• Refine Query
  • Source
  • Publication year
  • to
  • Language
  • 4
  • 2
  • 1
  • 1
  • Tagged with
  • 7
  • 7
  • 5
  • 3
  • 3
  • 3
  • 3
  • 3
  • 3
  • 2
  • 2
  • 2
  • 2
  • 2
  • 2
  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Effect of Structured Implementation of Screening and Diagnostics of Orofacial Pain and Jaw Function in General Dentistry

Farzad, Matin, Jaralla, Aos January 2023 (has links)
Abstract  Aim: The aim of this study was to evaluate the effects of the structured implementation of screening and diagnostics of orofacial pain and jaw function in the affiliated general dentistry clinics of FTV VGR. Furthermore, evaluate differences in treatment between patients with and without a dental care subscription.   Material and method: Data regarding TMD treatments (600-series treatments) performed every month were gathered from the affiliated clinics over a 24-month timespan stretching between 2019-2021. Each treatment code was divided into three categories, all patients, patients with dental care subscription and patients without a dental care subscription. Parametrical statistics were used to assess the change of each treatment code performed before compared to after the implementation of Brief DC/TMD. The student's paired t-test was used and a probability level of P<0.05 was considered significant.    Results: The proportion of patients that received treatments and number of treatments performed saw a significant increase after the implementation project. Each specific treatment within the 600-series increased except for 604 (soft occlusalt splint) and 607 (occlusal adjustment) which decreased. Among the three treatments that increased, two were significant: 601, hard acrylic maxillary occlusal splint and 606, jaw exercises. Patients with a dental care subscription received TMD-treatment in a significantly higher degree.    Conclusion: The present study indicates that the implementation of Brief DC/TMD increased diagnostics and treatment of TMD within the general dentistry practice of Folktandvården Västra Götaland during the analysed time periods. Further research is needed to determine the cause behind the performance disparities among the individual clinics. / Sammanfattning Syfte: Att utvärdera effekten av en strukturerad implementation av screening och diagnostik av orofacial smärta och käkfunktion inom Folktandvården Västra Götalands tandvårdskliniker. Samt jämföra patienter med och utan Frisktandvård. Material och metod: Data gällande behandling av bettfysiologiska besvär (600-serie åtgärdskoder) samt undersökningar utförda varje månad var samlade från de 118 anslutna klinikerna under en 24-månadersperiod som varade mellan 2019–2021. Varje parameter delades upp i tre kategorier, alla patienter, patienter med Frisktandvård och patienter utan Frisktandvård. Parametrisk statistik användes för att bedöma förändringarna som utfördes före jämfört med efter implementationen av kort DC/TMD. Students parade t-test användes för att beräkna signifikansen av de observerade förändringarna där ett P-värde <0,05 ansågs signifikant. Resultat: Andelen patienter som fick behandling och antalet utförda behandlingar som en helhet såg en signifikant ökning efter implementationsprojektet i jämförelse med före (procentuell skillnad på 46,8% respektive, 56,5%). Varje enskild behandling inom 600-serien såg en ökning, förutom kod 604 (mjukplastskena) och 607 (bettslipning för ocklusal stabilisering) vilket minskade. Bland de tre behandlingarna som såg en ökning, var två signifikanta: 601 (Bettskena i hård akrylat i överkäken, utförd på bettfysiologisk indikation) samt 606, (motorisk aktivering). Patienter med Frisktandvård fick behandling mot sina bettfysiologiska besvär i en signifikant högre grad. Slutsats: Denna studie indikerar att implementation av kort DC/TMD ökade diagnostik och behandling av TMD inom Folktandvården Västra Götaland under de analyserade tidsperioderna. Vidare forskning behövs för att utvärdera orsaken bakom prestationsskillnaderna mellan de individuella klinikerna.
2

The association of TMJ sounds with different dental and skeletal measurements along with headache and pain using DC/TMD

