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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Einfluss von Antidepressiva auf die Zytokinproduktion depressiver Patienten in-vitro

Munzer, Alexander 20 October 2014 (has links) (PDF)
In der Pathophysiologie der Depression könnte das Zusammenspiel von Immun- und Nervensystem eine zentrale Rolle spielen. In den Krankheitsepisoden zeigen depressive Patienten eine gesteigerte Produktion pro-inflammatorischer Zytokine wie z. B. Interleukin (IL)-1β und dem Tumornekrosefaktor (TNF)-α. Es gibt nur begrenzte Informationen bezüglich der Effekte von Antidepressiva auf Zytokine. Die meisten Studien berichten nur über die Veränderungen einzelner Zytokine und keine hat bis jetzt über Effekte von Antidepressiva auf IL-22 berichtet. Wir haben systematisch die Wirkung von drei Antidepressiva, nämlich Citalopram, Escitalopram und Mirtazapin auf die Sekretion der Zytokine IL-1β, IL-2, IL-4, IL-6, IL-17, IL-22 und TNF-α in einem Vollblutverfahren in-vitro untersucht. Als Immunstimulanzien wurden der gegen humanes CD3 gerichtete monoklonale Antikörper OKT3 und der gegen CD40 gerichtete monoklonale Antikörper 5C3 verwendet. Es zeigte sich, dass es unter Citalopram zu einer erhöhten IL-1β, I-6, IL-22 und TNF-α-Produktion und unter Mirtazapin zu einer erhöhten Produktion von IL-1β, IL-22 und TNF-α gegenüber der Kontrollbedingung, in der keine Antidepressiva zugesetzt wurden, kam. Unter Escitalopram kam es zu einer gegenüber der Kontrollbedingung verringerten IL-17-Produktion. Der Einfluss der Antidepressiva auf IL-2 und IL-4 war für alle drei Psychopharmaka nicht signifikant. Verglichen mit Escitalopram führte Citalopram zu höheren IL-1β-, IL-6-, IL-17- und IL-22-Konzentrationen und Mirtazapin führte zu einer höheren IL-1β-, IL-17-, IL-22- und TNF-α-Produktion. Möglicherweise besteht ein Bezug zwischen dem Profil der Zytokinproduktion eines Antidepressivums und seinen therapeutischen Effekten, Nebenwirkungen und seinem Rückfallrisiko. Zur Überprüfung dieser Hypothese sind jedoch in-vivo Studien notwendig. / The interplay between immune and nervous systems plays a pivotal role in the pathophysiology of depression. In depressive episodes, patients show increased production of pro-inflammatory cytokines such as interleukin (IL)-1β and tumor necrosis factor (TNF)-α. There is limited information on the effect of antidepressant drugs on cytokines, most studies report on a limited sample of cytokines and none have reported effects on IL-22. We systematically investigated the effect of three antidepressant drugs, citalopram, escitalopram and mirtazapine, on secretion of cytokines IL-1β, IL-2, IL-4, IL-6, IL-17, IL-22 and TNF-α in a whole blood assay in vitro, using murine anti-human CD3 monoclonal antibody OKT3, and 5C3 monoclonal antibody against CD40, to stimulate T and B cells respectively.Citalopram increased production of IL-1β, IL-6, TNF-α and IL-22. Mirtazapine increased IL-1β, TNF-α and IL-22. Escitalopram decreased IL-17 levels. The influence of antidepressants on IL-2 and IL-4 levels was not significant for all three drugs. Compared to escitalopram, citalopram led to higher levels of IL-1β, IL-6, IL-17 and IL-22; and mirtazapine to higher levels of IL-1β, IL-17, IL-22 and TNF-α. Mirtazapine and citalopram increased IL-22 production. The differing profile of cytokine production may relate to differences in therapeutic effects, risk of relapse and side effects.
2

Impact go lithium alone and in combination with antidepressants on cytokine production in vitro

