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Hair cortisol concentration in cattle and pigs: Investigation of influencing factors and the potential as an indicator of long-term stressHeimbürge, Susen 30 June 2021 (has links)
Nutztiere sind aufgrund ihrer Haltungsbedingungen diversen Stressoren ausgesetzt, welche ihre physische und psychische Gesundheit beeinträchtigen können. Im Rahmen von Animal Welfare Monitoring besteht daher ein großes Interesse an der Entwicklung und dem Einsatz minimal-invasiver Methoden und tierbezogener Belastungsindikatoren. Haarcortisol-konzentrationen (HCCs) könnten hierfür ein vielversprechender, retrospektiver Stressindikator sein, da sie die durchschnittlichen systemischen Cortisolkonzentrationen der letzten Wochen bis Monate in nur einer Probe widerspiegeln. Bevor HCCs jedoch als zuverlässiger Indikator eingesetzt werden können, müssen potenzielle Einflussfaktoren darauf ermittelt werden. Das generelle Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Untersuchung von Einflussfaktoren auf Haarcortisol und seine Eignung für die Beurteilung von Langzeitstress bei Rindern und Schweinen. Daher zielten die vorliegenden Studien darauf ab, (1) Wissenslücken in der Forschung zu identifizieren, (2) die Wirkung potenzieller Einfluss- und Störfaktoren zu evaluieren und (3) zu untersuchen, ob und wann erhöhte systemische Cortisollevel durch HCCs nachweisbar sind.
Alle Haarproben wurde von Holstein-Rindern, Landrasse- und Sattelschweinen bzw. Kreuzungstieren entnommen. Aufgrund der Literaturrecherche (Studie 1) wurden potenzielle Einflussfaktoren identifiziert und in den nachfolgenden Studien untersucht. Für die Evaluierung nicht-stressbedingter Faktoren (Studie 2), wurden insgesamt 614 Tiere verwendet. Hierfür wurden Haarproben in verschiedenen Altersstufen (Neugeborene bis Erwachsene), von beiden Geschlechtern und während der Sommer- und Wintersaison entnommen. Außerdem wurden schwarze und weiße Haarproben, unterschiedliche Körperregionen (Nacken/Schulter, Rücken, Schwanzspitze) und verschiedene Haarsegmente untersucht. Der Einfluss von Kontaminationen auf HCCs wurde in einer in-vitro-Studie (Studie 4) mit Haarproben von 12 Kühen und 12 Sauen evaluiert. Diese Proben wurden für vier Wochen täglich mit Urin, Speichel, Kot oder Wasser behandelt oder blieben unbehandelt. Um die Wirkung von Langzeitstress auf HCCs zu untersuchen (Studie 3), wurde bei 34 Rindern und 38 Jungsauen über vier Wochen jeden zweiten Tag ACTH- oder Kochsalzlösung appliziert. Vor, sowie zu drei Zeitpunkten nach Ende der Behandlung, wurden native und neu gewachsene Haare sowie zusätzlich Haarsegmente entnommen. Alle Haarproben wurden zweimal mit Isopropanol gewaschen, mit einer Kugelmühle gemahlen und Cortisol nach Extraktion mit Methanol mittels ELISA nachgewiesen. Die statistische Auswertung erfolgte mittels SAS/STAT-Software unter Anwendung von ANOVA und paarweisen Vergleichen durch Tukey-Kramer Tests. Die Ergebnisse der Studie 2 zeigen signifikant höhere HCCs bei neugeborenen Kälbern im Vergleich zu Jungrindern, Färsen und Kühen (p < 0,001). Ebenso wiesen 2 Wochen alte Ferkel höhere HCCs auf als Schweine im Alter von 10 oder 27 Wochen oder Sauen (p < 0,001). Das Geschlecht hatte keinen Einfluss auf die HCCs beider Tierarten. Jedoch waren bei beiden Spezies die HCCs in Schwanzhaaren, im Vergleich zu den Schulter-, Nacken- und Rückenhaaren signifikant erhöht (p < 0,001), ebenso in schwarzen Haaren im Vergleich zu weißen Haaren (p < 0,05) und in distalen im Vergleich zu proximalen Haarsegmenten (p < 0,001). Außerdem wiesen Rinder im Winter höhere HCCs als im Sommer auf (p < 0,001). Die Ergebnisse der Studie 4 zeigen, dass die Kontamination mit Urin bei beiden Spezies eine konzentrationsabhängige Zunahme der HCCs bewirkt. Auch die Kontamination mit Speichel und Kot erhöhte die HCCs, jedoch nur bei Rindern (alle p < 0,05). Die Behandlung mit Wasser führte zu einer Auswaschung von Cortisol aus Haaren vom Schwein, jedoch nicht vom Rind. Die Ergebnisse der ACTH-Studie (Studie 3) zeigen signifikant erhöhte HCCs bei ACTH-Tieren zum Ende der Behandlung in nativen Haaren (p < 0,001), nachgewachsenen Haaren (p < 0,01) und in Haarsegmenten (p < 0,05). Die höchsten HCCs wurden innerhalb von vier Wochen nach Behandlungsende gefunden. Bei Schweinen wurde ein Anstieg der HCCs sowohl in ACTH- als auch in Kontrolltieren beobachtet ohne dass Unterschiede zwischen den Behandlungen auftraten.
