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Ungdomars upplevelser av att leva med diabetes mellitus typ 1Persson, Theres, Värnå, Emma January 2017 (has links)
Bakgrund: Diabetes mellitus typ 1 är en kronisk sjukdom som i Sverige drabbar cirka 800 barn årligen och kräver daglig behandling med insulin. Sjukdomen innebär begränsningar i det dagliga livet. Ungdomar har ett ökat behov av att frigöra sig från föräldrar och att bli självständig är en naturlig del i ungdomars utveckling. Syfte: Beskriva ungdomars upplevelse av att leva med diabetes mellitus typ 1 samt att granska vilken undersökningsgrupp som återfinns i de inkluderade artiklarna. Metod: Beskrivande litteraturstudie. Databaserna Medline via Pubmed och Cinahl användes för att söka underlag till studien. Elva vetenskapliga artiklar återfinns i resultatet. Huvudresultat: Ungdomar med diabetes mellitus typ 1 upplevde en känsla av att vara annorlunda och att sjukdomen var en börda. Ungdomarna upplevde även att de hade fler konflikter med sina föräldrar än sina kamrater och att föräldrarna hade svårt att släppa kontrollen. För att acceptera sin sjukdom beskrev ungdomarna att de behövde integrera sjukdomen som en del i sin identitet och sitt dagliga liv. På så vis kunde ungdomarna nå självständighet och utveckla sin förmåga att ta eget ansvar gällande egenvård. Slutsats: Resultatet påvisade att majoriteten av ungdomar med diabetes mellitus typ 1 kände sig annorlunda i jämförelse med jämnåriga. Många ungdomar upplevde svårigheter i relationen till sina föräldrar relaterat till ansvar för egenvården. Ungdomarna beskrev processen att acceptera och integrera sin sjukdom som en del i deras identitet. Sjuksköterskor har en viktig uppgift att stötta och vägleda ungdomar med diabetes mellitus typ 1 mot självständighet och ge dem förutsättningar att klara av egenvård. / Background: Diabetes mellitus type1 is a chronic disease which yearly afflicts around 800 children in Sweden and requires daily insulin treatment. The disease entails limitations in everyday life. Adolescents have an increased need to liberate themselves from their parents and gaining independence is a natural part of youths’ development. Aim: Describe adolescents´ experience of living with diabetes mellitus type 1 and to examine which research group is found in the included articles. Method: Descriptive literature study. The databases Medline via Pubmed and Cinahl were used in searching for study material. Eleven scientific articles are included in the results. Main findings: Adolescents with diabetes mellitus type1 had an experience of being different and that the disease was a burden. The adolescents also had the experience of having more conflicts with their parents than with their friends, and that their parents had difficulties letting go of control. In order to accept the disease, the adolescents described the need to integrate the disease as a part of their identity and daily life. In this way the adolescents could gain independence and grow in their ability to take responsibility and manage their self care. Conclusion: The findings showed that the majority of adolescents with diabetes mellitus type1 had an experience of being different compared to their peers. Many adolescents experienced difficulties in the relationship with their parents regarding the responsibility for selfcare. The adolescents described to process of acceptans and the need to integrate their disease as part of their identity. Nurses have an important task of supporting and guiding adolescents with diabetes mellitus type 1 towards independence and giving them the conditions for coping with selfcare.
