längste Überlebens-zeit auf, dies war jedoch aufgrund der insgesamt kleinen Patientenzahl nicht signifikant. Ein Zusammenhang zwischen dem Tumorstadium und der progessionsfreien Zeit oder Überlebenszeit bestand nicht. Bei dem beschriebenen Protokoll handelt es sich um eine unter klinischen Bedingungen praktikable Therapieform, die mit ihren insgesamt acht Fraktionen für Besitzer und Tier wesentlich weniger belastend ist als teletherapeutische kurative Protokolle mit 12-20 Fraktionen. Gleichzeitig gelingt es, eine Gesamtdosis von verhältnismäßig hoher biolo-gischer Effizienz zu applizieren, ohne jedoch stärkere Nebenwirkungen in Kauf nehmen zu müssen. Im Bereich von Auge und Maulschleimhaut sind die Nebenwirkungen sogar geringer. Bei einem kleinen Teil der Patienten treten jedoch auch hier, ebenso wie nach teletherapeutischen Protokollen, problematische chronische Nebenwirkungen auf, die die Lebensqualität der betroffenen Tiere beeinträchtigen und die einer aufwendigeren Therapie zwingend bedürfen. Die mit diesem Protokoll erreichten Remissions- und Ü-berlebenszeiten sind mit denen aus der Literatur vergleichbar bis tendenziell besser. Aufgrund der oben genannten Vorteile erscheint die vorgestellte Therapie daher als Al-ternative zu Teletherapie bei der Behandlung kaniner Nasentumoren durchaus geeig-net. Weitere Studien mit größeren Patientenzahlen unter Einbeziehung einer anders therapierten Kontrollgruppe sind jedoch notwendig
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Intrakavitäre High-Dose-Rate-Brachytherapie zur Behandlung von Nasentumoren beim Hund

Krastel, Dorothee 06 April 2010 (has links)
Für die Therapie maligner intranasaler Neoplasien beim Hund existieren nur mäßig be-friedigende Behandlungsstrategien. Als Therapiemodalität der Wahl wird die Radiothe-rapie angesehen, die gegenwärtig v.a. in Form einer perkutanen Bestrahlung (Telethe-rapie) mit aufwendigen, bis zu 20 Fraktionen umfassenden Protokollen kurativer Intenti-on angewendet wird. Die erreichbaren Überlebenszeiten sind meist limitiert durch das Auftreten eines Rezidivs des Nasentumors innerhalb des Bestrahlungsfeldes, sodass eine Erhöhung der applizierten Gesamtdosis nötig erscheint. Dies ist jedoch im Rahmen einer Teletherapie aufgrund nicht vertretbarer akuter Nebenwirkungen nicht möglich. Alternativ steht die Brachytherapie zur Verfügung, die aufgrund ihrer physikalischen Charakteristika zur besseren Schonung des umliegenden Normalgewebes beiträgt. Ge-genwärtig existieren keine anderen Untersuchungen zur Anwendung der fraktionierten High-Dose-Rate-Brachytherapie bei Nasentumoren des Hundes. Ziel dieser Studie war es daher, die Durchführbarkeit dieser Therapiemodalität beim Hund erstmals zu unter-suchen und die akuten und chronischen Nebenwirkungen sowie die erzielbare progres-sionsfreie Zeit und die Überlebenszeit zu dokumentieren. Im Zeitraum von 2001 bis 2007 gingen 18 Hunde in die Studie ein. Das diagnostische Vorgehen beinhaltete neben einer klinischen Untersuchung und der Röntgenuntersu-chung von Nase und Thorax auch die kernspintomographische Beurteilung der Nasen-höhlen und eine nachfolgende Rhinoskopie inklusive Biopsie. Die Therapie bestand aus zwei wöchentlichen Fraktionen, bei denen in Vollnarkose über einen in der Nasenhöhle applizierten Katheter mithilfe des Radioisotops 192Iridium jeweils 5 Gy appliziert wurden. Die damit über vier Wochen erreichte Gesamtdosis lag bei 40 Gy, und entsprach damit der biologischen Effizienz einer perkutan applizierten konventionell fraktionierten Ge-samtdosis von circa 60 Gy. Im Anschluss an die Therapie wurden die Hunde monatlich klinisch untersucht und die auftretenden Nebenwirkungen anhand des Radiation Morbi-dity Scores der VRTOG beschrieben. Es wurden außerdem weiterführende Untersu-chungen in Form von MRT, Rhinoskopie und Biopsie durchgeführt. Die aufgetretenen Nebenwirkungen waren mit denen in der Literatur nach Teletherapie beschriebenen vergleichbar, beziehungsweise fielen im Bereich von Augen und Maulschleimhaut ge-ringer aus. Nebenwirkungen im Bereich der Haut traten in Form von Alopezie, Hyper-pigmentation oder Leukotrichie auf. Im Bereich der Nasenschleimhaut zeigten fast alle Hunde eine leichte chronische Rhinitis. Als problematische Nebenwirkungen traten bei drei Patienten Osteoradionekrosen auf, die einer aufwendigeren chirurgischen Versor-gung bedurften. Die mediane progressionsfreie Zeit lag bei 13 Monaten, die mediane Überlebenszeit bei 17 Monaten. Die Adenokarzinome wiesen die längste Überlebens-zeit auf, dies war jedoch aufgrund der insgesamt kleinen Patientenzahl nicht signifikant. Ein Zusammenhang zwischen dem Tumorstadium und der progessionsfreien Zeit oder Überlebenszeit bestand nicht. Bei dem beschriebenen Protokoll handelt es sich um eine unter klinischen Bedingungen praktikable Therapieform, die mit ihren insgesamt acht Fraktionen für Besitzer und Tier wesentlich weniger belastend ist als teletherapeutische kurative Protokolle mit 12-20 Fraktionen. Gleichzeitig gelingt es, eine Gesamtdosis von verhältnismäßig hoher biolo-gischer