Die Ergebnisse zeigen, dass die Cortisolkonzentrationen im Haar bei Schweinen und Rindern durch Alter, Körperregion, Haarfarbe, Haarsegment und Jahreszeit beeinflusst werden. Es gibt erste Belege, dass die Kontamination von Schweine- und Rinderhaaren mit cortisolhaltigen Körperflüssigkeiten, wie Urin und Speichel, die Aufnahme von externem Cortisol in den Haarschaft verursacht. Bei der Verwendung von HCC als Stressindikator sollten daher diese Einflussfaktoren standardisiert und Kontaminationseffekte vermieden werden, z.B. durch die Verwendung von Aufwuchsproben oder nur proximaler Haarsegmente. Darüber hinaus konnte gezeigt werden, dass Langzeitstress durch wiederholte Aktivierung der HPA-Achse zu erhöhten Cortisolkonzentrationen im Haar führt. Bei Rindern zeigt sich dies in den HCCs verschiedener Haarprobentypen. Insgesamt erweist sich die Analyse von Cortisol im Haar als eine geeignete Methode zum Nachweis von Langzeitstress bei Rindern und Schweinen und könnte daher eine wichtige Komponente bei der Beurteilung von Animal Welfare sein.:1 General introduction
2 Review of the literature
2.1 The relevance of stress assessment in animal welfare
2.2 Stress response in mammals
2.2.1 Structure and function of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis
2.2.2 Characteristics and effects of cortisol
2.2.3 Conventional biological matrices for cortisol analysis
2.3 Hair as a matrix for cortisol analysis
2.3.1 Hair structure and hair types
2.3.2 Hair growth cycle
2.3.3 Incorporation of cortisol into the hair
2.3.3.1 Passive diffusion
2.3.3.2 Multi-compartment model
2.3.4 Elimination of cortisol from the hair
2.3.5 Specific characteristics and applications of hair cortisol
3 Research focuses and aims
4 Results
4.1 Study 1: Hair cortisol for the assessment of stress (review)
4.2 Study 2: Effects of animal-based, seasonal and hair-specific factors on hair cortisol concentrations
4.3 Study 3: Effects of long-term stress on hair cortisol concentrations
4.4 Study 4: Effects of contamination and elimination on hair cortisol concentrations
5 General discussion
5.1 Influencing factors on hair cortisol concentrations in cattle and pigs
5.1.1 Impact of animal-based, seasonal and hair-specific factors
5.1.2 Impact of contamination and elimination by washout
5.1.3 Implications
5.2 Hair cortisol concentration as an indicator of long-term stress in cattle and pigs
5.2.1 Model for the increased release of systemic cortisol
5.2.2 Models for the time course of cortisol incorporation into the hair shaft
5.2.3 Impact of hair sample type and sampling time
5.2.4 Implications
Table of contents
5.3 Future perspectives
5.4 Conclusions
6 Summary
7 Zusammenfassung
8 References
9 Danksagung / Farm animals can be exposed to various stressors due to their husbandry conditions, which can impair their health and welfare. Thus, there is interest in the use of minimally invasive methods and animal-based stress indicators as part of welfare assessment. Cortisol in hair is a promising retrospective stress indicator, as a sample reflects systemic cortisol levels of the past weeks or months. Previous studies have shown that long-term stress with elevated cortisol release can be related to increased cortisol incorporation into the hair shaft. However, potential influencing factors that may affect hair cortisol concentrations (HCCs) must be determined before HCC can be applied as a reliable indicator of stress.