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Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn med typ 1-diabetes : en litteraturstudieRosenblad, Isabelle, Skoglund, Ronja January 2016 (has links)
Background: In Sweden type 1-diabetes is the most common chronic disease among children. When a child suffers from type 1-diabetes the parents gets affected as well. The children’s need of support from the parents depends on the child’s age, maturity and individual needs. Aim: The purpose of this study was to describe the parents’ experience of living with a child that suffers from type 1-diabetes, as well as describe the articles research groups. Method: A descriptive literature study that’s based on 11 articles, nine of qualitative approach and two of qualitative- and quantitative approach. Result: Parents to children with type 1-diabetes experienced fear, grief, anxiety and frustration. Type 1-diabetes among children influences parents’ life in many ways. The disease required planning, attention and adjustment. Parents experienced that type 1-diabetes affected school, work, sleep, diet and physical activity. Conclusion: Parents of children with type 1 diabetes experiences that the disease required a great commitment and responsibility. The majority of the care and treatment is handled by the parents, due to the children's lack of self-care. The nurse therefore has an important role to provide information, support and encourage both to patients and their families regarding care and treatment. / Bakgrund: I Sverige är typ 1-diabetes den kroniska sjukdomen som är vanligast förekommande hos barn. När ett barn drabbas av typ 1-diabetes berörs även föräldrarna. Barns behov av stöd från föräldrar varierar efter barnets ålder, mognad och individuella behov. Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur föräldrar upplever att det är att leva med ett barn med typ 1-diabetes samt att beskriva artiklarnas undersökningsgrupper. Metod: En beskrivande litteraturstudie som baserats på 11 artiklar, nio av kvalitativ ansats och två av kvalitativ- och kvantitativ ansats. Resultat: Föräldrar till barn med typ 1-diabetes upplevde rädsla, sorg, oro och frustration. Typ 1-diabetes hos ett barn påverkade föräldrarnas liv på många olika sätt. Sjukdomen krävde planering, uppmärksamhet och anpassning. Föräldrarna upplevde att typ 1-diabetes påverkade skola, jobb, sömn, kost och fysisk aktivitet. Slutsats: Föräldrar till barn med typ 1-diabetes upplevde att sjukdomen krävde ett stort engagemang och ansvar. Vård och behandling hanterades till större del av föräldrarna vilket berodde på barnens bristande egenvård. Sjuksköterskan har därmed en viktig roll att ge information, stötta och uppmuntra både patient samt dess anhöriga vad gäller vård och behandling.
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Föräldrars erfarenheter av att leva med ett barn som har diabetes typ 1. : en litteraturstudieKarlsson, Amanda, Frida, Kemgren January 2021 (has links)
Bakgrund: Diabetes typ 1 är en kronisk sjukdom. Medicinskt finns det inget botemedel utan endast läkemedel som kan hålla sjukdomen under kontroll. Det blir allt vanligare att barn insjuknar i diabetes typ 1. Sjukdomen är både komplicerad och allvarlig. För att hantera sjukdomen hos ett barn ställs det höga krav på stöd från omgivningen. Syfte: Syftet är att belysa föräldrars erfarenheter av att leva med ett barn som har diabetes typ 1. Metod: En litteraturstudie genomfördes där resultatet bestod av 11 vetenskapliga artiklar som togs fram via Pubmed och Cinahl. Metoden som användes är inspirerad av integrativ litteraturstudie. Resultat: Familjerna förväntades göra grundläggande livsstilsförändringar och anpassa sig till den nya situationen. Anpassningen medförde att föräldrarna kände sig begränsade i sin förändrade vardag. De uttryckte att de förlorat sin frihet. Föräldrarna rapporterade känslor av sorg, oro och förlust efter att deras barn fått diagnosen typ 1 diabetes. Slutsatser: Att vara föräldrar till ett barn som diagnostiserats med diabetes typ 1 innebär en förändrad tillvaro. Behovet av stöd från omgivningen är stort. Den individanpassade vården var betydelsefull. Föräldrarnas självständighet i barnets vård av diabetes typ 1 bör bejakas men de behöver vägledning och stöd.
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Nydebuterad diabetes typ 1 hos barnJangemark, My, Kazemi, Behnaz January 2020 (has links)
Bakgrund: Diabetes typ 1 är en kronisk diagnos som årligen drabbar cirka 900 barn i Sverige. Antalet barn som insjuknar årligen ökar. Tidigare forskning visar att föräldrar upplever barnets insjuknande som en förlust av deras tidigare friska barn. Familjer påverkas i olika grad av diagnosen där tidigare kunskap om diabetes har betydelse för deras förmåga att hantera den nya livssituationen de ställs inför. Sjuksköterskans bemötande gentemot föräldrarna vid diagnosbeskedet är av vikt för såväl förmågan att ta in informationen som tilldelas men även deras fortsatta upplevelser med diagnosen som en central del av livet. Det är av vikt att både barnet och familjen får del av sjuksköterskans omvårdnad. Fokus i arbetet ligger på föräldrar upplevelser. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att kartlägga föräldrars upplevelser när deras barn debuterar med diabetes typ 1. Metod: Litteraturstudie baserad på tio kvalitativa vetenskapliga studier. Databaserna PubMed och Cinahl användes till databassökningarna. De utvalda studierna kvalitetsgranskades och analyserades enligt en innehållsanalys. Resultat: Fyra kategorier presenteras i resultatet; Diagnosbeskedet, tiden efter diagnosbeskedet, påverkan på familjeförhållande och nätverk och socialt stöd. Konklusion: Föräldrar till barn med diabetes typ 1 känner maktlöshet, oro, förlust, ångest och skuldkänslor vid tiden för diagnos. Sjuksköterskan kan genom information och stöd hjälpa minska föräldrarnas oro, maktlöshet, ångest och skuldkänslor och därmed känna ökad trygghet. Det är av vikt att föräldrarna får tillgång till information och stöd i vardagen för att hantera och acceptera livssituationen. / Background: Diabetes type 1 is a chronic disease that affects around 900 children every year in Sweden and this number increases every year. Previous studies show that parents of the diagnosed children view the diagnosis as a loss compared to when the child was healthy and undiagnosed. Families of the sick children are affected quite variously depending on their previous knowledge on the disease. Research has shown that families with higher knowledge and experience on the disease has an easier time adapting to the new changes in their life whilst the families with lesser knowledge and experience find it rather hard and the adapt slower. The introduction that is given by the nurse has a great importance to the intake of the given information as wells as their continued experiences with the disease which is a central part of their lives. The nurse´s caretaking is of heavy role in the matter. The focus of the study lies on the parents. Aim: The aim of the study is to describe the parents experiences of the when their child receive the diagnosis of diabetes type 1. Method: The study is based on a overview from ten qualitative studies. PubMed and Cinahl were used to the database searchers that were performed. The selected studies were quality checked and analyzed according to a content analysis. Results: Four categories presented in the results; Diagnosis clearance, time after the diagnosis clearance, the impact on family relationships and networks and social support. Conclusion: Parents of the child with diabetes type 1 feel powerless, stress, loss, anxiety and guilt at time of the diagnosis. The nurse can through information and support help lower parents guilt, stress, powerless and anxiety and thus increased insurance. It is of importance that the parents have access to information and support on a daily basis so that they can handle and accept this new way of live.
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Unga vuxna personers erfarenheter av att levamed typ 1 diabetes : En beskrivande litteraturstudieFarhodi, Ayesheh, Ghulamzada, Fatemeh January 2020 (has links)
Bakgrund: Att drabbas av en kronisk sjukdom som diabetes typ 1 (T1DM) kräveroavbruten kontroll och utvärdering av sitt fysiska tillstånd. Det kan vara mångautmaningar hos unga vuxna på grund av förändringar och samtidigt att lära sig leva meden kronisk sjukdom och de känslor som kommer med sjukdomen. Sjuksköterskanbehöver ha en förståelse för diabetespatienter för att kunna erbjuda dem ett rätt stöd ideras hantering av sjukdomen.Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva unga vuxna personenserfarenheter av att leva med T1DM.Metod: En litteraturöversikt med både kvalitativa och kvantitativa artiklar. Sökningargenomfördes i databasen Medline via PubMed varav sammanlagt inkluderades elvaartiklar i resultatdelen.Huvudresultat: Resultaten består av två huvudteman, positiva och negativaerfarenheter med tillhörande åtta subteman. Subteman som identifierats är, “Att låtasjukdomen vara en del av livet”, “Betydelsen av stöd och gemenskap”. Även negativakänslor bland annat ”, “vilja att passa in i normer”, “Rädsla”, där beskrivs rädsla införframtiden och komplikationer, “Att lära sig acceptera”, som beskriver att personer meddiabetes typ 1 upplever negativa känslor i samband med sjukdomen, då patientenförsöker acceptera sjukdomen., “skam” för hantering av diabetesvård på offentligaplatser, “Okunskap om diabetes typ 1” personer med diabetes typ 1 upplever okunskapom sjukdomen bland allmänheten, samt “Bristande socialt stöd”.Slutsats: Studiens syfte var att belysa unga vuxnas erfarenheter av att leva med T1DM.Resultaten i denna studie visade hur påfrestande det är att leva med T1DM och deutmaningar det medför. Vidare visade resultatet att det fanns gemensamma känslorbland deltagarna, som frustration och skam samt den bristande kunskapen om derassjukdom. Det visade även att de normaliserade sitt tillstånd och hade en ambition om attvilja leva ett normalt liv. Resultatet visade hur viktigt det är att ha en personcentreradbehandling och att utgå från personens behov samt kunna anpassa behandlingen tillolika behov och olika individer. Att vägleda personen men ändå ge ansvar till personenatt självständigt kunna ta hand om sina behov
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Upplevelser av att ha ett barn med diabetes mellitus typ 1 : Föräldrars perspektivBergström, Emma, Hanna Antoon, Stefani January 2020 (has links)
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Livet som förälder till ett barn med diabetes mellitus typ 1 : - En litteraturöversiktPersson, Moa, Sahlin, Linnéa January 2020 (has links)
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När livet drastiskt förändras… : - att vara förälder till ett barn med Diabetes Mellitus typ 1 under det första året efter insjuknandet.Al, Ruken, Modigh, Linnea January 2019 (has links)
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Oberflächenphänotypisierung und funktionelle Analyse von T Zellen des peripheren Blutes bei Kindern mit Diabetes mellitus Typ 1 / Surface Phenotype and Functional Analysis of Peripheral Blood T Cells in Children with Type 1 Diabetes MellitusWellner, Stefan Friedrich January 2021 (has links) (PDF)
Typ 1 Diabetes mellitus (T1DM) ist eine Autoimmunerkrankung, welche durch die progrediente Schä¬digung der βZellen der Pankreas mit dadurch resultierendem absolutem Insulin¬mangel gekennzeichnet ist. Obwohl sich eine Vielzahl an Studien in den ver¬gangenen Jahrzehnten den zellulären Grundlagen dieser Erkrankung ge¬widmet hat, fehlt bis dato ein geeigneter kausaler Therapieansatz, sodass nach wie vor lediglich die eher symptomatisch orientierte Insulin-Substitution im Vor-dergrund steht.
