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Política de saúde mental política de segurança: manicômio judiciário, entre o hospital psiquiátrico e a prisão

Costa, Maria Izabel Sanches 22 April 2009 (has links)
Made available in DSpace on 2016-04-25T20:22:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maria Izabel Sanches Costa.pdf: 7821633 bytes, checksum: c864063665dd0fb83a3ec0c4334cff44 (MD5) Previous issue date: 2009-04-22 / Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / This dissertation aims to genealogically analyze the approach of legal and psychiatric discourses in defense of the insane criminal restraint in regard to security measure issues and they internment in Manicômios Judiciários (a Judiciary Mental Health Hospital), currently known as the Hospitals of Custody and Psychiatric Treatment (HCPT). Since the appearance of the psychiatrist in court, the figure of the insane criminal emerged as a freak that needs to be studied, treated and normalized. Thus, the knowledge of criminal psychiatry led health policies to approach the security policies as a way to suppress these dangerous individuals, removing them from the social living, legitimized by the concept of social dangerousness. Indeed, they were taken to the State custody, for the maintenance of order and the social welfare through the execution of the security measure. This work tried to investigate the technical procedures of power that produces a disciplinary control over the body, in regard to gestures, attitudes and behavior of insane criminals. From a study of the different historical phases of Manicômio Judiciário de Franco da Rocha, it was shown that the notion of dangerous individuals, and its proposal for the model of treatment / custody, changes in each current socio-political discourse / Esta dissertação tem por objetivo analisar genealogicamente a aproximação dos discursos jurídico e psiquiátrico, em defesa da contenção do louco criminoso, no que tange à problemática da medida de segurança e à internação nos Manicômios Judiciários, atualmente conhecidos como Hospitais de Custódia e Tratamento Psiquiátrico (HCTP). A partir do aparecimento do psiquiatra nos tribunais, a figura do louco criminoso emergiu como um anormal que necessita ser estudado, tratado e normalizado. Desse modo, o saber da psiquiatria penal levou as políticas de saúde, legitimadas pelo conceito de periculosidade a aproximarem-se das políticas de segurança, como uma forma de reprimir esses indivíduos perigosos, retirando-os do convívio social. Com efeito, eles passam à custódia do Estado, em prol da manutenção da ordem e do bem-estar da sociedade através da imputação da medida de segurança. Neste trabalho, procurou-se investigar os procedimentos técnicos de poder que realizam um controle disciplinar do corpo, em relação aos gestos, atitudes, comportamento dos loucos criminosos. A partir de um estudo das diferentes fases históricas do Manicômio Judiciário de Franco da Rocha, demonstrou-se que tanto a noção de indivíduo perigoso, bem como o modelo tratamento/custódia, modificam-se em cada discurso sócio-político vigente
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Política de saúde mental política de segurança: manicômio judiciário, entre o hospital psiquiátrico e a prisão

Costa, Maria Izabel Sanches 22 April 2009 (has links)
Made available in DSpace on 2016-04-26T14:57:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Maria Izabel Sanches Costa.pdf: 7821633 bytes, checksum: c864063665dd0fb83a3ec0c4334cff44 (MD5) Previous issue date: 2009-04-22 / Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / This dissertation aims to genealogically analyze the approach of legal and psychiatric discourses in defense of the insane criminal restraint in regard to security measure issues and they internment in Manicômios Judiciários (a Judiciary Mental Health Hospital), currently known as the Hospitals of Custody and Psychiatric Treatment (HCPT). Since the appearance of the psychiatrist in court, the figure of the insane criminal emerged as a freak that needs to be studied, treated and normalized. Thus, the knowledge of criminal psychiatry led health policies to approach the security policies as a way to suppress these dangerous individuals, removing them from the social living, legitimized by the concept of social dangerousness. Indeed, they were taken to the State custody, for the maintenance of order and the social welfare through the execution of the security measure. This work tried to investigate the technical procedures of power that produces a disciplinary control over the body, in regard to gestures, attitudes and behavior of insane criminals. From a study of the different historical phases of Manicômio Judiciário de Franco da Rocha, it was shown that the notion of dangerous individuals, and its proposal for the model of treatment / custody, changes in each current socio-political discourse / Esta dissertação tem por objetivo analisar genealogicamente a aproximação dos discursos jurídico e psiquiátrico, em defesa da contenção do louco criminoso, no que tange à problemática da medida de segurança e à internação nos Manicômios Judiciários, atualmente conhecidos como Hospitais de Custódia e Tratamento Psiquiátrico (HCTP). A partir do aparecimento do psiquiatra nos tribunais, a figura do louco criminoso emergiu como um anormal que necessita ser estudado, tratado e normalizado. Desse modo, o saber da psiquiatria penal levou as políticas de saúde, legitimadas pelo conceito de periculosidade a aproximarem-se das políticas de segurança, como uma forma de reprimir esses indivíduos perigosos, retirando-os do convívio social. Com efeito, eles passam à custódia do Estado, em prol da manutenção da ordem e do bem-estar da sociedade através da imputação da medida de segurança. Neste trabalho, procurou-se investigar os procedimentos técnicos de poder que realizam um controle disciplinar do corpo, em relação aos gestos, atitudes, comportamento dos loucos criminosos. A partir de um estudo das diferentes fases históricas do Manicômio Judiciário de Franco da Rocha, demonstrou-se que tanto a noção de indivíduo perigoso, bem como o modelo tratamento/custódia, modificam-se em cada discurso sócio-político vigente