The general objectives of this thesis are to investigate influencing factors on HCC, and to examine the potential of hair cortisol concentration as an indicator of long-term stress in cattle and pigs. Thus, the present studies aimed to (1) identify knowledge gaps in hair cortisol research, (2) evaluate the impact of animal-based, seasonal and hair-specific factors as well as contamination and elimination on HCC, and (3) investigate whether and when long-term increased systemic cortisol levels are reflected in elevated HCCs.
Hairs were sampled from Holstein Friesian cattle, Landrace or Saddleback pigs and crossbreeds. The findings of the literature review (Study 1) identified potential animal-based, seasonal, hair-specific and stress-related factors on HCCs, which our experimental studies considered. To examine the impact of influencing factors (Study 2), a total of 614 animals were used. Hair samples were taken at different ages (newborn to adult), from different sexes and during both summer and winter. Variations by hair-specific factors were determined by studying black and white hair samples, varying body regions (neck/shoulder, back and tail tip) and different hair segments. In general, female animals were used. The effect of contamination on HCCs was examined in an in vitro study (Study 4) using hair samples from 12 cows and 12 sows. Samples were treated daily with urine, saliva, faeces or water for four weeks or remained untreated. To investigate long-term stress (Study 3), 34 cattle and 38 gilts were injected intramuscularly either with ACTH solution or saline every second day for four weeks. Natural and regrown hair samples were taken before and three times after the end of treatment, and hair segments were collected.
All the hair samples were shaved with electric clippers, washed twice with isopropanol and ground with a ball mill. Cortisol was detected by ELISA after extraction with methanol. Statistical analyses were performed using ANOVA and pairwise comparisons of the least square means by Tukey-Kramer tests with the MIXED procedure in SAS/STAT software.
The results of Study 2 showed significantly higher HCCs in newborn calves than in young cattle, heifers and cows (p < 0.001). Likewise, 2-week-old piglets had higher HCCs than pigs aged 10 or 27 weeks and sows (p < 0.001). Sex had no effect on HCCs in pigs or cattle. In both species, HCCs were also significantly higher in samples obtained from the tail tip than from the shoulder, neck and back regions (p < 0.001), in black hair than in white hair (p < 0.05) and in distal hair than in proximal hair segments (p < 0.001). Season had an impact on HCC only in cattle, which exhibited higher levels in winter than in summer (p < 0.001). The results of Study 4 showed that contamination with urine caused a considerable concentration-dependent increase in HCCs in both species. Contamination with saliva and faeces also raised HCCs, but only in cattle (all p < 0.05). Treatment with water washed cortisol out from porcine hair but not from bovine hair. In cattle, repeated ACTH application (Study 3) revealed significantly higher HCCs after the end of treatment in natural hair (up to eight weeks, p < 0.001), regrown hair (up to four weeks, p < 0.01) and segmental hair (eight weeks, p < 0.05) than in the control animals. The highest HCCs were found four weeks after the end of treatment. In pigs, elevated HCCs were observed in both ACTH and control animals in all hair sample types after the application period, with no differences between treatments.
