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Geração de microbolhas monodispersas utilizando o óleo de girassol como revestimento lipídico

Araújo Filho, Walter Duarte de 16 April 2013 (has links)
Programa de Apoio à Capacitação Docente (PAC) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) / As microbolhas foram inicialmente introduzidas como agentes de contraste para ultrassonografia. Elas são capazes de modificar a relação de sinal-ruído em imagens, melhorando assim a avaliação da informação clínica sobre o tecido humano. Desenvolvimentos recentes têm demonstrado a viabilidade do uso destas bolhas como portadores na entrega localizada de fármacos. Nos dispositivos microfluídicos utilizados para a geração das microbolhas, elas são formadas na interface gás-líquido por meio de um processo de estrangulamento. O dispositivo que utiliza estas funcionalidades pode produzir microbolhas com uma pequena dispersão de tamanho em uma única etapa. O dispositivo T-junction proposto para a geração de microbolhas, foi fabricado utilizando a técnica de impressão 3D. O óleo de girassol foi utilizado como camada lipídica de revestimento das microbolhas. Foram levantadas curvas de distribuição do diâmetro das microbolhas em relação ao número de eventos (microbolhas geradas em um intervalo de tempo), bem como realizados estudos da estabilidade das microbolhas de diferentes diâmetros geradas a partir de uma mesma fase líquida com viscosidade conhecida, para avaliar a viabilidade da utilização destas como veículos carreadores de fármacos. As curvas de distribuição normal encontradas com pequena dispersão em relação ao diâmetro validam o processo de geração das microbolhas com baixo coeficiente de variação percentual, isto é, 0,4-1,90%. Os resultados indicaram que o dispositivo microfluídico concebido pode ser utilizado para a produção de microbolhas monodispersas usando óleo de girassol como uma matriz lipídica de revestimento. Em relação à estabilidade, a população de microbolhas tendo o ar como fase gasosa permaneceu estável durante 217 minutos para microbolhas com um diâmetro médio de 313,0 μm. Esta estabilidade foi reduzida para 121 minutos para microbolhas com diâmetro médio menor (73,7 μm). As microbolhas mostraram-se estáveis por períodos de tempo suficientemente longos para aplicações clínicas, mesmo utilizando o ar como fase gasosa. A estabilidade das microbolhas pode ser melhorada com a utilização de gases biocompatíveis de massas molares mais elevadas e menor permeabilidade relativa em relação à água (PFB ou PFC). Foram também realizados estudos para caracterizar os padrões de fluxo, enfatizando a região onde as microbolhas eram geradas, além do levantamento do mapa de regime de fluxo para a região supracitada. Os resultados mostraram objetivamente as características dinâmicas do processo de geração, fornecendo indicações precisas dos parâmetros físicos relacionados com a produção de microbolhas monodispersas voltadas para aplicações clínicas. / Microbubbles were initially introduced as contrast agents for ultrasound examinations as they are able to modify the signal-to-noise ratio in imaging, thus improving the assessment of clinical information on human tissue. Recent developments have demonstrated the feasibility of using these bubbles as drug carriers in localized delivery. In micro fluidics devices used for microbubbles generation, the bubbles are formed at the liquid gas interface through a strangulation process. A device that uses these features can produce microbubbles with small size dispersion in a single step. A T-junction micro fluidic device constructed using 3D prototyping was made for the production of mono dispersed microbubbles. These microbubbles use sunflower oil as a lipid layer. Were raised distribution curves of the diameter of the microbubbles in the number of events (microbubbles generated in a time interval). Stability studies for microbubbles with different diameters generated from a liquid phase of the same viscosity was conducted to evaluate whether microbubbles have the potential to be used as drug carriers. The biocompatibility of the coating layer, the ability to withstand pressure variations are essential for the microbubbles to be safely used in the role of drug transporters. The normal distribution curves found with small dispersion in relation to the diameter validates the process of generation of microbubbles with a low percentage coefficient of variation e, i.e., from 0.4 to 1.90%. The results indicated that the microfluidic device conceived can be used to produce microbubbles with low percentage coefficient of variation, using sunflower oil as a coating matrix. The population of microbubbles with air as the gas phase remained stable for 217 minutes for microbubbles with a mean diameter of 313.0 m. This stability decreased to 121 minutes for microbubbles with smaller mean diameter (73.7 m). These carrier units shown to be stable for periods of time long enough for clinical applications, even when using air as gaseous phase. The stability of the microbubbles can be improved with the use of biocompatible gases of higher molar mass and lower permeability relative to water (PFB or PFC). Studies were also performed to characterize the flow patterns where the region emphasizing the microbubbles was generated and a survey map flow regime in the region mentioned above. The results objectively illustrate the dynamic of the bubble generation process providing accurate indications of the physical parameters related to the production of microbubbles monodisperse oriented to clinical applications.