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Paul Adolf Näcke (1851-1913) - vielseitiger sächsischer Psychiater und Gelehrter: Leben und Werk

Wolff, Karsten 26 June 2024 (has links)
Paul Adolf Näcke wird am 23. Januar 1851 als Sohn eines deutschen Musikers und dessen aus der Schweiz stammenden Ehefrau Elise, geb. Baillet in St. Petersburg geboren. Wie durch eine aufgefundene Familienchronik mit einem über 13 Generationen zurückreichenden Stammbaum belegt werden kann, entstammt er einem bäuerlichen Geschlecht aus dem sächsischen Erzgebirge. Nach dem Abitur schreibt sich Näcke an der Medizinischen Fakultät in Leipzig ein. 1872 wechselt er an die Universität Würzburg, wo er mit seiner Dissertation Über Darmperforation im Typhus abdominalis 1873 mit „summa cum laude“ promoviert wird. 1874 geht er zurück an die Leipziger Universität und besteht dort sein Staatsexamen 1874 mit „vorzüglich gut“. Daraufhin hospitiert der junge Arzt an verschiedenen Pariser Hospitälern, wahrscheinlich auch unter Charcot am Hôspital de la Salpêtrière. Nach Dresden zurückgekehrt, absolviert er 1874-1875 einen Weiterbildungsabschnitt als Assistenzarzt bei Franz von Winckel an der Königlichen Entbindungsanstalt in Dresden-Friedrichstad. Im Anschluss wird Näcke am städtischen Krankenhaus Danzig tätig und wechselt 1877 für ein halbes Jahr nach Königsberg. Dort arbeitet er unter der Leitung von Meschede, einem Verfechter des Griesingerschen Dogmas 'Geisteskrankheiten sind Gehirnkrankheiten' und betreut die Irrenabteilungen der städtischen Kliniken ärztlich mit. Später lässt sich Näcke mit wenig Erfolg erst in Dresden, später in Stolpen (Sächs. Schweiz) als praktischer Arzt und Geburtshelfer nieder. Notgedrungen bewirbt er sich daraufhin um eine Stelle als Anstaltsarzt im Sächsisch-Königlichen Irrendienst und wird 1880 als Hilfsarzt in der Irrenversorganstalt Colditz angestellt. Nach neun Jahren im Sächsischen Staatsdienst wird Näcke 1889 noch im Status eines einfachen Anstaltsarztes an die Landesanstalt Hubertusburg nach Wermsdorf versetzt, die in dieser Zeit auf ca. 1800 Kranke anwächst und damit zur größten in Sachsen wird. Hier beginnt er, inspiriert von den Veröffentlichungen Lombrosos, mit verschiedenen kriminalanthropologischen Untersuchungen. Mit seiner Teilnahme am 3. Kriminalanthropologie-Kongress in Brüssel betritt der Psychiater aus der sächsischen Provinz 1892 unter den Augen wissenschaftlicher Koryphäen wie Liszt oder Benedikt die internationale Bühne der Wissenschaft mit einem mutigen Statement gegen die Lombrososchen Thesen vom geborenen Verbrecher. 14 Jahre nach Eintritt in den Sächsischen Irrendienst wird Näcke 1894 zum Oberarzt der Hubertusburger Männeranstalt A ernannt. 1901 erhält er den Titel eines Medizinalrats. 1902 wird er zum ärztlichen Vorstand der Anstalt A und Direktoriumsmitglied befördert. In Anerkennung seiner im Inn- und Ausland beach-teten wissenschaftlichen Arbeit wird ihm 1909 eine Titularprofessur verliehen, was für einen sächsischen Anstaltsarzt ungewöhnlich ist. Erst nach nochmaliger, nachdrücklicher persönlicher Intervention bei Geh. Rat Apelt im MDI erfüllt sich mit der Berufung zum Direktor der Landesanstalt Colditz im Juli 1912 Näckes sehnlichster Wunsch schließlich doch. Aber schon im Juni 1913 muss er sich wegen eines Herzleidens in das Sanatorium Oberschreiberhau (i. Riesengebirge) begeben. Die Kur scheint zunächst an-zuschlagen. Doch der genesende Näcke übernimmt sich bei einer mehrtägigen Kammwanderung. Völlig überanstrengt kehrt er heim und die Krankheit nimmt nun rasch ihren Lauf. Am 18. August 1913 stirbt Paul Adolf Näcke an einem Herzinfarkt im Kreise seiner Familie.Haupttriebkraft für Näckes Arbeiten auf kriminalanthropologischem Gebiet ist die offensiv geführte Auseinandersetzung mit Lombroso und dessen Anhängern der Scuola positiva di diritto penale. Dabei weist der Hubertusburger Irrenarzt wiederholt auf die methodischen Unzulänglichkeiten und die teils spekulativen Schluss-folgerungen des italienischen Professors bzgl. dessen Postulaten eines reo nato und einer prostitutia nate als (weibliche) Entsprechung des (männlichen) Verbrechertums hin. Näcke legt mit der 1894 erschienenen Monografie Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe die erste Studie zur Frauenkriminalität in Deutschland vor. Darin betont er die Wichtigkeit, den Verbrecher nicht mehr nur fast ausschließlich als Objekt der Rechtspflege, sondern auch als Subjekt im medizinischen Sinne zu sehen. Aufgrund umfangreicher eigener Untersuchungen kommt er zum Ergebnis, dass sich weder die Existenz des geborenen Verbrechers noch ein spezieller Verbrechertypus beweisen lassen. Es ist ein Verdienst Näckes, immer wieder die entscheidende Bedeutung sozialer Faktoren bei der Entstehung des Verbrechens betont zu haben. Er fasst diese Kausalitäten in die Gleichung: „±individueller Faktor ± Milieu = Verbrecher“. Dies lässt Näcke eine Verbesserung der öffentlichen Hygiene und der Erwerbsverhältnisse fordern, worin er eine Aufgabe für die soziale Politik des Staates sieht. Er spricht sich für den Schutz von Schwangeren vor schwerer körperlicher Arbeit und im Kampf gegen die Trunksucht für eine Monopolisierung der Spirituosen und die Einrichtung von Trinkerasylen von Staats wegen aus. Dreh- und Angelpunkt aller