561 |
Deformačně napěťová analýza cévních protéz / Stress-strain analysis of artificial vascular graftsChomič, Dimitrij January 2012 (has links)
This thesis deals with the computational solution of stress-strain states in the vicinity of the connection (anastomosis) between artery and vascular replacement. An „end to end“ anastomosis loaded by inner light increased constant systolic blood pressure is modeled in the thesis. The connection is modeled by different variants of the bonded contact and attachment of a surgical stitch. To solve the stress-strain state constitutive models were used in the finite element software package ANSYS 13.0. Material properties of arteries and vascular grafts were taken from measurements made at the Institute of solid mechanics, mechatronics and biomechanics.
|
562 |
Two Sides of the Same Coin : A Comparative Study of Salafi Jihadi and White Nationalist use of History of Religion in PropagandaHaag, Christian January 1900 (has links)
This master’s thesis is a comparative propaganda analysis that studies the use of history with a religion dimension, similarities and framing of propaganda messages in the Islamic States propaganda magazine Dabiq and Brenton Tarrant’s manifesto The Great Replacement. The propaganda has been analysed with Jowett and O’Donnell’s propaganda model, combined with Jan Assmann’s theories about cultural memory, historia sacra and cultural semantics. The results show that both actors use history with a religious dimension to frame their messages, but that Tarrant uses more cultural aspects than religious. Both actors also project similar messages such as referring to supranational communities, the sacred history of ancestors, ancient enemies, new foundational history and a call for organisation by their target audience.
|
563 |
Determinanten der Patientenzufriedenheit und Rückkehrbereitschaft nach Knie- und Hüft-Totalendoprothesen-ErstimplantationSchaal, Tom Karl 19 October 2017 (has links)
Knie- und Hüftgelenkersatz zählt weltweit zu den erfolgreichsten und häufigsten Operationen, wenngleich 3-24% der Patienten unzufrieden sind. Der OECD-Ländervergleich ergab 2014 für Deutschland die höchste Durchführungsrate an Hüft-TEP und die zweithöchste an Knie-TEP. Erhebungen der Patientenzufriedenheit und Rückkehrbereitschaft können zur Prozessoptimierung und Qualitätsverbesserung genutzt werden und zugleich eine Steigerung der Zufriedenheit und Kundenbindung fördern. Mit der erstmaligen Aufnahme eines P4P-Ansatzes im KHSG, sind zukünftig qualitätsbezogene Zuschlagszahlungen an ein Krankenhaus unter Berücksichtigung der Patientenzufriedenheit denkbar. Damit gewinnen Erwartungen der Patienten an ein Krankenhaus zunehmend an Bedeutung, da deren Erfüllung Einfluss auf die Erlösrechnung haben kann. Parallel kann eine Anpassung der Versorgungsstruktur dazu führen, dass verstärkt Behandlungszentren entstehen und operative Eingriffe bei geringer Fallzahl in abgeschiedenen, ländlichen Regionen nicht mehr erbracht werden.
Diese Studie befasste sich mit medizinischen und servicebezogenen Parametern sowie Krankenhausdaten, die signifikant mit der Zufriedenheit bei Patienten nach Knie- und Hüft-TEP assoziiert waren und die Bereitschaft in dasselbe Krankenhaus zurückzukehren beeinflussen. Neben der Frage, ob unterschiedliche Parameter Einfluss auf die Gesamtzufriedenheit und Rückkehrbereitschaft haben, wurde untersucht, inwiefern potentielle Einflussgrößen zwischen Knie- und Hüft-TEP-Patienten variieren. Zudem wurde die Relevanz verschiedener Kriterien erhoben, die aus Patientensicht Einfluss auf die Wahl eines zukünftigen Krankenhausaufenthalts haben kann.
Die Daten der Studie wurden über eine schriftliche Befragung von Knie- und Hüft-TEP-Patienten gewonnen, die zwischen 2010 und 2011 in sächsischen Krankenhäusern in den Direktionsbezirken Dresden und Chemnitz behandelt wurden. Zufriedenheit und Rückkehrbereitschaft waren jeweils abhängige Variablen in mehreren logistischen Regressionsanalysen. Gemeinsam mit den unabhängigen Variablen wurden diese über einen validierten, mehrdimensionalen Fragebogen anhand 6-stufiger Skalen abgefragt und zusammen mit Routinedaten der Krankenhäuser bivariat und multivariat ausgewertet. Die Krankenhausdaten wurden den strukturierten Qualitätsberichten der Krankenhäuser entnommen.