These results show that hair cortisol concentrations in pigs and cattle are affected by age, body region, hair colour, hair segment and season. There is first evidence that contamination of porcine and bovine hair with cortisol-containing body fluids, such as urine and saliva, may cause the incorporation of external cortisol into the hair shaft. Thus, when using HCC as a potential stress indicator, these influencing factors should be standardised and contamination effects should be avoided, such as by using the shave-reshave procedure, clean sampling regions and only the most proximal hair segments. The results also demonstrated that long-term stress by repeated activation of the HPA axis increases hair cortisol concentrations. In cattle, HCCs in different hair sample types reliably reflected the preceding period with increased systemic cortisol levels. In conclusion, the analysis of HCC appears to be a suitable method to evaluate long-term stress in cattle and pigs and can therefore be an important component in the assessment of animal welfare.:1 General introduction
2 Review of the literature
2.1 The relevance of stress assessment in animal welfare
2.2 Stress response in mammals
2.2.1 Structure and function of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis
2.2.2 Characteristics and effects of cortisol
2.2.3 Conventional biological matrices for cortisol analysis
2.3 Hair as a matrix for cortisol analysis
2.3.1 Hair structure and hair types
2.3.2 Hair growth cycle
2.3.3 Incorporation of cortisol into the hair
2.3.3.1 Passive diffusion
2.3.3.2 Multi-compartment model
2.3.4 Elimination of cortisol from the hair
2.3.5 Specific characteristics and applications of hair cortisol
3 Research focuses and aims
4 Results
4.1 Study 1: Hair cortisol for the assessment of stress (review)
4.2 Study 2: Effects of animal-based, seasonal and hair-specific factors on hair cortisol concentrations
4.3 Study 3: Effects of long-term stress on hair cortisol concentrations
4.4 Study 4: Effects of contamination and elimination on hair cortisol concentrations
5 General discussion
5.1 Influencing factors on hair cortisol concentrations in cattle and pigs
5.1.1 Impact of animal-based, seasonal and hair-specific factors
5.1.2 Impact of contamination and elimination by washout
5.1.3 Implications
5.2 Hair cortisol concentration as an indicator of long-term stress in cattle and pigs
5.2.1 Model for the increased release of systemic cortisol
5.2.2 Models for the time course of cortisol incorporation into the hair shaft
5.2.3 Impact of hair sample type and sampling time
5.2.4 Implications
Table of contents
5.3 Future perspectives
5.4 Conclusions
6 Summary
7 Zusammenfassung
8 References
9 Danksagung
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Können Haarproben zur Untersuchung des Stresshormons Cortisol bei Patientinnen mit Anorexie nervosa genutzt werden?Clas, Sabine 22 April 2021 (has links)
Hintergrund: Anorexia nervosa (AN), allgemein als Magersucht bezeichnet, gehört zu den häufigsten psychischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Dabei kommt es aufgrund einer gestörten Wahrnehmung der eigenen Figur zu einem erheblichen, selbst herbeigeführten Gewichtsverlust. Die Mehrheit der Patientinnen muss aufgrund der Schwere der Erkrankung mindestens einmal stationär behandelt werden. Cortisol ist ein lebenswichtiges Steroidhormon, das dafür sorgt, dass der menschliche Körper länger andauernde Belastungen bewältigen kann. Halten diese Stresssituationen jedoch zu lange an, kann es erhebliche Störungen des Stoffwechsels, des Wachstums, der Reproduktion und der Immunkompetenz verursachen. Cortisol und seine Stoffwechselprodukte werden überwiegend mit dem Urin ausgeschieden. Die Bestimmung der Urincortisolkonzentration (UCC) gehört daher zur klinischen Standarddiagnostik. In der Forschung hat sich die UCC als zuverlässige Methode zur Untersuchung des Stresshormons bei gesunden Probanden und psychischen Erkrankungen bewährt. Auch im Haar kann das Stresshormon nachgewiesen werden. Hauptsächlich gelangt es aus dem Blut in die Zellen des wachsenden Haarschaftes. Haaranalysen werden seit langer Zeit als zuverlässige Methode in der Forensik und Toxikologie angewandt. Mittlerweile hat sich die Analyse von