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Före och efter Trappan-modellen : En pilotstudie om psykiska, emotionella och beteendemässiga förändringar hos barn som upplevt pappas våld mot mammaFrohm, Ida, Hedström, Tove, Baglien, Maria January 2008 (has links)
<p>The Trappan Model is one of the most implemented treatment programs for children who have experienced domestic violence. This study undertakes a wider evaluation of the model through a pilot study. The approach is both quantitive and qualitative. Theory as well as the Strengths and Difficulties Questionnaire have been used to fulfil the aim. The design is pre-post. The respondents are thirteen children who have undergone Trappan treatment programs in Uppsala during 2007. Pre-tests and comparison groups have been used to ascertain the psychological, emotional and behavioural health of the children prior to treatment. It is evident that the children have fewer peer relationships than other children before treatment, positive changes have occurred after treatment regarding the active social development of the children.</p>
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Före och efter Trappan-modellen : En pilotstudie om psykiska, emotionella och beteendemässiga förändringar hos barn som upplevt pappas våld mot mammaFrohm, Ida, Hedström, Tove, Baglien, Maria January 2008 (has links)
The Trappan Model is one of the most implemented treatment programs for children who have experienced domestic violence. This study undertakes a wider evaluation of the model through a pilot study. The approach is both quantitive and qualitative. Theory as well as the Strengths and Difficulties Questionnaire have been used to fulfil the aim. The design is pre-post. The respondents are thirteen children who have undergone Trappan treatment programs in Uppsala during 2007. Pre-tests and comparison groups have been used to ascertain the psychological, emotional and behavioural health of the children prior to treatment. It is evident that the children have fewer peer relationships than other children before treatment, positive changes have occurred after treatment regarding the active social development of the children.
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Erfassung der Prävalenz psychischer Auffälligkeiten in einer pädiatrischen Inanspruchnahmepopulation und Beurteilung des Bedarfs kinder- und jugendpsychiatrischer Interventionen in Hinblick auf die Bildung von Kompetenzzentren für körperliche und seelische Gesundheit bei Kindern und JugendlichenStörmer, Fränzi 24 October 2012 (has links) (PDF)
Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wurden von Juli bis Oktober 2008 alle auf allgemeinpädiatrischen Stationen der Krankenhäuser Wurzen, Borna und Torgau behandelten Kinder und Jugendliche im Alter von 3 bis 16 Jahren mittels Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ, Goodman 1997) untersucht. Anhand der Elternfrage-bögen (n=414) wurden insgesamt 11,8% (95%KI: 8,7-14,9) der beurteilten Patientinnen und Patienten als psychisch auffällig und weitere 10,4% (95%KI: 7,5-13,3) als grenz-wertig eingestuft. Somit lag der Gesamtanteil psychischer Auffälligkeiten in der pädiatrischen Inanspruchnahmepopulation signifikant über dem der Allgemein-bevölkerung (gemessen im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey, Robert- Koch-Institut, KiGGS-Studie 2003-2006). Durch den zusätzlichen Einsatz eines fallbezogenen standardisierten Personalfragebogens konnte erfasst werden, dass das Pflegepersonal bei 31,6%, die behandelnden Ärztinnen und Ärzte bei 15,6% aller Patientinnen und Patienten psychische Symptome wahrnahmen. Der konkrete Bedarf an kinder- und jugendpsychiatrischen Konsilen lag bei 12,4%. Die Expertenangaben aus den ergänzend durchgeführten strukturierten Interviews verdeutlichten die Notwendigkeit einer Intensivierung der Kooperation zwischen Pädiatrie und Kinder- und Jugendpsychiatrie und belegten gemeinsam mit den Fragebogenergebnissen den Bedarf frühzeitiger kinder- und jugendpsychiatrischer Interventionen.
