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Olfactory Training in Patients with Parkinson's DiseaseHähner, Antje, Tosch, Clara, Wolz, Martin, Klingelhöfer, Lisa, Fauser, Mareike, Storch, Alexander, Reichmann, Heinz, Hummel, Thomas 22 January 2014 (has links) (PDF)
Objective: Decrease of olfactory function in Parkinson's disease (PD) is a well-investigated fact. Studies indicate that pharmacological treatment of PD fails to restore olfactory function in PD patients. The aim of this investigation was whether patients with PD would benefit from “training” with odors in terms of an improvement of their general olfactory function. It has been hypothesized that olfactory training should produce both an improved sensitivity towards the odors used in the training process and an overall increase of olfactory function.
Methods: We recruited 70 subjects with PD and olfactory loss into this single-center, prospective, controlled non-blinded study. Thirty-five patients were assigned to the olfactory training group and 35 subjects to the control group (no training). Olfactory training was performed over a period of 12 weeks while patients exposed themselves twice daily to four odors (phenyl ethyl alcohol: rose, eucalyptol: eucalyptus, citronellal: lemon, and eugenol: cloves). Olfactory testing was performed before and after training using the “Sniffin' Sticks” (thresholds for phenyl ethyl alcohol, tests for odor discrimination, and odor identification) in addition to threshold tests for the odors used in the training process.
Results: Compared to baseline, trained PD patients experienced a significant increase in their olfactory function, which was observed for the Sniffin' Sticks test score and for thresholds for the odors used in the training process. Olfactory function was unchanged in PD patients who did not perform olfactory training.
Conclusion: The present results indicate that olfactory training may increase olfactory sensitivity in PD patients.
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Métrologie sensorielle olfactive et apprentissage olfactif appliqués à l’œnologie / Metrology and olfactory learning applied to oenologyTempère, Sophie 06 December 2010 (has links)
L’agrément d’un vin dépend du jugement de ses qualités organoleptiques par un jury de professionnels. Les performances olfactives et gustatives nécessaires des dégustateurs y jouent un rôle déterminant. Pourtant jusqu’ici, ces aptitudes sensorielles fondamentales n'étaient pas directement prises en compte par les professionnels. Même si l’on peut donner une définition de l'expert, en préciser les capacités nécessaires, de multiples études ont mis en relief l’hétérogénéité des appréciations individuelles de dégustation et le manque de consensus forts. La littérature illustre les différences d’expertises entre professionnels et novices, mais aucune étude ne s’intéresse à l’amplitude des différences sensorielles interindividuelles chez les experts.Nos recherches nous ont conduit à caractériser les capacités olfactives de la population des professionnels du vin et à mesurer leur influence sur l’appréciation d’un vin. Nos mesures ont montré la variété interindividuelle des capacités perceptives, des appréciations hédoniques et des capacités cognitives recrutées par le traitement de l’information olfactive chez les professionnels du vin. Nos expériences ont suggéré que ces différences interindividuelles, relatives notamment à la sensibilité et l’appréciation hédonique, influencent la perception et le jugement d’un même vin par les experts. Cependant les résultats confirment aussi la possible influence de la dimension cognitive liée au vécu du sujet sur la perception olfactive plus ou moins complexe et l’apprentissage olfactif. Finalement, ce travail permet de déterminer des besoins en formation. Nous proposons en conséquence des outils pratiques d’évaluation des capacités sensorielles et des pédagogies d’entraînement adaptées. C'est l'occasion de souligner la pertinence de certains facteurs cognitifs dans l’amélioration des performances olfactives, tels que ceux impliquant l’attention ou l'imagerie mentale olfactives. / The quality of a wine is measured primarily by experts who evaluate its organoleptic features. Their olfactory and gustatory capacities are decisive, but these experts do not appreciate their own sensory abilities. Moreover, although we can give a clear definition of the expertise, several studies have shown that professionals are often confronted with disparities in their wine assessment. Several studies have also shown the differences between experts and novices, but no attention was paid to the diversity of the chemosensory abilities of the experts.At the Oenology Faculty in Bordeaux, with voluntary participation of the professionals, we characterized the olfactory performances of wine professionals and measured their impact on the wine assessment.The results showed significant inter-individual variation in olfactory sensitivities, hedonic ratings and cognitive abilities among the wine professionals. Further, our experiments have suggested that these inter-individual differences, especially concerning the sensitivity and the hedonic appreciation, influence perceptions and judgments of a same wine by the experts. However, the results confirm the possible influence of the cognitive dimensions related to the experience of the subject on their perception and their olfactory training. Finally, this work identifies training needs. We therefore propose and test practical tools for assessment of sensory performances and appropriate sensorial training. This has been an opportunity to highlight the potential role of attention or olfactory mental imagery in the improvement of the olfactory performance.
