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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
21

Inzidenz und Risikofaktoren für Radiotherapie-assoziierte Leukoenzephalopathie bei Langzeitüberlebenden von hochgradigen Gliomen

Terziev, Robert 06 March 2024 (has links)
Die Inzidenz und die Risikofaktoren der strahleninduzierten Leukoenzephalopathie bei Langzeitüberlebenden eines hochgradigen Glioms (HGG) sind noch wenig untersucht. Wir führten eine retrospektive Untersuchung in der Datenbank der Pitie-Salpetriere für Patienten mit supratentoriellen HGG durch, die mit fokaler Strahlentherapie behandelt wurden, ein progressionsfreies Gesamtüberleben von mehr als 30 Monaten hatten und deren Keimbahn-DNA sequenziert wurde. Die T2/FLAIR-Sequenzen der Verlaufs-MRT- Scans dieser Patienten wurden auf Anzeichen von Leukoenzephalopathie untersucht und ihre Krankenakten auf Informationen über zerebrovaskuläre Risikofaktoren und im Verlauf neu aufgetretene neurologische Symptome. Zur Bewertung des genetischen Risikos untersuchten wir eine Reihe von Kandidaten-Genen für Einzelnukleotid-Polymorphismen (SNPs). Einundachtzig HGG-Patienten (18 Grad IV und 63 Grad III, 50M/31F) wurden in die Studie aufgenommen. Das mittlere Alter zum Zeitpunkt der Strahlentherapie betrug 48 Jahre (Spanne 18-69 Jahre). Die mediane Nachbeobachtungszeit nach Abschluss der Strahlentherapie betrug 79 Monate. Insgesamt 44 Patienten (44/81, 54,3 %) entwickelten während der Nachbeobachtung eine strahleninduzierte Leukoenzephalopathie. Neunundzwanzig der 44 Patienten entwickelten konsistente Symptome wie subkortikale Demenz (n = 28), Gangstörungen (n = 12) und Harninkontinenz (n = 9). Die kumulative Inzidenz der strahleninduzierten Leukoenzephalopathie betrug 21 % nach 12 Monaten, 42 % nach 36 Monaten und 48 % nach 60 Monaten. Alter > 60 Jahre, Rauchen und der Keimbahn-SNP rs2120825 (PPARg-Locus) waren mit einem erhöhten Risiko für eine strahleninduzierte Leukoenzephalopathie verbunden.
22

Inzidenz und Risikofaktoren für Radiotherapie-assoziierte Leukoenzephalopathie bei Langzeitüberlebenden von hochgradigen Gliomen

Terziev, Robert 07 March 2024 (has links)
Die Inzidenz und die Risikofaktoren der strahleninduzierten Leukoenzephalopathie bei Langzeitüberlebenden eines hochgradigen Glioms (HGG) sind noch wenig untersucht. Wir führten eine retrospektive Untersuchung in der Datenbank der Pitie-Salpetriere für Patienten mit supratentoriellen HGG durch, die mit fokaler Strahlentherapie behandelt wurden, ein progressionsfreies Gesamtüberleben von mehr als 30 Monaten hatten und deren Keimbahn-DNA sequenziert wurde. Die T2/FLAIR-Sequenzen der Verlaufs-MRT-Scans dieser Patienten wurden auf Anzeichen von Leukoenzephalopathie untersucht und ihre Krankenakten auf Informationen über zerebrovaskuläre Risikofaktoren und im Verlauf neu aufgetretene neurologische Symptome. Zur Bewertung des genetischen Risikos untersuchten wir eine Reihe von Kandidaten-Genen für Einzelnukleotid-Polymorphismen (SNPs). Einundachtzig HGG-Patienten (18 Grad IV und 63 Grad III, 50M/31F) wurden in die Studie aufgenommen. Das mittlere Alter zum Zeitpunkt der Strahlentherapie betrug 48 Jahre (Spanne 18-69 Jahre). Die mediane Nachbeobachtungszeit nach Abschluss der Strahlentherapie betrug 79 Monate. Insgesamt 44 Patienten (44/81, 54,3 %) entwickelten während der Nachbeobachtung eine strahleninduzierte Leukoenzephalopathie. Neunundzwanzig der 44 Patienten entwickelten konsistente Symptome wie subkortikale Demenz (n = 28), Gangstörungen (n = 12) und Harninkontinenz (n = 9). Die kumulative Inzidenz der strahleninduzierten Leukoenzephalopathie betrug 21 % nach 12 Monaten, 42 % nach 36 Monaten und 48 % nach 60 Monaten. Alter > 60 Jahre, Rauchen und der Keimbahn-SNP rs2120825 (PPARg-Locus) waren mit einem erhöhten Risiko für eine strahleninduzierte Leukoenzephalopathie verbunden.
23