Reformbestrebungen ist für ihn jedoch das Familienleben als bestem Schutz und Grundstein einer soliden Erziehung, womit der zunehmenden Vergnügungs-, Spiel- und Trinksucht entgegenzuarbeiten sei. Die rassenhygienischen Arbeiten und Schlussfolgerungen Näckes sind im Kontext der allgemeinen Entwicklungen in Wissenschaft und Gesellschaft mit den damals weit verbreiteten Untergangsszenarien und insbesondere im Zusammenhang mit der Entstehung des Sozialdarwinismus zu lesen. Der sächsische Anstaltsarzt ist überzeugter Anhänger der Auffassung, dass das Prinzip der Auslese im Kampf ums Dasein in der menschlichen Zivilisation genauso gilt wie in der Natur. Näcke jedoch aufgrund seiner rassenhygienischen Vorschläge als einen Vordenker und geistigen Wegbereiter der Euthanasieverbrechen im Dritten Reich zu bezeichnen wäre eine wissenschaftlich nicht haltbare Spekulation. Das Verdienst Näckes bei der Etablierung des neuen Fachgebietes der Sexualpsychologie und -pathologie besteht neben seinen Bemühungen um sexuelle Aufklärung in der Gesellschaft auch in seinem nachdrücklichen Eintreten für die Entkriminalisierung und -pathologisierung der Homosexualität, womit er seiner Zeit weit voraus ist. Zahlreich sind auch seine Beiträge auf dem Gebiet der forensischen Psychiatrie. Die Implikationen der Ergebnisse seiner kriminalanthropologischen Forschungen für die angestrebten Reformen des Strafrechts entsprechen den auch heute noch gültigen forensischen Kriterien. Näcke versteht sich nicht nur als Arzt sondern als Universalgelehrter und bearbeitet verschiedene Gebiete, neben seinem Hauptfach der Psychiatrie auch die Jurisprudenz, das Gefängniswesen, die Theologie, Religionsgeschichte, Pädagogik, Soziologie, Evolutionsbiologie u.a.. Das nötigt umso mehr Respekt ab, wenn man bedenkt, dass er sich diese Kenntnisse als Anstaltsarzt ohne universitäre Anbindung und zusätzlich zu seinen umfangreichen alltäglichen ärztlichen Aufgaben aneignen musste. Aufgrund seiner Vielsprachigkeit und seinen erfolgreichen Bemühungen, Publikationen in europäischen Fachzeitschriften zu platzieren, gehört er zu seinen Lebzeiten zu den bekanntesten und meistgelesenen deutschen Psychiatern weltweit. Näcke war ein vielsprachiger, belesener, allgemeingebildeter Arzt und Gelehrter. Von der Vielzahl der von ihm bearbeiteten Themen legen mehrere Monografien, ein von ihm anhand eigener Präparationen erstellter Hirnatlas und ca. 2000 Zeitschriftenartikel, kleinere Mitteilungen, Autoreferate und Besprechungen ebenso Zeugnis ab, wie seine umfangreiche Korrespondenz mit Kollegen auf der ganzen Welt. Als Schwerpunkte seines wissenschaftlichen Schaffens kristallisierten sich im Ergebnis der Recherchen zu dieser Arbeit die Gebiete von Kriminalanthropologie und Kriminologie und damit in enger Beziehung stehend die Degenerations- und „Entartungslehre“ sowie die Forensische Psychiatrie, die Sexualforschung unter besonderer Berücksichtigung der Homosexualität, die Psychologie, hier mit dem Fokus auf der Traumdeutung und der Auseinandersetzung mit der aufkommenden Psychoanalyse und die Arbeiten zur progressiven Paralyse heraus. Paul Adolf Näcke zählt als Arzt und Universalgelehrter zweifellos zu den Protagonisten der Psychiatrie in der sächsischen, deutschen und europäischen Medizingeschichte in der Zeit der Wende vom 19. in das 20. Jahrhundert. In seinen Anschauungen, seiner praktischen Tätigkeit als Irren-Arzt und seinen unzähligen Publikationen brechen sich gleichsam wie in einem Prisma die zeitgenössigen Ent-wicklungen in Gesellschaft, Kultur, Wissenschaft, besonders jedoch der Psychiatrie als einer sich eigenständig entwickelnden medizinischen Fachdisziplin. Unbestreitbar hat Näcke den wissenschaftlich Diskurs seiner Zeit in vielfältiger Weise belebt und damit einen wertvollen Beitrag für die Entwicklung des psychiatrischen Faches und seiner Grenzgebiete geleistet.:Inhaltsverzeichnis Band I 4 1 Einleitung 7 1.1 Begründung des Themas 7 1.2 Stand der Forschung 7 1.3 Methodik und Quellenbeschreibung 10 2 Die Entstehung der wissenschaftlichen Psychiatrie 14 3 Biografische und berufliche Entwicklung Näckes 25 3.1 Familiäre Herkunft Paul Adolf Näckes 25 3.2 Kindheit und Jugend 31 3.3 Assistentenjahre und Niederlassung 36 3.3.1 Als junger Assistenzarzt in Frankreich 36 3.3.2 Als Externer am Königlichen Entbindungsinstitut in Dresden 37 3.3.3 Studienreise nach Italien 39 3.3.4 An städtischen Krankenhäusern in Ostpreußen 39 3.3.5 Zwei gescheiterte Niederlassungen 41 4 Exkurs zur sächsischen Psychiatriegeschichte 42 4.1 Entstehung der staatlichen Irrenfürsorge in Sachsen 42 4.2 Entwicklung der Anstaltspsychiatrie in Sachsen 1806-1880 46 4.2.1 Zucht-, Waisen- und Armenhaus Waldheim 1806 46 4.2.2 Heil- und Verpflegungsanstalt Sonnenstein 1811 47 4.2.3 Irren-Versorganstalt Colditz 49 4.2.4 Irren-Versorganstalt zu Hubertusburg 49 4.2.5 Weiterer Ausbau der stationären Versorgungsstrukturen bis 1913 50 4.3 Anstaltspsychiatrie vs. Universitätspsychiatrie 52 5 Als Arzt im Königlich-Sächsischen Irrendienst 55 5.1 Näckes Bewerbung im Königlich-Sächsischen Irrendienst 56 5.2 Als Hilfsarzt an der Landesanstalt Colditz 58 5.3 Ausbildung als Irrenarzt auf dem Sonnenstein 59 5.4 Rückkehr nach Colditz 60 Inhaltsverzeichnis Band I 5 5.5 Aufstieg zum Anstaltsoberarzt in Hubertusburg 62 5.5.1 Die Heil- und Pflegeanstalt Hubertusburg 62 5.5.2 Anstaltsleben und Organisation der Beamten und Angestellten 66 5.5.3 Die Patienten 66 5.5.4 Therapiemethoden in der Anstalt 68 5.5.5 Näckes Leben und Wirken in Hubertusburg 71 5.6 Berufung als Direktor nach Colditz 107 5.6.1 Endlich am Ziel 107 5.6.2 Die Aufgaben eines Anstaltsdirektors 109 5.6.3 Kurze schwere Krankheit und Tod 109 6 Das wissenschaftliche Werk Näckes 114 6.1 Näcke als deutscher Protagonist der Kriminalanthropologie 