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Patienters upplevelser av allergenspecifik immunterapiJunebjörk, Lydia, Marstorp, Johanna January 2016 (has links)
Introduktion: I Sverige har det uppmätts att 27% av befolkningen har en luftvägsallergi. Dessa behandlas främst med symtomlindrande läkemedel men när detta inte räcker till kan allergenspecifik immunterapi (ASIT) övervägas. Denna behandling kan ges antingen sublingualt eller med subkutana injektioner. Den första studien om ASIT publicerades 1911 och sedan dess har många studier gjorts angående dess effekter. Syfte: Syftet med studien var att undersöka patienters upplevelser av subkutan immunterapi (SCIT). De områden som belystes var upplevelsen av information och kommunikation, psykisk och fysisk påverkan av biverkningar samt hur behandlingen inverkar på vardagen. Metod: En kvalitativ studiedesign användes och data samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Ett bekvämlighetsurval gjordes på en allergimottagning i Mellansverige och tio personer intervjuades. Resultat: Behandlingen påverkade somliga delar av vardagen i viss mån, till exempel att det är tidskrävande och att den fysiska aktiviteten blir begränsad under behandlingsdagen. En del biverkningar förekom, främst allmänna och lokala. Dessa hade viss påverkan på vardagen relaterat till exempelvis trötthet och koncentrationssvårigheter. Kontakten med mottagningen upplevdes positivt och informationen som erhölls inför behandlingsstart upplevdes som tillräcklig. Dock framkom att informationen kring allvarligare biverkningar inte nått fram till alla. Slutsats: Både de upplevda biverkningarna och behandlingen som helhet hade en viss påverkan på patienternas vardag. Kommunikationen och informationen från vården upplevdes överlag positivt. Vidare forskning inom området behövs för att kunna avgöra om dessa resultat är överförbara till en bredare population. / Introduction: It has been measured that 27% of the population in Sweden has a respiratory allergy. Primarily this is treated symptomatically with medication but in cases where this do not work, allergen specific immunotherapy (ASIT) can be considered. ASIT can be administered either sublingually or subcutaneously. The first study acknowledging ASIT was published in 1911 and since then many studies have been performed regarding its effects. Aim: The aim of this study was to examine patients experiences of subcutaneous immunotherapy (SCIT). This included how patients experienced information and communication, how side-effects affected patients physically and psychologically and how the treatment affected the patients’ everyday life. Methods: A qualitative study design was used and data was collected with semi-structured interviews. A convenience sample was made at an allergy reception in central Sweden and ten people were interviewed. Results: Parts of the patients’ everyday life were affected to some extent, for example because the treatment is time consuming and that the physical activity has to be limited during the same day as the injection is given. Some side-effects occurred, primarily general and local ones. These affected the everyday life in the sense that the patients felt tired and experienced difficulty concentrating. The contact with the reception was described in a positive manner and the information received before starting treatment was described to be enough. Although the information regarding serious side-effects had not been reached by everyone. Conclusion: Both the experienced side-effects and the treatment in its whole had a certain impact on the patients’ everyday life. The patients described the communication and the information in a positive way. More studies need to be performed in this field to be able to determine whether these results are transferable to a broader population.
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Subcutaneous Immunotherapy with a Depigmented Polymerized Birch Pollen Extract – A New Therapeutic Option for Patients with Atopic DermatitisNovak, Natalija, Thaci, Diamant, Hoffmann, Matthias, Fölster-Holst, Regina, Biedermann, Thilo, Homey, Bernhard, Schäkel, Knut, Stefan, Josef A., Werfel, Thomas, Bieber, Thomas, Sager, Angelika, Zuberbier, Torsten 28 February 2014 (has links) (PDF)
