Spelling suggestions: "subject:"bolag""
11 |
Penetration-Aspiration Scale for Different Bolus Consistencies in Poststroke PatientsTrent, Allison L. 02 July 2010 (has links)
No description available.
|
12 |
Effects of a sustained-release copper bolus on growth and reproductive traits of beef bullsGiustra, Clinton V. 24 March 2009 (has links)
Two experiments were conducted to determine the effects of sustained -release copper (Cu) boluses on growth and reproductive traits of beef bulls. Two groups of bulls were used in consecutive years (n=26 in experiment 1; n=20in experiment 2). Bulls in each experiment were allotted by weight and breed into two equally numbered treatment groups (control (C); treated (T)). Bulls were housed together and offered a balanced diet containing 9 ppm Cu for an ADG of 1.4 kg. Treated bulls in each experiment were given 1 Cu bolus (Cupra,® Pitman-Moore, Mundelein, IL in experiment 1; Copasture â ¢ Copasture- 25 bolus Schering-Plough, Kenilworth, NJ in experiment 2). All bulls were bled, had blood samples taken and had scrotal circumferences (SC) measured on d 0,28,56,84,112, and 140. Blood was collected via jugular venipuncture to determine serum Cu and plasma ceruloplasmin (Cp) concentrations. Breeding soundness examinations (B S E) were conducted on all bulls on d 140 and 185 in experiment 1 and d 168 in experiment 2. Body weight and SC were not affected by treatment in either experiment (P > .05). Serum Cu and plasma Cp concentrations were not affected by treatment in experiment 2 (P > .05). Serum Cu was higher for the T bulls on d 56, 84, and 112 in experiment 1 (P < .05). All serum Cu concentrations for both experiments were within the normal range for cattle. Plasma Cp concentrations were recorded only for d 1, 112, and 140 in experiment 1 and were significantly higher for the C group on d 112 (P < .05). There were no significant effects of treatment on the results of the BSE (SC, percentage of normal sperm, progressive motility, and primary or secondary abnormalities) in either experiment. These data suggest that the Cu bolus in experiment 2 had no effect on body weight gains, SC, serum Cu and plasma Cp concentrations, sperm normality, progressive motility, and primary and secondary abnormalities. These data also suggest that the Cu bolus in experiment 1 had no effect on body weight gains, SC, and sperm normality, progressive motility, and primary and secondary abnormalities; however, treatment in experiment 1 did increase serum Cu concentrations on some but not all days and did not increase concentrations above the normal range for beef cattle. The conclusion made from these experiments is that the sustained Cu boluses used in these studies do not significantly affect growth and reproductive traits in beef bulls with adequate Cu status. / Master of Science
|
13 |
Vergleich der Ultraschallkontrastmittel Levovist und Sonovue verabreicht als Bolus und Infusionsapplikation bei Hunden / Comparison of the ultrasound contrast media Levovist and Sonovue in dogs following peripheral venus bolus and infusion applikationHimmelsbach, Peter 01 June 2006 (has links) (PDF)
Vergleich der Ultraschallkontrastmittel Levovist und SonoVue verabreicht als Bolus und Infusionsapplikation bei Hunden. Klinik für Kleintiere, Veterinärmedizinische Fakultät, Universität Leipzig Eingereicht im Juni 2005 99 Seiten, 20 Abbildungen, 14 Tabellen, 217 Literaturstellen, 2 Anhänge. In der Veterinärmedizin existieren bisher kaum Veröffentlichungen über den klinischen Einsatz von Ultraschallkontrastmitteln, obwohl eine ähnliche Verbesserung von Spezifität und Sensitivität der sonographischen Diagnostik wie in der Humanmedizin denkbar ist. So war es Ziel dieser Arbeit, die Ultraschallkontrastmittel Levovist und SonoVue nach periphervenöser Bolus- und Infusionsapplikation bei Hunden zu vergleichen. Der Effekt dieser Substanzen wurde anhand der zeitabhängigen Intensitätsveränderungen des PW-Doppler-Audiosignals in der Aorta abdominalis untersucht. Die hierfür verwandten 48 Hunde stammten aus dem Patientengut der Klinik für Kleintiere der Veterinärmedizinischen Fakultät, Universität Leipzig und zeigten keine anamnestischen, klinischen oder sonographischen Hinweise auf eine Erkrankung. Sie