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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Kineziterapijos poveikis pėdos funkcijai gydant didžiojo piršto iškrypimą / Effect of physical therapy on foot function during treatment of hallux valgus

Samienė, Asta 17 July 2014 (has links)
Bakalauro darbe analizuojamas kineziterapijos poveikis pėdos funkcijai gydant didžiojo piršto iškrypimą. Šio darbo objektas - pėdos didžiojo piršto iškrypimo laipsnio, pėdos skausmo, raumenų jėgos, krūvio pasiskirstymo pade, pado svorio centro trajektorijos, pėdos sąlyčio su judėjimo paviršiumi būklės skirtingose ėjimo ciklo fazėse pokytis po gydymo. Tyrimo uždavianiai - išanalizuoti mokslinę literatūrą apie pėdos didžiojo piršto iškrypimo, pėdos funkcijos sampratą, bei gydymą. Išsiaiškinti pėdos didžiojo piršto iškrypimo laipsnio, skausmo intensyvumo, raumenų jėgos pokyčius prieš ir po kineziterapinių procedūrų taikymo. Įvertinti tiriamųjų krūvio pasiskirstymą pade, pado svorio centro trajektoriją, pėdos sąlyčio su judėjimo paviršiumi būklę skirtingose ėjimo ciklo fazėse prieš ir po kineziterapinių procedūrų taikymo. Tyrimas buvo atliekamas viešojoje įstaigoje Respublikinėje Šiaulių ligoninėje Ambulatorinės reabilitacijos centre. Kompiuterinį padobarografinį pėdos vertinimą atliko Bauerfeind atstovė, Manualinės medicinos klinikoje. Tyrimas buvo atliekamas 2013 – 2014 metų gruodžio – balandžio mėnesiais. Tyrime dalyvavo 12 tiriamųjų, turinčių pėdos didžiojo piršto iškrypimo deformaciją. Užsiėmimų laikas truko 11 savaičių. Pacientams buvo testuojamas pėdos didžiojo piršto iškrypimo laipsnis, raumenų jėga, vertinamas skausmo intensyvumas, krūvio pasiskirstymas pade, pado svorio centro trajektorija, pėdos sąlytis su judėjimo paviršiumi prieš procedūras ir po jų. ... [toliau žr. visą tekstą] / The present final paper presents an analysis of the effects of fisiotherapy on foot function when treating the hallux valgus deformity. The research object is the change of the deformity degree of the great toe, foot pain, muscle strength, load distribution in the sole, trajectory of the sole’s center of gravity and foot’s contact with the movement’s surface in different stages of walking after the treatment. Objectives of the research: analyze scientific literature about the hallux valgus, the concept of foot function and its treatment; determine the changes in the deformity degree of the great toe, pain intensity and muscle strength prior to and after the fisioitherapy exercises; assess the load distribution in the soles of the respondents, trajectory of the sole’s center of gravity and foot’s contact with the movement’s surface in different stages of walking prior to and after the fisiotherapy exercises. The study was carried out at the Out-Patient Recuperation Center of the Public Institution Šiauliai National Hospital. The computer-aided pedobarographic assessment of the foot was performed by a representative of the Bauerfeind Company at the Manual Medicine Clinic. The study was carried out from December 2013 to April 2014. Twelve respondents afflicted with hallux valgus deformity participated in the study. The duration of the exercise sessions was 11 weeks. According to the analysis of the research data, the intensity of pain was influenced by both the... [to full text]
2

Foot and ankle characteristics in patients with chronic Gout: a case controlled study