In die Analyse wurden 856 Fragebögen von Knie-TEP-Patienten und 810 Fragebögen von Hüft-TEP-Patienten eingeschlossen, was einer Rücklaufquote von 12,04% bzw. 11,89% entsprach. Bei beiden Behandlungsgruppen war im Ergebnis der multivariaten Analyse das subjektive Behandlungsergebnis sowohl mit der Gesamtzufriedenheit als auch mit der Rückkehrbereitschaft assoziiert. Postoperative Komplikationen waren jeweils nur mit der Rückkehrbereitschaft verknüpft. Einfluss auf die Rückkehrbereitschaft hatte bei Knie-TEP-Patienten zudem die Freundlichkeit des Pflegepersonals, die Organisation und der Ablauf von Untersuchungen sowie die Zimmerausstattung. Letztere wies zusammen mit der Qualität des Essens einen Zusammenhang zur Gesamtzufriedenheit bei dieser Patientengruppe auf. Bei den Hüft-TEP-Patienten war die Einschätzung der Aufenthaltsdauer, die verständliche Beantwortung von Patientenfragen durch Ärzte, die Sauberkeit und die verständliche Aufklärung über die Operation sowie die Wahrung der Privatsphäre bei Untersuchungen auch mit der Rückkehrbereitschaft assoziiert. Ein weiterer Zusammenhang zur Gesamtzufriedenheit zeigte sich dagegen bei der Einschätzung der ärztlichen Betreuung und der Einschätzung der Aufenthaltsdauer für Hüft-TEP-Patienten. Den Krankenhausparametern Behandlungsfallzahl, postoperative Beweglichkeit und Reoperation lag kein Zusammenhang gegenüber den abhängigen Variablen zugrunde. Die Befragten beider Behandlungsgruppen gaben gleichermaßen an, dass die Qualität der Behandlung bei der zukünftigen Wahl eines Krankenhauses am wichtigsten ist. Demgegenüber waren die Entfernung der Klinik zum Wohnort sowie die Größe des Krankenhauses im unteren Bereich der Bewertung angesiedelt.
Es konnten verschiedene Interventionsmaßnahmen aufgezeigt werden, die auf der Makro-, Meso- und Mikroebene einzuordnen waren und in ihren Auswirkungen den einzelnen Patienten ebenso wie Entscheidungsträger im Gesundheitswesen ansprechen. Die relevanten Einflussfaktoren aus Patientensicht zeigten, dass Zufriedenheit und Rückkehrbereitschaft differenziert bewertet werden und auch zwischen Knie- und Hüft-TEP-Patienten variieren. Die Ergebnisse liefern krankenhausübergreifend wertvolle Informationen und unterstützen das medizinische Fachpersonal, Erwartungen von Knie- und Hüft-TEP-Patienten gerecht zu werden, die sich unter anderem auf die Bereiche Personalentwicklung, Patientenaufklärung und Catering erstreckten.