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Psychological well-being of early and continuously treated phenylketonuria patientsThiele, Alena Gerlinde, Spieß, Nicole, Ascherl, Rudolf, Arelin, Maria, Rohde, Carmen, Kiess, Wieland, Beblo, Skadi 05 June 2023 (has links)
Background
Despite enormous advances in therapy, phenylketonuria (PKU) remains an incurable, inherited metabolic disease requiring life-long treatment with potential to negatively impact quality of life and psychological well-being. Therefore, the aim of this study was to screen early diagnosed and continuously treated children with PKU on psychological strengths and behavioral difficulties.
Methods
Evaluation of psychological strengths and behavioral difficulties in 49 patients with PKU (23f, 2-17 years) by Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ; self-report 11-17 years and parent-report 2-17 years). Comparison to age, sex and BMI-matched healthy controls (n = 98; 46f).
Results
In patients with PKU and healthy controls median SDQ Total Difficulties Score and median scores of subscales were within the normal range in parent- and self-report, irrespective of sex and age group (children 2-10 years, adolescents 11-17 years). No influence of long-term metabolic control in PKU on SDQ could be revealed. The 2- to 10-year-old boys with PKU showed significantly higher scores in Prosocial Behavior compared to their healthy peers (P = .032). Likewise, adolescent boys with PKU showed fewer Conduct Problems (parent-report, P = .006). Adolescent girls with PKU rated themselves more often as abnormal in the subscale Emotional Problems compared to their healthy peers (P = .041). This subscale was also responsible for a significantly different Total SDQ Difficulties Score between patients and their parents' report (P = .008).
Discussion
SDQ represents a suitable instrument within the care for patients with PKU. Specific aspects, however, require separate consideration and evaluation with respect to this chronic disease. Special attention should be paid on adolescent PKU girls who seem to be at risk to develop emotional problem.
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La présence de symptômes émotionnels chez l’enfant placé et les liens avec son intégration familiale, sociale et scolaireMathieu, Annie-Claude 04 1900 (has links)
Exposés à de multiples facteurs de risque avant et pendant le placement, les enfants placés présentent une prévalence élevée de troubles intériorisés. Ces troubles peuvent entraver leur intégration familiale, sociale et scolaire. L’objectif de ce mémoire est de tracer un portrait des enfants placés présentant des troubles intériorisés afin de mieux les repérer pour ainsi mieux les soutenir, ainsi que les adultes qui en prennent soin.
L’échantillon est composé de 62 enfants, âgés de 10 à 12 ans, placés en famille d’accueil régulière et impliqués dans le projet S’Occuper des Enfants (SOCEN). Les données analysées proviennent du Cahier d’évaluation et de suivi (CÉS-C2), outil clinique (avec mesures standardisées) dans lequel l’intervenant, le parent d’accueil et l’enfant inscrivent des informations sur différents aspects du développement de l’enfant. Des variables relatives au placement ainsi que d’autres portant sur l’intégration familiale, sociale et scolaire de l’enfant placé sont mises en relation avec les scores de la sous-échelle des symptômes émotionnels du Strengths and Difficulties Questionnaire à l’aide de corrélations de Pearson et d’ANOVA.
Près de 19% des 62 enfants éprouvent des symptômes émotionnels élevés. Les résultats révèlent la forte présence de troubles extériorisés (troubles hyperactifs, troubles de la conduite) chez les enfants placés présentant des symptômes émotionnels élevés. Ces enfants éprouvent aussi plus de problèmes avec les pairs. Ceux qui ont vécu plus de trois placements présentent davantage de symptômes émotionnels élevés. / Exposed to multiple risk factors prior and during the placement, foster children have a high prevalence of internalizing disorders. These disorders can interfere with their ability to integrate with their foster family and to participate in social and school activities. The aim of this thesis is to draw a picture of children with high emotional symptoms, a proxy of internalizing disorders, in order to better identify and to better support them as well as adults who care for them.
The sample consists of 62 children, aged between 10 and 12 years old in family foster care and involved in the project Looking After Children (LAC). The analyzed data come from the Assessment and Action Record (AAR-C2), a clinical tool (with standardized measures) in which the social worker, the foster parent and the child recorded information on various aspects of child development. Variables related to placement of foster children, along with other variables related to their familial, social, and school integration were related to the scores of the emotional symptoms subscale of the Strengths and Difficulties Questionnaire with Pearson correlations and ANOVAs.
