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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
241

Att förebygga infektion i blodbanan hos patienter med central venös kateter : en beskrivning av sjuksköterskans preventiva arbete / Prevention of bloodstream infection in patients with central venous catheter : a description of the nurse’s preventive work

Edberg, Hanna, Thång, Amanda January 2011 (has links)
Bakgrund:En Central venös kateter (CVK) är en plastkateter som mynnar i ett centralt kärl nära hjärtat och används bland annat för administrering av läkemedel och blodprodukter. Användandet av CVK ökar inom sjukvården och kan förutom på intensivvårdsavdelningarna även ses i hemsjukvården och i den övriga slutenvården. Av alla patienter som får en CVK drabbas tre till sju procent av en infektion i blodbanan och varje infektionstillfälle innebär ett ökat lidande och en förlängd sjukhusvistelse. Dessa infektioner kan förhindras genom att hälso- och sjukvårdspersonal följer evidensbaserade riktlinjer och åtgärder. Syfte: Att beskriva hur sjuksköterskan kan arbeta preventivt för att förhindra uppkomsten av infektioner i blodbanan hos patienter med central venös kateter. Metod: Studien som genomfördes var en systematisk forskningsöversikt. För att finna relevanta artiklar skapades inklusionskriterier och söktermer. Databassökningarna gjordes i databaserna Cinahl och PubMed på Sophiahemmets Högskola under mars och april 2011. En söktabell med antal träffar och inkluderade artiklar skapades för att ge en överblick och en matris med kvalitetsbedömning gjordes. Både matrisen och bedömningsunderlaget bifogades studien. Totalt inkluderades 22 artiklar, varav en hittades genom manuell sökning. Resultat: Resultatet presenterades utifrån tre olika områden: kunskap och utbildning, sammansatta interventioner samt skötsel. Olika utbildningsinsatser visade sig vara en effektiv preventiv metod för att förhindra infektion. Detta område innefattade bland annat lektioner, affischer beteendeförändring och återkoppling. Området som handlade om sammansatta interventioner visade sig även vara effektivt, vilka bestod av ett antal evidensbaserade riktlinjer som användes tillsammans. Vissa delar av skötseln av CVK hade bra effekt och gav varierande resultat. Slutsats: Utbildning ger ökad kunskap och följsamhet vilket verkar vara en elementär och effektiv metod för att förhindra uppkomst av infektion. Hur sjuksköterskan sköter patientens CVK är av stor betydelse då till exempel olika förband och antiseptiska lösningar gav varierande resultat. Vidare forskning krävs inom området och gärna fler studier från Sverige.
242

Von Interleukin-12 zur p40-Zytokinfamilie: Interleukin-12-unabhängige Wirkungen von p40-Zytokinen in der Infekt- und Tumorabwehr