wurden nach dem Zufallsprinzip vier Untersuchungsgruppen zu je zwölf Tieren zugeordnet Gruppe LB : Levovist Bolusapplikation - Gruppe SB : SonoVue Bolusapplikation Gruppe LI : Levovist Infusionsapplikation - Gruppe SI : SonoVue Infusionsapplikation Die Bolusgruppen erhielten 0,2 ml/kg Körpermasse Levovist in der Konzentration 300 mg/ml und 0,1 ml/kg Körpermasse SonoVue. Diese Mengen sind in den Infusionsgruppen in einer Rate von 0,1 ml/min/kg bei Levovist und 0,05 ml/min/kg bei SonoVue appliziert worden. Das Audiosignal des PW-Dopplers wurde anschließend mit einer für diesen Zweck konzipierten Analyseeinheit ausgewertet. Für jede Messreihe konnte so die Kontrastdauer über der Nulllinie, über 6, 12, 18 und 24 Dezibel, die maximale Signalverstärkung und die für die effektive Anzahl der streuenden Partikel stehende Fläche unter der Kurve über einem Niveau von 6, 12, 18 und 24 Dezibel ermittelt und eine gewisse Vergleichbarkeit der Untersuchungen ermöglicht werden. Die Mittelwerte der Parameter innerhalb der einzelnen Untersuchungsgruppen sind in Tabelle 14 angeführt. Die Dokumentation von einem Wert der Audiosignallautstärke pro Herzzyklus erlaubte die Erstellung und Beurteilung der Zeit-Verstärkungskurven für die jeweiligen Messreihen. Tab.14: Mittelwerte der bestimmten Parameter der einzelnen Untersuchungsgruppen. Levovist Bolus (Gruppe LB) Levovist Infusion (Gruppe LI) SonoVue Bolus (Gruppe SB) SonoVue Infusion (Gruppe SI) Parameter Kontrastdauer > Nulllinie [sek] 276,25 335,57 292,05 325,91 Kontrastdauer > 6 dB [sek] 166,42 239,92 223,17 260,25 Kontrastdauer > 12dB [sek] 95,67 133,17 164,17 196,92 Kontrastdauer > 18dB [sek] 20,50 -- 22,80 71,43 Maximale Signalverstärkung [dB] 19,84 16,28 19,68 18,53 AUC > 6 dB [dB*sek] 2154,17 2803,92 3160,83 3639 AUC > 12 dB [dB*sek] 1531 1819,67 2645,92 3073,42 AUC > 18 dB [dB*sek] 391,20 -- 460 1347 Bei Vergleich der Parameter zwischen den einzelnen Untersuchungsgruppen (Signifikanzniveau 1,25 %) konnte eine statistisch signifikant längere Kontrastdauer über der Nulllinie und über sechs Dezibel nach Infusionsapplikation gegenüber der Bolusapplikation von Levovist ermittelt werden. Die Bolusgabe von Levovist hingegen resultierte in signifikant höheren Maximalverstärkungen als bei kontinuierlicher Verabreichung der gleichen Substanz. Die Infusionsapplikation von SonoVue führte zu einer höheren Maximalverstärkung und größeren Fläche unter der Kurve über 12 Dezibel als bei Levovist. Bei Vergleich der beiden Bolusgruppen und bei Vergleich der beiden SonoVue Applikationsformen ergaben sich keine statistisch signifikanten Unterschiede. Um eine bessere Einschätzung der Eigenschaften des Signalverstärkers beziehungsweise der Applikationsform in wechselseitiger Unabhängigkeit zu ermöglichen, sind entsprechende Einzelgruppen zusammengefasst worden. Der statistische Vergleich der nach Signalverstärker zusammengefassten Gruppen (Signifikanzniveau 5 %) zeigte signifikant bessere Werte für SonoVue bei Verstärkungen über 12 Dezibel, der maximalen Signalverstärkung und der Fläche unter der Kurve über 6 und 12 Dezibel. Bei den nach Applikationsform zusammengefassten Gruppen führte die Infusion zu signifikant längerer Kontrastdauer über der Nulllinie und über 6 Dezibel, während bei Bolusapplikationen höhere Maximalverstärkungen resultierten. Unter den Bedingungen dieser Studie ist SonoVue dem Levovist in den genannten Verstärkungsparametern überlegen und zeigt auch in der Handhabung und Stabilitätsdauer der injektionsfertigen Suspension Vorteile. Bei zeitaufwendigen Untersuchungen kann durch eine kontinuierliche Verabreichung des Signalverstärkers der Kontrasteffekt zum Teil verlängert werden, birgt aber neben dem größeren apparativen Aufwand eine höhere Gefahr die akustischen Eigenschaften der Mikrobläschen negativ zu beeinflussen. Daher scheint sie insbesondere dann angezeigt, wenn die Bolusapplikation nicht zum Ziel führt. Mit den gewählten Dosierungen und Infusionsraten konnte bei allen Hunden eine deutliche Signalverstärkung erzielt werden. Somit erscheint ihr klinischer Einsatz in der Tiermedizin beispielsweise bei unzureichender nativer Signalintensität oder zur weiteren Charakterisierung sonomorphologisch pathologischer Strukturen möglich.