Nearly 19% of the 62 children experience high emotional symptoms. The results reveal the strong presence of externalizing disorders (hyperactivity disorder, conduct disorder) in foster children with high emotional symptoms. These children also experience more problems with peers. Those who lived more than three placements have more severe emotional symptoms.
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Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) / Stärken und Schwächen Fragebogen (SDQ)Becker, Andreas 02 May 2007 (has links)
No description available.
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La présence de symptômes émotionnels chez l’enfant placé et les liens avec son intégration familiale, sociale et scolaireMathieu, Annie-Claude 04 1900 (has links)
Exposés à de multiples facteurs de risque avant et pendant le placement, les enfants placés présentent une prévalence élevée de troubles intériorisés. Ces troubles peuvent entraver leur intégration familiale, sociale et scolaire. L’objectif de ce mémoire est de tracer un portrait des enfants placés présentant des troubles intériorisés afin de mieux les repérer pour ainsi mieux les soutenir, ainsi que les adultes qui en prennent soin.
L’échantillon est composé de 62 enfants, âgés de 10 à 12 ans, placés en famille d’accueil régulière et impliqués dans le projet S’Occuper des Enfants (SOCEN). Les données analysées proviennent du Cahier d’évaluation et de suivi (CÉS-C2), outil clinique (avec mesures standardisées) dans lequel l’intervenant, le parent d’accueil et l’enfant inscrivent des informations sur différents aspects du développement de l’enfant. Des variables relatives au placement ainsi que d’autres portant sur l’intégration familiale, sociale et scolaire de l’enfant placé sont mises en relation avec les scores de la sous-échelle des symptômes émotionnels du Strengths and Difficulties Questionnaire à l’aide de corrélations de Pearson et d’ANOVA.
Près de 19% des 62 enfants éprouvent des symptômes émotionnels élevés. Les résultats révèlent la forte présence de troubles extériorisés (troubles hyperactifs, troubles de la conduite) chez les enfants placés présentant des symptômes émotionnels élevés. Ces enfants éprouvent aussi plus de problèmes avec les pairs. Ceux qui ont vécu plus de trois placements présentent davantage de symptômes émotionnels élevés. / Exposed to multiple risk factors prior and during the placement, foster children have a high prevalence of internalizing disorders. These disorders can interfere with their ability to integrate with their foster family and to participate in social and school activities. The aim of this thesis is to draw a picture of children with high emotional symptoms, a proxy of internalizing disorders, in order to better identify and to better support them as well as adults who care for them.
The sample consists of 62 children, aged between 10 and 12 years old in family foster care and involved in the project Looking After Children (LAC). The analyzed data come from the Assessment and Action Record (AAR-C2), a clinical tool (with standardized measures) in which the social worker, the foster parent and the child recorded information on various aspects of child development. Variables related to placement of foster children, along with other variables related to their familial, social, and school integration were related to the scores of the emotional symptoms subscale of the Strengths and Difficulties Questionnaire with Pearson correlations and ANOVAs.
Nearly 19% of the 62 children experience high emotional symptoms. The results reveal the strong presence of externalizing disorders (hyperactivity disorder, conduct disorder) in foster children with high emotional symptoms. These children also experience more problems with peers. Those who lived more than three placements have more severe emotional symptoms.
