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Adultes avec déformation rachidienne : traitement chirurgical et évaluation musculaire / Adults with spinal deformity : surgical treatment and muscular evaluationMoal, Bertrand 27 October 2014 (has links)
Les déformations rachidiennes se réfèrent aux patients avec une courbure anormal de la colonne vertébrale qui ont terminé leur croissance. Par leur prévalence, leur impact clinique, et le taux relativement élevé d'échecs chirurgicaux, elles représentent un défi thérapeutique. La recherche a permis de démontrer que la préservation ou la restauration de l'alignement, sont des éléments clé du traitement chirurgical. L'objectif de cette thèse était d'analyser le traitement des patients avec DR, avec un intérêt particulier pour la restauration de l'alignement sagittal et l'évaluation musculaire. Fondé sur une analyse rétrospective d'une base de données multicentriques, les deux premiers articles présentent une évaluation du traitement chirurgical en termes d'efficacité clinique et de réalignement radiographique. Les écarts entre la planification préopératoire et l'exécution opérationnelle ont aussi été étudiés avec une collecte de données prospectives, et ont mis en évidence la nécessité de mieux comprendre le rôle des muscles dans le maintien de la posture. Par conséquent, deux protocoles pour la caractérisation des principaux muscles impliqués dans l'alignement sagittal ont été validés. Les deux méthodes sont basées sur la segmentation manuelle d'acquisition IRM spécifique (méthode de Dixon) afin d'obtenir l'infiltration graisseuse en plus du volume musculaire. Une des méthodes permet d'obtenir la reconstruction 3D des muscles et donc de générer des modèles musculo-squelettiques personnalisés. L'autre ouvre la voie à une pratique clinique car nécessite seulement la segmentation de quatre coupes pour obtenir une évaluation des principaux groupes musculaires. Enfin, à partir de la première méthode, le système musculaire de patients avec DR a été décrit. / Adult spinal deformity(ASD) refers to abnormal curvatures of the spine in patients who have completed their growth. Due to its prevalence, clinical impact, and the relatively high rate of surgical failures, they represent a therapeutic challenge. Research has been able to demonstrate that the preservation or the restoration of the sagittal alignment, are key objectives of surgical treatment. The objective of this thesis is to analyze the treatment of ASD patients, with particular interest in restoration of sagittal alignment and to develop tools to assess the spino-pelvic musculature of ASD patients. Based on an analysis of a multicenter database, the first two articles present an evaluation of the surgical treatment in term of clinical effectiveness and radiographic realignment. In addition, the discrepancies between surgical preoperative planning and operative execution have been studied with a prospective data collection, and have highlighted the necessity to understand better the role of the muscles in the maintaining of the posture. Therefore two methods for the characterization of the muscles involved in the sagittal alignment have been validated. Both methods are based on manual segmentation of specific MRI acquisition (Dixon methods) in order to obtain precise fat infiltration quantification in addition to muscular volume. One method permits to obtain 3D reconstruction able to generate patient–specific musculoskeletal model. The other one open the path to a clinical purpose, because necessitate only segmentation of four slices to obtain an relevant evaluation of the muscular system. Finally, thanks to the first protocol the muscular system of ASD patients have been described.
