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Significance of Testicular MicrolithiasisZastrow, Stefan, Hakenberg, Oliver W., Wirth, Manfred P. 14 February 2014 (has links) (PDF)
Introduction: Testicular microlithiasis is an uncommon condition characterized by calcifications within the seminiferous tubules. The true prevalence in a normal population has not been defined.
Methods: A review of the literature with emphasis on the connection between testicular microlithiasis and testicular malignancy was carried out.
Results: Testicular microlithiasis is associated with different testicular pathologies, including testicular cancer. However, a direct causative connection between testicular microlithiasis and testicular pathologies is not supported by the literature.
Conclusions: Patients with testicular microlithiasis should be followed up regularly. Further investigations concerning the etiology of testicular microlithiasis remain to be done. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Type 2 Diabetes in Octogenarians Is Associated with Decreased Low Molecular Weight AdiponectinGräßler, Jürgen, Gruber, Matthias, Radke, Rolf-Bernd, Kopprasch, Steffi, Schwarz, Peter E. H., Kamke, Wolfram, Bornstein, Stefan R., Fischer, Sabine 21 February 2014 (has links) (PDF)
Background: Adiponectin circulates in the blood in three different multimer isoforms, of which the high molecular weight form (HMW) is presumed to mediate insulin sensitivity. We examined whether adiponectin oligomer distribution is associated with aging and type 2 diabetes (T2D) in octogenarians without characteristic features of metabolic syndrome. Methods: The study included 154 octogenarians (58 men, 96 women), 24 normoglycemic middle-aged controls (11 men, 13 women; mean age 44 years), and 33 middle-aged individuals (14 men, 19 women; mean age 55 years) with T2D. Based on oral glucose tolerance test 62 octogenarians had normal, 63 impaired glucose tolerance, and 29 octogenarians had newly detected T2D. Serum adiponectin multimer isoforms were measured after overnight fast by enzyme-linked immunosorbent assays. Results:Compared to the normoglycemic middle-aged control group, male normoglycemic octogenarians revealed significantly higher total adiponectin and all adiponectin isoforms. The same was true for females with the exception of low molecular weight (LMW) adiponectin, which was not statistically higher in octogenarians. Male and female octogenarians with T2D had significantly higher levels of total, HMW, and middle molecular weight (MMW) adiponectin, but not LMW adiponectin, than middle-aged individuals with T2D. Female, but not male, octogenarians revealed significantly lower total adiponectin than normoglycemic octogenarians. Compared with normoglycemic octogenarians, male and female octogenarians with T2D were characterized by significantly lower LMW adiponectin. In male and female octogenarians, total adiponectin and all multimer isoforms were directly correlated with HDL cholesterol. LMW adiponectin in octogenarians of both sexes was inversely correlated with glucose level at 2-hour oral glucose tolerance test. Conclusions: Serum levels of total adiponectin as well as its HMW and MMW isoforms were significantly higher in octogenarians with normoglycemia or T2D than in corresponding middle-aged control groups. In male and female octogenarians without metabolic syndrome, T2D was associated with lower LMW adiponectin, while the HMW and MMW isoforms were not statistically different. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Early Mood Swings as Symptoms of the Bipolar Prodrome: Preliminary Results of a Retrospective AnalysisÖzgürdal, Seza, van Haren, Elisabeth, Hauser, Marta, Ströhle, Andreas, Bauer, Michael, Assion, Hans-Jörg, Juckel, Georg 19 February 2014 (has links) (PDF)
Background/Aims: Temperament and mood swings are promising indicators for the characterization of mood spectrum vulnerability. The aim of this study was to investigate the relationship between affective temperament and mood swings in bipolar disorder. We explored these clinical features retrospectively.
Methods: Patients who met the criteria for bipolar I disorder were enrolled in the study. Exclusion criteria were partial remittance and a full affective or psychotic episode. Data concerning illness and family history, mood swings (semistructured interview for mood swings) and depression (Beck, Depression Inventory) were obtained. We examined premorbid temperament with the validated German version Temps-M of the original version Temps-A. Patients with and without mood swings were compared with respect to the dominant temperament.