Background: Birch pollen is an important outdoor allergen able to aggravate symptoms in atopic dermatitis (AD). Specific immunotherapy (SIT), an established procedure for allergic airway diseases, might also represent an attractive therapeutic option for the causal treatment of allergen-triggered cutaneous symptoms in these patients. Studies with house dust mite SIT have already shown beneficial effects in AD patients, whereas the safety and efficacy of SIT with birch pollen extract in AD patients have not been studied so far. The aim of this study was to evaluate for the first time the safety and efficacy of SIT with a depigmented polymerized birch pollen extract in AD patients. Methods: Fifty-five adult patients with moderate-to-severe AD and clinically relevant sensitization to birch pollen received SIT for 12 weeks. SIT was continued during birch pollen season. The assessment of safety, the total SCORAD value, and the Dermatology Life Quality Index (DLQI) were evaluated. Results: The median total SCORAD value was reduced by 34% (p < 0.001) during the course of treatment and the mean DLQI improved by 49% (p < 0.001) despite strong simultaneous birch pollen exposure. Eight patients (14.5%) developed systemic reactions and 19 patients (34.5%) developed local reactions which were of mild intensity in most cases. No patient discontinued the study prematurely due to adverse drug reactions. Coseasonal treatment was well tolerated. Conclusion: SIT with a depigmented polymerized birch pollen extract leads to significant improvement of the SCORAD value and the DLQI in patients suffering from moderate-to-severe AD sensitized to birch pollen. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Caractérisation et suivi chez l’Homme des réponses lymphocytaires T CD4 périphériques spécifiques d’allergènes, naturelles ou induites lors de traitement par immunothérapie allergénique / Characterization and monitoring of human peripheral allergen-specific CD4 T cell responses in healthy and allergic individuals or during allergen-specific immunotherapyBonvalet, Mélodie 16 December 2011 (has links)
L’immunothérapie allergénique (ITA) est la seule thérapie capable d’agir sur l’étiologie des allergies. La compréhension des mécanismes d’action de ce traitement et la mise en évidence de biomarqueurs d’efficacité favoriserait l’optimisation de l’ITA. A l’aide des tétramères de classe II, nous avons suivi les lymphocytes T CD4 périphériques spécifiques d’allergènes, acteurs centraux de la réaction allergique, dans des conditions normales, pathologiques ou en cours d’ITA, afin d’établir un lien entre ces trois situations physiologiques. Nous avons mis en évidence des différences entre les réponses lymphocytaires T CD4 spécifiques d’allergènes saisonniers et perannuels, chez les individus sains et allergiques. Puis, lors de 2 études cliniques d’ITA sublinguale, l’une menée chez des adultes allergiques aux pollens de graminées traités pendant 4 mois et l’autre menée chez des enfants allergiques aux acariens traités pendant 1, nous avons respectivement observé une diminution des lymphocytes Th2A et une augmentation de la production d’IFN- γ liées au traitement. Toutefois, ces variations ne corrèlent pas avec l’efficacité clinique de l’ITA observée dans ces deux études. Les limites d’utilisation des tétramères de classe II nous ont amené à rechercher si l’expression de marqueurs d’activation membranaires pouvait remplacer un marquage « tétramère ». Alors qu’une corrélation insuffisante a été observée entre le marquage « tétramère » et l’expression des marqueurs d’activation testés, nous avons mis en évidence 3 populations cellulaires aux propriétés fonctionnelles diverses, soulignant l’hétérogénéité des réponses lymphocytaires spécifiques d’allergènes. De plus, la découverte des lymphocytes Th2A pourrait être une approche prometteuse pour le suivi des réponses lymphocytaires T CD4 spécifiques d’allergènes lors d’ITA à plus long terme. / Allergenic immunotherapy (AIT) is currently the only curative treatment for allergic disease. Whereas efficacy of this treatment is well established, its mechanisms of action are not clearly understood and predictive as well as surrogate biomarkers are needed to further support AIT development. We focused on allergen specific CD4 T cells, highly involved in allergic inflammation, and monitored their responses both in normal and pathologic conditions, or during AIT. Using MHC class II tetramers, we highlighted distinct patterns of polarization between seasonal and perennial allergen-specific CD4 T cells as well as between healthy and allergic individuals. Then, allergen-specific CD4 T cell responses were monitored during 2 double-blind placebo-controlled sublingual AIT clinical trials. After short term AIT (4 months), we observed a decrease of Th2A cells, a newly define subset, thought to contain most allergen-specific CD4+ T cells. IFN-γ production was increased after one year of treatment. However, these variations were not related to AIT clinical efficacy. We further compared the expression of various activation markers and MHC class II tetramer staining following in vitro stimulation in order to circumvent inherent limitation of tetramers. No correlation could be established between tetramer staining and the expression of multiple activation markers in allergen-stimulated CD4 T cells. Combining these methods helps understanding patient heterogeneity regarding CD4 T cell responses. Moreover, Th2A cells detection is likely a promising approach to identify allergen-specific CD4 T cell during long-term AIT.