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Nefropatia induzida por contraste em pacientes submetidos a angioplastia primÃria no infarto agudo do miocÃrdio / Contrast-induced nephropathy after primary angioplasty for acute myocardial infarction

JOAQUIM DAVID CARNEIRO NETO 24 June 2015 (has links)
IntroduÃÃo: A prevenÃÃo da nefropatia induzida por contraste (NIC) à difÃcil nas situaÃÃes de emergÃncia tornando essenciais estudos sobre NIC em pacientes submetidos à angioplastia de urgÃncia. Objetivo: Determinar a incidÃncia e fatores associados à NIC em pacientes com infarto agudo do miocÃrdio (IAM) submetidos à angioplastia nas primeiras 12 horas apÃs inÃcio dos sintomas. MÃtodos: Foram estudados 201 casos consecutivos de IAM com supradesnivelamento do segmento ST com menos de 12 horas de evoluÃÃo. Todos os pacientes foram submetidos ao mesmo protocolo de angioplastia. A NIC foi definida como elevaÃÃo absoluta da creatinina de pelo menos 0,5 mg/dL e/ou aumento relativo da creatinina de 25% em relaÃÃo ao valor basal no perÃodo entre 48 e 72 horas apÃs a administraÃÃo do contraste. As variÃveis que diferiram entre os pacientes com e sem NIC na anÃlise univariada foram analisadas por regressÃo logÃstica. Resultados: A amostra foi formada por 135 (67,2%) homens e 66 (32,8%) mulheres com idade mÃdia de 66,6  11,7 anos. A incidÃncia de NIC foi de 23,8%. Na anÃlise univariada os pacientes com NIC eram mais idosos e com maior frequÃncia de fraÃÃo de ejeÃÃo do ventrÃculo esquerdo ≤ 40% e da classificaÃÃo Killip ≥ 2. Na anÃlise multivariada nÃo foram encontrados preditores independentes de NIC. ConclusÃo: A NIC acomete  dos pacientes com IAM submetidos à angioplastia sem variÃveis preditoras. Esse resultado ressalta a necessidade de medidas preventivas para NIC apÃs uso de contraste em angioplastia de urgÃncia. / Introduction: The prevention of contrast-induced nephropathy (CIN) is difficult in emergency situations, making it essential to study CIN in patients submitted to urgent angioplasty. Objective: To determine the incidence and associated factors to CIN in patients with myocardial infarction (MI) submitted to primary angioplasty in the first 12 hours after onset of symptoms. Methods: We studied 201 consecutive cases of MI with ST-segment elevation with less than 12 hours of evolution. All patients were submitted to the same angioplasty protocol. CIN was defined as an absolute increase of creatinine of at least 0.5 mg/dL and/or a relative increase of creatinine of 25% in relation to baseline in a period between 48 and 72 hours after contrast administration. The variables that differed between patients with and without CIN in univariate analysis were analyzed by logistic regression. Results: The sample was formed by 135 (67.2%) men and 66 (32.8%) women, with mean age of 66.6  11.7 years. The incidence of CIN was 23.8%. In univariate analysis the patients with CIN were older and had higher frequency of left ventricular ejection fraction ≤ 40% and Killip classification ≥ 2. In multivariate analysis, we did not find independent predictors of CIN. Conclusion: CIN occurred in  of the patients with MI submitted to angioplasty without predictor variables. This finding highlights the need for CIN preventive measures after contrast use in emergency angioplasty.
