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Immunization coverage and factors associated with failure to complete childhood immunization in Kawempe Division, Uganda

Kamanda, Bataringaya Cos January 2010 (has links)
Magister Public Health - MPH / The aim of the study was to describe immunization coverage for DPT, Polio and Measles among children of ages between 12 to 18 months in Kawempe Division and to investigate factors associated with immunization coverage. A cross-sectional survey was conducted in 239 households with children aged between 12-18 months in five villages that were selected through multi-stage cluster sampling. Information on demographic and socio-economic factors and immunization status was obtained from mothers and caretakers. Immunization coverage and analysis of associations between immunization coverage and demographic and socio-economic factors were done. / South Africa
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Soropositividade, cobertura e resposta vacinal para hepatite vital do tipo B em cirurgiões dentistas em Porto Velho, Rondônia, Brasil

Fábio Luiz Storer 18 July 2008 (has links)
Neste estudo, hipotetizou-se que existia alta incidência de cirurgiões dentistas com baixa cobertura vacinal para hepatite B e positividade para contato prévio ou corrente para a hepatite viral do tipo B. O presente estudo transversal avaliou a condição vacinal e perfil sorológico dos cirurgiões dentistas para hepatite viral do tipo B no município de Porto Velho/RO - Brasil. Foram analisadas pela técnica de ELISA oitenta amostras de sangue (soro) dos cirurgiões dentistas residentes no município de Porto Velho/RO, visando a detecção dos marcadores sorológicos do Vírus da hepatite B: HBsAg, anti HBc total, anti-HBc IgM e anti-HBs. As amostras anti HBc Total positivas foram testadas para o marcador anti HBc IgM. Foram analisados os achados laboratoriais com dados de formação profissional, uso de equipamento de proteção individual (EPI) e índice vacinal entre os profissionais. Os dados foram comparados utilizando-se o teste Kruskal-Wallis (p< 0,05). Dos cirurgiões dentistas avaliados, 45% faziam clínica geral e 38% relataram atualizar-se profissionalmente uma vez ao ano. A maioria (p< 0,05) dos participantes (59%) recebeu as três doses da vacina contra hepatite B e 11% apenas duas doses. Dentre os que receberam três doses a maior (p< 0,05) frequência (47%) apresentou soroconversão decorrente da vacinação. Embora abaixo do número esperado de 100%, a maioria dos cirurgiões dentistas de Porto Velho recebeu as três doses da vacina o que em geral acarretou imunidade. Entretanto, o perfil sorológico nem sempre foi compatível com a cobertura vacinal. Nossos achados sugerem a necessidade de execução de provas laboratoriais para confirmação e/ou monitoramento do perfil sorológico decorrente da vacinação contra hepatite B. / This search supposed that it had a high incidence of dentists with low vaccine covering for hepatitis B and a positive for previous or current contact for the virus hepatitis of type B. The transversal study evaluated the vaccines condition and serum profile of the dentists for viral hepatitis of type B in Porto Velhos city in Rondonias state Brazil. eighty samples of blood (serum) of the resident surgeons had been analyzed by the ELISAs technique of the dentists in Porto Velhos city, to only find out about the serums detention markers of the Virus of hepatitis B: HBsAg, anti total HBc, anti-HBc IgM and anti-HBs. The positive samples anti Total HBc had been tested for the marker anti HBc IgM. And also it had been analyzed at the lab findings with data of professional formation, equipment used as an individual protection (EPI) and vaccine index between the professionals. The data had been compared using the test Kruskal-Wallis ( p< 0,05) from the people that had been participated. As a result we can say that from dentists analyzed, 45% were in a general clinical and 38% told that to bring up to date once a year. Most of them (59%) received three quantities against Hepatitis B and 11% only with two quantities. Between the people that received three quantities, showed another serum due to the vaccine. Although the number was not expected, most of the dentists from Porto Velho received three doses of the vaccine which it caused immunity. However, the serum profile nor always it was compatible the vaccine covering. Our findings suggest the necessity of execution of labs tests for confirmation and/or a coordination of the serum profile of the vaccination against hepatitis B.