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Subcutaneous Immunotherapy with a Depigmented Polymerized Birch Pollen Extract – A New Therapeutic Option for Patients with Atopic DermatitisNovak, Natalija, Thaci, Diamant, Hoffmann, Matthias, Fölster-Holst, Regina, Biedermann, Thilo, Homey, Bernhard, Schäkel, Knut, Stefan, Josef A., Werfel, Thomas, Bieber, Thomas, Sager, Angelika, Zuberbier, Torsten January 2011 (has links)
Background: Birch pollen is an important outdoor allergen able to aggravate symptoms in atopic dermatitis (AD). Specific immunotherapy (SIT), an established procedure for allergic airway diseases, might also represent an attractive therapeutic option for the causal treatment of allergen-triggered cutaneous symptoms in these patients. Studies with house dust mite SIT have already shown beneficial effects in AD patients, whereas the safety and efficacy of SIT with birch pollen extract in AD patients have not been studied so far. The aim of this study was to evaluate for the first time the safety and efficacy of SIT with a depigmented polymerized birch pollen extract in AD patients. Methods: Fifty-five adult patients with moderate-to-severe AD and clinically relevant sensitization to birch pollen received SIT for 12 weeks. SIT was continued during birch pollen season. The assessment of safety, the total SCORAD value, and the Dermatology Life Quality Index (DLQI) were evaluated. Results: The median total SCORAD value was reduced by 34% (p < 0.001) during the course of treatment and the mean DLQI improved by 49% (p < 0.001) despite strong simultaneous birch pollen exposure. Eight patients (14.5%) developed systemic reactions and 19 patients (34.5%) developed local reactions which were of mild intensity in most cases. No patient discontinued the study prematurely due to adverse drug reactions. Coseasonal treatment was well tolerated. Conclusion: SIT with a depigmented polymerized birch pollen extract leads to significant improvement of the SCORAD value and the DLQI in patients suffering from moderate-to-severe AD sensitized to birch pollen. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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Etude de la réponse lymphocytaire T dans l’allergie de l’enfant, au diagnostic et au cours de la désensibilisation / Study of the T lymphocyte response in childhood allergy at diagnosis and during desensitizationMichaud, Bénédicte 25 October 2013 (has links)
Les maladies allergiques sont de plus en plus fréquentent. Elles atteignent souvent l’enfant jeune chez qui l’allergie respiratoire et l’allergie alimentaire sont les principales pathologies. L’unique traitement curatif est l’immunothérapie spécifique d’antigène (ITA), largement développée dans l’allergie respiratoire et encore à ses débuts dans l’allergie alimentaire. Pour adapter au mieux la prise en charge du patient, le diagnostic précis de l’allergie est indispensable et il n’existe actuellement pas d’examen biologique totalement fiable. Seul, la présence d’IgE spécifiques permet de diagnostiquer une sensibilisation à un allergène mais pas une allergie cliniquement symptomatique. Dans une première partie, nous avons étudié l’intérêt d’un test fonctionnel, l’ELISpot (Enzyme-linked immunosorbent spot), dans le diagnostic de l’allergie aux acariens chez l’enfant asthmatique. Le nombre de lymphocytes T circulants spécifiques d’acariens sécréteur d’interleukine (IL)-4 ou d’IL-13 était associé à la présence d’une allergie symptomatique, indépendamment des IgE spécifiques. Il était plus élevé dans le cas d’une rhinite allergique sévère et plus faible dans le cas d’une rhinite allergique légère. De plus, il variait au cours de l’année en fonction des saisons avec un pic en automne et un pic en début de printemps. Dans une deuxième partie, nous avons étudié l’intérêt de l’ELISpot dans le diagnostic de l’allergie au lait de vache chez l’enfant, confirmée par un test de provocation orale en double aveugle. Nous avons décrit que le nombre de lymphocytes T spécifiques de la caséine et sécréteurs d’IL-4 et d’IL-13 était associé à l’allergie au lait de vache avec une sensibilité de 100%. Par ailleurs, le nombre de lymphocytes T spécifiques de la caséine était également associé à la dose maximale de lait tolérée par l’enfant.Enfin, dans une troisième partie, nous avons étudié la réponse lymphocytaire T au cours d’une ITA sub-linguale (SLIT) d’une part et sous-cutanée (SCIT) d’autre part, chez des enfants asthmatiques allergiques aux acariens suivis pendant une année. Nous avons décrit une diminution des lymphocytes Th2 (sécréteurs d’IL-4 et IL-13) spécifiques d’acariens après 12 mois de SLIT associée à une augmentation des cellules sécrétrices d’IL-10 (Tr1) spécifiques d’acariens après 6 mois de SLIT. De plus, les lymphocytes T régulateurs (CD4+CD25hiCD127loFoxp3+) étaient augmentés après 12 mois de SCIT. Nous n’avons pas retrouvé de production