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The occurrence and experience of impulsivity and extreme positive mood in a non-clinical sample

Rawlings, Jodie January 2012 (has links)
The literature has struggled to reach an acceptable definition for the construct of impulsivity. Different models have variously suggested that the crux of the impulsivity construct lies in lack of planning, difficulties in concentration, failure of inhibition or attraction to sensation or immediate reward. More recently, research has suggested that impulsivity is increased in conditions of extreme affect, either positive or negative. The development of a novel measure of affective impulsivity, termed the UPPS-P Impulsive Behaviour Questionnaire, has enabled quantitative investigation of the construct. In spite of difficulties in defining impulsivity, there is a broad consensus as to the clinical utility of the construct. It has been shown to be highly predictive of a wide range of so-called impulsive behaviours, which include suicide, binge eating and substance use. At the same time, impulsivity is also an important trans-diagnostic construct. Trait impulsivity is elevated in many psychiatric disorders, including borderline personality disorder and attention deficit hyperactivity disorder. There is also strong evidence that both state and trait impulsivity are elevated in bipolar disorder, and that this elevation may explain a number of common comorbidities and behaviours found within the disorder. The thesis begins with a review of the literature, examining six key perspectives on impulsivity and their corresponding measures within Chapter One. Chapter Three also explores the construct and measurement of emotion-mediated, affective impulsivity. The literature linking impulsivity to behaviour in both clinical and non-clinical samples is reviewed within Chapter Two. Within Chapter Four the evidence supporting continuum models of psychiatric disorder is introduced, with particular discussion of the bipolar spectrum. Chapter Five brings together the preceding chapters, reviewing the literature supporting an interaction between psychiatric disorder, affect, impulsivity and behaviour. The first study of this thesis, a cross-sectional questionnaire study which can be found in Chapter Six, looked to extend these findings by exploring the presence and role of impulsivity in a wider bipolar spectrum sample. Experience of extreme positive mood state, as measured by the Mood Disorder Questionnaire, was found to relate to increased trait impulsivity and elevated engagement in a range of impulsive behaviour. A structural equation model demonstrated that impulsivity could be separated into cognitive and affective components, with affective impulsivity a key predictor of impulsive behaviour. Affective impulsivity was also shown to moderate the relationship between extreme mood experience and impulsive behaviour. The second study, found in Chapter Seven, used semi-structured interviews and thematic analysis to develop an understanding of the individual’s experience of impulsivity and impulsive behaviour. The themes arising from these data (preparatory set, influence of the environment and others, intense emotional state, (lack of) agency, premonitory urge, reflexive action and sensation seeking) suggested that context plays an important role in the prediction of impulsive behaviour, with the physical and social environment of the individual an important factor in their behaviour. Results also supported the validity of the affective impulsivity construct. Individuals described their emotional state as having a large impact upon their decision to act impulsively, either using behaviour as a tool to moderate their affective state or experiencing cognitive difficulties as a result of it. Finally, data suggested a link between impulsivity and loss of control. Models were developed which indicate the presence of a ‘risky mood state’ in which individuals feel unable to control or predict their behaviour. Together the studies highlight the complexity of impulsivity, and the importance of a wide variety of other factors related to the construct. This is particularly true of affective state, which was seen through both studies to have a large impact on both the occurrence and experience of impulsivity and impulsive behaviour. The studies support the validity of the bipolar spectrum, with similar experiences found in our sample as in clinical samples. The finding that impulsivity is related to a wide range of high-risk behaviours, and that many of these behaviours are ego-syntonic, has important implications for the treatment of impulsivity.
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Analysis of psychodynamic interventions in the treatment of a child diagnosed with post-traumatic stress disorder.

Hirose, Scott D. January 2009 (has links)
Thesis (Psy. D.)--Rutgers University, 2009. / "Graduate Program in School Psychology." Includes bibliographical references (p. 85-93).
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Geropsychology training a national survey of psychology trainees /

Gordon, Brian Heath. January 1900 (has links)
Thesis (Ph. D.)--West Virginia University, 2007. / Title from document title page. Document formatted into pages; contains ix, 145 p. : ill. Includes abstract. Includes bibliographical references (p. 92-104).
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Perceptions of Search Consent Voluntariness as a Function of Race

Gold, Rebecca M 01 January 2015 (has links)
The United States Constitution provides its citizens protection from unreasonable searches and seizures from government officials, including police officers, through the Fourth Amendment. This Amendment applies to searches that violate a reasonable expectation of privacy. However, the Fourth Amendment does not protect citizens when they consent to a search voluntarily. It is necessary to determine whether or not a search is voluntary by looking at a variety of factors. Although an infinite number of factors can be considered to make this determination, race of both the police officer and of the person being searched should be considered, due to societal factors and racial stereotypes leading to intimidation factors. Participants (N=575) read a vignette about a situation in which a bus passenger was asked to consent to a search. The races of the police officer and the passenger were manipulated in a vignette (White, Latino, Black). Participants then answered a series of questions about privacy expectations and consenting to the search. The results suggested that race of police officers and recipients of search requests affects how search requests perceive the search, indicating that voluntariness of consenting to a search may also have some basis in race.
