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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
31

Einflussfaktoren auf die Zahnbehandlungsangst – Ein Vergleich zwischen Albanien und Deutschland

Cunoti, Nertsa 03 January 2023 (has links)
In der vorliegenden Arbeit erfolgte ein Vergleich zweier Patientengruppen (einer aus Albanien und einer aus Deutschland kommend) im Hinblick auf ihre Zahnbehandlungsangst und weiterer psychischer Parameter. In einer Vielzahl von Studien wurden bereits Patienten in einer Zahnarztpraxis oder Uniklinik zu ihrem psychischen Befinden, während einer Zahnbehandlung befragt. Eine Studie im zahnärztlichen Setting eines „Industriestaats“ setzt allerdings voraus, dass das Angstniveau dieser Personen es zulässt, sich einer Zahnbehandlung zu unterziehen. Um eine für die Forschung interessante Gruppe, d.h. potenzielle Behandlungsvermeider miteinzubeziehen, wurden in dieser Dissertation, neben Zahnarztpatienten aus Deutschland, Patientengruppen eines „Dritten Lands“, wie Albanien befragt. Insgesamt haben 263 Patienten an der Studie teilgenommen, davon 133 in einer Zahnarzt-praxis in Plauen/Deutschland und 130 in dem zahnmedizinischen Universitätsklinikum in Tirana/Albanien. Alle Befragten erhielten die gleichen Fragebögen zur Beurteilung ihrer psychischen Situation, die anschließend ausgewertet wurden. Danach konnte die Zahnbehandlungsangst mit der Dental Anxiety Scale (DAS) gemessen werden sowie mit zwei Items der Amsterdam Properative Anxiety Scale (APAIS), zur Behandlung der Angst. Die beiden Instrumente korrelierten signifikant stark miteinander (Spearman: r = 0,50, p = 0,000). Bei den Patienten der Zahnarztpraxis in Deutschland wurde außerdem der Zahnstatus mittels DMF-T/S Werten ermittelt. Das Durchschnittsalter aller Teilnehmer betrug 37,94 (SD 14,66) Jahre. Auffällig war, dass sowohl in der Zahnarztpraxis (67,7 %) als auch im Universitätsklinikum (52,3 %) mehr weibliche Personen an der Studie teilnahmen. Besonders in der Zahnarztpraxis im Vergleich zum Uniklinikum, war der Frauenanteil bei den Teilnehmern signifikant höher. Hinsichtlich des Bildungsniveaus beider Patientengruppen, befand sich dieses über dem deutschen Durchschnitt (Statistisches Bundesamt). Dabei konnte festgestellt werden, dass der gegenwärtige subjektive Gesundheitszustand von albanischen Patienten signifikant schlechter eingeschätzt wird als der von deutschen Patienten. Bei den Zahnarztpatienten in Albanien stand ein signifikant schlechterer Gesundheitszustand in Beziehung zu höherem Alter und niedrigerem Bildungsniveau. Die Probanden der deutschen Zahnarztpraxen wiesen zudem anhand des GSI (BSI-18) eine signifikant höhere allgemeine psychische Belastung auf. Die durchschnittlichen Werte waren demnach in den Subskalen Ängstlichkeit, Depressivität und Somatisierung signifikant höher. Der durchschnittliche Wert der DAS lag bei 13,58 (SD 2,94) bzw. bei 12,62 (SD 2,44) bei den deutschen bzw. den albanischen Patienten. Die Durchschnittswerte der APAIS (Angst vor der Behandlung) befanden sich bei 6,38 (SD 2,15) in der Zahnarztpraxis in Deutschland und bei 6,03 (SD 1,64) in der Praxis in Albanien. Die Patientengruppen unterschieden sich somit nicht nur im Allgemeinen (BSI-18), sondern auch im Speziellen auf das die Zahnbehandlung bezogene Angstniveau (DAS, APAIS) signifikant voneinander. Die durchschnittlichen Werte für die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität (OHIP) der beiden Patientengruppen unterschieden sich jedoch nicht signifikant voneinander. Die deutschen Patienten wiesen allerdings in allen Subskalen signifikant schlechtere Werte im Vergleich zu denen der albanischen Patienten auf. Dennoch gaben die deutschen Zahnarztpatienten an allgemein zufriedener mit ihrem Leben (L-1) zu sein. Ihre Angst gegenüber der Zahnmedizin (DFS) schätzten wiederum die deutschen Patienten signifikant schlechter ein. Der OSLO-3 Gesamtwert betrug in der albanischen Population im Durchschnitt 7,95 (SD 1,15) und bei deutschen Patienten im Durchschnitt 7,77 (SD 1,46). Hierbei ließen sich keine signifikanten alters-, geschlechts- und bildungsspezifischen Unterschiede zwischen den beiden Studienteilnehmern wahrnehmen. Dennoch ließ sich konstatieren, dass albanische, weibliche und jüngere Patienten sowie solche mit Abitur die höchsten Werte zu verzeichnen haben. Ihren Optimismus-Pessimismus-Status schätzten die deutschen Patienten im Durchschnitt mit einem Wert von 11,13 (SD 1,95) ein und die albanischen Patienten mit einem Wert von 11,75 (1,97). Die Skala zur Messung von Optimismus-Pessimismus ergab demnach, dass ältere Patienten mit einem