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Die Prüfung der Test-Retest-Reliabilität des Onset of Depression InventoryDoehring, Claudius 12 December 2016 (has links) (PDF)
Eine depressive Erkrankung kann sich mit unterschiedlicher Geschwindigkeit innerhalb weniger Stunden oder über Monate hinweg ausbilden. Zur Erfassung dieses bisher wenig untersuchten klinischen Merkmals wurde das Onset of Depression Inventory (ODI), ein standardisiertes klinisches Interview, entwickelt. Die vorliegende Studie prüfte die Test-Retest-Reliabilität des Onset of Depression Inventory und betrachtete die Frage nach dem optimalen Zeitpunkt der Durchführung des Interviews im Krankheitsverlauf. Es konnte gezeigt werden, dass die Patientenangaben zur Geschwindigkeit des Depressionsbeginns über den Beobachtungszeitraum zwischen zwei Untersuchungszeitpunkten stabil sind und auf hohem Niveau signifikant korrelieren. Im Weiteren zeigte sich keine Beeinflussung der Angaben zur Geschwindigkeit des Depressionsbeginns durch die Schwere der depressiven Symptomatik. Die hohe Übereinstimmung der Patientenangaben resultiert in einer hohen Test-Retest-Reliabilität und spricht für die Verlässlichkeit der mit dem ODI erhobenen Daten. Damit ist mit dem ODI ein geeignetes Instrument für die reliable Erfassung der Geschwindigkeit des Depressionsbeginns gegeben, was gleichermaßen für die klinische Arbeit als auch für wissenschaftliche Zwecke anwendbar ist und vor allem im klinischen Kontext eine frühe Differenzierung zwischen Unipolarer Depression und Bipolarer Affektiver Störung ermöglicht.
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Die Prüfung der Test-Retest-Reliabilität des Onset of Depression InventoryDoehring, Claudius 10 November 2016 (has links)
Eine depressive Erkrankung kann sich mit unterschiedlicher Geschwindigkeit innerhalb weniger Stunden oder über Monate hinweg ausbilden. Zur Erfassung dieses bisher wenig untersuchten klinischen Merkmals wurde das Onset of Depression Inventory (ODI), ein standardisiertes klinisches Interview, entwickelt. Die vorliegende Studie prüfte die Test-Retest-Reliabilität des Onset of Depression Inventory und betrachtete die Frage nach dem optimalen Zeitpunkt der Durchführung des Interviews im Krankheitsverlauf. Es konnte gezeigt werden, dass die Patientenangaben zur Geschwindigkeit des Depressionsbeginns über den Beobachtungszeitraum zwischen zwei Untersuchungszeitpunkten stabil sind und auf hohem Niveau signifikant korrelieren. Im Weiteren zeigte sich keine Beeinflussung der Angaben zur Geschwindigkeit des Depressionsbeginns durch die Schwere der depressiven Symptomatik. Die hohe Übereinstimmung der Patientenangaben resultiert in einer hohen Test-Retest-Reliabilität und spricht für die Verlässlichkeit der mit dem ODI erhobenen Daten. Damit ist mit dem ODI ein geeignetes Instrument für die reliable Erfassung der Geschwindigkeit des Depressionsbeginns gegeben, was gleichermaßen für die klinische Arbeit als auch für wissenschaftliche Zwecke anwendbar ist und vor allem im klinischen Kontext eine frühe Differenzierung zwischen Unipolarer Depression und Bipolarer Affektiver Störung ermöglicht.:INHALTSVERZEICHNIS 2
BIBLIOGRAPHISCHE ZUSAMMENFASSUNG 5
ABKÜRZUNGSVERZEICHNIS 6
ABBILDUNGSVERZEICHNIS 8
TABELLENVERZEICHNIS 9
1 EINFÜHRUNG 10 - 28
1.1 Einführung zum Thema affektive Störungen 10
1.1.1 Klassifizierung affektiver Störungen 10
1.1.2 Unipolare Depression 11
1.1.3 Bipolare Affektive Störung 12
1.1.4 Pathogenese, Pathophysiologie 13
1.1.5 Risikofaktoren 14
1.2 Unipolare Depression 15
1.2.1 Epidemiologie 15
1.2.2 Diagnostik 16
1.2.3 Therapie 17
1.2.4 Prognose 18
1.3 Bipolare Affektive Störung 19
1.3.1 Epidemiologie 19
1.3.2 Diagnostik 19
1.3.3 Therapie 20
1.3.4 Prognose 20
1.4 Differenzierung zwischen uni- und bipolarer Depression 21
