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Ambulanspersonalens upplevelse av regelbunden strukturerad fysisk aktivitet / Ambulance personnels experience of regular structured physical activityCederlöf, Åsa, Ålenius, Piamari January 2015 (has links)
Ambulanspersonal (ambulanssjuksköterskor, specialistsjuksköterskor och ambulanssjukvårdare) förväntas klara av både fysiska och psykiska påfrestningar och samtidigt utföra en patientsäker vård. Framförallt de fysiska påfrestningarna kan skapa muskuloskeletala besvär hos ambulanspersonalen. Muskuloskeletala besvär kan leda till arbetsrelaterade förslitningsskador i nacke, skuldror, ländrygg och knän. Syftet med studien var att beskriva ambulanspersonalens upplevelse av regelbunden strukturerad fysisk aktivitet. Studien utfördes med kvalitativ design och en induktiv ansats där sex manliga deltagare intervjuades. Den genomförda innehållsanalysen resulterade i tre tydliga kategorier; självupplevd hälsovinst, säkrare omhändertagande och skadeförebyggande. Samtliga deltagare uppgav att de fick bättre ork, bättre sömn, bättre och snabbare återhämtning, mindre muskuloskeletala besvär och en positiv indirekt påverkan på patientsäkerheten. / Ambulance personnel (specialist nurses and paramedics) are expected to self-manage the risk of both physical and mental strain while performing safe patient care. It is mainly physical strain that can lead to musculoskeletal disorders among ambulance personnel. These musculoskeletal disorders can result in work-related repetitive strain injuries in the neck, shoulders, lower back and knees. The aim of the study was to investigate how regular structured physical activity can positively impact ambulance personnel. The study was conducted with qualitative design and with an inductive approach where six male informants were interviewed. The conducted analysis process resulted in three distinct categories; self-perceived health benefits, safer caretaking and injury prevention. All respondents reported that they experienced improved stamina, sleep and faster recovery. Also, they experienced less musculoskeletal problems than prior to undertaking regular physical activity. Furthermore, the informants felt that regular physical activity as such, had an indirect influence on patient safety.
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X gimnazijos pirmų ir ketvirtų klasių moksleivių sveikatos sutrikimų ir darbo kompiuteriu sąsajos / Correlation between health disorders and work with the computer among 1st and 4th form students of X gymnasiumPapečkytė, Jolita 16 June 2008 (has links)
Darbo tikslas. Įvertinti darbo kompiuteriu ir vaikų sveikatos pakenkimų sąsajas.
Uždaviniai:
1.Ištirti regėjimo funkcijos sutrikimų, netaisyklingos laikysenos ir skoliozių dinamiką;
2.Nustatyti sveikatos sutrikimų/nusiskundimų (regos ir kaulų - raumenų sistemos) ir darbo kompiuteriu sąsajas;
3.Įvertinti moksleivių darbą kompiuteriu namuose ir jo aplinką.
Tyrimo metodika. Tyrimas buvo atliktas 2006 - 2008 metais. Tyrime dalyvavo 428 Kauno X gimnazijos pirmų ir ketvirtų klasių moksleiviai, atsako dažnis 92.24 proc. Duomenys rinkti iš medicininių dokumentų ir anketinės apklausos būdu. Statistinė duomenų analizė atlikta naudojant kompiuterinį SPSS 13.0 statistinį paketą ir MS Excel.
Rezultatai. Nustatyta, kad apie 40 proc. vaikų turi regėjimo ir 33 proc. kaulų - raumenų sutrikimus. Nustatyta statistiškai patikimas regėjimo aštrumo blogėjimas ir didėjantis moksleivių skoliozių dažnis. Pagrindiniai regėjimo sutrikimai dirbant kompiuteriu yra: 42,3 proc. akių skausmas, 38,6 proc. akių paraudimas, 32,9 proc. pablogėjęs matymas, 26,2 proc. ašarojimas, 23,8 proc. akių džiūvimas, 19,6 proc. mirgėjimas akyse. Nustatytas ryšys tarp valandų praleistų prie kompiuterio ir regėjimo aštrumo mažėjimo. Dažniausi kaulų - raumenų sutrikimai: 42,3 proc. stuburo, 36 proc. kaklo, 16,8 proc. pečių lanko, 14 proc. riešo, 11 proc. juosmeninės dalies skausmai. Nustatytas ryšys tarp laiko praleisto prie kompiuterio ir juosmeninės dalies skausmo (p=0,033). Mergaitės daugiau laiko praleidžia rašydamos... [toliau žr. visą tekstą] / Aim of the study. The objective of this study is to evaluate correlation between health disorders and work with the computer.
Objectives. The goals of this work are to study dynamics of disorders of the function of vision, bad posture, and scoliosis; to establish correlation between health disorders/complaints (sight, bone-muscle system) and work with the computer; to measure students’ work with the computer at home and its environment.
Methods. The research was done in 2006-2008; it involved 428 participants of 1ST and 4th form students of X Gymnasium. The percent of frequency of response was 92,24. Data was collected from medical documents and by carrying out a survey. Statistical analysis of data was done using computer-based statistical batch SPSS 13.0 and MS Excel.