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A deficiência de vitamina D é um potencial fator de risco para nefrotoxicidade induzida por contraste / Vitamin D deficiency is a potential risk factor for contrast-induced nephropathy

Weverton Machado Luchi 25 February 2015 (has links)
A nefrotoxicidade induzida por contraste (NIC) é responsável por cerca de 11% de todas as causas de injúria renal aguda no ambiente hospitalar e tem sido atribuída exclusivamente aos contrastes iodados. Contudo, os contrastes à base de gadolínio recentemente estão sendo reportados como potenciais indutores de nefrotoxicidade em pacientes de alto risco. A fisiopatologia da NIC está relacionada à geração de hipóxia na medula renal vinculada à disfunção endotelial, e ao estresse oxidativo, alterações que têm sido fortemente associadas à deficiência de vitamina D (dVD), condição que encontra-se altamente prevalente na população atual, mesmo em países de clima tropical. O objetivo desse estudo foi testar a hipótese de que a dVD é um potencial fator de risco para NIC. Para isso, ratos Wistar foram mantidos em dieta padrão ou livre de vitamina D por 30 dias. A seguir, CI (diatrizoato 76%), Gd (gadoterato de meglumina) ou soro fisiológico 0,9% foram infundidos por via endovenosa. Seis grupos foram avaliados (n=12/grupo): Sham, CI, Gd, dVD30, dVD30+CI e dVD30+Gd. Após 48h da infusão dos contrastes, os animais foram submetidos ao experimento de clearance de Inulina, para estimar o ritmo de filtração glomerular (RFG), a análise da expressão proteica no tecido renal de angiotensinogênio (AGT), renina e da óxido nítrico sintase endotelial (eNOS), e ao exame histológico. O estado redox foi avaliado por meio da medida das espécies reativas ao ácido tiobarbitúrico (TBARS, marcador de peroxidação lipídica), e dos níveis de glutationa reduzida (GSH, antioxidante endógeno) sistêmico e renal. Comparado ao grupo Sham, os animais dVD30 apresentaram menores níveis séricos de 25(OH)D total (3,96±0,8 vs. 44,87±1,7 ng/mL, p < 0,001), níveis semelhantes de cálcio e fósforo plasmáticos e aumento da expressão renal de AGT e renina. O RFG foi similar nos grupos Sham, CI e Gd. Entretanto, o RFG foi significantemente menor nos grupos dVD30+CI e dVD30+Gd e esta redução esteve associada ao aumento no tecido renal da expressão de AGT e à redução da eNOS, combinado à acentuada elevação da razão TBARS/GSH no tecido renal. Apesar da alteração na função renal com a infusão dos contrastes, a morfologia renal permaneceu preservada. Foram feitos dois grupos adicionais (n=5/grupo) mantidos em dVD por 60 dias. Após administração dos contrastes, uma maior queda do RFG foi observada, sugerindo que uma dVD mais prolongada agrava ainda mais a queda do RFG. Coletivamente, nossos resultados indicam que a dVD é um potencial fator de risco para NIC iodado e de gadolínio em consequência do desequilíbrio intrarrenal de substâncias vasoativas por meio da ativação do sistema renina-angiotensina e do estresse oxidativo / Contrast-induced nephropathy (CIN) account for about 11% of all causes of acute kidney injury in hospitalized patients and has been attributed exclusively to iodinated contrast media. However, gadolinium-based contrast agents are reported recently as potential inducers of nephrotoxicity in high risk patients. Pathophysiology of CIN is related to hypoxia in the renal medulla associated with endothelial dysfunction and oxidative stress, changes that have been strongly linked to vitamin D deficiency (VDD), condition that is highly prevalent in the current population, even in tropical countries. This study tested the hypothesis that VDD is a predisposing factor for iodinated and gadolinium contrast media nephrotoxicity. To this end, male Wistar rats were fed standard or vitamin D-free diet for 30 days (VDD30). Then, IC (diatrizoate 76%), Gd (gadoterate meglumine) or saline were administered intravenously and six experimental groups were obtained: Sham, IC, Gd, VDD30, VDD30+IC and VDD30+Gd. Renal hemodynamics, redox status, histological and immunoblot analysis were evaluated 48h after contrast or vehicle infusion. Compared to Sham, VDD30 rats presented lower levels of total 25(OH)D (3.96 +- 0.8 vs. 44.87 ± 1.7 ng/mL, p < 0,001), similar plasma levels of calcium and phosphorus and higher renal renin and angiotensinogen expression. Inulin clearance-based estimated glomerular filtration rate (GFR) was not different among Sham, IC and Gd groups. However, GFR was significantly