Alotaibi, Hamdan 21 June 2022 (has links)
PURPOSE: It has been suggested in some studies that certain malocclusion features are related to Temporomandibular Joint (TMJ) clicking, which is a prevalent sign of Temporomandibular Disorders (TMD’s). This study aimed to evaluate different dental and skeletal malocclusion parameters and their relation to TMJ sounds. Also, to examine TMJ sounds with the presence of headache and TMJ pain using Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders. MATERIALS & METHODS: A sample of 460 subjects seeking orthodontic treatment were evaluated using DC/TMD. Dental measures were recorded based on the initial records along with the clinical examination of the DC/TMD. Skeletal measurements were recorded after lateral cephalometric radiographs were traced. All measurements were confirmed before collection by one examiner using all the initial records. RESULTS: The sample was comprised of 283 females and 177 males. Clicking prevalence among the sample was 13%, of which 70% were females. Hispanic and Other group were significantly associated with opening and closing TMJ click. Class III dental was highly significant with TMJ click (OR: 0.35). Females who had headache had higher odds of having headache compared to males. Headache was significantly associated with all TMJ click variables (Open click [OR:10], lateral click [OR:10], self-reported click [OR:4.7]). Moreover, TMJ pain was significant with open click (OR:7.6), lateral click (OR:14.4), and self-reported click (OR:7.7). African-American group had 0.28 odds of having TMJ pain compared to Hispanics and Other. Finally, Males have 0.29 odds of having TMJ pain compared to females. CONCLUSION: In conclusion TMJ click upon opening and closing, lateral excursion, and self-reported click is highly associated with headache and chronic headache in general with a prevalence higher in females. Pain was highly associated with TMJ click of all sorts, with a higher prevalence in females and the Hispanic and other group. Finally, TMJ click was found more in the Hispanic and other group and class III dental occlusion subjects.
3

Field-Testing a Psychosocial Assessment Scoring Form for TMD Patients - Summarizing Axis II Instruments

Günther, Tamara Katharina 09 November 2022 (has links)
No description available.
4

Impact of the DC/TMD instructional video on the practical skills of undergraduate students — A single-blinded, randomized controlled trial

Herzenberg (geb. Jahn), Franziska 01 November 2023 (has links)
Bei CMD-Erkrankungen handelt es sich um Kraniomandibuläre Dysfunktionen, die Schmerzen und/oder spezifische Funktionsstörungen umfassen. Sie gelten als Erkrankungen, die sich aus mehreren Symptomen zusammensetzen können. Kardinalsymptome sind Schmerzen im Bereich der Kiefergelenke und der Kaumuskulatur, Einschränkungen der Unterkieferbeweglichkeit sowie intraartikuläre Störungen. CMD-Erkrankungen erlangen stetig größer werdende Bedeutung in der Zahnheilkunde. Immer häufiger stehen Zahnärzte Patienten gegenüber, die über wiederkehrende oder chronische Schmerzen der Kaumuskulatur sowie der Kiefergelenke berichten. Diese sind gleichzeitig der Hauptgrund für eine aktive Behandlungssuche. Etwa 10 % der Allgemeinbevölkerung, vorzugsweise Erwachsene, weisen Symptome einer CMD auf. Folglich wächst die Bedeutung eines zuverlässigen Diagnostikinstrumentes für die frühzeitige Feststellung von Funktionsstörungen und behandlungsbedürftiger CMD. Allein in Deutschland existiert eine Vielzahl von Anamnese- und Befunderhebungssystemen. Fehlende Standardisierungen von Diagnose- und Untersuchungskriterien können in hohem Ausmaß zur Über-, Unter- und Fehldiagnostik bei CMD-Erkrankungen führen und die Folge von hohen Behandlungskosten sein. Mittels Instruktionsvideos können praktische Abläufe und Untersuchungstechniken standardisiert