1.5 Vorgeschichte des Onset of Depression Inventory 22
1.5.1 Betrachtungen der Geschwindigkeit des Depressionsbeginns 23
1.6 Validierung von Testinstrumenten 26
1.6.1 Testtheoretische Vorüberlegungen 27
2 FRAGESTELLUNG 29
2.1 Hypothese 29
2.2 Fragestellungen 29
3 METHODIK 30 - 36
3.1 Allgemeine Überlegungen und Studiensetting 30
3.2 Testpsychologische Instrumente 31
3.2.1 Onset of Depression Inventory 31
3.2.2 Weitere Testinstrumente 33
3.3 Statistische Auswertung 34
3.3.1 SPSS-Datenbank 34
3.3.2 Studienkollektiv und Ausschlusskriterien 35
3.3.3 Kategoriale Einteilung der Geschwindigkeit des Depressionsbeginns 36
4 ERGEBNISSE 37 - 50
4.1 Deskriptive Beschreibung der Stichprobe 37
4.2 Ergebnisse der Erstinterviews („Test“) 38
4.3 Ergebnisse der Zweitinterviews („Retest“) 39
4.4 Vergleich der Angaben zur Geschwindigkeit des Depressionsbeginns 42
4.5 HAM-D-17- und IDS-30-Score-Reduktion 43
4.6 Statistische Testung 44
4.6.1 Wilcoxon-Test 45
4.6.2 Korrelationskoeffizienten nach Spearman-Brown 45
4.6.3 Unabhängigkeit der Angaben zur Geschwindigkeit des Depressionsbeginns von der Schwere der Symptomatik 46
4.6.4 Korrelation der Geschwindigkeit des Beginns von aktueller und vorhergehender depressiver Episode 47
4.7 Abklingen der Beschwerden 47
4.8 Zusammenfassung 48
5 DISKUSSION 51 - 61
5.1 Stabilität der Patientenangaben 51
5.2 Unabhängigkeit der Angaben von der Schwere der depressiven Symptomatik 52
5.3 Zeitwahrnehmung und -angabe durch depressive Patienten 52
5.4 Bezug auf Hypothesen, Haupt- und Nebenfragestellungen 53
5.5 Bedeutung der Retest-Untersuchung für das ODI und seine Anwendung 55
5.6 Wissenschaftliche Relevanz 55
5.7 Klinische Relevanz 56
5.8 Fehlerbetrachtung und Limitationen 57
5.9 Ausblick 61
6 ZUSAMMENFASSUNG 62 - 63
7 LITERATURVERZEICHNIS 64 - 69
8 ANLAGEN 70
Muster des Onset of Depression Inventory (ODI), 3 Seiten 70
Muster der ODI-Kurzversion, 1 Seite 73
SELBSTÄNDIGKEITSERKLÄRUNG 74
PUBLIKATIONEN 75
DANKSAGUNG 76
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Lived Experiences of Women from the Odi community in Nigeria of Female Genital MutilationDotimi, Doris Atibinye 01 January 2016 (has links)
Female genital mutilation (FGM) is a public health challenge because it jeopardizes the health of women and girls. FGM is condemned worldwide but, it is still practiced in the Odi community of Nigeria. The literature on women's lived experiences of FGM in other parts of the world was reviewed, but knowledge is lacking on the lived experiences of women from Odi community in Nigeria. The purpose of this phenomenological study was to explore their lived experiences, their perspectives on the current legislation for the prevention of FGM, and their perspectives on the cultural myths surrounding the practice. The phenomenological lens was used both as the study design and as the theoretical framework which states that humans know the world through their experiences. This theory guided the study on how the women of Odi community attached meaning to their experiences with FGM. Nine women, 18 and older, who had experienced FGM, were recruited through a snowball technique. Data were collected through semi-structured, in-depth, face-to-face interviews. Colaizzi's method was used for data analysis. Five major themes emerged: (a) FGM is a traditional rite, (b) challenges of FGM, (c) FGM cultural myth instills fear, (d) ignorance of legislation against FGM, and (e) needs government intervention to halt FGM. Participants recommended the enforcement of the legislation against FGM. The findings of this study will be communicated to stakeholders of FGM in the Odi community and in public health journals to serve as a basis for further research. The implication for social change is that maternal and child health will be improved.