reduced in VDD30+IC and VDD30+Gd groups and this reduction was associated with higher renal angiotensinogen and lower eNOS abundance combined with higher kidney thiobarbituric acid reactive substances and lower glutathione levels. Conversely, worsening of renal function was not accompanied by abnormalities on kidney structure or increased infiltration of inflammatory cells. Rats on a VDD for 60 days displayed a greater fall in GFR after contrast administration, suggesting that the longer the period of VDD, the worst the impact of contrast media on renal function. Collectively, our findings suggest that VDD is a potential risk factor for contrast nephropathy due to imbalance in intrarenal vasoactive substances by renin-angiotensin system activation and oxidative stress
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Recomendações operacionais para o serviço de enfermagem na tomografia computadorizada: subsídios para a organização do processo de trabalho

Santos, Sonia Regina Gonçalves dos January 2014 (has links)
Submitted by Fabiana Gonçalves Pinto (benf@ndc.uff.br) on 2016-06-01T18:28:06Z No. of bitstreams: 1 Sonia Regina Gonçalves dos Santos.pdf: 3014529 bytes, checksum: 002f404671a853dbcf1ce40bd8ab989d (MD5) / Made available in DSpace on 2016-06-01T18:28:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Sonia Regina Gonçalves dos Santos.pdf: 3014529 bytes, checksum: 002f404671a853dbcf1ce40bd8ab989d (MD5) Previous issue date: 2014 / Mestrado Profissional em Enfermagem Assistencial / Situação-problema: Este estudo tem como enfoque as atividades desenvolvidas pelos membros da equipe de enfermagem na Tomografia Computadorizada, onde são realizados exames que podem requerer o uso de contraste ou não. O objeto deste estudo é o processo de trabalho de enfermagem na unidade de Tomografia Computadorizada de um hospital universitário, que envolve orientações e procedimentos técnicos relacionados à realização dos exames e está articulado à segurança do paciente, principalmente, no que se refere à administração de contrastes e na prevenção de complicações consideradas evitáveis. Objetivos: Caracterizar o processo de trabalho da equipe de enfermagem na Unidade de Tomografia Computadorizada. Elaborar recomendações operacionais do serviço de enfermagem que facilitem a redução dos fatores de risco no pré, trans e pós-exames. Discutir os procedimentos que competem à equipe de enfermagem, estabelecendo sua articulação com os princípios da segurança do paciente. Bases conceituais: O processo de trabalho em saúde, com ênfase na caracterização de seus momentos e, especificamente do trabalho de enfermagem. Também, após busca bibliográfica, foram referenciados estudos sobre tomografia computadorizada e a atuação de enfermagem nessa unidade. Metodologia: Trata-se de um estudo de caso com abordagem qualitativa, desenvolvido na unidade de tomografia computadorizada, cujos sujeitos são os 10 membros da equipe de enfermagem. Os procedimentos de coleta de dados foram dois, a observação sistemática direta e a técnica da vinheta. Resultados e discussão: O processo de trabalho de enfermagem na tomografia computadorizada tem como finalidade a realização do exame agendado, considerando à segurança do paciente. O objeto deste trabalho é caracterizado pelas necessidades de saúde do paciente, no que se referem ao seu estado de saúde e comorbidades. Apresenta como instrumentos, o conhecimento técnico científico, a própria unidade de tomografia computadorizada e materiais utilizados nos procedimentos técnicos. As atividades da equipe de enfermagem são as orientações pré e pós exames e os procedimentos técnicos de enfermagem, sobretudo relacionados à administração do meio de contraste por via endovenosa. Considerações Finais: O trabalho de enfermagem pode ser o diferencial na unidade de Tomografia Computadorizada, tendo em vista que na coordenação das atividades, do ponto de vista gerencial, a enfermeira promove o trabalho com os meios necessários, ou seja, recursos humanos e materiais, organizando-os com foco num atendimento humanizado e seguro que visa o atendimento das necessidades de saúde dos pacientes. Assim, o produto deste estudo consiste num instrumento orientador que apresenta os momentos operacionais do trabalho de enfermagem articulados a segurança do paciente denominado “Recomendações Operacionais para o Serviço de Enfermagem na Tomografia Computadorizada”. / Problem situation: This study focus on activities undertaken