Effizienz zu applizieren, ohne jedoch stärkere Nebenwirkungen in Kauf nehmen zu müssen. Im Bereich von Auge und Maulschleimhaut sind die Nebenwirkungen sogar geringer. Bei einem kleinen Teil der Patienten treten jedoch auch hier, ebenso wie nach teletherapeutischen Protokollen, problematische chronische Nebenwirkungen auf, die die Lebensqualität der betroffenen Tiere beeinträchtigen und die einer aufwendigeren Therapie zwingend bedürfen. Die mit diesem Protokoll erreichten Remissions- und Ü-berlebenszeiten sind mit denen aus der Literatur vergleichbar bis tendenziell besser. Aufgrund der oben genannten Vorteile erscheint die vorgestellte Therapie daher als Al-ternative zu Teletherapie bei der Behandlung kaniner Nasentumoren durchaus geeig-net. Weitere Studien mit größeren Patientenzahlen unter Einbeziehung einer anders therapierten Kontrollgruppe sind jedoch notwendig
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Radioterapia parcial e acelerada de mama utilizando braquiterapia de alta taxa de dose para pacientes com est?dio inicial de c?ncer de mama: an?lise uni-institucional

Massarotto, Ana Carolina 15 December 2017 (has links)
Submitted by SBI Biblioteca Digital (sbi.bibliotecadigital@puc-campinas.edu.br) on 2018-02-07T13:06:22Z No. of bitstreams: 1 ANA CAROLINA MASSAROTTO.pdf: 924874 bytes, checksum: 09a1ac55208a09df27e003db121d89d6 (MD5) / Made available in DSpace on 2018-02-07T13:06:22Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANA CAROLINA MASSAROTTO.pdf: 924874 bytes, checksum: 09a1ac55208a09df27e003db121d89d6 (MD5) Previous issue date: 2017-12-15 / Breast cancer is the second most common type of cancer in the world, and the most common among women, affecting men who account for 1% of all cases of the disease. The risk factors of the disease are related to age, endocrine / reproductive history, behavioral / environmental factors, and genetic / hereditary factors. The prognosis of the disease depends on its extension (staging), with greater curative potential when diagnosed at baseline.Among the types of treatment of breast cancer stand out surgery, radiotherapy, chemotherapy, hormone therapy and biological therapy. It is highlighted in the radiotherapy modality, Brachytherapy, which is the application of radiation in a more precise and localized way in the tumor. In this work we will focus on high-grade interstitial brachytherapy dose rate, partial and accelerated breast irradiation (IPAM), which has been shown to have better esthetic results, lower risk of injury from radiation from healthy adjacent tissues, shorter duration of treatment, and low recurrence rates. This is a retrospective, longitudinal, descriptive, analytical study, with a review of medical records of patients diagnosed with breast cancer, stages 0-I-II, between the years 2004 and 2013 who received IPAM using brachytherapy after conservative surgery of the breast at the Radium Institute of Campinas, Campinas-SP, Brazil.This work aims to report and evaluate the viability, acute and chronic toxicity, aesthetic aspects, efficacy and factors related to the use of Partial and Accelerated Breast Irradiation with high dose rate brachytherapy for patients with early stage of breast cancer. In addition to assessing recurrence rates and local control of the disease. / O c?ncer de mama ? o segundo tipo de c?ncer mais comum no mundo,e o mais frequente entre as mulheres, acometendo tamb?m homens que representam 1% do total de casos da doen?a. Os fatores de risco da doen?a est?o relacionados com idade, fatores end?crinos/hist?ria reprodutiva, fatores comportamentais/ambientais e fatores gen?ticos/heredit?rios. O progn?stico da doen?a depende da sua extens?o (estadiamento), com maior potencial curativo quando diagnosticada no in?cio. Entre os tipos de tratamento do c?ncer de mama destacam-se a cirurgia, radioterapia , quimioterapia, hormonioterapia e terapia biol?gica. Apresenta destaque na modalidade radioter?pica, a Braquiterapia, que trata-se da aplica??o de radia??o de forma mais precisa e localizada no tumor. Neste trabalho teremos como enfoque a braquiterapia intersticial de alta taxa de dose, irradia??o parcial e acelerada da mama (IPAM), que vem apresentando melhores resultados est?ticos, menor risco de les?o pela radia??o de tecidos adjacentes saud?veis, menor dura??o do tratamento, e baixas taxas de recorr?ncia. Trata-se de um estudo retrospectivo, longitudinal, descritivo, anal?tico, com revis?o de prontu?rios de pacientes com diagn?stico de c?ncer de mama, est?dios 0-I-II , entre os anos de 2004 e 2013 que receberam IPAM utilizando braquiterapia ap?s a cirurgia conservadora da mama no Instituto do Radium de Campinas, Campinas-SP, Brasil. Tal trabalho objetiva relatar e avaliar a viabilidade, toxicidade aguda e cr?nica, aspectos est?ticos, efic?cia e fatores relacionados com utiliza??o de Irradia??o Parcial e Acelerada da Mama com braquiterapia de alta taxa de dose para pacientes com est?dio inicial de c?ncer de mama. Al?m de avaliar as taxas de recorr?ncia e controle local da doen?a.