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The Effects of Juror Need for Cognition: Perceptions of Trustworthiness in Expert Witness Testimony

Armstrong, Matthew Nicholas 01 January 2012 (has links)
The current study looks to examine the possible effects expert witness trustworthiness and testimony quality depending upon participant need for cognition. The study involves 139 participants taken from Amazon's Mechanical Turk and an undergraduate research pool where they were asked to take part in a web-based survey. Participants read a capital sentencing summary and were randomly selected into one of four expert witness conditions that vary in trustworthiness and quality. Participants took the short form Need for Cognition scale and filled out a questionnaire about their perceptions of the expert's trustworthiness and testimony quality. Results indicated a marginal main effect of the trustworthiness condition as well as a marginal three-way interaction. Additionally, significant main effects for the sample and death qualification status of participants were found. Results are discussed in the context of the current study and past research and possible limitations and extensions of the current study are considered.
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The Effects of Expert Testimony in Sexual Assault Trials

Deer, LillyBelle K 01 January 2015 (has links)
Recently, expert testimony in sexual assault trials shifted from an emphasis on Rape Trauma Syndrome (RTS) to Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) and experts have tied these diagnoses either loosely or tightly to the victim’s condition following sexual assault. In the current study, 326 jury-eligible adults completed a survey on Amazon Mechanical Turk in which they read a synopsis of a sexual assault trial and an expert testimony with either RTS, PTSD or neither; along with either no, loose, or tight links made between the diagnosis and the victim’s condition. There was no main effect of diagnosis label but testimony linkage did have an effect on verdicts. Women gave more guilty verdicts due to their lower levels of Rape Myth Acceptance (RMA), and the effect of gender partially depended on RMA. Implications for how expert testimony can affect defendants’ and plaintiffs’ credibility are discussed.
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Juvenile Competence to Stand Trial: An Examination of the Effects of Cognitive Ability, Psychiatric Symptomatology, and Psychosocial Maturity

Kivisto, Aaron John 01 August 2011 (has links)
As the courts have evolved over the past 30 years towards increasingly punitive sanctions for youthful offenders, the fundamental protections afforded to adult defendants have become increasingly relevant for youthful offenders. Among these protections, the right of juveniles to be competent to stand trial has gained nearly universal recognition throughout this country’s courts. Congruent with theory and previous research, we hypothesized that age, intellectual ability, psychiatric symptomatology, and maturity would all be directly related to adolescents’ competence. It was also anticipated that adolescents in the detention sample would evidence lower maturity and competency-related abilities compared to the community sample. Expanding on previous research that has consistently documented an association between age and competence, we hypothesized that psychosocial maturity would partially mediate this relationship. Further, we hypothesized that psychosocial maturity would moderate the direct relations between intellectual ability, psychiatric symptomatology, and competence. In order to test these hypotheses, we utilized a secondary sample from the MacArthur Adjudicative Competence Study that included 927 male and female adolescents ages 11- to 17-years-old recruited from 11 juvenile detention facilities and their surrounding communities. Results demonstrated that age, intellectual ability, and maturity were each directly positively related to competence, and psychiatric symptomatology was negatively related to competence. Further, results provided some support for the hypothesis that maturity partially explains the relationship between age and competence. While the relationship between psychiatric symptomatology and competence did not vary across high and low levels of maturity, results supported the hypothesis that the relationship between intellectual ability and competence varies across high and low levels of psychosocial maturity. Findings suggest that intellectual ability plays an essential role in juveniles’ adjudicative competence and can serve as a protective factor against some aspects of immaturity. Given these findings, it is suggested that youth with deficient intellectual abilities facing the possibility of transfer be automatically referred for evaluations of adjudicative competence. Further, findings suggest that maturity appears to warrant further attention from researchers and clinicians involved in evaluating juveniles’ adjudicative competence. Results are discussed in terms of the legal and clinical implications of developmental immaturity on the prosecution of youthful offenders.