dargestellt und die Erlernbarkeit verbessert werden. Sie können somit ein visuelles, zuverlässiges Fundament der CMD-Diagnostik bilden. Die Instruktionsvideos sollen dabei die Durchführung der standardisierten klinischen Untersuchung anhand der DC/TMD-Richtlinien veranschaulichen. Die vorliegende Arbeit beinhaltete die Evaluation der Anwendung des DC/TMD-Lehrvideos in Verknüpfung mit dem deutschen Manual für das Erlangen von klinischen Kompetenzen. Im Rahmen der randomisierten Studie nahmen in der Gesamtheit 50 Zahnmedizinstudierende der Universität Leipzig teil, die sich in ihrem dritten Ausbildungsjahr befanden. Das Studienprotokoll wurde durch die örtliche Ethikkommission (208/19-ek) genehmigt und alle teilnehmenden Studierenden gaben ihre Einwilligung. Die Aufteilung in zwei Gruppen erfolgte zufällig, nach Geschlecht stratifiziert. Es erfolgte die Überprüfung ihrer klinischen Fähigkeiten für die Untersuchung von Patienten bei Verdacht auf kraniomandibuläre Dysfunktionen noch vor Beginn des ersten klinischen Kurses. Als Testverfahren wurde eine dreistufige OSCE entwickelt, welche die sachgemäßen Untersuchungstechniken als auch Richtlinien gemäß der DC/TMD beinhalteten. Jede Station musste von den Studierenden innerhalb von sieben Minuten absolviert werden. Dabei umfasste Station A die Palpation der Kaumuskulatur, Station B die Messung der Kieferbeweglichkeit und Station C Untersuchungen des Kiefergelenkes. Sowohl die Interventionsgruppe als auch die Kontrollgruppe erhielten eine Woche vor Beginn der OSCE das deutsche DC/TMD-Manual sowie Fotos mit den entsprechenden Palpationsbereichen im Mund-, Kiefer- und Gesichtsbereich in Papierform ausgehändigt. Lediglich die Interventionsgruppe bekam das deutsche Instruktionsvideo einmalig eine Woche vor Beginn der OSCE zu sehen. Um die OSCE subjektiv zu beurteilen, wurden nach Beendigung des Testverfahrens die Studierenden gebeten einen Fragebogen auszufüllen. Der Bewertungsgrad wurde über eine 5-point Likert scale (trifft zu, trifft eher zu, teils-teils, trifft eher nicht zu, trifft nicht zu) erfasst. Die Studierenden gaben ihr Feedback zum erstellten Lehrvideo sowie zu der Frage, ob ein solches Lehrvideo fester Bestandteil der zahnmedizinischen Ausbildung sein sollte. In der Auswertung konnte gezeigt werden, dass die Gesamtsummen und die Summenwerte jeder einzelnen OSCE-Station in der Interventionsgruppe höher ausfielen als in der Kontrollgruppe. Hier zeigte sich jedoch keine statistische Signifikanz (p ≥ 0.189). Aufgrund der vorliegenden Daten konnte die Hypothese, dass es keine signifikanten Unterschiede in den OSCE-Ergebnissen der Studierenden gibt, die das Manual gelesen und das Instruktionsvideo gesehen haben und denen, welchen lediglich das Manual zur Vorbereitung auf die Untersuchung zur Verfügung stand, eindeutig bestätigt werden. Die Messung der Kieferbeweglichkeit wurde von den Studierenden als schwierig empfunden. Insgesamt gaben 87.5 % der Studierenden der Interventionsgruppe an, dass ihnen das Ansehen des Lehrfilmes geholfen hat, die OSCE zu bestehen. 95.8 % der teilnehmenden Studierenden gaben positive Rückmeldungen für die Integration des Lehrvideos in die zahnmedizinische Ausbildung. Das deutsche Instruktionsvideo kann gleichermaßen für Studierende und für die postgraduale Ausbildung eine gewinnbringende Unterstützung darstellen. Die DC/TMD bieten die Möglichkeit national sowie international einen diagnostischen Standard in der Befunderhebung und Diagnosestellung kraniomandibulärer Dysfunktionen zu etablieren. Nur durch eine Verbesserung der Diagnosestellung, ist auch eine Verbesserung der Gesamtsituation erreichbar und es können sowohl Leiden der Patienten als auch Behandlungskosten für die Gesellschaft reduziert werden. Damit trägt die vorliegende Arbeit zur Unterstützung der Versorgungssituation im zahnmedizinischen Bereich bei.
5