Results. The results show that 40% of students have vision disorders and 67% - musculosceletal disorders. There is statistical evidence of growth in eyesight worsening and growing frequency of scoliosis among students. The main vision disorders caused by computers include: 42,3% eyestrain, 38,6% red eyes, 32,9% reduced vision, 26,2% running eyes, 23,8% dry eyes, 19,6% flicker. Connection is established between the time spent at a computer and reduced eyesight. Most frequent musculoscelatal disorders include: 42,3% pain in the spinal column; 36% - neck area, 16,8% - shoulder arch, 14% - wrist, 11% - girdle pain. There is relation between time spent at a computer and girdle pain (p=0,033). Girls spend... [to full text]
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Vytvoření metodických listů tejpování. / The creation methodological sheets of Taping.PEROUTKA, Ondřej January 2011 (has links)
This thesis is theoretical nature and focuses on the methodology of taping. In the work has been used various literary sources and Internet resources. The aim was to create a comprehensive text, that includes not only its own methodology, but also the anatomical description taping parts of movement system, the most common injuries and prevention of injuries. It also contains a comparison of classical Taping with Kinesio - Taping. The part of the thesis was created a methodological taping sheets suitable for use in practice.
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Stellenwert der Arthrosonographie in der Früharthritisdiagnostik bei Erkrankungen des entzündlich-rheumatischen FormenkreisesBackhaus, Marina M. 28 January 2003 (has links)
Bei der vorgelegten Habilitationsschrift handelt es sich um eine kumulative Arbeit. In den einzelnen Originalarbeiten werden die Probleme der bildgebenden Verfahren bei der Diagnostik einer Früharthritis sowie Empfehlungen zur Technik und Evaluierung des Stellenwertes der Arthrosonographie in der Diagnostik rheumatischer Krankheitsbilder, beispielhaft an unterschiedlichen Gelenken dargestellt. In einer prospektiven bildgebenden Verlaufsstudie werden vier bildgebende Verfahren (konventionelle Röntgendiagnostik, Drei-Phasen-Skelett-Szintigraphie, Arthrosonographie, dynamische MR-Tomographie) neben dem klinischen Untersuchungsbefund hinsichtlich des Nachweises des frühentzündlichen Weichteil- und Knochenprozesses initial von 60 Patienten und im Verlauf von 49 Patienten mit arthritischen Erkrankungen der Fingergelenke untersucht. Im Ergebnis konnte gezeigt werden, dass die MR-Tomographie, die Arthrosonographie und die Drei-Phasen-Skelett-Szintigraphie sensitiver im Nachweis eines entzündlichen Gelenkprozesses sind als die konventionelle Röntgendiagnostik. Die Sonographie erlaubt dabei einen sensitiven Nachweis der entzündlichen Weichteilläsionen in Form einer sich entwickelnden Synovitis und Tenosynovitis, ist jedoch im Vergleich zur MR-Tomographie nicht optimal im Nachweis der Knochenerosionen. Oberflächlich liegende Knochenläsionen werden mittels Sonographie besser erfasst als tiefer liegende Knochenläsionen. Der Einsatz der Szintigraphie ist weniger geeignet als die Sonographie und MR-Tomographie im Nachweis des frühentzündlichen Gelenkprozesses wegen ihrer unzureichenden Spezifität. Die MR-Tomographie zeigte sich ebenso sensitiver als die konventionelle Röntgendiagnostik im Nachweis der entzündlichen Weichteilläsionen als auch im Nachweis von Erosionen. Die konventionelle Röntgendiagnostik ist nicht sensitiv genug im Nachweis einer Früharthritis mit frühen Knorpel- und Knochenläsionen. Die Sonographie erlaubt eine gute Differenzierung zwischen Erguss, Synovialis, Proliferation und Tenosynovitis. Knochenläsionen werden mittels Sonographie ebenfalls früher nachgewiesen als mittels konventioneller Röntgendiagnostik aber nicht in dem Ausmaß wie mittels MR-Tomographie. Auch wenn die MR-Tomographie sich empfindlicher erwies in dem Aufzeigen früher Gelenkläsionen, so hat die Arthrosonographie eine große Bedeutung in der täglichen Praxis als eine leicht einzusetzende, kostengünstige und patientenfreundliche Untersuchungsmethode. Die Arthrosonographie und die MR-Tomographie sind hilfreiche diagnostische Verfahren bei Arthritis-Patienten mit negativem Röntgenbefund. / This work represents a cumulative collection of several original papers addressing problems of imaging techniques in early arthritis. Guidelines of technique and evaluation of musculoskeletal sonography in the diagnosis of rheumatic diseases are shown on example of different joints. A prospective imaging study was performed to compare conventional radiography, three-phase-bone-scintigraphy, ultrasonography (US), 3D magnetic resonance imaging (MRI) and clinical course in 60 patients initially and 49 patients at follow-up of patients with arthritis of finger joints at two years. We could show that MRI, US and scintigraphy were more sensitive in detection of early arthritic changes than conventional radiography. The sonography was able to detect early inflammatory soft tissue changes such e.g. synovitis and tenosynovitis and demonstrate erosions very sensitively and earlier than conventional radiography. Superficially located bone lesions were detected better than deeper lesions by sonography. Scintigraphy was not suitable for the detection of early erosion because of its low specificity. Moreover, MRI was a sensitive method for the detecting of both soft tissue lesions and early erosions in arthritis. The conventional radiography was unsufficient sensitive in detection of early arthritis with early cartilage and bone lesions. The sonography allows a good differentiation between effusion, synovitis proliferation and tenosynovitis. Bone lesions were detected earlier by sonography than conventional radiography though not to the same extent as 3D MRI. Musculoskeletal sonography is most valuable in a clinical setting because of its good handling, low costs and patient convinience, whereas MRI appears to be the most sensitive detection method of early joint lesions. Overall, sonography and MRI are helpful diagnostic tools in arthritis patients with negative radiographic findings.
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