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Paul Adolf Näcke (1851-1913) - vielseitiger sächsischer Psychiater und Gelehrter: Leben und Werk

Wolff, Karsten 26 June 2024 (has links)
Paul Adolf Näcke wird am 23. Januar 1851 als Sohn eines deutschen Musikers und dessen aus der Schweiz stammenden Ehefrau Elise, geb. Baillet in St. Petersburg geboren. Wie durch eine aufgefundene Familienchronik mit einem über 13 Generationen zurückreichenden Stammbaum belegt werden kann, entstammt er einem bäuerlichen Geschlecht aus dem sächsischen Erzgebirge. Nach dem Abitur schreibt sich Näcke an der Medizinischen Fakultät in Leipzig ein. 1872 wechselt er an die Universität Würzburg, wo er mit seiner Dissertation Über Darmperforation im Typhus abdominalis 1873 mit „summa cum laude“ promoviert wird. 1874 geht er zurück an die Leipziger Universität und besteht dort sein Staatsexamen 1874 mit „vorzüglich gut“. Daraufhin hospitiert der junge Arzt an verschiedenen Pariser Hospitälern, wahrscheinlich auch unter Charcot am Hôspital de la Salpêtrière. Nach Dresden zurückgekehrt, absolviert er 1874-1875 einen Weiterbildungsabschnitt als Assistenzarzt bei Franz von Winckel an der Königlichen Entbindungsanstalt in Dresden-Friedrichstad. Im Anschluss wird Näcke am städtischen Krankenhaus Danzig tätig und wechselt 1877 für ein halbes Jahr nach Königsberg. Dort arbeitet er unter der Leitung von Meschede, einem Verfechter des Griesingerschen Dogmas 'Geisteskrankheiten sind Gehirnkrankheiten' und betreut die Irrenabteilungen der städtischen Kliniken ärztlich mit. Später lässt sich Näcke mit wenig Erfolg erst in Dresden, später in Stolpen (Sächs. Schweiz) als praktischer Arzt und Geburtshelfer nieder. Notgedrungen bewirbt er sich daraufhin um eine Stelle als Anstaltsarzt im Sächsisch-Königlichen Irrendienst und wird 1880 als Hilfsarzt in der Irrenversorganstalt Colditz angestellt. Nach neun Jahren im Sächsischen Staatsdienst wird Näcke 1889 noch im Status eines einfachen Anstaltsarztes an die Landesanstalt Hubertusburg nach Wermsdorf versetzt, die in dieser Zeit auf ca. 1800 Kranke anwächst und damit zur größten in Sachsen wird. Hier beginnt er, inspiriert von den Veröffentlichungen Lombrosos, mit verschiedenen kriminalanthropologischen Untersuchungen. Mit seiner Teilnahme am 3. Kriminalanthropologie-Kongress in Brüssel betritt der Psychiater aus der sächsischen Provinz 1892 unter den Augen wissenschaftlicher Koryphäen wie Liszt oder Benedikt die internationale Bühne der Wissenschaft mit einem mutigen Statement gegen die Lombrososchen Thesen vom geborenen Verbrecher. 14 Jahre nach Eintritt in den Sächsischen Irrendienst wird Näcke 1894 zum Oberarzt der Hubertusburger Männeranstalt A ernannt. 1901 erhält er den Titel eines Medizinalrats. 1902 wird er zum ärztlichen Vorstand der Anstalt A und Direktoriumsmitglied befördert. In Anerkennung seiner im Inn- und Ausland beach-teten wissenschaftlichen Arbeit wird ihm 1909 eine Titularprofessur verliehen, was für einen sächsischen Anstaltsarzt ungewöhnlich ist. Erst nach nochmaliger, nachdrücklicher persönlicher Intervention bei Geh. Rat Apelt im MDI erfüllt sich mit der Berufung zum Direktor der Landesanstalt Colditz im Juli 1912 Näckes sehnlichster Wunsch schließlich doch. Aber schon im Juni 1913 muss er sich wegen eines Herzleidens in das Sanatorium Oberschreiberhau (i. Riesengebirge) begeben. Die Kur scheint zunächst an-zuschlagen. Doch der genesende Näcke übernimmt sich bei einer mehrtägigen Kammwanderung. Völlig überanstrengt kehrt er heim und die Krankheit nimmt nun rasch ihren Lauf. Am 18. August 1913 stirbt Paul Adolf Näcke an einem Herzinfarkt im Kreise seiner Familie.Haupttriebkraft für Näckes Arbeiten auf kriminalanthropologischem Gebiet ist die offensiv geführte Auseinandersetzung mit Lombroso und dessen Anhängern der Scuola positiva di diritto penale. Dabei weist der Hubertusburger Irrenarzt wiederholt auf die methodischen Unzulänglichkeiten und die teils spekulativen Schluss-folgerungen des italienischen Professors bzgl. dessen Postulaten eines reo nato und einer prostitutia nate als (weibliche) Entsprechung des (männlichen) Verbrechertums hin. Näcke legt mit der 1894 erschienenen Monografie Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe die erste Studie zur Frauenkriminalität in Deutschland vor. Darin betont er die Wichtigkeit, den Verbrecher nicht mehr nur fast ausschließlich als Objekt der