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The in utero environment, neonatal T-helper cell differentiation and the development of childhood atopy

Devereux, Graham Stuart January 2001 (has links)
Introduction. The atopic diseases of asthma, eczema and hayfever are immunologically mediated diseases initiated and perpetuated by T-helper (Th) cells of the Th2 phenotype, in affluent countries the prevalence of atopic diseases has increased dramatically in the last 40 years. This increase has been attributed to declining dietary intake of naturally occurring antioxidants. Epidemiological data and in vitro studies demonstrating that antioxidant deficiency is associated with Th2 differentiation support this 'antioxidant' hypothesis. The 'hygiene' hypothesis attributes the recent increase in atopic disease to declining childhood infections. This proposal originated from the observation of an inverse association between atopic disease and birth order. There is increasing interest that in utero influences play a critical role in determining the development of childhood atopic disease. There are reports that Th-cells from genetically susceptible neonates and neonates who subsequently develop atopic disease exhibit altered in vitro proliferative and cytokine responses. A proposed in utero influence is the sensitisation of fetal Th- cells by allergens and this concept is supported by indirect evidence. This thesis describes a prospective study designed to test the hypothesis that maternal allergen exposure and dietary antioxidant intake during pregnancy influence fetal Th-cell differentiation and the subsequent development of childhood atopic disease. Methods. Advantage was taken of a prospective cohort study of 2,000 pregnant women. Cord blood samples were obtained from a random sample of the neonates at birth. Cord blood mononuclear cells (CBMC) were stimulated with mitogen, control antigens and allergens. CBMC proliferative responses were quantified and CBMC interleukin-4 (IL-4) and interferon-y (IFN-y) secretion was measured by the celELISA method. These responses were related to antenatal data collected prospectively relating to the pregnancy. In a small number of samples the CD45 isoform of the responding CBMC was determined to investigate whether in utero allergen sensitisation of fetal Th-cells occurs. CBMC responses were also related to respiratory symptoms and atopic disease during the first year of infant life. Results. CBMC responses from 223 cord blood samples were characterised. CBMC culture conditions were optimised and the celELISA successfully detected secreted IFN-y and IL-4. CBMC proliferative responses were detected in 27-91% of cord blood samples, IL-4 responses in 18-31% and IFN-y responses in 19-88%. CD45 isoform analysis indicated that in utero sensitisation of timothy grass specific Th-cells occurs in 38% of pregnancies. CBMC proliferative responses were positively associated with a family history of atopic disease and maternal smoking. CBMC proliferative responses were negatively associated with birth order and maternal dietary vitamin E intake during pregnancy. CBMC IFN-gamma and IL-4 cytokine responses were positively associated with each other and a family history of atopic disease. CBMC IFN-gamma responses were negatively associated with birth order. Wheezing illness in the first year tended to be associated with increased CBMC proliferative responses at birth. Conclusions. Previously identified risk factors for atopic disease, which have been considered to be manifestations of post-natal influences, exert significant antenatal influences. The accepted adverse effects of maternal smoking on children's respiratory health may be a consequence of in utero influences. This study demonstrates a major in utero component to the association between birth order and atopy, contradicting the widely held assumption that it is a consequence of the protective effect of childhood infections. The maternal influence of dietary vitamin E intake raises the possibility of preventing childhood allergy by modifying the maternal diet during pregnancy. This study also provides the most direct evidence to date of the in utero sensitisation of Th-cells by allergens.
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Der Zusammenhang zwischen Asthma und Übergewicht - Auswertung von Daten der LISA-Studie