niedrigeren Bildungsniveau pessimistischer eingestellt sind als Jüngere, wobei festgestellt werden konnte, dass dieser Wert bei albanischen Patienten signifikant hoch gewesen ist. Es ließen sich auch signifikante Werte bei albanischen Männern feststellen im Vergleich zu albanischen Frauen und deutschen Teilnehmen, womit sich geschlechtsspezifische Unterschiede wahrnehmen ließen. Im Hinblick auf das zahnmedizinische Vorsorgeverhalten erzielten die albanischen Patienten einen signifikant schlechteren Vorsorgeindex (p = 0.010). Zahnarztpatienten in Albanien ließen sich demnach seltener Zahnstein entfernen und eine professionelle Zahnreinigung durchführen. Trotz einem erhöhten DAS-Angstniveau gaben deutsche Patienten an häufiger zum Zahnarzt zu gehen als albanische Patienten mit niedrigerer Angstausprägung. Die Korrelation des DAS-Angstniveaus und der Zahngesundheit ergab einen signifikanten Zusammenhang zwischen dem Angstniveau der Patienten und dem Gesamtwert des DMF-T (Spearman: r = 0,19, p = 0,031) sowie DMF-S (r = 0,18, p = 0,034). Der durchschnittliche DMF-T Index betrug 13,54 (SD 7,64) und der durchschnittliche DMF-S Index 44,17 (SD 31,92). Dies ergab höhere signifikante Unterschiede in den DMF-T/S-Werten der Altersgruppen (p = 0,000). Patienten mit höherem Bildungsniveau hatten demnach weniger fehlende Zähne/Zahnflächen vorzuweisen. Hierbei waren gab auch Geschlechtsunterschiede feststellbar, wonach der DMF-T-Wert war bei Frauen in der Zahnarztpraxis in Deutschland signifikant höher (p = 0,033) war. Personen mit einem geringeren DAS-Angstniveau (APAIS) und mit Zahnbehandlungsangst (DFS) hatten mehr sanierungsbedürftige und fehlende Zähne/Zahnflächen. Ein besserer selbsteingeschätzter Gesundheitszustand stand in signifikantem Zusammenhang mit einem besseren Zahnstatus. Die Einschränkung der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität (OHIP), die allgemeine psychische Belastung, die allgemeine Sozial Support Skala (OSSS) und der Optimismus-Pessimismus-Status (SOP2) korrelierten stark mit der Anzahl der fehlenden Zähne bzw. Zahnflächen. Auffallend ist, dass bei Patienten mit höherer allgemeiner psychischer Belastung, meist auch die Zahnflächen oder Zähne beeinträchtigt sind. Die These, dass Personen, die außerhalb der „Industriestaaten“ befragt werden, ein höheres Angstniveau und weitere psychische Belastungen aufweisen, da sie den Zahnarztbesuch unter Umständen meiden, konnte in vorliegender Studie nicht bestätigt werden. Dennoch sollten albanische Zahnärzte für das Thema „Zahnbehandlungsangst“ sensibilisiert werden, um Patienten mit erhöhtem Angstniveau entsprechend zu begegnen.:1 Einleitung 1.1 Allgemeine Definition und Ausführung zum Thema Angst 1.1.1 Angststörungen und phobische Störungen 1.1.2 Phobien 1.2 Zahnbehandlungsangst und Angststörungen 1.2.1 Beschreibung der Störung 1.2.2 Zahnbehandlungsangst und andere psychische Störungen 1.2.3. Zahnbehandlungsangst, Mundgesundheit und somatische Störungen 1.3 Prävalenz 1.4 Epidemiologie 1.5 Ätiologie 1.6 Diagnostik von Behandlungsangst und Phobie 1.7 Differenzialdiagnose 1.8 Andere phobischen Störungen 1.8.1 Posttraumatische Belastungsstörung (PTB) 1.9 Komorbiditäten 1.10 Vorbeugung und Therapie 1.11 Vergleich im zahnmedizinischen Versorgungssystem zwischen Albanien und Deutschland. 2 Fragestellungen 3 Material und Methoden 3.1 Studiendesign 3.2 Instrumente 3.2.1 Übersicht über die verwendeten Instrumente / Konstrukte 3.2.2 Beschreibung der Instrumente 3.3 Statistische Auswertung 3.4 Durchführung 4 Ergebnisse 4.1 Beschreibung des Patientenkollektivs 4.1.1 Soziodemografie 4.2 Patientenkollektiv: psychisches Befinden - Ein Vergleich zwischen Deutschland und Albanien. 4.2.1 Einflussfaktoren der Gesamtgruppe 4.2.2 Vergleich zwischen beiden Populationsgruppen 4.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit 4.3.1 Mundgesundheitsbezogenes Befinden (OHIP) 4.4 Auswertung der Ergebnisse in der Zahnarztgruppe in Deutschland 4.4.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe 4.4.2 Zahnstatus im Zusammenhang mit anderen verwendeten Instrumenten 4.4.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5 Diskussion 5.1 Patientenkollektiv 5.1.1 Soziodemographie der Gesamtgruppe 5.1.2 Psychisches Befinden der Gesamtgruppe 5.1.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit in der Gesamtgruppe 5.2 Vergleich der beiden Patientenpopulationen 5.2.1 Soziodemographie – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.2 Psychisches Befinden – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.3 Albaner zwischen psychischen Erkrankungen und Vorurteilen 5.2.4 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.3 Diskussion der Ergebnisse im Zusammenhang mit Zahnstatus 5.3.