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Untersuchungen zur Immunitätslage junger Erwachsener gegen Masern, Mumps und Röteln / Study regarding the immune status of young adults against measles, mumps and rubella

Krieg, Jennifer, Jennifer Krieg, 14 April 2016 (has links) (PDF)
Einleitung: Masern, Mumps und Röteln sind weltweit verbreitete Kinderkrankheiten. Laut Zielvorgaben der World Health Organization (WHO) sollten bis 2015 die Masernviren eradiziert und die Inzidenzen für Mumps und Röteln deutlich vermindert sein. Trotz der beträchtlichen Senkung der Erkrankungszahlen nach der Einführung der jeweiligen Impfungen in den 1970 Jahren kommt es bis heute, sowohl national als auch international zu lokalen Ausbrüchen der Krankheiten. Dabei sind immer häufiger junge Erwachsene betroffen, deren Komplikationsrate bei allen drei Viruserkrankungen im Vergleich zu Kindern deutlich höher liegt. Dies erhöht die Brisanz im Falle eines Ausbruches und führt dazu, dass es auch heute noch in Deutschland vereinzelt zu Todesfällen im Fall von Masern kommt und auch dass nicht wenige Menschen an den Spätfolgen dieser drei impfpräventablen Erkrankungen leiden. Ziele der Untersuchungen: Die Zielstellung der vorliegenden Arbeit war es, die Immunitätslage von 18 bis 29 jährigen Angestellten des Universitätsklinikums Leipzig gegen diese drei viralen Erreger zu bestimmen und im Kontext mit dem Impfstatus der Probanden zu stellen. Zudem sollte untersucht werden, ob auch heute noch die historischen Veränderungen der Impfregime durch die Wiedervereinigung und die Unterschiede bei den untersuchten sogenannten „Wendekindern“ nachgewiesen werden können. Des Weiteren sollten die Verlässlichkeit der diagnostischen Parameter über die Beurteilung des Immunstatus bewertet werden. Materialien und Methoden: Es standen insgesamt über 500 Serumproben zur näheren Auswertung zur Verfügung. Mittels ELISA-Test wurde die jeweils spezifische IgG-Konzentration gegen Masern, Mumps und Röteln ermittelt. Zudem wurden die virusspezifischen Aviditäten von IgG-Antikörpern bestimmt und durch die Anfertigung von Neutralisationstesten (NT) auch deren neutralisierende Wirkung untersucht. Von 326 Probanden wurde die Impfanamnese ermittelt und analysiert. Ergebnisse: Bei keiner der drei Viruserkrankungen wurde in der untersuchten Altersgruppe der 18-29 Jährigen die Seroprävalenz von 95% erreicht, welche notwendig ist, um nachhaltig eine Eindämmung der viralen Erreger in einer Population erreichen zu können. Der Immunstatus der untersuchten Probandengruppe fiel gegen Masern (90,5% IgG-positiv) am besten aus, gefolgt von dem Röteln- (87,1% IgG-positiv) und dem Mumps-Immunstatus (81,6% IgG-positiv). Eine Abnahme der Antikörperkonzentrationen in dem zeitlichen Verlauf nach einer Impfung konnte in der vorliegenden Arbeit gezeigt werden. Bei den vor mehr als 10 Jahren gegen das jeweilige Virus Geimpften sank der Anteil an Seropositiven um 7,4% (Masern und Röteln) bzw. 8,1% (Mumps) im Gegensatz zu den Probanden, die ihre letzte Impfung vor weniger als 10 Jahren erhalten hatten. Die unterschiedlich durchgeführten Impfregime vor und nach der Wiedervereinigung waren in der untersuchten Probandengruppe noch gut zu erkennen. Bei den Geburtsjahrgängen vor 1990 waren die Impfquoten um durchschnittlich 15% niedriger als bei den Jahrgängen ab 1990. Aufgrund der erhöhten Wildviruszirkulation vor 20 Jahren zeigten die älteren Jahrgänge dennoch einen ähnlich hohen Antikörperstatus, wie die Jüngeren. Auch die Auswertung der Aviditätsindices und der NT-Titer im zeitlichen Abstand zu der zuletzt erhaltenen Impfung ergab einen Hinweis auf die Boosterung der Immunität gegen den jeweiligen viralen Erreger durch den Kontakt der Probanden mit Wildvirus. Die Korrelation zwischen den diagnostischen Parametern IgG-Konzentration, Avidität und Neutralisationstiter ließen sich am besten bei den Masern- und den Rötelnwerten erkennen. Die Zusammenhänge bei Mumps waren im Vergleich zu den anderen beiden viralen Erregern gering. Die Abhängigkeit von der Impfanamnese konnte bei allen drei viralen Erregern nur bei den IgG-Konzentrationen festgestellt werden. Ein Zusammenhang zwischen Impfstatus und Höhe der Aviditätsindices bzw. Neutralisationstiter lag nicht vor. Schlussfolgerungen: Sowohl der Immun- als auch der Impfstatus der untersuchten jungen Erwachsenen (18 29 Jahre) ist für eine nachhaltige Eindämmung des Masern-, Mumps- und des Rötelnvirus nicht ausreichend. Die Bestimmung der IgG-Konzentration als Routinediagnostikum für die Erhebung eines Immunstatus ist bei allen drei Viren nur mit Einschränkungen geeignet. Die Durchführung von Neutralisationstesten, insbesondere gegen Mumps, ist Goldstandard für die Bestimmung einer Immunitätslage. / Introduction: Measles, mumps and rubella are worldwide occurring childhood diseases. World Health Organization (WHO) declared the goal of measles eradication by 2015 and significant reduction