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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Determinantes clínicos de dependência e qualidade de vida em idosos atendidos em um ambulatório de cardiologia / Dependence and quality of life clinical determinants in elderly attended in an outpatient cardiologic service

Rodrigues, Giselle Helena de Paula 16 December 2010 (has links)
INTRODUÇÃO: Com o envelhecimento da população, a prevalência de doenças crônico-degenerativas sofreu aumento progressivo. A repercussão dessas doenças sobre a capacidade funcional foi reconhecida. Outro parâmetro de saúde é a \"qualidade de vida\" ou, preferivelmente, \"qualidade de vida relacionada à saúde. A avaliação destes parâmetros emergiu como parte importante do exame clínico do idoso. Na população idosa, as doenças cardiovasculares destacam-se pelo enorme impacto epidemiológico e clínico. Elas, geralmente, vêm associadas a outras afecções, inclusive neuropsiquiátricas. Esse conjunto de problemas pode comprometer a independência e a qualidade de vida do idoso que busca tratamento cardiológico. Esses parâmetros de saúde têm sido relativamente pouco contemplados pelos cardiologistas. OBJETIVO: Avaliar, em uma população de idosos atendidos em um ambulatório de cardiologia de um hospital de referência, se os determinantes clínicos mais relevantes de dependência e de qualidade de vida são doenças e fatores de risco cardiovascular ou ainda comorbidades, particularmente as neuropsiquiátricas. MÉTODOS: Os idosos deste estudo foram selecionados aleatória e consecutivamente. Aqueles com déficit cognitivo não foram considerados para o cálculo da qualidade de vida. A avaliação clínica dos pacientes foi feita por uma única médica de acordo com os dados obtidos em seus prontuários clínicos. Os pacientes foram ainda atendidos por uma única psicóloga que aplicou um conjunto de quatro questionários: HAQ, SF-36, PRIME-MD e Mini Exame do Estado Mental. RESULTADOS: O estudo incluiu 1020 idosos, 646 (63,3%) mulheres e 374 (36,6%) homens, entre 60 e 97 anos (média: 75,56 ± 6,62 anos). Nesta população, 61,4% mostrou-se independente ou com dependência leve. O escore total de qualidade de vida foi elevado (HAQ: 88,66 ± 2,68). 87,7% dos pacientes apresentou escore total do SF-36 > 66. No domínio emocional, 44,7% apresentou índices elevados de qualidade de vida (SF-36 > 66). Idosos entre 90 e 97 anos apresentaram escores do SF-36 acima da média: 66,66 ± 4,59, no domínio emocional. A regressão logística mostrou que a associação entre os diagnósticos e graus elevados de dependência foi significante (p<0,05) para: ausência de atividade física (OR: 0,08), obesidade (OR: 2,24), acidente vascular cerebral prévio (OR: 1,97), déficit cognitivo (OR: 3,17), osteoartrite (OR: 1,64) e depressão maior (OR: 2,76). A associação entre os diagnósticos e graus mais baixos de qualidade de vida permaneceu significante para: fibrilação atrial (OR: 0,61), osteoartrite (OR: 1,79), depressão maior (OR: 6,09) e depressão menor (OR: 1,91). CONCLUSÃO: Em uma população de idosos atendidos em um ambulatório de cardiologia de um hospital de referência, os determinantes clínicos mais relevantes de prejuízos para dependência e qualidade de vida são as comorbidades não cardiovasculares, particularmente as neuropsiquiátricas / INTRODUCTION: The population aging promotes a progressive increase of chronic-degenerative diseases. The repercussion of these diseases on the functional capacity was well recognized. Another health parameter concerns quality of life or, rather, quality of life related to health. Such parameters evaluation emerged as an important part of the elderly clinical examination. Among the elderly population, cardiovascular diseases stand out due to a huge epidemiological and clinical impact. Usually, these diseases have been associated with others, including neuro-psychiatric ones. This set of problems may compromise both independence and quality of life in elderly patients who look for a cardiologic treatment. These health parameters havent been well contemplated by cardiologists. OBJECTIVE: Evaluating, among the elderly population attended in an outpatient cardiologic service, if the clinical determinants more relevant concerning dependence and quality of life are cardiologic diseases or cardiologic risk factors or even comorbidities, especially the neuro-psychiatric ones. METHODS: The elderly in this study have been selected randomly and consecutively. People with cognitive impairment have not been considered for accountability matters of quality of life. The clinical evaluation has been made by a physician according to the hospital clinical notes. The patients have also been evaluated by a psychologist who applied a set of four questionnaires: HAQ, SF-36, PRIME-MD e Mini Mental State. RESULTS: The population consisted of 1020 elderly, 63.3% women and 36.6% men, between 60 and 97 years of age (75.56 ± 6.62 years of age). Among these elderly, 61.4% were independent or slightly dependent. The quality of life total score was high (HAQ: 88.66 ± 2.68). 87.7% of the patients had SF-36 total score > 66. Regarding emotional domain, 44.7% had high quality of life scores (SF-36 > 66). Elderly between 90 and 97 years had SF-36 scores above the average: 66.66 ± 4.59, regarding emotional domain. The logistic regression model showed a significant association (p<0.05) between high dependence scores and: absence of physical activities (OR: 0.08), obesity (OR: 2.24), stroke (OR: 1.97), cognitive impairment (OR: 3.17), osteoarthritis (OR: 1.64) and major depression (OR: 2.76). The same logistic regression model showed a significant association (p<0.05) between quality of life low scores and: atrial fibrillation (OR: 0.61), osteoarthritis (OR: 1.79), major depression (OR: 6.09) and minor depression (OR: 1.91). CONCLUSION: Among an elderly population attended in an outpatient cardiologic service, dependence and quality of life clinical determinants are not cardiovascular comorbidities, especially the neuro-psychiatric ones
2