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe in Deutschland 5.3.2 Vorsorgeverhalten, Stellung der Mundgesundheit und Zahnstatus 5.3.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5.3.4 Zahnstatus und andere verwendete Instrumente 5.4 Kritische Betrachtung 5.5 Ausblick 123 5.5.1 Implikationen für die Forschung 5.5.2 Implikationen für die Praxis 6 Zusammenfassung Summary Literaturverzeichnis Tabellenverzeichnis Abbildungsverzeichnis Abkürzungen Anhang Danksagung Erklärungen / In the present study, two groups of patients were compared with regard to their dental treatment anxiety and other psychological parameters. In a large number of studies, patients in dental practices/universities have already been questioned about their psychological state in the situation of dental treatment. However, a study in the dental setting of an 'industrialized country' presupposes that the anxiety level of these individuals allows them to undergo dental treatment. In order to include a group of potential treatment avoiders that is interesting for research, this dissertation surveyed and evaluated not only dental patients from Germany but also patient groups from a 'third country' such as Albania. A total of 263 patients participated in the study, 133 of them in a dental practice in Plauen/Germany and 130 in the dental university hospital in Tirana/Albania. All respondents received the same questionnaires to assess their psychological situation. Dental anxiety was measured with the Dental Anxiety Scale (DAS) and with two items of the Amsterdam Properative Anxiety Scale (APAIS) to treat anxiety. The two instruments correlated significantly strongly with each other (Spearman: r = 0.50, p = 0.000). Dental status was also assessed in the patients of the dental practice in Germany using DMF-T/S values. The mean age of all participants was 37.94 (SD 14.66) years. It was noticeable that more females participated in the study in both the dental practice (67.7 %) and the university hospital (52.3 %). Compared to the university hospital, the proportion of females was significantly higher among participants in the dental practice. In both patient groups, the level of education was above the German average (German Federal Statistical Office). It was found that the current subjective health status of Albanian patients was assessed to be significantly worse than that of German patients. Among the dental patients in Albania, a significantly worse state of health was related to higher age and lower level of education. The subjects in the German dental practices also showed significantly higher general psychological distress based on the GSI (BSI-18). Mean scores were significantly higher in the anxiety, depression, and somatization subscales. The mean score of the DAS was 13.58 (SD 2.94) and 12.62 (SD 2.44) in the German and Albanian patients, respectively. The mean scores of APAIS (fear of treatment) were 6.38 (SD 2.15) in the dental practice in Germany and 6.03 (SD 1.64) in the practice in Albania. Thus, the patient groups differed not only in general (BSI-18), but also specifically on the dental treatment-related anxiety level (DAS, APAIS) differed significantly from each other. However, the mean oral health-related quality of life (OHIP) scores of the two patient groups did not differ significantly from each other. However, the German patients had significantly worse scores in all subscales compared with the Albanian patients. Nevertheless, the German dental patients were generally more satisfied with their lives (L-1). Fear of dentistry (DFS) was again rated significantly worse by the German patients. The OSLO-3 total score averaged 7.95 (SD 1.15) in the Albanian population and 7.77 (SD 1.46) in German patients. Here, no significant age-, gender-, and education-specific differences could be perceived between the two study participants. Accordingly, Albanian, female, and younger patients and those with high school diplomas had the highest scores. The German patients assessed their optimism-pessimism status with an average value of 11.13 (SD 1.95) and the Albanian patients with a value of 11.75 (1.97). Accordingly, the optimism-pessimism scale showed that older patients with a lower educational level were more pessimistic than younger ones, and it was found that this value was significantly high in Albanian patients. Significant values were also found in Albanian men compared to Albanian women and German participants, thus allowing gender-specific differences to be