accrue d’interféron γ (IFNγ) par les lymphocytes T spécifiques d’acariens au cours de la désensibilisation.Au total, ce travail nous a permis de décrire qu’un test fonctionnel, l’ELISpot, permet de réaliser un diagnostic fiable de l’allergie aux acariens et de l’allergie au lait de vache chez l’enfant. Par ailleurs, l’ITA induit une diminution des cellules Th2 et une augmentation des cellules Tr1 par voie sub-linguale ainsi qu’une augmentation des Treg Foxp3+ par voie sous-cutanée sans immunodéviation Th2/Th1, chez l’enfant allergique aux acariens. / Allergic diseases are steadily increasing steadily and especially in children. Allergen specific immunotherapy (desensitization) is the only curative treatment for which accurate diagnosis of allergy is essential. Currently, the presence of specific IgE diagnoses a sensitization to an allergen but not a clinically symptomatic allergy. In a first part, we studied the value of a functional test, the ELISpot (Enzyme-linked immunosorbent spot) in the diagnosis of allergy to house dust mites (HDM). The number of circulating HDM-specific IL-4 and IL-13 secreting T cells was associated with the presence of symptoms, regardless of specific IgE and was higher in severe rhinitis than in mild rhinitis. In addition, it varied according to the season with a peak in autumn and a peak in early spring (wet periods with greater allergen exposure). In a second part, we studied the value of ELISpot for the diagnosis of cow's milk allergy in children, confirmed by double blind placebo control food challenge. We found that the number of casein-specific IL-4 and IL -13 secreting T-cells was associated with allergy to cow's milk. It was also inversely correlated to the cow’s milk tolerated cumulative dose. Receiver-operating characteristic (ROC) curve of combined IL-4 and IL-13 analysis was generated. AUC was 0,98 (95% CI 0.90-1.06). For a cut-off of 10 IL-4- and 12 IL-13 secreting T-cells, sensitivity and negative predictive value were 100%.Finally, in the third part, we monitored antigen specific T-cell response in HDM allergic children treated with sublingual ITA (SLIT) on the one hand and subcutaneous ITA (SCIT) on the other hand, during one year. We found a decrease in HDM specific Th2 cells after 12 months of SLIT associated with an increase in HDM specific IL-10 secreting T-cells after 6 months of SLIT. In addition, regulatory T cells (CD4 + CD25hiCD127loFoxp3+) were increased after 12 months of SCIT. In conclusion, this work has allowed us to describe a functional test, the ELISpot, as a reliable tool for the diagnosis of mite allergy and cow's milk allergy in children. In addition, in HDM allergic children, a decrease of Th2 cells and an increase of IL-10 secreting T-cells was found in children treated with SLIT to HDM as well as an increase in Foxp3+ Treg in children treated with SCIT.
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Orientierungsstudie zum Einsatz ausgewählter Peptide von Mücken der Gattung Culicoides bei Pferden mit Culicoides-Hypersensitivität und in der SerologieKrosch, Kathrina 29 May 2024 (has links)
Die Therapiemöglichkeiten für Pferde, die an Culicoides-Hypersensitivität (Sommerekzem) leiden, sind heute noch oft unbefriedigend. Sie reduzieren sich größtenteils auf symptomatische Behand-lungen und auf die Vermeidung der allergieauslösenden Allergene.
Es existieren Studien, bei denen rekombinante Proteine in ihrer Wirksamkeit auf die Culicoides-Hypersensitivität beim Pferd untersucht wurden.
Für die spezifische Immuntherapie gibt es in der Veterinärmedizin bislang keine oralen Präparate für eine mögliche sublinguale Therapie.
Am Beispiel der Culicoides-Hypersensitivität soll letztlich ein Verfahren für die spezifische Immuntherapie entwickelt werden, bei dem die Peptide sowohl zur Diagnostik als auch Therapie allergischer Erkrankungen in der Veterinärmedizin genutzt werden können.
In der vorliegenden Studie wurden erste Schritte in diese Richtung unternommen. Dafür wurden eine intrakutan zu applizierende Darreichungsform und eine für das Pferd neuartige, sublingual zu applizierende Arzneiform eingesetzt. Ausgewählte, synthetisch hergestellte Peptide von Mücken der Gattung Culicoides wurden bezüglich ihres Potentials für die spezifische Immuntherapie hinsichtlich der Sicherheit bei ihrer Anwendung im Pferd und Nutzung in der serologischen Diagnostik untersucht.
Sieben ausgewählte Peptide, bestehend aus 30-35 Aminosäuren, wurden für in-vitro und in-vivo-Untersuchungen an gesunden (n=6) und an Sommerekzem erkrankten (n=12) Pferden eingesetzt. Nach einer Testphase auf die Verträglichkeit an klinisch gesunden Pferden, wurden die an Culicoides-Hypersensitivität erkrankten Tiere randomisiert in zwei Gruppen (intradermale und sublinguale Arzneiform) eingeteilt. Sie bekamen im Sonner, bei möglicher natürlicher Culicoides-Exposition die jeweilige Arzneiform über 21 Wochen hinweg verabreicht.
