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Upplevelser av Flash glucose monitor hos patienter med typ 1 och typ 2 diabetes : En allmän litteraturstudieEvans, Victoria, Lindebrand, Veronika January 2021 (has links)
Bakgrund: Diabetes mellitus är en folksjukdom som förekommer på nationell och internationell nivå. Patienter kan lära sig hantera sin sjukdom med hjälp av tekniken som finns idag. Flash glucose monitor (FGM) är en glukosmätare som visar sockerhalten i vävnaden genom en vit rund sensor som sitter på armen. Patienter med diabetes typ 1 och typ 2 kan använda FGM vilket underlättar kontroller av glukosnivåer. Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur patienter med Diabetes mellitus typ 1 och typ 2 upplever användningen av glukosmätaren Flash glucose monitor. Metod: En allmän litteraturstudie bestående av åtta utvalda vetenskapliga artiklar från databaserna CINAHL och PUBMED. Granskning av artiklarnas kvalité och analys genomfördes. Resultat: Analysen resulterade i två huvudkategorier, Positiva upplevelser av FGM samt Negativa upplevelser av FGM. Huvudkategorin Positiva upplevelser av FGM delades in i fyra underkategorier som benämns FGMs påverkan på patienters livskvalité, Hantering av FGM, Förbättrad glukosmonitorering samt Ökad kunskap. Majoriteten av patienterna upplevde mer positiva upplevelser än negativa under användning av FGM. Slutsats: FGM upplevdes som lätthanterlig samt ansågs mindre smärtsam. Patienter kontrollerade glukosnivåer mer ofta med FGM och erhöll en bättre kunskap kring sin sjukdom.
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Zur Wechselwirkung von Uran mit den Bioliganden Citronensäure und GlucoseSteudtner, Robin January 2011 (has links)
Um das Verhalten von Actiniden im Menschen (Stoffwechsel), in geologischen und in biologischen Systemen vorherzusagen, ist es erforderlich deren Speziation genau zu kennen. Zur Bestimmung dieser wird das chemische Verhalten des Urans hinsichtlich Komplexbildungsreaktionen und Redoxreaktionen in Modellsystemen untersucht. Anhand der gewonnenen thermodynamischen Konstanten und dem Redoxverhalten können Risikoabschätzungen für das jeweilige untersuchte System getroffen werden.
Das umweltrelevante Uran(IV)-Uran(VI)-Redoxsystem besitzt mit der metastabilen fünfwertigen Oxidationsstufe einen zumeist kurzlebigen Zwischenzustand. Innerhalb dieser Arbeit gelang es erstmalig die Uran(V)-Fluoreszenz mittels laserspektroskopischer Methoden nach zu weisen. Beispielsweise konnte das Bandenmaximum von aquatischem Uranyl(V) im perchlorhaltigem Medium (λex = 255 nm) mit 440 nm, bei einer Fluoreszenzlebensdauer von 1,10 ± 0,02 μs bestimmt werden. Die fluoreszenzspektroskopische Untersuchung eines aquatischen [U(V)O2(CO3)3]5--Komplexes (λex= 255 nm und 408 nm) zeigte bei Raumtemperatur keine Fluoreszenz.
Durch Anwendung der Tieftemperaturtechnik wurden bekannte Quencheffekte des Carbonats unterdrückt, so dass bei beiden Anregungswellenlängen ein für Uran(V) typisches Fluoreszenzspektrum im Bereich von 375 nm bis 450 nm, mit Bandenmaxima bei 401,5 nm (λex = 255 nm) und 413,0 nm (λex = 408 nm) detektiert werden konnte. Darüber hinaus konnte bei 153 K (λex = 255 nm) eine Fluoreszenzlebensdauer von 120 ± 0,1 μs bestimmt werden. Untersetzt wurden diese fluoreszenzspektroskopischen Nachweise durch mikroskopische Studien verschiedener Uran(IV)-Festphasen (Uraninit…UO2, Uran(IV)-Tetrachlorid…UCl4) und einer sulfathaltigen Uran(IV)-Lösung (UIVSO4). Diese wurden durch kontinuierliche Sauerstoffzufuhr zu Uran(VI) oxidiert. Die ablaufende Oxidation wurde mit dem konfokalen Laser Scanning Mikroskop (CLSM) verfolgt, wobei die Proben mit einer Wellenlänge von 408 nm zur Fluoreszenz angeregt wurden. Die auftretenden Bandenmaxima bei 445,5 nm (UO2), bei 445,5 nm (UCl4) und bei 440,0 nm (UIVSO4) konnten eindeutig der Uran(V)-Fluoreszenz zugeordnet werden.