perceived. With regard to preventive dental care behavior, Albanian patients scored significantly lower on the preventive care index (p = 0.010). Dental patients in Albania were thus less likely to have tartar removed and professional dental cleaning performed. Despite an elevated DAS anxiety level, German patients reported going to the dentist more frequently than Albanian patients with lower levels of anxiety. Correlation of DAS anxiety level and dental health revealed a significant relationship between patients' anxiety level and total DMF-T score (Spearman: r = 0.19, p = 0.031) as well as DMF-S (r = 0.18, p = 0.034). The mean DMF-T index was 13.54 (SD 7.64), and the mean DMF-S index was 44.17 (SD 31.92). There were larger significant differences in DMF T/S values between age groups (p = 0.000). Patients with higher levels of education had fewer missing teeth/tooth surfaces. There were also gender differences, with DMF-T scores significantly higher in female participants in a dental cabinet in Germany (p = 0.033). Individuals with lower DAS anxiety levels, APAIS, and dental treatment anxiety (DFS) had more teeth/dental surfaces in need of rehabilitation and missing teeth/dental surfaces. Better self-rated health was significantly associated with better dental status. Oral health-related quality of life (OHIP) limitation, general psychological distress, general social support scale (OSSS), and optimism-pessimism status (SOP2) were strongly correlated with the number of missing teeth/dental surfaces, suggesting that in patients with higher general psychological distress, the number of dental surfaces was also related. The hypothesis that individuals interviewed outside the 'developed' countries have higher levels of anxiety and further psychological distress because they may avoid visiting the dentist could not be confirmed in the present study. Nevertheless, Albanian dentists should be sensitized to the topic of 'dental anxiety' in order to deal appropriately with patients with increased anxiety levels.:1 Einleitung 1.1 Allgemeine Definition und Ausführung zum Thema Angst 1.1.1 Angststörungen und phobische Störungen 1.1.2 Phobien 1.2 Zahnbehandlungsangst und Angststörungen 1.2.1 Beschreibung der Störung 1.2.2 Zahnbehandlungsangst und andere psychische Störungen 1.2.3. Zahnbehandlungsangst, Mundgesundheit und somatische Störungen 1.3 Prävalenz 1.4 Epidemiologie 1.5 Ätiologie 1.6 Diagnostik von Behandlungsangst und Phobie 1.7 Differenzialdiagnose 1.8 Andere phobischen Störungen 1.8.1 Posttraumatische Belastungsstörung (PTB) 1.9 Komorbiditäten 1.10 Vorbeugung und Therapie 1.11 Vergleich im zahnmedizinischen Versorgungssystem zwischen Albanien und Deutschland. 2 Fragestellungen 3 Material und Methoden 3.1 Studiendesign 3.2 Instrumente 3.2.1 Übersicht über die verwendeten Instrumente / Konstrukte 3.2.2 Beschreibung der Instrumente 3.3 Statistische Auswertung 3.4 Durchführung 4 Ergebnisse 4.1 Beschreibung des Patientenkollektivs 4.1.1 Soziodemografie 4.2 Patientenkollektiv: psychisches Befinden - Ein Vergleich zwischen Deutschland und Albanien. 4.2.1 Einflussfaktoren der Gesamtgruppe 4.2.2 Vergleich zwischen beiden Populationsgruppen 4.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit 4.3.1 Mundgesundheitsbezogenes Befinden (OHIP) 4.4 Auswertung der Ergebnisse in der Zahnarztgruppe in Deutschland 4.4.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe 4.4.2 Zahnstatus im Zusammenhang mit anderen verwendeten Instrumenten 4.4.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5 Diskussion 5.1 Patientenkollektiv 5.1.1 Soziodemographie der Gesamtgruppe 5.1.2 Psychisches Befinden der Gesamtgruppe 5.1.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit in der Gesamtgruppe 5.2 Vergleich der beiden Patientenpopulationen 5.2.1 Soziodemographie – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.2 Psychisches Befinden – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.3 Albaner zwischen psychischen Erkrankungen und Vorurteilen 5.2.4 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.3 Diskussion der Ergebnisse im Zusammenhang mit Zahnstatus 5.3.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe in Deutschland 5.3.2 Vorsorgeverhalten, Stellung der Mundgesundheit und Zahnstatus 5.3.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5.3.4 Zahnstatus und andere verwendete Instrumente 5.4 Kritische Betrachtung 5.5 Ausblick 123 5.5.1 Implikationen für die Forschung 5.5.2 Implikationen für die Praxis 6 Zusammenfassung Summary Literaturverzeichnis Tabellenverzeichnis Abbildungsverzeichnis Abkürzungen Anhang Danksagung Erklärungen
32