Determinantes clínicos de dependência e qualidade de vida em idosos atendidos em um ambulatório de cardiologia / Dependence and quality of life clinical determinants in elderly attended in an outpatient cardiologic service

Giselle Helena de Paula Rodrigues 16 December 2010 (has links)
INTRODUÇÃO: Com o envelhecimento da população, a prevalência de doenças crônico-degenerativas sofreu aumento progressivo. A repercussão dessas doenças sobre a capacidade funcional foi reconhecida. Outro parâmetro de saúde é a \"qualidade de vida\" ou, preferivelmente, \"qualidade de vida relacionada à saúde. A avaliação destes parâmetros emergiu como parte importante do exame clínico do idoso. Na população idosa, as doenças cardiovasculares destacam-se pelo enorme impacto epidemiológico e clínico. Elas, geralmente, vêm associadas a outras afecções, inclusive neuropsiquiátricas. Esse conjunto de problemas pode comprometer a independência e a qualidade de vida do idoso que busca tratamento cardiológico. Esses parâmetros de saúde têm sido relativamente pouco contemplados pelos cardiologistas. OBJETIVO: Avaliar, em uma população de idosos atendidos em um ambulatório de cardiologia de um hospital de referência, se os determinantes clínicos mais relevantes de dependência e de qualidade de vida são doenças e fatores de risco cardiovascular ou ainda comorbidades, particularmente as neuropsiquiátricas. MÉTODOS: Os idosos deste estudo foram selecionados aleatória e consecutivamente. Aqueles com déficit cognitivo não foram considerados para o cálculo da qualidade de vida. A avaliação clínica dos pacientes foi feita por uma única médica de acordo com os dados obtidos em seus prontuários clínicos. Os pacientes foram ainda atendidos por uma única psicóloga que aplicou um conjunto de quatro questionários: HAQ, SF-36, PRIME-MD e Mini Exame do Estado Mental. RESULTADOS: O estudo incluiu 1020 idosos, 646 (63,3%) mulheres e 374 (36,6%) homens, entre 60 e 97 anos (média: 75,56 ± 6,62 anos). Nesta população, 61,4% mostrou-se independente ou com dependência leve. O escore total de qualidade de vida foi elevado (HAQ: 88,66 ± 2,68). 87,7% dos pacientes apresentou escore total do SF-36 > 66. No domínio emocional, 44,7% apresentou índices elevados de qualidade de vida (SF-36 > 66). Idosos entre 90 e 97 anos apresentaram escores do SF-36 acima da média: 66,66 ± 4,59, no domínio emocional. A regressão logística mostrou que a associação entre os diagnósticos e graus elevados de dependência foi significante (p<0,05) para: ausência de atividade física (OR: 0,08), obesidade (OR: 2,24), acidente vascular cerebral prévio (OR: 1,97), déficit cognitivo (OR: 3,17), osteoartrite (OR: 1,64) e depressão maior (OR: 2,76). A associação entre os diagnósticos e graus mais baixos de qualidade de vida permaneceu significante para: fibrilação atrial (OR: 0,61), osteoartrite (OR: 1,79), depressão maior (OR: 6,09) e depressão menor (OR: 1,91). CONCLUSÃO: Em uma população de idosos atendidos em um ambulatório de cardiologia de um hospital de referência, os determinantes clínicos mais relevantes de prejuízos para dependência e qualidade de vida são as comorbidades não cardiovasculares, particularmente as neuropsiquiátricas / INTRODUCTION: The population aging promotes a progressive increase of chronic-degenerative diseases. The repercussion of these diseases on the functional capacity was well recognized. Another health parameter concerns quality of life or, rather, quality of life related to health. Such parameters evaluation emerged as an important part of