Zur Bestimmung thermodynamischer Konstanten mit Hilfe der Tieftemperaturfluoreszenz wurde zunächst der Einfluss der Temperatur auf das Fluoreszenzverhalten des freien Uranyl(VI)-Ions näher betrachtet. Es zeigte sich, dass mit Erwärmung der Probe (T>298 K) die Fluoreszenzlebensdauer von 1,88 μs (298 K) deutlich absinkt. Die Fluoreszenzintensität verringerte sich dabei um 2,3 % pro 1 K zwischen 273 K und 313 K. Im Gegensatz dazu, steigt die Fluoreszenzlebensdauer um das 150-fache auf 257,9 μs bei einer Verminderung der Temperatur (T <298 K) auf 153 K. Das weitere Absenken der Temperatur (T <153 K) zeigte keinen Einfluss auf die Fluoreszenzlebensdauer. Die Lage der Hauptemissionsbanden des freien Uranyl(VI)-Ions (488,0 nm, 509,4 nm, 532,4 nm, 558,0 nm, 586,0 nm) zeigte bei diesen Untersuchungen keine temperaturabhängige Verschiebung.
Die Validierung der Tieftemperaturtechnik zur Bestimmung thermodynamischer Konstanten mittels zeitaufgelöster laserinduzierten Fluoreszenzspektroskopie erfolgte anhand des Uran(VI)-Citrat-Systems. Im Gegensatz zu bisherigen fluoreszenzspektroskopischen Betrachtungen bei Raumtemperatur wurde das Fluoreszenzsignal bei tiefen Temperaturen mit einsetzender Komplexierung nicht gequencht, woraus die Ausprägung einer gut interpretierbaren Fluoreszenz resultierte. Die Analyse der spektralen Daten mit SPECFIT ergaben mit log β 101 = 7,24 ± 0,16 für den [UO2(Cit)]--Komplex und log β 202 = 18,90 ± 0,26 für den [(UO2)2(Cit)2]2--Komplex exakt die in der Literatur angegebenen Stabilitätskonstanten. Zudem konnten Einzelkomponentenspektren mit Bandenmaxima bei 475,3 nm, 591,8 nm, 513,5 nm, 537,0 nm und 561,9 nm für den 1:0:1-Komplex und 483,6 nm, 502,7 nm, 524,5 nm, 548,1 nm und 574,0 nm für den 2:0:2-Komplex und Fluoreszenzlebensdauern von 79 ± 15 μs (1:0:1) und 10 ± 3 μs (2:0:2) bestimmt werden.
Zur Modellkomplexierung des Uran-Citrat-Systems wurde in dieser Arbeit auch das Komplexbildungsverhalten von U(IV) in Gegenwart von Citronensäure untersucht. Hierbei wurden über den gesamten pH-Wertbereich gelöste Uran-Citrat-Spezies spektroskopisch nachgewiesen und die Stabilitätskonstanten sowie die Einzelkomponentenspektren für die neu gebildeten Uran(IV) und (VI)-Spezies bestimmt. Für die neu gebildeten Citrat-Komplexe des sechswertigen Urans wurden Komplexbildungskonstanten von log β 203 = 22,67 ± 0,34 ([(UO2)2(Cit)3]5-) und log β 103 = 12,35 ± 0,22 ([UO2(Cit)3]7-) und für die Komplexe des vierwertigen Urans von log β 1-21 = -9,74 ± 0,23 ([U(OH)2Cit]-) und log β 1-31 = -20,36 ± 0,22 ([U(OH)3Cit]2-) bestimmt.