Werner, Christoph 30 September 2003 (has links)
Interleukin-12 (IL-12) ist ein zentrales Zytokin in der Entwicklung einer protektiven, zellulären Typ 1-Immunantwort. Es ist aus einer p40- und einer p35-Untereinheit aufgebaut. Es stimuliert NK- und T-Zellen zur Ausschüttung großer Mengen IFN-gamma und setzt so eine Typ 1-Immunantwort in Gang. Die p40-Untereinheit des IL-12 kommt auch in anderen biologisch wirksamen Verbindungen wie beispielsweise als Monomer, Homodimer oder als IL-23 (in Verbindung mit einer p19-Untereinheit) vor. Während das Homodimer in der vorliegenden Arbeit als reiner Antagonist zu IL-12 zu wirken scheint, wurden für IL-23 bereits zu IL-12 agonistische Wirkungen demonstriert. Im Mittelpunkt der vorliegenden Arbeit stand die Erarbeitung p40-abhängiger Wirkungen unter Ausschluß der Effekte von IL-12, d. h. möglicherweise IL-23-abhängiger Effekte. In den vorliegenden Untersuchungen wurde mit gendeletierten Mäusen gearbeitet, so dass IL-12 in diesen Systemen keine Rolle spielen kann sondern nur die p40-Proteine außer IL-12. Im Infektionsmodell mit Salmonella Enteritidis wurden p35-gendeletierte (p35-/--) und p40-/--Mäuse verwendet. Durch eine Induktion der p40-Expression waren Unterschiede auf die Wirkung der p40-Proteine zurückzuführen. Es zeigte sich, dass p40-Proteine durch die Induktion einer IFN-gamma Produktion eine Verbesserung der Abtötung intrazellulärer Pathogene bewirkten. Dadurch gelang in den p35-/--Mäusen die Eindämmung der systemischen Infektion besser und diese Mäuse überlebten länger als die p40-/--Mäuse. In Tumormodellen mit dem Lewis-Lungenkarzinom und dem Melanom B16 wurden p35/40-/--Mäuse, welche keine p40-Proteine bilden können, mit der für p40 kodierenden DNA gentherapiert. Durch diese lokale Gentherapie kam es zu einer Reduktion des Tumorwachstums. In immunhistologischen Untersuchungen war eine Rekrutierung von Makrophagen und eine Hemmung der Angiogenese im Tumorbereich sichtbar. Lokale und systemische Proteintherapien mit dem Homodimer oder IL-23 hatten keinen Effekt auf das Wachstum des Tumors, was auf die Existenz eines weiteren noch unbekannten heterodimeren p40-Proteins hindeutet. In vitro konnte gezeigt werden, dass IL-23 die IFN-gamma-Produktion durch Splenozyten induziert und dieser Effekt durch das Homodimer antagonisiert werden kann. Interessanterweise kann es in primären Milzzellkulturen auch IL-12 antagonisieren. Eine In-vitro-Infektion führte zu einer p40-abhängigen IFN-gamma-Produktion, die auch durch das Homodimer antagonisiert werden konnte. Während die Effekte der p40-Proteine im Infektionsmodell möglicherweise auf IL-23 zurückgeführt werden können und diese Effekte auch durch In-vitro-Untersuchungen gestützt werden, muss nach den Ergebnissen im Tumormodell auf die Existenz eines weiteren, bisher unbekannten p40-Proteines, p40-x, geschlossen werden. / Interleukin-12 (IL-12) is a key cytokine in the development of a protective cellular Th1 immune response. It consists of a p40 and a p35 subunit. Following stimulation with IL-12, NK and T cells produce large amounts of IFN-gamma resulting in a type 1 immune response. The p40 subunit of IL-12 is also part of other biologically active proteins such as monomeric or homodimeric p40 or the heterodimeric IL-23 (in combination with a p19 subunit). While in this study the homodimeric p40 appears to antagonize IL-12, IL-23 was demonstrated to have agonistic effects. The aim of this study was to investigate p40-dependent effects which can be observed independently of IL-12, i.e. potential effects mediated by IL-23. For the experiments mutant mice were used so that IL-12 dependent mechanisms could not play a role but only p40-dependent proteins excluding IL-12. In a Salmonella Enteritidis infection model p35-gene deleted (p35-/-) and p40-/- mice were used. As the expression of p40 is induced by bacterial antigen, differences between the strains were caused by the p40 protein. During the infection p40 proteins induced IFN-gamma production thus improving the killing of intracellular pathogens. This resulted in a better control of the systemic infection and longer survival periods of the p35-/- mice as compared to p40-/- mice. For the experiments in the tumor model using the Lewis-Lung carcinoma and the Melanoma B16 as tumors, p35/40-/- mice which are unable to produce any p40 proteins, received gene therapy with DNA encoding for p40. This local gene therapy resulted in a reduced tumor growth. Immunohistochemical examination revealed an infiltration of the tumor tissue with macrophages and a reduced neoangiogenesis within the tumor. This effect could not be achieved by local administration of IL-23 or the p40-homodimer as a protein, indicating the existence of an as yet unknown heterodimeric p40 protein. In vitro experiments showed that IL-23 induces IFN-gamma production by splenocytes and this effect can be antagonized by the homodimer. Interestingly, IL-23 is also able to antagonize IL-12 in primary splenocyte cultures. In vitro infection with Salmonella resulted in an p40-dependent IFN-gamma production that could also be antagonized by the homodimer. The protective effects in the infection model might be caused by IL-23, which is supported by the in vitro results. On the other hand, in the tumor model IL-23 does not seem to be the player and it must be concluded that the protective effects are caused by an other as yet unknown p40-dependent protein p40-x.
243