Während dieser Zeit fanden in regelmäßigen Abständen Kontrollen des Gesundheitszustandes der Tiere statt, bei denen insbesondere klinische Symptome, Blutbilder und die Bildung spezifischer Antikörper erfasst wurden. Das Hautbild der Tiere wurde in Woche 1, 13 und 25 mithilfe eines Sommerekzem-Scores beurteilt. Die zwölf häufigsten vom Ekzem betroffenen Stellen am Pferde-körper wurden hierbei unabhängig voneinander bewertet.
Die Besitzer der Tiere wurden mithilfe eines Fragebogens nach ihrer Meinung zur Entwicklung bzw. Ausprägung der klinischen Symptome und dem Befinden ihres Pferdes befragt.
Zur Detektion spezifischer Antikörper im Serum der Tiere, unter Verwendung rekombinanter Pepti-de als Antigen, konnten für IgE und die IgG-Isotypen IgG1, IgG3/5 und IgG4/7 direkte bzw. indirekte ELISA etabliert werden. Des Weiteren wurde ein kommerzielles ELISA-Kit verwendet, um den Verlauf der IgE-Gesamtkonzentration während der Studienlaufzeit zu untersuchen.
Aufgrund der geringen Studienteilnehmerzahl und vieler nicht verwendbarer Daten aus den ELISA Untersuchungen wurde die statistische Auswertung auf deskriptive Analysen beschränkt.
Beide Applikationsarten wurden von den Studienteilnehmern gut toleriert und vertragen.
Die Verabreichung der Sublingualtablette konnte durch die zuvor geschulten Pferdebesitzer eigenständig durchgeführt werden.
Zu Beginn der Studie betrug der Dermatitisgrad 14 Punkte in der intradermalen Gruppe bzw. 13,67 Punkte in der sublingualen Gruppe. Am Ende der Studienlaufzeit lag der durchschnittliche Dermatitisgrad bei 40,33 bzw. 38,50 Punkten. Damit verschlechterte er sich während der Studienlaufzeit.
Der Gehalt an gesamtem IgE im Serum der Probanden sank während des Untersuchungszeitraumes über beide Gruppen hinweg von 2,7 U/l auf 2,1 U/l. Bei den Tieren der Intradermalen Applikationsgruppe reduzierte sich das freie IgE dabei um 0,8 U/l und in der Sublingualen Gruppe um 0,3 U/l.
Die Peptid-basierten ELISA zur spezifischen Serologie verschiedener Serum-Antikörperklassen waren nicht valide auswertbar. Die Untersuchungen zu peptidspezifischen IgE ergaben individuelle Verlaufsformen.
Da keine Kontrollgruppe ohne Peptid-Applikation eingeschlossen wurde und die Studie in der Saison mit unkontrollierter, natürlicher Culicoides-Exposition durchgeführt wurde, ist keine Aussage zur Wirksamkeit der Behandlung auf klinische oder serologische Parameter möglich.
Die entwickelte Sublingualtablette war durch ihre Form, Stabilität und Handhabung gut anwendbar und kann als Applikationsmethode in der Veterinärmedizin in Erwägung gezogen werden.
