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Surgery of Brain Metastases – Pro and ContraSchackert, Gabriele 26 February 2014 (has links) (PDF)
Conclusion: Surgery should be considered whenever possible. This means that the patient has to be in good clinical condition (Karnofsky performance score > 70), the extracerebral metastases should be stable, the number of cerebral lesions should not exceed more than 3 seedings, and the age of the patient should be below 70 years. Since brain metastases are usually well circumscribed, complete extirpation seems to be possible. Postoperative MRI should be demanded in order to confirm complete extirpation. Additional radiotherapy is indicated in case of subtotal resection of a single lesion and in multiple lesions. In single brain metastasis a prospective randomized trial is necessary to prove whether conventional radiotherapy is essential after surgery in the primary treatment of the tumors or can be delayed until cerebral lesions recur. Radiosurgery is an alternative to surgery in the treatment of metastasis. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Surgery of Brain Metastases – Pro and ContraSchackert, Gabriele January 2002 (has links)
Conclusion: Surgery should be considered whenever possible. This means that the patient has to be in good clinical condition (Karnofsky performance score > 70), the extracerebral metastases should be stable, the number of cerebral lesions should not exceed more than 3 seedings, and the age of the patient should be below 70 years. Since brain metastases are usually well circumscribed, complete extirpation seems to be possible. Postoperative MRI should be demanded in order to confirm complete extirpation. Additional radiotherapy is indicated in case of subtotal resection of a single lesion and in multiple lesions. In single brain metastasis a prospective randomized trial is necessary to prove whether conventional radiotherapy is essential after surgery in the primary treatment of the tumors or can be delayed until cerebral lesions recur. Radiosurgery is an alternative to surgery in the treatment of metastasis. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Gastrointestinale BlutungWehrmann, Ursula, Kähler, Georg, Hochberger, Jürgen 17 February 2014 (has links) (PDF)
Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Untersuchung des Zusammenhangs von Presence und User Experience in der Virtuellen Realität als Grundlage für die Entwicklung von Trainingssystemen und Medizinprodukten in der ChirurgieLorenz, Mario 03 July 2020 (has links)
Die Dissertation untersucht grundlegende psychologische Faktoren für die Nutzbarmachung der Potentiale von Virtueller Realität für die chirurgische Ausbildung und Medizinprodukteentwicklung.:I Abkürzungsverzeichnis .................................................................................................................... 4
II Abbildungsverzeichnis..................................................................................................................... 5
1 Einführung in die Thematik ............................................................................................................. 6
1.1 Einsatz von Virtual Reality in Medizin und Chirurgie .............................................................. 6
1.1.1 Virtual Reality für chirurgisches Training und Telechirurgie ........................................... 6
1.1.2 Virtual Reality in der Therapie und Rehabilitation.......................................................... 7
1.2 Presence, User Experience und Usability ................................................................................ 8
1.2.1 Begriffe ............................................................................................................................ 8
1.2.2 Verwendete Messmethoden für Presence, User Experience und Usability ................. 10
1.3 Potentiale von Virtual Reality in der Medizinproduktentwicklung....................................... 11
1.4 Motivation und Ziele der Arbeit............................................................................................ 13
1.5 Experimenteller Aufbau ........................................................................................................ 16
1.5.1 Studienaufbau ............................................................................................................... 16
1.5.2 Experimentaltechnik...................................................................................................... 20
2 Publikationsmanuskripte............................................................................................................... 22
2.1 Brade, J., Lorenz, M. et al. (2017). Being there again – Presence in real and virtual
environments and its relation to usability and user experience using a mobile navigation task..... 22
2.2 Lorenz, M. et al. (2018). Presence and User Experience in a Virtual Environment under the
Influence of Ethanol: An Explorative Study....................................................................................... 35
2.3 Diskussion.............................................................................................................................. 51
3 Zusammenfassung der Arbeit ....................................................................................................... 53
3.1 Hintergrund ........................................................................................................................... 53
3.2 Ziele ....................................................................................................................................... 53
3.3 Methoden.............................................................................................................................. 54
3.4 Ergebnisse.............................................................................................................................. 54
3.5 Schlussfolgerungen................................................................................................................ 55
4 Literaturverzeichnis....................................................................................................................... 56
III Darstellung des eigenen Beitrags.................................................................................................. 64
IV Erklärung über die eigenständige Abfassung der Arbeit............................................................... 66
V Wissenschaftliche Veröffentlichungen und Vorträge ................................................................... 67
VI Danksagung ................................................................................................................................... 73
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Gastrointestinale BlutungWehrmann, Ursula, Kähler, Georg, Hochberger, Jürgen January 2005 (has links)
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