Petersein, Charlotte 17 December 2015 (has links) (PDF)
ithium is an important psychopharmacologi- cal agent for the treatment of unipolar as well as bipolar affective disorders. Lithium has a number of side effects such as hypothyroidism and aggravation of psoriasis. On the other hand, lithium has pro-inflammatory effects, which appear beneficial in some disorders associated with immunological deficits, such as human immunodeficiency virus (HIV) infection and systemic lupus erythematosus (SLE). Therefore, immunological characteristics of lithium may be an important consideration in individualized ther- apeutic decisions. We measured the levels of the cytokines interleukin (IL)-1ß, IL-2, IL-4, IL-6, IL-22, IL-17 and tumour necrosis factor (TNF)-a in the stimulated blood of thirty healthy subjects supplemented with lithium alone, the antidepressants citalopram, escitalopram or mirtazapine alone, the combination of each antidepressant with lithium, and a no drug control. These drugs were tested under three blood stimulant conditions: murine anti-human CD3 monoclonal antibody OKT3 and the 5C3 monoclonal antibody (OKT3/5C3), phytohemagglutinin (PHA), and unstimulated blood. Lithium, alone and in combination with any of the tested antidepressants, led to a consistent increase of IL-1ß, IL-6 and TNF-a levels in the unstimulated as well as the stimulated blood. In the OKT3/ 5C3- and PHA-stimulated blood, IL-17 production was significantly enhanced by lithium. Lithium additionally increased IL-2 concentrations significantly in PHA-stimu- lated blood. The data support the view that lithium has pro- inflammatory properties. These immunological character- istics may contribute to side effects of lithium, but may also explain its beneficial effects in patients suffering from HIV infection or SLE.
3

Einfluss von Antidepressiva auf die Zytokinproduktion depressiver Patienten in-vitro

Munzer, Alexander 23 July 2014 (has links)
In der Pathophysiologie der Depression könnte das Zusammenspiel von Immun- und Nervensystem eine zentrale Rolle spielen. In den Krankheitsepisoden zeigen depressive Patienten eine gesteigerte Produktion pro-inflammatorischer Zytokine wie z. B. Interleukin (IL)-1β und dem Tumornekrosefaktor (TNF)-α. Es gibt nur begrenzte Informationen bezüglich der Effekte von Antidepressiva auf Zytokine. Die meisten Studien berichten nur über die Veränderungen einzelner Zytokine und keine hat bis jetzt über Effekte von Antidepressiva auf IL-22 berichtet. Wir haben systematisch die Wirkung von drei Antidepressiva, nämlich Citalopram, Escitalopram und Mirtazapin auf die Sekretion der Zytokine IL-1β, IL-2, IL-4, IL-6, IL-17, IL-22 und TNF-α in einem Vollblutverfahren in-vitro untersucht. Als Immunstimulanzien wurden der gegen humanes CD3 gerichtete monoklonale Antikörper OKT3 und der gegen CD40 gerichtete monoklonale Antikörper 5C3 verwendet. Es zeigte sich, dass es unter Citalopram zu einer erhöhten IL-1β, I-6, IL-22 und TNF-α-Produktion und unter Mirtazapin zu einer erhöhten Produktion von IL-1β, IL-22 und TNF-α gegenüber der Kontrollbedingung, in der keine Antidepressiva zugesetzt wurden, kam. Unter Escitalopram kam es zu einer gegenüber der Kontrollbedingung verringerten IL-17-Produktion. Der Einfluss der Antidepressiva auf IL-2 und IL-4 war für alle drei Psychopharmaka nicht signifikant. Verglichen mit Escitalopram führte Citalopram zu höheren IL-1β-, IL-6-, IL-17- und IL-22-Konzentrationen und Mirtazapin führte zu einer höheren IL-1β-, IL-17-, IL-22- und TNF-α-Produktion. Möglicherweise besteht ein Bezug zwischen dem Profil der Zytokinproduktion eines Antidepressivums und seinen therapeutischen Effekten, Nebenwirkungen und seinem Rückfallrisiko. Zur Überprüfung dieser Hypothese sind jedoch in-vivo Studien notwendig.:1. Bibliografische Zusammenfassung 3 2. Abkürzungsverzeichnis 4 3. Einführung 6 3.1. Einleitung 6 3.2. Ziel der vorliegenden Arbeit und Fragestellung 10 3.3. Materialien und Methoden 11 3.4. Ergebnisse 14 3.4.1. Einfluss der Antidepressiva auf die Zytokinproduktion 14 3.4.2. Vergleich der Antidepressiva 16 3.5. Diskussion 17 4. Publikation 20 5. Zusammenfassung 35 6. Literaturverzeichnis 37 7. Anlagen 44 7.1. Erklärung über die eigenständige Abfassung der Arbeit 44 7.2. Publikationen 45 7.3. Danksagung 46 / The interplay between immune and nervous systems plays a pivotal role in the pathophysiology of depression. In depressive episodes, patients show increased production of pro-inflammatory cytokines such as interleukin (IL)-1β and tumor necrosis factor (TNF)-α. There is limited information on the effect of antidepressant drugs on cytokines, most studies report on a limited sample of cytokines and none have reported effects on IL-22. We systematically investigated the effect of three antidepressant drugs, citalopram, escitalopram and mirtazapine, on secretion of cytokines IL-1β, IL-2, IL-4, IL-6, IL-17, IL-22 and TNF-α in a whole blood assay in vitro, using murine anti-human CD3 monoclonal antibody OKT3, and 5C3 monoclonal antibody against CD40, to stimulate T and B cells respectively.Citalopram increased production of IL-1β, IL-6, TNF-α and IL-22. Mirtazapine increased IL-1β, TNF-α and IL-22. Escitalopram decreased IL-17 levels. The influence of antidepressants on IL-2 and IL-4 levels was not significant for all three drugs. Compared to escitalopram, citalopram led to higher levels of IL-1β, IL-6, IL-17 and IL-22; and mirtazapine to higher levels of IL-1β, IL-17, IL-22 and TNF-α. Mirtazapine and citalopram increased IL-22 production. The differing profile of cytokine production may relate to differences in therapeutic effects, risk of relapse and side effects.:1. Bibliografische Zusammenfassung 3 2. Abkürzungsverzeichnis 4 3. Einführung 6 3.1. Einleitung 6 3.2. Ziel der vorliegenden Arbeit und Fragestellung 10 3.3. Materialien und Methoden 11 3.4. Ergebnisse 14 3.4.1. Einfluss der Antidepressiva auf die Zytokinproduktion 14 3.4.2. Vergleich der Antidepressiva 16 3.5. Diskussion 17 4. Publikation 20 5. Zusammenfassung 35 6. Literaturverzeichnis 37 7. Anlagen 44 7.1. Erklärung über die eigenständige Abfassung der Arbeit 44 7.2. Publikationen 45 7.3. Danksagung 46
4