of the incidence of mumps and rubella. Despite the substantial decrease after implementation of vaccination, there are still yearly outbreaks of the three infections on national and international level. At the same time, more often young adults are affected by all three viral diseases and their rate of complications is significantly higher than children. The explosive nature of the diseases leads to the fact that, even in Germany people die of measles. Further, more than a few people suffer from long-term effects of these diseases which could be prevented by vaccination. Aim of the research: The aim of the present project was to determine the immune status against the three viral diseases. Serum samples of 18 to 29 years-old employees of the Leipzig University Hospital were analyzed and connected with vaccination status. It was also determined if the historic changes of the vaccination politics in children of German reunification can still be demonstrated. Furthermore, the reliability of the diagnostic parameters, which is routinely taken for the evaluation of the immune status of a person, was considered. Material and Methods: More than 500 serum samples were available. The IgG concentration of mumps, measles and rubella was determined using routine ELISA assay. Furthermore, the specific antiviral IgG antibody avidity as well as their ability to neutralize viral infectivity (neutralization test) the vaccination history was recorded and analyzed. Results: The results show, that in none of the three diseases seroprevalence of >95% could be achieved which would be necessary for the sustainably containment of the viral pathogens in a population. In the examined cohort immunity against measles (90,5% IgG positive) was somewhat higher than against rubella (87,1% IgG positive) and mumps (81,6% IgG positive). A decrease in the antibody concentration could be demonstrated in the present paper when comparing the immune response in person with vaccination history of less than 10 years and those with last vaccination more than 10 years back. The seropositive rates decreased 7,4% (measles and rubella) or 8,1% (mumps). The different vaccination regimes before and after German reunification were still apparent. The vaccination rates from the birth cohort before 1990, was by an average of 15% lower than the cohorts from 1990. Due to the higher circulation of wild virus before 20 years ago, the older age groups had a similar status of antibodies than the younger group. Also, the analysis of the avidity and neutralization titer in the relationship of the period of time between the collection of data and the last obtained vaccination indicated booster of immunity by contact occult immunization (“stille Feiung”). The correlation between the diagnostic parameters, i.e. IgG concentration, avidity and neutralization assay, was best for measles and rubella. The relationships of mumps were lower than both the other viral pathogens. Only the IgG concentration from all three viruses correlated with the vaccination history. A relationship between the vaccination and the level of avidity or neutralization titers did not exist. Conclusion: The immune status and also the vaccination status from the investigated young adults (18 29 years) is not sufficient for the containment of measles, mumps and rubella. The determination of IgG concentration for surveillance of immunity all three viruses is of limited value. Particularly in case of mumps a neutralization assay appear indispensable.
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Proočkovanost proti papilomavirovým nákazám u žákyň 8. a 9. tříd základních škol v okrese Písek a jejich informovanost o této problematice / Vaccination against the papilomavirus infections at female students 8th and 9 elementary school classes in the region Písek and their awareness of the issues

MAREŠOVÁ, Lucie January 2014 (has links)
This dissertation thesis touches very current and among public and experts often discussed topic. It concerns particularly matter of papillomaviral infections and vaccination against them. The research proved vaccination-coverage level of respondents and also their knowledge level. The vaccination-coverage level of girls is very high (almost 80%). A lot of girls also used possibility of full vaccination in the age of 13. This dissertation thesis should serve as a source and summary information about HPV viruses, diseases caused by them, about ways of transmission and epidemiological measures. Furthermore it also informs about cervical cancer, risk factors, diagnostical possibilities, therapy and at last but not lest about prevention of cervical carcinoma.
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Untersuchungen zur Immunitätslage junger Erwachsener gegen Masern, Mumps und Röteln

Krieg, Jennifer, Jennifer Krieg 01 March 2016 (has links)