Att förebygga CVK-relaterade infektioner - en litteraturstudie om sjuksköterskans åtgärder

Björklund, Christina, Fagring, Anna January 2016 (has links)
Bakgrund: Centrala venkatetrar förekommer idag inte bara på intensivvårdsavdelningar utan har även blivit en vanlig företeelse på vårdavdelningar där allmänsjuksköterskan arbetar. Med CVK följer risker för infektioner, både lokala och systemiska. Vårdrelaterade infektioner, specifikt kateterrelaterade sådana, är ett stort problem inom sjukvården och medför såväl ökade vårdtider som ökade kostnader. Allmänsjuksköterskan ansvarar för handhavande och skötsel av CVK och har därmed en nyckelroll i att förebygga infektioner. Syfte: Att sammanställa vetenskaplig litteratur rörande hur allmänsjuksköterskan kan förebygga infektioner hos patienter med CVK inneliggande på vårdavdelning.Metod: Den valda undersökningsmetoden var en litteraturstudie. Databassökningar utfördes i Cinahl, PubMed och Cochrane Library. Efter kvalitetsgranskning inkluderades tio vetenskapliga artiklar med kvantitativ metod. Resultat: Åtgärder för förebyggande av infektion sorterades in under fyra rubriker: desinfektion, utbildning, omläggning och teknik vid byte av koppling. Åtgärderna inom dessa grupper visades minska förekomsten av kateterrelaterad infektion.Konklusion: Klorhexidinlösningar, desinfektionsproppar, utbildning samt semipermeabla förband kan leda till minskad förekomst av kateterrelaterade infektioner hos patienter med CVK. Eventuellt kan ”non-touch”-teknik vara ett alternativ vid byte av kopplingar. Mer forskning krävs gällande sjuksköterskans förebyggande åtgärder utanför IVA samt en mer enhetlig forskning för att skapa tydligare riktlinjer. / Background: Central venous catheters today are not only common in intensive care units but have become a regular phenomenon in wards where non-specialised nurses work. With CVCs comes a risk for infections, both local and systemic. Hospital acquired infections, in particular catheter-related infections, are a major problem in health care and cause prolonged length of hospital stay as well as increased costs. The general nurse is responsible for the handling and care of CVCs, and therefore has a key part in preventing infections. Aim: To compile scientific literature regarding how the general nurse can prevent infections in patients with CVCs on general wards. Method: The chosen method of investigation was a literature review. A literature search was undertaken using Cinahl, PubMed and Cochrane Library. Following a quality assessment, ten scientific papers with a quantitative method were included. Results: Measures to prevent infection were sorted under four headlines: disinfection, education, dressing care, and technique for line changes. The measures within these groups were shown to reduce prevalence of catheter-related infections.Conclusion: Chlorhexidine solutions, disinfection caps, education and semipermeable dressings can lead to reduced prevalence of catheter-related infections in patients with CVCs. A “non-touch” technique may be a possible alternative when changing lines. More research is needed regarding preventive nursing measures outside the intensive care units, as well as more unified research to create clear guidelines.
244

Selective decontamination of the digestive tract in colorectal surgery reduces anastomotic leakage and costs: a propensity score analysis