|
14 |
IRM computationnelle de diffusion et de perfusion en imagerie cérébrale / Computational diffusion & perfusion MRI in brain imagingPizzolato, Marco 31 March 2017 (has links)
Les techniques d'imagerie par résonance magnétique de Diffusion (IRMd) et de Perfusion (IRMp) permettent la détection de divers aspects importants et complémentaires en imagerie cérébrale. Le travail effectué dans cette thèse présente des contributions théoriques et méthodologiques sur les modalités d'IRM basées sur des images pondérées en diffusion, et sur des images de perfusion par injection de produit de contraste. Pour chacune des deux modalités, les contributions de la thèse sont liées au développement de nouvelles méthodes pour améliorer la qualité, le traitement et l'exploitation des signaux acquis. En IRM de diffusion, la nature complexe du signal est étudiée avec un accent sur l'information de phase. Le signal complexe est ensuite exploité pour corriger le biais induit par le bruit d'acquisition des images, améliorant ainsi l'estimation de certaines métriques structurelles. En IRM de perfusion, le traitement du signal est revisité afin de tenir compte du biais dû à la dispersion du bolus. On montre comment ce phénomène, qui peut empêcher la correcte estimation des métriques de perfusion, peut aussi donner des informations importantes sur l'état pathologique du tissu cérébral. Les contributions apportées dans cette thèse sont présentées dans un cadre théorique et méthodologique validé sur de nombreuses données synthétiques et réelles. / Diffusion and Perfusion Magnetic Resonance Imaging (dMRI & pMRI) represent two modalities that allow sensing important and different but complementary aspects of brain imaging. This thesis presents a theoretical and methodological investigation on the MRI modalities based on diffusion-weighted (DW) and dynamic susceptibility contrast (DSC) images. For both modalities, the contributions of the thesis are related to the development of new methods to improve and better exploit the quality of the obtained signals. With respect to contributions in diffusion MRI, the nature of the complex DW signal is investigated to explore a new potential contrast related to tissue microstructure. In addition, the complex signal is exploited to correct a bias induced by acquisition noise of DW images, thus improving the estimation of structural scalar metrics. With respect to contributions in perfusion MRI, the DSC signal processing is revisited in order to account for the bias due to bolus dispersion. This phenomenon prevents the correct estimation of perfusion metrics but, at the same time, can give important insights about the pathological condition of the brain tissue. The contributions of the thesis are presented within a theoretical and methodological framework, validated on both synthetical and real images.