Patientenzufriedenheit kann sich auf die Compliance auswirken, womit ein verbessertes Behandlungsergebnis erreicht werden kann. Infolge einer gezielten Steigerung der Patientenzufriedenheit sind Einsparungen durch eine kürzere Krankenhausverweildauer oder seltenere Komplikationen denkbar. Somit konnte die Präsenz der Patientenzufriedenheit im Rahmen aktueller DRG-Abrechnungsverfahren und zukünftig unter Berücksichtigung des P4P-Ansatzes aufgezeigt werden, die neben einer Erlössteigerung für das einzelne Krankenhaus zugleich Einsparungen auf der Gesundheitssystemebene bewirken kann. In Betracht an den im Aufbau befindlichen P4P-Ansatz, können die Ergebnisse als Grundlage dienen, um die Wirksamkeit der Patientenzufriedenheit als einem von vier möglichen Leistungszielen statistisch auf deren Wirksamkeit zu überprüfen. Die Bewertung verschiedener Parameter bei der zukünftigen Wahl eines Krankenhauses deutet darauf hin, dass sich weitere Anfahrtswege infolge der im Wandel befindlichen Versorgungsstruktur aus Patientensicht nicht nachteilig auswirken werden.:Tabellenverzeichnis v
Abbildungsverzeichnis vi
Abkürzungsverzeichnis vii
1 Einleitung 1
2 Theoretischer Hintergrund 2
2.1 Begriffsdefinitionen 2
2.1.1 Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 2
2.1.2 Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 5
2.1.3 Zufriedenheit 7
2.1.3.1 Patientenzufriedenheit 7
2.1.3.2 Modelle der Patientenzufriedenheit 8
2.1.3.2.1 Zwei-Faktoren-Modell 8
2.1.3.2.2 Confirmation/Disconfirmation-Paradigma 9
2.1.3.2.3 Mehr-Faktoren-Modell (Kano-Modell) 10
2.1.4 Patientenerwartungen an ein Krankenhaus und Rückkehrbereitschaft 12
2.1.5 Pay-for-Performance-Ansatz 12
2.2 Methoden zur Untersuchung der Patientenzufriedenheit 14
2.3 Qualitätsbeurteilung einer medizinischen Behandlung 15
2.3.1 Erwartungen der Patienten an eine medizinische Behandlung 15
2.4 Einordnung der Patientenzufriedenheit im Rahmen des Krankenhausmanagements 16
2.4.1 Patientenzufriedenheit als Teilaspekt der Qualitätsprüfung 16
2.4.2 Rechtliche Aspekte des Qualitätsmanagements und Erfassung der Patientenzufriedenheit 17
2.4.3 Strukturierte Qualitätsberichte der Krankenhäuser 17
2.5 Einordnung der Patientenzufriedenheit im Rahmen der Versorgungsforschung 18
2.5.1 Patientenzufriedenheit als Teilaspekt der Versorgungsforschung 18
2.5.2 Einordnung der Patientenzufriedenheit im wirtschaftssoziologischen Kontext der Makro-, Meso- und Mikroebene 19
2.5.3 Aktueller Forschungsstand 20
3 Fragestellungen 23
4 Material und Methodik 25
4.1 Entwicklung des Fragebogens 25
4.2 Patientenzufriedenheit und Rückkehrbereitschaft 27
4.2.1 Patientendaten und Patientenrekrutierung 27
4.2.2 Externe Krankenhausdaten 29
4.2.3 Statistische Auswertung 30
4.2.3.1 Bivariate Analyse 30
4.2.3.2 Multivariate Analyse 30
5 Ergebnisse 32
5.1 Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 32
5.1.1 Daten der strukturierten Qualitätsberichte 32
5.1.2 Zufriedenheitswerte 34
5.1.3 Bivariate Analyse 34
5.1.4 Multivariate Analyse 40
5.2 Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 42
5.2.1 Daten der strukturierten Qualitätsberichte 42
5.2.2 Zufriedenheitswerte 44
5.2.3 Bivariate Analyse 44
5.2.4 Multivariate Analyse 51
5.3 Einflussfaktoren auf die Krankenhauswahl nach Hüft- und Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 53
6 Diskussion 55
6.1 Methodenkritik 55
6.2 Zeitliche und statistische Einordnung der Ergebnisse 57
6.3 Einordnung des Forschungsstandes 58
6.3.1 Vergleich zwischen Knie- und Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 58
6.3.2 Spezifik der Behandlungsgruppen 59
6.3.2.1 Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 60
6.3.2.2 Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 61
6.3.2.3 Einflussfaktoren auf die Krankenhauswahl nach Knie- und Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 64
6.4 Studienergebnisse im Kontext von Patientenzufriedenheitsmodellen 65
6.5 Beitrag zur Versorgungsforschung und Gesundheitssystemgestaltung 66
7 Fazit 68
8 Zusammenfassung 69
Literaturverzeichnis 75
Anlagenverzeichnis x / Knee and hip joint replacements are among the most successful and frequent operations conducted worldwide, with 3-24% of all patients being dissatisfied. In 2014, an OECD country comparison showed that Germany had the highest implementation rate for total hip replacement and the second highest for total knee replacement. Surveys of patient satisfaction and willingness to return can be used to optimize processes and improve quality while at the same time encouraging an increase in satisfaction and customer loyalty. With the first-time inclusion of a P4P approach in the German Hospital Structures Act (Krankenhausstrukturgesetz (KHSG)), quality-related supplementary payments to a hospital may be feasible in the future, taking patient satisfaction into account. In this way, patients' expectations of a hospital increasingly gain in importance, since their fulfilment can have an impact on the revenue calculation. At the same time, an adjustment of the care structure may lead to the increasing emergence of treatment centers and that surgical intervention will no longer be provided in isolated, rural regions with a sparse number of cases.