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Therapeutisches Ansprechen von Riechtraining, Vitamin A und Mometason bei persistierender RiechstörungDietz, Melanie 29 January 2025 (has links)
Hintergrund: Eine plötzlich auftretende Riechstörung ist ein spezifisches Symptom eines viral bedingten oberen Atemwegsinfekts und v. a. auch für das SARS-CoV-2-Virus (Haehner et al., 2020). Obwohl die meisten infizierten Personen (75 %) nur eine vorübergehende Symptomatik erleben (Niklassen et al., 2021), sind ca. 5 % von persistierenden Beschwerden bis zu über einem Jahr betroffen (Tan et al., 2022). Fragestellung: Die vorliegende Studie beschäftigte sich mit der Frage, ob ein Riechtraining (RT) mit Begleitmedikation durch Vitamin-A-Nasentropfen oder Mometasonfuroat-Nasenspray bei persistierender Riechstörung postinfektiöser Genese einen Zusatznutzen in der Wiederherstellung der Riechfunktion und eine Verbesserung von Parosmien bringt. Material und Methoden: In dieser prospektiven Interventionsstudie führten alle 146 Patienten im Alter zwischen 20 und 83 Jahren mit persistierender Riechstörung ein zwölfwöchiges Riechtraining (RT) durch. Zweiundfünfzig Patienten bildeten die Riechtrainingskontrollgruppe, 52 weitere nahmen zusätzlich Vitamin-A-Nasentropfen in der „Kaiteki“-Position ein und 42 bekamen ergänzend zum RT Mometasonfuroat-Nasenspray mit einem langen Applikator verschrieben. Die orthonasale Riechfunktion wurde mittels Sniffin‘ Sticks und die retronasale Funktion mit Schmeckpulvern bestimmt. Zusätzlich bewerteten die Patienten ihre subjektive Riechleistung und Nasenatmung. Anschließend beantworteten sie Fragebögen zur jeweiligen therapeutischen Intervention. Ergebnisse: Die Analyse zeigte statistisch signifikante Verbesserungen aller Interventionsgruppen in fast allen untersuchten olfaktorischen Funktionskategorien. Die Gruppen unterschieden sich jedoch nur bei der Geruchsschwelle, wobei die Patienten der Vitamin-A-Gruppe höhere Werte erzielten, als die beiden anderen Gruppen. Die Verwendung von Vitamin A führte zur stärkeren Verbesserung der Riechschwelle bei Parosmie-Betroffenen als bei Patienten ohne Parosmie. Schlussfolgerungen: Innerhalb eines zwölfwöchigen Interventionszeitraums scheint Vitamin A einen Zusatznutzen gegenüber Mometasonfuroat-Nasenspray oder alleinigem RT aufzuweisen.:Gendererklärung
Abkürzungsverzeichnis
1. Einleitung
2. Wissenschaftliche Grundlagen
2.1 Anatomie und Physiologie des Riechens
2.2 Neurogenese und Neuroplastizität
2.3 Riechstörungen
2.3.1 Quantitativ
2.3.2 Qualitativ
2.3.3 Ursachenbezogene Einteilung von Riechstörungen
2.3.4 Diagnostik von Riechstörungen
2.4 Therapieoptionen bei Riechstörungen
2.4.1 Riechtraining (RT)