Tandvårdsrädsla hos sexuellt utnyttjade personer : - En litteraturstudie / Dental fear in sexually abused victims : - a literature review

Odqvist, Stephanie, Vu, Helen January 2016 (has links)
Bakgrund: Tandvårdsrädsla kan uppkomma från händelser både inom tandvården och utanför. Det finns olika grader av tandvårdsrädsla och majoriteten av befolkningen upplever någon form av tandvårdsrädsla. Det har visat sig att tandvårdsrädsla har en negativ påverkan på den orala hälsan. Vid sexuella övergrepp kan personerna drabbas av flertalet skadliga följder, både psykiska och fysiska, som tandvårdspersonal kan notera vid kliniska undersökningar. Syfte: Litteraturstudiens syfte var att undersöka eventuellt samband mellan tandvårdsrädsla och sexuella övergrepp. Metod: Metoden är en litteraturstudie, där artikelsökning med sökordskombinationer utfördes i olika databaser. De utvalda artiklarna fick genomgå flera urvalssteg och en kvalitetsgranskning. Resultat: Studierna visar ett splittrat resultat gällande sambandet mellan tandvårdsrädsla och sexuella övergrepp, men de flesta studier kunde påvisa ett statistiskt signifikant samband. Flera faktorer inom tandvården kan framkalla flashbacks och bidra till en negativ upplevelse av tandvården. Personer som har blivit oralt sexuellt utnyttjade uppvisar högre nivåer av tandvårdsrädsla och har svårare att ta kontakt med tandvården. Slutsats: Det finns bekräftade samband mellan tandvårdsrädsla och sexuella övergrepp. Det har visat sig att vissa moment inom tandvården kan ha en negativ påverkan på tandvårdsupplevelsen. / Background: Dental fear may originate from both incidents within or outside of the dentistry.  The majority of the population experience some form of dental fear in varying degrees. It has been shown that dental fear has a negative impact of the oral health. Due to sexual abuse, people may suffer from several harmful consequences, which can be observed during a clinical examination. Aim: The aim of this review was to explore eventual relationship between dental fear and sexual abuse. Method: The method used was a literature review. An article search with keyword combinations was carried out in different databases. The selected articles went through several steps of selections and one quality assessment. Result:  The studies showed a divided result, but most studies could demonstrate a statistically significant relationship between dental fear and sexual abuse. Several factors in dentistry may evoke flashbacks and contribute to a negative perception of dentistry. Victims of oral sexual abuse presented higher levels of dental fear. Conclusion: There is a confirmed relationship between dental fear and sexual abuse. Certain elements within the dentistry can have a negative impact on the dental care experience.
33

