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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
51

La dynamique "éthique du care", nouvel enjeu pour la gouvernance : contribution à l'analyse du concept et de sa pratique à l'hôpital. / Ethics and care as a new focus to public hospital governance For a better understanding of the theoretical framework and everyday management actions in hospitals in France

Miremont, Marie-Claude Gilberte 03 July 2014 (has links)
Cette thèse traite de la crise de gestion à l’hôpital à partir de son cadre théorique et de son contexte actuel. Nous suggérons quelques pistes pour quitter la stricte centration économique en accordant plus de place à une orientation éthique. En effet, nous considérons que l’hôpital, de nos jours, se focalise plus sur les performances économiques que sur sa mission sanitaire.Notre recherche développe de nouvelles tendances en gestion qui intègrent la théorie du care. A travers une étude qualitative nous décrivons et cherchons à comprendre différentes postures éthiques susceptibles de faire évoluer les outils de management pour l’actuel et futur système public hospitalier français. Nous intégrons dans notre recherche de nombreuses théories (leadership, management éthique, responsabilité sociétale et care). / This PhD deals with the management crisis in the hospital explaining the theoretical framework and current habits of this subject. We do suggest some ways to leave a strict economic orientation and we would like to let more insights to an ethics focus. The main consideration that we have to point out is that the mission of the hospital nowadays is not strictly oriented on health but much more on economic performance. Our research develops new trends in management with a deep focus on the theory of the “CARE”. Following a qualitative methodology, we describe and make understand different ethics mindsets of the boards of hospitals as the starting point of a re definition of management tools for the actual and the future of public system in France. We do integrate in our research many theories (leadership, managerial ethics, corporate social responsibility and care).
52

Les interstices de la conversation dans les romans de Marcel Proust et Nathalie Sarraute / The interstices of conversation in Marcel Proust and Nathalie Sarraute's novels

Montier, Solenne 08 December 2017 (has links)
Si les romans de Proust et de Sarraute divergent par leurs ambitions autant que par leur style, la mise au jour des interstices de la conversation permet d’affirmer l’existence d’une filiation esthétique reliant les deux auteurs. Il s’agit de segments au discours direct qui, dans l’intervalle entre les répliques, mettent en mots ce qui aurait pu être dit ou ce qui a été dit ailleurs ou en d’autres temps, pour commenter, illustrer ou compléter l’échange en cours. Proust et Sarraute étoffent ainsi les coulisses et les entours de la conversation jusqu’à déplacer l’attention des paroles prononcées à leurs résonances imaginaires. Cette étude combine une approche diachronique et une approche synchronique pour analyser les formes, les enjeux et les effets de cette pratique singulière, révélatrice des termes de la relation intersubjective que les œuvres de Proust et de Sarraute s’attachent à interroger. Notre hypothèse est que les interstices donnent à voir des projections fantasmatiques, qui ne sont pas seulement produites par l’interaction mais l’influencent et façonnent en retour la relation à l’interlocuteur. Conçus comme des proliférations inventives aptes à reconfigurer les termes de l’interaction, ils opèrent une mise en retrait dans le champ imaginaire qui, loin d’être synonyme de solipsisme, participe à la construction du lien intersubjectif. Ils constituent un espace privilégié pour se mettre à la place de l’autre, propice à l’examen de la vie psychique et des modalités de l’empathie. Enfin, ils engagent une définition élargie du réel, incluant le virtuel et le possible, et proposent au lecteur un laboratoire existentiel l’invitant à questionner ses propres inter-actions. / Even if the novels written by Proust and by Sarraute are very different by their ambitions and by their style, uncovering the interstices of conversation makes it possible to affirm the existence of a filiation connecting the two authors. This phenomenon includes direct speech fragments used to convey what could have been said, or what have been said in a different place or a different time. The ongoing interaction can thus be commented, illustrated or completed. This is how Proust and Sarraute develop what underlies and surrounds the actual conversation, to indicate that imagination is more important than words spoken out loud. Relying on a diachronic and on a synchronic approach, this research analyses the forms, the stakes and the effects of this particular pratice that sheds a new light on the intersubjective relationship at the heart of Proust’s and Sarraute’s works. We defend the idea that the interstices are fantasmatic projections, produced by the interaction, but also affecting it in return, giving shape to the relationship with the interlocutor. Considered as an inventive growth able to alter the terms of the interaction, this phenomenon involves a certain withdrawal but, far from being a sign of solipsism, is crucial to strengthen the relationship. It offers a chosen space to put oneself’s in someone else’s place, suitable to examine inner life and empathy at work. Finally, it implies a broader definition of reality, including what is virtual and possible, and offers an existential laboratory that encourages the reader to question his own inter-actions.
53