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Associa??o da Radioterapia externa (RTe) com braquiterapia de alta taxa de dose (BTATD), no tratamento do c?ncer de pr?stata (CaP). / Association of External Radiotherapy (RTe) with high dose rate brachytherapy (BTATD) in the treatment of prostate cancer (CaP).

Jos? Junior, Vanderlei 15 December 2017 (has links)
Submitted by SBI Biblioteca Digital (sbi.bibliotecadigital@puc-campinas.edu.br) on 2018-02-15T12:50:05Z No. of bitstreams: 1 VANDERLEI JOSE JUNIOR.pdf: 1351825 bytes, checksum: 599d050ec951a6a8e7497a0cea5d2e17 (MD5) / Made available in DSpace on 2018-02-15T12:50:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 VANDERLEI JOSE JUNIOR.pdf: 1351825 bytes, checksum: 599d050ec951a6a8e7497a0cea5d2e17 (MD5) Previous issue date: 2017-12-15 / Introduction: Prostate cancer is one of the most prevalent diseases in the male population, occupying the second position among malignant neoplasms. There are several therapeutic options for the treatment of localized prostate cancer, ranging from conservative behaviors to interventional treatments such as radical prostatectomy or external radiotherapy, associated or not with brachytherapy. Objective: To identify the factors that can predict biochemical recurrence and to evaluate treatment toxicity. METHOD: This is a retrospective and longitudinal study of 162 patients diagnosed with prostate cancer treated with conformational external radiotherapy associated with high dose rate brachytherapy (BTATD) between 2005 and 2014. The database was used of the Radium ? Campinas Oncology Institute, collected prospectively. Results: The mean follow-up time was 57 months. No grade 3 late toxicity was observed in the gastrointestinal tract, with only 1 patient (0.6%) genitourinary tract. The only categorical variable that presented statistical significance for biochemical relapse was the Nadir PSA <1 ng / ml (p = 0.018). The biochemical recurrence rate found was 96.3%, based on the Phoenix criteria (PSA nadir + 2 ng / ml). Conclusions: This study demonstrated that in the treatment of localized prostate cancer, the association of external radiotherapy with BATD is a safe therapeutic option, with a low degree 3 late toxicity and a biochemical recurrence of only 3.7% (with HF = 95 %). / Introdu??o: O c?ncer de pr?stata ? uma das doen?as mais prevalentes na popula??o masculina, ocupando a segunda posi??o entre as neoplasias malignas. H? v?rias op??es terap?uticas para o tratamento do c?ncer de pr?stata localizado, podendo variar de condutas conservadoras ? tratamentos intervencionistas como a prostatectomia radical ou a radioterapia externa, associada ou n?o ? braquiterapia. Objetivo: Identificar os fatores que possam predizer recidiva bioqu?mica e avaliar a toxicidade do tratamento. M?todo: Tratase de um estudo retrospectivo e longitudinal, com 162 pacientes diagnosticados com c?ncer de pr?stata, tratados com radioterapia externa conformacional associada ? braquiterapia de alta taxa de dose (BATD), entre 2005 e 2014. Utilizou-se o banco de dados do Radium - Instituto de Oncologia de Campinas, coletados prospectivamente. Resultados: O tempo m?dio de seguimento foi de 57 meses. N?o foi observada toxicidade tardia grau 3 no trato gastrointestinal, sendo apenas 1 paciente (0,6%) trato genitourin?rio. A ?nica vari?vel categ?rica que apresentou signific?ncia estat?stica para recidiva bioqu?mica foi o PSA Nadir <1 ng/ ml (p = 0,018). A taxa de recidiva bioqu?mica encontrada foi de 96,3%, baseando-se nos crit?rios de Phoenix (PSA nadir + 2 ng/ml). Conclus?es: Esse estudo demonstrou que, no tratamento de c?ncer de pr?stata localizado, a associa??o de radioterapia externa com BATD ? uma op??o terap?utica segura, com baixa taxa de toxicidade tardia grau 3 e recidiva bioqu?mica de apenas 3,7% (com I.C = 95%).

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