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The discussion of the behavior of news jobholders managing the blogHsin, Chi-sung 12 September 2007 (has links)
The purpose of this thesis is to discuss the behavior of news jobholders managing the blog. There have been lots of researches for the motivation of writing blogs. Based upon past researches, this thesis adds the partial traditional dissemination theory idea to discuss the relation between criticalness of blog presentation and diversified blog topics from the gatekeeper pressure, challenging the point of view of the organization, communication, requirement from the company, and self-presents. The research is conducted by Questionnaire Survey and it is found that the communication, criticalness, and the subject multiplication in the blogs are significantly correlated. In the other hand, the requirement from the company and self-present are only related to diversified blog topics. As a result, the motivation and habit of news jobholders using blogs alter unceasingly. The future study can focus more on addressing this difference of evolving to realize how news jobholders in the traditional media work use new technical blogs.
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Predictors of Peer Referral Intentions for Individuals at Risk for Suicide Related Behavior: An Application of the Theory of Planned BehaviorTarquini, Sarah J. 18 October 2010 (has links)
The role of peer gatekeepers is crucial in connecting individuals at risk for suicide
related behaviors to mental health service providers. However, limited research has
focused on the role of peers as potential helpers for those at-risk. The current study
utilized a mixed experimental and correlational design to examine predictors of female
college students’ referral intentions following hypothetical interactions with peers at-risk
for suicide related behavior. More specifically, the current project examined the utility of
an extended Theory of Planned Behavior (TPB) model of peer-referral intentions. In
addition to the original TPB constructs of attitudes, subjective norms, and perceived
behavioral control associated with referring a peer to a mental health professional,
attitudes towards seeking professional help, perceived stigma associated with receiving
professional psychological help, emotional competence, and symptom severity were
incorporated into an extended TPB model. The sample included 284 female college
students. Participants completed computer-based questionnaires both before and after the
presentation of a theoretically and empirically informed vignette describing a peer who
was characterized as low, moderate, or high risk for suicide related behavior. The results
of this study suggest the utility of applying an extended TPB model to intentions to refer
at-risk peers for mental health services. The final trimmed model, which included all of
the aforementioned constructs except symptom severity, accounted for 78.9% of the
variance in referral intentions. The findings indicate that, in particular, preventative
interventions would likely benefit from emphasizing the role of attitudes towards
receiving mental health services, attitudes towards peer referral, and subjective norms
regarding peer referral, in order to maximize the role of peers as gatekeepers for college
students in distress. Incorporating the findings from this study with findings from future
research will hopefully lead to more informed, empirically-based interventions for
enhancing peer referrals.
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The impact of suicide prevention gatekeeper training on Resident AssistantsSwanbrow Becker, Martin Alan 18 October 2013 (has links)
College student suicide is a significant concern on university campuses and suicide prevention has become a focus for outreach intervention. While college counseling centers appear effective in helping students who present for treatment, suicidal students also seem to underutilize professional help. Gatekeeper training programs have emerged to help colleges and universities tap into existing student social networks to encourage early intervention. Gatekeeper training is a type of suicide prevention intervention used to encourage members of the university community to identify, engage, and refer suicidal students to professional help. Resident Assistants are often a focus of such training as they exist in the living environment of students and may be more able to identify student distress than other staff. However, the potential for adverse mental health impact on those RAs we call upon to help is not well understood and no studies to date have examined the impact of suicide prevention training on their mental health. Using data from surveys administered in connection with the participation of Resident Assistants in Suicide Prevention Training at The University of Texas at Austin, this study explores the mental health impact on RAs associated with their serving as gatekeepers. Multiple regression analyses were used to study the impact of intervention load, perceived role responsibility, the acquisition of suicide prevention content knowledge and perceived competency to perform the duties of a gatekeeper, and support-seeking behavior on the stress and distress of RAs over the course of a semester. Results suggest that RAs appear resilient to situational stress experienced with resident mental health interventions. RAs also appear to have considerable prior, personal experience with suicidal thinking and others who are suicidal. Additionally, they generally report not seeking support as often as they could, yet also increasingly turn to their co-workers in residence life for support. A repeated measures ANOVA analysis found that over the course of the semester RAs reported an increased threshold for engaging in interventions with residents and for seeking support for themselves. Implications for gatekeeper training and future research are discussed. / text