Émotions et décisions sociales chez le macaque / Emotions and social decisions in macaque

Ballesta, Sébastien 15 December 2014 (has links)
Les macaques sont-ils capables de prendre en compte le préjudice porté à autrui occasionné par leurs actes ? Si oui, quelles facultés leur permettent de l'appréhender et quelles variables influenceraient leurs décisions dans de tels contextes sociaux ? De la perception à la production de comportements sociaux, une multitude de processus mentaux complexes permettent aux macaques de vivre au sein d'une société dynamique, structurée et cohésive. Bien que la présence de comportements pro et antisociaux y ait déjà été décrite, leurs causes ultimes et proximales ne sont pas évidentes. Est-ce que l'empathie, définie ici comme la capacité à ressentir les émotions d'autrui, pourrait expliquer l'expression de comportements prosociaux ? Les réponses à de telles questions peuvent avoir des répercussions importantes pour les sciences, mais aussi pour la philosophie et l'éthique. L'originalité et la pertinence de notre démarche expérimentale résident dans la mesure objective des comportements sociaux à l'aide de dispositifs et protocoles novateurs conçus et validés au cours de cette thèse. Nous avons en effet entrepris de reproduire un contexte social dans un environnement contrôlé de laboratoire. Ainsi, en plaçant deux animaux face à face, nous avons mis au point un protocole de décision sociale unique permettant à un macaque acteur de choisir de délivrer soit un stimulus aversif (un jet d'air comprimé sur le visage) soit un stimulus appétitif (une goutte de jus de fruit) à son partenaire, à un espace vide ou à lui-même. Les choix étant organisés en paires, l'acteur devait sélectionner soit l'option prosociale, soit l'option antisociale ou, pour des décisions contrôles non-sociales, soit l'option rationnelle, soit l'option irrationnelle. Des analyses appropriées des mesures oculométriques (niveau de regard mutuel et fréquence de clignement des yeux) nous ont permis d'établir des relations entre réponses émotionnelles et tendances pro- (ou anti-) social et de révéler des processus homologues à ceux impliqués dans l'empathie émotionnelle humaine, car dépendants des expériences passées et des relations entretenues avec le partenaire / Do macaques are able to take into account others' welfare during social decisions-making ? If so, what capacities allow them to apprehend it and which variables would influence their decisions in such social contexts ? From perception to the production of social behavior, a multitude of complex mental processes allow macaques to live in a dynamic society, structured and cohesive. Although the presence of pro-and antisocial behavior had already been described, their ultimate and proximate causes are not known. Does empathy, defined here as the ability to feel the emotions of others, could explain the expression of pro-social behavior? The answers to such questions might have important implications for science, but also in philosophy and ethics. The originality and relevance of our experimental approach lies in the objective measurement of social behavior using innovative devices and protocols developed and validated during this thesis. Indeed, we aimed to reproduce a social context in a controlled laboratory environment. Thus, by placing two animals face to face, we have developed a unique protocol for social decision allowing a macaque to delivered either an aversive stimulus (an air puff on the face), an appetitive stimulus (drop of fruit juice) to its partner, to an empty space or to itself. The choices are organized in pairs, the actor had to select either the prosocial option or antisocial option or, for non-social controls decision the rational or irrational option. Appropriate analyzes of eye tracking measures (level of mutual gaze and blink frequency) allowed us to establish relationships between emotional responses and pro (or anti) social trends. It revealed processes dependent on past experiences and relationships with the partner, thus homologous to those involved in human emotional empathy
54

Communistes et chrétiens en France de 1958 a 1978 : des valeurs humaines et sociales en commun? / COMMUNISTS AND CHRISTIANS IN FRANCE FROM 1958 TO 1978 : COMMON HUMAN AND SOCIAL VALUES?