Die hier vorliegende Arbeit beschäftigte sich mit der genauen Charakterisierung von Immunzellen – insbesondere Lymphozyten – aus dem peripheren Blut er¬krankter Kinder mit dem Ziel, Verschiebungen im Phänotyp dieser Zellen aufzudecken, um potenzielle Ansatzpunkte zur weiteren Forschung und Therapiefindung zu finden. Hierfür wurde die Durchflusszytometrie genutzt, um den genauen Phänotyp der Lymphozyten zu untersuchen und Veränderungen im Oberflächenmarker-Expressionsmuster einzelner spezifischer Subpopulati¬onen zuweisen zu können.
In erster Linie wurden hierbei zwei Zellpopulationen identifiziert, welche bei erkrankten Kindern deutlich vermehrt im peripheren Blut vorkommen, als bei gesunden Vergleichspersonen.
Die Erste dieser Populationen sind CCR6-exprimierende CD4+ Zellen. Dies ist interessant, da CCR6 in verschiedenen früheren Studien mit Autoim¬munität in Verbindung gebracht wurde. In der weiteren Analyse zeigte sich, dass eine erhöhte IFNγ-Produktion in der vermutlich selben Zellpopulation vorlag, die auch CCR6 verstärkt exprimierte (Gedächtnis-T-Zellen vom Typ CD4+CD45RO+CCR7+CD28+), während kein Anhalt auf eine geänderte IL 17-Produktion gesehen wer¬den konnte.
Die zweite in unserer Studie bei T1DM deutlich vermehrte Zellpopulation sind CXCR3-exprimierende CD8+ Zellen. Hierbei handelte es sich in erster Linie um Zellen, welche auch CCR7 exprimierten.
In der hier vorliegenden Studie wurde die T1DM-Gruppe außerdem aufgeteilt nach der Krankheitsdauer (recent onset T1DM RO und long-standing T1DM LS), um im Krankheitsverlauf entstehende Veränderungen erkennen zu können. Es konnten jedoch insgesamt keine klaren derartigen Veränderungen festgestellt werden, was allerdings möglicherweise auch an einer zu geringen überblickten Zeitspanne liegen könnte (geringe durchschnittliche und maximale Krankheitsdauer).
Aufgrund unserer Ergebnisse kann spekuliert werden, dass es sich bei den prozentuell vermehrt auftre¬tenden CCR6+ Zellen um IFNγ-produzierende Zellen handelt. Dies würde neueren Erkenntnissen von anderen Studien entsprechen, welche nicht – wie zuvor vermu¬tet wurde – Th17 Zellen, sondern nicht-klassische Th1 Zellen als pathogene Population diskutieren. Ein quantitativer Mangel an Treg als Ursache der ge¬steigerten IFNγ-Produktion erscheint nach unseren Ergebnissen unwahrscheinlich, da wir erhöhte Mengen CD25+CD127 /dim Zellen bei T1DM nachweisen konnten.
Die beobachtete Koexpression von CXCR3 und CCR7 ist interessant vor dem Hintergrund, dass CXCR3-Überexpression im Pankreas in einer früheren Studie mit T1DM in Verbindung gebracht wurde, jedoch eine CXCR3-Blockade bisher keinen geeigneten therapeutischen Ansatz lieferte. Zunächst kann hier aber nur eine Assoziation beschrieben werden, wobei ein kausaler Zusammenhang in geeigneten Studiendesigns überprüft werden müsste.