Einleitung: Masern, Mumps und Röteln sind weltweit verbreitete Kinderkrankheiten. Laut Zielvorgaben der World Health Organization (WHO) sollten bis 2015 die Masernviren eradiziert und die Inzidenzen für Mumps und Röteln deutlich vermindert sein. Trotz der beträchtlichen Senkung der Erkrankungszahlen nach der Einführung der jeweiligen Impfungen in den 1970 Jahren kommt es bis heute, sowohl national als auch international zu lokalen Ausbrüchen der Krankheiten. Dabei sind immer häufiger junge Erwachsene betroffen, deren Komplikationsrate bei allen drei Viruserkrankungen im Vergleich zu Kindern deutlich höher liegt. Dies erhöht die Brisanz im Falle eines Ausbruches und führt dazu, dass es auch heute noch in Deutschland vereinzelt zu Todesfällen im Fall von Masern kommt und auch dass nicht wenige Menschen an den Spätfolgen dieser drei impfpräventablen Erkrankungen leiden. Ziele der Untersuchungen: Die Zielstellung der vorliegenden Arbeit war es, die Immunitätslage von 18 bis 29 jährigen Angestellten des Universitätsklinikums Leipzig gegen diese drei viralen Erreger zu bestimmen und im Kontext mit dem Impfstatus der Probanden zu stellen. Zudem sollte untersucht werden, ob auch heute noch die historischen Veränderungen der Impfregime durch die Wiedervereinigung und die Unterschiede bei den untersuchten sogenannten „Wendekindern“ nachgewiesen werden können. Des Weiteren sollten die Verlässlichkeit der diagnostischen Parameter über die Beurteilung des Immunstatus bewertet werden. Materialien und Methoden: Es standen insgesamt über 500 Serumproben zur näheren Auswertung zur Verfügung. Mittels ELISA-Test wurde die jeweils spezifische IgG-Konzentration gegen Masern, Mumps und Röteln ermittelt. Zudem wurden die virusspezifischen Aviditäten von IgG-Antikörpern bestimmt und durch die Anfertigung von Neutralisationstesten (NT) auch deren neutralisierende Wirkung untersucht. Von 326 Probanden wurde die Impfanamnese ermittelt und analysiert. Ergebnisse: Bei keiner der drei Viruserkrankungen wurde in der untersuchten Altersgruppe der 18-29 Jährigen die Seroprävalenz von 95% erreicht, welche notwendig ist, um nachhaltig eine Eindämmung der viralen Erreger in einer Population erreichen zu können. Der Immunstatus der untersuchten Probandengruppe fiel gegen Masern (90,5% IgG-positiv) am besten aus, gefolgt von dem Röteln- (87,1% IgG-positiv) und dem Mumps-Immunstatus (81,6% IgG-positiv). Eine Abnahme der Antikörperkonzentrationen in dem zeitlichen Verlauf nach einer Impfung konnte in der vorliegenden Arbeit gezeigt werden. Bei den vor mehr als 10 Jahren gegen das jeweilige Virus Geimpften sank der Anteil an Seropositiven um 7,4% (Masern und Röteln) bzw. 8,1% (Mumps) im Gegensatz zu den Probanden, die ihre letzte Impfung vor weniger als 10 Jahren erhalten hatten. Die unterschiedlich durchgeführten Impfregime vor und nach der Wiedervereinigung waren in der untersuchten Probandengruppe noch gut zu erkennen. Bei den Geburtsjahrgängen vor 1990 waren die Impfquoten um durchschnittlich 15% niedriger als bei den Jahrgängen ab 1990. Aufgrund der erhöhten Wildviruszirkulation vor 20 Jahren zeigten die älteren Jahrgänge dennoch einen ähnlich hohen Antikörperstatus, wie die Jüngeren. Auch die Auswertung der Aviditätsindices und der NT-Titer im zeitlichen Abstand zu der zuletzt erhaltenen Impfung ergab einen Hinweis auf die Boosterung der Immunität gegen den jeweiligen viralen Erreger durch den Kontakt der Probanden mit Wildvirus. Die Korrelation zwischen den diagnostischen Parametern IgG-Konzentration, Avidität und Neutralisationstiter ließen sich am besten bei den Masern- und den Rötelnwerten erkennen. Die Zusammenhänge bei Mumps waren im Vergleich zu den anderen beiden viralen Erregern gering. Die Abhängigkeit von der Impfanamnese konnte bei allen drei viralen Erregern nur bei den IgG-Konzentrationen festgestellt werden. Ein Zusammenhang zwischen Impfstatus und Höhe der Aviditätsindices bzw. Neutralisationstiter lag nicht vor. Schlussfolgerungen: Sowohl der Immun- als auch der Impfstatus der untersuchten jungen Erwachsenen (18 29 Jahre) ist für eine nachhaltige Eindämmung des Masern-, Mumps- und des Rötelnvirus nicht ausreichend. Die Bestimmung der IgG-Konzentration als Routinediagnostikum für die Erhebung eines Immunstatus ist bei allen drei Viren nur mit Einschränkungen geeignet. Die Durchführung von Neutralisationstesten, insbesondere gegen Mumps, ist Goldstandard für die Bestimmung einer Immunitätslage.:1. Einleitung 1 2. Literaturübersicht 4 2.1 Erkrankungsbilder Masern, Mumps und Röteln 4 2.1.1 Masern 4 2.1.2 Mumps 5 2.1.3 Röteln 5 2.2 Historie der Impfregime 6 2.2.1 Impfregime in der DDR und in der BRD vor 1990 6 2.2.2 Impfungen nach der Wiedervereinigung bis heute 7 2.2.3 Konzept „Gesundheit für alle“ der WHO 8 2.2.4 Impfstrategien in anderen Ländern 9 2.2.5 Impfmüdigkeit und Impfgegner 10 2.3 Epidemiologische Situation in Deutschland 12 2.3.1 Meldepflicht 12 2.3.2 Erkrankungszahlen und Inzidenzen 13 2.4 Fragestellung 20 