Glioblastomtherapie von 1998 bis 2004 in der Universitätsklinik Göttingen / Eine retrospektive Analyse zeitgemäßer Behandlungsstrategien / Glioblastoma treatment from 1998 to 2004 in Göttingen University Hospital / A retrospective analysis of current treatment regimen

Echegoyen Hornfeldt, Yvonne 08 December 2010 (has links)
No description available.
24

Nestabilita genomu buněk mozkových nádorů. Korelace klinických, morfologických a molekulárně-cytogenetických dat / Brain Tumor Cells Genome Instability. Correlation of clinial, morphological and molecular-cytogenetic data

Kramář, Filip January 2012 (has links)
Gliomas are brain tumors arising from neuroglia. In most cases astrocytic or oligodendroglial component is the main element of the tumor. Non-random chromosomal abberations are found in tumor cells as was revealed previously. The aim of this study was a fluorescence in-situ hybridisation analysis (FISH) of tissue samples obtained during neurosurgical procedures, determine the frequence of selected chromosomal abberations, further correlation with morphological and clinical data and statistical analysis of the results. During six years 264 tissue samples were gained in which FISH with defined probes was performed. The acquired results were compared with histological analysis and selected clinical data (age, Karnofsky score, extent of resection, overall survival). The whole series was divided into 7 groups by tumor type for further statistical analysis. In every group median and mean survival time was calculated, Kaplan-Meier analysis was focused on influence of selected parameters to overall survival. In some categories Cox regression model was created to achieve a hazard ratio of selected parameters. In WHO Grade II and III tumors the risk of malignant progression and tumor upgrading is significantly higher in comparison with samples where specific abberations were not found (EGFR amplification, CDKN2A and...
25