by members of the nursing team in CT, where tests that may require the use of contrast or not. The object of this study is the process of nursing job in CT unit of a university hospital, which involves technical guidelines and procedures related to the conduct of examinations and is articulated to patient safety, especially with regard to the administration of contrast and prevention of complications considered preventable. Objectives: To characterize the working process of the nursing staff in the unit CT. Develop operational recommendations of the nursing services that facilitate the reduction of risk factors before, during and post-tests. Discuss the procedures that compete for the nursing staff, establishing its linkage with the principles of patient safety. Conceptual foundations: The work process in health, with emphasis on characterization of their moments, and specifically the nursing work. Also, after literature search, studies on CT and the role of nursing in this unit were referenced. Methodology: This is a case study with a qualitative approach, developed in computed tomography unit, whose subjects are the 10 members of the nursing team. The procedures for data collection were two direct and systematic observation technique vignette. Results and discussion: The process of nursing job in computed tomography aims at the realization of scheduled examinations, including patient safety. The object of this work is characterized by the patient's health needs, as they relate to your health status and comorbidities. Presents as instruments, scientific expertise, the unit of computed tomography and materials used in technical procedures. The activities of the nursing staff are the pre and post testing guidelines and technical nursing procedures, especially related to the administration of contrast medium intravenously. Final Thoughts: The nursing job can be the difference in the CT unit, considering that the coordination of activities, from a managerial perspective, the nurse promotes the work with the necessary means, as, human and material resources, arranging them in a focused and humane care insurance that aims to meet the patients’ heath needs. Thus, the product of this study is a guiding tool that displays the operating times of articulated nursing work for patient safety called "Operational Recommendations for the Nursing Service in CT."
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Binding of radiographic contrast media to serum proteins : a clinical and experimental investigation of their adverse effects through influence on active steroid hormone levels

Wirell, Staffan January 1982 (has links)
<p>S. 1-40: sammanfattning, s. 41-96: 5 uppsatser</p> / digitalisering@umu.se
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Njurstatus i samband med metforminbehandling och jodkontrast vid DT-undersökningar : En enkätstudie / Renal function in connection with metformin treatment and iodine contrast in CT-examinations

Karlsson, Matilda, Krakys, Evelina January 2020 (has links)
Metformin är förstahandsvalet för behandling av diabetes mellitus typ 2. Genom att öka känsligheten för insulin och minska leverns produktion av glukos har läkemedlet en framgångsrik effekt att sänka blodsockret hos diabetespatienter. Dosen metformin bör på grund av dess utsöndring via njuren anpassas efter patientens njurfunktion. Risken att drabbas av en njurskada efter tillförd jodkontrast administrerad i blodbanan har länge övervärderats och laktatacidos sekundärt till metforminbehandling och kontrastmedel är ovanlig. Därför har Svensk uroradiologisk förening (SURF) kommit med nya rekommendationer för rådande behandlingssituationer gällande metformin i samband med jodkontrastundersökningar. Syfte med studien är att kartlägga hur röntgenkliniker i Sverige arbetar med njurstatus och utsättande av metformin i samband med jodkontrastadministrerade DT-undersökningar med utgångspunkt i SURFs rekommendationer gällande metformin och jodkontrast. Studien är en enkätstudie med kvantitativ ansats som baseras på data från universitetssjukhus och medelstora sjukhus i Sverige. Resultat baseras på 34 klinikers svar och redovisas utifrån varje fråga. Resultatet visar klinikernas svarsfördelning och följsamhet i rekommendationerna. Slutsatsen av studien visar att klinikerna följer rekommendationerna övervägande bra. De flesta klinikerna värderar diabetes mellitus typ 2 patienters njurfunktion i samband med jodkontrastundersökningar.