Untersuchungen zum Redoxverhalten von Uran in Gegenwart von Citronensäure zeigten unter aeroben und anaeroben Versuchsbedingungen eine photochemische Reduktion vom U(VI) zu U(IV), welche spektroskopisch nachgewiesen werden konnte. Dabei zeigt speziell die Reaktion unter oxidierenden Bedingungen, welchen großen Einfluss vor allem organischen Liganden auf das chemische Verhalten des Urans haben können. Sowohl die Reduktion unter O2- als auch die unter N2-Atmosphäre, weisen ein Maximum bei einem pH-Wert von 3,5 bis 4 auf. Unter anaeroben Bedingungen reduziert die Citronensäure mit ca. 66 %, 14 % mehr Uran(VI) zu Uran(IV) als unter anaeroben Bedingungen mit ca. 52 %.
Ab einem pH-Wert von 7 konnte eine Reduktion nur unter sauerstofffreien Bedingungen festgestellt werden.
Die Wechselwirkung von U(VI) in Gegenwart von Glucose wurde hinsichtlich Reduktion und Komplexierung des Uran(VI) betrachtet. Mit Hilfe der zeitaufgelösten laserinduzierten Fluoreszenzspektroskopie bei tiefen Temperaturen wurde dabei ein Uranyl(VI)-Glucose-Komplex nachgewiesen. Die Komplexierung wurde lediglich bei pH 5 beobachtet und weist eine Komplexbildungskonstante von log β I=0,1 M = 15,25 ± 0,96 für den [UO2(C6H12O6)]2+-Komplex auf. Mit einer Fluoreszenzlebensdauer von 20,9 ± 2,9 μs und den Hauptemissionsbanden bei 499,0nm, 512,1 nm, 525,2 nm, 541,7 nm und 559,3 nm konnte der Uranyl(VI)-Glucose-Komplex fluoreszenzspektroskopisch charakterisiert werden. Unter reduzierenden Bedingungen wurde, ab pH-Wert 4 eine auftretende Umwandlung vom sechswertigen zum vierwertigen Uran durch Glucose in Gegenwart von Licht beobachtet. Der Anteil an gebildetem Uran(IV) steigt asymptotischen bis zu einem pH-Wert von 9, wo das Maximum mit 16 % bestimmt wurde. Als Reaktionsprodukt der Redoxreaktion wurde eine Uran(VI)-Uran(IV)-Mischphase mit der Summenformel [UIV(UVIO2)5(OH)2]12+ identifiziert.
Mit Hilfe der cryo-TRLFS wurde, durch Verminderung von Quencheffekten die Uranspeziation in natürlichen Medien (Urin, Mineralwasser) direkt bestimmt. Proben mit Uran-Konzentrationen von < 0,1 μg/L konnten dadurch analysiert werden. In handelsüblichen Mineralwässern wurde die zu erwartende Komplexierung durch Carbonat nachgewiesen. Im Urin zeigte sich in Abhängigkeit vom pH-Wert eine unterschiedliche Uranspeziation. Die fluoreszenzspektroskopische Untersuchung wies bei niedrigerem pH-Wert (pH<6) eine Mischung aus Citrat- und Phosphat-Komplexierung des U(VI) und bei höheren pH-Wert (pH>6) eine deutliche Beteilung von Carbonat an der Komplexierung auf. Diese Ergebnisse stehen in sehr guter Übereinstimmung mit theoretischen Modellrechnungen zur Uranspeziation im Urin.
Die in dieser Arbeit gewonnenen Ergebnisse zeigen, dass für eine zuverlässigere Prognose des Urantransportes in Geo- und Biosphäre in Zukunft nicht nur Betrachtungen zur Komplexchemie, sondern auch zum Redoxverhalten des Urans nötig sind, um die Mobilität in der Natur richtig abschätzen zu können.