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KOMVUX I EN UTVECKLINGSPROCESSCregård, Carl-Daniel, Karlsson, Ulrik January 2008 (has links)
Examensarbetet berör den bild som Dagens Nyheter publicerade den 21 juni 2006 gällande Komvux och om skolan som en elitenhet. Åsikten är att unga med fullvärdiga betyg vandrar från gymnasium till Komvux, i uppsåt att höja betygen. På så sätt hoppas de att bli antagna till de mer attraktiva utbildningarna såsom jurist kandidatutbildning och läkarutbildning. För att verifiera eller dementera våra frågeställningar, har vi analyserat texter både kvantitativt och kvalitativt samt som vi gjort empirisk undersökning i form av intervjuer, vilket skall återge den sanna bilden av Komvux (Gamlebyskolan) i Varberg. Materialet som vi har använt oss av är bland annat rapporter från både skolverket och utbildningsdepartementet. För att erhålla en teoretisk förklaring på våra frågeställningar, har vi använt oss av sociologiskt skrivna verk, författade av Ulrich Beck och Pierre Bourdieu. Utifrån resultatet kan vi dementera den bild som DN presenterade, då merparten av eleverna på Gamlebyskolan läste nya ämnen. Komvux är för den breda massan som planerar att läsa på universitet och högskolor, men dock inom de mindre prestigefyllda utbildningarna.
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STAGES OF RELATIONSHIP CHANGE AND INDIVIDUAL AND COUPLE ADJUSTMENTLaCoursiere, Jacob A. 01 January 2008 (has links)
Although Prochaska and DiClemente (1984) considered the Transtheoretical Model of Change (TTM) to be relevant to couples therapy, there is a paucity of research in this area. Understanding how couples initiate change in their relationship still proves difficult due to barriers in the collection of couple level data and the fact that the majority of research on the TTM is individualistic in nature (Fowers, 2001; Schneider, 2003). Schneider (2003) reported that research suggests a relationship between change processes and relationship adjustment in couples. To my knowledge this study is the first test of the reliability and correlates of relationship change, beyond Schneider’s initial work. The purpose of the present study was to examine how individual adjustment and readiness to change affect relationship adjustment. Data were collected from a sample of 389 married and cohabitating individuals using a self-report survey. Readiness to change was found to partially mediate the relationship between individual well-being and relationship adjustment. This link underscores the concept of women as health gatekeepers of the family. The present study validates research on the TTM with individuals but draws further attention to the idea that changing a dyadic relationship is not an individual process.
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Whoever Controls Access to the Tap Collects Rent On It: How Nigeria’s Function as a Gatekeeper State Fostered Environmental Degradation by Transnational CorporationsIge, Mayowa 01 January 2016 (has links)
Every year, for the past 50 years, Nigeria’s oil-rich Niger Delta has suffered the same magnitude of oil spill in its rivers and swamps than was spilled in the 2010 Gulf Oil Spill. The damage has devastated the way of life of the Ogoni people who live in the area. They have consistently suffered environmental injustice as a result of Shell’s oil exploration, and the Nigerian government has ignored their cries for help and restitution. In fact, movements to garner support for environmental justice and fare share of oil profits and ownership from Shell and the state have been brutally shut down by the Nigerian government.
Could it be that the reason that the state is willing to allow such a grave level of environmental degradation to persist is not only because it is corrupt, but also because the Nigerian government functions as a gatekeeper state guarding its precious oil resources? Following independence, many oil-producing countries turned to spigot economies that allowed whoever controlled access to the tap to collect rent on it. Thus, as a gatekeeper state, it is not in the best interest of the Nigerian government to give up its rent-seeking behaviors with Shell to appease its citizens because it may disrupt its relationship with the outside corporations. As a result, many of the cries for environmental justice by the Ogoni people have been met with resistance from the state since their function has evolved to collect taxes on exports and imports—not to maintain the trust of its citizens.