Agabejli, Saida 12 July 2013 (has links) (PDF)
In verschiedenen Studien konnte eine Korrelation im Auftreten von Übergewicht bzw. Adipositas und Asthma bronchiale sowohl bei Erwachsenen als auch bei Kindern festgestellt werden. Als Hintergrund für diesen Zusammenhang werden aktuell verschiedene Theorien, die die biochemischen, genetischen und Lebensstil-abhängigen Ursachen betrachten, diskutiert. In dieser Arbeit wurden die Ursachen für Übergewicht und Asthma sowie der Zusammenhang zwischen beiden Erkrankungen innerhalb der LISA-Studie untersucht. Hierbei handelt es sich um eine prospektive Geburtskohortenstudie, wobei insgesamt 3097 Neugeborene zwischen 1997-1999 aus 4 verschiedenen deutschen Städten rekrutiert worden sind. In regelmäßigen zeitlichen Abständen wurden mittels standardiesierten Fragebögen Daten zu Lebensbedingungen und Gesundheitszustand der Kinder erhoben. Als statistische Methode wurden vorwiegend logistische Modelle erstellt, sodass Odds Ratios in einem multivariaten Zusammenhang angegeben werden konnten. Ergebnisse: Als signifikante Risikofaktoren für Übergewicht im Alter von 5 Jahren stellten sich heraus: Mütterliches Übergewicht (OR: 2,05; KI:1,22-3,46), väterliches Übergewicht (OR: 1,77; KI: 1,02-3,06). Rauchen der Mutter im 1. Trimenon der Schwangerschaft (OR: 2,10; KI: 1,16-3,80). Geburtsgewicht des Kindes > 90. Perzentile (OR: 2,80; KI: 1,63-4,80). Niedriger Bildungsstand der Eltern (OR: 3,41; KI: 2,04-5,71), Zeitdauer,die pro Tag vor einem Bildschirm verbracht wird, > 1 Stunde (OR: 2,12; KI: 1,23-3,65). Für die Entwicklung eines Asthma bronchiale bis zum 6. Lebensjahre wirkten in der LISA-Studie folgende Faktoren als signifikante Einflüsse: eine positive Familienanamnese (OR: 4,57; KI: 2,69 – 7,77), ein männliches Geschlecht ( OR: 1,70; KI: 1,02 – 2,83), Rauchen während der Schwangerschaft ( OR: 2,05; KI: 1,04 – 4,02), Wohnen an einer Haupstraße bis zum 6. Lebensmonat (OR:1,72; KI:1,02 – 2,95) sowie das Renovieren der Wohnung während der Schwangerschaft und im 1. Lebensmonat (OR: 2,13; KI: 1,03 – 4,39). Anhand unserer Daten konnte insgesamt eher geschlossen werden, dass bei dem besprochenen Zusammenhang Übergewicht bzw. Adipositas den Risikofaktor für Asthma bronchiale darstellen. Bei der Untersuchung im logistischen Modell waren hierbei ein sehr hoher Geburts-BMI (OR: 2,06; KI: 0,95 – 4,47) und Übergewicht im Alter von 5 Jahren (OR: 2,26, KI: 0,93 – 5,50) in der Tendenz als Risikofaktor zu sehen. Für Adipositas mit 5 Jahren konnte auch im logistischen Modell ein signifikanter Einfluss auf die Entwicklung eines Asthma bronchiale gesehen werden (OR: 6,48; KI: 1,91 – 21,96 )
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Nerve Growth Factor Partially Recovers Inflamed Skin from Stress-Induced Worsening in Allergic Inflammation.

Peters, E.M.J., Liezman, C., Spatz, K., Daniltchenko, M., Ricardo, J., Gimenez-Rivera, A., Hendrix, S., Botchkarev, Vladimir A., Brandner, J.M., Klapp, B.F. January 2011 (has links)
No / Neuroimmune dysregulation characterizes atopic disease, but its nature and clinical impact remain ill-defined. Induced by stress, the neurotrophin nerve growth factor (NGF) may worsen cutaneous inflammation. We therefore studied the role of NGF in the cutaneous stress response in a mouse model for atopic dermatitis–like allergic dermatitis (AlD). Combining several methods, we found that stress increased cutaneous but not serum or hypothalamic NGF in telogen mice. Microarray analysis showed increased mRNAs of inflammatory and growth factors associated with NGF in the skin. In stress-worsened AlD, NGF-neutralizing antibodies markedly reduced epidermal thickening together with NGF, neurotrophin receptor (tyrosine kinase A and p75 neurotrophin receptor), and transforming growth factor-β expression by keratinocytes but did not alter transepidermal water loss. Moreover, NGF expression by mast cells was reduced; this corresponded to reduced cutaneous tumor necrosis factor-α (TNF-α) mRNA levels but not to changes in mast cell degranulation or in the T helper type 1 (Th1)/Th2 cytokine balance. Also, eosinophils expressed TNF receptor type 2, and we observed reduced eosinophil infiltration after treatment with NGF-neutralizing antibodies. We thus conclude that NGF acts as a local stress mediator in perceived stress and allergy and that increased NGF message contributes to worsening of cutaneous inflammation mainly by enhancing epidermal hyperplasia, pro-allergic cytokine induction, and allergy-characteristic cellular infiltration.
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Cytokine responses to allergens during the first 2 years of life in Estonian and Swedish children