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Indikative Präventionsprogramme zur Förderung der seelischen Gesundheit im Vor- und Grundschulalter: Teilnahmebereitschaft von Kinderärzt*innen und Familien an einer innovativen VersorgungsketteWeniger, Max, Beesdo-Baum, Katja, Ernst, Julia, Siegmund, Cornelia Beate, Porst, Patricia Theresa, McDonald, Maria, Roessner, Veit, Knappe, Susanne 09 October 2024 (has links)
Hintergrund: Psychische Auffälligkeiten beginnen häufig im Kindesalter und können in psychische Störungen münden. Vorhandene Präventionsangebote werden trotz Wirksamkeit nur spärlich in Anspruch genommen. Ziel war zu prüfen, inwiefern durch die Etablierung einer Versorgungskette Risikokinder frühzeitig identifiziert und Präventionsmaßnahmen zugewiesen werden können, sowie inwieweit indikative Präventionsprogramme schlussendlich in Anspruch genommen werden. - Methoden: In einer prospektiven Implementationsstudie wurde während der regulären U9- bis U11-Gesundheitsuntersuchungen (Altersbereich: 5–10 Jahre) der „Strengths and Difficulties Questionnaire“ als Screeninginstrument an Familien ausgegeben. Diese erhielten von ihren Kinderärzt*innen unmittelbar eine Ergebnisrückmeldung und im Falle von grenzwertig auffälligen emotionalen oder Verhaltensproblemen eine Empfehlung für ein indikatives Präventionsprogramm. Vor Programmteilnahme fand im Vorgespräch eine Indikationsprüfung statt. - Ergebnisse: Im Raum Dresden beteiligten sich n = 46 (38,7 %) Kinderärzt*innen am Projekt. In n = 28 Kinderarztpraxen nahmen n = 3231 (86,4 %) Familien am Screening teil, n = 864 (26,7 %) Kinder, deren Familien eine Ergebnisrückmeldung erhielten, bekamen eine Präventionsempfehlung. Zur Präventionsprogrammteilnahme meldeten sich n = 118/864 (13,7 %) Familien selbstständig. n = 215/624 (35,5 %) zeigten Interesse nach projektinitiierter Kontaktaufnahme. Über andere Zugangswege kamen n = 139 Teilnahmeanfragen. n = 337 (n = 461; über alle Zugangswege) Vorgespräche wurden geführt. Schließlich nahmen n = 237 (n = 337) Kinder ein indikatives Präventionsprogramm in Anspruch. - Schlussfolgerung: Eine Ausweitung der Vorsorgeuntersuchung auf psychische Auffälligkeiten ist umsetzbar, nützlich und erfährt breite Akzeptanz. Um eine Versorgungskette einzurichten, sollte eine Angebotsstruktur etabliert werden, um damit die Zuweisung zu und Inanspruchnahme von Präventionsmaßnahmen zu ermöglichen. / Background: Mental health problems usually have their onset in childhood. Undiagnosed, they may progress into mental disorders. Despite their effectiveness, existing preventive programs have been rarely used. We aimed to examine to what extent the establishment of a care chain can identify children at high risk at an early stage and assign them to preventive interventions. In addition, prevention program participation was assessed. - Methods: In a prospective implementation study, the Strengths and Difficulties Questionnaire was administered as a screening instrument to families during regular pediatric health examinations (U9–U11, child age 5–10 years). Families received feedback directly from the pediatrician, and in the case of borderline abnormal emotional or behavioral problems, a recommendation for an indicative prevention program. Program indication was additionally determined in an entry examination prior to program participation. - Results: In the area of Dresden (Germany), n = 46 (38.7%) pediatricians participated in the project. In n = 28 pediatric practices, n = 3231 (86.4%) families participated in the screening and n = 864 (26.7%) children received a prevention recommendation. Of the families, n = 118/864 (13.7%) self-registered for the prevention programs, n = 215/624 (35.5%) showed interest after being contacted by the study teamn. Through other pathways, n = 139 families requested participation. Clinical evaluation interviews to assess prevention indication were conducted in n = 337 children (n = 461; via all entry pathways). Finally, n = 237 (n = 337) children participated in an indicated prevention program. - Conclusion: Expanding screening to mental health problems during regular health checkups is feasible, useful, and widely accepted. In order to implement a care chain, a supply structure should be established to enable referral to and uptake of preventive interventions.