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Vergleich der Ultraschallkontrastmittel Levovist und Sonovue verabreicht als Bolus und Infusionsapplikation bei Hunden

Himmelsbach, Peter 02 May 2006 (has links)
Vergleich der Ultraschallkontrastmittel Levovist und SonoVue verabreicht als Bolus und Infusionsapplikation bei Hunden. Klinik für Kleintiere, Veterinärmedizinische Fakultät, Universität Leipzig Eingereicht im Juni 2005 99 Seiten, 20 Abbildungen, 14 Tabellen, 217 Literaturstellen, 2 Anhänge. In der Veterinärmedizin existieren bisher kaum Veröffentlichungen über den klinischen Einsatz von Ultraschallkontrastmitteln, obwohl eine ähnliche Verbesserung von Spezifität und Sensitivität der sonographischen Diagnostik wie in der Humanmedizin denkbar ist. So war es Ziel dieser Arbeit, die Ultraschallkontrastmittel Levovist und SonoVue nach periphervenöser Bolus- und Infusionsapplikation bei Hunden zu vergleichen. Der Effekt dieser Substanzen wurde anhand der zeitabhängigen Intensitätsveränderungen des PW-Doppler-Audiosignals in der Aorta abdominalis untersucht. Die hierfür verwandten 48 Hunde stammten aus dem Patientengut der Klinik für Kleintiere der Veterinärmedizinischen Fakultät, Universität Leipzig und zeigten keine anamnestischen, klinischen oder sonographischen Hinweise auf eine Erkrankung. Sie wurden nach dem Zufallsprinzip vier Untersuchungsgruppen zu je zwölf Tieren zugeordnet Gruppe LB : Levovist Bolusapplikation - Gruppe SB : SonoVue Bolusapplikation Gruppe LI : Levovist Infusionsapplikation - Gruppe SI : SonoVue Infusionsapplikation Die Bolusgruppen erhielten 0,2 ml/kg Körpermasse Levovist in der Konzentration 300 mg/ml und 0,1 ml/kg Körpermasse SonoVue. Diese Mengen sind in den Infusionsgruppen in einer Rate von 0,1 ml/min/kg bei Levovist und 0,05 ml/min/kg bei SonoVue appliziert worden. Das Audiosignal des PW-Dopplers wurde anschließend mit einer für diesen Zweck konzipierten Analyseeinheit ausgewertet. Für jede Messreihe konnte so die Kontrastdauer über der Nulllinie, über 6, 12, 18 und 24 Dezibel, die maximale Signalverstärkung und die für die effektive Anzahl der streuenden Partikel stehende Fläche unter der Kurve über einem Niveau von 6, 12, 18 und 24 Dezibel ermittelt und eine gewisse Vergleichbarkeit der Untersuchungen ermöglicht werden. Die Mittelwerte der Parameter innerhalb der einzelnen Untersuchungsgruppen sind in Tabelle 14 angeführt. Die Dokumentation von einem Wert der Audiosignallautstärke pro Herzzyklus erlaubte die Erstellung und Beurteilung der Zeit-Verstärkungskurven für die jeweiligen Messreihen. Tab.14: Mittelwerte der bestimmten Parameter der einzelnen Untersuchungsgruppen. Levovist Bolus (Gruppe LB) Levovist Infusion (Gruppe LI) SonoVue Bolus (Gruppe SB) SonoVue Infusion (Gruppe SI) Parameter Kontrastdauer > Nulllinie [sek] 276,25 335,57 292,05 325,91 Kontrastdauer > 6 dB [sek] 166,42 239,92 223,17 260,25 Kontrastdauer > 12dB [sek] 95,67 133,17 164,17 196,92 Kontrastdauer > 18dB [sek] 20,50 -- 22,80 71,43 Maximale Signalverstärkung [dB] 19,84 16,28 19,68 18,53 AUC > 6 dB [dB*sek] 2154,17 2803,92 3160,83 3639 AUC > 12 dB [dB*sek] 1531 1819,67 2645,92 3073,42 AUC > 18 dB [dB*sek] 391,20 -- 460 1347 Bei Vergleich der Parameter zwischen den einzelnen Untersuchungsgruppen (Signifikanzniveau 1,25 %) konnte eine statistisch signifikant längere Kontrastdauer über der Nulllinie und über sechs Dezibel nach Infusionsapplikation gegenüber der Bolusapplikation von Levovist ermittelt werden. Die Bolusgabe von Levovist hingegen resultierte in signifikant höheren Maximalverstärkungen als bei kontinuierlicher Verabreichung der gleichen Substanz. Die Infusionsapplikation von SonoVue führte zu einer höheren Maximalverstärkung und größeren Fläche unter der Kurve über 12 Dezibel als bei Levovist. Bei Vergleich der beiden Bolusgruppen und bei Vergleich der beiden SonoVue Applikationsformen ergaben sich keine statistisch signifikanten Unterschiede. Um eine bessere Einschätzung der Eigenschaften des Signalverstärkers beziehungsweise der Applikationsform in wechselseitiger Unabhängigkeit zu ermöglichen, sind entsprechende