This study looked at medical and services-related parameters as well as hospital data significantly associated with satisfaction in patients after total knee and hip endoprosthesis and affecting their willingness to return to the same hospital. In addition to the question whether different parameters have an influence on the overall satisfaction and willingness to return, the extent was examined to which potential influencing variables vary between the total knee and hip endoprosthesis patients. In addition, the relevance of different criteria was assessed, which from the view of a patient may have an influence on the choice of a future hospital stay.
The data of the study were obtained through a written survey of total knee and hip endoprosthesis patients treated between 2010 and 2011 in Saxon hospitals of the directorate districts of Dresden and Chemnitz. In several logistic regression analyses, the dependent variables were satisfaction and returnability, respectively. These were obtained together with the independent variables on the basis of 6-step scales by way of a validated, multidimensional questionnaire and were evaluated in bivariate and multivariate manner together with the routine data of the hospitals. The hospital data were retrieved from the structured quality reports of the hospitals.
The analysis included 856 questionnaires of total knee endoprosthesis patients and 810 questionnaires of total hip endoprosthesis patients, which corresponded to a return rate of 12.04% and 11.89%, respectively. In the result of the multivariate analysis, the subjective outcomes of the treatment for both treatment groups were associated with overall satisfaction as well as with the readiness to return. Postoperative complications were in each case only associated with the willingness to return. In the case of total knee endoprosthesis patients, the friendliness of the nurses, the organization, and the course of examinations as well as the room equipment had an influence on the willingness to return. The latter, together with the quality of the food, was related to the overall satisfaction in this patient group. In the total hip endoprosthesis patients, the readiness to return was also associated with assessing the duration of stay, the clarity of the doctors’ answers to patients, the cleanliness, and clear information provided of the operation as well as the maintenance of privacy during examinations. A further link to the overall satisfaction of total hip endoprosthesis patients was found, however, in the assessment of medical care and the assessment of the duration of stay. The hospital parameters of the number of patients treated, postoperative mobility, and reoperation were not related to the dependent variables.
Respondents of both treatment groups also stated in equal measure that the quality of treatment is most important in their future choice of a hospital. On the other hand, the distance from the hospital to the place of residence, as well as the size of the hospital, was located in the lower segment of the evaluation.
Various interventions could be identified, which could be categorized on the macro, meso, and micro level and of which their impacts are addressed to the individual patient as well as the decision makers in the healthcare system. The relevant influencing factors from the patient's view showed that satisfaction and the willingness to return are assessed differently and also vary between the knee and the hip endoprosthesis patients. The results provide valuable comprehensive information for hospitals and help medical professionals meet the expectations of knee and hip endoprosthesis patients, including personnel development, patient education, and catering. Patient satisfaction can affect compliance, resulting in an improved treatment outcome. As a result of a targeted increase in patient satisfaction, savings are possible due to a shorter hospital stay or more infrequent complications. Thus, the presence of patient satisfaction could be demonstrated within current DRG billing procedures and, in the future, taking into account the P4P approach, which in addition to an increase in revenue for the individual hospital at the same time can bring about savings on the health care system level. Considering the ongoing P4P approach, the results can serve as a basis to statistically assess the efficacy of patient satisfaction as one of four possible performance targets. The assessment of various parameters in the future choice of a hospital suggests that further access routes will not be disadvantageous from the patient's perspective due to the changing care structure.:Tabellenverzeichnis v
Abbildungsverzeichnis vi
Abkürzungsverzeichnis vii
1 Einleitung 1
2 Theoretischer Hintergrund 2
2.1 Begriffsdefinitionen 2