Rechtspflege, sondern auch als Subjekt im medizinischen Sinne zu sehen. Aufgrund umfangreicher eigener Untersuchungen kommt er zum Ergebnis, dass sich weder die Existenz des geborenen Verbrechers noch ein spezieller Verbrechertypus beweisen lassen. Es ist ein Verdienst Näckes, immer wieder die entscheidende Bedeutung sozialer Faktoren bei der Entstehung des Verbrechens betont zu haben. Er fasst diese Kausalitäten in die Gleichung: „±individueller Faktor ± Milieu = Verbrecher“. Dies lässt Näcke eine Verbesserung der öffentlichen Hygiene und der Erwerbsverhältnisse fordern, worin er eine Aufgabe für die soziale Politik des Staates sieht. Er spricht sich für den Schutz von Schwangeren vor schwerer körperlicher Arbeit und im Kampf gegen die Trunksucht für eine Monopolisierung der Spirituosen und die Einrichtung von Trinkerasylen von Staats wegen aus. Dreh- und Angelpunkt aller Reformbestrebungen ist für ihn jedoch das Familienleben als bestem Schutz und Grundstein einer soliden Erziehung, womit der zunehmenden Vergnügungs-, Spiel- und Trinksucht entgegenzuarbeiten sei. Die rassenhygienischen Arbeiten und Schlussfolgerungen Näckes sind im Kontext der allgemeinen Entwicklungen in Wissenschaft und Gesellschaft mit den damals weit verbreiteten Untergangsszenarien und insbesondere im Zusammenhang mit der Entstehung des Sozialdarwinismus zu lesen. Der sächsische Anstaltsarzt ist überzeugter Anhänger der Auffassung, dass das Prinzip der Auslese im Kampf ums Dasein in der menschlichen Zivilisation genauso gilt wie in der Natur. Näcke jedoch aufgrund seiner rassenhygienischen Vorschläge als einen Vordenker und geistigen Wegbereiter der Euthanasieverbrechen im Dritten Reich zu bezeichnen wäre eine wissenschaftlich nicht haltbare Spekulation. Das Verdienst Näckes bei der Etablierung des neuen Fachgebietes der Sexualpsychologie und -pathologie besteht neben seinen Bemühungen um sexuelle Aufklärung in der Gesellschaft auch in seinem nachdrücklichen Eintreten für die Entkriminalisierung und -pathologisierung der Homosexualität, womit er seiner Zeit weit voraus ist. Zahlreich sind auch seine Beiträge auf dem Gebiet der forensischen Psychiatrie. Die Implikationen der Ergebnisse seiner kriminalanthropologischen Forschungen für die angestrebten Reformen des Strafrechts entsprechen den auch heute noch gültigen forensischen Kriterien. Näcke versteht sich nicht nur als Arzt sondern als Universalgelehrter und bearbeitet verschiedene Gebiete, neben seinem Hauptfach der Psychiatrie auch die Jurisprudenz, das Gefängniswesen, die Theologie, Religionsgeschichte, Pädagogik, Soziologie, Evolutionsbiologie u.a.. Das nötigt umso mehr Respekt ab, wenn man bedenkt, dass er sich diese Kenntnisse als Anstaltsarzt ohne universitäre Anbindung und zusätzlich zu seinen umfangreichen alltäglichen ärztlichen Aufgaben aneignen musste. Aufgrund seiner Vielsprachigkeit und seinen erfolgreichen Bemühungen, Publikationen in europäischen Fachzeitschriften zu platzieren, gehört er zu seinen Lebzeiten zu den bekanntesten und meistgelesenen deutschen Psychiatern weltweit. Näcke war ein vielsprachiger, belesener, allgemeingebildeter Arzt und Gelehrter. Von der Vielzahl der von ihm bearbeiteten Themen legen mehrere Monografien, ein von ihm anhand eigener Präparationen erstellter Hirnatlas und ca. 2000 Zeitschriftenartikel, kleinere Mitteilungen, Autoreferate und Besprechungen ebenso Zeugnis ab, wie seine umfangreiche Korrespondenz mit Kollegen auf der ganzen Welt. Als Schwerpunkte seines wissenschaftlichen Schaffens kristallisierten sich im Ergebnis der Recherchen zu dieser Arbeit die Gebiete von Kriminalanthropologie und Kriminologie und damit in enger Beziehung stehend die Degenerations- und „Entartungslehre“ sowie die Forensische Psychiatrie, die Sexualforschung unter besonderer Berücksichtigung der Homosexualität, die Psychologie, hier mit dem Fokus auf der Traumdeutung und der Auseinandersetzung mit der aufkommenden Psychoanalyse und die Arbeiten zur progressiven Paralyse heraus. Paul Adolf Näcke zählt als Arzt und Universalgelehrter zweifellos zu den Protagonisten der Psychiatrie in der sächsischen, deutschen und europäischen Medizingeschichte in der Zeit der Wende vom 19. in das 20. Jahrhundert. In seinen Anschauungen, seiner praktischen Tätigkeit als Irren-Arzt und seinen unzähligen Publikationen brechen sich gleichsam wie in einem Prisma die zeitgenössigen Ent-wicklungen in