Impact go lithium alone and in combination with antidepressants on cytokine production in vitro

Petersein, Charlotte 29 October 2015 (has links)
ithium is an important psychopharmacologi- cal agent for the treatment of unipolar as well as bipolar affective disorders. Lithium has a number of side effects such as hypothyroidism and aggravation of psoriasis. On the other hand, lithium has pro-inflammatory effects, which appear beneficial in some disorders associated with immunological deficits, such as human immunodeficiency virus (HIV) infection and systemic lupus erythematosus (SLE). Therefore, immunological characteristics of lithium may be an important consideration in individualized ther- apeutic decisions. We measured the levels of the cytokines interleukin (IL)-1ß, IL-2, IL-4, IL-6, IL-22, IL-17 and tumour necrosis factor (TNF)-a in the stimulated blood of thirty healthy subjects supplemented with lithium alone, the antidepressants citalopram, escitalopram or mirtazapine alone, the combination of each antidepressant with lithium, and a no drug control. These drugs were tested under three blood stimulant conditions: murine anti-human CD3 monoclonal antibody OKT3 and the 5C3 monoclonal antibody (OKT3/5C3), phytohemagglutinin (PHA), and unstimulated blood. Lithium, alone and in combination with any of the tested antidepressants, led to a consistent increase of IL-1ß, IL-6 and TNF-a levels in the unstimulated as well as the stimulated blood. In the OKT3/ 5C3- and PHA-stimulated blood, IL-17 production was significantly enhanced by lithium. Lithium additionally increased IL-2 concentrations significantly in PHA-stimu- lated blood. The data support the view that lithium has pro- inflammatory properties. These immunological character- istics may contribute to side effects of lithium, but may also explain its beneficial effects in patients suffering from HIV infection or SLE.
5

Effektivitet och säkerhet av antidepressiva läkemedel vid behandling av irritabelt tarmsyndrom (IBS). / Efficacy and safety of antidepressant drugs in the treatment of irritable bowel syndrome (IBS).