115 6.1.1 Die Entstehung der Kriminalanthropologie 115 6.1.2 Erste kriminalanthropologische Untersuchungen 119 6.1.3 Näckes Selbstzeugnis als Kriminalanthropologe 119 6.1.4 Monografie „Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe“ 121 6.1.5 Die Auseinandersetzung mit Lombrosos „geborenem Verbrecher“ 128 6.1.6 Die Diskussion um die moral insanity 138 6.1.7 Publizistische Tätigkeit auf kriminalanthropologischem Gebiet 144 6.2 Näcke und die Lehre von Degeneration und „Entartung“ 151 6.2.1 Die Degenerationstheorie Morels 151 6.2.2 Die Degenerationslehre in der deutschsprachigen Psychiatrie 153 6.2.3 Näckes Ausformung der Degenerations- und „Entartungslehre“ 156 6.2.4 Näckes Auseinandersetzung mit dem Kulturpessimismus 165 6.3 Näckes rassenhygienische Überlegungen 169 6.3.1 Die Degenerationslehre im Lichte Darwins Evolutionstheorie 170 6.3.2 Entstehung des Sozialdarwinismus 172 6.3.3 Rezeption des Darwinismus in Medizin und Psychiatrie 174 6.3.4 Monistenbund und gesellschaftliche Etablierung der Rassenhygiene 177 6.3.5 Näcke als Vertreter einer Entwicklungs-Ethik 179 6.3.6 Bevölkerungspolitik und soziale Hygiene 184 6.3.7 Die Frage der Rassenungleichheit 184 6.3.8 Bekämpfung der „Entartung“ zum Schutz des „Volkskörpers“ 190 6.4 Näcke und die Erforschung der progressiven Paralyse 209 6.4.1 Das klinische Bild der progressiven Paralyse bei Neurosyphilis 210 6.4.2 Historisches zur Syphilis resp. Progressiven Paralyse 211 6.4.3 Die progressive Paralyse in der Geschichte der Psychiatrie 212 6.4.4 Forschungsstand zur progressiven Paralyse um 1880 213 6.4.5 Näckes Arbeiten zur progressiven Paralyse 216 6.5 Näcke als Sexualforscher 231 6.5.1 Allgemeine sexualpsychologische und -pathologische Themen 233 6.5.2 Gesundheitliche Folgen sexueller Abstinenz 234 6.5.3 Schwangerschaft und Geisteskankheiten 236 Inhaltsverzeichnis Band I 6 6.5.4 Näckes Arbeiten zur Homosexualität 238 6.5.5 Inauguration des Narzissmusbegriffs durch Näcke 250 6.5.6 Näcke und die „Frauenfrage“ 253 6.6 Näckes Bearbeitung psychologischer Themen 256 6.6.1 Besprechungen im Archiv für Kriminalanthropologie 256 6.6.2 Religionspsychologische Themen 257 6.6.3 Näckes Traumdeutung 261 6.7 Auseinandersetzung mit der psychoanalytischen Bewegung 263 6.7.1 Die Kontroverse zur Traumdeutung zwischen Näcke und Freud 264 6.7.2 Briefwechsel Näcke - Freud 266 6.7.3 Die „Angelegenheit Näcke“ 267 6.7.4 Näckes Kritik an der modernen Übertreibung der Sexualität 268 6.8 Beiträge zur Entwicklung der forensischen Psychiatrie 272 6.8.1 Die forensische Beurteilung von Straftätern 272 6.8.2 Forderung nach Entkriminalisierung der Homosexualität 273 6.8.3 Die forensische Beurteilung des Schwangerschaftsabbruchs 274 6.8.4 Forensische Sachverständigentätigkeit 275 6.8.5 Näckes Eintreten für Gefängnisreformen 275 6.8.6 Die Begriffsschöpfung des „erweiterten Suizids“ 278 6.8.7 Plädoyer für die Todesstrafe in Ausnahmefällen 279 6.8.8 Sonstige forensische Arbeiten Näckes 281 6.9 Ethnologische und mediko-historische Beiträge 282 6.10 Näcke als Wissenschaftsjournalist und sonstige Themen 284 7 Reputation Näckes und Rezeption seiner Arbeiten 291 7.1 Mitgliedschaften in wissenschaftlichen Gesellschaften 291 7.2 Rezeption und Reichweite von Näckes Werk 291 7.3 Verankerung in der deutschen Psychiatrieszene 295 7.4 Nekrologe 296 8 Würdigung und Auseinandersetzung mit Leben und Werk Näckes 300 9 Ausblick und künftige Forschungsaufgaben 313 10 Zusammenfassung 314 / Paul Adolf Näcke, the son of a German musician and his Swiss wife, was born in 01.23.1851 in St. Petersburg. The family moved to Dresden in Saxony (Germany) when Näcke is five years old. After graduating from High school in 1870, he studied medicine in Leipzig and Würzburg. Afterwards he worked as a medical assistant in various Paris-ian clinics. After different internships and two failed attempts to establish his own medical office, he applied out of necessity as doctor to the Royal-Saxonian Psychiatry. In 1880 Näcke was employed as assistant at the mental institution “Irrenversorganstalt Colditz.” After one year, he is transferred to “Sonnenstein.” Näcke returns to Colditz in 1883. In 1886 he marries the barely twenty-year-old Helene. From the very beginning their mar-riage proves to be difficult. Despite severe disappointments, Helene stays loyal towards her husband and turns out to be a congenial partner. After having been working for the state of Saxony for nine years, Näcke was transferred to the Saxonian state institute “Hubertusburg” in Wermsdorf, which inhabits approximately 1800 mental patients, and thus, was becoming the largest mental hospital in Saxony. At “Hubertusburg,” Näcke started miscellaneous criminal-anthropological examinations, whose results he presented at the 3rd Congress of Criminal-Anthropology in Brussels in 1892. This congress also marks the beginning of his international reputation and carrier. Not until after 14 years of working for the Saxonian State, Näcke is promoted to be a chief resident, receives the title of a medical officer of health in 1901. In 1902 he becomes a member of the medical board of the mental institution “Hubertusburg” and the director of the clinic’s psychiatric ward A. In recognition of his scholarly work, which had gained attention both within Germany and abroad, he is granted a titular professorship in 1909. In July 1912, Näcke is appointed medical director of the clinic “Irrenversorganstalt Colditz.” Shortly after, in August 1813, Näcke dies from a heart condition. During his lifetime, Näcke published various monographs, an atlas of the brain, consist-ing of his own preparations, about 2000 scholarly articles in the field of criminology and criminal-anthropology, as well as forensic psychiatry, sexology, and psychology. The scholarly dispute