Eine genauere Betrachtung der CD8+CCR7+CXCR3+ Zellen könnte nach unserer Ansicht interessante neue Aspekte und potenzielle Therapieansätze offenlegen. Insbesondere scheint die Untersuchung CCR7-vermittelter Migration dieser Zel¬len einen geeigneten Studienansatz darzustellen. Ebenso verweisen unsere Er-gebnisse erneut auf eine pathogene Rolle CCR6-exprimierender Zellen, welche in kommenden Studien näher beleuchtet werden sollte. / T1DM displays an autoimmune disease characterized by a progressive destruction of pancreatic β cells, with subsequent absolute lack of Insulin. Despite a high number of studies dedicated to the investigation of the cellular background of the disease throughout the last decades, still no appropriate causal therapy exists, thus leaving the symptomatic approach of Insulin substitution the main therapeutic approach.
This study focused on a more precise characterization of immune cells – especially lymphocytes – derived from peripheral blood of children with T1DM, with the aim of uncovering phenotypical changes in these cells and potentially revealing new therapeutic targets. Flow cytometry was used in order to define cell phenotype more accurately and allocate changes in the expression profile of cell surface markers of lymphocyte subpopulations more specifically than in early studies.
Two cell populations were significantly increased in the peripheral blood of diseased children compared to healthy controls.
First, CCR6-expressing CD4+ cells were increased, which is of interest considering earlier studies that showed a connection of this chemokine receptor to autoimmunity. Furthermore, functional investigations showed an increased IFNγ production as well, presumably derived from the CCR6 overexpressing CD4+CD45RO+CCR7+CD28+ memory T cells, whereas there was no difference in the production of IL 17.
The second cell population found to be increased were CXCR3-expressing CD8+ cells, which also express CCR7.
Additionally, this study separated T1DM into two groups according to disease duration (recent onset T1DM RO and long-standing T1DM LS) in order to evaluated changes throughout disease progression. However, no such change could be found, possibly resulting from rather short disease duration of long-standing T1DM in our cohort.
Our findings concerning the CCR6 and INFγ expression would be in accordance to other studies, showing a potential pathogenic role of non-classic Th1 cells but not primarily of Th17 cells, as formerly suspected. A quantitative lack of Treg as a cause for the increased IFNγ production seems unlikely according to the results of our study, as there were higher proportions of CD25+CD127–/dim cells.
The co-expression of CXCR3 and CCR7 is interesting regarding earlier studies that could not find positive effects of a CXCR3 blockade in T1DM, despite an evident overexpression of CXCR3 on T cells in the pancreas.
Taken together, our results suggest increased numbers of IFNγ producing CD4+ CCR6+CD45RO+CCR7+CD28+ cells and of CD8+CXCR3+CCR7+ cells in T1DM and thus a potential pathogenic importance of these two populations. However, the present results describe associations rather than causality, thus causal contribution of chemokine receptor expression to etiopathogenesis of T1DM has to be confirmed in appropriate study designs.
A more extensive investigation of CD8+CCR7+CXCR3+ cells could potentially reveal interesting etiopathogenical aspects and targets for new therapeutic approaches. Especially the investigation of CCR7-mediated migration of these cells seems to be a promising field of study. In addition, this study again points to the potentially pathogenic role of CCR6-expressing cells, which ought to be examined further in upcoming studies.
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Zytokinstimulation von mononukleären Zellen des peripheren Blutes (PBMC) von Patienten mit Diabetes Mellitus Typ 1 / Cytokine stimulation of mononuclear cells of the peripheral blood (PBMC) from patients with diabetes mellitus type 1Zimmermann, Benjamin Georg Heinz January 2020 (has links) (PDF)
Diabetes mellitus Typ 1 ist eine chronische Autoimmunerkrankung, die über eine Zerstörung pankreatischer Beta-Zellen der Langerhans-Inseln zu einem absoluten Insulinmangel führt. Ursächlich für die Zerstörung des Pankreasgewebes sind autoreaktive T-Zellen, die eine Entzündungsreaktion (Insulitis) im Pankreas bewirken.
Zentrales Thema der Promotionsarbeit ist die Erforschung grundlegender quantitativer
und qualitativer Eigenschaften von T-Zellen von Diabetikern im Vergleich zu gesunden, alters-gleichen Kontrollpersonen. Der Fokus der Arbeit liegt dabei auf der Analyse von naiven T-Zellen und ihrer Polarisierbarkeit in proinflammatorische Th17 (Interleukin-17-produzierende) Zellen und regulatorische T-Zellen (Tregs), die die Inflammation unterdrücken können. Voruntersuchungen der Arbeitsgruppe zeigten tendenziell eine proportionale Vermehrung von proinflammatorischen T-Zellen (Th17 Zellen) im peripheren Blut von Typ1 Diabetikern.