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Regulated export of G-protein coupled receptors / L’export régulé de récepteurs couplés aux protéines GGata, Gabriel 13 November 2014 (has links)
La plus grande famille de récepteurs membranaires est constituée par des récepteurs à sept domaines transmembranaires couplés aux protéines G (RCPG). Ces récepteurs sont impliqués dans un grand nombre de réponses cellulaires physiologiques et pathologiques et représentent la ciblé de une grande majorité des produits thérapeutiques. La fonction d’un récepteur est déterminée par la quantité de récepteur fonctionnel à la surface cellulaire, qui dépend de différents paramètres comme le niveau de biosynthèse, l’export vers la surface cellulaire à partir de stocks intracellulaires, l’endocytose et les modifications post-transcriptionelles (ex. phosphorylation). Le nouveau concept d’export régulé pour les RCPG présent l’importance physiologique de la rétention de récepteurs, leur relargage, leur interaction avec les partenaires chaperonnes et les escortes. Les études présentées ici concernent les mécanismes d’export régulé de deux RCPG, le récepteur métabotropique de l’acide γ-amino butyrique (GABAB) et le récepteur de chimiokines CC 5 (CCR5). GABAB est un récepteur constitué de deux sous-unités GB1 et GB2 et CCR5 est probablement un homo-dimer. GB1 ainsi que CCR sont retenus dans des compartiments intracellulaire (RE et appareil Golgi) d’où ils sont relâchés en réponse à un signal extern (CCR5) ou/et en interagissant avec protéines d’escorte (comme CD4 pour CCR5 et GB2 pour GB1). L’objectif de ces études était de comprendre le mécanisme de rétention de ces récepteurs et leur régulation. Dans ce contexte, nous avons déterminé en utilisant des approches biophysiques et biochimiques que ces récepteurs interagissent de façon spécifique avec les membres de Prenylated Rab Acceptors Family (PRAF). Ces protéines sont résidentes dans le RE (PRAF2 et PRAF3) et dans le appareil Golgi (PRAF1) où elles fonctionnent comme de gatekeepers pour les récepteurs. Nous avons pu démontrer que PRAF2 interagie de manière spécifique avec des motifs de rétention connus pour leur implication dans la rétention de récepteurs. Cette interaction détermine une rétention au niveau de RE donc régule de façon négatif l’export vers la membrane cellulaire. Dans le cas de récepteur GABAB, l’interaction de GB2 avec GB1 permet la libération de GB1 de sa rétention par PRAF2 par simple compétition. La modification de l’équilibre stoichiométrique entre les gatekeepers PRAF et les protéines d’escorte pour les récepteurs induit des modifications de la fonction du récepteur in vitro et in vivo. Les PRAFs sont ubiquitaires et peuvent interagir avec plusieurs RCPG représentant dans ce cas des régulateurs majors de la fonction de RCPG dans des conditions physiologiques et pathologiques. / The largest family of membrane receptors is constituted by conserved seven-membrane domain spanning receptors, the G-protein coupled receptors (GPCRs). They are involved in numerous cell responses and diseases thus being a major drug target. Receptor function is determined by the amount of active receptors at the cell surface, which depends on various parameters, such as the biosynthetic rate, the export to the cell surface from internal stores, the endocytosis and post-transcriptional modifications (i.e. phosphorylation). Only recently, the importance of the regulated export has emerged, shedding new light on the physiological role of receptor retention, release, chaperoning and escorting. This work concerns the regulated export mechanisms of two members of the GPCRs family, the chemokine receptor 5 (CCR5) and the metabotropic receptor of the g amino butyric acid (GABAB). Whereas CCR5 is likely a homo-dimer of 2 identical protomers, GABAB is an obligatory hetero-dimer of 2 distinct subunit known as GB1 and GB2. Both CCR5 and GB1 are retained in intracellular compartments (the ER and the Golgi) from which they are released in response to external signals (CCR5) and/or interaction with “private escort proteins” (CD4 for CCR5 and GB2 for GB1). The main goal of our work was to understand the mechanism of retention of these receptors and its regulation. In this context, we determined using biochemical and biophysical approaches that these GPCRs specifically interact with the members of the Prenylated Rab Acceptor Family (PRAF). These proteins are resident either in the ER (PRAF2 and PRAF3) or in the Golgi apparatus (PRAF1) where they function as receptor gatekeepers. Indeed, we could document for PRAF2 that this protein likely interacts directly with previously identified receptor retention motifs and inhibits receptor egress from the ER and subsequent trafficking to the plasma membrane. In the context of the GABAB receptor, PRAF2-dependent retention of GB1 can be overridden by GB2 via simple competition. Perturbing the stoichiometry of PRAF gatekeepers respective to that of receptors significantly perturbs receptor function both in vitro and in vivo. Because PRAFs are ubiquitous and seem to interact with many other GPCRs, they might represent major regulators of receptor function both in physiological and pathological conditions.