Die synthetischen Peptide waren für den Einsatz in-vivo unschädlich und einsetzbar. Es bleibt zukünftigen Untersuchungen vorbehalten, ihr diagnostisches und therapeutisches Potential zur An-wendung bei Culicoides-Hypersensitivität und gegebenenfalls weiteren allergisch bedingten Erkrankungen des Pferdes weiter zu evaluieren. Aufgrund von limitierenden Faktoren, wie der sehr kleinen Zahl an Studienteilnehmern, dem Fehlen einer Placebogruppe und der Durchführung während der Expositionszeit hat die vorliegende Arbeit insgesamt präliminären Charakter.:Inhaltsverzeichnis
Verzeichnis der verwendeten Abkürzungen
1 Einleitung
2 Literaturübersicht
2.1 Allergie
2.1.1 Allergene
2.1.1.1 Charakteristika von Allergenen (Was macht eine Substanz zum Allergen)
2.1.1.2 Kreuzreaktivitäten
2.1.2 Typ-I-Allergie
2.1.2.1 Produktion sensibilisierender Antikörper bei Erstkontakt
2.1.2.2 Ausbildung allergischer Reaktionen bei Folgekontakt
2.1.3 Immunglobulin-System des Pferdes
2.1.4 Potenzielle Bedeutung der IgG-Isotypen bei verschiedenen Erkrankungen
2.2 Das Sommerekzem des Pferdes
2.2.1 Epidemiologie, Ätiologie und Pathogenese
2.2.2 Bedeutende Allergene
2.2.3 Diagnostische Ansätze
2.2.3.1 In-vivo-Test (Intradermal Test)
2.2.3.2 In-vitro-Tests
2.2.3.3 Nachweis von IgE
2.2.3.4 Funktionelle in-vitro-Tests
2.2.4 Therapeutische Ansätze
2.2.4.1 Vermeidung Allergenkontakte, medikamentöse Therapieversuche
2.2.4.2 Allergenspezifische Immuntherapie (ASIT)
2.2.4.3 Desensibilisierung mit nativen Allergenextrakten
2.3 Wechsel von Allergenextrakten auf die molekulare Ebene der Allergene - Bedeutung für Diagnostik und Therapie
2.4 Einsatz synthetischer Peptide in der ASIT
3 Geräte, Material und Methoden
3.1 Geräte
3.2 Material
3.2.1 Klinikbedarf
3.2.2 Laborbedarf
3.2.3 Reagenzien, Puffer und Lösungen
3.2.4 Allergene (Peptide) - Auswahl und Synthese
3.2.5 Antikörper
3.3 Tiere
3.3.1 Gesunde Kontrollgruppe
3.3.2 An Sommerekzem erkranke Studienteilnehmer
3.4 Methoden
3.4.1 Blutentnahme und weitere Verarbeitung
3.4.2 Herstellung der arzneilichen Formulierungen
3.4.2.1 Arzneiliche Formulierung für die intradermale Applikation
3.4.2.2 Arzneiliche Formulierung für die orale Applikation
3.4.3 Prüfung der Unbedenklichkeit an klinisch gesunden Pferden
3.4.3.1 Durchführung der Unbedenklichkeitsprüfung
3.4.3.2 Kontrollen des Gesundheitsstatus
3.4.4 Verabreichung der hergestellten Applikationslösungen an Patienten
3.4.4.1 In-Vivo-Test (Intradermaltest)
3.4.4.2 Intradermale Verabreichung der individuellen Peptidlösungen
3.4.4.3 Orale Verabreichung der individuellen Peptidlösungen
3.4.5 Klinische Veränderungen infolge der SIT
3.4.5.1 Dokumentation und klinische Beurteilung der Symptome
3.4.5.2 Fragebogen zur objektiven Einschätzung durch die Patientenbesitzer
3.4.6 In-Vitro-Test (ELISA)
3.4.6.1 Prinzip des ELISA (Enzyme-linked Immunosorbent Assay)
3.4.6.2 Methode des eingesetzten ELISA
3.4.7 Statistik
4 Ergebnisse
4.1 Auswahl und Einsatz synthetischer Peptide für die Diagnostik und Therapie des equinen Sommerekzems
4.1.1 Arzneiliche Formulierung für den Intrakutantest
4.1.2 Arzneiliche Formulierung für die Intradermale Applikation
4.1.3 Arzneiliche Formulierung für die orale Applikation
4.2 Klinische Veränderungen infolge der SIT
4.2.1 Dermatitisgrad– Beurteilung des Hautbildes
4.2.2 Veränderte Symptomatik in der Studienlaufzeit – Einschätzung der Besitzer
4.3 Labordiagnostische Veränderungen infolge der SIT
4.3.1 Differentialblutbild
4.3.2 Ergebnisse des IgE-ELISA
4.3.3 Ergebnisse des IgG-ELISA
4.4 Vergleich der Werte des IgE ELISA mit den klinischen Symptomen (Score)
5 Diskussion
5.1 Einsatz synthetisch hergestellter Peptide in der Diagnostik und Therapie
5.2 Therapeutischer Einsatz synthetisch hergestellter Peptide für die intradermale Applikation
5.3 Etablierung einer Arzneiform für die sublinguale Therapie beim Pferd
5.4 Klinische Veränderungen in Folge der SIT
5.5 Therapiebegleitende Labordiagnostik
6 Zusammenfassung
7 Summary
7 Literaturverzeichnis
8 Anhang
8.1 Tierkarte der Vorstudie mit klinisch gesunden Pferden
8.2 Besitzereinverständniserklärung und Datenschutzerklärung am Beispiel der Intradermalen Verabreichung
8.3 Tierkarte zur Erfassung des Gesundheitsstatus und Symptomentwicklung
8.4 Protokoll zur Durchführung des Intradermaltests
8.5 Protokoll zur Evaluierung des Dermatitisscores der an SE erkankten Pferde
8.6 Fragebogen zur Besitzerbefragung am Ende der Studie
8.7 Protokoll zur Durchführung eines ELISA am Beispiel der Untersuchung auf peptidspezifisches IgE im Patientenserum
9 Danksagung / The treatment options for horses suffering from Culicoides hypersensitivity are still often unsatisfac-tory. They are mainly reduced to symptomatic treatments and avoiding the allergy-triggering aller-gens.