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Oral disease, cardiovascular disease and glucose levelAljoghaiman, Eman A. 09 December 2020 (has links)
Little knowledge and contradictory results exist on the association of oral diseases with systemic diseases and with health predictors such as dental care utilization and health insurance. This research project aimed to examine 1) the association between Coronary heart disease (CHD) and periodontal disease using meta-analysis, 2) to examine the association between dental care utilization, health insurance coverage and periodontal disease with the prevalence of CVD, 3) the association between dental caries, periodontal disease and blood glucose level. For meta-analysis, literature searches were conducted using the PubMed computerized database (1966-2019), Cochrane Controlled Trials Register (1970-2019), EMBASE (1980-2019), and CINAHL (1982-2019). A systematic review of the literature identified fifteen prospective cohort studies and seven case control studies that meet the inclusion criteria. Maximum likelihood random effects analysis was used to compute the combining relative risk (RR) and odd ratio (OR). Data on periodontal disease, dental caries, dental care utilization, health insurance coverage, cardiovascular disease and blood glucose level were obtained from the National Health and Nutrition Examination Survey (2011–2014) for dentate community-dwelling persons 30 years of age and over. The outcome was cardiovascular disease (heart attack, hypertension, CHD, congestive heart failure and stroke) and glucose level (HbA1c and OGTT). The main independent variable was dental care utilization, insurance, periodontal disease and dental caries. Covariates included in the analysis were race/ethnicity, age, sex, income, education levels, body mass index, diabetes status, smoking status and alcohol drinking status. To obtain unbiased point estimates and correct variance estimation, proper sampling weights and statistical survey procedures were used. A-meta-analysis of the fifteen prospective cohort studies indicated that patients with periodontal disease are at 1.19 times increased the risk of having CHD compared to periodontally healthy patients (RR: 1.19, 95% CI (1.12 – 1.26)). The result of the seven case control studies, showed a significant association between periodontitis and CHD with odds ratio 2.37 (95% CI 1.72-3.28). In addition, lower dental care utilization and insurance were significantly increased the odd of developing CVD respectively; (OR 1.65, 95%CI 1.01–2.69, OR 1.52, 95% 1.09–2.11). Looking into the association between oral diseases and blood glucose level. Dental caries was significantly associated with increased the odd of high OGTT and HbA1c values respectively (OR 2.47, 95% 1.56-3.90, OR 1.37, 95% 1.14-1.64). However, periodontal disease was significantly associated with high HbA1c values only (OR 2.77, 95% 2.40-3.20). In conclusion, our analysis supports the association between periodontal disease and CHD. Additionally, using a large national representative sample, our analysis showed that health insurance and dental care utilization were significantly associated with the prevalence of CVD. Also, having either periodontal disease or dental caries increased the odds of poor glycemic control among US population.
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Metabolic regulation of insulin secretion: the link between excess glucose, mechanistic target of rapamycin complex 1 & hyperinsulinemiaRumala, Courtney 07 October 2019 (has links)
Obesity, a major risk factor in the development of Type 2 Diabetes (T2D), is
commonly associated with insulin resistance and hyperinsulinemia. The long accepted
view has been that insulin resistance drives hyperinsulinemia; however, there are multiple
lines of evidence that hyperinsulinemia can precede and drive insulin resistance. The
signals and mechanisms by which chronic excess nutrients promote pancreatic β-cell
dysfunction remain poorly understood. This prompted us to define the signaling events
that contribute to basal insulin hypersecretion induced by excess glucose. Of particular
interest is signaling through mechanistic target of rapamycin complex 1 (mTORC1), a
nutrient sensitive kinase complex whose hyperactivation has been shown to promote
hyperinsulinemia. Clonal ß-cells (INS-1 cells) with and without mTORC1 inhibition
were pre-exposed to physiological (5mM) or excess (11mM) glucose for 4 to 24 hrs.