Análise qualitativa da sedação consciente em pacientes odontofóbicos / Qualitative analysis of conscious sedation in dental phobic patients

Mendes, Francisco Alicio 04 December 2012 (has links)
O medo ou a ansiedade são emoções frequentemente presentes nos pacientes que nos procuram na clínica odontológica para tratamento odontológico. Estes pacientes são denominados pacientes odontofóbicos. O objetivo deste estudo é avaliar o efeito ansiolítico do Maleato de midazolam e/ou Óxido Nitroso usado para promover sedação consciente nestes pacientes para se observar posteriormente a percepção dos usuários . Foram colhidas suas narrativas descrevendo qual a contribuição do sedativo usado no alívio da ansiedade. O presente estudo foi realizado como pesquisa de campo pautada na técnica da representação social ou discurso do sujeito coletivo proposto por Lefevre et al. (2000). Foram entrevistados de 10 pacientes diagnosticados como odontofóbicos, suas respostas catalogadas e transformadas em resultados qualitativos. De todos os sujeitos da pesquisa, todos aprovaram a utilização de ansiolíticos durantes procedimentos cirúrgicos. Sendo assim, dentro desta amostra, concluímos que a sedação consciente por meio de sedativos é uma excelente forma de se controlar a ansiedade frente ao tratamento odontológico / Fear and anxiety are emotions often present in patients who come to us in the dental clinic for treatment. These patients suffer of dental anxiety. The objective of this study is to evaluate the anxiolytic effects of midazolam maleate and / or Nitrous Oxide used to promote conscious sedation in these patients. We collected the narratives describing the contribution of the sedative used to relieve their anxiety. This study was conducted as a field research based in the technique of representing social or collective subject discourse proposed by Lefevre et al. (2000). We interviewed 10 patients with a dental fear background, their narratives processed in qualitative results. After the surgery all patients described that the procedures were softer than usual, and by this results we can conclude that the use of sedatives in oral surgery should be encouraged.
34

Avaliação da ansiedade ao tratamento odontológico e do estresse relacionado à cirurgia de terceiro molar inferior / Assessment of dental anxiety and stress related to inferior third molar surgery