with Lombroso and his Scuola positiva di diritto penale was the driving force for Näcke to pursue work in the field of criminal-anthropology. Näcke openly criticized Lombroso’s methodological inadequacies and his conclusions concerning the reo nato and the prostitutia nate. Näcke was the first one in Germany to publish on female crime. In his monograph Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe, he suggests that the criminal is not only subject to jurisdiction, but also has to be acknowledged as a patient and concludes that something like a ‘natal criminal’ does not exist. On the contrary, Näcke consistently stresses the significance of social factors and develops the following equation: „±individual factor ± milieu = criminal.” This assumption leads Näcke to demand improvement of public hygiene and working conditions, which, according to Näcke, is the duty of the state and its social politics. Next to Lombroso, Krafft-Ebing and Ellis, Näcke was one of the leading European theorists on degeneration in his day. In accordance with the zeitgeist, Näcke considered malformation a pathological intermediate state be-tween health and sickness, as a deficient physiologic-psychological function. The Saxonian psychiatrist believes his own comprehensive test results to confirm the degenerative origin of the progressive paralysis and held on to his hypothesis that the ab ovo damaged brain is a conditio sine qua non for the emergence of paralysis. The eugenic work of Näcke has to be located in the context of the emergence of social Darwinism. The fatal synthesis between a social darwinistic view on society and the pos-tulate of Spencers evolutionary ethic was linked by Näcke to his degeneration hypothesis. This leads him to predict serious consequences. So he advocated castration and sterilization to stop the phenomenon of degeneration. His view is strengthened by the reception of the eugenic movement in both the U.S. and Europe around the turn of the century. To categorize Näcke as a pioneer and precursor of the euthanasia crimes of the National socialist regime is, however, unsustainable, in particular since he opposed eugenically justified homicide. Näcke contributes to the new emerging field of sexual psychology and pathology by attempting to introduce sex education to larger parts of society and decriminalize and depathologize homosexuality. In addition, Näcke concerned himself with the emerging psychoanalytical movement. He appreciated various writings by Sigmund Freud, in particular, Freud’s contribution to research on the unconscious. However, Näcke opposed the tendencies to exaggerate the sexual. Due to his early death, Näcke’s monograph on dream interpretation remains incomplete. Concerning the field of forensic psychiatry, Näcke advocated new forensic criteria as part of the penal reform, which are in place up until now: People suffering from mental illness should legally considered to be not responsible for their actions. However, the majority of criminals have been corrupted by their social milieu, and thus should be considered responsible for their actions. Furthermore, Näcke requested that mentally ill criminals are placed into special institutions outside of penitentiaries, similar to forensic clinics nowadays. Innocuous, wrongly sentenced mentally ill persons should be rehabilitated and if possible released from prison. During his lifetime Näcke was wellknown and one of the most widely read German psy-chiatrists across the globe. His polemical disputes and his unsystematical, sometimes superficial or even speculative approach towards research, however, led to him being controversially debated among his contemporaries. Since 1930 Näcke has been fallen into oblivion. Parts of Näcke’s work, however, are retained until today in the field of crim-inology, forensic psychiatry and sexology. An example is the coinage of the well-estab-lished terms “narcissism” and “murder-suicide” in these fields. Näcke undeniably stimu-lated the academic discourse and the research community in various ways. He provided a significant contribution not only in the field of psychiatry, but also to several newly emerging fields around the turn of the century.:Inhaltsverzeichnis Band I 4 1 Einleitung 7 1.1 Begründung des Themas 7 1.2 Stand der Forschung 7 1.3 Methodik und Quellenbeschreibung 10 2 Die Entstehung der wissenschaftlichen Psychiatrie 14 3 Biografische und berufliche Entwicklung Näckes 25 3.1 Familiäre Herkunft Paul Adolf Näckes 25 3.2 Kindheit und Jugend 31 3.3 Assistentenjahre und Niederlassung 36 3.3.1 Als junger Assistenzarzt in Frankreich 36 3.3.2 Als Externer am Königlichen Entbindungsinstitut in Dresden 37 3.3.3 Studienreise nach Italien 39 3.3.4 An städtischen Krankenhäusern in Ostpreußen 39 3.3.5 Zwei gescheiterte Niederlassungen 41 4 Exkurs zur sächsischen Psychiatriegeschichte 42 4.1 Entstehung der staatlichen Irrenfürsorge in Sachsen 42 4.2 Entwicklung der Anstaltspsychiatrie in Sachsen 1806-1880 46 4.2.1 Zucht-, Waisen- und Armenhaus Waldheim 1806 46 4.2.2 Heil- und Verpflegungsanstalt Sonnenstein 1811 47 4.2.3 Irren-Versorganstalt Colditz 49 4.2.4 Irren-Versorganstalt zu Hubertusburg 49 4.2.5 Weiterer Ausbau der stationären Versorgungsstrukturen bis 1913 50 4.3 Anstaltspsychiatrie vs. Universitätspsychiatrie 52 5 Als Arzt im Königlich-Sächsischen Irrendienst 55 5.1 Näckes Bewerbung im Königlich-Sächsischen Irrendienst 56 5.2 Als Hilfsarzt an der Landesanstalt Colditz 58 5.3 Ausbildung als Irrenarzt auf dem Sonnenstein 59 5.4 Rückkehr nach Colditz 60 Inhaltsverzeichnis Band I 5 5.5 Aufstieg zum Anstaltsoberarzt in Hubertusburg 62 5.5.1 Die Heil- und Pflegeanstalt Hubertusburg 62 5.5.2 Anstaltsleben und Organisation der Beamten und Angestellten 66 5.5.3 Die Patienten 66 5.5.4 