Survepalli, David George January 2009 (has links)
Introduction: Gout affects approximately 15% of Maori and Pacific men, these men being at risk of early onset, severe disease with formation of gouty tophi and joint damage. Gout most frequently affects the foot, particularly the big toe and midfoot. This disease initially presents as self-limiting attacks of severe joint inflammation, and in the presence of persistent hyperuricaemia, tophaceous disease may also develop. Tophi are collections of monosodium urate crystals surrounded by chronic inflammatory cells and connective tissue. Tophi typically occur in both subcutaneous tissues and within affected joints, and may cause pain, cosmetic problems, mechanical obstruction of joint movement, and joint destruction. Despite the predilection of gout to the foot, the impact of gout on foot function is currently unknown and only case studies relating to hallux pain, tibial sesamoid pain and longitudinal tears in peroneal tendons have been reported in the literature. The aim of this study is to assess the intra-tester reliability of certain biomechanical tests to evaluate foot structure and function (plantar pressure measurements, gait parameters, range of motion at the ankle and first MTPJ and the foot posture index) in individuals with gout and to assess the differences between disability, impairment, foot structure and function between individuals with gout and non-gout controls. Subjects: A total of 25 patients with chronic gout with a mean age of 61.2 (11.7) years old were recruited from a rheumatology clinic within the Auckland District Health Board. A further 25 age-and sex-matched controls with a mean age of 57.3 (12.2) years old were recruited from AUT University. Methods: Disability, impairment, foot structure and foot function were assessed for the gout and the control group. Disability and impairment was assessed using the Health Assessment Questionnaire, Foot Function Index, Leeds Foot Impact Scale and Lower Limb Task Questionnaire. Foot structure was investigated using the Foot Posture Index, first metatarsophangeal joint (MTPJ) dorsiflexion, ankle dorsiflexion movement, subtalar joint and midtarsal joint motion, Foot Problem Score, tophi count and muscle strength of extrinsic and intrinsic foot muscles. Foot function was investigated using an in-shoe pressure system measuring mean peak plantar pressures and pressure-time integrals. Temporal-spatial gait parameters were evaluated, as well as peripheral sensation and vibration perception threshold. Plantar pressures were assessed using the Tekscan pressure insole system, gait parameters were measured using the Gaitmat walkway system, peripheral sensation and vibration threshold were assessed using 10gm monofilament and biothesiometer respectively. Intra-tester reliability was investigated using ICC, Standard Error of Measurement and Smallest Real Difference in the gout group for key measures (Foot Posture Index, first MTPJ dorsiflexion, ankle dorsiflexion movement, peak plantar pressures, pressure-time integrals and gait parameters). To investigate the significant difference between the groups, the left and right foot in gout were compared with the left foot of the control group using ANOVA with post-hoc comparisons. Non-parametric tests were used for muscle strength, peripheral sensation and Foot Problem Score and motion at the subtalar and midtarsal joints for comparison between the groups. Walking velocity, cadence and disability and impairment scores between the groups were assessed using an independent t-test with 95% confidence intervals. Significance for all these measures was set to 0.05 except for Chi square where a significance of 0.02 was set. Results: The ICC for the intra-tester reliability was excellent with low measurement error for the measured outcomes. The gout group recorded significantly higher disability and impairment scores than controls (p<0.01). Significant differences between the two groups were recorded for vibration pressure threshold, muscle strength, Foot Problem Score, first MTPJ dorsiflexion, foot motion and gait parameters (p<0.05). Significant differences were demonstrated under the toes for mean plantar pressures and under the lateral heel, midfoot and hallux regions for pressure-time integrals in the gout cases (p<0.05). Conclusions: Individuals with gout have reduced quality of life due to greater disability and impairment. The gouty foot is slightly supinated with reduced dorsiflexion at the first MTPJ. Rearfoot and forefoot motions are limited with a high incidence of digital deformities and dermatological lesions. The foot function in gout is characterized by reduced walking velocity, cadence, step and stride length. The plantar pressures are reduced under the toes with increased duration of loading under the hallux, lateral heel and midfoot regions. Further research using three-dimensional gait analysis is recommended to quantify motion at the foot and ankle joints and also to ascertain the role of proximal joints. Future work could be undertaken to evaluate the impact of acute gout on objective measures of foot function, and to determine predictors of poor foot function in patients with this disease. This will allow further work to investigate or formulate a podiatric management plan in conjunction with pharmacological therapy to improve impairment, disability and function in chronic gout.
3