the elderly clinical examination. Among the elderly population, cardiovascular diseases stand out due to a huge epidemiological and clinical impact. Usually, these diseases have been associated with others, including neuro-psychiatric ones. This set of problems may compromise both independence and quality of life in elderly patients who look for a cardiologic treatment. These health parameters havent been well contemplated by cardiologists. OBJECTIVE: Evaluating, among the elderly population attended in an outpatient cardiologic service, if the clinical determinants more relevant concerning dependence and quality of life are cardiologic diseases or cardiologic risk factors or even comorbidities, especially the neuro-psychiatric ones. METHODS: The elderly in this study have been selected randomly and consecutively. People with cognitive impairment have not been considered for accountability matters of quality of life. The clinical evaluation has been made by a physician according to the hospital clinical notes. The patients have also been evaluated by a psychologist who applied a set of four questionnaires: HAQ, SF-36, PRIME-MD e Mini Mental State. RESULTS: The population consisted of 1020 elderly, 63.3% women and 36.6% men, between 60 and 97 years of age (75.56 ± 6.62 years of age). Among these elderly, 61.4% were independent or slightly dependent. The quality of life total score was high (HAQ: 88.66 ± 2.68). 87.7% of the patients had SF-36 total score > 66. Regarding emotional domain, 44.7% had high quality of life scores (SF-36 > 66). Elderly between 90 and 97 years had SF-36 scores above the average: 66.66 ± 4.59, regarding emotional domain. The logistic regression model showed a significant association (p<0.05) between high dependence scores and: absence of physical activities (OR: 0.08), obesity (OR: 2.24), stroke (OR: 1.97), cognitive impairment (OR: 3.17), osteoarthritis (OR: 1.64) and major depression (OR: 2.76). The same logistic regression model showed a significant association (p<0.05) between quality of life low scores and: atrial fibrillation (OR: 0.61), osteoarthritis (OR: 1.79), major depression (OR: 6.09) and minor depression (OR: 1.91). CONCLUSION: Among an elderly population attended in an outpatient cardiologic service, dependence and quality of life clinical determinants are not cardiovascular comorbidities, especially the neuro-psychiatric ones
3

Spojitý komorový most / Continuous box girder bridge

Hajnoš, Mário January 2022 (has links)
The topic of this thesis is detailed design of supporting structure of continous box girder bridge across a deep valley called Lazný creek. The bridge have to pass the second class road with category S 9,5. The design is processed by two options. The chosen option is designed as a girder with five spans 44,8 m + 55 m + 55 m + 55 m +44,8 m. Total length of bridge is 268,57 m, the main girder is gradually cast into the formwork suspended on a special ceiling scaffolding. The axis of the bridge is in a plan straight with the constant transversal slope 2,5 %. The thesis contains six models in software SCIA ENGINEER. Part of the work is situated on time depended analysis with construction phases. Assesment of ultimate limit states and serviceability limit states were done by hand according to the valid standards and regulations. Structural analysis, drawing documentation and vizualization are parts of this work.
4

Operation dependent costs of non-optimal hydropower production : Effects on the operational pattern of the Small Lule River