Basal insulin secretion, respiration and metabolites were measured. Pre-exposure to
excess glucose resulted in sustained mTORC1 hyperactivation, basal insulin secretion,
higher basal respiration and increased maximal respiratory capacity, due to accelerated
mitochondrial pyruvate metabolism. Inhibition of mTORC1 reduced basal insulin
secretion, basal respiration and maximal respiratory capacity. Moreover, cells challenged
with excess glucose had increased levels of glycolysis and TCA cycle intermediates. Our
results suggest that hyperactivation of mTORC1 induced by excess glucose results in
increased energy demand and in the generation of metabolic factors that can lead to basal
insulin hypersecretion. Therefore, targeting mitochondrial pyruvate metabolism and /or
mTORC1 signaling could potentially lead to specific therapies to control
hyperinsulinemia and diabetes progression.
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Porovnání embryotoxického účinku inzulinu a glukozy metodou CHEST. / The comparation of embryotoxical effect of insulin and glucose by the method CHEST.Turková, Aneta January 2011 (has links)
If gravid women suffer from diabetes,their unborn children have 10x higher risk of development of malformation,prenatal and postnatal death and post partum complications than children of women belonging to healthy population.The main and very controversial potential teratogenic factors are glucose and insulin.However,there are very ambivalent opinions on which one of these two substances causes damage to embryo. Therefore,the aim of this diploma thesis was to contribute to solving of this problem and test direct embryotoxicity of insulin and glucose. For solving of this issue, the so-called CHEST.The principle of this method is creation of a window in eggshell and consequent subgerminal or intraamnial application of the substance being tested.Embryos were tested from the second until the sixth incubation day.Firstly, two types of insulin were injected.Injected doses varied between 3µg/3µl to 0,003µg/3µl. Then glucose was tested,with dosage of 300µg/3µl and 30µg/3µl. Embryotoxic effect was detected for both types of insulin. The beginning of embryotoxicity line of insulin's lies between the dosage of 0,03µg/3µl and 0,003µg/3µl. From embryotoxic effect, death of embryos predominated over development of congenital malformations. Only after application on the second incubation day, there was increased...
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Self-Control in Overweight and Obese Individuals: The Relationship of Dispositional Self-Control and Blood GlucoseEdwards, Kate 08 1900 (has links)
Currently, the etiology of obesity is conceptualized as a confluence of environmental, socioeconomic, behavioral, biological and genetic factors. With regard to behavioral factors, some have suggested that a failure of self-control may contribute to the difficulty of an overweight/obese individual because of their inability to resist food or maintain physical activity. Recent research proposed that self-control could be described as similar to a muscle that can be fatigued. Thus, if an individual engages in a self-control task they have lessened ability to utilize self-control on a subsequent task. Theory also suggests self-control may be fueled by a finite resource, identified as blood glucose. The role blood glucose plays is important to understand, especially in overweight and obese populations, as they may be more likely to be insulin resistant. In effect overweight and obese individuals are less likely to adequately process glucose. Therefore overweight/obese individuals might react to self-control tasks differently than normal weight individuals. Participants who were considered normal weight, overweight, and obese were recruited from the UNT research pool. They answered questions about their trait self-control in daily life and engaged in either a task that required them to exert self-control (e.g., resist crossing out a letter unless criteria is met) or a control task (e.g., cross out a letter without restriction). All participants then engaged in a subsequent self-control task to assess if engaging in the initial self-control task reduced performance on the subsequent self-control task compared to the control task. The current research findings were not in line with previous research, in that a depletion effect in self-control was not observed; in neither the normal weight individuals nor the overweight and obese groups. There were several limitations that may have contributed to these findings including; higher DSC than observed in the general population and a possible adaptation effect due to the duration of the self-control tasks, which is in keeping with subsequently published research.