Gesellschaft, Kultur, Wissenschaft, besonders jedoch der Psychiatrie als einer sich eigenständig entwickelnden medizinischen Fachdisziplin. Unbestreitbar hat Näcke den wissenschaftlich Diskurs seiner Zeit in vielfältiger Weise belebt und damit einen wertvollen Beitrag für die Entwicklung des psychiatrischen Faches und seiner Grenzgebiete geleistet.:Inhaltsverzeichnis Band I 4 1 Einleitung 7 1.1 Begründung des Themas 7 1.2 Stand der Forschung 7 1.3 Methodik und Quellenbeschreibung 10 2 Die Entstehung der wissenschaftlichen Psychiatrie 14 3 Biografische und berufliche Entwicklung Näckes 25 3.1 Familiäre Herkunft Paul Adolf Näckes 25 3.2 Kindheit und Jugend 31 3.3 Assistentenjahre und Niederlassung 36 3.3.1 Als junger Assistenzarzt in Frankreich 36 3.3.2 Als Externer am Königlichen Entbindungsinstitut in Dresden 37 3.3.3 Studienreise nach Italien 39 3.3.4 An städtischen Krankenhäusern in Ostpreußen 39 3.3.5 Zwei gescheiterte Niederlassungen 41 4 Exkurs zur sächsischen Psychiatriegeschichte 42 4.1 Entstehung der staatlichen Irrenfürsorge in Sachsen 42 4.2 Entwicklung der Anstaltspsychiatrie in Sachsen 1806-1880 46 4.2.1 Zucht-, Waisen- und Armenhaus Waldheim 1806 46 4.2.2 Heil- und Verpflegungsanstalt Sonnenstein 1811 47 4.2.3 Irren-Versorganstalt Colditz 49 4.2.4 Irren-Versorganstalt zu Hubertusburg 49 4.2.5 Weiterer Ausbau der stationären Versorgungsstrukturen bis 1913 50 4.3 Anstaltspsychiatrie vs. Universitätspsychiatrie 52 5 Als Arzt im Königlich-Sächsischen Irrendienst 55 5.1 Näckes Bewerbung im Königlich-Sächsischen Irrendienst 56 5.2 Als Hilfsarzt an der Landesanstalt Colditz 58 5.3 Ausbildung als Irrenarzt auf dem Sonnenstein 59 5.4 Rückkehr nach Colditz 60 Inhaltsverzeichnis Band I 5 5.5 Aufstieg zum Anstaltsoberarzt in Hubertusburg 62 5.5.1 Die Heil- und Pflegeanstalt Hubertusburg 62 5.5.2 Anstaltsleben und Organisation der Beamten und Angestellten 66 5.5.3 Die Patienten 66 5.5.4 Therapiemethoden in der Anstalt 68 5.5.5 Näckes Leben und Wirken in Hubertusburg 71 5.6 Berufung als Direktor nach Colditz 107 5.6.1 Endlich am Ziel 107 5.6.2 Die Aufgaben eines Anstaltsdirektors 109 5.6.3 Kurze schwere Krankheit und Tod 109 6 Das wissenschaftliche Werk Näckes 114 6.1 Näcke als deutscher Protagonist der Kriminalanthropologie 115 6.1.1 Die Entstehung der Kriminalanthropologie 115 6.1.2 Erste kriminalanthropologische Untersuchungen 119 6.1.3 Näckes Selbstzeugnis als Kriminalanthropologe 119 6.1.4 Monografie „Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe“ 121 6.1.5 Die Auseinandersetzung mit Lombrosos „geborenem Verbrecher“ 128 6.1.6 Die Diskussion um die moral insanity 138 6.1.7 Publizistische Tätigkeit auf kriminalanthropologischem Gebiet 144 6.2 Näcke und die Lehre von Degeneration und „Entartung“ 151 6.2.1 Die Degenerationstheorie Morels 151 6.2.2 Die Degenerationslehre in der deutschsprachigen Psychiatrie 153 6.2.3 Näckes Ausformung der Degenerations- und „Entartungslehre“ 156 6.2.4 Näckes Auseinandersetzung mit dem Kulturpessimismus 165 6.3 Näckes rassenhygienische Überlegungen 169 6.3.1 Die Degenerationslehre im Lichte Darwins Evolutionstheorie 170 6.3.2 Entstehung des Sozialdarwinismus 172 6.3.3 Rezeption des Darwinismus in Medizin und Psychiatrie 174 6.3.4 Monistenbund und gesellschaftliche Etablierung der Rassenhygiene 177 6.3.5 Näcke als Vertreter einer Entwicklungs-Ethik 179 6.3.6 Bevölkerungspolitik und soziale Hygiene 184 6.3.7 Die Frage der Rassenungleichheit 184 6.3.8 Bekämpfung der „Entartung“ zum Schutz des „Volkskörpers“ 190 6.4 Näcke und die Erforschung der progressiven Paralyse 209 6.4.1 Das klinische Bild der progressiven Paralyse bei Neurosyphilis 210 6.4.2 Historisches zur Syphilis resp. Progressiven Paralyse 211 6.4.3 Die progressive Paralyse in der Geschichte der Psychiatrie 212 6.4.4 Forschungsstand zur progressiven Paralyse um 1880 213 6.4.5 Näckes Arbeiten zur progressiven Paralyse 216 6.5 Näcke als Sexualforscher 231 6.5.1 Allgemeine sexualpsychologische und -pathologische Themen 233 6.5.2 Gesundheitliche Folgen sexueller Abstinenz 234 6.5.3 Schwangerschaft und Geisteskankheiten 236 Inhaltsverzeichnis Band I 6 6.5.4 Näckes Arbeiten zur Homosexualität 238 6.5.5 Inauguration des Narzissmusbegriffs durch Näcke 250 6.5.6 Näcke und die „Frauenfrage“ 253 6.6 Näckes Bearbeitung psychologischer Themen 256 6.6.1 Besprechungen im Archiv für Kriminalanthropologie 256 6.6.2 Religionspsychologische Themen 257 6.6.3 Näckes Traumdeutung 