2.1.1 Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 2
2.1.2 Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 5
2.1.3 Zufriedenheit 7
2.1.3.1 Patientenzufriedenheit 7
2.1.3.2 Modelle der Patientenzufriedenheit 8
2.1.3.2.1 Zwei-Faktoren-Modell 8
2.1.3.2.2 Confirmation/Disconfirmation-Paradigma 9
2.1.3.2.3 Mehr-Faktoren-Modell (Kano-Modell) 10
2.1.4 Patientenerwartungen an ein Krankenhaus und Rückkehrbereitschaft 12
2.1.5 Pay-for-Performance-Ansatz 12
2.2 Methoden zur Untersuchung der Patientenzufriedenheit 14
2.3 Qualitätsbeurteilung einer medizinischen Behandlung 15
2.3.1 Erwartungen der Patienten an eine medizinische Behandlung 15
2.4 Einordnung der Patientenzufriedenheit im Rahmen des Krankenhausmanagements 16
2.4.1 Patientenzufriedenheit als Teilaspekt der Qualitätsprüfung 16
2.4.2 Rechtliche Aspekte des Qualitätsmanagements und Erfassung der Patientenzufriedenheit 17
2.4.3 Strukturierte Qualitätsberichte der Krankenhäuser 17
2.5 Einordnung der Patientenzufriedenheit im Rahmen der Versorgungsforschung 18
2.5.1 Patientenzufriedenheit als Teilaspekt der Versorgungsforschung 18
2.5.2 Einordnung der Patientenzufriedenheit im wirtschaftssoziologischen Kontext der Makro-, Meso- und Mikroebene 19
2.5.3 Aktueller Forschungsstand 20
3 Fragestellungen 23
4 Material und Methodik 25
4.1 Entwicklung des Fragebogens 25
4.2 Patientenzufriedenheit und Rückkehrbereitschaft 27
4.2.1 Patientendaten und Patientenrekrutierung 27
4.2.2 Externe Krankenhausdaten 29
4.2.3 Statistische Auswertung 30
4.2.3.1 Bivariate Analyse 30
4.2.3.2 Multivariate Analyse 30
5 Ergebnisse 32
5.1 Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 32
5.1.1 Daten der strukturierten Qualitätsberichte 32
5.1.2 Zufriedenheitswerte 34
5.1.3 Bivariate Analyse 34
5.1.4 Multivariate Analyse 40
5.2 Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 42
5.2.1 Daten der strukturierten Qualitätsberichte 42
5.2.2 Zufriedenheitswerte 44
5.2.3 Bivariate Analyse 44
5.2.4 Multivariate Analyse 51
5.3 Einflussfaktoren auf die Krankenhauswahl nach Hüft- und Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 53
6 Diskussion 55
6.1 Methodenkritik 55
6.2 Zeitliche und statistische Einordnung der Ergebnisse 57
6.3 Einordnung des Forschungsstandes 58
6.3.1 Vergleich zwischen Knie- und Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 58
6.3.2 Spezifik der Behandlungsgruppen 59
6.3.2.1 Knie-Totalendoprothesen-Erstimplantation 60
6.3.2.2 Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 61
6.3.2.3 Einflussfaktoren auf die Krankenhauswahl nach Knie- und Hüft-Totalendoprothesen-Erstimplantation 64
6.4 Studienergebnisse im Kontext von Patientenzufriedenheitsmodellen 65
6.5 Beitrag zur Versorgungsforschung und Gesundheitssystemgestaltung 66
7 Fazit 68
8 Zusammenfassung 69
Literaturverzeichnis 75
Anlagenverzeichnis x
|
564 |
Compound meniscus implant prototypes : Bench test performance of knitted casing to contain, fixate and mechanically stabilize cell seeded gelsYdrefors, Maria January 2021 (has links)
Meniscal tears are the most common intra-articular injury of the knee joint. Due to the avascular zone with limited blood supply, treatment of the injury is a complex process. Today, research on the development of efficient treatments and meniscal replacements is of increasing interest. However, there are few alternatives of meniscal replacements available on the market and research has shown uncertain results in their ability to restore the natural biomechanics of the knee joint or prevent development of osteoarthritis. Furthermore there is no comparable method to evaluate tensile stresses caused by axial compressional load on a whole meniscus replacement. Therefore the possibility of knitted casing to contain, fixate and mechanically stabilize a cell seeded bioprinted gel and develop a methodology to characterize its compressional behaviour was analysed. By interlock knitting with segments of partial knit a 3D crescent-shaped biodegradable casing was produced mimicking the dimension of the medial meniscus. In the casing design, an Artelon® Flexband™ was incorporated functioning both as reinforcement at the peripheral rim and as fixation method. Moreover radial threads were added to the casing design by inclusion of weft inlays in the knitting pattern. In the non-destructive characterization of the compressional behaviour of the prototype, axial compressional forces of 10.82 N and 29.77 N were achieved. However the forces achieved were significantly lower if compared to the high force that is applied to the menisci in the knee joint. Furthermore a high influence of the coefficient of friction of the casing in the axial compressional force was concluded. Nevertheless refinements of the methodology are required to perform evaluation with comparable and reliable results.