Lännevall, Joel January 2016 (has links)
In the present electrical market there is an increasing penetration of intermittent energy sources. Several studies have examined its effect on the planning of hydropower operation and the conclusion is that an increasing intermittent production is likely to result in a more variable hydropower operation, utilising a wider span of operational set points. The wear of a hydropower unit is generally at a minimum when operated close to best efficiency and increases when operating at higher or lower set points. This study introduces a method to calculate an operation dependent cost (ODC) function for an arbitrary hydropower unit or unit combination based on vibration measurements and operational data. The method is tested in a case study where an ODC is implemented in Akkats, located in the Small Lule River in order to evaluate its effect on operational pattern, profitability and balancing contribution. The results show that the implemented ODC mainly affects Akkats. For an increasing ODC, Akkats is operated closer to the best point of efficiency and the operational pattern gets less variable and the effect gets more apparent the lower the spot price. Akkats ability to follow the spot price is reduced, decreasing the earning per produced energy with a few percent­ages. Akkats balancing contribution decreases significantly more, due to a less variable operational pattern. The study compares the reduced ODC to the reduced spot income and concludes that the wear cost in Akkats has to be above 1,21 €/MWh in order to be economically feasible to include in the planning. The operational pattern for the simulated river is close to unchanged at highest price hours but during lower price hours an increasing ODC results in an increased production, due to an increasing mean flow and changed operational pattern in Akkats. More production during low prices hours results in a decreasing profitability for all plants along the river. The balancing contribution is close to unchanged in all plants except Akkats, since the production still follows the same pattern.
5

Charakterisierung, Modellierung und Optimierung der Barriereeigenschaften von OP-Textilien

Aibibu, Dilibaier 26 October 2006 (has links) (PDF)
Durch die systematischen und umfangreichen experimentellen Untersuchungen werden in dieser Arbeit erstmalig die Einflüsse der textiltechnologischen Parameter des Garn- und Gewebebildungsprozesses auf die Porenstruktur und die davon abhängige Barrierewirkung von marktrelevanten OP-Geweben grundlegend analysiert. Daraus resultiert der Schwerpunkt der Arbeit – die Erarbeitung von Modellen – mit denen die Zusammenhänge zwischen strukturbedingten Einflussgrößen von Geweben und deren Barrierewirkung gegenüber kontaminierten Flüssigkeiten charakterisiert werden kann. Aufgrund des maßgeblichen Einflusses der Mikrostruktur auf das makroskopische Materialverhalten wird ein hierarchisches Strukturmodell eingeführt, welches zwischen der Makro-, Meso- und Mikroebene unterscheidet. Diese Strukturebenen erfassen die Gewebestruktur in unterschiedlichen Modellierungsniveaus. Die Systematisierungskriterien Garnfeinheit, Gewebebindung und Fadendichte beschreiben die Mesoebene. Die Filamentfeinheit und der Filamentquerschnitt sind wesentliche Kenngröße der Mikroebene. Das anhand des Darcy-Gesetzes entwickelte