3. Material und Methoden 21 Material 21 Methoden 28 3.1 Probenmaterial 28 3.2 Zellkultur 28 3.2.1 Zellkultivierung 28 3.2.2 Zellzahlbestimmung 29 3.2.3 Einfrieren und Auftauen von Zellen 30 3.2.4 Mykoplasmentest mittels DNA-Färbung 30 3.2.5 Mykoplasmennachweis mittels PCR 32 3.2.6 Gelelektrophorese 33 3.3 Stockvirus 34 3.3.1 Herstellung von Stockvirus 34 3.3.2 Titerbestimmung mittels Plaqueassay 35 3.3.3 Titerbestimmung mittels Endpunkttitration 36 3.4 IgG-ELISA 36 3.5 Aviditäts-Bestimmung 37 3.6 Neutralisationsteste 38 3.6.1 Masern Mikroneutralisationstest 38 3.6.2 Mumps Mikroneutralisationstest 39 3.6.3 Mumps Focus Reduktions-Neutralisationstest 39 3.6.4 Röteln Plaque Reduktions-Neutralisationstest 41 3.7 Statistische Auswertung 42 3.7.1 Erfassung von Korrelationen 42 3.7.2 Erfassung von statistischer Signifikanz 42 4. Ergebnisse 43 4.1 Destriktive Auswertung der verwendeten Serumproben 43 4.2 Immunstatus der untersuchten Probanden 44 4.2.1 Spezifische Antikörper-Konzentrationen gegen Masern, Mumps und Röteln 44 4.2.2 Spezifische Aviditätsindices gegen Masern, Mumps und Röteln 49 4.2.3 Neutralisierende Antiköper gegen Masern 52 4.2.4 Neutralisierende Antiköper gegen Mumps 54 4.2.5 Neutralisierende Antiköper gegen Röteln 58 4.3 Zusammenhänge der diagnostischen Parameter 59 4.3.1 Korrelationen zwischen IgG und Avidität 59 4.3.2 Korrelationen zwischen IgG und NT 61 4.3.3 Korrelationen zwischen Avidität und NT 63 4.4 Impfstatus 63 4.5 Zusammenhang Immunstatus und Impfanamnese 67 5. Diskussion 73 5.1 Unzureichender Serostatus der Probanden 73 5.2 Geschlechterunterschiede in der Immunitätsausbildung 75 5.3 Grenzwert-Diskussion 76 5.4 Zusammenhänge zwischen den diagnostischen Parametern 77 5.5 Unzureichende Impfquoten der Probanden 79 5.6 Waning-Effekt der Antiköper-Konzentrationen 80 5.7 Unterschiede in der Effektivität der Impfstämme 83 5.8 Wildviruskontakt versus Impfimmunität 85 6. Zusammenfassung 87 7. Summary 89 Literaturverzeichnis 91 Abbildungsverzeichnis 103 Tabellenverzeichnis 107 Danksagung 108 / Introduction: Measles, mumps and rubella are worldwide occurring childhood diseases. World Health Organization (WHO) declared the goal of measles eradication by 2015 and significant reduction of the incidence of mumps and rubella. Despite the substantial decrease after implementation of vaccination, there are still yearly outbreaks of the three infections on national and international level. At the same time, more often young adults are affected by all three viral diseases and their rate of complications is significantly higher than children. The explosive nature of the diseases leads to the fact that, even in Germany people die of measles. Further, more than a few people suffer from long-term effects of these diseases which could be prevented by vaccination. Aim of the research: The aim of the present project was to determine the immune status against the three viral diseases. Serum samples of 18 to 29 years-old employees of the Leipzig University Hospital were analyzed and connected with vaccination status. It was also determined if the historic changes of the vaccination politics in children of German reunification can still be demonstrated. Furthermore, the reliability of the diagnostic parameters, which is routinely taken for the evaluation of the immune status of a person, was considered. Material and Methods: More than 500 serum samples were available. The IgG concentration of mumps, measles and rubella was determined using routine ELISA assay. Furthermore, the specific antiviral IgG antibody avidity as well as their ability to neutralize viral infectivity (neutralization test) the vaccination history was recorded and analyzed. Results: The results show, that in none of the three diseases seroprevalence of >95% could be achieved which would be necessary for the sustainably containment of the viral pathogens in a population. In the examined cohort immunity against measles (90,5% IgG positive) was somewhat higher than against rubella (87,1% IgG positive) and mumps (81,6% IgG positive). A decrease in the antibody concentration could be demonstrated in the present paper when comparing the immune response in person with vaccination history of less than 10 years and those with last vaccination more than 10 years back. The seropositive rates decreased 7,4% (measles and rubella) or 8,1% (mumps). The different vaccination regimes before and after German reunification were still apparent. The vaccination rates from the birth cohort before 1990, was by an average of 15% lower than the cohorts from 1990. Due to the higher circulation of wild virus before 20 years ago, the older age groups had a similar status of antibodies than the younger group. Also, the analysis of the avidity and neutralization titer in the relationship of the period of time between the collection of data and the last obtained vaccination indicated booster of immunity by contact occult