2.4.2 Vitamin A
2.4.3 Kortikosteroide
3. Zielsetzung der Studie
4. Material und Methoden
4.1 Ethik
4.2 Studiendesign und Ablauf
4.3 Rekrutierung
4.4 Auswahlkriterien
4.5 Psychophysische Olfaktometrie
4.5.1 Sniffin‘ Sticks
4.5.2 Retronasale olfaktorische Funktion
4.6 Gustometrie
4.7 Therapieoptionen
4.7.1 Riechtraining (RT)
4.7.2 Vitamin-A-Nasentropfen
4.7.3 Mometasonfuroat-Nasenspray
4.8 Fragebögen
4.9 Datenverarbeitung und Statistik
5. Ergebnisse
5.1 Studienpopulation
5.2 Quantitative Riechfunktion
5.2.1 Riechvermögen (orthonasal)
5.2.2 Riechvermögen (retronasal)
5.3 Qualitative Riechfunktion
5.4 Schmeckvermögen
5.5 Nasendurchgängigkeit
5.6 Fragebögen
5.6.1 Riechtraining
5.6.2 Vitamin A-Nasentropfen
5.6.3 Mometasonfuroat-Nasenspray
5.6.4 Parosmie
5.7 Zusammenfassung der Ergebnisse
6. Diskussion
6.1 Relevanz des Themas
6.2 Untersuchung des Patientenkollektivs
6.3 Wissenschaftliche Einordnung der Forschungsergebnisse
6.3.1 Korrelationsanalysen
6.3.2 Vergleich der Vitamin A + RT-Gruppe mit dem alleinigem RT
6.3.3 Vergleich der Mometason + RT-Gruppe mit dem alleinigem RT
6.3.4 Untersuchung der Parosmie im Interventionszeitraum
6.4 Limitationen der Studie
6.5 Schlussfolgerungen und Ausblick
7. Zusammenfassung
8. Summary
Publikationsverzeichnis
Literaturverzeichnis
Abbildungsverzeichnis
Tabellenverzeichnis
Anhang / Background:Sudden onset olfactory dysfunction is one of the specific symptoms of a viral infection of the upper respiratory tract, and especially for SARS-CoV-2 (Haehner et al., 2020). Although most infected persons (75 %) only experienced transient symptoms (Niklassen et al., 2021), around 5% are affected by persistent symptoms for up to more than one year (Tan et al., 2022). Objective: The focus of this study was to investigate whether olfactory training (OT) with concomitant medication using vitamin A nose drops or mometasone furoate nasal spray provides an additional benefit in the restoration of olfactory function and improvement of parosmia in patients with persistent olfactory dysfunction due to postinfectious aetiology. Materials and methods: In this prospective intervention study, 146 patients, age 20-83 years, with persistent olfactory dysfunction, all of whom performed OT for 12 weeks. Fifty-two patients formed the OT control group, 52 additionally used vitamin A nasal drops in the “Kaiteki”-position and 42 were prescribed mometasone furoate nasal spray with a long applicator alongside with OT. Orthonasal olfactory function was determined by using Sniffin‘ Sticks, retronasal function with “taste powders”. In addition, participants rated olfactory performance and nasal patency and filled in questionnaires pertaining the respective interventions.