|
565 |
The Information Content of Supplemental Reserve-Based Replacement Measures Relative to that of Historical Cost income and its Cash and Accrual Components of Oil and Gas Producing CompaniesSpear, Nasser A. (Nasser Abdelmonem) 05 1900 (has links)
This study examined whether three reserve-based quantity replacement measures and three reserve-based value replacement measures have incremental information content beyond that of historical earnings and its cash and accrual components. This study also examined whether the cash and accrual
components of earnings have incremental information content beyond that of earnings.
|
566 |
Can death predict life? : A study on the direct child replacement effect in Niger - an instrumental variable approach.Karlberg Hauge, Vincent, Wadell Leimdörfer, August January 2020 (has links)
Sub-Saharan Africa is the region in the world with the highest population growth and child mortality. By measuring to what extent the parents "replace" a child in the case of death, we estimate the direct child replacement effect in Niger between 1976 and 2011. Our novel empirical strategy is a modified 2SPS instrumental variable approach, which exploits the exogeneity of precipitation and outdoor temperature in connection with the mother's pregnancy and the child's first five years. We find an estimate of 0.9. The estimate found close to unity implicates a relatively small trade-off between reducing child mortality and population growth, both being large problems in Niger. Our approach is a contribution to the literature on quasi-experimental methods in that we consider properties of respondents on an individual level in the first stage model, and redefine the outcome to a household level in the second stage. The redefinition is thereby a way of drawing conclusions on a group level.
|
567 |
The long-term effects of testosterone replacement therapy in aging males with late-onset hypogonadismClausen, Jonathan 14 June 2020 (has links)
Late-onset hypogonadism (LOH) is a pathological disorder that develops in males over the age of 40 and is diagnosed upon strict criteria that requires that the individual have total serum testosterone (T) below the normal limits as well as three symptoms of sexual dysfunction. Recommended therapy for young males with hypogonadism is testosterone replacement therapy (TRT). Treatment of LOH with TRT has increased significantly in the past several years, but studies showing adverse risks associated with TRT have led to a growing concern about the safety of such a treatment. This systematic review will give an overview of the pathology of LOH, clinical diagnosis of LOH, and comorbidities associated with this dysfunction. Benefits of TRT in elderly hypogonadal men have included improvement in cardiovascular function, reduced all-cause mortality, increased sexual function, increased bone mineral density, improved body composition, increased muscle strength, improved quality of life, and improvement in metabolic parameters. However, risks associated with TRT have included infertility, worsening lipid panel parameters, polycythemia, increased risk of prostate cancer, and in some cases, increased risk of adverse cardiovascular events.
|
568 |
Stambyte eller relining -en studie om ekonomisk och social hållbarhet vid renovering av fastigheter / Traditional pipe replacement or relining - a study on economic and social sustainability, in the renovation of propertyPersson, Göran January 2015 (has links)
No description available.