261 6.7 Auseinandersetzung mit der psychoanalytischen Bewegung 263 6.7.1 Die Kontroverse zur Traumdeutung zwischen Näcke und Freud 264 6.7.2 Briefwechsel Näcke - Freud 266 6.7.3 Die „Angelegenheit Näcke“ 267 6.7.4 Näckes Kritik an der modernen Übertreibung der Sexualität 268 6.8 Beiträge zur Entwicklung der forensischen Psychiatrie 272 6.8.1 Die forensische Beurteilung von Straftätern 272 6.8.2 Forderung nach Entkriminalisierung der Homosexualität 273 6.8.3 Die forensische Beurteilung des Schwangerschaftsabbruchs 274 6.8.4 Forensische Sachverständigentätigkeit 275 6.8.5 Näckes Eintreten für Gefängnisreformen 275 6.8.6 Die Begriffsschöpfung des „erweiterten Suizids“ 278 6.8.7 Plädoyer für die Todesstrafe in Ausnahmefällen 279 6.8.8 Sonstige forensische Arbeiten Näckes 281 6.9 Ethnologische und mediko-historische Beiträge 282 6.10 Näcke als Wissenschaftsjournalist und sonstige Themen 284 7 Reputation Näckes und Rezeption seiner Arbeiten 291 7.1 Mitgliedschaften in wissenschaftlichen Gesellschaften 291 7.2 Rezeption und Reichweite von Näckes Werk 291 7.3 Verankerung in der deutschen Psychiatrieszene 295 7.4 Nekrologe 296 8 Würdigung und Auseinandersetzung mit Leben und Werk Näckes 300 9 Ausblick und künftige Forschungsaufgaben 313 10 Zusammenfassung 314 / Paul Adolf Näcke, the son of a German musician and his Swiss wife, was born in 01.23.1851 in St. Petersburg. The family moved to Dresden in Saxony (Germany) when Näcke is five years old. After graduating from High school in 1870, he studied medicine in Leipzig and Würzburg. Afterwards he worked as a medical assistant in various Paris-ian clinics. After different internships and two failed attempts to establish his own medical office, he applied out of necessity as doctor to the Royal-Saxonian Psychiatry. In 1880 Näcke was employed as assistant at the mental institution “Irrenversorganstalt Colditz.” After one year, he is transferred to “Sonnenstein.” Näcke returns to Colditz in 1883. In 1886 he marries the barely twenty-year-old Helene. From the very beginning their mar-riage proves to be difficult. Despite severe disappointments, Helene stays loyal towards her husband and turns out to be a congenial partner. After having been working for the state of Saxony for nine years, Näcke was transferred to the Saxonian state institute “Hubertusburg” in Wermsdorf, which inhabits approximately 1800 mental patients, and thus, was becoming the largest mental hospital in Saxony. At “Hubertusburg,” Näcke started miscellaneous criminal-anthropological examinations, whose results he presented at the 3rd Congress of Criminal-Anthropology in Brussels in 1892. This congress also marks the beginning of his international reputation and carrier. Not until after 14 years of working for the Saxonian State, Näcke is promoted to be a chief resident, receives the title of a medical officer of health in 1901. In 1902 he becomes a member of the medical board of the mental institution “Hubertusburg” and the director of the clinic’s psychiatric ward A. In recognition of his scholarly work, which had gained attention both within Germany and abroad, he is granted a titular professorship in 1909. In July 1912, Näcke is appointed medical director of the clinic “Irrenversorganstalt Colditz.” Shortly after, in August 1813, Näcke dies from a heart condition. During his lifetime, Näcke published various monographs, an atlas of the brain, consist-ing of his own preparations, about 2000 scholarly articles in the field of criminology and criminal-anthropology, as well as forensic psychiatry, sexology, and psychology. The scholarly dispute with Lombroso and his Scuola positiva di diritto penale was the driving force for Näcke to pursue work in the field of criminal-anthropology. Näcke openly criticized Lombroso’s methodological inadequacies and his conclusions concerning the reo nato and the prostitutia nate. Näcke was the first one in Germany to publish on female crime. In his monograph Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe, he suggests that the criminal is not only subject to jurisdiction, but also has to be acknowledged as a patient and concludes that something like a ‘natal criminal’ does not exist. On the contrary, Näcke consistently stresses the significance of social factors and develops the following equation: „±individual factor ± milieu = criminal.” This assumption leads Näcke to demand improvement