|
15 |
Avaliação da dose de radiação relacionada ao tempo de chegada do meio de contraste na aorta nas angiotomografias de múltiplos detectores das artérias coronárias / Radiation evaluation related to contrast arrival time in the aorta in multidetector coronary computed tomography angiographyMatsumoto, Jacqueline Kioko Nishimura 11 December 2017 (has links)
Introdução: O uso da tomografia de múltiplos detectores para avaliar a doença arterial coronariana tem aumentado, fornecendo informações valiosas para rotina clínica. O risco potencial da exposição à radiação, por outro lado, exige manter a dose de radiação tão baixo quanto razoavelmente possível. Objetivo: testar e avaliar o ajuste de parâmetros de aquisição no bolus tracking (BT) para reduzir a dose de radiação nos exames de angiotomografias das artérias coronárias (ATCC), sem comprometer a qualidade da imagem. Métodos: Este é um estudo prospectivo de 289 pacientes que realizaram ATCC. Os pacientes foram distribuídos consecutivamente em 4 grupos: A (n = 70), B (n = 79), C (n = 68) e D (n = 72). O grupo A foi o protocolo de referência - recomendado pelo fabricante do tomógrafo. As imagens dos outros grupos foram adquiridas por parâmetros de configuração diferentes do BT, em tempo, para alcançar a redução da dose de radiação. As imagens da fase da angiografia, para todos os grupos, foram realizadas com configurações semelhantes. Foram avaliados parâmetros de qualidade de imagem qualitativa e quantitativamente e a exposição da radiação. Resultados: A dose de radiação do BT foi significativamente diferente entre os grupos, principalmente quando comparados os grupos D e A (p < 0,001), grupos C e A (p < 0,001) e grupos B e A (p < 0,001), com a maior redução no grupo D (redução de 50% em relação ao grupo A). Não houve nenhuma diferença significativa entre os grupos em relação à dose de radiação efetiva e à qualidade de imagem da fase angiográfica. No entanto, a dose de radiação efetiva total (BT + fase angiográfica) foi estatisticamente diferente entre os grupos A e D (p = 0,025). Conclusão: O ajuste do tempo para a aquisição do BT reduz significativamente a dose de radiação efetiva em até 50%, sem reduzir a qualidade da imagem, oferecendo uma nova perspectiva para a redução da radiação total durante a ATCC / Introduction: Modern multidetector computed tomography scanners for assessing coronary artery disease have been growing in use, providing valuable information in clinical routine. The potential risk of radiation exposure, on the other hand, requires keeping radiation dose as low as reasonably achievable. Objectives: Test and evaluate the bolus tracking (BT) acquisition parameters adjustment to reduce radiation dose in coronary computed tomography angiography (CCTA), without compromising image quality. Methods: This is a prospective study of 289 patients referred to CCTA. Patients were consecutively distributed into 4 groups: A (n=70), B (n=79), C (n=68) and D (n=72). Group A was the reference protocol - recommended by the scanner manufacturer. The images of other groups were acquired by setting different time BT parameters in order to achieve radiation dose reduction. The images of angiography phase for all groups were performed with similar settings. Qualitative and quantitative image quality parameters and radiation exposures were evaluated. BT radiation dose was significantly different among groups, mainly when comparing groups D and A (p < 0.001), groups C and A (p < 0.001) and groups B and A (p < 0.001), with the highest reduction in group D (50% reduction in relation to group A). There was no significant difference between groups regarding effective radiation dose for the angiographic phase or image quality. However, total effective radiation dose (BT + angiographic phase) was statistically different between groups A and D (p= 0.025). Conclusion: Time adjustment of BT acquisition significantly reduces effective radiation dose in up to 50%, without reducing image quality, offering a new perspective for total radiation reduction during CCTA
|
16 |
A new approach to improving the control of type 1 diabetes / Ruaan Pelzer.Pelzer, Ruaan January 2006 (has links)
Blood glucose management in Type 1 diabetes is crucial in preventing several diabetic complications. Blood glucose management is a complex task requiring diabetics too carefully