Haarproben zur Bestimmung der Haarcortisolkonzentration (HCC) auch in der Forschung als valide Methode etabliert. Dabei bietet diese nicht-invasive und leicht durchführbare Methode einen retrospektiven Blick auf die Langzeitausschüttung von Cortisol. In zahlreichen Studien wurde bei AN eine Erhöhung des Stresshormons Cortisol nachgewiesen (sog. Hypercortisolismus). Dabei scheinen sich der Hypercortisolismus, die körperlichen Symptome und die psychischen Veränderungen in einer komplexen Krankheitspathologie wechselseitig zu beeinflussen. Mehrere Studien konnten bei AN bereits eine erhöhte Cortisolausscheidung im Urin nachweisen, die mit zunehmender Gewichtsnormalisierung rückläufig ist. Die HCC wurde bei AN bisher nur in einer Querschnittstudie untersucht. Entgegen des bekannten Hypercortisolismus konnte hier eine signifikant niedrige HCC nachgewiesen werden. Fragestellung: Die vorliegende Studie untersucht die HCC bei Patientinnen mit AN zum ersten Mal in einer Längsschnittstudie. Durch Beobachtung von Patientinnen über den Verlauf einer stationären, krankheitsbildspezifischen Therapie und zusätzlicher Erhebung der UCC als Vergleichsvariable sollte die Anwendbarkeit der HCC bei AN untersucht werden. Material und Methoden: Neben der Anwendung psychopathologischer Testverfahren (EDI-2) und regelmäßiger Bestimmung des BMI wurde wöchentlich durch einen 24-h-Sammelurin die UCC bestimmt. Eine Substichprobe gab am Ende des durchschnittlich 13-wöchigen Therapiezeitraumes eine Haarprobe ab, anhand derer eine monatliche HCC bestimmt wurde. Die Analyse der Urinproben erfolgte mittels immunochemischer Verfahren, die Haarproben wurden mittels Hochleistungsflüssigkeitschromatographie mit Tandem-Massenspektrometrie analysiert. Durch individuelle Zuordnung einer medianen UCC zu jeder HCC wurden für jede Patientin schließlich drei HCC-UCC-Wertepaare erzeugt, die den Anfang, die Mitte und das Ende der stationären Therapie abbildeten. Ergebnisse: Insgesamt nahmen 33 Patientinnen des Zentrums für Essstörungen der Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie und -psychotherapie teil (Stichprobe 1), wobei 16 Patientinnen der Entnahme einer Haarprobe zustimmten (Stichprobe 1a). Während der stationären Therapie kam es zu einer leitliniengerechten Gewichtsrehabilitation. Die UCC war deutlich erhöht und fiel während des Therapieverlauf signifikant ab. Die HCC zeigte hingegen keine Veränderung. Bei der Korrelation der HCC mit der medianen UCC konnte lediglich ein Trendeffekt nachgewiesen werden. Separate Analysen der einzelnen Zeitabschnitte ergaben eine signifikante Korrelation von HCC und UCC am Ende der stationären Therapie. Bei Analyse des EDI-2 korrelierte die Unzufriedenheit mit dem eigenen Körper zu Beginn und am Ende der Therapie mit der UCC, jedoch nicht mit der HCC. Haareigenschaften und Haarbehandlungen hatten keinen Einfluss auf die HCC. Schlussfolgerungen: Insgesamt konnte die UCC den bekannten Hypercortisolismus abbilden und bildete eine valide Grundlage für die Überprüfung der HCC bei AN. Trotz ihres Absinkens blieb die UCC nach erfolgreicher Gewichtsrehabilitation erhöht. Zudem konnte eine Korrelation der UCC mit einer zentralen psychopathologischen Veränderung bei AN nachvollzogen werden. Dies bestätigt die Hypothese einer komplexen Krankheitspathologie mit somatischen und psychiatrischen Einflussfaktoren auf den Hypercortisolismus. Bei einem Literaturvergleich der HCC mit gesunden Probanden konnte kein Hypercortisolismus nachvollzogen werden. Insgesamt konnte die HCC die UCC insbesondere in der Phase der akuten Erkrankung und beginnenden Gewichtsrehabilitation nicht zuverlässig abbilden. Nach Gewichtsnormalisierung schienen sich HCC und UCC jedoch wieder dem bei gesunden Probanden bestätigten Verhältnis anzunähern. Als Ursache für diese fehlende Korrelation kommen trophische Störungen des Haarwachstums bei AN in Betracht. So ist aufgrund eines verminderten Haarwachstums eine gestörte Einlagerung des Hormons in den Haarschaft möglich. Auch enzymatische Störungen des Cortisolabbaus werden diskutiert. Ein gestörtes Gleichgewicht des Enzyms 11-β-HSD, welches die Umwandlung von Cortisol zu Cortison (und umgekehrt) katalysiert, scheint ebenfalls die Einlagerung in das Haar zu beeinflussen.