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Analys av mikro-polyvinylalkoholbubblor (PVA-MB) med kontaktfri konduktivitetsdetektor (CCD) efter kapillärelektrofores (CE) separation / Analysis of substances with Contactless Conductivity Detector (CCD) after Capillary Electrophoresis (CE)BERGMAN, EMMA, JUN, YAMAZAKI, HAMMAM, TIMOUR, Rodrigo Fachal, Garcia Maynez January 2015 (has links)
This study evaluated the possible uses for a custom-made Capillary Electrophoresis Contactless Conductivity Detector (CE-CCD). One of the key objectives was to determine whether measurements of conductivity with the device could replace UV-spectroscopy to analyze a range of samples, in particular PVA-MB and monosaccharides. Furthermore, to determine the feasibility of using the specific device as a substitute for UV-spectroscopy analysis, two commercial reference devices were used: one contact based conductivity detector and one potentiostat. Changes in resistance and voltage drops of samples containing the analytes were used to determine whether the analysis with the custom made CE-CCD could replace analysis with UV-spectroscopy. The signal from the PVA-MB compared to variation in the signal of the background electrolyte was discovered to be too great for CE-CCD to be applied as a substitute for UV-spectroscopy. However both monosaccharides analyzed in the study, glucose and galactose could be detected. Glucose could accurately be detected down to 50 μM and galactose down to 25 μM. A semi-empirical calculation estimated a lower limit of 5 μM for glucose and roughly 8 μM for galactose. PVA-MB could not be detected with the custom made CE-CCD while the monosaccharides can be detected in a range low enough to allow the detector to replace UV-spectroscopy for analysis. The best measurements taken with the detector were not as low as the best data found for UV-spectroscopy, but similar electrochemical applications were found to have reached similar or better values. Further development of the detector may lower its limit of detection to approach and possibly exceed the better measurements taken with UV-spectroscopy.
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Development of a rapid assessment method for the glycaemic indexGibson, Nicolette 24 June 2011 (has links)
The glycaemic index (GI) is a measurement used to classify foods according to their potential for raising blood glucose levels. The GI of a foodstuff is generally measured by determining the increment in blood glucose concentration after the consumption of a test meal over a set period of time and comparing it with an isoglucosidic control meal (normally white bread or glucose) and expressed as a percentage within a group of individuals (in vivo). Rapid analysis methods (in vitro) are being developed and evaluated worldwide, and in many cases the values obtained have correlated well with the GI values determined by in vivo methods. The criticism against rapid analysis methods is that the methods do not provide numerical GI values. Proposed labelling legislation in South Africa recommends that suppliers should only indicate if the product has a high, intermediate or low GI. The purpose of this study was to investigate existing rapid assessment methods for the prediction of GI, and develop such a method for South Africa to be used by food producers as a screening tool during product development in line with the newly proposed national labelling requirements. The preliminary studies on the developed rapid assessment method indicated good repeatability (CV 0.78%), reproducibility and precision (CV 3.5%). Further comparative trials indicated that the in vitro method accurately predicts the GI category of Almera potatoes (Solanum Tuberosum L. cultivar Almera) and Gero fat free litchi and raspberry flavoured yoghurt, in line with results found from in vivo analysis. Significant inter-laboratory variability of in vivo analysis of GI values obtained for the Almera potato cultivar was found, and the need for future alignment of methodology and sample preparation is recommended./p> / Dissertation (MSc)--University of Pretoria, 2010. / Food Science / unrestricted
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High Glucose Distinctively Regulates Ca<sup>2+</sup> Influx in Cytotoxic T Lymphocytes Upon Target Recognition and Thapsigargin StimulationZou, Huajiao, Yang, Wenjuan, Schwär, Gertrud, Zhao, Renping, Alansary, Dalia, Yin, Deling, Schwarz, Eva C., Niemeyer, Barbara A., Qu, Bin 01 December 2020 (has links)
No description available.
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A Good Sugar, D-Mannose, Suppresses Autoimmune DiabetesShi, Yun Bo, Yin, Deling 25 September 2017 (has links)
It is well known that too much sugar uptake causes many health problems, including diabetes and obesity (Lustig et al. in Nature 482:27-29, 2012). However, a team of researchers led by Dr. Wanjun Chen of the National Institute of Dental and Craniofacial Research (NIDCR), National Institutes of Health (NIH), USA, have recently shown that d-mannose, a naturally occurring C-2 epimer of glucose is likely beneficial to human health. Their studies have revealed that supraphysiological levels of d-mannose that are safely achievable via drinking-water supplementation can be preventive and therapeutic to experimental autoimmune diabetes and asthmatic lung inflammation (Zhang et al. in Nat Med 23:1036-1045, 2017).
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