Results: The analysis showed statistically significant improvements of all intervention groups in almost all investigated olfactory functions. However, the groups only showed differences for odor thresholds with patients in the vitamin A group exhibiting higher scores compared to the two other groups. The use of vitamin A also led to a greater improvement of olfactory threshold in patients with parosmia compared to patients without. Conclusion: Over a 12-week intervention period vitamin A appeared to exhibit a benefit over mometasone furoate nasal spray or OT only.:Gendererklärung
Abkürzungsverzeichnis
1. Einleitung
2. Wissenschaftliche Grundlagen
2.1 Anatomie und Physiologie des Riechens
2.2 Neurogenese und Neuroplastizität
2.3 Riechstörungen
2.3.1 Quantitativ
2.3.2 Qualitativ
2.3.3 Ursachenbezogene Einteilung von Riechstörungen
2.3.4 Diagnostik von Riechstörungen
2.4 Therapieoptionen bei Riechstörungen
2.4.1 Riechtraining (RT)
2.4.2 Vitamin A
2.4.3 Kortikosteroide
3. Zielsetzung der Studie
4. Material und Methoden
4.1 Ethik
4.2 Studiendesign und Ablauf
4.3 Rekrutierung
4.4 Auswahlkriterien
4.5 Psychophysische Olfaktometrie
4.5.1 Sniffin‘ Sticks
4.5.2 Retronasale olfaktorische Funktion
4.6 Gustometrie
4.7 Therapieoptionen
4.7.1 Riechtraining (RT)
4.7.2 Vitamin-A-Nasentropfen
4.7.3 Mometasonfuroat-Nasenspray
4.8 Fragebögen
4.9 Datenverarbeitung und Statistik
5. Ergebnisse
5.1 Studienpopulation
5.2 Quantitative Riechfunktion
5.2.1 Riechvermögen (orthonasal)
5.2.2 Riechvermögen (retronasal)
5.3 Qualitative Riechfunktion
5.4 Schmeckvermögen
5.5 Nasendurchgängigkeit
5.6 Fragebögen
5.6.1 Riechtraining
5.6.2 Vitamin A-Nasentropfen
5.6.3 Mometasonfuroat-Nasenspray
5.6.4 Parosmie
5.7 Zusammenfassung der Ergebnisse
6. Diskussion
6.1 Relevanz des Themas
6.2 Untersuchung des Patientenkollektivs
6.3 Wissenschaftliche Einordnung der Forschungsergebnisse
6.3.1 Korrelationsanalysen
6.3.2 Vergleich der Vitamin A + RT-Gruppe mit dem alleinigem RT
6.3.3 Vergleich der Mometason + RT-Gruppe mit dem alleinigem RT
6.3.4 Untersuchung der Parosmie im Interventionszeitraum
6.4 Limitationen der Studie
6.5 Schlussfolgerungen und Ausblick
7. Zusammenfassung
8. Summary
Publikationsverzeichnis
Literaturverzeichnis
Abbildungsverzeichnis
Tabellenverzeichnis
Anhang
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Olfactory Training in Patients with Parkinson's DiseaseHähner, Antje, Tosch, Clara, Wolz, Martin, Klingelhöfer, Lisa, Fauser, Mareike, Storch, Alexander, Reichmann, Heinz, Hummel, Thomas 22 January 2014 (has links)
Objective: Decrease of olfactory function in Parkinson's disease (PD) is a well-investigated fact. Studies indicate that pharmacological treatment of PD fails to restore olfactory function in PD patients. The aim of this investigation was whether patients with PD would benefit from “training” with odors in terms of an improvement of their general olfactory function. It has been hypothesized that olfactory training should produce both an improved sensitivity towards the odors used in the training process and an overall increase of olfactory function.
Methods: We recruited 70 subjects with PD and olfactory loss into this single-center, prospective, controlled non-blinded study. Thirty-five patients were assigned to the olfactory training group and 35 subjects to the control group (no training). Olfactory training was performed over a period of 12 weeks while patients exposed themselves twice daily to four odors (phenyl ethyl alcohol: rose, eucalyptol: eucalyptus, citronellal: lemon, and eugenol: cloves). Olfactory testing was performed before and after training using the “Sniffin' Sticks” (thresholds for phenyl ethyl alcohol, tests for odor discrimination, and odor identification) in addition to threshold tests for the odors used in the training process.
Results: Compared to baseline, trained PD patients experienced a significant increase in their olfactory function, which was observed for the Sniffin' Sticks test score and for thresholds for the odors used in the training process. Olfactory function was unchanged in PD patients who did not perform olfactory training.
Conclusion: The present results indicate that olfactory training may increase olfactory sensitivity in PD patients.
