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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Kriterievaliditet för Cooper 12 min run test och Ekblom-Bak test för uthållighetsidrottare / Criterion validity for Cooper 12 min run test and Ekblom-Bak test for endurance athletes

Tunklev, Elsa, Moosberg, Elin January 2024 (has links)
Bakgrund: Aerob kapacitet är en viktig fysiologisk egenskap och kan mätas genom maximala- och submaximala tester. Ekblom-Bak testet (EB-testet) är ett submaximalt cykeltest medan Cooper 12 min test (CRT-12) är ett maximalt test, men dem båda uppskattar maximal syreupptagningsförmåga (VO2max) genom matematiska formler. Det finns fördelar med estimerade tester i idrottsvärlden, men tillförlitligheten varierar. Syftet var att undersöka validiteten av EB-testet och CRT-12 genom kriterievaliditet för ett urval av uthållighetsidrottare. Vidare syftar studien till att undersöka om det sker en eventuell över- eller underestimering av EB-testresultat och av CRT-12 testresultat. Metod: De rekryterade studiedeltagarna var åtta uthållighetsidrottare inom olika uthållighetsidrotter. Studien bestod av två testtillfällen. Vid första testtillfället genomfördes EB-test och ett VO2max test. Under andra testtillfället genomförde CRT-12. Uppmätt relativt syreupptag ställdes mot estimerade värden genom Bland-Altman analys och Interklass korrelation koefficient (ICC). Resultat: EB-testet hade måttlig överensstämmelse med ICC värde av 0,57. CRT-12 hade god överensstämmelse med ICC värde av 0,75. Både mätmetoderna överestimerade resultat vid jämförelse mot kriteriemetoden.  Konklusion: För studiens urval ansågs CRT-12 ge mer tillförlitliga resultat än EB-testet. För att kunna möjliggöra generalisering av resultatet behövs vidare forskning med en större urvalsgrupp av studiedeltagare. / Background: Aerobic capacity is a physiological component which can be measured through maximal- and submaximal tests. The Ekblom-Bak test (EB-test) is a submaximal cycle test whereas Cooper 12 min run test (CRT-12) is a maximal test, but they both estimate maximal oxygen consumption (VO2max) through mathematical formulas. There are advantages of estimated testing methods in the sports world, but reliability varies. The study aims to investigate the validity of the EB-test and the CRT-12 through criterion validity for a sample of endurance athletes. Further the study aims to investigate if there occurs an over- or under estimation of the EB-test results and of the CRT-12 results. Method: The recruited participants where eight endurance athletes from various sports. The study consisted of two test occasions. The first occasion consisted of the EB-test and the VO2max test. The second occasion consisted of the CRT-12. Measured relative oxygen consumption was opposed to the estimated values through a Bland-Altman plot and a interclass corelation coefficient (ICC). Results: The Ekblom-bak test was seen to have moderate agreement with an ICC of 0,57. The cooper 12 min run test was seen to have good agreement with an ICC of 0,75. Both tests overestimated the results when compared to the criterion method. Conclusion: For the population of the study, it was seen that CRT-12 is more reliable than the EB-test. To be able to generalise the results there is a need for further research with a larger study population.
2

Präradiotherapeutische Dosimetrie mittels einer einzigen Uptake-Messung / Dose planning of radioiodine therapy by a single uptake measurement of benign thyroidal disease

Appold, Ulrike 11 March 2014 (has links)
Vor jeder Radioiodtherapie (RIT) sowohl bei Patienten mit einer funktionell relevanten Schilddrüsenautonomie als auch bei Patienten mit einem Morbus Basedow schreibt der Gesetzgeber in Deutschland eine individuelle Dosimetrie zu Vermeidung einer unnötigen Strahlenbelastung vor. Das Ziel des Radioiodtests ist es, eine möglichst genaue Vorhersage der individuellen Radioiodkinetik zu treffen. Ziel dieser Arbeit war es neben der theoretischen Begründung und Beschreibung der 1-Punkt-Messung, den Nachweis der Machbarkeit und Effektivität dieses neuen dosimetrischen Ansatzes im klinischen Kontext zu führen. In einem weiteren Schritt wurden die klinischen Ergebnisse der hier ausgewerteten Patienten mit publizierten Daten verglichen. Desweiteren wurden Einflussfaktoren auf den Erfolg bzw. Misserfolg der RIT evaluiert. Dieser neue dosimetrische Ansatz nach Prof. Luig verwendet eine späte Uptake-Messung nach 7 Tage und geht von einem krankheitsspezifischen Erreichen der Aktivitätsmaxima in der Schilddrüse aus. In dieser retrospektiven Auswertung wurde die Daten von 169 Patienten ausgewertet, die im Zeitraum von April 2006 bis Dezember 2008 in der Nuklearmedizin der UMG aufgrund einer funktionellen Autonomie oder einer Immunogenen Hyperthyreose einer präradioiodtherapeutischen Dosimetrie mittels einer einzigen Uptake-Messung unterzogen wurden. Die Erfolgsrate nach einmaliger RIT lag bei Patienten mit einer Autonomie bei 92,2% und bei Patienten mit einem Morbus Basedow bei 85,7%. Als statistisch signifikanter Einflussfaktor für den Misserfolg einer RIT zeigte sich bei beiden Krankheitsbildern ein erhöhter Technetiumsuppressionsuptake (TcTUs). Zusammenfassend liegt der Vorteil 1-Punkt-Messung beim Radioiodtest in der guten Durchführbarkeit und vor allem in seiner klinischen Effizienz.

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