Tornelli, Helena Regina 02 March 2012 (has links)
A ansiedade é descrita como um estado emocional transitório que possui uma relação estreita com a dor, e o estresse, um desequilíbrio do organismo em resposta a influências ambientais gerado por um evento desagradável. O objetivo deste estudo foi avaliar a presença de ansiedade ao tratamento odontológico, por meio da Modified Dental Anxiety Scale (MDAS), em pacientes que necessitam de exodontia de terceiro molar inferior e as possíveis associações com parâmetros objetivos, como cortisol e -amilase salivares, que são cada vez mais utilizadas em pesquisas que estudam a resposta do organismo frente a situações adversas. A amostra foi constituída de 30 pacientes com indicação para extração de terceiros molares inferiores erupcionados, sem preferência por gênero ou classe social. Após uma triagem prévia, foi marcado um dia para a entrevista desde que os pacientes atendessem aos critérios de inclusão. Foram coletadas as amostras de saliva em três momentos (entrevista, cirurgia e pós-operatório), todas no mesmo horário (9h00), com intervalo de uma semana. Para avaliação do cortisol e da -amilase foram utilizados kits especificamente formulados e validados para pesquisa em humanos da Salimetrics®. Os testes foram executados no laboratório Science Pro Ltda. A amostra foi caracterizada quanto ao gênero, idade, escolaridade, renda familiar, evento traumático prévio, intensidade de dor, e ansiedade ao tratamento odontológico. Apenas 3 pacientes foram classificados como ansiosos e 4 relataram algum evento. Estes pacientes foram reunidos em um grupo. Não houve diferença significativa entre este grupo e os não ansiosos em relação às categorias sócio-demográficas e dor pós-operatória. Os valores de cortisol encontrados foram 0.23 g/dl, 0.18 g/dl e 0.19 g/dl e de -amilase, 134.2 U/ml, 162.9 U/ml, 163.5U/ml para os três momentos, respectivamente. Para o grupo ansiosos/ evento, 0.41 g/dl, 0.19 g/dl e 0.30 g/dl de cortisol; 115.7U/ml, 181.7 U/ml, 193.7 U/ml de -amilase. Para o grupo não ansioso, 0.18 g/dl, 0.18 g/dl e 0.16 g/dl de cortisol; 138.8 U/ml, 158.2 U/ml e 155.9 U/ml de -amilase. Foi verificado se havia diferença entre as concentrações dos dois analitos e os momentos em que as amostras de saliva foram coletadas no grupo como um todo e dividido nos dois grupos. Nenhuma associação se mostrou significativa. Os parâmetros biológicos utilizados mostraram-se promissores para o estudo da ansiedade e estresse relacionados ao tratamento odontológico. Envolver pessoas ansiosas neste tipo de pesquisa é uma barreira que precisa ser ultrapassada apesar de todas as dificuldades que se apresentam. / Anxiety is described as a transient emotional state that has a close relationship with the pain, and stress as an unbalance in the body in response to environmental influences generated by an unpleasant event. The aim of this study was to evaluate the presence of anxiety during dental treatment through the Modified Dental Anxiety Scale (MDAS) in patients requiring extraction of third molar and possible associations with objective parameters, such as salivary cortisol and -amylase, which are increasingly used in research studying the response of the organism to adverse conditions. The sample consisted of 30 patients with indication for extraction of third molars erupted, without preference for gender or social class. After a preliminary screening was scheduled for an interview one day since the patients met the inclusion criteria. We collected saliva samples at three time points (interview, surgery and postoperative), all at the same time (9:00 a.m.), with an interval of one week. For the evaluation of cortisol and -amylase kits were used and validated specifically formulated for research in human Salimetrics®. Tests were performed in the laboratory Science Pro Ltd. The sample was characterized by gender, age, education, family income, prior traumatic event, pain intensity and dental anxiety. Only 3 patients were classified as anxious and four reported an event. These patients were divided into one group. There was no significant difference between this group and not anxious in relation to socio-demographic and postoperative pain. The cortisol values found were 0:23 g / dl, 0.18 mg / dl and 0.19 mg / dl and -amylase, 134.2 U / ml, 162.9 U / ml, 163.5U/ml for three times, respectively. For the anxious group / event, 0:41 g / dl, 0.19 mg / dl and 0.30 mg / dl of cortisol, 115.7 U / ml, 181.7 U / ml, 193.7 U / ml of -amylase. For the group not anxious, 0.18 mg / dl, 0.18 mg / dl and 0.16 mg / dl of cortisol, 138.8 U / ml, 158.2 U / ml and 155.9 U / ml of -amylase. It was checked whether there were differences between the two concentrations of analytes and the moments when saliva samples were collected in the group as a whole and divided into two groups. No association was significant. The biological parameters used were promising for the study of anxiety and stress related to dental treatment. Involve people eager for this type of research is a barrier that must be overcome despite all the difficulties that arise.
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Ansiedade ao tratamento odontológico de urgência e a sua relação com a dor e os níveis de cortisol salivar / Dental anxiety in dental urgency atttendance and its relation with pain and salivary cortisol levels