administer the correct dosages of insulin by taking their blood glucose levels, food
consumption, exercise, stress, illnesses and several other factors into account. Improved bolus calculation greatly aids in controlling blood glucose levels within a tight range. This study investigates how the ets-concept (Equivalent Teaspoons Sugar-concept) can be used to develop products to calculate insulin boluses. A cellular phone based software application was developed to calculate insulin boluses using the ets-concept. This product was tested in a clinical trial. A blood glucose characterization procedure was also developed to characterize the blood glucose response of a Type 1 diabetic to carbohydrate ingestion and insulin administration. The characterization procedure was used during the clinical trial to characterize patients in order to customize the bolus calculation products for the specific diabetic user. / Thesis (Ph.D. (Mechanical Engineering)--North-West University, Potchefstroom Campus, 2006
|
17 |
A new approach to improving the control of type 1 diabetes / Ruaan Pelzer.Pelzer, Ruaan January 2006 (has links)
Blood glucose management in Type 1 diabetes is crucial in preventing several diabetic complications. Blood glucose management is a complex task requiring diabetics too carefully
administer the correct dosages of insulin by taking their blood glucose levels, food
consumption, exercise, stress, illnesses and several other factors into account. Improved bolus calculation greatly aids in controlling blood glucose levels within a tight range. This study investigates how the ets-concept (Equivalent Teaspoons Sugar-concept) can be used to develop products to calculate insulin boluses. A cellular phone based software application was developed to calculate insulin boluses using the ets-concept. This product was tested in a clinical trial. A blood glucose characterization procedure was also developed to characterize the blood glucose response of a Type 1 diabetic to carbohydrate ingestion and insulin administration. The characterization procedure was used during the clinical trial to characterize patients in order to customize the bolus calculation products for the specific diabetic user. / Thesis (Ph.D. (Mechanical Engineering)--North-West University, Potchefstroom Campus, 2006
|
18 |
Avaliação da dose de radiação relacionada ao tempo de chegada do meio de contraste na aorta nas angiotomografias de múltiplos detectores das artérias coronárias / Radiation evaluation related to contrast arrival time in the aorta in multidetector coronary computed tomography angiographyJacqueline Kioko Nishimura Matsumoto 11 December 2017 (has links)
Introdução: O uso da tomografia de múltiplos detectores para avaliar a doença arterial coronariana tem aumentado, fornecendo informações valiosas para rotina clínica. O risco potencial da exposição à radiação, por outro lado, exige manter a dose de radiação tão baixo quanto razoavelmente possível. Objetivo: testar e avaliar o ajuste de parâmetros de aquisição no bolus tracking (BT) para reduzir a dose de radiação nos exames de angiotomografias das artérias coronárias (ATCC), sem comprometer a qualidade da imagem. Métodos: Este é um estudo prospectivo de 289 pacientes que realizaram ATCC. Os pacientes foram distribuídos consecutivamente em 4 grupos: A (n = 70), B (n = 79), C (n = 68) e D (n = 72). O grupo A foi o protocolo de referência - recomendado pelo fabricante do tomógrafo. As imagens dos outros grupos foram adquiridas por parâmetros de configuração diferentes do BT, em tempo, para alcançar a redução da dose de radiação. As imagens da fase da angiografia, para todos os grupos, foram realizadas com configurações semelhantes. Foram avaliados parâmetros de qualidade de imagem qualitativa e quantitativamente e a exposição da radiação. Resultados: A dose de radiação do BT foi significativamente diferente entre os grupos, principalmente quando comparados os grupos D e A (p < 0,001), grupos C e A (p < 0,001) e grupos B e A (p < 0,001), com a maior redução no grupo D (redução de 50% em relação ao grupo A). Não houve nenhuma diferença significativa entre os grupos em relação à dose de radiação efetiva e à qualidade de imagem da fase angiográfica. No entanto, a dose de radiação efetiva total (BT + fase angiográfica) foi estatisticamente diferente entre os grupos A e D (p = 0,025). Conclusão: O ajuste do tempo