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Behandlungsergebnisse nach periazetabulärer Beckenosteotomie mit und ohne Korrektur einer femoralen Cam-DeformitätFranken, Lea-Christin 25 July 2017 (has links) (PDF)
Die periazetabuläre Osteotomie ist ein häufig durchgeführter gelenkerhaltender Eingriff zur Behandlung der Hüftdysplasie. Das Ziel dieser Arbeit ist die Evaluation der kurz- bzw. mittelfristigen klinischen Ergebnisse nach periazetabulärer Beckenosteotomie mit und ohne Korrektur einer femoralen Cam-Deformität sowie der postoperativ erreichten Becken- und Femurkonfiguration. Weiterhin sollte geprüft werden, ob ein direkter Zusammenhang zwischen klinischem Outcome und radiologischen Parametern besteht. Zwischen Juli 2005 und Dezember 2010 wurden am UniversitätsCentrum für Orthopädie und Unfalchirurgie des Universitätsklinikum Dresden 99 PAOs bei 80 Patienten (83% weiblich, Durchschnittsalter 27 ± 9,5 Jahre) durchgeführt. Diese wurden entsprechend der femoralen Morphologie (mit bzw. ohne begleitendes Cam-Impingement) sowie des präoperativen Labrum-/Knorpelzustandes in drei Gruppen eingeteilt: PAO ohne femorale Offsetkorrektur, PAO mit Arthrotomie und femoraler Offsetkorrektur und PAO nach simultan durchgeführter arthroskopisch assistierter femoraler Offsetkorrektur und Labrum-/Knorpelchirurgie. Davon konnten 85 Hüftgelenke bei 69 Patienten in einer prospektiven klinischen Studie mit einem durchschnittlichen postoperativen Follow-up von 64 ± 18 Monaten klinisch und radiologisch nachuntersucht werden. Die klinische Ergebnisbeurteilung erfolgte mit Hilfe von Algofunktionsfragebögen (EQ-5D, WOMAC, Oxford Hip Score, Global Treatment Outcome). Die radiologische Auswertung erfolgte mittels Röntgen und MRT des Beckens. Der CE-Winkel sowie das „Cross-over“-Sign wurden in der Röntgen-Beckenübersicht beurteilt. Zur Bewertung des Azetabulum nach erfolgter PAO wurde der anteriore und posteriore azetabuläre Sektorenwinkel nach Anda sowie die azetabuläre Anteversion nach Anda im MRT gemessen. Zur Bewertung der femoralen Morphologie wurde der α-Winkel nach Nötzli in der Lauenstein- Aufnahme im Röntgen, sowie in 30°-Abständen in radiären Sequenzen des Schenkelhalses im MRT gemessen. Außerdem erfolgte die Messung der femoralen Antetorsion nach Tönnis und Heinecke im MRT.
Postoperativ kam es zu einer deutlichen Verbesserung der Punktewerte in den Algofunktionsfragebögen. Der EQ-5D verbesserte sich von präoperativ 10,4 ± 2 auf postoperativ 7,8 ± 2 Punkte, in der visuellen Analogskala kam es zu einer Steigerung von 65 auf 80 Prozent (p<0,001). Auch der postoperative WOMAC (91 ± 14) verbesserten sich deutlich gegenüber den präoperativen Ausgangswerten (73 ± 18; p<0,001). In 90 Prozent der Fälle gaben die Patienten an, die Operation habe „sehr geholfen“ oder „geholfen“. Der CE-Winkel veränderte sich von 15 ± 6 Grad präoperativ auf 32 ± 7 Grad postoperativ (p<0,001). Ein vermehrter CE-Winkel korrelierte signifikant mit einem besseren OHS (p=0,029). Das Auftreten eines „Cross-over“-Signs wurde postoperativ reduziert (p=0,012), ein positives „Cross-over“-Sign zeigte jedoch keine Korrelation mit schlechteren klinischen Scorewerten. Der α-Winkel wurde durch die Operation von durchschnittlich 54 ± 16 Grad auf 42 ± 10 Grad reduziert (p<0,001). Ein vermehrter α- Winkel im kranialen Bereich als Ausdruck unzureichender Offsetkorrektur war mit einer verminderten Patientenzufriedenheit (GTO) assoziiert (p=0,003). Sowohl die ASA und die azetabuläre Anteversion als auch die femorale Antetorsion hatten keinen signifikanten Einfluss auf das klinische Ergebnis. In drei Fällen war zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung eine Hüft-TEP vorhanden. Die drei Gruppen unterschieden sich nicht bezüglich des klinischen Outcomes.