Therapiemethoden in der Anstalt 68 5.5.5 Näckes Leben und Wirken in Hubertusburg 71 5.6 Berufung als Direktor nach Colditz 107 5.6.1 Endlich am Ziel 107 5.6.2 Die Aufgaben eines Anstaltsdirektors 109 5.6.3 Kurze schwere Krankheit und Tod 109 6 Das wissenschaftliche Werk Näckes 114 6.1 Näcke als deutscher Protagonist der Kriminalanthropologie 115 6.1.1 Die Entstehung der Kriminalanthropologie 115 6.1.2 Erste kriminalanthropologische Untersuchungen 119 6.1.3 Näckes Selbstzeugnis als Kriminalanthropologe 119 6.1.4 Monografie „Verbrechen und Wahnsinn beim Weibe“ 121 6.1.5 Die Auseinandersetzung mit Lombrosos „geborenem Verbrecher“ 128 6.1.6 Die Diskussion um die moral insanity 138 6.1.7 Publizistische Tätigkeit auf kriminalanthropologischem Gebiet 144 6.2 Näcke und die Lehre von Degeneration und „Entartung“ 151 6.2.1 Die Degenerationstheorie Morels 151 6.2.2 Die Degenerationslehre in der deutschsprachigen Psychiatrie 153 6.2.3 Näckes Ausformung der Degenerations- und „Entartungslehre“ 156 6.2.4 Näckes Auseinandersetzung mit dem Kulturpessimismus 165 6.3 Näckes rassenhygienische Überlegungen 169 6.3.1 Die Degenerationslehre im Lichte Darwins Evolutionstheorie 170 6.3.2 Entstehung des Sozialdarwinismus 172 6.3.3 Rezeption des Darwinismus in Medizin und Psychiatrie 174 6.3.4 Monistenbund und gesellschaftliche Etablierung der Rassenhygiene 177 6.3.5 Näcke als Vertreter einer Entwicklungs-Ethik 179 6.3.6 Bevölkerungspolitik und soziale Hygiene 184 6.3.7 Die Frage der Rassenungleichheit 184 6.3.8 Bekämpfung der „Entartung“ zum Schutz des „Volkskörpers“ 190 6.4 Näcke und die Erforschung der progressiven Paralyse 209 6.4.1 Das klinische Bild der progressiven Paralyse bei Neurosyphilis 210 6.4.2 Historisches zur Syphilis resp. Progressiven Paralyse 211 6.4.3 Die progressive Paralyse in der Geschichte der Psychiatrie 212 6.4.4 Forschungsstand zur progressiven Paralyse um 1880 213 6.4.5 Näckes Arbeiten zur progressiven Paralyse 216 6.5 Näcke als Sexualforscher 231 6.5.1 Allgemeine sexualpsychologische und -pathologische Themen 233 6.5.2 Gesundheitliche Folgen sexueller Abstinenz 234 6.5.3 Schwangerschaft und Geisteskankheiten 236 Inhaltsverzeichnis Band I 6 6.5.4 Näckes Arbeiten zur Homosexualität 238 6.5.5 Inauguration des Narzissmusbegriffs durch Näcke 250 6.5.6 Näcke und die „Frauenfrage“ 253 6.6 Näckes Bearbeitung psychologischer Themen 256 6.6.1 Besprechungen im Archiv für Kriminalanthropologie 256 6.6.2 Religionspsychologische Themen 257 6.6.3 Näckes Traumdeutung 261 6.7 Auseinandersetzung mit der psychoanalytischen Bewegung 263 6.7.1 Die Kontroverse zur Traumdeutung zwischen Näcke und Freud 264 6.7.2 Briefwechsel Näcke - Freud 266 6.7.3 Die „Angelegenheit Näcke“ 267 6.7.4 Näckes Kritik an der modernen Übertreibung der Sexualität 268 6.8 Beiträge zur Entwicklung der forensischen Psychiatrie 272 6.8.1 Die forensische Beurteilung von Straftätern 272 6.8.2 Forderung nach Entkriminalisierung der Homosexualität 273 6.8.3 Die forensische Beurteilung des Schwangerschaftsabbruchs 274 6.8.4 Forensische Sachverständigentätigkeit 275 6.8.5 Näckes Eintreten für Gefängnisreformen 275 6.8.6 Die Begriffsschöpfung des „erweiterten Suizids“ 278 6.8.7 Plädoyer für die Todesstrafe in Ausnahmefällen 279 6.8.8 Sonstige forensische Arbeiten Näckes 281 6.9 Ethnologische und mediko-historische Beiträge 282 6.10 Näcke als Wissenschaftsjournalist und sonstige Themen 284 7 Reputation Näckes und Rezeption seiner Arbeiten 291 7.1 Mitgliedschaften in wissenschaftlichen Gesellschaften 291 7.2 Rezeption und Reichweite von Näckes Werk 291 7.3 Verankerung in der deutschen Psychiatrieszene 295 7.4 Nekrologe 296 8 Würdigung und Auseinandersetzung mit Leben und Werk Näckes 300 9 Ausblick und künftige Forschungsaufgaben 313 10 Zusammenfassung 314
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Kriminologiese ontleding van manlike observasiegevalle / A criminological analysis of male observation cases

Ladikos, Anastasios, 1948- 06 1900 (has links)
Afrikaans text / The purpose of this study was to retrospectively analyze a group of observation cases referred to a psychiatric institution through the criminal justice system by means of certain measuring instruments in order to determine on which grounds some of the cases were classified as criminals and others as state patients. The sample for the purposes of this investigation consisted of one hundred and forty-two cases referred to the Weskoppies hospital for psychiatric observation during 1988 to 1994. The measuring instruments were the South African Wechsler intelligence scale, the Rorschach projective technique and an information schedule which was used for the purpose of gathering biographical information and personal details of each particular case. The data collected through these instruments was statistically analyzed utilising frequencies and crosstabulations, chi-square tests, t-tests, correspondence analyses, factor analyses and regression analyses. The findings of this investigation revealed that crimes concerning personal relations and property crimes were more committed by criminals than state patients while crimes concerning communal life were encountered more amongst state patients than criminals. Non-person-directed crimes of violence were encountered proportionally more amongst state patients who had a history of substance abuse than in criminals with a similar history. State patients who had a history of substance abuse were proportionally more prosecuted on account of person-directed-crimes of violence than criminals with a similar history. The predictive measuring instrument developed by means of regression analysis indicated as important predictors three subtests of the South African Wechsler intelligence scale namely general information, digit-symbol