para a aquisição do BT reduz significativamente a dose de radiação efetiva em até 50%, sem reduzir a qualidade da imagem, oferecendo uma nova perspectiva para a redução da radiação total durante a ATCC / Introduction: Modern multidetector computed tomography scanners for assessing coronary artery disease have been growing in use, providing valuable information in clinical routine. The potential risk of radiation exposure, on the other hand, requires keeping radiation dose as low as reasonably achievable. Objectives: Test and evaluate the bolus tracking (BT) acquisition parameters adjustment to reduce radiation dose in coronary computed tomography angiography (CCTA), without compromising image quality. Methods: This is a prospective study of 289 patients referred to CCTA. Patients were consecutively distributed into 4 groups: A (n=70), B (n=79), C (n=68) and D (n=72). Group A was the reference protocol - recommended by the scanner manufacturer. The images of other groups were acquired by setting different time BT parameters in order to achieve radiation dose reduction. The images of angiography phase for all groups were performed with similar settings. Qualitative and quantitative image quality parameters and radiation exposures were evaluated. BT radiation dose was significantly different among groups, mainly when comparing groups D and A (p < 0.001), groups C and A (p < 0.001) and groups B and A (p < 0.001), with the highest reduction in group D (50% reduction in relation to group A). There was no significant difference between groups regarding effective radiation dose for the angiographic phase or image quality. However, total effective radiation dose (BT + angiographic phase) was statistically different between groups A and D (p= 0.025). Conclusion: Time adjustment of BT acquisition significantly reduces effective radiation dose in up to 50%, without reducing image quality, offering a new perspective for total radiation reduction during CCTA
|
19 |
Vergleich der Ultraschallkontrastmittel Levovist und Sonovue verabreicht als Bolus und Infusionsapplikation bei HundenHimmelsbach, Peter 02 May 2006 (has links)
Vergleich der Ultraschallkontrastmittel Levovist und SonoVue verabreicht als Bolus und Infusionsapplikation bei Hunden. Klinik für Kleintiere, Veterinärmedizinische Fakultät, Universität Leipzig Eingereicht im Juni 2005 99 Seiten, 20 Abbildungen, 14 Tabellen, 217 Literaturstellen, 2 Anhänge. In der Veterinärmedizin existieren bisher kaum Veröffentlichungen über den klinischen Einsatz von Ultraschallkontrastmitteln, obwohl eine ähnliche Verbesserung von Spezifität und Sensitivität der sonographischen Diagnostik wie in der Humanmedizin denkbar ist. So war es Ziel dieser Arbeit, die Ultraschallkontrastmittel Levovist und SonoVue nach periphervenöser Bolus- und Infusionsapplikation bei Hunden zu vergleichen. Der Effekt dieser Substanzen wurde anhand der zeitabhängigen Intensitätsveränderungen des PW-Doppler-Audiosignals in der Aorta abdominalis untersucht. Die hierfür verwandten 48 Hunde stammten aus dem Patientengut der Klinik für Kleintiere der Veterinärmedizinischen Fakultät, Universität Leipzig und zeigten keine anamnestischen, klinischen oder sonographischen Hinweise auf eine Erkrankung. Sie wurden nach dem Zufallsprinzip vier Untersuchungsgruppen zu je zwölf Tieren zugeordnet Gruppe LB : Levovist Bolusapplikation - Gruppe SB : SonoVue Bolusapplikation Gruppe LI : Levovist Infusionsapplikation - Gruppe SI : SonoVue Infusionsapplikation Die Bolusgruppen erhielten 0,2 ml/kg Körpermasse Levovist in der Konzentration 300 mg/ml und 0,1 ml/kg Körpermasse SonoVue. Diese Mengen sind in den Infusionsgruppen in einer Rate von 0,1 ml/min/kg bei Levovist und 0,05 ml/min/kg bei SonoVue appliziert worden. Das Audiosignal des PW-Dopplers wurde anschließend mit einer für diesen Zweck konzipierten Analyseeinheit ausgewertet. Für jede Messreihe konnte so die Kontrastdauer über der Nulllinie, über 6, 12, 18 und 24 Dezibel, die maximale Signalverstärkung und die für die effektive Anzahl der streuenden Partikel stehende Fläche unter der Kurve über einem Niveau von 6, 12, 18 und 24 Dezibel ermittelt und eine gewisse Vergleichbarkeit der Untersuchungen ermöglicht werden. Die Mittelwerte der Parameter innerhalb der einzelnen Untersuchungsgruppen sind in Tabelle 14 angeführt. Die Dokumentation von einem Wert der Audiosignallautstärke