Bogner, Andreas, Stracke, Maximilian, Bork, Ulrich, Wolk, Steffen, Pecqueux, Mathieu, Kaden, Sandra, Distler, Marius, Kahlert, Christoph, Weitz, Jürgen, Welsch, Thilo, Fritzmann, Johannes 22 February 2024 (has links)
Purpose Anastomotic leakage (AL) and surgical site infection (SSI) account for most postoperative complications in colorectal surgery. The aim of this retrospective trial was to investigate whether perioperative selective decontamination of the digestive tract (SDD) reduces these complications and to provide a cost-effectiveness model for elective colorectal surgery. Methods All patients operated between November 2016 and March 2020 were included in our analysis. Patients in the primary cohort (PC) received SDD and those in the historical control cohort (CC) did not receive SDD. In the case of rectal/sigmoid resection, SDD was also applied via a transanally placed Foley catheter (TAFC) for 48 h postoperatively. A propensity score-matched analysis was performed to identify risk factors for AL and SSI. Costs were calculated based on German diagnosis-related group (DRG) fees per case. Results A total of 308 patients (154 per cohort) with a median age of 62.6 years (IQR 52.5–70.8) were analyzed. AL was observed in ten patients (6.5%) in the PC and 23 patients (14.9%) in the CC (OR 0.380, 95% CI 0.174–0.833; P = 0.016). SSI occurred in 14 patients (9.1%) in the PC and 30 patients in the CC (19.5%), representing a significant reduction in our SSI rate (P = 0.009). The cost-effectiveness analysis showed that SDD is highly effective in saving costs with a number needed to treat of 12 for AL and 10 for SSI. Conclusion SDD significantly reduces the incidence of AL and SSI and saves costs for the general healthcare system.
245

InFluence and TriPepSVM: development and validation of novel methods for the characterisation of host-bacterial pathogen interactions

Figini, Davide 16 February 2024 (has links)
Salmonella enterica gehört zu den gramnegativen Bakterien und ist der Erreger von verschiedenen Darmerkrankungen, von Gastroenteritis bis systemische Infektionen, und jährlich die Ursache für hunderttausende Todesfälle. In den letzten 30 Jahren wurden grundlegende Mechanismen der Invasion und des intrazellulären Wachstums von Salmonella gelöst: Salmonella verfügt über eine Reihe von Virulenzfaktoren (Effektorproteine), die mittels Typ-III-Sekretionssystemen (T3SS) zur molekularen Manipulation der Wirtszelle ausgeschüttet werden. Allerdings sind die Funktionen einiger dieser Effektorproteine nur unzureichend charakterisiert. Darüber hinaus hat die Rolle von RNA-Protein-Wechselwirkungen in bakteriellen Prozessen, einschließlich Infektionen, an Bedeutung gewonnen. Eine der am häufigsten verwendeten Techniken zur Untersuchung von Effektorproteinen ist der Gentamicin Protection Assay (GPA), eine einfache Methode, die den Salmonella-Infektionsprozess in vitro nachbildet. Da der GPA jedoch starken Schwankungen unterliegt und eine Endpunktmessungen darstellt, ist dieser unzureichend, wenn gleichzeitig mehrere Bedingungen oder zeitabhängige Dynamiken untersucht werden müssen. Um diese Einschränkungen zu umgeben, wurde InFluence entwickelt, eine Hochdurchsatz-Fluoreszenz-Mikroskopiemethode. Diese Methode ermöglicht Einblicke in die von Salmonellen besiedelten intrazellulären Nischen, und erwies sich als nützliches Instrument zur Charakterisierung von nicht nur von Effektorproteinen, sondern auch von Wirtsproteinen im Infektionsprozess. Darüber hinaus haben wir zur Entwicklung von TriPepSVM, einer Support Vector Machine (SVM), beigetragen. Dieser Algorithmus, der zusammen mit der AG Marsico (ICB - Helmholtz Zentrum München) entwickelt wurde, sagt RNA-Bindeproteine voraus, mithilfe von Tripeptiden in intrinsisch ungefalteten Regionen (IDR). 66 RBPs hat TriPepSVM in Salmonella vorausgesagt, wovon drei im Rahmen dieser Arbeit experimentell validiert wurden. / Salmonella enterica is a species of Gram-negative bacteria and the causative agent of enteric diseases, ranging from gastroenteritis to systemic infections, causing hundreds of thousands of deaths every year. In the last 30 years the basic mechanisms underpinning invasion and intracellular growth have been unravelled: Salmonella produces tens of virulence factors - termed “effectors” - which are secreted by two distinct Type III Secretion Systems (T3SS) for the hijacking of the host cell molecular machinery via protein-protein interactions. Although the biochemical activities of many effectors have been characterised, the functions of some have remained elusive. In addition, post-transcriptional regulation has emerged to prominence in bacteria, with RNA-protein interactions playing a pivotal role in many bacterial functions, including infection. One of the most frequently used techniques to study Salmonella effectors is the Gentamicin Protection Assay (GPA), a simple method which replicates the infection process in vitro; however, as GPA is subject to high levels of variation and only generates end-point measurements, the method can be inadequate when studying multiple conditions at once or following time-dependent dynamics. InFluence, a high-throughput, fluorescence microscopy-based analysis pipeline, was designed to address these issues. InFluence offered insights into the intracellular niches occupied by Salmonella, and proved to be a useful tool in assessing not only the contribution to the infection process of effectors, but that of host proteins too. In addition, we contributed to the development of TriPepSVM, a support vector machine-based (SVM) method developed with the Marsico group (Institute of Computational Biology (ICB) - Helmholtz Zentrum Munchen) for predicting RNA-binding proteins (RBPs) using tripeptides that are frequent in Intrinsic Disordered Regions (IDRs). TriPepSVM predicted 66 new RBPs in Salmonella, and three were experimentally validated.
246