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Game-theoretic analysis of the quality assurance problem in a two-echelon supply chain with a retailer as the quality gatekeeperLI, Zaichen 01 January 2012 (has links)
We consider a two-level supply chain involving a manufacturer and a retailer who serves as the quality gatekeeper. The manufacturer determines a wholesale price and a defective rate and announces his decisions to the retailer, who then makes her decisions on the retail price and identification rate that means the percent- age of the defects identified by the retailer and reflects the retailer’s gatekeeping effort on her quality assurance. We accordingly develop a leader-follower game and solve it to find Stackelberg equilibrium for the manufacturer and the retailer. In order to examine whether or not the supply chain benefits from the retailer's quality gatekeeping effort, we also develop and solve another leader-follower game where the manufacturer still announces its wholesale pricing and defective rate decisions but the retailer only decides on the retail price. We show that the manufacturer’s equilibrium defective rate for the game with the retailers gate-keeping is higher than that for the game without the retailer’s gatekeeping. The ratio of the manufacturers profit to the retailer’s profit is increased when the retailer serves as the gatekeeper. Moreover, the retailer reduces her price when she acts as the gatekeeper, if and only if the supply chain-wide cost decreases as a result of the retailer’s gatekeeping effort. We also perform sensitivity analysis of each parameter in our game models to further examine the impacts of the retailer’s gatekeeping on the manufacturer’s and the retailer’s decisions and profits. We find that the retailer’s penalty cost per defect has more significant impacts than the manufacturer’s unit penalty cost. The paper ends with a summary of managerial insights.
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High-performance software packet processingFu, Qiaobin 30 January 2021 (has links)
In today’s Internet, it is highly desirable to have fast and scalable software packet processing solutions for network applications that run on commodity hardware. The advent of cloud computing drives the continued rapid growth of Internet traffic. Moreover, the development of emerging networking techniques, such as Network Function Virtualization, significantly shapes the need for implementing the network functions in software. Finally, with the advancement of modern platforms as well as software frameworks for packet processing, network applications have potential to process 100+ Gbps network traffic on a single commodity server. Representative frameworks include the Click modular router, the RouteBricks scalable routing architecture, and BUFFALO, the software-based Ethernet switch. Beneath this general-purpose routing and switching functionality lie a broad set of network applications, many of which are handled with custom methods to provide cost-effectiveness and flexibility. This thesis considers two long-standing networking applications, IP lookup and distributed denial-of-service (DDoS) mitigation, and proposes efficient software-based methods drawing from this new perspective.