Effekter av neurokirurgi i vaket tillstånd på postoperativ tal- och språkförmåga

Andersson, Julia, Helenius, Clara January 2015 (has links)
ABSTRACT Gliomas are the most common type of brain tumours and are often diffusely localised in areas that give permanent functional symptoms, so called eloquent areas. These areas partly control speech and language. Low-grade glioma (LGG) is the most suitable type of tumour for awake surgery. By performing surgery while the patient is awake, intra-operative testing of language and speech is possible and a more secure tumour resection can be performed. Patients that are to undergo such surgery execute a pre-operative speech and language testing, done by a speech and language pathologist, which is later used as a reference for the intra- and post-operative assessment. In this study the pre- and post-operative results for 20 patients with gliomas, who underwent awake surgery on 23 occasions at the Akademiska hospital in Uppsala from June 2013 until August 2015 were analysed. The aim of this study was to evaluate how the tumour resection affected speech and language. Furthermore, possible correlations between language deficits and tumour localisation were investigated. The results showed considerable variations in whether the patients improved and/or deteriorated. Overall, more patients deteriorated than improved. More pronounced deficits were shown for naming and verbal fluency pre- and post-operatively. A correlation analysis showed that patients with a tumour located in insula had greater difficulties with naming than patients with other tumour locations. This study provides an evaluation of the language outcomes of patients who underwent awake surgery in Uppsala. Additionally, the study resulted in an overview of the development of speech and language pathologists’ assessments since the start of awake surgery in 2013, and specific recommendations for improvement.   Keywords: Low-grade gliomas, awake surgery, pre- and post-operative speech and language testing, speech and language pathology, naming, verbal fluency, insula SAMMANFATTNING Gliom är den vanligaste typen av hjärntumör och är ofta diffust lokaliserad i områden som ger bestående funktionsnedsättning vid skada, så kallade elokventa områden. Dessa områden kontrollerar bland annat tal och språk. Av dessa är det de lågmaligna/låggradiga gliomen (LGG) som oftast är aktuella för resektion i vaket tillstånd. Genom att utföra operationen när patienten är vaken tillåts intraoperativ testning av tal och språk vilket leder till säkrare resektion. Alla patienter som ska genomgå denna typ av operation utför preoperativ tal- och språkbedömning hos logoped, som senare används som referenspunkt för den intra- och postoperativa bedömningen. I denna studie analyserades pre- och postoperativa resultat för 20 patienter med gliom som opererats vid 23 olika tillfällen på Akademiska sjukhuset i Uppsala sedan verksamheten startade juni 2013. Två frågeställningar skulle besvaras: Hur har tumörresektionen påverkat tal- och språkförmågan hos patienter som genomgått kirurgi i vaket tillstånd? Finns det något samband mellan språkliga symptom och tumörlokalisation? Resultatet visade stora variationer i huruvida patienterna förbättrades och/eller försämrades i sin tal- och språkfunktion efter operation. Generellt noterades dock fler försämringar än förbättringar. Benämning och verbalt ordflöde var de två parametrar där störst svårigheter påvisades både pre- och postoperativt. Korrelationsanalys visade att patienter med tumörer i insula hade större svårigheter med benämning än patienter med övriga tumörlokalisationer. Förutom att beskriva det språkliga utfallet för de patienter som genomgått kirurgi i vaket tillstånd så har denna studie resulterat i en översikt av hur logopedbedömningarna sett ut pre- och postoperativt sedan vakenkirurgin infördes i Uppsala, och även förslag på hur de kan förbättras i framtiden.   Nyckelord: Lågmaligna gliom, vakenkirurgi, pre- och postoperativ tal- och språkbedömning, logopedi, benämning, verbalt ordflöde, insula
26

Nestabilita genomu buněk mozkových nádorů. Korelace klinických, morfologických a molekulárně-cytogenetických dat / Brain Tumor Cells Genome Instability. Correlation of clinial, morphological and molecular-cytogenetic data

Kramář, Filip January 2012 (has links)
Gliomas are brain tumors arising from neuroglia. In most cases astrocytic or oligodendroglial component is the main element of the tumor. Non-random chromosomal abberations are found in tumor cells as was revealed previously. The aim of this study was a fluorescence in-situ hybridisation analysis (FISH) of tissue samples obtained during neurosurgical procedures, determine the frequence of selected chromosomal abberations, further correlation with morphological and clinical data and statistical analysis of the results. During six years 264 tissue samples were gained in which FISH with defined probes was performed. The acquired results were compared with histological analysis and selected clinical data (age, Karnofsky score, extent of resection, overall survival). The whole series was divided into 7 groups by tumor type for further statistical analysis. In every group median and mean survival time was calculated, Kaplan-Meier analysis was focused on influence of selected parameters to overall survival. In some categories Cox regression model was created to achieve a hazard ratio of selected parameters. In WHO Grade II and III tumors the risk of malignant progression and tumor upgrading is significantly higher in comparison with samples where specific abberations were not found (EGFR amplification, CDKN2A and...
27

Effekte onkolytischer Adenoviren auf die Aktivität zellulärer Signaltransduktionswege in Gliomzellen