Pereira, Lucia 12 December 2013 (has links)
Au début du XXe siècle en France, contrairement Pays de l'Est où l'anticléricalisme d'Etat était de mise, Maurice Thorez avec son appel « de la main tendue » aux catholiques manifeste sa volonté de rassemblement des communistes avec les chrétiens. En France, « ceux qui croyaient au ciel et ceux qui n'y croyaient pas » ont mêlé leurs forces et leur sang contre l'ordre nazi. Ce rapprochement des catholiques et des communistes se poursuit autour du second concile du Vatican ouvert sous le pontificat de Jean XXIII (1958-1963) et clos sous le pontificat de Paul VI (1963-1978). L'histoire de l'Eglise a toujours été traversée par deux principaux courants opposés. Le « courant constantinien » qui a freiné ou combattu les luttes des opprimés en situant dans un autre monde la conquête du bonheur et le « courant protestataire », opposé, au nom des valeurs et textes fondateurs, à l'ordre social et politique établi. Nous allons étudier au-delà de la croyance ou non croyance à Dieu, au-delà des actions partielles, les valeurs humaines et sociales communes des communistes et des catholiques de 1958 à 1978 en ne niant pas les différences réelles de l'organisation religieuse de l'organisation politique. Nous émettons l'hypothèse que les outils conceptuels issus de la pensée de Marx et d'autres dont usaient les communistes français à cette époque étaient proches des convictions de nombreux catholiques. / At the beginning of the XX century in France, at the opposite of the state anticlericalism' in he “East European countries”, Maurice Thorez, with his famous call “the outstretched hand” to the Catholics, showed his will to gather communists and Christians. In France, the one believing in heaven, and other whose not, mustered their strength and mixed their blood against the Nazi regime. Those links between Catholics and communists continued with the second council of Vatican, started with the pontificate of Jean XXIII (1958-1963) and ended over the pontificate of Paul VI (1963-1978). In fact, Church history has always been crossed and determined by differences. In one hand, the “constantinien way of thinking” curbed or fought oppressed people in placing in another world the happiness and well-being conquest. On the other, the “protester way of thinking” opposed social and political order established, in the name of the values and the underlying texts. Beyond the belief in God or not, beyond the partial actions, we wish to study common human and social values of the communists and the Catholics from 1958 to 1978, without neglecting the real differences between religious organization and political organization. We set the following hypothesis: used by French communists during this period, conceptual tools from Marx' thought and from others were closed to numerous Catholics convictions.
55

Interkulturelle Kompetenz in der Pflege von Patienten mit Migrationshintergrund – Analyse und Erfassung pflegespezifischer Dimensionen von Interkultureller Kompetenz im Krankenhaus

Koppe, Annika 09 September 2021 (has links)
Aufgrund der demografischen Entwicklung in Deutschland ist mit einem wachsenden Anteil von Patienten mit Migrationshintergrund in der stationären Versorgung im Krankenhaus zu rechnen. Gerade in der Pflege ist die Interaktion mit Patienten von besonderer Bedeutung und insbesondere in der Interaktion von Menschen mit unterschiedlichem kulturellen Hintergrund kann es zu Problemen kommen. In solchen Situationen benötigen Pflegekräfte Interkulturelle Kompetenz, die bisher jedoch kaum in arbeitspsychologischen Studien erforscht wurde. Die Forschungsfragen lauten: Wann wird Interkulturelle Kompetenz in der Pflege erforderlich, was zeichnet sie aus und wie kann Interkulturelle Kompetenz in der Pflege messmethodisch erfasst werden? Als Methoden kommen hauptsächlich qualitative Methoden (Fokusgruppen, Leitfadeninterviews) und in geringerem Umfang quantitative Methoden (Fragebogen) zum Einsatz, die in einem Mixed-Method-Forschungsdesign verbunden werden. Es wurden sowohl Pflegekräfte als auch Patienten mit Migrationshintergrund und Experten für interkulturelle Pflege befragt. Bedeutende Erkenntnisse aus der qualitativen Studie sind, neben den typischen interkulturellen Überschneidungssituationen, die Fähigkeit zur interkulturellen Empathie, die Wichtigkeit der Berücksichtigung der religiösen Bedürfnisse der Patienten und die Beachtung von sprachlichen Barrieren. Die Ergebnisse werden in der Diskussion auf ihren jeweiligen Bezugsrahmen (Organisation, Patient, Ressourcen der Pflegekraft) und ihre Pflegespezifität hin analysiert. Hinsichtlich der methodischen Diskussion sind insbesondere die Problematik der Rekrutierung und die angemessene Befragung der Patienten mit Migrationshintergrund zu nennen. Aus einem Teil der qualitativen Ergebnisse wurde der Situative Fragebogen Interkulturelle Kompetenz Pflege (SFIKP) entwickelt. Die vorhandenen Fallgeschichten ergaben einen Schwerpunkt auf türkische und muslimische Patienten. Eine Pilotversion wurde an einer Stichprobe von Pflegekräften erprobt. Nach einer Evaluation der Testkonstruktion kann der SFIKP in seiner jetzigen Form nicht als eigenständiges Messinstrument zur Erfassung der Interkulturellen Kompetenz bei Pflegekräften empfohlen werden. Als Forschungsinstrument oder als Grundlage für Trainings könnte der SFIKP jedoch Verwendung finden. Die Zusammenführung aus qualitativen und quantitativen Ergebnissen hat einige neue Aspekte ergeben. So sollte in der interkulturellen Pflegesituation dem Prozess der Entscheidungs- und Lösungsfindung durch die Pflegekraft besondere Beachtung geschenkt werden. Außerdem wird diskutiert, unter welchen Bedingungen Interkulturelle Kompetenz aus dem Handlungserfolg abgeleitet werden kann, was direkte Auswirkungen auf die Messbarmachung dieses Konstrukts hat.
56