In this thesis, we first introduce several optimization techniques to accelerate network applications by taking advantage of modern CPU features. Then, we explore the IP lookup problem to find the longest matching prefix of an IP address in a set of prefixes. An ideal IP lookup algorithm should achieve small constant IP lookup time, and on-chip memory usage. However, no prior IP lookup algorithm achieves both requirements at the same time. We propose SAIL, a splitting approach to IP lookup, and a suite of algorithms for IP lookup based on SAIL framework. We conducted extensive experiments to evaluate our algorithms, and experimental results show that our SAIL algorithms are much faster than well-known IP lookup algorithms. Next, we switch our focus to DDoS, an attempt to disrupt the legitimate traffic of a victim by sending a flood of Internet traffic from different sources. Our solution is Gatekeeper, the first open-source and deployable DDoS mitigation system. We present a series of optimization techniques, including use of modern platforms, group prefetching, coroutines, and hashing, to accelerate Gatekeeper. Experimental results show that these optimization techniques significantly improve its performance over alternative baseline solutions. / 2022-01-30T00:00:00Z
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Depressionsstigma: Untersuchungen in verschiedenen SettingsHeinz, Ines 01 June 2022 (has links)
Unipolare Depressionen sind häufige psychische Erkrankungen, die aufgrund des erhöhten Suizidrisikos Betroffener potenziell lebensgefährlich werden können (Bostwick & Pankratz, 2000). Mit Psychotherapie und pharmakologischer Behandlung stehen Therapien zur Verfügung, deren Wirksamkeit für die Depressionsbehandlung gut belegt ist (z.B. DGPPN, BÄK, KBV, AWMF [Hrsg.], 2015). Jedoch profitiert nur eine Minderheit der erkrankten Menschen von einer leitliniengerechten Behandlung und ein Faktor, der mit dem Versorgungsdefizit in Verbindung gebracht wird, ist das mit Depression verbundene Stigma. Es gilt als ein Einflussfaktor sowohl auf die Inanspruchnahme professioneller Hilfe (Clement et al., 2017; Schomerus et al., 2019), als auch auf die Behandlung depressiver Erkrankungen. So geht das Stigma wenigen Studien zufolge beispielsweise mit einer geringeren medikamentösen Compliance einher (Sirey et al., 2001).
Für die vorliegende Dissertation wurde das Depressionsstigma in 3 verschiedenen Studien mit querschnittlichem Design untersucht. Das Stigma wurde mit der etablierten Depression Stigma Scale von Griffith et al. (2004) erhoben, die mit einer Subskala das persönliche Stigma erfasst, d.h. die Einstellungen einer Person zu Menschen mit Depression. Die zweite Subskala dient der Erhebung des wahrgenommenen Stigmas, d.h. wie der/die Befragte die Einstellungen der Bevölkerung zu Depression wahrnimmt.
In Studie 1 wurde das Depressionsstigma bei der Telefonseelsorge Deutschland® (TES) untersucht. In einer Onlinebefragung von N=893 ehrenamtlichen Mitarbeitenden wurde deren Stigma mit dem einer gematchten Bevölkerungsstichprobe verglichen. Mitarbeitende der Telefonseelsorge sind häufig mit depressiven und/oder suizidalen Menschen konfrontiert und können als sog. Gatekeeper mit Aufklärung und Information den Weg in die Versorgung unterstützen. Deswegen wurde zudem explorativ untersucht, ob das Stigma der Telefonseelsorger:innen mit Aspekten des Beratungs- bzw. Seelsorge-Gesprächs zusammenhängt, z.B. ob in Abhängigkeit des Stigmas Suizidalität unterschiedlich exploriert wird und ob es Unterschiede im Umgang mit potenziell suizidalen Anrufer:innen gibt.