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L’effet de l’entraînement olfactif sur les capacités olfactives et l’épaisseur corticale de patients avec un trouble de l’odorat post-viralNuckle, Geneviève 01 1900 (has links)
L’infection virale des voies respiratoires supérieures est la cause la plus fréquente des troubles de l’odorat. L’entraînement olfactif permet un rétablissement des fonctions olfactives chez une bonne proportion des patients avec une perte olfactive post-virale. Aussi, les fonctions olfactives sont corrélées avec différentes mesures neuroanatomiques du cortex olfactif. L’objectif de ce mémoire est donc de reproduire les résultats bénéfiques de l’entraînement olfactif chez des patients avec un trouble de l’odorat post-viral et d’observer si le rétablissement des performances olfactives modifie l’épaisseur corticale des régions olfactives. Trente-neuf patients ayant un trouble de l’odorat post-viral ont complété un entraînement olfactif d’une durée de 12 semaines. L’entraînement olfactif consistait à sentir des contenants avec une odeur de rose, de citron, d’eucalyptus et de clou de girofle, deux fois par jour. Les capacités olfactives ont été mesurées avec les tests Sniffin’Sticks au début et à la fin de l’étude. L’entraînement olfactif a permis l’amélioration clinique (≥6 points SDI) des fonctions olfactives chez 59% des patients. Ces patients avaient une épaisseur corticale plus importante au niveau du cortex orbitofrontal latéral gauche à p<0,0001 non corrigé. Les patients avec une amélioration du score SDI (≥0,25 points) ont une augmentation de l’épaisseur du cortex orbitofrontal médial gauche, du cortex entorhinal droit et du cortex cingulaire postérieur gauche (p<0,0001, non corrigé). Ces résultats démontrent l’efficacité de l’entraînement olfactif chez les patients avec un trouble de l’odorat post-viral et que la rémission des fonctions olfactives semble modifier l’épaisseur corticale de certaines régions du cortex olfactif. / Viral infection of the upper respiratory tract is the most common cause of disturbances in smell. Olfactory training allows a reestablishment of olfactory functions in a good proportion of patients with post-viral olfactory loss. Also, olfactory functions are correlated with different neuroanatomic measures of the olfactory cortex. The objective of this dissertation is therefore to reproduce the beneficial results of olfactory training in patients with post-viral olfactory dysfunction and to observe whether the restoration of olfactory performances changes the cortical thickness of the olfactory cortex. Thirty-nine patients with post-viral olfactory dysfunction completed a twelve-week olfactory training. The olfactory training consisted of smelling containers with the scent of roses, lemon, eucalyptus and cloves, twice a day. Olfactory functions were measured with the Sniffin'Sticks tests at the start and end of the study. Olfactory training resulted in clinical improvement (≥6 SDI points) of olfactory functions in 59% of patients. These patients had greater cortical thickness in the left lateral orbitofrontal cortex at p <0,0001 uncorrected. Patients with improved SDI score (≥0,25 points) had an increase in the thickness of the left medial orbitofrontal cortex, right entorhinal cortex and left posterior cingulate cortex (p <0,0001, uncorrected). These results demonstrate the effectiveness of olfactory training in patients with post-viral olfactory loss and that remission of olfactory functions appears to alter the cortical thickness of certain regions of the olfactory cortex.
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Gender difference in ratings of odor intensity during olfactory trainingChao, Yun-Ting, Woosch, Dorothea, Pieniak, Michael, Hummel, Thomas 05 March 2024 (has links)
This study aimed to elucidate the role of smell diaries in Olfactory training (OT) and probe gender differences in intensity ratings and measured olfactory function throughout the OT course. Fifty olfactory loss patients (36 women and 14 men) undergoing OT rated odor intensities on a daily basis for at least 12 weeks. They exhibited significant improvement in measured olfactory function after OT; gender had no significant effect. As for the diaries, women rated odors with higher intensities than men, and ratings from women increased with time while men rated odors at the same level. Across all patients, there was a weak positive correlation between ratings and psychophysical test scores (r = 0.30, p = .04). Throughout the OT course, the increase in odor intensity ratings was more pronounced in women than it was in men (F[1, 44] = 7.9, p = .007). However, this gender-related difference was not found for measured olfactory function, suggesting pronounced gender-differentiated behaviors in terms of self-ratings of olfactory function.
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