Modell für die Beschreibung der Mesoebene ist anschaulicher und beinhaltet den Einfluss der Bindung und der Formänderungen der Filamentgarne bei der Gewebeherstellung. Bei der Analyse der Porenstruktur werden mit Hilfe der optischen Methode – Bildanalyse – systematische Untersuchungen an der Morphologie des Gewebes durchgeführt, die bisher noch nicht realisierbar waren. Hier besteht die Möglichkeit, in das Gewebeinnere „hineinzusehen“ und sich nicht nur auf die funktionalen Parameter zu beschränken. Um die Transportmechanismen von Mikroorganismen unter praxisrelevanten Bedingungen zu simulieren, wird ein Verfahren entwickelt. Die Entwicklung erstreckt sich auf die Simulation des Drucks und der Reibung sowie die Simulation der im OP-Saal vorhandenen Flüssigkeiten mit synthetischem Blut und mit Mikrokugeln kontaminiertem Wasser. Das Verfahren ergänzt die optischen Untersuchungen und trägt zur Interpretation bei. Die qualitativen mikroskopischen Untersuchungen durch die Betrachtung der Gewebeoberfläche und -querschnitte unterstützen die Lokalisierung der Partikel im und auf dem Gewebe. Sie liefern interessante Aussagen und Informationen über die Durchgangsmechanismen von partikelbeladenen Flüssigkeiten durch das Gewebe. Der experimentelle Teil befasst sich mit der kritischen Auswahl und Charakterisierung repräsentativer OP-Textilien. Die wissenschaftlichen Fragestellungen werden an 6 repräsentativen PES-Filamentgeweben von 23 marktrelevanten PES-Filamentgeweben für OP-Textilien untersucht und beantwortet. Diese werden hinsichtlich des Einflusses der textiltechnologischen Parameter – Filamentfeinheit, -querschnitt, und Filamentgarnfeinheit sowie der webtechnischen Parameter – auf die strukturbedingte Barrierewirkung anhand der entwickelten Modelle und des Penetrationsversuches evaluiert. Auf diesen Ergebnissen aufbauend werden die Ansätze für die Optimierung der Gewebestruktur hinsichtlich der Barrierewirkung erstellt. Durch die Kombination von feinen Garnen mit hoher Fadendichte unter Ausnutzung von technologischen Möglichkeiten werden Mustergewebe aus PES-Mikrofilamentgarnen mit hoher Barrierewirkung hergestellt. Die experimentelle Untersuchung der am Institut für Textil- und Bekleidungstechnik entwickelten Mustergewebe und die theoretischen Modellrechnungen bestätigen das vorhandene textiltechnische Potenzial zur Optimierung von Mikrofilamentgeweben, d. h., einer weiteren Erhöhung der Widerstandsfähigkeit gegenüber partikelbeladenen Flüssigkeiten. Die Porenweiten in der Mesoebene können wirkungsvoll durch den Einsatz von feinen Filamentgarnen und das Erreichen der hohen Fadendichten in beiden Fadensystemen um die 50 % reduziert werden. Im Vergleich zu marktrelevanten OP-Geweben weisen die Mustergewebe eine erheblich hohe Barrierewirkung gegenüber synthetischem Blut und mit Mikrokugeln kontaminiertem Wasser auf. Diese Arbeit zur grundlegenden Analyse der strukturbedingten Barriereeigenschaften bietet Grundlagen für künftig notwendige Entscheidungen in der Produktentwicklung, Produktion, Produktnormung sowie Produktevaluierung. Sie kann in unterschiedliche Richtung fortgesetzt werden und die Optimierung flüssigkeits- und partikeldichter Gewebe im Gesundheitswesen, Reinraumtechnik im Speziellen oder von Schutztextilien im Allgemeinen, aber auch die Konkretisierung und Übertragung der Modellansätze betreffen.
6