In various studies recombinant proteins were examined for their effectiveness on Culicoides hyper-sensitivity in horses.
However, there are currently no oral preparations available in veterinary medicine for specific immunotherapy.
Using Culicoides hypersensitivity as an example, a process for specific immunotherapy shall ulti-mately be developed in which the peptides can be used for both, the diagnosis and therapy od allergic diseases in veterinary medicine.
The present study tool the first steps in this direction. For this purpose, an intracutaneously adminis-tered dosage form and a sublingually administered dosage form, which is new for horses, were used. Selected, synthetically produced peptides from mosquitoes of the genus Culicoides were ex-amined regarding their potential for specific immunotherapy in terms of their safety after application in horses in-vivo and their use in serology.
Seven selected peptides, consisting of 30-35 amino acids, were used for in-vitro and in-vivo studies on healthy (n=6) and horses suffering from Culicoides hypersensitivity (n=12).
After a test phase for tolerability in clinically healthy horses, the animals suffering from Culicoides hypersensitivity were randomly divided into two groups (intradermal and sublingual dosage forms). They were administered the respective dosage form for 21 weeks during the summer season with possible natural Culicoides exposure.
During this time, the animals' health status was checked at regular intervals, in particular clinical symptoms, blood counts and the formation of specific antibodies were recorded.
The skin appearance of the animals was assessed at weeks 1, 13 and 25 using a dermatitis score.
The twelve most common areas on the horse's body affected by eczema were evaluated inde-pendently of each other.
The owners of the animals were asked using a questionnaire about their opinion on the development or severity of their horse's clinical symptoms and well-being.
To detect specific antibodies in the serum of the animals, using recombinant peptides as antigen, direct and indirect ELISAs were established for IgE and the IgG isotypes IgG1, IgG3/5 and IgG4/7. Furthermore, a commercial ELISA kit was used to examine the course of the total IgE concentration during the study period.
Due to the small number of study participants and numerous invalid data from the ELISA studies, the statistical analysis was limited to descriptive analyses.
Both types of application were well tolerated by the study participants.
The administration of the sublingual tablet could be carried out by previously trained horse owners.
At the start of the study, the dermatitis score was 14 points in the intradermal group and 13.67 points in the sublingual group. At the end of the study period, the average dermatitis grades were 40.33 and 38.50 points, respectively, and deteriorated during the course of this study.
The owner survey revealed a slight improvement in symptoms compared to previous years.
The level of total, free IgE in the test subjects' serum fell from 2.7 U/l to 2.1 U/l during the study period. In the animals in the intradermal application group, the free IgE was reduced by 0.8 U/l and in the sublingual group by 0.3 U/l. Peptide-based ELISA to determine different serum antibody isotypes binding the peptides could not be evaluated reliably. Peptide-specific IgE revealed individ-ual variations.
Due to the lack of a control group without peptide application and conduction of the study during the season with uncontrolled, natural Culicoides exposure conclusions of effectiveness regarding clinical disease or serological effects cannot be drawn.
The sublingual tablet developed was easy to use due to its shape, stability and handling and can be considered as an application method in veterinary medicine.
The synthetic peptides were harmless and usable for in-vivo application. It remains reserved for future studies to further evaluate its diagnostic and therapeutic potential for use in equine Culicoides hypersensitivity and possibly other allergic diseases in horses.