Fagerås Böttcher, Malin, Jenmalm, Maria, Voor, Tia, Julge, Kaja, Holt, Patric, Björkstén, Bengt January 2006 (has links)
Background The prevalence of atopic disease among children in the formerly socialist countries in Europe, with a life style similar to that prevailing in Western Europe 30–40 years ago, is low, whereas there has been a pronounced increase in industrialized countries over the last decades. The environment during infancy influences the risk of developing allergy for many years, perhaps even for life. Objective To investigate the development of allergen-specific cytokine responses during the first 2 years of life in two geographically adjacent countries with marked differences in living conditions and incidence of atopic diseases, i.e. Estonia and Sweden. Methods The development of immune responses to food (β-lactoglobulin (BLG) and ovalbumin (OVA)) and inhalant (cat and birch) allergens was studied from birth up to the age of 2 years in 30 Estonian and 76 Swedish infants. Clinical investigation and skin prick tests were performed and blood samples were obtained at birth and at 3, 6, 12 and 24 months. Results The levels of IL-5, IL-10 and IL-13 secreted by peripheral blood mononuclear cells stimulated with BLG, OVA and cat allergen in Estonian and Swedish infants declined during the first 3 months of life. All cytokines then progressively increased in the Swedish infants, indicating the replacement of non-specifically responding immature cord blood T cells with specific T memory cells, which are primed postnatally. The resurgence of allergen-specific responses in the Estonian infants was less marked. These differences were particularly notable for birch-specific T cell responses, which correlated with development of atopic disease in the Swedish children. Conclusions The development of specific T cell memory to food and inhalant allergens during the first 2 years of life differs between infants living in Sweden and Estonia, and mirrors the disparate patterns of expression of allergic disease which subsequently develops in the respective populations.
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Der Zusammenhang zwischen Asthma und Übergewicht - Auswertung von Daten der LISA-Studie: Der Zusammenhang zwischen Asthma und Übergewicht- Auswertung von Daten der LISA-Studie

Agabejli, Saida 13 December 2012 (has links)
In verschiedenen Studien konnte eine Korrelation im Auftreten von Übergewicht bzw. Adipositas und Asthma bronchiale sowohl bei Erwachsenen als auch bei Kindern festgestellt werden. Als Hintergrund für diesen Zusammenhang werden aktuell verschiedene Theorien, die die biochemischen, genetischen und Lebensstil-abhängigen Ursachen betrachten, diskutiert. In dieser Arbeit wurden die Ursachen für Übergewicht und Asthma sowie der Zusammenhang zwischen beiden Erkrankungen innerhalb der LISA-Studie untersucht. Hierbei handelt es sich um eine prospektive Geburtskohortenstudie, wobei insgesamt 3097 Neugeborene zwischen 1997-1999 aus 4 verschiedenen deutschen Städten rekrutiert worden sind. In regelmäßigen zeitlichen Abständen wurden mittels standardiesierten Fragebögen Daten zu Lebensbedingungen und Gesundheitszustand der Kinder erhoben. Als statistische Methode wurden vorwiegend logistische Modelle erstellt, sodass Odds Ratios in einem multivariaten Zusammenhang angegeben werden konnten. Ergebnisse: Als signifikante Risikofaktoren für Übergewicht im Alter von 5 Jahren stellten sich heraus: Mütterliches Übergewicht (OR: 2,05; KI:1,22-3,46), väterliches Übergewicht (OR: 1,77; KI: 1,02-3,06). Rauchen der Mutter im 1. Trimenon der Schwangerschaft (OR: 2,10; KI: 1,16-3,80). Geburtsgewicht des Kindes > 90. Perzentile (OR: 2,80; KI: 1,63-4,80). Niedriger Bildungsstand der Eltern (OR: 3,41; KI: 2,04-5,71), Zeitdauer,die pro Tag vor einem Bildschirm verbracht wird, > 1 Stunde (OR: 2,12; KI: 1,23-3,65). Für die Entwicklung eines Asthma bronchiale bis zum 6. Lebensjahre wirkten in der LISA-Studie folgende Faktoren als signifikante Einflüsse: eine positive Familienanamnese (OR: 4,57; KI: 2,69 – 7,77), ein männliches Geschlecht ( OR: 1,70; KI: 1,02 – 2,83), Rauchen während der Schwangerschaft ( OR: 2,05; KI: 1,04 – 4,02), Wohnen an einer Haupstraße bis zum 6. Lebensmonat (OR:1,72; KI:1,02 – 2,95) sowie das Renovieren der Wohnung während der Schwangerschaft und im 1. Lebensmonat (OR: 2,13; KI: 1,03 – 4,39). Anhand unserer Daten konnte insgesamt eher geschlossen werden, dass bei dem besprochenen Zusammenhang Übergewicht bzw. Adipositas den Risikofaktor für Asthma bronchiale darstellen. Bei der Untersuchung im logistischen Modell waren hierbei ein sehr hoher Geburts-BMI (OR: 2,06; KI: 0,95 – 4,47) und Übergewicht im Alter von 5 Jahren (OR: 2,26, KI: 0,93 – 5,50) in der Tendenz als Risikofaktor zu sehen. Für Adipositas mit 5 Jahren konnte auch im logistischen Modell ein signifikanter Einfluss auf die Entwicklung eines Asthma bronchiale gesehen werden (OR: 6,48; KI: 1,91 – 21,96 )
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Two Faces in the Lung! Vitamin E and Respiratory and Atopic Diseases

Veeranki, Sreenivas P., Cao, Yan, Zheng, Shimin, Quinn, Megan, Wang, Liang 14 November 2014 (has links)
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