pro Herzzyklus erlaubte die Erstellung und Beurteilung der Zeit-Verstärkungskurven für die jeweiligen Messreihen. Tab.14: Mittelwerte der bestimmten Parameter der einzelnen Untersuchungsgruppen. Levovist Bolus (Gruppe LB) Levovist Infusion (Gruppe LI) SonoVue Bolus (Gruppe SB) SonoVue Infusion (Gruppe SI) Parameter Kontrastdauer > Nulllinie [sek] 276,25 335,57 292,05 325,91 Kontrastdauer > 6 dB [sek] 166,42 239,92 223,17 260,25 Kontrastdauer > 12dB [sek] 95,67 133,17 164,17 196,92 Kontrastdauer > 18dB [sek] 20,50 -- 22,80 71,43 Maximale Signalverstärkung [dB] 19,84 16,28 19,68 18,53 AUC > 6 dB [dB*sek] 2154,17 2803,92 3160,83 3639 AUC > 12 dB [dB*sek] 1531 1819,67 2645,92 3073,42 AUC > 18 dB [dB*sek] 391,20 -- 460 1347 Bei Vergleich der Parameter zwischen den einzelnen Untersuchungsgruppen (Signifikanzniveau 1,25 %) konnte eine statistisch signifikant längere Kontrastdauer über der Nulllinie und über sechs Dezibel nach Infusionsapplikation gegenüber der Bolusapplikation von Levovist ermittelt werden. Die Bolusgabe von Levovist hingegen resultierte in signifikant höheren Maximalverstärkungen als bei kontinuierlicher Verabreichung der gleichen Substanz. Die Infusionsapplikation von SonoVue führte zu einer höheren Maximalverstärkung und größeren Fläche unter der Kurve über 12 Dezibel als bei Levovist. Bei Vergleich der beiden Bolusgruppen und bei Vergleich der beiden SonoVue Applikationsformen ergaben sich keine statistisch signifikanten Unterschiede. Um eine bessere Einschätzung der Eigenschaften des Signalverstärkers beziehungsweise der Applikationsform in wechselseitiger Unabhängigkeit zu ermöglichen, sind entsprechende Einzelgruppen zusammengefasst worden. Der statistische Vergleich der nach Signalverstärker zusammengefassten Gruppen (Signifikanzniveau 5 %) zeigte signifikant bessere Werte für SonoVue bei Verstärkungen über 12 Dezibel, der maximalen Signalverstärkung und der Fläche unter der Kurve über 6 und 12 Dezibel. Bei den nach Applikationsform zusammengefassten Gruppen führte die Infusion zu signifikant längerer Kontrastdauer über der Nulllinie und über 6 Dezibel, während bei Bolusapplikationen höhere Maximalverstärkungen resultierten. Unter den Bedingungen dieser Studie ist SonoVue dem Levovist in den genannten Verstärkungsparametern überlegen und zeigt auch in der Handhabung und Stabilitätsdauer der injektionsfertigen Suspension Vorteile. Bei zeitaufwendigen Untersuchungen kann durch eine kontinuierliche Verabreichung des Signalverstärkers der Kontrasteffekt zum Teil verlängert werden, birgt aber neben dem größeren apparativen Aufwand eine höhere Gefahr die akustischen Eigenschaften der Mikrobläschen negativ zu beeinflussen. Daher scheint sie insbesondere dann angezeigt, wenn die Bolusapplikation nicht zum Ziel führt. Mit den gewählten Dosierungen und Infusionsraten konnte bei allen Hunden eine deutliche Signalverstärkung erzielt werden. Somit erscheint ihr klinischer Einsatz in der Tiermedizin beispielsweise bei unzureichender nativer Signalintensität oder zur weiteren Charakterisierung sonomorphologisch pathologischer Strukturen möglich.
|
20 |
Oral Physiological Factors Influencing the Texture Perception of Solid FoodsWillinsky, Sarah 04 January 2014 (has links)
This thesis investigates how individuals perceive and describe the texture of solid foods. To date, minimal research has been done to investigate individual texture perception and the influence of oral physiological parameters. The current study is a three phase project. First, using Temporal Dominance of Sensation (TDS), the dynamic process of panellists’ texture perception was investigated. The results showed two very distinct groups of panellists who differed based on their texture perception response. The second phase attempted to understand these groups by testing oral physiological parameters surrounding the individuals and their bolus. Few significant results were found between the two groups indicating. The final phase of this project supported the hypothesis that vocabulary use was not a factor in the division of the two groups. To conclude, saliva, both in regard to the amount and composition, seems to have a large influence on how individuals perceive the texture of solid food. / New Zealand Ministry of Business, Innovation and Employment (MBIE) under contract C02X0807 (Food Structure Platform).
|
Page generated in 0.0507 seconds