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Erfassung der Prävalenz psychischer Auffälligkeiten in einer pädiatrischen Inanspruchnahmepopulation und Beurteilung des Bedarfs kinder- und jugendpsychiatrischer Interventionen in Hinblick auf die Bildung von Kompetenzzentren für körperliche und seelische Gesundheit bei Kindern und JugendlichenStörmer, Fränzi 20 September 2012 (has links)
Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wurden von Juli bis Oktober 2008 alle auf allgemeinpädiatrischen Stationen der Krankenhäuser Wurzen, Borna und Torgau behandelten Kinder und Jugendliche im Alter von 3 bis 16 Jahren mittels Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ, Goodman 1997) untersucht. Anhand der Elternfrage-bögen (n=414) wurden insgesamt 11,8% (95%KI: 8,7-14,9) der beurteilten Patientinnen und Patienten als psychisch auffällig und weitere 10,4% (95%KI: 7,5-13,3) als grenz-wertig eingestuft. Somit lag der Gesamtanteil psychischer Auffälligkeiten in der pädiatrischen Inanspruchnahmepopulation signifikant über dem der Allgemein-bevölkerung (gemessen im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey, Robert- Koch-Institut, KiGGS-Studie 2003-2006). Durch den zusätzlichen Einsatz eines fallbezogenen standardisierten Personalfragebogens konnte erfasst werden, dass das Pflegepersonal bei 31,6%, die behandelnden Ärztinnen und Ärzte bei 15,6% aller Patientinnen und Patienten psychische Symptome wahrnahmen. Der konkrete Bedarf an kinder- und jugendpsychiatrischen Konsilen lag bei 12,4%. Die Expertenangaben aus den ergänzend durchgeführten strukturierten Interviews verdeutlichten die Notwendigkeit einer Intensivierung der Kooperation zwischen Pädiatrie und Kinder- und Jugendpsychiatrie und belegten gemeinsam mit den Fragebogenergebnissen den Bedarf frühzeitiger kinder- und jugendpsychiatrischer Interventionen.
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Effects of family routines and family stress on child competenciesHill, Crystal Renee 30 October 2006 (has links)
The current study had two purposes. The first purpose was to examine the
association between family rules and routines and first grade children's teacher-rated and
peer-rated behavioral competencies (e.g., emotional symptoms, conduct problems, peer
problems, hyperactivity, and prosocial behavior) after controlling for both family
stressors (i.e., single parent home, mobility, socioeconomic status, property ownership)
and child ethnicity (African American, Caucasian, Hispanic). The second purpose was to
determine if child regulatory control abilities mediates the effects of family rules and
routines and children's behavioral competencies.
The parents of 215 ethnically diverse children (38%, Caucasian, 22% African
American, 33% Hispanic, 7% Other) were interviewed in their homes with a modified
and shortened version of Family Routines Inventory (FRI; Jensen, James, Boyce, &
Hartnett, 1983). Teachers completed the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ;
Goodman, 1997), and peers completed a modified version of the Class Play (Masten,
Morison & Pelligrini, 1985). Scores from the SDQ were standardized and combined
with the standardized scores obtained from the peer nominations to create composites of the behavioral competencies. Additionally, teachers completed a modified version of the
California Child Q-set (CCQ) (Block & Block, 1980) as a measure of these children's
regulatory control abilities.
African American parents' ratings of their family's rules and routines were
higher than those of Hispanic and Caucasian parents' ratings. Additionally, family
stressors were positively associated with higher teacher and peer ratings of conduct
problems and lower ratings of prosocial behavior. Neither ethnicity nor family rules and
routines predicted child competencies. A statistically significant curvilinear relationship
was found between family rules and routines and conduct problems such that children of
parents reporting the highest and lowest levels of family rules and routines have more
conduct problems. No associations were found between family rules and routines and
child competencies or children's regulatory control abilities. Limitations of the study are
discussed in terms of inadequate measurement of family rules and routines, a defensive
response set, self-selection on the part of the parents to participate in the interview, and a
sample that is not representative of the community of parents and children in the
participating schools.
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