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Factors Affecting Caregiver OutcomesCalder, Nicole January 2008 (has links)
Research in the area of caregiving has tended to focus on the impact of the caregiving experience itself without consideration of continued psychological distress for caregivers after institutionalisation or death. Seven caregivers of loved ones with Alzheimer's Dementia (mostly spousal) were interviewed about their experiences of caregiving and their emotional well-being after placement of their loved one into a residential care facility or death. The nature of the carers relationship with their loved one (e.g. highly dependent), lack of social supports, inactivity and a poor experience of transition into care seemed to be factors relating to poorer outcomes for these caregivers. Utilisation of social supports, involvement in pleasant events, adequate preparation and information relating to the disease and collaboratively planned transition into care played protective roles for the remaining carers who reported decreased levels of anxiety, guilt, depression and stress post-institutionalisation/death. The implications of the current research for practise, policy change and prevention are extensive and suggest that risk factors may be identifiable and thus poorer mental health outcomes in caregivers preventable. A need for greater support to be made available to caregivers is necessary.
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The service learning experience: how storytelling evolves in people with Alzheimer's and dementia and why this is important to the creative writing student and the communitySpicer, Alice 01 January 2013 (has links)
All meaningful communication is a form of storytelling, according to Walter Fisher, who introduced the narrative paradigm to communication theory, and storytelling is universal across cultures and time as the manner in which people comprehend life. Storytelling is also a creative form of art. This interdisciplinary, multimedia work will explore the creative use of non-traditional storytelling to gather information about how creativity evolves in people with Alzheimer's and dementia and why this is important to both academia and the community. Currently, there is a lot of research available about the debilitating affects of memory loss, but there is very little research available about retained abilities. Perhaps, just as the blind significantly outperform the sighted in tactile experiments, there are some forms of creativity in storytelling in which people with Alzheimer's and dementia may demonstrate more ability than their fully cognizant peers. My goal is to contribute to a small but growing effort to explore "memory loss as (...) more than just memory loss" (Dr. Anne Bastings).
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Getting to ChicagoRae, Sarah A 17 May 2013 (has links)
This creative thesis of poems explores the relationship between traveling literally and traveling metaphorically as the speaker grapples with the reality of her mother's Alzheimer's disease. In the process, she uncovers her own potentialities and limitations.
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C-terminally truncated Amyloid-β peptides in Alzheimer’s dementia: Deposition of Aβ37, Aβ38, and Aβ39 in the brains of patients with sporadic and familiar Alzheimer’s dementia and in transgenic mouse models.Reinert, Jochim 25 January 2018 (has links)
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Alzheimerova demence v rodině - využití služeb denního, týdenního stacionáře / Alzheimer's dementia in the family - use of services of a day care and a week care centreKOVAŘÍKOVÁ, Jaroslava January 2014 (has links)
The thesis focuses on care of clients with Alzheimer's, including the burden of family members and possible options of using services of a day care and a week care centre. The theoretical part of the thesis deals with Alzheimer's disease together with nursing care, health care system in the Czech Republic and possibility to use services of day care and week care centres. In the empirical part of the thesis the method of qualitative research was used. A non standardized interview was applied as a method of questioning. The results of the qualitative research clearly show that the care for clients with Alzheimer's dementia represents a major burden for family members who care for the ill and in connection with the care provided they have to tackle following problems. They have to cope with the gradual deterioration of memory of the ill, which is associated with occasional forgetfulness, disorientation, wandering around. Another problem is to handle in an acceptable way the change of behaviour of their loved ones who often attack them both verbally and physically. Family members help patients with feeding, emptying, hygiene and grooming. They must solve the difficulties with activation of patients including memory exercises, they watch whether the patients swallow the medication. The conclusions of the thesis show that family members have to deal with many above mentioned problems when providing care for their loved ones. They themselves are tired and exhausted due to the care they provide, which is related to the incidents of their own health problems. They neglect themselves and their families, it is difficult for them to coordinate the care with their job and often come to work sleepy. For these reasons they would like to use services of day care and week care centres. It eases them of the burden of care, which they see as a benefit. The research revealed the expected services of the day care centre including expected nursing care. The research results were presented to the management of the Aftercare Hospital in Humpolec as it had planned to open a day care centre for patients with Alzheimer's dementia. Furthermore, the results served as a basis for the seminar for potential applicants, who would like to work in the centre. Based on information obtained in the course of writing of the thesis, a draft of the brochure was created which would serve as information material for family members of clients with Alzheimer's including the patients themselves.