Insgesamt ergaben sich zahlreiche Hinweise, dass die HCC entgegen den Studienergebnissen bei gesunden Probanden und anderen stressassoziierten Zuständen bzw. Erkrankungen nicht zur Untersuchung des Hypercortisolismus bei AN im akuten Erkrankungszustand und im Verlauf einer stationären Therapie angewendet werden kann. Eine Nutzung dieser Methode zur Untersuchung gewichtsrehabilitierter Patientinnen bleibt offen und bedarf weiterer Forschungen. / Background: Anorexia nervosa (AN) is one of the most common mental disorders in children and adolescents. Disturbances in the way in which one´s body shape is experienced lead to a severe self-inflicted weight loss. Majority of patients need to be treated in hospital at least once in a lifetime. Cortisol is an essential adrenal cortical hormone, which enables human organism to cope with long-lasting stress. However, perseverative stress can cause abnormalities in metabolism, growth, reproduction and the immune system. Cortisol and its metabolites are excreted renal predominantly. Therefore, analyzing urinary cortisol concentration (UCC) is part of good clinical practice and proved of value in research. Recently, the assessment of long-term cortisol concentration via hair samples has been shown to be a sensitive cortisol parameter too. According to the multicompartment model diffusion of cortisol from blood capillaries into the growing hair cells of the follicle represents the main pathway of cortisol incorporation into the hair. Hair cortisol concentrations (HCC) offer a retrospective view that is easily accessible. Numerous studies have used hair cortisol successfully to examine changes in long-term cortisol levels in a number of psychiatric diseases. Underweight patients with AN are known to have increased cortisol levels (hypercortisolism). Cortisol levels were found to correlate with both physical and mental symptoms in a complex interplay. Most studies reported a urinary hypercortisolism in AN and a significant decrease in cortisol levels during weight gain. So far, the only other study that examined HCC in AN found lower HCC compared to healthy controls, which is contradictory to the existing literature. Aim: The aim of this study was to investigate whether HCC in acutely ill AN patients reflects a well-established classic cortisol measure (UCC) using a longitudinal study design over the course of inpatient weight-restoration treatment. Methods: Therefore, after admission every patient provided a weekly 24-h-urine sample. The corresponding body weight was measured on each day of collection. After the last urine collection, a hair sample was taken for analyzing a monthly HCC. Additionally, eating disorder symptoms were measured by EDI-2. Hair samples were analyzed by a LC-MS/MS-based method. The determination of cortisol concentration in urine was performed by using a competitive immuneenzymatic colorimetric method. As urinary cortisol was measured weekly while hair cortisol values were reflecting cortisol levels over one month, we calculated the median urinary cortisol corresponding to each monthly hair cortisol value individually. In sum, we matched three pairs of median UCC and HCC for each patient, representing the beginning, middle and end of the therapy. Results: The cohort in our longitudinal analysis consisted of a total of 33 patients who participated for 13 weeks on average. A subsample of 16 patients provided a hair sample after inpatient treatment. UCC was increased and revealed the expected decrease during weight gain while HCC showed no significant change. Tested for associations between HCC and UCC there was a trend effect for UCC on HCC. Separate correlation analyses per time-period showed a significant correlation between UCC and HCC for the third time period at the end of the therapy. Disaffection with the own body correlated with UCC, but not with HCC at the beginning and end of inpatient therapy. Hair treatment had no effect on HCC. Discussion: In summary UCC proved to be a reliable cortisol measure in our sample. Despite reduction, UCC remained increased after weight-restoration and correlated with eating disorder symptoms. This confirms the supposed complex interplay of hypercortisolism with physical and mental symptoms. Compared to cortisol levels of previously reported healthy females HCC was normal in AN and did not decline significantly during weight-restoration. Overall HCC did not reflect UCC, particularly with regard to the phase of acute starvation and incipient weight gain. However, association of HCC and UCC seemed to approximate healthy conditions after weight restoration. One possible explanation for lack of correlation might be trophic disturbances of hair in AN. Studies reported that scalp hair in AN show a higher percentage of hair in the telogen (resting) phase, which implies no further hair follicle activity, consequently less hair growth, and less storage of hormones like cortisol in hair. Furthermore, disturbances of the activity of 11-β-HSD-enzymes, converting cortisol in cortisone and vice versa, might influence the incorporation of cortisol in hair too.
Altogether we suggest that incorporation of cortisol into the hair might be impaired due to factors associated with underweight and undernutrition in AN. Our data demonstrate that HCC does not reflect hypercortisolism in individuals suffering from acute AN, while after some weight gain it may proof to be a useful measurement of long-term cortisol levels.
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The Relation of Hair Cortisol Levels to Memory Performance in Older AdultsLambertus, Taylor D. 25 July 2023 (has links)
No description available.
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L’évolution à long terme, le fonctionnement de l’intestin et la qualité de vie des patients affectés par la maladie de Hirschsprung : étude prospective cas-témoinsRighini-Grunder, Franziska 08 1900 (has links)
Introduction
L’évolution à long terme de la maladie de Hirschsprung (HSCR) est souvent associée à des complications et à un dysfonctionnement de l’intestin, source de conséquences importantes sur la qualité de vie (QdV). L’objectif principal de cette étude est, dans une cohorte québécoise de HSCR, d’étudier la QdV en utilisant un outil spécifique et d’en déterminer les facteurs prédictifs.