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An Old Dragon in a Changing Safari: An Investigation of Chinese Foreign Direct Investment in Africa and Its Implications for Beijing's Foreign Policy Goals of 'Non-Intervention’Kee, Michele Siang-Hwa 01 January 2013 (has links)
To feed the voracious economic machine that is China’s economy, Beijing’s foray into the global sphere has become increasingly resource driven. In the past two decades, China’s formation of strategic partnerships has manifested in its symbolic bilateral cooperation with resource-rich actors outside the Western sphere. This being said it is important to explore Chinese foreign direct investments in the developing world, more specifically the critical ties it has fostered in Africa.
Since 1996, Africa has been a key recipient of Chinese FDI. As the bulk of Chinese investments are increasingly directed towards Africa’s more politically volatile states, this Thesis seeks to understand the motivations of Beijing’s outward FDI and the risk management strategies it has developed for the region. Taking into account China’s rise to global power, the author will further investigate whether China’s increasing role in Africa will force the PRC to change its foreign policy goals of ‘non –intervention’ under the pressures of the international community. The author will then purpose that despite increased international scrutiny, structural inadequacies of the Chinese state will be too great an obstacle for any real change in policy.
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Lumbar spinal stenosis : Body mass index and the patient's perspectiveKnutsson, Björn January 2015 (has links)
During recent decades, lumbar spinal stenosis (LSS) has become the most common indication for spine surgery, a change that coincides with a higher worldwide prevalence of overweight and obesity. Thus, surgical treatment of LSS in the overweight and obese population is common and increasing in scope. The overall aim of this thesis was to investigate whether body mass index (BMI) is related to the development of LSS, and whether BMI is linked to outcome after surgery for LSS. We further evaluated whether there are specific experiences of LSS from a patient perspective. Data were obtained for all patients registered in the Swedish Spine Register who had undergone surgery for LSS between January 1, 2006 and June 30, 2008. After adjusting for differences in baseline characteristics, patients with obesity showed both poorer results after surgery and a higher rate of dissatisfaction than patients with normal weight (odds ratio 1.73; 95% confidence interval, CI, 1.36-2.19). Furthermore, patients with obesity in the cohort reported modest weight loss at follow-up (2.0 kg; 95% CI, 1.5-2.4), and only 8% reported a clinical important weight loss 2 years after surgery. Our analysis of 389,132 construction workers, showed that overweight (incidence rate ratio, IRR 1.68; 95% CI, 1.54-1.83) and obesity (IRR 2.18; 95% CI, 1.87-2.53) were associated with an increased future risk in developing LSS when compared with patients with normal weight. To gain insight into the patients' perspective of LSS, we performed interviews with 18 patients who were on a waiting list for LSS surgery. The transcripts, analyzed with content analysis, revealed that living with LSS is a physical, mental and social challenge in which resources to cope with the condition are of major importance. In summary, obesity is associated with poorer results after surgery, and patients with obesity report modest weight loss during follow-up. In addition, obesity is associated with an increased risk to develop LSS. Our findings revealed that being a patient with LSS, naturally involves considerable suffering and pain, but it also implies being a person with his or her own resources who is able to cope with these adverse conditions.
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