Upplevelse av fotfunktion : efter konservativt behandlad hälseneruptur

Svanbom, Anna, Wedebrand, Sofia January 2012 (has links)
Background: Previously research shows that people treated conservatively can have reduced foot function after Achilles tendon rupture. However, there are few qualitative studies in the subject, so this essay is written to provide a deeper understanding of how these people feel about their foot function one to two years after the injury. Purpose: Investigate how people perceive their foot function after conservative treatment one to two year after Achilles tendon rupture and if they have an avoidance behavior in their everyday lives. Method: Four people who suffered from Achilles tendon rupture participated in this qualitative study. The study was conducted with semi-structured interviews, which in turn were processed using qualitative content analysis. Results: The perceived foot function is today varied in terms of mobility, strength and pain according to the participants. They feel difference in their everyday life in comparison with before the injury. It appears that participants have avoidance behavior when it comes to the situation of injury. They expressed that the time course of development of foot function from the time of injury until today has been long-lasting but most of the participants mentions that there is still development of the foot function. Conclusion: The participants experience reduced foot function in varying degrees, who affect them in their everyday life, in situations including walking and staircase- walking. For this reason is it difficult to draw a collective conclusion of the participants experienced foot function. However, the situations where the injury occurred are avoided by the participants because of fear of getting a new rupture. Development of foot function is continuing, but is perceived as slow by many participants and they are not satisfied with this. / Bakgrund: Forskning visar att konservativ behandling kan ge nedsatt fotfunktion efter hälseneruptur. Få kvalitativa studier finns inom ämnet, därmed bör denna studie skrivas för att ge djupare förståelse för hur dessa personer upplever sin fotfunktion. Syfte: Undersöka hur personer som behandlats konservativt upplever sin fotfunktion ett till två år efter en hälseneruptur samt om de upplever sig ha ett undvikande beteende i vardagen.   Metod: Fyra personer som ådragit sig hälseneruptur medverkade i denna kvalitativa studie. Semistrukturerade intervjuer genomfördes och bearbetades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Upplevd fotfunktion är varierande gällande rörlighet, styrka och smärta. Deltagarna upplever skillnad i vardagen jämfört med innan skadan. Deltagarna har undvikande beteende gällande skadesituationen. Tidsförloppet gällande förändringen av fotfunktion från skadetillfället tills i dag har varit långdraget men de flesta upplever att utveckling fortfarande sker. Slutsats: Nedsatt fotfunktion upplevs i varierande grad, vilket påverkar i vardagen vid exempelvis gång och trappgång. Detta gör det svårt att dra någon gemensam slutsats gällande deltagarnas fotfunktion. Samtliga har dock någon form av undvikande beteende gällande aktiviteten som utfördes vid skadetillfället, på grund av oro och rädsla för ny skada. Fotfunktionens förändring upplevs som långsam vilket gör flera deltagare missnöjda.
4

Klinische und funktionelle Ergebnisse nach Chopart-Luxationsfrakturen

Mißbach, Tobias 16 November 2015 (has links) (PDF)
Thema: Klinische und funktionelle Langzeitergebnisse nach Chopart-Luxationsfrakturen Fragestellung: Chopart-Luxationsfrakturen sind seltene und oft übersehene Fußverletzungen, welche in der gegenwärtigen Literatur häufig unterrepräsentiert werden. Zielsetzung dieser retrospektiven Studie ist die Evaluation verschiedener patientenbezogener und behandlungsspezifischer Faktoren bezüglich ihres Effektes auf die resultierende Fußfunktion. Methodik: Zwischen 01/1994 und 12/2009 wurden 122 Chopart-Luxationsfrakturen in einem Traumazentrum behandelt. Davon wurden 73 Patienten mit 75 Chopart-Verletzungen nachuntersucht (59,8%). Der mittlere Follow-up-Zeitraum betrug 10 (4 - 18) Jahre. Das Durchschnittsalter lag bei 38 (14 - 68) Jahren. Einerseits wurde zur Einteilung der lokalen Verletzungsschwere die Zwipp-Klassifikation genutzt, andererseits wurde das Auftreten isolierter Chopart-Luxationsfrakturen oder weitere ipsilaterale Fußfrakturen bzw. Polytraumata erfasst. Das Outcome wurde mittels AOFAS Ankle-Hindfoot Score, Foot-Function-Index (FFI-D) sowie der körperlichen (KSK) und psychischen (PSK) Summenskala des SF-36 evaluiert. Arthroseausprägungen und Fehlstellungen wurden mithilfe von Röntgenbildern quantifiziert. Ursächlich war ein Verkehrsunfall in 53,4%, gefolgt von Höhenstürzen in 20,5%. Ein Arbeitsunfall lag in 23,3% vor. Die distale Gelenkreihe (Os naviculare und Os cuboideum) war mit 86 Frakturen mehr als doppelt so häufig betroffen wie die proximale Reihe (Taluskopf und Proc. anterior calcanei) mit 35 Frakturen. In nahezu 30% waren die Patienten polytraumatisiert. Ergebnisse: Die mittleren Werte im AOFAS-Score-Wert betrugen 71,5, im FFI-D 26,9 und in der SF-36 KSK und PSK 43,5 bzw. 51,2 Punkte. Signifikant niedrigere Fuß-Scores wurden beim Vorliegen eines Arbeitsunfalles (FFI, p=0,010), einer höheren allgemeinen (FFI, p=0,001) und lokalen (AOFAS, p=0,022) (das Chopart-Gelenk betreffenden) Verletzungsschwere sowie einer offenen Verletzung des Fußes (AOFAS, p<0,001) gesehen. Weiterhin waren ein mehrzeitiges operatives Vorgehen (AOFAS, p=0,024) sowie die Verwendung von primären (FFI, p=0,027) oder sekundären Arthrodesen (AOFAS, p=0,035) mit signifikant schlechteren Ergebnissen assoziiert. Patienten mit Infektionen im Wundgebiet zeigten einen Trend zu schlechteren Ergebnissen in den Scores. In der überwiegenden Mehrzahl wurden schwere radiologische Arthroseausprägungen gesehen, welche mit signifikant schlechteren funktionellen Scores korrelierten. Rund ein Drittel der Patienten wies Beeinträchtigungen im Beruf auf, über die Hälfte zeigte Einschränkungen in der Freizeit bzw. im Sport. Schlussfolgerung: Chopart-Luxationsfrakturen haben relevante Auswirkungen auf die Langzeitprognose der Patienten. Dabei korreliert die Verletzungsschwere negativ mit dem funktionellen Resultat. Ein rechtzeitiges Erkennen der Fraktur mit zeitgerechter, anatomischer Wiederherstellung der Zweisäulenstatik und der Gelenkebenen und anschließender stabiler Retention sowie Transfixierung bei ligamentären Instabilitäten sicherte überwiegend gute klinische und funktionelle Ergebnisse.
5