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An Examination of the Moral Authority of Use of Advance Directives with the Alzheimer's Dementia PopulationSokolowski, Marcia January 2010 (has links)
Advance directives in Canada are instructions made by capable adults that pertain to future healthcare treatment choices at a time of incapacity. My experience as an ethicist working in an Ontario long-term care facility that provides medical treatment to patients with Alzheimer’s Dementia portrays a range of important ethical concerns that arise out of the use of advance directives, at least in terms of their current use. In this thesis I analyze composite case studies to identify the more prominent challenges that exist and I turn to the literature to seek ways to more clearly understand these problems and to determine if they can be overcome. What I conclude is that the use of advance directives with the Alzheimer’s Dementia population in long-term care, as it is currently used, is fraught with problems that are mainly irresolvable. I offer clinical and policy recommendations that are aligned with this view.
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An Examination of the Moral Authority of Use of Advance Directives with the Alzheimer's Dementia PopulationSokolowski, Marcia January 2010 (has links)
Advance directives in Canada are instructions made by capable adults that pertain to future healthcare treatment choices at a time of incapacity. My experience as an ethicist working in an Ontario long-term care facility that provides medical treatment to patients with Alzheimer’s Dementia portrays a range of important ethical concerns that arise out of the use of advance directives, at least in terms of their current use. In this thesis I analyze composite case studies to identify the more prominent challenges that exist and I turn to the literature to seek ways to more clearly understand these problems and to determine if they can be overcome. What I conclude is that the use of advance directives with the Alzheimer’s Dementia population in long-term care, as it is currently used, is fraught with problems that are mainly irresolvable. I offer clinical and policy recommendations that are aligned with this view.
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Factors genètics de risc en la malaltia d'AlzheimerClarimón Echavarria, Jordi 28 March 2003 (has links)
En la present tesi doctoral es va establir i calcular els factors genètics de risc per a la forma tardana de la malaltia d'Alzheimer (MA). Foren analitzats un total de 15 variants gèniques (polimorfismes) ubicats en alguns dels gens candidats que codifiquen per a proteïnes involucrades en la fisiopatologia de la MA. Les freqüències gèniques i genotípiques de tots els polimorfismes, així com les freqüències haplotípiques d'aquelles variants que estaven en desequilibri de lligament, foren comparades entre una població de 136 individus amb diagnòstic clínic de MA i una població de 91 individus sense deteriorament cognitiu (tots amb edats superiors als 65 anys i sense cap relació de parentesc).Es va trobar una associació estadísticament significativa entre l'al·lel e4 del gen APOE i la MA (OR ajustada per sexe i edat de 7.8), així com una altre associació positiva entre el polimofisme *159C/T del gen Neprilysin i la MA (OR del subgrup menor de 75 anys i homozigots CC = 2.87). Finalment, es va trobar una sobre representació significativa del genotip GG, situat en l'exó 5 del gen BACE1, en els pacients d'Alzheimer (OR = 2.14 ). També es va obtenir una associació significativa entre el polimorfisme analitzat en el gen HSP70-2 i la presència de simptomatologia no cognitiva en els pacients que havien estat avaluats amb test neuropsiquiàtric (NPI).Tots aquests estudis confirmen la base genètica de la forma tardana de la MA i demostren la importància de l'epidemiologia genètica i dels estudis de tipus cas-control en aquelles malalties complexes com la MA. / En la presente tesis doctoral se establecieron y calcularon los factores genéticos de riesgo para la forma tardía de la enfermedad de Alzheimer (EA). Para ello se analizaron un total de 15 variantes génicas (polimorfismos) que se encuentran en algunos de los