Aortic Thrombosis following COVID-19: A Systematic Review

Petrov, Asen, De Glee Romera, Juan Pablo, Wilbring, Manuel, Alexiou, Konstantin, Kappert, Utz, Matschke, Klaus Ehrhard, Tugtekin, Sems-Malte 27 June 2024 (has links)
Background: Arterial and venous thromboses associated with the coronavirus disease 2019 (COVID-19) have been well described. These events are caused by a hypercoagulable state due to endotheliopathy and infection-driven coagulopathy. There has been an ever-increasing number of documented cases of aortic thrombosis (AoT) in COVID-19 patients. We conducted a systematic review of current scientific literature to identify and consolidate evidence of AoT in COVID-19 patients. Methods: A systematic review of literature was conducted between March 15, 2020, and May 1, 2021, on PubMed and Cochrane databases. Additionally, a case from our facility was included. Results: A total of 38 studies (12 case series and 26 case reports) and a case from our facility describing AoT in 56 COVID-19 patients were included. Patients were aged 64.8 ± 10.5 years, were predominantly male (75%), and had several comorbidities. AoT was symptomatic in 82,14% of patients; however, when D dimers were reported, they were significantly elevated even in otherwise asymptomatic patients. Most patients had no previous history of aortic disease. Thrombosis was described in all parts of the aorta, with several cases reporting multiple locations. The median reported time until development of AoT was 10 days. Peripheral thrombosis occurred in 73.21% of cases, most commonly causing lower limb ischemia. Mortality rate was 30.4%. Conclusions: AoT can occur with no clinical symptoms or as a primary symptom in otherwise asymptomatic COVID-19 patients. D dimers are a highly sensitive diagnostic tool. Diagnosis of this condition prior to development of complications could be instrumental in saving many lives.
247

Retrospektive Analyse der Komplikationen und Behandlung nach externer Ventrikeldrainage in Abhängigkeit zur Grunderkrankung