Klinische und funktionelle Ergebnisse nach Chopart-Luxationsfrakturen: Eine retrospektive Untersuchung

Mißbach, Tobias 06 October 2015 (has links)
Thema: Klinische und funktionelle Langzeitergebnisse nach Chopart-Luxationsfrakturen Fragestellung: Chopart-Luxationsfrakturen sind seltene und oft übersehene Fußverletzungen, welche in der gegenwärtigen Literatur häufig unterrepräsentiert werden. Zielsetzung dieser retrospektiven Studie ist die Evaluation verschiedener patientenbezogener und behandlungsspezifischer Faktoren bezüglich ihres Effektes auf die resultierende Fußfunktion. Methodik: Zwischen 01/1994 und 12/2009 wurden 122 Chopart-Luxationsfrakturen in einem Traumazentrum behandelt. Davon wurden 73 Patienten mit 75 Chopart-Verletzungen nachuntersucht (59,8%). Der mittlere Follow-up-Zeitraum betrug 10 (4 - 18) Jahre. Das Durchschnittsalter lag bei 38 (14 - 68) Jahren. Einerseits wurde zur Einteilung der lokalen Verletzungsschwere die Zwipp-Klassifikation genutzt, andererseits wurde das Auftreten isolierter Chopart-Luxationsfrakturen oder weitere ipsilaterale Fußfrakturen bzw. Polytraumata erfasst. Das Outcome wurde mittels AOFAS Ankle-Hindfoot Score, Foot-Function-Index (FFI-D) sowie der körperlichen (KSK) und psychischen (PSK) Summenskala des SF-36 evaluiert. Arthroseausprägungen und Fehlstellungen wurden mithilfe von Röntgenbildern quantifiziert. Ursächlich war ein Verkehrsunfall in 53,4%, gefolgt von Höhenstürzen in 20,5%. Ein Arbeitsunfall lag in 23,3% vor. Die distale Gelenkreihe (Os naviculare und Os cuboideum) war mit 86 Frakturen mehr als doppelt so häufig betroffen wie die proximale Reihe (Taluskopf und Proc. anterior calcanei) mit 35 Frakturen. In nahezu 30% waren die Patienten polytraumatisiert. Ergebnisse: Die mittleren Werte im AOFAS-Score-Wert betrugen 71,5, im FFI-D 26,9 und in der SF-36 KSK und PSK 43,5 bzw. 51,2 Punkte. Signifikant niedrigere Fuß-Scores wurden beim Vorliegen eines Arbeitsunfalles (FFI, p=0,010), einer höheren allgemeinen (FFI, p=0,001) und lokalen (AOFAS, p=0,022) (das Chopart-Gelenk betreffenden) Verletzungsschwere sowie einer offenen Verletzung des Fußes (AOFAS, p<0,001) gesehen. Weiterhin waren ein mehrzeitiges operatives Vorgehen (AOFAS, p=0,024) sowie die Verwendung von primären (FFI, p=0,027) oder sekundären Arthrodesen (AOFAS, p=0,035) mit signifikant schlechteren Ergebnissen assoziiert. Patienten mit Infektionen im Wundgebiet zeigten einen Trend zu schlechteren Ergebnissen in den Scores. In der überwiegenden Mehrzahl wurden schwere radiologische Arthroseausprägungen gesehen, welche mit signifikant schlechteren funktionellen Scores korrelierten. Rund ein Drittel der Patienten wies Beeinträchtigungen im Beruf auf, über die Hälfte zeigte Einschränkungen in der Freizeit bzw. im Sport. Schlussfolgerung: Chopart-Luxationsfrakturen haben relevante Auswirkungen auf die Langzeitprognose der Patienten. Dabei korreliert die Verletzungsschwere negativ mit dem funktionellen Resultat. Ein rechtzeitiges Erkennen der Fraktur mit zeitgerechter, anatomischer Wiederherstellung der Zweisäulenstatik und der Gelenkebenen und anschließender stabiler Retention sowie Transfixierung bei ligamentären Instabilitäten sicherte überwiegend gute klinische und funktionelle Ergebnisse.
6