Due to limiting factors such as the very small number of study participants, the lack of a placebo group and the implementation during the exposure period, the present work is of a preliminary nature.:Inhaltsverzeichnis
Verzeichnis der verwendeten Abkürzungen
1 Einleitung
2 Literaturübersicht
2.1 Allergie
2.1.1 Allergene
2.1.1.1 Charakteristika von Allergenen (Was macht eine Substanz zum Allergen)
2.1.1.2 Kreuzreaktivitäten
2.1.2 Typ-I-Allergie
2.1.2.1 Produktion sensibilisierender Antikörper bei Erstkontakt
2.1.2.2 Ausbildung allergischer Reaktionen bei Folgekontakt
2.1.3 Immunglobulin-System des Pferdes
2.1.4 Potenzielle Bedeutung der IgG-Isotypen bei verschiedenen Erkrankungen
2.2 Das Sommerekzem des Pferdes
2.2.1 Epidemiologie, Ätiologie und Pathogenese
2.2.2 Bedeutende Allergene
2.2.3 Diagnostische Ansätze
2.2.3.1 In-vivo-Test (Intradermal Test)
2.2.3.2 In-vitro-Tests
2.2.3.3 Nachweis von IgE
2.2.3.4 Funktionelle in-vitro-Tests
2.2.4 Therapeutische Ansätze
2.2.4.1 Vermeidung Allergenkontakte, medikamentöse Therapieversuche
2.2.4.2 Allergenspezifische Immuntherapie (ASIT)
2.2.4.3 Desensibilisierung mit nativen Allergenextrakten
2.3 Wechsel von Allergenextrakten auf die molekulare Ebene der Allergene - Bedeutung für Diagnostik und Therapie
2.4 Einsatz synthetischer Peptide in der ASIT
3 Geräte, Material und Methoden
3.1 Geräte
3.2 Material
3.2.1 Klinikbedarf
3.2.2 Laborbedarf
3.2.3 Reagenzien, Puffer und Lösungen
3.2.4 Allergene (Peptide) - Auswahl und Synthese
3.2.5 Antikörper
3.3 Tiere
3.3.1 Gesunde Kontrollgruppe
3.3.2 An Sommerekzem erkranke Studienteilnehmer
3.4 Methoden
3.4.1 Blutentnahme und weitere Verarbeitung
3.4.2 Herstellung der arzneilichen Formulierungen
3.4.2.1 Arzneiliche Formulierung für die intradermale Applikation
3.4.2.2 Arzneiliche Formulierung für die orale Applikation
3.4.3 Prüfung der Unbedenklichkeit an klinisch gesunden Pferden
3.4.3.1 Durchführung der Unbedenklichkeitsprüfung
3.4.3.2 Kontrollen des Gesundheitsstatus
3.4.4 Verabreichung der hergestellten Applikationslösungen an Patienten
3.4.4.1 In-Vivo-Test (Intradermaltest)
3.4.4.2 Intradermale Verabreichung der individuellen Peptidlösungen
3.4.4.3 Orale Verabreichung der individuellen Peptidlösungen
3.4.5 Klinische Veränderungen infolge der SIT
3.4.5.1 Dokumentation und klinische Beurteilung der Symptome
3.4.5.2 Fragebogen zur objektiven Einschätzung durch die Patientenbesitzer
3.4.6 In-Vitro-Test (ELISA)
3.4.6.1 Prinzip des ELISA (Enzyme-linked Immunosorbent Assay)
3.4.6.2 Methode des eingesetzten ELISA
3.4.7 Statistik
4 Ergebnisse
4.1 Auswahl und Einsatz synthetischer Peptide für die Diagnostik und Therapie des equinen Sommerekzems
4.1.1 Arzneiliche Formulierung für den Intrakutantest
4.1.2 Arzneiliche Formulierung für die Intradermale Applikation
4.1.3 Arzneiliche Formulierung für die orale Applikation
4.2 Klinische Veränderungen infolge der SIT
4.2.1 Dermatitisgrad– Beurteilung des Hautbildes
4.2.2 Veränderte Symptomatik in der Studienlaufzeit – Einschätzung der Besitzer
4.3 Labordiagnostische Veränderungen infolge der SIT
4.3.1 Differentialblutbild
4.3.2 Ergebnisse des IgE-ELISA
4.3.3 Ergebnisse des IgG-ELISA
4.4 Vergleich der Werte des IgE ELISA mit den klinischen Symptomen (Score)
5 Diskussion
5.1 Einsatz synthetisch hergestellter Peptide in der Diagnostik und Therapie
5.2 Therapeutischer Einsatz synthetisch hergestellter Peptide für die intradermale Applikation
5.3 Etablierung einer Arzneiform für die sublinguale Therapie beim Pferd
5.4 Klinische Veränderungen in Folge der SIT
5.5 Therapiebegleitende Labordiagnostik
6 Zusammenfassung
7 Summary
7 Literaturverzeichnis
8 Anhang
8.1 Tierkarte der Vorstudie mit klinisch gesunden Pferden
8.2 Besitzereinverständniserklärung und Datenschutzerklärung am Beispiel der Intradermalen Verabreichung
8.3 Tierkarte zur Erfassung des Gesundheitsstatus und Symptomentwicklung
8.4 Protokoll zur Durchführung des Intradermaltests
8.5 Protokoll zur Evaluierung des Dermatitisscores der an SE erkankten Pferde
8.6 Fragebogen zur Besitzerbefragung am Ende der Studie
8.7 Protokoll zur Durchführung eines ELISA am Beispiel der Untersuchung auf peptidspezifisches IgE im Patientenserum
9 Danksagung
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