Central sensitization in orofacial pain

McCormick, Emma, Sjöwall, Magdalena January 2015 (has links)
Syfte. Att retrospektivt undersöka relationen mellan central sensitisering i det orofacialaområdet och refererad smärta, som kliniskt fynd, samt psykosociala faktorer hos patienter medDC/TMD-muskeldiagnosen myofasciell smärta med refererad smärta (MPR). Studien syftadeäven till att undersöka skillnader gällande psykosociala faktorer mellan patienter somdiagnostiserats med DC/TMD muskeldiagnoserna myofasciell smärta med refererad smärta(MPR), lokal myalgi (LM) och patienter med orofacial smärta eller käkdysfunktion men ejkäkmuskeldiagnos (WMD) som kontrollgrupper.Material och metod. Information från 85 patienters DC/TMD-undersökning utförd påOrofaciala smärtenheten vid Malmö högskola mellan september 2012 till årsslutet 2013insamlades retrospektivt. Undersökta variabler inkluderade smärtintensitet, smärt-relateraddysfunktion, psykosociala faktorer (depression, ångest och stress) samt refererad smärta.Patienterna indelades i grupper baserade på muskeldiagnos enligt DC/TMD samt utbredning avsmärta. Non-parametrisk statistik användes och P < 0,05 betraktades som signifikant.Resultat. Patienter med MPR uppvisade en signifikant korrelation mellan totala antaletrefererade smärtlokalisationer och smärt-relaterad dysfunktion (rs = 0,43, n = 49, p = 0,002),depression (rs = 0,32, n = 49, p = 0,023) och stress (rs = 0,39, n = 49, p = 0,006). Patienter meden generell smärtutbredning uppvisade en signifikant högre grad av stress (p = 0,020) samt flerantal refererade smärtlokalisationer (p = 0,019) jämfört med patienter med lokal och/ellerregional orofacial smärta.Konklusion. Studien indikerar att grad av central sensitisering kan bedömas med hjälp avutbredningen av refererad smärta, undersökt enligt DC/TMD, hos patienter med diagnosenmyofasciell smärta med refererad smärta i det orofaciala området. Studien kunde inte påvisaskillnader gällande psykosociala faktorer mellan de undersökta grupperna. / Objective. The aim of this study was to retrospectively investigate the relation between referredpain, as a clinical finding, and psychosocial factors versus central sensitization in patients withmyofascial pain with referral (MPR) as assessed according to DC/TMD. The study also aimedto investigate differences regarding psychosocial factors between patients demonstratingmyofascial pain with referral (MPR) and patients diagnosed with the DC/TMD muscle diagnoselocal myalgia (LM) as well as OFP/TMD patients without masticatory muscular diagnose(WMD) as control patients.Material and methods. Patients’ medical records of 85 patients examined at the Orofacial PainUnit at Malmö University during September 2012 till the end of 2013 were retrospectivelyexamined for DC/TMD data. Examined variables included pain intensity, pain-related disability,psychosocial factors (depression, anxiety and stress) and referred pain. The patients weredivided into groups based on DC/TMD muscle diagnosis as well as extension of pain. Nonparametricstatistics were used and a probability level of P < 0.05 was considered as significant.Results. Patients with MPR demonstrated significant correlations between the total number ofreferred pain sites and disability score (rs = 0.43, n = 49, p = 0.002), depression (rs = 0.32, n =49, p = 0.023) as well as stress (rs = 0.39, n = 49, p = 0.006). Patients with generalized paindistribution demonstrated a significantly higher degree of stress (p = 0.020) as well as highernumber of referred pain sites (p = 0.019) than patients with local and/or regional orofacial pain.Conclusion. This study indicates that the degree of central sensitization can be estimated bythe extent of referred pain, as assessed according to DC/TMD, in patients with myofascial painwith referred pain in the orofacial region. This study could not detect a difference inpsychosocial factors between the three groups, myofascial pain with referral (MPR), localmyalgia (LM) and no masticatory muscle diagnosis (WMD).
6

Är frekvensen av bruxism högre hos individer med vaginism?

Tholin, Katarina January 2017 (has links)
Syfte: Det saknas kunskap om samband mellan vaginism och bruxism. Syftet med studien var att studera förekomst av orala parafunktioner och bruxism hos kvinnor med vaginism i jämförelse med kvinnor utan vaginism. Studien syftar även till att undersöka eventuella skillnader kring smärta, stress och somatiska besvär mellan grupperna. Metod: En enkätstudie där en modifierad version av DC/TMD axel II, delades ut till patienter som sökt barnmorska. Resultat: Bland de 26 svarande fanns en tendens till ökade dagliga parafunktioner som att pressa tänder under vaken tid, vilket kunde ses i deltagargruppen med vaginism i jämförelse med kontrollgruppen. Smärta som skulle kunna relateras till TMD och parafunktioner var mer frekventa samt mer uttalade i deltagargruppen med vaginism. Deltagargruppen med vaginism hade även en antydan till mer stress, oro samt somatiska besvär.Konklusion: Den viktigaste slutsatsen utifrån utförd studie är att det inte tydligt skiljer sig mellan en grupp individer med vaginism och en kontrollgrupp avseende bruxism. Deltagargruppen med vaginism har en tendens till mer förekommande orala parafunktioner. TMD smärta är mer förekommande i deltagargruppen med vaginism vilket eventuellt kan vara en orsak av ökade parafunktioner. Båda grupperna hade förekomst av psykosociala riskfaktorer för bruxism, dock var de något mer frekventa i experimentgruppen. Det finns ingen tidigare forskning kring sambandet mellan vaginism och bruxism varvid denna studie med endast ett fåtal deltagare skulle kunna ses som en pilotstudie, vilken kan bidra till att öppna upp för interdisciplinär forskning i ämnet. / Aim: There is a lack of knowledge regarding the relationship between vaginismus and bruxism. The purpose of the study was to investigate the occurrence of bruxism and oral parafunctions in women with vaginismus in comparison to women without vaginismus. The study also aimed to investigate possible differences in pain, stress and somatic disorders between the groups.Method: The survey was executed with a modified version of DC/TMD Axis II, and was distributed to patients seeking care from a midwife.Results: Among the 26 respondents, there was a tendency for increased parafunctions, such as clenching teeth during awake time in the vaginismus group of participants. Pain that could be related to TMD and parafunctions were more frequent and more apparent in the group with vaginismus. The group with vaginismus also had a hint of more stress, anxiety and somatic problems.Conclusion: The most important conclusion from the study is that there is no clear difference between a group of individuals with vaginismus and a control group regarding TMD. The group with vaginismus had a tendency of more oral parafunctions. TMD pain is more common in the group with vaginismus, which might be caused by increased parafunctions. Both groups had psychosocial risk factors for bruxism, however, they were somewhat more frequent in the experimental group. There is no previous research on the relationship between vaginismus and bruxism, this study with only a few participants could be seen as a pilot study, which could help open up interdisciplinary research on the subject.
7