genes candidatos que codifican proteínas involucradas en la fisiopatología de la EA. Las frecuencias génicas y genotípicas de todos los polimorfismos, así como las frecuencias haplotípicas de aquellos polimorfismos que se encontraron en desequilibrio de ligamiento, fueron comparadas entre una población de 136 individuos con diagnóstico clínico de EA y una población de 91 individuos sin deterioro cognitivo (todos con edades superiores a los 65 años y sin relación de parentesco).Se halló una asociación estadísticamente significativa entre el alelo e4 del gen APOE y la EA (OR ajustada por sexo y edad de 7.8), así como otra asociación positiva entre el polimofismo *159C/T del gen Neprilysin y la EA (OR del subgrupo menor de 75 años y homocigotos CC = 2.87). Finalmente, se encontró una sobre representación significativa del genotipo GG, situado en el exón 5 del gen BACE1, en los pacientes de Alzheimer (OR = 2.14 ). También se obtuvo una asociación significativa entre el polimorfismo analizado en el gen HSP70-2 y la presencia de sintomatología no cognitiva en los pacientes que habían sido evaluados con test neuropsiquiátrico (NPI).Todos estos estudios confirman la base genética de la forma tardía de la EA y demuestran la importancia de la epidemiología genética y de los estudios de tipo caso-control en aquellas enfermedades complejas como la EA. / In the present thesis, genetic risk factors for late onset Alzheimer's disease (AD) have been evaluated. A total of 15 polymorphisms located in several candidate genes involved in AD pathophysiology were analysed in a sample set comprising 136 AD patients and 91 non-demented elderly control individuals. A statistically significant association was found between the e4 allele of the APOE gene and AD (age- and sex-adjusted OR = 7.8). An association was also found between the *159C/T polymorphism located at the Nerprilysin gene (the OR for those individuals younger than 75 years old and homozygous for the C allele was 2.87). Finally, an over representation of the GG genotype of the BACE1 exon 5 was found in AD patients compared to controls (OR = 2.14). An elevated propensity to develop non-cognitive alterations in AD patients was found to be associated with the A2 allele of the HSP70-2 gene.All of these results confirm the genetic susceptibility to AD and clearly demonstrate the usefulness of genetic epidemiology tools as well as the case-control approaches in identifying genes related to complex disorders such as AD.
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Differenzierung von Alzheimerdemenz und vaskulärer Demenz anhand immunologischer BlutparameterLindner, Jochen 17 January 2024 (has links)
Demenzformen sind in Deutschland und in der Welt eine der verbreitetsten Erkrankungen der Bevölkerung des hohen Alters, welche mit hohem medizinischem Aufwand und hohen Kosten verbunden sind sowie mit einer hohen psychischen Belastung sowohl für die Patienten als auch für deren Angehörigen und des betreuenden medizinischen Personals einher geht. Daher ist eine schnelle und zuverlässige Diagnosestellung wichtig, wofür Testverfahren mit hoher Sensitivität und Spezifität erforderlich sind. Es muss eine klare Differenzierung zwischen den Demenzarten wie des Alzheimertyps, des vaskulären Typs, des Mischformtyps und weiteren Formen sowie den sekundären Demenztypen möglich sein. Die klinisch relevanten Methoden zur Erfassung der Demenz sind neben der Erhebung einer spezifischen Anamnese und des klinisch neurologischen Status, bildgebenden Verfahren und die Anwendung neuropsychologischer Testverfahren. Des Weiteren gehören Blut- und Liquoruntersuchungen zum Diagnostikspektrum. Der MMSE unterscheidet signifikant zwischen dementen und nicht dementen Patienten, daher musste eine vorgesehene Kontrollgruppe negiert werden, da kein signifikanter Unterschied des Demenzschweregrads zu den eingeschlossenen dementen Patienten bestand. In dieser retrospektiv ausgewerteten, anonymisierten Studie wurden immunologische Blutparameter untersucht, die eine Differenzierung zwischen der Alzheimer-Demenz, der vaskulären Demenz und dem Mischtyp ermöglichen sollten. Zur Überprüfung des Ergebnisses ist der HIS sehr gut