Zusammenfassend ist die periazetabuläre Osteotomie bei korrekter Indikationsstellung eine hervorragende Methode um eine Hüftdysplasie gelenkerhaltend zu operieren. Wenn eine begleitende Cam-Deformität gleichzeitig korrigiert wird, erreichen die Patienten ein vergleichbares postoperatives Outcome, wie Patienten mit isolierter Hüftdysplasie. Eine persistierende Cam-Deformität ist mit einem schlechteren klinischen Out- come assoziiert. Die laterale Überdachung, gemessen mit dem CE-Winkel, ist weiterhin ein wichtiger Einflussfaktor auf das klinische Behandlungsergebnis nach PAO. Hier muss neben einer Unterkorrektur auch eine Überkorrektur der Überdachung vermieden werden. Ein bisher nicht nachweisbarer Effekt der azetabulären Sektorenwinkel, der azetabulären Anteversion oder der femoralen Antetorsion auf das Behandlungsergebnis ist eventuell auf den noch begrenzten Beobachtungszeitraum und die begrenzte Fallzahl zurückzuführen. Daher ist eine weiterführende Betreuung der Patienten und erneute Evaluation der Behandlungswege in größeren Zeitabständen sinnvoll, um die langfristige Entwicklung beurteilen zu können.
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Efektivita edukace dětských pacientů s vrozenou deformitou hrudní stěny ve FN Motol / Efficacy of education regarding child patients with congenital deformations of pectoral wall in University Hospital MotolPopková, Zuzana January 2014 (has links)
The aim of this paper was, at first, to evaluate the effectiveness of education of child patients with inborn deformation of pectoral wall in the University Hospital Motol in the MIRPE (Minimally Invasive Pectus Excavatum) operation correcting the inborn deformation of pectoral wall by using of a metal bar and for its surgery extraction after three years. At second, to map the effectiveness of education of child patients done by the hospital personnel during their hospitalization in the University Hospital Motol. This paper also presents its own opinions of both groups of respondents on the current system of education done in the clinical practice. According to the available sources there was not in the Czech Republic any similar study about this problem realized up to now. There were 116 respondents involved in the research who went through the MIRPE surgery and the extraction of their bar in the University Hospital Motol. The data that were received by the method of own constructive form was further statistically processed. From the analysis of the results came up a need to improve the education in the pre-surgery time, and to better develop the system of education during the hospitalization of child patients. There was an interest confirmed from the researched respondents about printed...
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Behandlungsergebnisse nach periazetabulärer Beckenosteotomie mit und ohne Korrektur einer femoralen Cam-DeformitätFranken, Lea-Christin 13 June 2017 (has links)
Die periazetabuläre Osteotomie ist ein häufig durchgeführter gelenkerhaltender Eingriff zur Behandlung der Hüftdysplasie. Das Ziel dieser Arbeit ist die Evaluation der kurz- bzw. mittelfristigen klinischen Ergebnisse nach periazetabulärer Beckenosteotomie mit und ohne Korrektur einer femoralen Cam-Deformität sowie der postoperativ erreichten Becken- und Femurkonfiguration. Weiterhin sollte geprüft werden, ob ein direkter Zusammenhang zwischen klinischem Outcome und radiologischen Parametern besteht. Zwischen Juli 2005 und Dezember 2010 wurden am UniversitätsCentrum für Orthopädie und Unfalchirurgie des Universitätsklinikum Dresden 99 PAOs bei 80 Patienten (83% weiblich, Durchschnittsalter 27 ± 9,5 Jahre) durchgeführt. Diese wurden entsprechend der femoralen Morphologie (mit bzw. ohne begleitendes Cam-Impingement) sowie des präoperativen Labrum-/Knorpelzustandes in drei Gruppen eingeteilt: PAO ohne femorale Offsetkorrektur, PAO mit Arthrotomie und femoraler Offsetkorrektur und PAO nach simultan durchgeführter arthroskopisch assistierter femoraler Offsetkorrektur und Labrum-/Knorpelchirurgie. Davon konnten 85 Hüftgelenke bei 69 Patienten in einer prospektiven klinischen Studie mit einem durchschnittlichen postoperativen Follow-up von 64 ± 18 Monaten klinisch und radiologisch nachuntersucht werden. Die klinische Ergebnisbeurteilung erfolgte mit Hilfe von Algofunktionsfragebögen (EQ-5D, WOMAC, Oxford Hip Score, Global Treatment Outcome). Die radiologische Auswertung erfolgte mittels Röntgen und MRT des Beckens. Der CE-Winkel sowie das „Cross-over“-Sign wurden in der Röntgen-Beckenübersicht beurteilt. Zur Bewertung des Azetabulum nach erfolgter PAO wurde der anteriore und posteriore azetabuläre Sektorenwinkel nach Anda sowie die azetabuläre Anteversion nach Anda im MRT gemessen. Zur Bewertung der femoralen Morphologie wurde der α-Winkel nach Nötzli in der Lauenstein- Aufnahme im Röntgen, sowie in 30°-Abständen in radiären Sequenzen des Schenkelhalses im MRT gemessen. Außerdem erfolgte die Messung der femoralen Antetorsion nach Tönnis und Heinecke im MRT.