Aus dem Vollblut wurden mittels Ficoll-Dichtezentrifugation periphere mononukleäre
Zellen des Blutes (PBMC) gewonnen. Über magnetisch aktivierte Zell-Separation (MACS) wurden naive T-Zellen (CD4+CD45RA+CD27+) aus den PBMCs isoliert. Diese naiven Zellen wurden angeregt sich zu adulten, immunkompetenten Zellen zu differenzieren. Die Antigenstimulation der T-Zellen wurde imitiert durch Aktivierung mit Antikörpern gegen die Moleküle CD3 und CD28 oder einem C. albicans-Antigen. Die Stimulation wurde unter Co-Kultivierung mit autologen antigenpräsentierenden Zellen durchgeführt. Die Richtung der Differenzierung wurde durch Zugabe verschiedener Zytokin-Cocktails beeinflusst. Nach Abschluss der Kultivierung wurde sowohl der Phänotyp der Zellen als auch deren Fähigkeit bestimmte Zytokine zu produzieren mittels Durchflusszytometrie (FACS) bestimmt. Weiterhin wurden Suppressionsassays durchgeführt, bei denen die Suppressionsfähigkeit von aus naiven T-Zellen induzierten Tregs auf autologe PBMCs von Typ 1 Diabetes Patienten überprüft wurde. In dem zunächst durchgeführten Vergleich von Kindern mit einer Erstmanifestation mit gesunden Kontrollen konnte eine stärkere IFN-Produktion gezeigt
werden mit signifikanten Unterschieden innerhalb der Ki67+ Zellen. Interessanterweise zeigte sich diese stärkere IFN Sekretion der T-Zellen der Diabetiker unter Bedingungen, die die Expression von TH17-Zellen fördern sollten. Zusätzlich konnten T-Zellen nachgewiesen werden, die für IFN und IL17 doppelt positiv waren. In weiteren Versuchen wurden auch Vergleiche zwischen längere Zeit an Diabetes erkrankten Kindern und erwachsenen Diabetikern mit gesunden Kontrollen durchgeführt.
Bei den erwachsenen Diabetikern konnten dabei mehr IFN+/IL17+ T Zellen innerhalb der Ki67+ T-Zellen nachgewiesen werden als bei den Kontrollen. Die Zellkulturexperimente wurden im Weiteren mit C. albicans-Antigen als einem spezifischen Stimulus des Immunsystems durchgeführt. Die Untersuchung zeigte zunächst einmal, dass das C. albicans-Antigen bezüglich Proliferation und T-Zell-Differenzierung ein deutlich schwächerer Stimulus im Vergleich zur Stimulation mit aCD3/aCD28 war. Beobachtet werden konnte allerdings, dass es durch Stimulation mit dem C. albicans-Antigen insgesamt zu einer stärkeren Aktivierung des TH17-Zell-Systems kam mit Ausnahme der längere Zeit an einem Diabetes
erkrankten Kinder, die eine geringere IL17-Produktion im Vergleich zu den Kontrollen aufwiesen.
Insgesamt zeigten sich teils deutliche Unterschiede zwischen den Gruppen der Diabetiker, so dass von einer Beeinflussung der Ergebnisse durch Krankheitsdauer, Krankheitsaktivität, Alter der Probanden und Therapiedauer ausgegangen werden muss.
Die Untersuchung des Proliferationsverhaltens ergab sowohl bei den proinflammatorischen
T-Zellen als auch bei den Tregs keine Unterschiede zwischen den Diabetikern und den Kontrollpatienten, ebenso wie die quantitative Untersuchung der Ausbildung von CD25+FOXP3+ Tregs aus den naiven T-Zellen unter unspezifischer Stimulation. Unter spezifischer Stimulation hingegen zeigten sich mehr Tregs bei den Kindern mit einer Erstmanifestation und den erwachsenen Diabetikern.
Ebenfalls unter Stimulation mit dem C. albicans-Antigen zeigten sich unter proinflammatorischen Bedingungen bei den Kindern mit einer Erstmanifestation und unter antiinflammatorischen Bedingungen bei den erwachsenen Diabetikern ein signifikant höherer Anteil CD127- Tregs (CD25+FOXP3+) im Vergleich zu den Kontrollprobanden.