Results: Out of 20 bipolar patients, 6 subjects reported mood swings prior to the onset of affective disorder. Subjects with mood swings prior to the onset of bipolar disorder significantly correlated with a positive family history of affective disorders. Concerning cyclothymic and irritable temperament, bipolar affective patients with mood swings had higher scores. No differences were found between males and females.
Conclusion: Our findings go in line with previous results that mood swings, as represented by the cyclothymic temperament, are present prior to the first onset of bipolar disorder in a subset of patients. These traits may represent vulnerability markers and could presumably be used to identify individuals at high risk for developing bipolar disorder in order to prevent this illness. Further studies are indicated to clarify the correlation with genetic risk factors.
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The Fading of PsychosisFelber, Werner, Reuster, Thomas 19 February 2014 (has links) (PDF)
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Enhanced External Counterpulsation as a New Treatment Modality for Patients with Erectile DysfunctionFroschermaier, Stefan E., Werner, Dierk, Leike, Steffen, Schneider, M., Waltenberger, Johannes, Daniel, Werner G., Wirth, Manfred P. 17 February 2014 (has links) (PDF)
Enhanced external counterpulsation (EECP) is a noninvasive treatment modality which can increase arterial blood flow in peripheral and coronary arterial disease. Several studies have demonstrated an increase in the flow of the internal iliacal artery and in carotid and renal perfusion during EECP treatment. We investigated the effect of EECP in patients with erectile dysfunction (ED). Thirteen patients were treated with EECP for 20 days, 1 h per day. Patients reported a significant improvement of penile rigidity after completion of the EECP treatment and a significant improvement of penile peak systolic flow was measured by Doppler sonography. No adverse effects were observed. In conclusion, EECP seems to be an effective treatment modality in patients with ED. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Late Local and Pulmonary Recurrence of Renal Cell CarcinomaFröhner, Michael, Manseck, Andreas, Lossnitzer, Arndt, Wirth, Manfred P. 17 February 2014 (has links) (PDF)
Locally recurrent renal cell carcinoma and multiple pulmonary metastases were successfully resected in a patient 20 years after nephrectomy. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Skin and Other Reactions to Radiotherapy – Clinical Presentation and Radiobiology of Skin ReactionsDörr, Wolfgang 17 February 2014 (has links) (PDF)
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Resektionsausmaß und Therapiekonzept bei hereditärem, nicht Polyposis-assoziiertem kolorektalem Karzinom (HNPCC) – Indexpatient: chirurgische Strategie / Extent of Resection and Conception of Treatment in Patients with Hereditary Nonpolyposis Colorectal Cancer – Index Patient: Surgical StrategyPistorius, Steffen 17 February 2014 (has links) (PDF)
Ursache des klinisch durch die Amsterdam-Kriterien definierten HNPCC sind hochpenetrante Keimbahnmutationen in den DNAMismatchrepair( MMR)-Genen MLH1, MSH2, seltener in MSH6 und PMS2. Mutationsträger in diesen MMR-Genen haben ein hohes kumulatives Risiko (52–92%) für die Entwicklung kolorektaler – einschließlich syn- und metachroner – Karzinome, die sich meist in früheren Lebensjahren als bei sporadischen Fällen entwickeln. Darüber hinaus findet sich bei diesen Mutationsträgern ein deutlich erhöhtes Risiko für extrakolonische Karzinome, insbesondere des Endometriums, seltener der Ovarien, des Magens, der ableitenden Harnwege und des Dünndarms. Aus dieser Risikokonstellation erwächst die Frage nach einem spezifischen, individualisierten Therapiekonzept bei HNPCC-Patienten bzw. Mutationsträgern. Prinzipiell könnten drei Möglichkeiten des chirurgischen Vorgehens bezüglich des Kolorektums in Frage kommen: 1. prophylaktische Resektion bei gesunden Mutationsträgern 