Herbolzheimer, Marit 01 July 2024 (has links)
Hintergrund: Die Anlage einer externen Ventrikeldrainage (EVD) ist ein gängiger Notfalleingriff in der Neurochirurgie, und Infektionen während der Liegezeit treten regelmäßig auf. Für die Antibiotikaprophylaxe bei Patienten mit EVD gibt es jedoch keine allgemeingültige Empfehlung oder Leitlinie. Daher hat jede Klinik ihre eigenen Standards. Fragestellung: Ziel der Arbeit war es herauszufinden, welchen Einfluss die Art der Antibiotikaprophylaxe auf die EVD-Infektionen sowie auf eine mögliche spätere Shuntimplantation und Infektion hat. Zudem sollten weitere Einflussfaktoren für Infektionen und Komplikationen mit einbezogen werden. Material und Methoden: Im Rahmen einer retroperspektiven Analyse von 564 Patienten (267 mit Subarachnoidalblutung, 297 mit intrazerebraler Blutung) aus den Jahren 2009-2015 mit externer Ventrikeldrainage am Universitätsklinikum Dresden wurde der Einfluss der Antibiotikaprophylaxe auf die Infektionen der externen Ventrikeldrainagen sowie auf eine spätere Shuntimplantation und deren Infektion untersucht. Ergebnisse: Insgesamt hatten 37% der Patienten mindestens eine Komplikation der EVD, wobei der größte Anteil der Patienten eine Verstopfung der EVD (13,5%) hatte, gefolgt von Fehllagen (9,2%) und Liquorinfektionen (6,2%). Insbesondere Verstopfungen und Infektionen traten in Kombination mit anderen Komplikationen auf. Durch eine Antibiotikaprophylaxe während der Liegezeit zeigte sich keine erniedrigte Infektionsrate, sondern eher eine leichte, nicht signifikante Steigerung der Infektionsrate. Mit zunehmender Anzahl der EVD-Wechsel, sowie Seitenwechsel, stieg die Infektionsrate signifikant. Auch eine initial okzipitale Lage der EVD war mit einer signifikant erhöhten Infektionsrate verbunden. Patienten, die nicht nur auf Intensivstationen behandelt wurden, zeigten ebenfalls eine erhöhte Infektionsrate. 272 Patienten erhielten einen ventrikuloperitonealen Shunt (61,4% mit SAB, 36,4% mit ICB), wovon bei 23,2% mindestens eine Komplikation auftrat. Hierunter waren 10,4% 51 Infektionen des Shunts. Patienten mit einer ICB hatten, im Gegensatz zu Patienten mit einer SAB, durch eine Infektion keine signifikant höhere Shuntpflichtigkeit. Sowohl bei den EVD- als auch bei den Shuntinfektionen bilden Hautkeime einen entscheidenden Anteil. Schlussfolgerung: In Zusammenschau der Ergebnisse und der Literaturrecherche ist eine Antibiotikaprophylaxe lediglich im Rahmen der operativen Eingriffe gegenüber einer Prophylaxe über die gesamte Liegezeit vorzuziehen. Da insbesondere die Komplikationen Verstopfung und Infektion in Kombination auftreten, ist hierbei besondere Aufmerksamkeit wichtig. Steriles Arbeiten und Vorsicht sind nicht nur im Rahmen der Operation, sondern auch in der täglichen Pflege notwendig, da Hautkeime das Hauterregerspektrum bilden. Die EVD-Anlage sollte, sofern möglich, frontal erfolgen.
248

Vergleich primärer Peritonealmakrophagen und Mikrogliazellen von jungen und alten Mäusen bezüglich ihrer Bakterienphagozytose und Freisetzung inflammatorischer Mediatoren in vitro / Comparison of primary peritoneal macrophages and microglial cells from young and aged mice regarding their phagocytosis of bacteria and release of inflammatory mediators in vitro

Kaufmann, Annika 23 November 2016 (has links)
No description available.
249

Experimentelle und klinische Untersuchung des Einflusses von Prä- und Probiotika auf bakterielle Translokation und postoperative Infektionen nach abdominalchirurgischen Eingriffen