of public hygiene and working conditions, which, according to Näcke, is the duty of the state and its social politics. Next to Lombroso, Krafft-Ebing and Ellis, Näcke was one of the leading European theorists on degeneration in his day. In accordance with the zeitgeist, Näcke considered malformation a pathological intermediate state be-tween health and sickness, as a deficient physiologic-psychological function. The Saxonian psychiatrist believes his own comprehensive test results to confirm the degenerative origin of the progressive paralysis and held on to his hypothesis that the ab ovo damaged brain is a conditio sine qua non for the emergence of paralysis. The eugenic work of Näcke has to be located in the context of the emergence of social Darwinism. The fatal synthesis between a social darwinistic view on society and the pos-tulate of Spencers evolutionary ethic was linked by Näcke to his degeneration hypothesis. This leads him to predict serious consequences. So he advocated castration and sterilization to stop the phenomenon of degeneration. His view is strengthened by the reception of the eugenic movement in both the U.S. and Europe around the turn of the century. To categorize Näcke as a pioneer and precursor of the euthanasia crimes of the National socialist regime is, however, unsustainable, in particular since he opposed eugenically justified homicide. Näcke contributes to the new emerging field of sexual psychology and pathology by attempting to introduce sex education to larger parts of society and decriminalize and depathologize homosexuality. In addition, Näcke concerned himself with the emerging psychoanalytical movement. He appreciated various writings by Sigmund Freud, in particular, Freud’s contribution to research on the unconscious. However, Näcke opposed the tendencies to exaggerate the sexual. Due to his early death, Näcke’s monograph on dream interpretation remains incomplete. Concerning the field of forensic psychiatry, Näcke advocated new forensic criteria as part of the penal reform, which are in place up until now: People suffering from mental illness should legally considered to be not responsible for their actions. However, the majority of criminals have been corrupted by their social milieu, and thus should be considered responsible for their actions. Furthermore, Näcke requested that mentally ill criminals are placed into special institutions outside of penitentiaries, similar to forensic clinics nowadays. Innocuous, wrongly sentenced mentally ill persons should be rehabilitated and if possible released from prison. During his lifetime Näcke was wellknown and one of the most widely read German psy-chiatrists across the globe. His polemical disputes and his unsystematical, sometimes superficial or even speculative approach towards research, however, led to him being controversially debated among his contemporaries. Since 1930 Näcke has been fallen into oblivion. Parts of Näcke’s work, however, are retained until today in the field of crim-inology, forensic psychiatry and sexology. An example is the coinage of the well-estab-lished terms “narcissism” and “murder-suicide” in these fields. Näcke undeniably stimu-lated the academic discourse and the research community in various ways. He provided a significant contribution not only in the field of psychiatry, but also to several newly emerging fields around the turn of the century.:Inhaltsverzeichnis Band I 4 1 Einleitung 7 1.1 Begründung des Themas 7 1.2 Stand der Forschung 7 1.3 Methodik und Quellenbeschreibung 10 2 Die Entstehung der wissenschaftlichen Psychiatrie 14 3 Biografische und berufliche Entwicklung Näckes 25 3.1 Familiäre Herkunft Paul Adolf Näckes 25 3.2 Kindheit und Jugend 31 3.3 Assistentenjahre und Niederlassung 36 3.3.1 Als junger Assistenzarzt in Frankreich 36 3.3.2 Als Externer am Königlichen Entbindungsinstitut in Dresden 37 3.3.3 Studienreise nach Italien 39 3.3.4 An städtischen Krankenhäusern in Ostpreußen 39 3.3.5 Zwei gescheiterte Niederlassungen 41 4 Exkurs zur sächsischen Psychiatriegeschichte 42 4.1 Entstehung der staatlichen Irrenfürsorge in Sachsen 42 4.2 Entwicklung der Anstaltspsychiatrie in Sachsen 1806-1880 46 4.2.1 Zucht-, Waisen- und Armenhaus Waldheim 1806 46 4.2.2 Heil- und Verpflegungsanstalt Sonnenstein 1811 47 4.2.3 Irren-Versorganstalt Colditz 49 4.2.4 Irren-Versorganstalt zu Hubertusburg 49 4.2.5 Weiterer Ausbau der