Méthodes
Étude prospective de cohorte et cas-témoins. Les questionnaires 'HAQL' (QdV spécifique de HSCR), 'PedsQL’ (QdV générale), sur le stress et sur la situation sociale ont été administrés, ainsi qu’un journal des selles. Le contenu en cortisol des cheveux (CCC) (mesure du stress chronique) a été quantifié par dosage immuno-enzymatique (ELISA).
Résultats
72 patients (72% garçons) et 117 contrôles (65% garçons) ont été analysés. L'âge médian [IQR1-IQR3] à l'inclusion était de 12,1 ans [8-17,5] et 12,6 ans [10,2-15,1] respectivement. La QdV liée à la santé globale était comparable entre les patients et les contrôles. Parmi les patients, la QdV spécifique à la HSCR mesurée par le HAQL était inférieure chez les enfants de 8 à11 ans par rapport aux adolescents de 12 à 16 ans (valeurs moyenne 539,3±66,5/700 vs. 622,6± 54,6/700; p=0,002). La dimension ‘Continence fécale pendant la journée’ était la plus affectée chez les patients âgés de 8 à 11 ans (valeur moyenne 52,6±25,3 sur 100). Chez les patients 12 à 16 ans, la dimension la plus affectée était le ‘Fonctionnement physique’. La prévalence de l'incontinence fécale mesurée chez les patients était de 85% chez les enfants, de 40% chez les adolescents et de 12% chez les adultes. Une association significative entre incontinence fécale et jeune âge était vu (p=<0,0001). Aucune association n'a été démontrée entre incontinence fécale et stress chronique (HCC, événements stressants) ou situation sociale chez les patients.
Conclusion
L’étude de la QdV par un outil spécifique de la HSCR est nécessaire pour une évaluation adéquate de l’état psychosocial dans cette population qui est à risque d’un dysfonctionnement de l’intestin à long terme. / Introduction
Multimorbidity and bowel dysfunction are affecting patients with Hirschsprung disease (HSCR) on long-term follow-up, having an important impact on quality of life (QoL). The primary aim of this study is to evaluate the disease-specific QoL with determination of its predictive factors in a French-Canadian cohort of HSCR patients.
Methods
Prospective cohort and case-control study. The questionnaires ‘HAQL’ (disease-specific QoL questionnaire), 'PedsQL’ (global health related QoL), ‘Stressful life events’, a questionnaire about the socio-economic state and a stool diary were requested to fill in. Hair cortisol concentration (HCC) (measure of chronic stress) was measured using an enzyme-linked immunosorbent assay kit (ELISA).
Results
72 patients (72% males) and 117 controls (65% males) were analyzed. Median [IQR1, IQR3] age at study inclusion was 12.1 years [8,17.5] in patients and 12.6 years [10.2,15.1] in controls. General health related QoL was comparable between patients and controls. In the patient’s group, children 8 to 11 years reported lower disease-specific QoL than adolescents (12 to 16 years) (mean scores 539.3±66.5/700 vs. 622.6±54.6/700; p=0.002). The dimension ‘Fecal continence during daytime’ was the most affected one in children (mean score 52.6± 25.3/100) and the dimension ‘Physical functioning’ was the most affected one in adolescents. Prevalence of fecal incontinence/soiling in the patient’s group was 85% in children, 40% in adolescents and 12% in adults. Younger age was associated with a higher prevalence of fecal incontinence (p=<0,0001). No association was seen between presence of fecal soiling/incontinence and chronic stress (HCC, Stressful live events) or social situation.
Conclusion
Disease-specific QoL investigation is mandatory in HSCR patients, to encounter and evaluate adequately psychosocial problems related to long term bowel dysfunction.
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Boldness Behavior and Chronic Stress in Free-Ranging, Urban Coyotes (<i>Canis latrans</i>)Robertson, Katie E. January 2018 (has links)
No description available.
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Effets de la pleine conscience sur l’empathie, les compétences émotionnelles, le cortisol capillaire, et le stress psychologique des soignants en hémato-oncologie pédiatriqueLamothe, Martin 11 1900 (has links)
No description available.
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The influence of early life contexts on child self-regulation: A key to life course wellnessBates, Randi Ann 27 August 2019 (has links)
No description available.
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