Einzelgruppen zusammengefasst worden. Der statistische Vergleich der nach Signalverstärker zusammengefassten Gruppen (Signifikanzniveau 5 %) zeigte signifikant bessere Werte für SonoVue bei Verstärkungen über 12 Dezibel, der maximalen Signalverstärkung und der Fläche unter der Kurve über 6 und 12 Dezibel. Bei den nach Applikationsform zusammengefassten Gruppen führte die Infusion zu signifikant längerer Kontrastdauer über der Nulllinie und über 6 Dezibel, während bei Bolusapplikationen höhere Maximalverstärkungen resultierten. Unter den Bedingungen dieser Studie ist SonoVue dem Levovist in den genannten Verstärkungsparametern überlegen und zeigt auch in der Handhabung und Stabilitätsdauer der injektionsfertigen Suspension Vorteile. Bei zeitaufwendigen Untersuchungen kann durch eine kontinuierliche Verabreichung des Signalverstärkers der Kontrasteffekt zum Teil verlängert werden, birgt aber neben dem größeren apparativen Aufwand eine höhere Gefahr die akustischen Eigenschaften der Mikrobläschen negativ zu beeinflussen. Daher scheint sie insbesondere dann angezeigt, wenn die Bolusapplikation nicht zum Ziel führt. Mit den gewählten Dosierungen und Infusionsraten konnte bei allen Hunden eine deutliche Signalverstärkung erzielt werden. Somit erscheint ihr klinischer Einsatz in der Tiermedizin beispielsweise bei unzureichender nativer Signalintensität oder zur weiteren Charakterisierung sonomorphologisch pathologischer Strukturen möglich.
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Arzneimittel in Oberflächengewässern - Modellierung von 17a-Ethinylestradiol und jodhaltigen Röntgenkontrastmitteln in den Einzugsgebieten Ruhr und Main / Pharmaceuticals in surface waters - fate modelling of 17a-ethinyl estradiol and iodinated X-ray contrast media in the river basins Ruhr and Main

Kehrein, Nils 18 February 2015 (has links)
Die Europäische Wasserrahmenrichtlinie schuf einen rechtlichen Rahmen, der die Mitgliedsstaaten zum Schutz der Wasserressourcen verpflichtete. Das Ziel ist das Erreichen eines guten ökologischen und chemischen Zustandes der europäischen Gewässer. Ein besonderes Augenmerk fiel in jüngerer Zeit auf die Rolle von Arzneimitteln als unerwünschte Chemikalien in der Umwelt. Arzneimittelwirkstoffe und ihre Rückstände konnten in vielen europäischen Gewässern nachgewiesen werden. Über die Auswirkung einer chronischen Exposition von Wasserorganismen auf Arzneimittelwirkstoffen ist nur wenig bekannt. Das künstliche Östrogen 17a-Ethinylestradiol (EE2) sorgt für Kontroversen, da es zur Aufnahme in die Liste der prioritären Stoffe der Wasserrahmenrichtlinie vorgeschlagen wurde. Der dazugehörige vorgeschlagene Grenzwert für Oberflächengewässer beträgt 35 pg/L als Jahresdurchschnitts-Umweltqualitätsnorm (JD-UQN). Einerseits gibt es Zweifel, ob der Grenzwert eingehalten werden kann und andererseits ist die Analytik bisher nicht in der Lage, EE2-Konzentrationen in dieser Größenordnung verlässlich messen zu können. Da keine Messwerte zur Gewässerbelastung durch EE2 existieren, hatte meine Arbeit das Ziel, den Einfluss der Abflussvarianz auf die EE2-Konzentration im Wasser zu untersuchen und zu prüfen, ob die Einhaltung des Grenzwerts möglich ist. Der Eintrag und Verbleib von EE2 wurde mittels des räumlich expliziten Modellsystems GREAT-ER in den deutschen Einzugsgebieten Ruhr und Main modelliert. Die damit berechneten EE2-Frachten im Gewässer wurden benutzt, um an ausgewählten Messstellen eine Simulation der Variabilität der EE2-Konzentrationen zu ermöglichen. Dazu wurde die Abflussvariabilität an den Messstellen anhand von langjährigen Pegeldatenreihen geschätzt. Die Ergebnisse zeigen, dass insbesondere in den Hauptläufen der Flüsse mit deutlichen Überschreitungen der JD-UQN in den Monaten von Mai bis Oktober zu rechnen ist. Mittels Monte Carlo-Simulation wurde das Risiko quantifiziert, wie häufig die JD-UQN im Jahresmittel überschritten würde. Für die Messstellen im Hauptlauf des Mains und im Unterlauf der Ruhr wurde ermittelt, dass dort mit hoher Sicherheit die JD-UQN nicht eingehalten werden kann. Auch an Messstellen, die im Jahresmittel