Postoperativ kam es zu einer deutlichen Verbesserung der Punktewerte in den Algofunktionsfragebögen. Der EQ-5D verbesserte sich von präoperativ 10,4 ± 2 auf postoperativ 7,8 ± 2 Punkte, in der visuellen Analogskala kam es zu einer Steigerung von 65 auf 80 Prozent (p<0,001). Auch der postoperative WOMAC (91 ± 14) verbesserten sich deutlich gegenüber den präoperativen Ausgangswerten (73 ± 18; p<0,001). In 90 Prozent der Fälle gaben die Patienten an, die Operation habe „sehr geholfen“ oder „geholfen“. Der CE-Winkel veränderte sich von 15 ± 6 Grad präoperativ auf 32 ± 7 Grad postoperativ (p<0,001). Ein vermehrter CE-Winkel korrelierte signifikant mit einem besseren OHS (p=0,029). Das Auftreten eines „Cross-over“-Signs wurde postoperativ reduziert (p=0,012), ein positives „Cross-over“-Sign zeigte jedoch keine Korrelation mit schlechteren klinischen Scorewerten. Der α-Winkel wurde durch die Operation von durchschnittlich 54 ± 16 Grad auf 42 ± 10 Grad reduziert (p<0,001). Ein vermehrter α- Winkel im kranialen Bereich als Ausdruck unzureichender Offsetkorrektur war mit einer verminderten Patientenzufriedenheit (GTO) assoziiert (p=0,003). Sowohl die ASA und die azetabuläre Anteversion als auch die femorale Antetorsion hatten keinen signifikanten Einfluss auf das klinische Ergebnis. In drei Fällen war zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung eine Hüft-TEP vorhanden. Die drei Gruppen unterschieden sich nicht bezüglich des klinischen Outcomes.
Zusammenfassend ist die periazetabuläre Osteotomie bei korrekter Indikationsstellung eine hervorragende Methode um eine Hüftdysplasie gelenkerhaltend zu operieren. Wenn eine begleitende Cam-Deformität gleichzeitig korrigiert wird, erreichen die Patienten ein vergleichbares postoperatives Outcome, wie Patienten mit isolierter Hüftdysplasie. Eine persistierende Cam-Deformität ist mit einem schlechteren klinischen Out- come assoziiert. Die laterale Überdachung, gemessen mit dem CE-Winkel, ist weiterhin ein wichtiger Einflussfaktor auf das klinische Behandlungsergebnis nach PAO. Hier muss neben einer Unterkorrektur auch eine Überkorrektur der Überdachung vermieden werden. Ein bisher nicht nachweisbarer Effekt der azetabulären Sektorenwinkel, der azetabulären Anteversion oder der femoralen Antetorsion auf das Behandlungsergebnis ist eventuell auf den noch begrenzten Beobachtungszeitraum und die begrenzte Fallzahl zurückzuführen. Daher ist eine weiterführende Betreuung der Patienten und erneute Evaluation der Behandlungswege in größeren Zeitabständen sinnvoll, um die langfristige Entwicklung beurteilen zu können.
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Abnormalities in the Growth and Development of the Proximal Femur: Comparing Ancient to Modern Populations and Their Incidences of Slipped Capital Femoral Epiphysis and Cam DeformityMoats, Allison R. 16 May 2014 (has links)
No description available.