|
569 |
A Virtual Heart Valve Implant System : Navigating the idea space and developing a proof of concept for virtual transcatheter aortic valve replacement / Ett virtuellt implanteringssystem för hjärtklaffproteserBesada, Joona January 2015 (has links)
Aortic stenosis is a disease that causes a narrowing of the aortic valve opening. It is a disease that can be found in more than 2% of the elderly population. In the past, the only effective treatment has been open heart valve replacement, but in the last decade it has become possible to also treat aortic stenosis through a percutaneous procedure known as transcatheter aortic valve replacement. An implant-carrying catheter is led up to the patient’s heart where the implant is deployed. Sizing, positioning, and orientation of the implant are important considerations in transcatheter aortic valve replacement. Purpose: The purpose was to investigate the feasibility and potential features of a virtual heart valve implant system and how the available assets at the Medical Devices Center and its collaborators could create a useful tool for virtual transcatheter aortic valve implant selection, sizing, positioning, and orientation. Implementation: Challenges with transcatheter aortic valve replacement among clinicians and engineers were identified. A virtual heart valve implant system was proposed as a solution. The idea space for a virtual heart valve implant system was explored and structured systematically with a new approach called the idea connection tree method. A proof of concept prototype with a 3D model of an aorta and an implant in three different sizes was created as a way to gauge if there is user value in a virtual heart valve implant system. Result & Conclusion: For the proposed solution of a virtual heart valve implant system, 43 unique ideas were generated. Three main branches of ideas were identified: Design, simulation, and a database branch. It was estimated that the simulation branch would provide the most user value for comparatively low work effort. The proof of concept prototype showed that it was possible to visually evaluate the interference produced by different sized implants inside a 3D model of an aorta on a virtual reality system. / Aortastenos är en sjukdom som orsakar förträngning av aortaklafföppningen. Det är en sjukdom som återfinns hos mer än 2% av den äldre befolkningen. Tidigare har den enda effektiva behandlingen inneburit hjärtklaffersättning med öppen hjärtkirurgi, men under det senaste decenniet har det blivit möjligt att också behandla aortastenos med en perkutär procedur i form av kateterburen implantation av aortaklaff. En kateter som bär på en aortaklaffprotes förs fram till patientens hjärta där protesen sedan utplaceras. Dimensionering, positionering och orientering av protesen är viktiga överväganden i kateterburen implantation av aortaklaff. Syfte: Syftet är att undersöka genomförbarheten och potentiella funktioner hos ett virtuellt implanteringssystem för hjärtklaffproteser och hur tillgångarna hos Medical Devices Center och deras samarbetspartners kan skapa ett användbart verktyg för virtuell dimensionering, positionering samt orientering av kateterburna hjärtklaffproteser. Implementering: Utmaningar med kateterburen hjärtklaffimplantering bland kliniker och ingenjörer identifierades. Ett virtuellt implanteringssystem för hjärtklaffproteser föreslogs som en lösning. Idérymden utforskades och strukturerades systematiskt med en ny metod kallad för idésambandsträd-metoden. En konceptprototyp med 3D modeller på en aorta och en protes i tre olika storlekar skapades för att uppskatta om det finns användarvärde i ett virtuellt implanteringssystem för hjärtklaffproteser. Resultat & Slutsats: För den föreslagna lösningen av ett virtuellt implanteringssystem för hjärtklaffproteser genererades 43 unika idéer. Tre huvudsakliga grenar av idéer identifierades: Konstruering, simulering och en databasgren. Det uppskattades att simuleringsgrenen skulle kunna förse den största mängden användarvärde för en förhållandevis låg arbetsinsats. Konceptprototypen visade att det var möjligt att visuellt utvärdera interferensen av olika protesstorlekar inuti en 3D model av en aorta med hjälp av ett virtual reality system.
|
570 |
Vliv kvality artikulačních UHMWPE vložek na životnost kloubních náhrad / The influence of the quality of articulation UHMWPE inserts on the lifetime of joint replacementsFulín, Petr January 2016 (has links)
This thesis focuses on the introduction with the problems of high molecular weight polyethylene (UHMWPE) in orthopedics in the first part. It discusses the history, properties and processes that lead to the failure of UHMWPE joint replacement components. The experimental part validates the hypotheses expressed. It acquaints readers with the experimental verification of the effect of different types of sterilization on the oxidative stability of laboratory prepared samples and explanted UHMWPE joint replacement components using methods of infrared microscopy, electron spin resonance, mechanical tests and tests of microhardness. Other experimental measurements on a large set of explanted components of hip and knee total joint replacements validates the hypothesis that the amount of oxidative damage affects the lifespan of joint replacements. The third part of the experimental study maps the degree of oxidative damage in different places of the hip and knee joint replacements. In the final part we experimentally demonstrate the fact that the rate of oxidative damage has an effect on supramolecular structure of the UHMWPE. From the above experiments are concluded clearly defined recommendations for clinical practice, which should lead to extend the lifespan of total joints replacements in orthopaedics....
|
Page generated in 0.0879 seconds