immunization (“stille Feiung”). The correlation between the diagnostic parameters, i.e. IgG concentration, avidity and neutralization assay, was best for measles and rubella. The relationships of mumps were lower than both the other viral pathogens. Only the IgG concentration from all three viruses correlated with the vaccination history. A relationship between the vaccination and the level of avidity or neutralization titers did not exist. Conclusion: The immune status and also the vaccination status from the investigated young adults (18 29 years) is not sufficient for the containment of measles, mumps and rubella. The determination of IgG concentration for surveillance of immunity all three viruses is of limited value. Particularly in case of mumps a neutralization assay appear indispensable.:1. Einleitung 1 2. Literaturübersicht 4 2.1 Erkrankungsbilder Masern, Mumps und Röteln 4 2.1.1 Masern 4 2.1.2 Mumps 5 2.1.3 Röteln 5 2.2 Historie der Impfregime 6 2.2.1 Impfregime in der DDR und in der BRD vor 1990 6 2.2.2 Impfungen nach der Wiedervereinigung bis heute 7 2.2.3 Konzept „Gesundheit für alle“ der WHO 8 2.2.4 Impfstrategien in anderen Ländern 9 2.2.5 Impfmüdigkeit und Impfgegner 10 2.3 Epidemiologische Situation in Deutschland 12 2.3.1 Meldepflicht 12 2.3.2 Erkrankungszahlen und Inzidenzen 13 2.4 Fragestellung 20 3. Material und Methoden 21 Material 21 Methoden 28 3.1 Probenmaterial 28 3.2 Zellkultur 28 3.2.1 Zellkultivierung 28 3.2.2 Zellzahlbestimmung 29 3.2.3 Einfrieren und Auftauen von Zellen 30 3.2.4 Mykoplasmentest mittels DNA-Färbung 30 3.2.5 Mykoplasmennachweis mittels PCR 32 3.2.6 Gelelektrophorese 33 3.3 Stockvirus 34 3.3.1 Herstellung von Stockvirus 34 3.3.2 Titerbestimmung mittels Plaqueassay 35 3.3.3 Titerbestimmung mittels Endpunkttitration 36 3.4 IgG-ELISA 36 3.5 Aviditäts-Bestimmung 37 3.6 Neutralisationsteste 38 3.6.1 Masern Mikroneutralisationstest 38 3.6.2 Mumps Mikroneutralisationstest 39 3.6.3 Mumps Focus Reduktions-Neutralisationstest 39 3.6.4 Röteln Plaque Reduktions-Neutralisationstest 41 3.7 Statistische Auswertung 42 3.7.1 Erfassung von Korrelationen 42 3.7.2 Erfassung von statistischer Signifikanz 42 4. Ergebnisse 43 4.1 Destriktive Auswertung der verwendeten Serumproben 43 4.2 Immunstatus der untersuchten Probanden 44 4.2.1 Spezifische Antikörper-Konzentrationen gegen Masern, Mumps und Röteln 44 4.2.2 Spezifische Aviditätsindices gegen Masern, Mumps und Röteln 49 4.2.3 Neutralisierende Antiköper gegen Masern 52 4.2.4 Neutralisierende Antiköper gegen Mumps 54 4.2.5 Neutralisierende Antiköper gegen Röteln 58 4.3 Zusammenhänge der diagnostischen Parameter 59 4.3.1 Korrelationen zwischen IgG und Avidität 59 4.3.2 Korrelationen zwischen IgG und NT 61 4.3.3 Korrelationen zwischen Avidität und NT 63 4.4 Impfstatus 63 4.5 Zusammenhang Immunstatus und Impfanamnese 67 5. Diskussion 73 5.1 Unzureichender Serostatus der Probanden 73 5.2 Geschlechterunterschiede in der Immunitätsausbildung 75 5.3 Grenzwert-Diskussion 76 5.4 Zusammenhänge zwischen den diagnostischen Parametern 77 5.5 Unzureichende Impfquoten der Probanden 79 5.6 Waning-Effekt der Antiköper-Konzentrationen 80 5.7 Unterschiede in der Effektivität der Impfstämme 83 5.8 Wildviruskontakt versus Impfimmunität 85 6. Zusammenfassung 87 7. Summary 89 Literaturverzeichnis 91 Abbildungsverzeichnis 103 Tabellenverzeichnis 107 Danksagung 108
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Tendencias, determinantes y distribución espacial de la cobertura completa de vacunación en infantes de 13 a 59 meses en el Perú. Un análisis secundario de la encuesta demográfica y de salud familiar (DHS-Peru) / Trend, determinants and spatial distribution of full vaccination coverage in infants aged 13 to 59 months in Peru: A sub-analysis of the Peruvian Demographic and Health Survey

Al-kassab Córdova, Ali, Silva Pérez, Claudia Milena 03 February 2022 (has links)
Introducción: Las vacunas son una de las medidas de salud pública más costo-efectivas. A pesar de que el esquema de vacunación de Perú es completo y accesible, su cobertura permanece baja. Objetivo: Evaluar los determinantes, tendencias y distribución espacial de la cobertura completa de vacunación en niños de 13 a 59 meses en el periodo 2010-2019 en Perú. Métodos: Se realizó un análisis secundario de la Encuesta Nacional de Demografía y Salud Familiar (DHS) del 2010 y 2019. Se definió cobertura completa de vacunación como haber recibido las vacunas: Bacilo de Calmette–Guérin (BCG); tres dosis de DPT (difteria, tetanos, pertussis) y de polio; y una dosis de sarampión. Se empleó el análisis de descomposición multivariada para identificar factores que contribuyeron al cambio en la cobertura completa de vacunación. La distribución espacial de la cobertura completa de vacunación en 2019 se evaluó mediante la prueba I de Morán Global, interpolación Kriging y escaneo espacial puramente estadístico basado en el modelo de