Rayes, Nada 28 May 2004 (has links)
In der vorliegenden Arbeit wurde der Einfluss von Prä- und Probiotika auf bakterielle Translokation (BT) und postoperative Infektionen nach großen viszeralchirurgischen Eingriffen untersucht. Dabei wurde aus methodischen Gründen zunächst BT nach Leber- (LR) und Colonresektion (CR) allein oder in Kombination experimentell im Rattenmodell quantifiziert und deren potentielle Pathomechanismen untersucht. Anschließend wurde der Einfluss von einzelnen Probiotika und einer Kombination verschiedener Probiotika und Präbiotika auf die Inzidenz bakterieller Infektionen nach Lebertransplantation (LTX) und pyloruserhaltender Pankreaskopfresektion (PPPD) in zwei prospektiv randomisierten klinischen Studien analysiert. Im experimentellen Teil der Untersuchungen wurde BT nach LR vor allem in Leber und Milz, nach CR hauptsächlich in mesenterialen Lymphknoten (MLK) und Milz nachgewiesen. Kombination von LR und CR führte zu einer Potenzierung der BT, parallel zum Ausmaß der LR. Durch Gabe von Probiotika wurde die Konzentration von Bakterien in den MLK signifikant gesenkt. Tiere mit einer hohen coecalen Laktobazillenkonzentration hatten eine signifikant niedrigere bakterielle Konzentration in allen untersuchten Organen als Tiere mit weniger Laktobazillen. CR führten zu einer Zunahme der coecalen gramnegativen Bakterienkonzentration und zu einer Abnahme der Laktobazillen. Histologische Veränderungen der Darmmukosa wurden nicht beobachtet. Die parazelluläre Permeabilität für Ionen, nicht aber für die höhermolekulare Laktulose war im Colon in allen Gruppen im Vergleich zur Kontrollgruppe erhöht. Probiotika beeinflussten die Zusammensetzung der coecalen Flora und damit auch die BT. In der ersten klinischen Studie verminderte postoperative orale Gabe von Laktobazillus plantarum und einer ballaststoffhaltigen Ernährungslösung die Inzidenz von bakteriellen Infektionen nach LTX im Vergleich zu selektiver Darmdekontamination und ballaststofffreier Ernährung signifikant. Die Gabe von Ballaststoffen und hitzeinaktivierten Laktobazillen führte zwar auch zu einer geringen Reduktion der Infektionen; diese war jedoch nicht signifikant. In der Mehrzahl wurden enteropathogene Bakterien isoliert. Die zweite klinische Studie untersuchte den Einfluss einer Kombination von vier verschiedenen Milchsäurebakterien und vier Präbiotika auf die Inzidenz bakterieller Infektionen nach LTX und PPPD. Im Vergleich zu Präbiotika und Placebo kam es zu einer deutlichen Verminderung der Infekte, die nach LTX auch signifikant war. In beiden Studien wurde die enterale Ernährung gut vertragen mit relativ wenig Nebenwirkungen. BT tritt somit sehr häufig auch nach kleineren viszeralchirurgischen Eingriffen auf und hat organspezifisch verschiedene Ursachen. Probiotika konnten sowohl tierexperimentell die BT vermindern als auch klinisch die Inzidenz bakterieller Infektionen nach großen viszeralchirurgischen Eingriffen senken. Da sie leicht zu verabreichen sind und wenig Nebenwirkungen verursachen, könnten sie breit eingesetzt werden. / In the present study, the impact of pre- and probiotics on bacterial translocation (BT) and postoperative bacterial infection rates was assessed. Due to methodological reasons, we first quantified BT following single liver (LR) and colon resection (CR) or a combination of both and analysed potential pathogenic mechanisms for BT. Then, we performed two prospective randomised clinical studies to analyse the influence of a single probiotic strain and a combination of different pre- and probiotics on the incidence of bacterial infections in patients with liver transplantation (OLT) or pylorus preserving partial pancreatoduodenectomy (PPPD). In the rat model, BT after LR mainly occurred in the liver and spleen, after CR mainly in the mesenteric lymph nodes (MLN) and spleen. BT was increased in the animals with combined operation, in parallel to the extent of liver resection. Probiotics significantly decreased the bacterial concentration in the MLN. Animals with a high cecal concentration of lactobacilli had significantly less BT than the others. CR led to an increase of cecal gramnegative bacterial concentrations and to a decrease of lactobacilli. No histological changes were observed in the intestine. Paracellular permeability for ions, but not for the larger molecule lactulose, was increased in the colon in all groups compared to the sham group. Probiotics had an influence on cecal bacterial concentration. In the first clinical study, postoperative oral administration of Lactobacillus plantarum and a fibre-enriched enteral diet significantly decreased bacterial infection rates after OLT compared to selective bowel decontamination and a fibre-free diet. Fibre and heat-inactivated Lactobacillus also led to a slight, but not significant decrease of infections. Mainly gut-derived bacteria were isolated. The second clinical study analysed the influence of a combination of four different lactic acid bacteria and fibres on bacterial infection rates after OLT and PPPD. Compared to fibres and placebo, infection rates were significantly lower after OLT and markedly lower after PPPD. In both studies, the study substances were well tolerated without serious side effects. BT even occurs following minor abdominal surgery and is caused by different mechanisms related to the kind of operation. Probiotics were able to diminish BT in the rat model as well as to decrease bacterial infection rates following major abdominal surgery in the clinical studies. As they are easy to administer and do not cause severe side effects, they could be useful in clinical practice.
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Von der Infektion zur Autoimmunität