Interessanterweise zeigte sich bei den erwachsenen Diabetikern sowohl bei spezifischer
als auch bei unspezifischer Stimulation eine stärkere Produktion von IL17 durch die Tregs.
Die Untersuchung der Expression des Homing-Rezeptors CD62L auf den Tregs ergab keine signifikanten Unterschiede, aber eine höhere Expression bei allen Diabetikern im Vergleich zu den jeweiligen Kontrollgruppen und die Untersuchung des IFN-Rezeptors erbrachte keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen, allerdings zeigten sich die Mediane und Mittelwerte bei den Kindern mit einer Erstmanifestation im Vergleich zu den Kontrollen bei unspezifischer Stimulation erhöht.
Zur Ergänzung der Zellkulturexperimente wurden im Weiteren Suppressionsversuche mit aus naiven T-Zellen induzierten Tregs durchgeführt. Die Suppressionsversuche konnten eine geringere Hemmung der Proliferation durch die induzierten Tregs der Diabetiker zeigen und damit auf eine mögliche Dysfunktion der Tregs deuten.
Um Möglichkeiten der Beeinflussung des Immunsystems zu untersuchen wurden die Zellkulturen erneut unter Blockade von IFNy und Zugabe von TGFb durchgeführt. Die Blockade von IFNy führte zu einer geringer ausgeprägten Differenzierung und Proliferation der T-Zellen. Weiterhin konnten in der intrazellulären Färbung weniger IFN positive T-Zellen gefunden werden und es zeigte sich eine stärkere Expression des IFN-Rezeptors. Bei den Kindern mit einer Erstmanifestation zeigte sich zusätzlich auch eine geringere Ausprägung der IL17+ T-Zellen. Hier ergaben sich keine Unterschiede in der Quantität der Tregs. Die erwachsenen Diabetiker zeigten hier weniger Tregs, dafür aber eine stärkere Proliferation innerhalb der Tregs. Bei den Kindern mit einem längere Zeit bestehenden Diabetes hingegen zeigten sich keine quantitativen Unterschiede.
Die Beeinflussung durch Zugabe von TGFb bei den erwachsenen Diabetikern und den Kindern mit einer Erstmanifestation führte zu einer geringeren T-Zell Differenzierung mit mehr naiven T-Zellen und weniger Memory-T-Zellen sowie zu einer geringeren IFNy Expression. Bei den Erwachsenen zeigte sich ebenso eine geringere Proliferation, geringe Anzahlen für Tregs sowie eine geringe Ausprägung der Expression von CD62L und der Produktion von IL17 durch Tregs.
Insgesamt konnte gezeigt werden, dass es Unterschiede zwischen den proinflammatorischen
T-Zellen sowie den induzierten Tregs der Diabetiker im Vergleich zu den gesunden Kontrollen gibt. Insbesondere die Bedeutung von IFNy bei den Erstmanifestation konnte gezeigt werden. Aber auch die Sekretion von IL17 oder die Expression von CD62L auf den Tregs stellen interessante Ansatzpunkte zur weiteren Erforschung des Diabetes dar. Weiterhin zeigten die Suppressionsversuche eine gestörte Regulation durch die induzierten Tregs bei den Diabetikern. Sowohl die Blockade von IFNy als auch die Zugabe von TGFb zeigten inflammationshemmende Wirkung bei den Lymphozyten der Diabetiker in vitro und stellen
interessante Ansatzpunkt für eine mögliche Therapie dar. / Type 1 diabetes mellitus is a chronic autoimmune disease which causes a destruction of pancreatic beta cells and results in an absolute lack of insulin. Autoreactive T-cells cause an inflammation in the pancreas (insulitis) and are responsible for the destruction of the beta cells.
Main topic of this thesis is the investigation of fundamental quantitatively and qualitatively features of T-cells in humans with type 1 diabetes mellitus in comparison to healthy, age-matched controls. The main point of view is directed on the analysis of naive T-cells and their ability to polarize in proinflammatory TH17-cells (Interleukin 17 producing T-cells) and regulatory T-cells (Tregs) which are able to suppress an inflammatory reaction. Earlier studies in our work group suggested a proportional increase of proinflammatory T-cells in the peripheral blood of patients with type 1 diabetes mellitus. A density centrifugation with Ficoll was performed to isolate peripheral blood mononuclear cells (PBMC). Magnetic activated cell sorting (MACS) was used to extract naive T-cells (CD4+CD45RA+CD27+) out of the PBMC-group. These isolated naive T-cells were stimulated to differentiate into mature, immunocompetent T-cells. The stimulation was imitated by T-cell activation with antibodies
against CD3 and CD28 or with a C. albicans-antigen. The activated T-cells were co-cultured with autologous, antigen presenting cells (APC). The direction of differentiation was influenced by supplementation of various cytokine-cocktails. After finishing the cultivation, the phenotype of the T-cells as well as their ability to produce distinct cytokines was determined by fluorescent activated cell sorting (FACS). Furthermore, suppression assays were performed in which the ability of (out of naive T-cells induced) Tregs to suppress autologous PBMC of humans with type 1 diabetes mellitus was investigated.