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Vliv velikosti defektu a operační techniky na dlouhodobou morbiditu dětí s vrozenou brániční kýlou / The influence of defect size and surgical technique on long-term morbidity in children with congenital diaphragmatic herniaRounová, Petra January 2013 (has links)
52 8 Summary The influence of defect size and surgical technique on the long-term morbidity of children with congenital diaphragmatic hernia Objective: The aim of this study is to evaluate the effects of diaphragm reconstruction using a synthetic non-absorbable patch from polytetrafluoroethylene (PTFE, Gore-Tex) and primary repair of diaphragm defects on the long-term morbidity in children after surgery of congenital diaphragmatic hernia (CDH), with a primary interest in the influence of these techniques on the occurrence of skeletal deformities and the development of pulmonary functions. One part of this study is to introduce a new objective method for perioperative evaluation of the size of diaphragmatic defects to enable comparison of results among various centres and methods used for diaphragmatic reconstruction. Another part of this study is to evaluate the validity of lung function assessment using four unique methods of Infant Pulmonary Function Tests (IPFT) in children under 13 kg of body weight. Material and Methods: A study of 69 patients operated on between 1996-2010 for CDH, in which the clinical part of the study was performed between the years 2009-2011. The clinical study evaluated anthropometric examination, pulmonary function testing and a questionnaire study which focused on long-term...
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Sledování respiračních funkcí u pacientů po operaci hrudního koše dle Nusse / Monitoring of the Respiratory Functions in Patients after the Rib Cage Surgery according to NussSvobodová, Jana January 2011 (has links)
Objective: The goal of the thesis "Monitoring of the Respiratory Functions in patients after the Rib Cage Surgery according to Nuss" was to confront the present knowledge about respiratory functions and the strength of respiratory muscles of patients with inherited pectoral deformity pectus excavatum, to compare it with my own measuring and to find out about their development after the surgical correction according to Nuss. Methodology: There were 15 patients being monitored (13 men and 3 women), who underwent spirometric and bodypletysmographic examination and the occlusal mouth pressures were determined before the surgery. The same pulmonary function tests were run in the course of 4 to 10 months (7.1 months on average) on all the patients, the control determination of mouth pressures is available for 13 of them. Results: In the entry tests, compared to adequate values the patients in this file had increased residual lung capacities (RV 142%, p=0.001; ITGV 116.2%, p=0.004; RV%TLC 133.8%, p=0.002; ITGV% 116.1%, p=0.001) at the expense of statistically lower vital lung capacity (VC 81.9%, p=0.0004) and inspiratory reserve capacity (IC 84.2%, p=0.0003), while the total lung capacity remained unaltered (TLC 99.7%, p=0.877). The obstructive parameters of these patients were significantly altered (FEV1 95.7%,...
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Vliv obuvi na deformity nohy u žen - role sestry v prevenci / The effect of footwear on deformity of the foot in a woman - the role of the nurse in preventionMLEJNKOVÁ, Natálie January 2019 (has links)
The topic of this diploma thesis is "Influence of footwear on foot deformities in women - the role of nurses in prevention". The theoretical part is devoted to the foot anatomy, it describes the issue of heels on the foot and represents the Giraffe certification. The practical part of the qualitative research shows the role of nurses in preventing foot deformities for patients. This thesis has two goals. To find out what footwear affects the deformities of the legs in women and to find out what role the nurse plays in preventing this issue. The research questions are 1. What is the importance of wearing high-heeled shoes for women and how will this be reflected later? 2. What role do nurses attribute to the prevention in this issue? Data collection was collected by semi-structured interviews with nurses in the orthopaedic ward and orthopaedic clinics. The research sample consists of 20 respondents, the choice was deliberate and formed by snowball sampling. In February 2019, data was collected, which was subsequently terminated at the moment of theoretical saturation. The interview covered themes: wearing high-heeled shoes, leg deformities caused by high-heeled shoes, nurse-led prevention and education. The results show that only a fraction of nurses adhere to the role of a nurse who helps patients prevent leg deformities. The rest of the nurses leave prevention and education to doctors. This diploma thesis presents as a work output a poster, which can be an information material for nurses from the orthopaedic clinics and beds. The output of the thesis is an educational poster that will reflect the entire nursing issue in prevention (the role of a nurse, the deformity of the feet caused by high-heeled shoes, etc.).