Siffrin, Volker 27 April 2005 (has links)
Epidemiologische Daten belegen eine Assoziation von Infektionen mit der Exazerbation von Autoimmunerkrankungen, wobei man aber die Wege, die dahin führen noch nicht voll versteht. Die gängigste Hypothese sieht die Ursache für die Entstehung von Autoimmunerkrankungen in der Kreuzreaktivität zwischen mikrobiellen und Selbst-Antigenen, die von der selben T-Zelle erkannt werden. Dieser Antigen-spezifische Mechanismus konnte allerdings bisher nicht durch die Forschung belegt werden. In dieser Arbeit wird gezeigt, dass im Modell der experimentellen autoimmunen Enzephalitis durch die Aktivierung mit Lipopolysacchariden gramnegativer Bakterien (LPS) Schübe in normalen Mäusen ausgelöst werden können. Diese Art der Behandlung führt in-vitro zur Proliferation und zur Zytokinproduktion bei einem Teil der T-Helfer (Th)-Effektor/Gedächtniszellen. Dabei ist zwar der physische Kontakt zwischen Th-Zellen und CD4--LPS-responsiven Zellen essentiell, jedoch geschieht die Aktivierung nicht über den T-Zellrezeptor. Als entscheidend hat sich die Bindung von kostimulatorischen Rezeptoren auf Th-Zellen durch kostimulatorische Moleküle auf CD4--Zellen erwiesen. Diese Form der Bystander-Aktivierung bietet eine Antigen-unabhängige Erklärung für die Zusammenhänge von Infektion und Autoimmunität, die mit den klinischen und epidemiologischen Daten besser vereinbar ist als die Antigen-spezifischen Modelle. / Infections sometimes associate with exacerbations of autoimmune diseases through pathways that are poorly understood. Antigen-specific mechanisms such as cross-reactivity between a microbial antigen and a self-antigen have received no direct support. Here it is shown that activation by lipopolysaccharide (LPS) induces relapses of experimental autoimmune encephalitis (EAE) in normal mice. This form of treatment induces proliferation and cytokine production in a fraction of effector/memory T helper (Th) lyphocytes in vitro via physical contact of Th cells with CD4--LPS-responsive cells. TCR mediated signals are not necessary; rather what is required is ligation of costimulatory receptors on Th cells by costimulatory molecules on the CD4- cells. This form of bystander activation provides an antigen-independent link between infection and autoimmunity that might fit the clinical and epidemiological data on the connection between infection and autoimmunity better than the antigen-specific models.

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