Die Studie zeigt, dass TES-Seelsorger:innen weniger stigmatisierende Einstellungen im Vergleich zu einer Bevölkerungsstichprobe aufweisen. Ihr persönliches Stigma stand aber im Zusammenhang mit der Exploration suizidaler Anrufer:innen. Im Fall eines geringeren persönlichen Stigmas wurde Suizidalität häufiger aktiv exploriert, auch wenn der/die Anrufer:in Suizidalität selbst nicht thematisierte. Für den selbsteingeschätzten Wissensstand zu Suizidalität wurde ein vergleichbarer Zusammenhang gefunden. Vor diesem Hintergrund ist es naheliegend, neben Depression und Suizidalität auch das mit psychischen Erkrankungen assoziierte Stigma in die Aus- und Weiterbildung der Seelsorger:innen zu integrieren, da dieses zumindest Teile des Seelsorgegesprächs beeinflussen kann und weil aufgrund der gewährleisteten Anonymität davon auszugehen ist, dass sich auch Menschen an die TES wenden, die aufgrund des Stigmas weder den Hausarzt / die Hausärztin, noch spezialisierte Behandler:innen aufsuchen (Wenzel, 2016).
Für Studie 2 wurde zum Deutschen Patientenkongress Depression in 2017 eine Vorortbefragung der Teilnehmenden durchgeführt (N=216), mit dem Fokus auf dem Stigma Angehöriger depressiv erkrankter Menschen. Es wurden 3 Gruppen Kongressteilnehmender hinsichtlich des Depressionsstigmas miteinander verglichen: von Depression Betroffene, Angehörige depressiv erkrankter Menschen, sowie Kongressteilnehmende, die sowohl selbst Betroffene als auch Angehöriger sind. Weiterhin wurden auch mögliche Unterschiede im Stigma in entsprechenden Subgruppen nach Alter und Geschlecht untersucht.
Hintergrund dieser Studie ist, dass auch Angehörige für die Inanspruchnahme professioneller Hilfe und die Depressionsbehandlung bedeutsam sein können (z.B. Dew et al., 1991). Sie können betroffene Familienmitglieder mit Informationen über Depression oder bei der Terminvereinbarung mit einem Arzt/ einer Ärztin unterstützen. Sie können ferner an eine regelmäßige Einnahme von Medikamenten erinnern und/oder zum Besuch von Psychotherapie ermutigen. In dieser Studie wiesen Betroffene, Angehörige und Kongressteilnehmende, die sowohl selbst betroffen, als auch Angehörige sind, vergleichbare persönliche und wahrgenommene Einstellungen zu Depression auf. Daher liegt es nahe, Angehörige in Interventionen zum Abbau stigmatisierender Einstellungen wie z.B. Psychoedukation (Clement et al., 2015; Shi et al., 2019) gleichermaßen und vor allem noch stärker einzubeziehen. Auch sollten sie im Umgang mit möglichen Ängsten vor Diskriminierung unterstützt werden, da sie das öffentliche Stigma in vergleichbarem Ausmaß wahrnehmen wie Betroffene.
Studie 3 umfasste eine Befragung zum Depressionsstigma in Hausarztpraxen. Sie war Teil einer epidemiologischen Querschnittsuntersuchung zur Diagnose und Behandlung von Depression in der hausärztlichen Versorgung in Deutschland (Beesdo-Baum et al., 2018). An einem Stichtag in 2012/13 wurden in über 250 Hausarztpraxen in 6 Regionen Deutschlands über 3.500 Hausarztpatient:innen zu depressiven Symptomen mittels Depression Screening Questionnaire (DSQ; Wittchen & Perkonigg, 1997) befragt, und mit welchen Symptomen sie sich heute beim Arzt vorstellen (Konsultationsanlass). In einem optionalen Fragebogenteil wurde das Depressionsstigma erhoben. Auf Basis der Literatur wurde angenommen, dass sich depressive und nicht depressive Patient:innen nicht im persönlichen Stigma unterscheiden (z.B. Schomerus et al., 2019), aber das wahrgenommene Stigma bei depressiven Patient:innen vergleichsweise höher ist (z.B. Griffith et al., 2008). Ferner wurde angenommen, dass depressive Patient:innen größtenteils körperliche Beschwerden berichten und im Vergleich zu nicht-depressiven Hausarzt-Patient:innen eine höhere Anzahl an Beschwerden (Pyne et al., 2004; Simon et al., 1999). Explorativ wurde für die Teilstichprobe depressiver Patient:innen untersucht, ob es einen Zusammenhang zwischen wahrgenommenem Stigma und der Art und Anzahl der geschilderten Beschwerden gibt sowie mit Variablen zur Depressionsbehandlung.