Bernoulli. Resultados: La cobertura incrementó de 54.62% en 2010 a 76.39% en 2019. La mayor parte (69.47%) se atribuyó a las diferencias en los efectos de las características. El tamaño familiar, visita del personal de salud, lugar de nacimiento y los controles prenatales contribuyeron a este cambio. Se observó un patrón espacial por clusters. Conclusiones: A pesar del incremento de la cobertura de vacunación en Perú, permanece baja y existe alta heterogeneidad, con presencia de clusters de alto riesgo. Se deben redirigir las intervenciones para reducir estas disparidades geográficas. / Introduction: Vaccines are one of the most cost-effective public health measures worldwide. Although the Peruvian vaccination schedule is complete and accessible, vaccination coverage remains low. Objective: To evaluate the trend, determinants and spatial distribution of full vaccination coverage in infants aged 13 to 59 months in the period 2010-2019 in Peru. Methods: A secondary analysis of the 2010 and 2019 National Demographic and Family Health Surveys (DHS) was conducted. Full vaccination coverage was defined as having completely received the following vaccines: Bacillus Calmette–Guérin (BCG); three doses of DPT (diphtheria, tetanus, pertussis) and polio vaccine; and a dose of measles vaccine. Multivariate decomposition analysis was used to identify factors that contributed to the change in complete vaccination coverage. The spatial distribution of complete vaccination coverage in 2019 was evaluated using the Global Moran I test, Kriging interpolation and Bernoulli-based purely spatial scan statistic. Results: Coverage increased from 54.62% in 2010 to 76.39% in 2019. Most of the increase (69.47%) was attributed to differences in the effects of characteristics. Family size, visit by health workers, place of delivery and antenatal care follow-up were all significantly associated with this change. A clustered pattern was observed. Conclusions: Despite the increase in vaccination coverage in Peru, it remains low and there was high spatial heterogeneity, with the presence of high-risk clusters. Interventions must be redirected to reduce these geographic disparities. / Tesis
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[en] ANALYSIS OF THE CONTRIBUTION OF CHARACTERISTICS ASSOCIATED WITH THE EVOLUTION OF DEATHS FROM COVID19 IN BRAZILIAN STATES USING SHAPLEY VALUES / [pt] ANÁLISE DA CONTRIBUIÇÃO DAS CARACTERÍSTICAS ASSOCIADAS À EVOLUÇÃO DOS ÓBITOS POR COVID-19 NOS ESTADOS BRASILEIROS UTILIZANDO OS VALORES DE SHAPLEY

PAULO HENRIQUE COUTO SIMOES 27 September 2022 (has links)
[pt] Este trabalho propõe um método para hierarquizar a contribuição de diferentes estratégias para conter a evolução da pandemia de COVID-19 em diferentes estados do Brasil, nos períodos pré- e pós-vacinação. O método proposto incluiu o aprendizado automático de modelos de regressão utilizando o algoritmo de aprendizado de máquina XGBoost, e aplicou a teoria dos jogos cooperativos de Shapley para quantificar a contribuição das características analisadas para a variável-alvo. Para interpretar o modelo globalmente, foi usado o SHapley Additive exPlanations (SHAP), que é um algoritmo baseado na teoria de Shapley. Os resultados de avaliação do método apontaram a sua eficácia para quantificar a contribuição de cada variável de forma robusta, e revelam que os percentuais de cobertura vacinal de primeira e segunda dose, além do fechamento das escolas, foram as medidas que tiveram maior contribuição na evolução do número de casos e óbitos por COVID-19. A ponderação das variáveis pode ajudar os atores responsáveis na elaboração de políticas públicas para minimizar os efeitos socioeconômicos em suas regiões, dado que o Brasil é um país que possui extrema desigualdade social. / [en] This work proposes a method to rank the contribution of different strategies to contain the evolution of the COVID-19 pandemic in different states of Brazil, in the pre- and post-vaccination periods. The proposed method included the automatic learning of regression models using the XGBoost machine learning algorithm, and applied Shapley s cooperative game theory to quantify the contribution of the analyzed characteristics to the target variable. To interpret the model globally, the SHapley Additive exPlanations (SHAP) was used, which is an algorithm based on Shapley s theory. The evaluation results point to its efficacy to quantify the contribution of each variable in a robust way, and reveal that the percentages of first and second dose vaccination coverage, in addition to the closing of schools, were the measures that had the greatest contribution in the evolution of the number of cases and deaths due to COVID-19. The weighting of variables can help the actors responsible in the elaboration of public policies to minimize the socioeconomic effects in their regions, since Brazil is a country that has extreme social inequality.