Treue, Denise 04 June 2012 (has links)
Die Therapie des häufigsten primären Hirntumors bei Erwachsenen, des Glioblastoms, gestaltet sich aufgrund der relativen Resistenz gegen Bestrahlung und Zytostatika schwierig und resultiert in einer äußerst schlechten Prognose. Ziel dieser Arbeit war die Identifikation von zellulären Faktoren, die bei einer Behandlung mit dem neuartigen onkolytischen Virus Ad5-Delo3RGD (ΔE1A-13S, ΔE19K, ΔE3, zusätzliches RGD-Motiv) eine Bedeutung hinsichtlich des Ansprechens auf die Therapie haben. Dazu erfolgte nach der Transduktion von Gliomzellen mit adenoviralen Vektoren, mit unterschiedlichem E1A-Status, eine Analyse der Modulation der globalen Genexpression. Die E1A-Deletante, Ad5-Ad312, war replikationsinkompetent in Gliomzellen und hatte infolgedessen nur einen marginalen Einfluss auf Genebene und keine biologischen Effekte auf Proteinebene. Das Wildtypvirus (Ad5-wt) mit intakter und das onkolytische Virus (Ad5-Delo3RGD) mit mutierter E1A-Region induzierten eine starke Modifikation der zellulären Genexpression in Gliomzellen. Die Transduktion der Gliomzellen mit Wildtypvirus bzw. onkolytischen Virus resultierte in einer bis zu 60 %-igen Hemmung der Sekretion des Angiogenesefaktors VEGF. Fernerhin konnte in Glioblastomzellen gezeigt werden, dass Ad5-wt und Ad5-Delo3RGD eine 50 bis 60 %-ige Inhibition der Sekretion von TGF-β2, sowie eine bis zu 65 %-ige Hemmung der Transkriptionsaktivität des TGF-β-Signalwegs induzierten. Damit reprimieren besagte Viren zelluläre Faktoren, deren Expression im Gliom mit einer schlechten Prognose korreliert ist. Aufgrund dieser Daten konnte für maligne Gliome ein Modell von Ad5-Delo3RGD-Therapie relevanten zellulären Faktoren entwickelt werden, welches den Zusammenhang zwischen TGF-β2, VEGF bzw. MIR-181 und der Virotherapie verdeutlicht. Mit Hilfe dieses Modells steigt das Verständnis um die antineoplastische Aktivität des onkolytischen Virus, und ermöglicht damit eine Verbesserung der Ad5-Delo3RGD-basierten Therapie. / Glioblastoma is the most common type of brain tumor among adults. The therapy is very difficult, due to its relative resistance to radiation and zytostatica, and often results in fatal prognosis. The main objective of this thesis was the identification of cellular factors associated with therapy response to adenoviral treatment using the newly developed oncolytic virus Ad5-Delo3RGD. Therefore, after viral transduction of glioma cells with adenoviral vectors, using E1A-wildtype and -mutant viruses, an analysis of the modulation of mRNA expression profiles was conducted. The E1A deletion mutant Ad5-Ad312 was replication-deficient in glioma cells and therefore had only marginal influence of host gene transcription level and no biological effect on protein level. Both, wildtype adenovirus type 5 (Ad5-wt), with intact E1A, and oncolytic virus (Ad5-Delo3RGD), with mutated E1A, induced strong modifications of gene expression profiles in glioma cells. The transduction of glioma cells with wildtype or oncolytic virus resulted in a 60 % reduced secretion of the angionesis factor Vascular Endothelial Growth Factor (VEGF). In addition it was shown that Ad5-wt and Ad5-Delo3RGD induced a reduced secretion of TGF-ß2 by 50 to 60 % and a repression of the SMAD2/SMAD3/SMAD4-specific transcription activity up to 65 %. Thus the viruses inhibit cellular factors, which expression is corelated to a weak prognosis. Based on this data a new model for malign glioma was developed, which illustrates the relationship between virotherapy and the cellular factors TGF-β2, VEGF and MIR-181, which are associated with treatment response to Ad5-Delo3RGD-based therapy. The model helps to understand the basic antineoplastic activity of the oncolytic virus and therefore should help to improve Ad5-Delo3RGD-based therapy.
28

Albright’s Hereditary Osteodystrophy Associated with Cerebellar Pilocytic Astrocytoma: Coincidence or Genetic Relationship?