Sexualstraftäter, Psychopathy und Empathie:: Wahrnehmung emotionaler Mimik und Mitfühlfähigkeit psychopathischer Sexualstraftäter

Gwenner, Michaela 22 May 2019 (has links)
Eine geringe emotionale Ansprechbarkeit wird vorliegend als übergeordnetes Merkmal der Psychopathy verstanden. Die differenzierte Untersuchung der Emotionswahrnehmung von Sexualstraftätern mit einer hohen Ausprägung von Psychopathy ist das zentrale Anliegen der vorliegenden Arbeit: Unterscheiden sich Sexualstraftäter, in Abhängigkeit vom Persönlichkeitsmerkmal der Psychopathy, in der Intensitätswahrnehmung des mimischen Emotionsausdruckes als auch ihrer Mentalisierungsfähigkeit? Untersucht wurden 74 Probanden. 56 Sexualstraftäter aus Justiz- und Maßregelvollzugseinrichtungen Sachsens und Thüringens, ambulant betreute Sexualstraftäter und 18 nicht-straffällige Männer der Allgemeinbevölkerung. Die Erfassung von Psychopathy erfolgte mit Hilfe der Psychopathy Checklist Screening Version (PCL:SV), die Intensitätswahrnehmung emotionaler Mimik wurde mit einer computergestützten Gesichtererkennungsaufgabe und die Mentalisierungsfähigkeit mit der Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) erhoben. Die präsentierten Befunde liefern Hinweise, dass Sexualstraftäter mit einer hohen als auch niedrigen Ausprägung von Psychopathy keine Unterschiede in ihrer Kompetenz der kognitiven Empathie im Sinne des Erkennens der emotionalen Intensität im Gesichtsausdruck des Gegenübers aufweisen, sie aber eine deutliche Verschiedenheit in ihrer Empathie, gemessen anhand der LEAS offenbaren. Sexualstraftäter mit einer hohen Ausprägung von Psychopathy verarbeiteten emotional relevante soziale Szenarien auf einem signifikant niedrigeren Level des emotionalen Gewahrwerdens als Sexualstraftäter mit einer geringen Ausprägung von Psychopathy.:Abkürzungsverzeichnis 8 Abbildungsverzeichnis 10 Tabellenverzeichnis 12 1 Einführung 14 2 Theorie 23 2.1 Gewalt – Macht – Aggression - Delinquenz 23 2.1.1 Reaktive und instrumentelle Aggression 24 2.1.2 Gewaltdelinquenz 25 2.1.3 Sexualdelinquenz 26 2.2 Delinquent: Maßregelvollzugspatient oder Strafgefangener 26 2.2.1 § 63 StGB: Unterbringung in einem psychiatrischen Krankenhaus 27 2.2.2 Schuldfähigkeit 27 2.2.3 Exkurs: Willensfreiheit 28 2.2.4 § 20 StGB: Schuldunfähigkeit 28 2.2.5 § 21 StGB: Verminderte Schuldfähigkeit 28 2.2.6 Einsichts- und Steuerungsfähigkeit. 29 2.2.7 Schuldfähigkeit und Psychopathy 30 2.3 Grundlagen forensisch relevanten Verhaltens 31 2.3.1 Strukturelle Ebene 31 2.3.1.1 Individuelle Risikofaktoren 32 2.3.1.2 Familiäre Risikofaktoren 33 2.3.1.3 Soziale Risikofaktoren 34 2.3.2 Genetische Ebene 35 2.3.3 Neuronale Ebene 37 2.3.4 Zusammenschau 38 2.4 Sozial abweichendes Verhalten: Ein Streifzug durch die Ideenge-schichte 39 2.4.1 Einflüsse der französischen Psychiatrie 39 2.4.1.1 „manie sans délire“ 39 2.4.1.2 Monomanie 40 2.4.1.3 Degenerationslehre 40 2.4.2 Einflüsse der angloamerikanischen Psychiatrie 41 2.4.2.1 Rush 41 2.4.2.2 Prichard: „moral insanity“ 42 2.4.2.3 Exkurs: Moralität 