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Prévalence, déterminants et facteurs prédictifs des occasions manquées de vaccination: une étude transversale chez les enfants âgés de moins de 24 mois dans le district d’Hardoi à Uttar Pradesh en Inde

Auguste, David 04 1900 (has links)
La vaccination est une des meilleures procédures de prévention coût-efficaces. Des couvertures vaccinales non adéquates présentent des problèmes de Santé publique considérables. Réduire ou éliminer les occasions manquées de vaccination (OMV) dans les régions les plus vulnérables permettrait d’y augmenter la couverture vaccinale. L’Inde a un des plus grands programmes de vaccination dans le monde, cependant il y existe d’importants gradients de couvertures vaccinales d’une région à l’autre. Objectifs : Cette étude visait à estimer la prévalence des OMV chez des jeunes enfants en zone rurale de Hardoi en Inde et identifier les potentiels déterminants et facteurs prédictifs des OMV. Méthodes : Les données secondaires d’une étude pré-post ont été utilisées pour mener une étude transversale. Les OMV ont été définies selon la définition de l’Organisation mondiale de la santé. Deux sources d’information sur le statut vaccinal ont été considérées : mémoire des mère ou carnet de vaccination (M/C) pour les analyses principales; et carnet de vaccination seulement (CS) en analyse de sensibilité. La prévalence des OMV dans la première année de vie (OMV-1AV) chez les enfants de 12 à moins de 24 mois et celle des OMV pendant la période optimale de vaccination (OMV-PO) chez les 0 à moins de 24 mois ont été calculées par sexe et bloc administratif. Les potentiels déterminants des OMV ont été identifiés à l’aide de modèles hiérarchiques. Des modèles prédictifs ont été construits pour identifier les facteurs qui permettraient de mieux cibler les enfants plus à risque d’OMV: leur pouvoir prédictif a été évalué avec la statistique c. Résultats : La prévalence des OMV-1AV selon la source M/C est de 19,3% ; celle selon CS est de 76,0%. La prévalence des OMV-PO selon M/C est de 14,6% alors qu’elle est de 65,7% selon CS. Pour les OMV-1AV et les OMV-PO, la prévalence variait d’un vaccin à l’autre mais seulement selon CS. Les déterminants des OMV varient selon la source d’information sur le statut vaccinal. Les principaux potentiels déterminants selon M/C sont: problèmes logistiques (OMV-1AV Rapport de cotes (RC) = 3,38; OMV-PO RC = 2,59); malaise ressenti chez l’enfant (OMV-1AV RC = 0,37; OMV-PO RC = 0,52); refus des vaccinateurs de vacciner sans avoir le carnet de vaccination (OMV-1AV RC = 5,66; OMV-1AV RC = 5,23); effets secondaires (OMV RC = 8,24; OMV-PO RC = 5,62); et le fait qu’un membre de la famille s’oppose à la vaccination de l’enfant; (OMV-1AV RC = 4,03; OMV-PO RC = 4,61). Des modèles prédictifs efficaces ont été construits et présentaient des statistiques c variant entre 0,72 et 0,79. Certains facteurs permettaient d’améliorer le pouvoir prédictif des modèles sans être nécessairement des potentiels déterminant des OMV tel que le temps de déplacement à pied entre le ménage et le centre de vaccination. Retombées : Les résultats suggèrent que la situation des OMV est complexe que ce soit du point de vue de la source d’information sur le statut vaccinal, de l’identification de leurs potentiels déterminants ou sur la capacité à cibler les individus les plus à risque. Les divergences au niveau des estimations de la prévalence selon la source d’information soulignent l’importance d’assurer un meilleur contrôle de la validité des sources d’information afin de maximiser l’exactitude des informations fournies. / Introduction: Missed opportunities for vaccination (MOV) affect vaccination coverages and contribute to create considerable vaccination gradient between and within regions. In India, despite major vaccination accomplishments, important vaccination gradients persist. MOV have been reported but the situation is not well known in many parts of the country. Aim: Quantify MOV in children in rural Hardoi district and identify potential determinants and predictive factors. Methods: We defined MOV using the definition of the World Health Organization. Our outcomes were missed opportunities for vaccination in first year of life (MOV-FYL) and missed opportunities for on-time vaccination (MO-OTV). We used a cross-sectional design. Vaccination status was verified according to two sources: by mothers’ recalls OR children vaccination card for the main analysis; and by vaccination card only for sensitivity analysis. We calculated the prevalence of both outcomes in a clustered population of 0 to under 24month-old children recruited in a census-like manner from rural area in Hardoi, India. We used multilevel binary logistic regression to identify potential determinants of MOV and multivariable logistic regression to built prediction models. Results: The prevalence was 19.30% and 14.39% for MOV-FYL and MO-OTV respectively. There were little variations across child sex and vaccines. However, among vaccination cardholders, the prevalence was 75.99% and 65.73% for MOV-FYL and MO-OTV respectively and varied across vaccines. Marked potential determinants using the main source of information about vaccination status were: logistics problems (MOV-FYL Odds Ratio (OR) = 3.38; MO-OTV OR = 2.59); child feeling unwell (MOV-FYL OR = 0.37; MO-OTV OR = 0.52); the refusal of health provider to vaccinate without the vaccination card (MOV-FYL OR = 5.66; MO-OTV OR = 5.23); side effects (MOV-FYL OR = 8.24; MO-OTV OR = 5.62); and family member not allowing vaccination (MOV-FYL OR = 4.03; MO-OTV OR = 4.61). Predictive models for MOV-FYL and MO-OTV yielded c statistics around 0.72 and 0.79 respectively and had the best sensitivity/specificity balance when used in a population with 15%-20% probability of MOV. Conclusion: Our study revealed that quantifying the prevalence of MOV is rather complexed. The source of information about vaccination status is key to obtain the best estimates, hence the knowledge on the reliability of the information from the card or obtained from recalls is a must. Many potential modifiable determinants should be explored and there is potential for predictability: interventions should be developed to reduce risks of MOV in targeted individuals, increase vaccination coverage and reduce vaccination gradients.

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