den Grenzwert nicht überschritten, konnten häufige Überschreitungen des Grenzwerts in den Sommermonaten beobachtet werden. Die Zeiträume waren dabei lang genug, um relevant für chronische Effekte auf Wasserorganismen zu sein. Die durch die Oberflächengewässerverordnung vorgegebene Überwachung der JD-UQN erscheint daher für EE2 nicht sinnvoll. In Deutschland werden große Mengen von jodhaltigen Röntgenkontrastmitteln (JRKM) verbraucht (rund 370 Tonnen in 2009), die unverändert und in gesamter Menge über das kommunale Abwasser in Oberflächengewässer gelangten. JRKM sind nach Stand der Forschung toxikologisch unbedenklich, stellen aber aufgrund der teilweise hohen Konzentrationen im Bereich von ug/L eine Gefahr für die Trinkwasserversorgung dar. Trotz der hohen Verbrauchsmenge war bisher wenig über Emissionsmuster und Verbrauch von JRKM bekannt. Ziel der Arbeit war es daher, Informationen über den Verbrauch in medizinischen Einrichtungen zu sammeln und ein geeignetes Modell zu identifizieren, mit dem der Eintrag von JRKM in die Umwelt modelliert werden kann. Zu diesem Zweck wurden Modellansätze aus der Literatur als auch ein selbstentwickelter Ansatz im Modellsystem GREAT-ER implementiert und in den Einzugsgebieten Main und Ruhr simuliert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Anzahl der Computertomographen als Proxygrößen zur räumlichen Aufteilung von JRKM-Emissionen verwendet werden kann. Rund zwei Drittel der jährlichen in Deutschland verbrauchten JRKM entfallen dabei nach eigenen Abschätzungen auf Krankenhäuser. Außerdem wurde gezeigt, dass der Nachweis von JRKM mittels Stichprobenmessungen in Gewässern und Kläranlagen in vielen Fällen keine belastbaren Aussagen liefert, da der Eintrag von wenig genutzten JRKM stark ereignisgetriebenen ist. Darüber hinaus konnten regionale Unterschiede in den Verbrauchsmengen identifiziert werden, die vermutlich auf lokal vorherrschende Präferenzen für einzelne JRKM zurück zu führen sind.
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Treatment Effect of CT-Guided Periradicular Injections in Context of Different Contrast Agent Distribution Patterns

Reuschel, Vera, Scherlach, Cordula, Pfeifle, Christian, Krause, Matthias, Struck, Manuel Florian, Hoffmann, Karl-Titus, Schob, Stefan 13 June 2023 (has links)
Acutely manifesting radicular pain syndromes associated with degenerations of the lower spine are frequent ailments with a high rate of recurrence. Part of the conservative management are periradicular infiltrations of analgesics and steroids. The purpose of this study is to evaluate the dependence of the clinical efficacy of CT-guided periradicular injections on the pattern of contrast distribution and to identify the best distribution pattern that is associated with the most effective pain relief. Using a prospective study design, 161 patients were included in this study, ensuring ethical standards. Statistical analysis was performed, with the level of statistical significance set at p = 0.05. A total of 37.9% of patients experienced significant but not long-lasting (four weeks on average) complete pain relief. A total of 44.1% of patients experienced prolonged, subjectively satisfying pain relief of more than four weeks to three months. A total of 18% of patients had complete and sustained relief for more than six months. A significant correlation exists between circumferential, large area contrast distribution including the zone of action between the disc and affected nerve root contrast distribution pattern with excellent pain relief. Our results support the value of CT-guided contrast injection for achieving a good efficacy, and, if necessary, indicative repositioning of the needle to ensure a circumferential distribution pattern of corticosteroids for the sufficient treatment of radicular pain in degenerative spine disease.
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Nanomedical Studies of Angiographic Contrast-Induced Renal and Vascular Injury: Clinical Implications

Dawoud, Hazem Elsaid 12 June 2018 (has links)
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