Sobottka, Stephan B., Hübner, Angela, Haase, Markus, Ahrens, Wiebke, Rupprecht, Edgar, Schackert, Hans K., Schackert, Gabriele 20 February 2014 (has links) (PDF)
Albright’s hereditary osteodystrophy (AHO) is a rare inherited disease characterized by skeletal abnormalities, short stature, and, in some cases, resistance to parathyroid hormone, resulting in pseudohypoparathyroidism (PHP). Heterozygous inactivating mutations of the GNAS1 gene are responsible for reduced activity of the alpha subunit of the Gs protein (GSα), a protein that mediates hormone signal transduction across cell membranes. Gsα is also known to have oncogenic potentials, leading to the development of human pituitary tumors and Leydig cell tumors. Here, we report the 1st case, a 3.5-year-old girl, with classic AHO phenotype and PHP type 1A associated with a cerebellar pilocytic astrocytoma. Coincidence or genetic relationships of both diseases are discussed according to molecular findings and current literature. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
29

Zhodnocení výskytu a významu vybraných organických a funkčních změn centrálního nervového systému u pacientů s neurofibromatózou typ 1 / Evaluation of incidence and importance of specific organic and functional changes of central nervous system in patients with neurofibromatosis type 1

Glombová, Marie January 2019 (has links)
The aim of the study was to evaluate the importance of brain MRI's findings, and modify the criteria for brain MR imaging in NF1 patients according to this data, to improve the quality of life with early detection of important NF1 complications. Description of the whole cohort, with emphasise to possible cause of high range of sporadic NF1 cases. Evaluation the possibility diagnosis or follow up of brain gliomas by plasmatic values of neuron specific enolase (NSE) and S100B protein. Subjects and methods: I analysed data from 285 NF1 children followed up on our department from 1990 to 2010 by the same examination battery. I evaluated the incidence of brain MRI findings, clinical development, age at gliomas manifestation and necessity of treatment. I also described the whole cohort and made statistic analysis of plasmatic values of NSE and S100B protein in NF1 patients, with and without brain gliomas. Results: OPGs were found in 77/285 (27 %) children and GOOPs in 29/285 (10.2 %) of NF1 children, of who 19 had OPG and GOOP together, so the total number of brain glioma was 87/285 (30.5 %). Totally, 43/87 (49.4 %), respectively 43/285 (15.1 %) children with brain glioma were treated, and 4/285 (1.4 %) of this children died. Obstructive hydrocephalus was found in 22/285 (7.7 %) patients and was caused...
30

Albright’s Hereditary Osteodystrophy Associated with Cerebellar Pilocytic Astrocytoma: Coincidence or Genetic Relationship?

Sobottka, Stephan B., Hübner, Angela, Haase, Markus, Ahrens, Wiebke, Rupprecht, Edgar, Schackert, Hans K., Schackert, Gabriele January 2001 (has links)
Albright’s hereditary osteodystrophy (AHO) is a rare inherited disease characterized by skeletal abnormalities, short stature, and, in some cases, resistance to parathyroid hormone, resulting in pseudohypoparathyroidism (PHP). Heterozygous inactivating mutations of the GNAS1 gene are responsible for reduced activity of the alpha subunit of the Gs protein (GSα), a protein that mediates hormone signal transduction across cell membranes. Gsα is also known to have oncogenic potentials, leading to the development of human pituitary tumors and Leydig cell tumors. Here, we report the 1st case, a 3.5-year-old girl, with classic AHO phenotype and PHP type 1A associated with a cerebellar pilocytic astrocytoma. Coincidence or genetic relationships of both diseases are discussed according to molecular findings and current literature. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.

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