In Übereinstimmung mit den Hypothesen berichteten depressive Hausarzt-Patient:innen in über 40% der Fälle ausschließlich körperliche Beschwerden. Im Vergleich zu nicht depressiven Patient:innen nannten sie doppelt so viele Beschwerden und häufiger eine Kombination aus körperlichen und psychischen Beschwerden. Im persönlichen Stigma waren depressive und nicht-depressive Patient:innen vergleichbar. Die Werte im wahrgenommenen Stigma waren - wie angenommen - bei depressiven Patient:innen vergleichsweise höher. Es zeigte sich kein Zusammenhang zwischen wahrgenommenem Stigma und Art und Anzahl der Beschwerden, d.h. diese Studie liefert keine Anhaltspunkte, dass die Präsentation primär körperlicher Symptome der Geheimhaltung einer psychischen Erkrankung dient aus Angst vor Diskriminierung.
Eine hohe Praxisrelevanz dieser Studie ergibt sich im Hinblick auf die Depressionsdiagnostik. Im Schnitt wird Studien zufolge nur etwa jede 2. Depression korrekt diagnostiziert und eine leitliniengerechte Behandlung hängt maßgeblich von der korrekten Depressionsdiagnose ab (Trautmann et al., 2017). Hier können Art und Anzahl der präsentierten Beschwerden vom Hausarzt/ der Hausärztin als zeit- und kostenneutrale Marker für eine Depressionsdiagnostik genutzt werden. Weiterer Forschungsbedarf ergibt sich zum Stigma bzw. verschiedenen Stigmatypen und dem weiteren (Behandlungs-)Verlauf. Bis dato gibt es nur wenige Studien zum Einfluss von Stigma auf die Compliance und zu vorzeitigen Therapieabbrüchen. Für die Untersuchung von solchen Kausalzusammenhängen bedarf es zudem Längsschnittstudien. Ferner sind auch kulturelle Unterschiede im Stigma, v.a. in Zeiten verstärkter Migration, wünschenswert. Im Hinblick auf Intervention zum Abbau von Stigma sollte weiter zu der Frage „Was wirkt?“ geforscht werden. Hier sind Erklärungsansätze zu psychischen Erkrankungen vielversprechend, die ein Kontinuum zwischen psychisch gesund und psychisch krank zugrunde legen, auf dem alle Menschen Erfahrungen mit (stärker oder schwächer ausgeprägten) Symptomen machen. Solche Modelle gehen Studien zufolge mit geringerem Wunsch nach sozialer Distanz und mehr prosozialen Reaktionen einher (z.B. Schomerus et al., 2013; Peter et al., 2021).:Abkürzungsverzeichnis ...............................................................................................3
1. Einführung .............................................................................................................. 4
1.1 Depression: Klinisches Bild, Häufigkeit und Bedeutung .......................................4
1.2 Inanspruchnahme professioneller Hilfe und Behandlung in Deutschland .............5
1.3 Bedeutung des Stigmas psychischer Erkrankungen .............................................6
1.3.1 Definition, Konzepte und Arten von Stigma ........................................................7
1.3.2 Auswirkungen von Stigmatisierung allgemein und auf die Inanspruchnahme von professioneller Behandlung für psychische Erkrankungen ..................................8
1.4 Ableitung der Forschungsfragen .........................................................................10 1.5 Diskussion ...........................................................................................................12
2. Manuskripte ...........................................................................................................17
3. Zusammenfassung der Arbeit ...............................................................................50
4. Literaturverzeichnis ...............................................................................................55
5. Anlagen .................................................................................................................63
5.1 Darstellung des eigenen Beitrags .......................................................................63
5.2 Erklärung über die eigenständige Abfassung der Arbeit .....................................66
(5.3. Lebenslauf.........................................................................................................67 5.4 Publikationen .......................................................................................................70
5.5 Danksagung ........................................................................................................72
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