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Granulometria do calcário para podeiras comerciais submetidas ou não á iluminação artificial / Limestone particle size subjected to commercial podeiras or not will floodlitXavier, Regina Patrícia de Souza January 2013 (has links)
XAVIER, Regina Patrícia de Souza. Granulometria do calcário para podeiras comerciais submetidas ou não á iluminação artificial. 2013. 51 f. : Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências, Departamento de Zootecnia, Programa de Pós-Graduação em Zootecnia. Fortaleza-CE, 2013. / Submitted by Eric Santiago (erichhcl@gmail.com) on 2016-08-10T15:43:45Z
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Previous issue date: 2013 / The experiment was conducted to evaluate the effects of particle size of the limestone and the use of artificial light on feeding behavior, performance, egg quality and bone of laying hens. A total of 300 Hisex White hens at 18 weeks of age, distributed in a completely randomized design in factorial 5 x 2, with 5 replicates of 6 birds. The factors studied were 5 granulometries obtained by increasing the proportion of coarse limestone (0, 25, 50, 75 and 100%) compared to 2 types of thin and light, with and without artificial light. No significant interaction between factors (size x lighting program) for all parameters evaluated on performance, egg quality and bone. There was also no significant effect on the level of coarse limestone in diets on performance and egg quality, however had an effect on bone quality. Among the light programs, showed that the use of artificial light showed eggs with higher Haugh Units compared to birds that received only natural light. With respect to feeding behavior no significant interaction between factors limestone, light and time. However, significant effects of the interaction (light and time), there was a higher consumption in birds without artificial light in relation to artificial light during the hours of 6am to 9h40min and 12:40 to 17:40 and the interaction effect (limestone and time) , it was observed that at the time of 6am to 9h40min, increased consumption, corresponded to the gradual increase in the ration of coarse limestone. For laying hens in the first laying cycle, created in geographic coordinates that developed in the research, changes in particle size of limestone provided an improvement in bone quality of the birds and the use of artificial light may favor albumen quality as Haugh unit. / O experimento foi realizado com o objetivo de avaliar os efeitos da granulometria do calcário e do uso da luz artificial sobre o comportamento alimentar, desempenho, qualidade do ovo e óssea de poedeiras comerciais. Foram utilizadas 300 poedeiras Hisex White com 18 semanas de idade, distribuídas em um delineamento inteiramente casualizado, em esquema fatorial 5 x 2, com 5 repetições de 6 aves. Os fatores estudados foram 5 granulometrias obtidas pelo aumento da proporção de calcário grosso (0, 25, 50, 75 e 100%) em relação ao fino e 2 tipos de iluminação, com e sem luz artificial. Não houve interação significativa entre os fatores (granulometria x programa de luz) para os parâmetros avaliados sobre desempenho, qualidade do ovo e óssea. Também não houve efeito significativo do nível de calcário grosso na ração sobre o desempenho e qualidade do ovo, entretanto apresentou efeito sobre a qualidade óssea. Entre os programas de luz, observou-se que o uso de luz artificial apresentou ovos com maiores valores de unidade Haugh em relação às aves que receberam apenas luz natural. Com relação ao comportamento alimentar não houve interação significativa entre os fatores calcário, luz e horário. Contudo, houve efeito significativo entre a interação (luz e horário), observou-se um maior consumo nas aves sem luz artificial em relação aos com luz artificial nos horários de 6h às 9h40min e 12h40min às 17h40min e efeito na interação (calcário e horário), observou-se que no horário de 6h às 9h40min, o aumento do consumo, correspondeu ao aumento gradativo do calcário grosso na ração. Para poedeiras comerciais no primeiro ciclo de postura, criadas nas coordenadas geográficas em que se desenvolveu a pesquisa, as mudanças na granulometria do calcário proporcionou uma melhora na qualidade óssea das aves e a utilização da luz artificial pode favorecer a qualidade do albúmen medida em unidade Haugh.
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Korrelation zwischen erwarteter und reeller Verlängerung bei extern gesteuerten magnetischen wirbelsäulenaufrichtenden Implantaten im Kindesalter / Correlation between expected and achieved distraction using magnetically controlled growth rods in pediatric spine deformityGrote, Jasmin 12 March 2020 (has links)
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