INFLUENCE OF OROFACIAL PAIN AND PSYCHOLOGICAL FACTORS ON SLEEP QUALITY

Alattar, Ali January 2016 (has links)
SyfteUndersöka påverkan av kronisk orofacial smärta och psykologiska faktorer på sömnkvalitet vid käkmuskelmyalgi.Material och metoderDenna retrospektiva studie omfattade 37 patienter (6 män, 31 kvinnor, medelålder: 49 år) med käkmuskelmyalgi. Sömnkvalitet (Pittsburgh Sleep Quality Index), smärtintensitet och smärtrelaterad funktionsnedsättning (Graded Chronic Pain Scale), depression (Patient Health Questionnaire-9), ångest (General Anxiety Disorder-7), stress (Perceived Stress Scale-10) och katastrofiering (Patient Catastrophizing Scale) undersöktes med varierade formulär. Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD) användes för att identifiera patienter med myalgi i käkmuskulatur.Resultat75% av patienterna rapporterade dålig sömnkvalitet, 73% rapporterade minst mild depressionsgrad, 54% rapporterade minst mild ångest, 59% rapporterade måttlig stressnivå och 38% rapporterade kliniskt relevant katastrofiering. Försämrad sömnkvalitet var relaterad till depression (rs = 0.45, n = 37, p = 0.008) ångest (rs = 0.46, n = 37, p = 0.007), stress (rs = 0.43, n = 37, p = 0.014) och katastrofiering (rs = 0.37, n = 37, p = 0.034). Multivariat logistisk regression visade att smärtintensitet, smartrelaterad funktionsnedsättning, depression, ångest, stress, katastrofiering och antal käkmuskler med refererad palpationssmärta förklarade dålig sömnkvalitet signifikant (p = 0.031).KonklusionSömnkvaliteten hos patienter med käkmuskelmyalgi påverkas i hög grad av kronisk smärtintensitet, smärtrelaterad funktionsnedsättning, antal käkmuskler med refererad palpationssmärta och depression samt ångest, stress och katastrofiering. / AimInvestigate the influence of chronic orofacial pain and psychological factors on sleep quality in patients with myalgia of the masticatory muscles.Material and methodsThis retrospective study included 37 patients (6 men, 31 women, mean age: 49 years) with masticatory muscle myalgia. Sleep quality (Pittsburgh Sleep Quality Index), pain intensity and pain-related disability (Graded Chronic Pain Scale), depression (Patient Health Questionnaire-9), anxiety (General Anxiety Disorder-7), stress (Perceived Stress Scale-10) and catastrophizing (Patient Catastrophizing Scale) were assessed by questionnaires. The Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD) were used to identify patients with myalgia.Results75% of the patients reported poor sleep quality, 73% reported at least mild depression degree, 54% reported at least mild degree of anxiety, 59% reported at least a moderate stress level and 38% reported a clinically relevant degree of catastrophizing. Impaired sleep quality was related to degree of depression (rs = 0.45, n = 37, p = 0.008), anxiety (rs = 0.46, n = 37, p = 0.007), stress (rs = 0.43, n = 37, p = 0.014) and catastrophizing (rs = 0.37, n = 37, p = 0.034). Multivariate logistic regression showed that characteristic pain intensity, degree of pain-related disability, depression, anxiety, stress, catastrophizing and number of masticatory muscle sites with referred pain significantly explained poor sleep quality (p = 0.031).ConclusionSleep quality in patients with masticatory myalgia is influenced by chronic pain intensity and related disability, number of masticatory muscle sites with referred pain as well as depression, anxiety, stress and catastrophizing.

Page generated in 0.0381 seconds