First there was a comparison between children with a new-onset of type 1 diabetes mellitus (T1DM) and healthy controls. This investigation showed a stronger production of interferon gamma (IFN) with significant differences in the Ki67 positive subgroup in T1DM children. Interestingly this was found under culture conditions which should promote the expression of an TH17-phenotype. Additionally, T-cells were discovered which were double positive for IFN and IL17.
In further experiments the T-cells of children and adults with a long-standing diabetes mellitus were compared to healthy donors. In the adult group it was possible to show more IFN/IL17 positive T-cells in the Ki67 positive subgroup in comparison to the controls. For further experiments an C. albicans-antigen was used as a T-cell activator. Primarily it was obvious that the C. albicans-antigen was a much weaker stimulus concerning proliferation and T-cell differentiation. But overall there was a stronger activation of the TH17-cell system except for the children with long-standing diabetes mellitus who had a lower amount of IL17 in comparison to the healthy controls.
All together there were clear differences between the different groups of humans with type 1 diabetes mellitus so that the results are probably influenced by activity und duration of disease as well as patients age and duration of therapy. The research concerning the proliferation as well as the quantity of CD25+FOXP3+ Tregs showed neither differences for the proinflammatory Tcells nor the Tregs under unspecific stimulation. When specific stimulation was performed, the children with a new-onset of diabetes mellitus and the adults with diabetes mellitus showed an increased number of Tregs.
Additionally, under stimulation with C. albicans under proinflammatory culture conditions there was a higher proportion of CD127 negative Tregs (CD25+FOXP3+CD127-) in the children with a new-onset diabetes and the adult diabetics in comparison to the healthy controls. Surprisingly there was a stronger IL17-production among the Tregs in the adult
diabetics under specific as well as under unspecific stimulation.
Although investigations on expression of the homing receptor CD62L on the surface of Tregs yield no significant differences, there was a non significant higher expression in every diabetic group in comparison to the controls. Similar the expression of the IFN-receptor shows no significant differences but the consideration of the values for median and average showed higher values in the children with newly onset diabetes than in the healthy controls under unspecific stimulation.
Furthermore, suppression assays were performed with induced Tregs which were induced out of naive T-cells. In this investigation a weaker ability to inhibit the proliferation of T-cells by the induced Tregs of the diabetics were found. This is a possible hint for a dysfunction of Tregs in humans with type 1 diabetes mellitus.
To investigate possibilities for influencing the immune system the earlier performed cell cultures were repeated now with blocking IFN or supplement TGFb. The blocking of IFNy leads to a weaker differentiation and proliferation of Tcells. Furthermore, the intracellular staining showed decreased numbers of IFNy positive T-cells but a higher expression rate of the IFNy-receptor. The children with a new-onset of diabetes mellitus showed additionally lower values for IL17 positive T-cells but therefore a greater proliferation rate among the Tregs. On the other hand there were no quantitative differences noted in the children with
long-standing diabetes.
Supplementation of TGFb leads to a weaker T-cell differentiation with greater numbers of naive T-cells und lower numbers of memory T-cells as well as a lower IFNy-expression rate in the T-cells of the children with a new-onset diabetes and the adult diabetics. The adult diabetics showed furthermore a weaker T-cell proliferation, decreased Treg numbers and a lower expression of CD62L as well as a lower production of IL17 by Tregs. All together it was possible to show differences between the proinflammatory T-cells and the induced Tregs of humans with diabetes mellitus in comparison to healthy controls. Especially the meaning of IFNy for the disease in children with new-onset diabetes mellitus was shown. Furthermore, the secretion of IL17 or the expression of CD62L on Tregs are interesting starting points for further investigations. Additionally, it was possible to show that the ability to inhibit the proliferation of inflammatory T-cells by the induced Tregs of the diabetics is disturbed. The blocking of IFNy as well as the supplementation of TGFb showed inflammation inhibiting effects in the T-cells of the diabetics in vitro and is an interesting starting point as a potential future therapy.
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