Charakterisierung, Modellierung und Optimierung der Barriereeigenschaften von OP-Textilien

Aibibu, Dilibaier 02 November 2005 (has links)
Durch die systematischen und umfangreichen experimentellen Untersuchungen werden in dieser Arbeit erstmalig die Einflüsse der textiltechnologischen Parameter des Garn- und Gewebebildungsprozesses auf die Porenstruktur und die davon abhängige Barrierewirkung von marktrelevanten OP-Geweben grundlegend analysiert. Daraus resultiert der Schwerpunkt der Arbeit – die Erarbeitung von Modellen – mit denen die Zusammenhänge zwischen strukturbedingten Einflussgrößen von Geweben und deren Barrierewirkung gegenüber kontaminierten Flüssigkeiten charakterisiert werden kann. Aufgrund des maßgeblichen Einflusses der Mikrostruktur auf das makroskopische Materialverhalten wird ein hierarchisches Strukturmodell eingeführt, welches zwischen der Makro-, Meso- und Mikroebene unterscheidet. Diese Strukturebenen erfassen die Gewebestruktur in unterschiedlichen Modellierungsniveaus. Die Systematisierungskriterien Garnfeinheit, Gewebebindung und Fadendichte beschreiben die Mesoebene. Die Filamentfeinheit und der Filamentquerschnitt sind wesentliche Kenngröße der Mikroebene. Das anhand des Darcy-Gesetzes entwickelte Modell für die Beschreibung der Mesoebene ist anschaulicher und beinhaltet den Einfluss der Bindung und der Formänderungen der Filamentgarne bei der Gewebeherstellung. Bei der Analyse der Porenstruktur werden mit Hilfe der optischen Methode – Bildanalyse – systematische Untersuchungen an der Morphologie des Gewebes durchgeführt, die bisher noch nicht realisierbar waren. Hier besteht die Möglichkeit, in das Gewebeinnere „hineinzusehen“ und sich nicht nur auf die funktionalen Parameter zu beschränken. Um die Transportmechanismen von Mikroorganismen unter praxisrelevanten Bedingungen zu simulieren, wird ein Verfahren entwickelt. Die Entwicklung erstreckt sich auf die Simulation des Drucks und der Reibung sowie die Simulation der im OP-Saal vorhandenen Flüssigkeiten mit synthetischem Blut und mit Mikrokugeln kontaminiertem Wasser. Das Verfahren ergänzt die optischen Untersuchungen und trägt zur Interpretation bei. Die qualitativen mikroskopischen Untersuchungen durch die Betrachtung der Gewebeoberfläche und -querschnitte unterstützen die Lokalisierung der Partikel im und auf dem Gewebe. Sie liefern interessante Aussagen und Informationen über die Durchgangsmechanismen von partikelbeladenen Flüssigkeiten durch das Gewebe. Der experimentelle Teil befasst sich mit der kritischen Auswahl und Charakterisierung repräsentativer OP-Textilien. Die wissenschaftlichen Fragestellungen werden an 6 repräsentativen PES-Filamentgeweben von 23 marktrelevanten PES-Filamentgeweben für OP-Textilien untersucht und beantwortet. Diese werden hinsichtlich des Einflusses der textiltechnologischen Parameter – Filamentfeinheit, -querschnitt, und Filamentgarnfeinheit sowie der webtechnischen Parameter – auf die strukturbedingte Barrierewirkung anhand der entwickelten Modelle und des Penetrationsversuches evaluiert. Auf diesen Ergebnissen aufbauend werden die Ansätze für die Optimierung der Gewebestruktur hinsichtlich der Barrierewirkung erstellt. Durch die Kombination von feinen Garnen mit hoher Fadendichte unter Ausnutzung von technologischen Möglichkeiten werden Mustergewebe aus PES-Mikrofilamentgarnen mit hoher Barrierewirkung hergestellt. Die experimentelle Untersuchung der am Institut für Textil- und Bekleidungstechnik entwickelten Mustergewebe und die theoretischen Modellrechnungen bestätigen das vorhandene textiltechnische Potenzial zur Optimierung von Mikrofilamentgeweben, d. h., einer weiteren Erhöhung der Widerstandsfähigkeit gegenüber partikelbeladenen Flüssigkeiten. Die Porenweiten in der Mesoebene können wirkungsvoll durch den Einsatz von feinen Filamentgarnen und das Erreichen der hohen Fadendichten in beiden Fadensystemen um die 50 % reduziert werden. Im Vergleich zu marktrelevanten OP-Geweben weisen die Mustergewebe eine erheblich hohe Barrierewirkung gegenüber synthetischem Blut und mit Mikrokugeln kontaminiertem Wasser auf. Diese Arbeit zur grundlegenden Analyse der strukturbedingten Barriereeigenschaften bietet Grundlagen für künftig notwendige Entscheidungen in der Produktentwicklung, Produktion, Produktnormung sowie Produktevaluierung. Sie kann in unterschiedliche Richtung fortgesetzt werden und die Optimierung flüssigkeits- und partikeldichter Gewebe im Gesundheitswesen, Reinraumtechnik im Speziellen oder von Schutztextilien im Allgemeinen, aber auch die Konkretisierung und Übertragung der Modellansätze betreffen.
7

Adaptivní kmitočtový filtr / Adaptive frequency filter

Kříž, Petr January 2010 (has links)
The aim of this work is to design a filter of the type low–pass of order 5th with Butterworth’s approximation in the range of over-tuning 10 – 100 kHz and if it will be possible so! achieve even higher marginal frequencies. To compare two typical representatives of the frequency filters cascading and non-cascading synthesis from the viewpoint the accuracy of an! approximation function, sensitivity to the tolerance values of components, number of the components (mainly OZ) and viability, especially the possibility of electronic over-tuning in selected frequency range. On the basis of these conditions will be chosen one design, which will be realized later. Further it will be necessary to consider the possibilities of electronic over-tuning and to choose for this over-tuning suitable component, to design user management changes of marginal frequency fm by the help of keyboard + LCD and control application on the PC. For this hardware will be programmed appropriate control software. At the end of this work will be constructed appropriate device, which fullfils requirements written above and will be subjected to the laboratory measurements that verify function of this device. The constructional details of the filter are presented in the enclosure at the end of this work. At the CD are available all materials, which were created during the master’s thesis or which are necessarily concerned.

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