geeignet, da er signifikant zwischen den drei Demenzformen separiert. In der Bildgebung finden sich signifikante Unterschiede zwischen der vaskulären Demenz zur Alzheimerdemenz bezogen auf ausgeprägte Stenose in arteriellen Gefäßen und daraus resultierende mikro-/makropathische Veränderungen und dadurch sich entwickelnde fokalneurologische Defizite sowie Schlaganfälle. Wohingegen eine Kombination aus allgemeiner und regionaler Atrophie signifikant häufiger bei Patienten mit Alzheimer- auftreten als bei Patienten mit vaskulärer Demenz. Die grundlegende Hypothese bestand darin, dass aktivierte autoreaktive T-Zellen die BlutHirn-Schranke passieren können und die Mikroglia aktivieren und damit eine immunotoxische Immunantwort erzeugen. Dies führt zu einer überschießenden Apoptose mit dadurch bedingtem Zelluntergang. Für den Nachweis einer entsprechenden Immunreaktion wurden die Moleküle CD 25, CD 54, CD 95 und das Annexin-V im peripheren Blut bestimmt und mit den üblichen Demenzdiagnostikverfahren verglichen. Dabei ist eine signifikante Trennung zwischen den Patienten mit Alzheimer Demenz bezogen auf das CD 25 und das Verhältnis CD25*10/CD95*10 gegenüber der vaskulären Demenz zu sehen. Die Lymphozyten 95 kommen signifikant häufiger im Blut der Patienten mit vaskulärer Demenz vor gegenüber der AD. Bei den anderen Parametern finden sich keine signifikanten Unterschiede. Mittels der genannten Punkte lässt sich eine gute Differenzierung zwischen Alzheimerdemenz und vaskulärer Demenz vornehmen. Dies muss mittels weiterer Studien und einer größeren Patientenzahl sowie Kontrollgruppe validiert werden.:Abkürzungsverzeichnis 5
1. Wissenschaftliche Aufgabenstellung und Zielsetzung 12
2. Einführung zur Thematik 13
2.1 Epidemiologie 13
2.2 Diagnostik 23
2.3 Therapie 42
3. Problemstellung 47
3.1 Immunologische Testmethodik 47
4. Material und Methoden der Patienten 59
4.1 Statistische Grundlagen 60
5. Ergebnisse 63
5.1 Patienten und klinische Diagnosezuordnung 63
5.2 Diagnosegruppen 64
5.3 Immunologischer Bluttest 80
5.4 Modell Alzheimer- zu vaskulärer Demenz 90
5.5 Zusammenfassung Blutuntersuchung 92
5.6 Zusammenfassende Ergebnisstabelle 93
6. Diskussion 95
6.1 Demographischen Variablen 95
6.2 Klinik 96
6.3 Neuropsychologische Testverfahren 97
6.4 Apparative Diagnostik (Ultraschall, CT, MRT, PET) 97
6.5 Immunologie 99
7. Zusammenfassung 103
8. Summary 105
9. Abbildungsverzeichnis 106
10. Tabellenverzeichnis 108
11. Literaturverzeichnis 110
12. Danksagung 128
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Prognostischer und differenzialdiagnostischer Stellenwert der Liquordiagnostik bei neurodegenerativen DemenzerkrankungenHaußmann, R., Homeyer, P., Brandt, M. D., Donix, M. 16 May 2024 (has links)
Die Liquordiagnostik im Rahmen von Demenzerkrankungen ist trotz neuer diagnostischer Möglichkeiten im Bereich der PET(Positronen-Emissions-Tomographie)-Bildgebung weiterhin von hoher klinischer Relevanz. Insbesondere für die Alzheimer-Erkrankung existieren validierte Biomarker, die die Diagnose untermauern und bei der diagnostischen Abgrenzung anderer Demenzätiologien hilfreich sein können.Während unauffällige Liquorbefunde mit negativen Demenz- und Destruktionsmarkern die überwiegende Mehrzahl neurodegenerativer Demenzursachen mit hoher diagnostischer Sicherheit ausschließen, stellen in der klinischen Praxis vor allem überlappende Biomarkerprofile bei primär neurodegenerativen Demenzursachen ein substanzielles Problem bei der Befundinterpretation dar. Deshalb bedarf die Liquorbefundinterpretation stets einer kontextualisierten Betrachtung unter Würdigung der klinischen Symptomatik und Verlaufscharakteristika des entsprechenden demenziellen Syndroms. Außerdem stellen auchMischbefunde eine häufige diagnostische Herausforderung dar, ür deren Interpretation es profunder Kenntnisse im Bereich von Präanalytik, möglicher Liquorbefundkonstellationen und natürlich der verschiedenen in Betracht kommenden Demenzätiologien bedarf. Auch Liquorbiomarker für Synukleinopathien, Tauopathien sowie TDP43(Transactive response DNA binding protein 43 kDa)-Proteinopathien sind Gegenstand aktueller Untersuchungen, wenngleich diese noch nicht den Weg in die klinische Routinediagnostik gefunden haben.
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