Ihreborn, Anna January 2022 (has links)
Irritable bowel syndrome (IBS) är en av de vanligaste diagnostiserade GI-tillstånden idag och är en störning av gastrointestinalkanalen (GI-kanalen). Det finns inget botemedel mot IBS på grund av att patogenesen är oklar och därför är fokusen symtomlindring vid behandling.  De vanligaste symtom som förekommer är buksmärta, obehag i buk, uppblåsthet, utspänd buk och förändring av avföringens konsistens och frekvens. Patofysiologin är inte fullt klarlagd men en rubbning i tarm-hjärn-axeln kan leda till förändring i GI-rörelser. Neurotransmittorerna noradrenalin och serotonin (5-HT) är troligen viktiga faktorer för patofysiologin kopplad till tarm-hjärn-axeln. Syftet var att undersöka effektiviteten och säkerheten för de antidepressiva läkemedlen vid behandling av IBS. De antidepressiva som undersöktes i arbetet var tianeptin, amitriptylin, escitalopram, venlafaxin, vortioxetin och mirtazapin. De fem artiklarna som användes i detta arbete upptäcktes med hjälp av databaserna Pubmed och Onesearch. Sökord som användes var ”IBS” AND ”antidepressants” och ”IBS” AND ”SSRI”.  Alla antidepressiva visade en signifikant förbättring för livskvalitén hos deltagarna i studierna. Tianeptin, amitriptylin, escitalopram, venlafaxin och mirtazapin undersökte förändring av buksmärta och alla hade en signifikant förbättring förutom escitalopram. Escitalopram jämfördes mot rektal ballongutvidgning vid behandling hos IBS med förstoppning (IBS-C). Ballongutvidgningen visade bättre resultat än escitalopram och denna jämförelse gör det svårt att dra någon slutsats om escitalopram i arbetet. Amitriptylin, tianeptin och mirtazapin undersökte förändring av avföringskonsistensesn och frekvensen och visade en signifikant förbättring hos IBS med diarré (IBS-D). Venlafaxin visade signifikant förbättring för både lös och hård avföringsfrekvens och studerade ingen specifik IBS-grupp. Vortioxetin undersökte alla IBS-grupper och endast förändring av livskvalitén, depression och ångest vilket också gör det svårt att dra slutsats om effekt hos IBS. Det var inga av de depressiva medlen som gav allvarliga biverkningar, dock kan vissa biverkningar tolkas som mer obehagliga än andra. För vissa antidepressiva var det deltagare som avslutade studien på grund av biverkningar. Amitriptylin, tianeptin, venlafaxin vortioxetin och mirtazapin visade alla god effekt och säkerhet. Om effektiviteten ock säkerheten jämförs bland dessa har tianeptin det bästa resultatet. / Irritable bowel syndrome (IBS) is one of the most diagnosed conditions in the gastrointestinal (GI) tract today and is a disorder of the GI tract. There is no cure for IBS, which is probably due to the fact that the pathogenesis is unclear, and therefore the focus has been a symptom-relieving treatment. The most common symptoms that occur are abdominal pain, abdominal discomfort, bloating, distension of the abdomen, and change in the consistency and frequency of the stool. The pathophysiology is not fully understood, but a disorder of the gut-brain axis can lead to a change in GI movements. The neurotransmitters norepinephrine and serotonin (5-HT) are probably important factors for pathophysiology and linked to the gut-brain axis.  The aim was to investigate the effectiveness and safety of antidepressants used in IBS treatment. The antidepressants examined in this literature were tianeptine, amitriptyline, escitalopram, venlafaxine, vortioxetine, and mirtazapine. The five articles on which current litter tour work is based were obtained using the PubMed and OneSearch databases. Keywords used were "IBS" AND "antidepressants" and "IBS" AND "SSRI."  All the antidepressants examined showed a significant improvement in the participants' quality of life in the studies. The studies also examined changes in abdominal pain using tianeptine, amitriptyline, escitalopram, venlafaxine, and mirtazapine. All participants showed a significant improvement and reduced abdominal pain except when ingesting escitalopram. Intake of escitalopram was compared against rectal balloon enlargement as a treatment for IBS with constipation (IBS-C). The balloon expansion showed better results than escitalopram, and this comparison makes it difficult to draw any conclusion about escitalopram and its actual effect in different types of IBS. Amitriptyline, tianeptine, and mirtazapine investigated stool consistency and stool frequency changes and showed a significant improvement in these symptoms in IBS with diarrhea (IBS-D). Venlafaxine showed significant improvement for both loose and hard stool frequency; however, no specific IBS group was studied in this study. When ingesting vortioxetine, all different IBS groups and changes in quality of life, depression, and anxiety were examined, making it difficult to conclude about the effect of the drug in IBS. None of the antidepressant medicines produced severe side effects. However, some side effects can be interpreted as more unpleasant than others, and hence there was some loss during some studies.  Amitriptyline, tianeptine, venlafaxine vortioxetine, and mirtazapine showed good efficacy and safety. If the effectiveness and safety were to be compared between these drugs, tianeptine would be the first choice in treating IBS.
6

Psychopharmaka und das Risiko von Stürzen in der stationären geriatrischen Versorgung / Medication and medical diagnosis as risk factors for falls in older hospitalized patients.

Wedmann, Fabian 21 August 2019 (has links)
No description available.

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