2. onkologische Resektion bei Karzinommanifestation 3. erweiterte Resektion mit zusätzlich prophylaktischer Intention bei Manifestation des ersten Kolon- oder Rektumkarzinoms. Die erste Möglichkeit kann nach kritischer Evaluation verschiedener Argumente als Option der Prävention nicht empfohlen werden. Zur Zeit kann sicherlich auch keine endgültige Empfehlung abgegeben werden, ob die zweite oder dritte Option des operativen Vorgehens favorisiert werden sollte. Die Indikation zur prophylaktischen Hysterektomie und Oophorektomie sollte nach ausführlicher genetischer, chirurgischer und gynäkologischer Beratung bei postmenopausalen Patientinnen, die die Amsterdam-Kriterien erfüllen oder Trägerinnen einer pathogenen Keimbahnmutation in einem MMR-Gen sind und bei denen dieser Eingriff mit einer anderweitig indizierten Operation kombiniert werden kann, erwogen werden. Eine exakte Prädiktion des individuellen Risikos und Erkrankungsalters auf Grundlage der Analyse von Interaktionen zwischen endogenen und exogenen, modifizierenden Faktoren ist Voraussetzung für individuelle Empfehlungen für «maßgeschneiderte»Vorsorgeprogramme oder prophylaktische chirurgische Maßnahmen. / Hereditary nonpolyposis colorectal cancer (HNPCC), clinically defined by the Amsterdam criteria, is caused by highly penetrant germ line mutations in DNA mismatch repair (MMR) genes, mostly in MLH1 and MSH2, infrequently in MSH6 und PMS2. Mutation carriers are at high cumulative risk (52-92%) for developing colorectal cancer (CRC), including syn- and metachronous colorectal carcinomas, with a younger age of onset compared with sporadic CRC. In addition, there is a remarkably increased risk in these mutation carriers for extracolonic carcinomas, especially for endometrial and ovarian carcinomas but also for gastric, ureter and renal pelvis and small bowel cancer. Therefore, the question arises if an individually tailored conception of treatment should be applied to HNPCC patients and mutation carriers. On principle, there are three options of surgical approach conceivable concerning the colorectum: i) prophylactic resection in healthy mutation carriers ii) oncological resection in the case of CRC iii) extended resection with an additional prophylactic intent in the case of first CRC. After critical evaluation of various arguments, the first option cannot be recommended for CRC prevention. However, a final recommendation neither for the second nor the third option of surgical approach can be given at the moment. The indication for a prophylactic hysterectomy and oophorectomy should be weighted in the following postmenopausal patients after intensive genetic, surgical and gynecologic counselling: patients fulfilling the Amsterdam II criteria or who have been identified as mutation carriers of a disease causing germ line mutation in one of the MMR genes and who have to be operated on due to another cause. A precise prediction of the individual risk and age of onset on the basis of the analysis of interactions between endogenous and exogenous modifying factors is the precondition for recommendations concerning individually tailored surveillance or prophylactic surgery. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Selen in der IntensivmedizinZimmermann, Thomas, Albrecht, Steffen, Hanke, S., von Gagern, Georg 19 February 2014 (has links) (PDF)
Mit der Entdeckung des Selens als essentielles Spurenelement und der Glutathionperoxidase als Selenoenzym sowie der Tatsache, daû Selenmangel relativ weit verbreitet ist, wurde erstmals ein Zusammenhang zu einigen schweren Erkrankungen hergestellt (Keshan-Krankheit, Kaschin-Beck-Syndrom). Interessant ist dabei, daû sich trotz dieser und anderer bekannter Selenmangelerkrankungen eine Therapie in der Humanmedizin nur langsam zu etablieren beginnt, waÈ hrend die Selensupplementation in der VeterinaÈ rmedizin bereits Standard ist. Die Autoren beschaÈ ftigen sich seit 1990 mit der Rolle des Spurenelements Selen bei septischen Krankheitsbildern in der Intensivmedizin, beim ReperfusionsphaÈnomen nach