Kanegane, Kazue 06 July 2007 (has links)
A ansiedade ao atendimento odontológico, apesar do aprimoramento das técnicas e dos materiais, ainda é freqüente em pacientes de urgência. O objetivo deste trabalho foi relacionar ansiedade ao tratamento odontológico à concentração de cortisol salivar de pacientes em atendimento de urgência odontológica, com e sem queixa de dor. Foram entrevistados 73 pacientes entre 18 a 76 anos (média 38,22 anos) que compareceram ao Setor de Urgência Odontológica da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo (SUO-FOUSP), e coletadas amostras de saliva para mensuração do cortisol salivar antes do atendimento. A ansiedade foi medida através da Modified Dental Anxiety Scale (MDAS) e a intensidade da dor através da escala visual analógica (VAS). Foram classificados como ansiosos 30 participantes e 41 relataram dor. Os ansiosos relataram maior vivência de eventos traumatizantes (p<0,05), relacionados aos procedimentos mais invasivos. Não houve relação entre ansiedade e concentração de cortisol salivar. Entre os gêneros, só houve diferença no grupo dos não ansiosos (p<0,05). Pacientes não ansiosas independente da dor apresentavam menor concentração de cortisol que seus pares. Pacientes com dor eram mais jovens e apresentavam maior concentração de cortisol salivar (p<0,05). A concentração de cortisol aumentou com a intensidade da dor medida pela VAS. Houve diferença nos níveis de cortisol entre ansiosos com e sem dor (p<0,05), entre não ansiosos com dor e ansiosos sem dor (p<0,05) e entre os não ansiosos com e sem dor (p<0,05). Apesar da ansiedade ao tratamento odontológico ter efeito sobre os níveis de cortisol salivar, a dor desencadeia maior liberação do hormônio. / Dental anxiety is still prevalent in patients undergoing urgency attendance, despite technical and materials improvements. The purpose of this study was to determine the relationship between dental anxiety and salivary cortisol concentrations in urgency patients in Setor de Urgência Odontológica da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo (SUO-FOUSP).The mean age of participants was 38,22 years (range 18 to 76). 73 patients completed a questionnaire including the Modified Dental Anxiety Scale (MDAS) and provided a saliva sample prior to attendance. Pain intensity was assessed by a visual analogue scale (VAS). Among the participants 30 were dentally anxious and 41 had a pain complaint. There were no differences in gender and age between anxious and non anxious patients. Anxious patients reported more aversive experiences (p<0,05), mainly related to surgical and anesthetic procedures. There was no relationship between dental anxiety and salivary cortisol concentration. There was a difference between gender only in non anxious group (p<0,05). Non anxious female patients had lower concentration than their counterparts. Patients with pain complaint were younger and showed higher salivary cortisol concentrations (p<0,05). Salivary cortisol concentration increased with pain intensity measured by VAS, but there was no difference between the extremes (VAS until 10mm e VAS up to de 91mm). There was a statistical difference in salivary cortisol levels between anxious patients with and without pain (p<0,05), between non anxious patients with pain and anxious patients without pain (p<0,05) and between non anxious patients with and without pain (p<0,05). Although dental anxiety induces stress, pain was a stronger stimulus for increases in salivary cortisol concentration.
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Analysis of behavior and communication during dental appointments in children with attention and learning problems /

Blomqvist, My. January 2004 (has links)
Lic.-avh. (sammanfattning) Stockholm : Karolinska institutet, 2004. / Härtill 2 uppsatser.
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Educating parents about their child's first dental visit an intervention study : a thesis submitted in the partial fulfillment ... for the degree of Master of Science in Pediatric Dentistry ... /

Port, Suzanne Kristen. January 2004 (has links)
Thesis (M.S.)--University of Michigan, 2004. / Includes bibliographical references.
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The identification and treatment of adult female survivors of sexual abuse with dental anxiety

Santos, Carmen I. January 1997 (has links)
Thesis (Psy. D.)--University of Hartford, 1997. / eContent provider-neutral record in process. Description based on print version record. Includes bibliographical references.
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Evaluation of success in pediatric dental treatment using nitrous oxide from 2000 to 2005 a.d. at the Geneva Community Children's Dental Clinic /

Leonhardt Amar, Juliane. January 2008 (has links)
Diss. med. dent. Zürich. / Literaturverz.
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Intranasal midazolam spray compared to oral chloral hydrate and promethazine for the sedation of pediatric dental patients a thesis submitted in partial fulfillment ... for the degree of Master of Science in Pediatric Dentistry ... /

Dallman, Jon Arthur. January 1997 (has links)
Thesis (M.S.)--University of Michigan, 1997. / Includes bibliographical references.

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