Objektivizace efektu Dynamické Neuromuskulární Stabilizace na opěrnou funkci nohy pomocí přístroje Senno Gait / Objectivization of Dynamic Neuromuscular Stabilization effect on foot supporting function using Senno Gait device

Hejdová, Tereza January 2019 (has links)
The thesis evaluates the immediate effect of one therapeutic unit that using Dynamic Neuromuscular Stabilization (DNS) on the foot support function. The aim of the experiment was to verify effect of a single DNS therapeutic unit would to the determined parameters. The main expected effect was the optimization of the dynamic function of the foot and achieving better stability during the stance phase of a gait cycle. Methods: For the study, the asymptomatic group of 30 probands aged 24-36 years, 10 men and 20 women was selected. Fifteen probands were randomly divided to two groups - fifteen experimental group and fifteen to the control group. Subjects enrolled in the experimental group were measured before and after one forty minute therapeutic unit of DNS concept. The control group underwent two measurements at the same time interval, but without the therapeutic unit. The Senno Gait instrument was used for measuring. It contains insoles with motion sensors. It collects the data at a 100 Hz sampling rate for 1 minute while walking at its own normal speed. Results: Compared to initial examination, the significant shortening of the standing phase in the left lower limb (p = 0.003) and in the right lower limb (p = 0.034) was observed. The gait rate was unchanged after the DNS therapy in the...
7

Specifické změny na nohách moderních gymnastek a možnosti jejich fyzioterapeutického ovlivnění / Specific changes on feet of rhythmic gymnasts and possibilities of physiotherapeutic influence of the feet with the help of a movement program

Šťastná, Jana January 2014 (has links)
Title: Specific changes on feet of rhythmic gymnasts and possibilities of physiotherapeutic influence of the feet with the help of a movement program Objectives: An objective of the thesis is to assess a function and specific changes on feet of rhythmic gymnasts and to demonstrate a positive influence of a movement program on these changes and the deteriorated function of the foot. To summarize the results of existing studies focused on influencing of proper function of the foot and to gain useful information from this experiment not only for physiotherapists, trainers and modern gymnasts but also for laical, actively sporting public which exhibit the same issues with the foot area Methods: The main essence of this scientific-research quantitative study is an influencing of deteriorated function and specific changes on feet of rhythmic gymnasts with the help of a movement program. The program was performed after each practice (i.e. 4 times a week) through the course of 3 months. 10 probands in the age from 14 to 17 years participated in the program. The experiment was based on the method of a comparison of 2 questionnaires and an entrance and exit kinesiological analysis, the part of which was also a test according to Véle (with visual control/without visual control) and a plantogram. For their...

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