stationären Versorgungsstrukturen bis 1913 50 4.3 Anstaltspsychiatrie vs. Universitätspsychiatrie 52 5 Als Arzt im Königlich-Sächsischen Irrendienst 55 5.1 Näckes Bewerbung im Königlich-Sächsischen Irrendienst 56 5.2 Als Hilfsarzt an der Landesanstalt Colditz 58 5.3 Ausbildung als Irrenarzt auf dem Sonnenstein 59 5.4 Rückkehr nach Colditz 60 Inhaltsverzeichnis Band I 5 5.5 Aufstieg zum Anstaltsoberarzt in Hubertusburg 62 5.5.1 Die Heil- und Pflegeanstalt Hubertusburg 62 5.5.2 Anstaltsleben und Organisation der Beamten und Angestellten 66 5.5.3 Die Patienten 66 5.5.4 Therapiemethoden in der Anstalt 68 5.5.5 Näckes Leben und Wirken in Hubertusburg 71 5.6 Berufung als Direktor nach Colditz 107 5.6.1 Endlich am Ziel 107 5.6.2 Die Aufgaben eines Anstaltsdirektors 109 5.6.3 Kurze schwere Krankheit und Tod 109 6 Das wissenschaftliche Werk Näckes 114 6.1 Näcke als deutscher Protagonist der Kriminalanthropologie 115 6.1.1 Die Entstehung der Kriminalanthropologie 115 6.1.2 Erste kriminalanthropologische Untersuchungen 119 6.1.3 Näckes Selbstzeugnis als Kriminalanthropologe 119 6.1.4 Monografie „Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe“ 121 6.1.5 Die Auseinandersetzung mit Lombrosos „geborenem Verbrecher“ 128 6.1.6 Die Diskussion um die moral insanity 138 6.1.7 Publizistische Tätigkeit auf kriminalanthropologischem Gebiet 144 6.2 Näcke und die Lehre von Degeneration und „Entartung“ 151 6.2.1 Die Degenerationstheorie Morels 151 6.2.2 Die Degenerationslehre in der deutschsprachigen Psychiatrie 153 6.2.3 Näckes Ausformung der Degenerations- und „Entartungslehre“ 156 6.2.4 Näckes Auseinandersetzung mit dem Kulturpessimismus 165 6.3 Näckes rassenhygienische Überlegungen 169 6.3.1 Die Degenerationslehre im Lichte Darwins Evolutionstheorie 170 6.3.2 Entstehung des Sozialdarwinismus 172 6.3.3 Rezeption des Darwinismus in Medizin und Psychiatrie 174 6.3.4 Monistenbund und gesellschaftliche Etablierung der Rassenhygiene 177 6.3.5 Näcke als Vertreter einer Entwicklungs-Ethik 179 6.3.6 Bevölkerungspolitik und soziale Hygiene 184 6.3.7 Die Frage der Rassenungleichheit 184 6.3.8 Bekämpfung der „Entartung“ zum Schutz des „Volkskörpers“ 190 6.4 Näcke und die Erforschung der progressiven Paralyse 209 6.4.1 Das klinische Bild der progressiven Paralyse bei Neurosyphilis 210 6.4.2 Historisches zur Syphilis resp. Progressiven Paralyse 211 6.4.3 Die progressive Paralyse in der Geschichte der Psychiatrie 212 6.4.4 Forschungsstand zur progressiven Paralyse um 1880 213 6.4.5 Näckes Arbeiten zur progressiven Paralyse 216 6.5 Näcke als Sexualforscher 231 6.5.1 Allgemeine sexualpsychologische und -pathologische Themen 233 6.5.2 Gesundheitliche Folgen sexueller Abstinenz 234 6.5.3 Schwangerschaft und Geisteskankheiten 236 Inhaltsverzeichnis Band I 6 6.5.4 Näckes Arbeiten zur Homosexualität 238 6.5.5 Inauguration des Narzissmusbegriffs durch Näcke 250 6.5.6 Näcke und die „Frauenfrage“ 253 6.6 Näckes Bearbeitung psychologischer Themen 256 6.6.1 Besprechungen im Archiv für Kriminalanthropologie 256 6.6.2 Religionspsychologische Themen 257 6.6.3 Näckes Traumdeutung 261 6.7 Auseinandersetzung mit der psychoanalytischen Bewegung 263 6.7.1 Die Kontroverse zur Traumdeutung zwischen Näcke und Freud 264 6.7.2 Briefwechsel Näcke - Freud 266 6.7.3 Die „Angelegenheit Näcke“ 267 6.7.4 Näckes Kritik an der modernen Übertreibung der Sexualität 268 6.8 Beiträge zur Entwicklung der forensischen Psychiatrie 272 6.8.1 Die forensische Beurteilung von Straftätern 272 6.8.2 Forderung nach Entkriminalisierung der Homosexualität 273 6.8.3 Die forensische Beurteilung des Schwangerschaftsabbruchs 274 6.8.4 Forensische Sachverständigentätigkeit 275 6.8.5 Näckes Eintreten für Gefängnisreformen 275 6.8.6 Die Begriffsschöpfung des „erweiterten Suizids“ 278 6.8.7 Plädoyer für die Todesstrafe in Ausnahmefällen 279 6.8.8 Sonstige forensische Arbeiten Näckes 281 6.9 Ethnologische und mediko-historische Beiträge 282 6.10 Näcke als Wissenschaftsjournalist und sonstige Themen 284 7 Reputation Näckes und Rezeption seiner Arbeiten 291 7.1 Mitgliedschaften in wissenschaftlichen Gesellschaften 291 7.2 Rezeption und Reichweite von Näckes Werk 291 7.3 Verankerung in der deutschen Psychiatrieszene 295 7.4 Nekrologe 296 8 Würdigung und Auseinandersetzung mit Leben und Werk Näckes 300 9 Ausblick und künftige Forschungsaufgaben 313 10 Zusammenfassung 314

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