gefaÈûchirurgischen Eingriffen und in der Onkologie. Sie konnten zeigen, daû die adjuvante Therapie der akuten Pankreatitis und der Sepsis mit Natriumselenit einen positiven Effekt auf das Outcome der Patienten zu haben scheint (eine multizentrische, doppelblinde, randomisierte Sepsisstudie zur Validierung dieser Ergebnisse ist in Vorbereitung). Neue Erkenntnisse zur Beeinflussung von Transkriptionsfaktoren durch Selen bei systemischem Inflammationssyndrom und Sepsis erlauben eine wissenschaftlich fundierte Interpretation der klinischen Ergebnisse. Weitere molekularbiologische Untersuchungen werden das Spurenelement Selen zu einem der interessantesten Forschungsprojekte der naÈ chsten 10 Jahre in Intensivmedizin und Onkologie machen. / Since selenium was discovered as an essential trace element being widely distributed, and since glutathione peroxidase is known as a selenoenzyme, associations with several severe diseases were established (Keshan disease, Kaschin-Beck syndrome). Despite these known selenium deficiency diseases a related human therapy is still not established so far. In veterinary medicine, however, substitution of selenium is already a standard therapy. Our laboratory investigates the role of selenium since 1990. This includes investigations about the effects of selenium in acute inflammatory diseases in intensive care, in the reperfusion phenomenon following vascular surgery, and in oncology. In acute pancreatitis and sepsis, adjuvant therapy using sodium selenite seems to have positive effects on the overall outcome of patients (a multicenter, double-blind, randomized trial on sepsis is being prepared). New findings concerning the influence of selenium on transcription factors in inflammatory processes will permit a scientifically sound interpretation of clinical results. With further investigations in molecular biology the trace element selenium will become, in the next decade, one of the most interesting topics in intensive care and oncology. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Diagnostik des chronischen UnterbauchschmerzesNagel, Michael, Wehrmann, Ursula, Ringelband, Barbara 19 February 2014 (has links) (PDF)
Der chronische Unterbauchschmerz stellt den behandelnden Arzt vor erhebliche differentialdiagnostische Probleme. Die vorgestellte Studie soll den Wert der Laparoskopie im diagnostischen Konzept aufzeigen. Dazu führten wir zwischen Oktober 1993 und Juni 1998 bei 100 Patienten mit der klinischen Diagnose «chronischer Unterbauchschmerz» eine Laparoskopie durch. Bei 14 Patienten ließ sich ein morphologisches Korrelat unabhängig von der Appendix finden. 86 Patienten wurden appendektomiert, wobei die histologische Untersuchung des Präparats in 82 Fällen (95,3%) einen pathologischen Befund aufwies. 80 Patienten (93%) blieben auch während der Nachuntersuchungen beschwerdefrei. Die Laparoskopie stellt ein sicheres Verfahren zur Diagnostik und Behandlung chronischer Unterbauchschmerzen dar. Bei fehlendem Korrelat für die Beschwerden sollte in gleicher Sitzung die laparoskopische Appendektomie durchgeführt werden. / The differential diagnosis chronic lower abdominal pain can be problematic, and this symptom may lead to several diagnostic procedures. The purpose of this study was to evaluate the usefulness of laparoscopy in the diagnostic concept. From October 1993 to June 1998 we performed 100 laparoscopies in patients with chronic or recurrent lower abdominal pain. In 14 patients we found a substrate for the reported pain, which was independent of the appendix. In 86 patients we performed an appendectomy. In 62 of the specimens (95.3%) the histological study showed pathological findings. 80 patients (93%) reported no further complaints during follow-up. Laparoscopy is a safe procedure for diagnostics and treatment of patients with chronic lower abdominal pain. If no other explanation for the symptoms is found, laparoscopic appendectomy should be performed. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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