substitution and picture arrangement as well as the variable "previous psychiatric treatment". The following recommendations were also made: The current endeavour to adapt the South African Wechsler intelligence scale for all population groups needs to be maintained and this adaptation should also be pursued in each country where the scale is used or was used in the past. It is advisable to draw up certain profiles of specific offenders by means of the Rorschach projective technique while the testing procedure should preferably be undertaken by the same researcher. Provision should be made that the accused be declared as state patients only on account of serious and violent crimes while the courts should have the right in appropriate cases to charge the accused with detention in accordance with chapter three of the Mental Health Act. The testimony of criminologists and psychologists should be added to the testimony of psychiatrists especially in cases of accountability or diminished accountability. The proposed predictive model may be further refined and adapted through the use of a larger, nation-wide sample resulting in the inclusion of a greater number of observation cases and variables. Due to the accelerating rate of revision associated with The DSM­ IV manual and the fact that its validity is questioned, ethically responsible psychiatrists, psychologists and criminologists are obligated to identify practices and procedures which threaten to misinform the legal system. / Die doel van hierdie studie was om aan die hand van bepaalde meetinstrumente retrospektief 'n groep observasiegevalle wat deur die regstelsel na 'n psigiatriese inrigting verwys is, te ontleed, sodat daar vasgestel kon word op watter gronde sekere van die gevalle as misdadigers en ander as staatspasiente geklassifiseer is. Die steekproef vir die doeleindes van hierdie ondersoek het bestaan uit honderd twee-en-veertig gevalle wat vanaf 1988 tot 1994 na Weskoppieshospitaal vir psigiatriese waarneming verwys is. Die meetinstrumente wat gebruik is, was die Suid-Afrikaanse Wechsler-intelligensieskaal, die Rorschach-projeksietegniek en 'n inligtingskedule wat biografiese inligting en persoonlike besonderhede van elke besondere geval ingewin het. Die gegewens wat uit hierdie meetinstrumente versamel is, is statisties verwerk met behulp van frekwensies en kruistabellerings, chi­ kwadraattoetse, t-toetse, korrespondensie-analises, faktoranalises en regressie-ontledings. Die bevindinge van die ondersoek het aan die lig gebring dat persoonverhoudings- en eiendomsmisdrywe meer deur misdadigers as staatspasiente gepleeg word, terwyl gemeenskapslewe misdrywe meer by staatspasiente as misdadigers voorgekom het. Nie-persoonsgerigte geweldsmisdrywe het verhoudingsgewys meer onder staatspasiente met 'n geskiedenis van substansmisbruik as by misdadigers met 'n soortgelyke geskiedenis voorgekom. Staatspasiente met 'n geskiedenis van substansmisbruik is ook verhoudingsgewys meer as misdadigers met 'n soortgelyke geskiedenis weens persoonsgerigte geweldsmisdrywe aangekla. Die voorspellingsmeetinstrument wat met behulp van die regressie ontledings ontwikkel is, het drie subtoetse van die Suid­ Afrikaanse Wechsler-intelligensieskaal naamlik algemene inligting, syfersimboolvervanging en prentrangskikking asook die veranderlike "vorige psigiatriese behandeling" as die belangrikste voorspellers uitgewys. Die volgende aanbevelings word ook hiermee gemaak: Daar moet volgehou word met die huidige poging om die Suid­ Afrikaanse Wechsler-intelligensieskaal vir alle bevolkingsgroepe in Suid-Afrika aan te pas asook met die aanpassing van die meetskaal vir elke land wat dit tans gebruik of in die verlede gebruik het. Dit is raadsaam om met behulp van die Rorschach projektiewe tegniek bepaalde profiele ten opsigte van spesifieke oortreders op te stel terwyl die toetsingsproses verkieslik deur dieselfde ondersoeker waargeneem word. Daar moet seker gemaak word dat beskuldigdes slegs in die geval van ernstige en gewelddadige misdade tot staatspasiente verklaar word, terwyl die howe die bevoegdheid kry om in geskikte gevalle te beveel dat beskuldigdes ingevolge Hoofstuk 3 van die Wet op Geestesgesondheid aangehou moet word. Die getuienis van kriminoloe en sielkundiges behoort bygevoeg te word by die van psigiaters en wel in gevalle waar toerekeningsvatbaarheid of verminderde toerekeningsvatbaarheid ter sprake is. Die voorgestelde voorspellingsmodel kan verder verfyn en aangepas word deurdat 'n groter, landwye steekproef van alle observasiegevalle getrek word wat uiteraard 'n groter aantal veranderlikes sal insluit. Weens die versnellingstempo van hersiening met betrekking tot die DSM-IV handleiding en die feit dat sy betroubaarheid bevraagteken word, word aanbeveel dat eties verantwoordelike gedrag aan die kant van psigiaters, sielkundiges en kriminoloe gevolg word sodat praktyke en prosedures wat die regstelsel kan benadeel, geidentifiseer kan word. / Criminology and Security Studies / D.Litt. et Phil. (Kriminologie)
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Etické aspekty opatrovnictví / Ethical aspects of guardianship

ŠIMKOVÁ, Petra January 2017 (has links)
This thesis discusses the issues of public guardianship in the current practical and legal context. It deals with human rights, the question of the limitation of incapacitation, and the conditions that must be met. I present here, what the different types of guardians are, or what are the rights and obligations of a guardian. I think about the ethical issues in conjunction with guardianship, that relate to human dignity and freedom. In conclusion, through talks I'm trying to look into practice of public guardianship and determine what problems the public guardians deal with.
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Kriminologiese ontleding van manlike observasiegevalle / A criminological analysis of male observation cases

Ladikos, Anastasios, 1948- 06 1900 (has links)
Afrikaans text / The purpose of this study was to retrospectively analyze a group of observation cases referred to a psychiatric institution through the criminal justice system by means of certain measuring instruments in order to determine on which grounds some of the cases were classified as criminals and others as state patients. The sample for the purposes of this investigation consisted of one hundred and forty-two cases referred to the Weskoppies hospital for psychiatric observation during 1988 to 1994. The measuring instruments were the South African Wechsler intelligence scale, the Rorschach projective technique and an information schedule which was used for the purpose of gathering biographical information and personal details of each particular case. The data collected through these instruments was statistically analyzed utilising frequencies and crosstabulations, chi-square tests, t-tests, correspondence analyses, factor analyses and regression analyses. The findings of this investigation revealed that crimes concerning personal relations and property crimes were more committed by criminals than state patients while crimes concerning communal life were encountered more amongst state patients than criminals. Non-person-directed crimes of violence were encountered proportionally more amongst state patients who had a history of substance abuse than in criminals with a similar history. State patients who had a history of substance abuse were proportionally more prosecuted on account of person-directed-crimes of violence than criminals with a similar history. The predictive measuring instrument developed by means of regression analysis indicated as important predictors three subtests of the South African Wechsler intelligence scale namely general information, digit-symbol substitution and picture arrangement as well as the variable "previous psychiatric treatment". The following recommendations were also made: The current endeavour to adapt the South African Wechsler intelligence scale for all population groups needs to be maintained and this adaptation should also be pursued in each country where the scale is used or was used in the past. It is advisable to draw up certain profiles of specific offenders by means of the Rorschach projective technique while the testing procedure should preferably be undertaken by the same researcher. Provision should be made that the accused be declared as state patients only on account of serious and violent crimes while the courts should have the right in appropriate cases to charge the accused with detention in accordance with chapter three of the Mental Health Act. The testimony of criminologists and psychologists should be added to the testimony of psychiatrists especially in cases of accountability or diminished accountability. The proposed predictive model may be further refined and adapted through the use of a larger, nation-wide sample resulting in the inclusion of a greater number of observation cases and variables. Due to the accelerating rate of revision associated with The DSM­ IV manual and the fact that its validity is questioned, ethically responsible psychiatrists, psychologists and criminologists are obligated to identify practices and procedures which threaten to misinform the legal system. / Die doel van hierdie studie was om aan die hand van bepaalde meetinstrumente retrospektief 'n groep observasiegevalle wat deur die regstelsel na 'n psigiatriese inrigting verwys is, te ontleed, sodat daar vasgestel kon word op watter gronde sekere van die gevalle as misdadigers en ander as staatspasiente geklassifiseer is. Die steekproef vir die doeleindes van hierdie ondersoek het bestaan uit honderd twee-en-veertig gevalle wat vanaf 1988 tot 1994 na Weskoppieshospitaal vir psigiatriese waarneming verwys is. Die meetinstrumente wat gebruik is, was die Suid-Afrikaanse Wechsler-intelligensieskaal, die Rorschach-projeksietegniek en 'n inligtingskedule wat biografiese inligting en persoonlike besonderhede van elke besondere geval ingewin het. Die gegewens wat uit hierdie meetinstrumente versamel is, is statisties verwerk met behulp van frekwensies en kruistabellerings, chi­ kwadraattoetse, t-toetse, korrespondensie-analises, faktoranalises en regressie-ontledings. Die bevindinge van die ondersoek het aan die lig gebring dat persoonverhoudings- en eiendomsmisdrywe meer deur misdadigers as staatspasiente gepleeg word, terwyl gemeenskapslewe misdrywe meer by staatspasiente as misdadigers voorgekom het. Nie-persoonsgerigte geweldsmisdrywe het verhoudingsgewys meer onder staatspasiente met 'n geskiedenis van substansmisbruik as by misdadigers met 'n soortgelyke geskiedenis voorgekom. Staatspasiente met 'n geskiedenis van substansmisbruik is ook verhoudingsgewys meer as misdadigers met 'n soortgelyke geskiedenis weens persoonsgerigte geweldsmisdrywe aangekla. Die voorspellingsmeetinstrument wat met behulp van die regressie ontledings ontwikkel is, het drie subtoetse van die Suid­ Afrikaanse Wechsler-intelligensieskaal naamlik algemene inligting, syfersimboolvervanging en prentrangskikking asook die veranderlike "vorige psigiatriese behandeling" as die belangrikste voorspellers uitgewys. Die volgende aanbevelings word ook hiermee gemaak: Daar moet volgehou word met die huidige poging om die Suid­ Afrikaanse Wechsler-intelligensieskaal vir alle bevolkingsgroepe in Suid-Afrika aan te pas asook met die aanpassing van die meetskaal vir elke land wat dit tans gebruik of in die verlede gebruik het. Dit is raadsaam om met behulp van die Rorschach projektiewe tegniek bepaalde profiele ten opsigte van spesifieke oortreders op te stel terwyl die toetsingsproses verkieslik deur dieselfde ondersoeker waargeneem word. Daar moet seker gemaak word dat beskuldigdes slegs in die geval van ernstige en gewelddadige misdade tot staatspasiente verklaar word, terwyl die howe die bevoegdheid kry om in geskikte gevalle te beveel dat beskuldigdes ingevolge Hoofstuk 3 van die Wet op Geestesgesondheid aangehou moet word. Die getuienis van kriminoloe en sielkundiges behoort bygevoeg te word by die van psigiaters en wel in gevalle waar toerekeningsvatbaarheid of verminderde toerekeningsvatbaarheid ter sprake is. Die voorgestelde voorspellingsmodel kan verder verfyn en aangepas word deurdat 'n groter, landwye steekproef van alle observasiegevalle getrek word wat uiteraard 'n groter aantal veranderlikes sal insluit. Weens die versnellingstempo van hersiening met betrekking tot die DSM-IV handleiding en die feit dat sy betroubaarheid bevraagteken word, word aanbeveel dat eties verantwoordelike gedrag aan die kant van psigiaters, sielkundiges en kriminoloe gevolg word sodat praktyke en prosedures wat die regstelsel kan benadeel, geidentifiseer kan word. / Criminology and Security Studies / D.Litt. et Phil. (Kriminologie)
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Sociální služby a jejich dostupnost v Pardubickém kraji, případová studie okresu Ústí nad Orlicí / Social services and their accessibility in Pardubicky region, case study of microregion Usti nad Orlici

Langrová, Žaneta January 2015 (has links)
The aim of this master thesis is analysing the accessibility of social services in Pardubicky region and analysing the accessibility of social services in the area around the town of Usti nad Orlici. In the theoretical part of this thesis is the definition of social politics and principles and models of social politics. Next, this thesis describes models of social politics in the selected states of EU- in Sweden, Germany, Great Britain, France and Slovakia. Following of this section follows description of the social politics and system of social services (definition, quality standards and types of the social services) in the Czech Republic. The last section of the theoretical part compares legislations of the social services in the Czech Republic,France and Slovakia. The practical part of this thesis is focused on social services in Pardubicky region. The introduction of the practical part describes the planning of social services in Pardubicky region. The next section analyse the accessibility of social services for different groups in Pardubicky region. More detailed analyses of accessibility of social services in Pardubicky region is focused on area around the town of Usti nad Orlici
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In Search of Asylum: A Road Trip through the History of American Mental Health Care

Polhamus, Andrew John January 2021 (has links)
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