42 2.4.2.4 Cleckley: „The Mask of Sanity“ 43 2.4.2.5 McCord&McCord 45 2.4.2.6 Der Begriff der Psychopathy sensu Hare 45 2.4.3 Einflüsse der deutschsprachigen Psychiatrie 46 2.4.3.1 Koch: „die psychopathischen Minderwertigkeiten“ 47 2.4.3.2 Kraepelin: „die psychopathischen Persönlichkeiten“ 47 2.4.3.3 Schneider 48 2.5 Die Abwendung vom Begriff der Psychopathie 49 2.6 Differenzierung unterschiedlicher Formen sozialer Abweichung 50 2.7 Psychopathy, antisoziale und dissoziale Persönlichkeitsstörung 52 2.8 Kategoriale versus dimensionale Betrachtung von Persönlichkeits-störungen 57 2.9 Die Verwendung des Psychopathy-Begriffs und die konzeptionelle Ein¬-ordnung des Persönlichkeitsmerkmals der Psychopathy in der vorliegenden Arbeit 59 2.10 Exkurs: „Der erfolgreiche Psychopath“ 61 2.11 Die Psychopathy-Checklist (PCL) 61 2.12 Die Faktoren des Psychopathy-Konstrukts 62 2.12.1 Das Zwei-Faktoren-Modell der Psychopathy 62 2.12.2 Das Drei-Faktoren-Modell der Psychopathy 63 2.12.3 Modifikation des Zwei-Faktoren-Modells sensu Hare 65 2.13 Erklärungsmodelle der Psychopathy 67 2.13.1 Erklärungsmodelle der Psychopathy auf neuronaler Ebene 67 2.13.1.1 Low-fear-hypotheses 67 2.13.1.2 Das Modell der Amygdala-Dysfunktion 69 2.13.1.3 Exkurs: Aquired Psychopathy und das Modell der somatischen Marker 69 2.13.1.4 Das Violence Inhibition Model (VIM) 72 2.13.1.5 Das Modell frontolimbischer Dysfunktion 73 2.13.1.6 Sensation Seeking 75 2.13.1.7 Stimulation Seeking Theory: autonome Untererregbarkeit 76 2.13.2 Psychopathy als Entwicklungsstörung 77 2.13.2.1 Bucci: Multi-Code-Theorie 77 2.13.2.2 Exkurs: Bindungstheorie 78 2.13.2.3 Rauchfleisch: eine psychosoziale-psychodynamische-interaktionale Perspektiv 78 2.13.2.4 Das Modell der „defizitären Angst“ 81 2.13.2.5 Mentalisierungstheorie sensu Fonagy 83 2.13.3 Zusammenfassende Überlegungen zur Ätiologie der Psychopathy 85 2.14 Psychopathy und Empathie 87 3 Fragestellungen und Hypothesen 90 3.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 90 3.1.1 FS1: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichts¬¬ausdruck 92 3.1.2 FS2: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichts¬aus¬druck 93 3.1.3 FS3: Psychopathy und die Betrachtungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 94 3.1.4 FS4: Psychopathy und die Bewertungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 95 3.1.5 FS5: Faktor-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichtsausdruck 95 3.1.6 FS6: Faktor-2: „social deviance“ und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichtsausdruck 97 3.1.7 Explorative Fragestellungen Geschlechtereffekt 98 3.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotional relevanter sozialer Szenarien 99 3.2.1 FS7: Psychopathy und Mentalisierungsfähigkeit 100 3.2.2 FS8: Faktor-1: „psychopathic traits“ und Mentalisierungsfähigkeit 102 3.2.3 Explorative Fragestellung: Einfluss Faktor-2 der PCL:SV auf die Mentalisierungsfähigkeit 102 4 Methoden 103 4.1 Stichprobenbeschreibung 103 4.2 Ein- und Ausschlusskriterien 104 4.3 Rekrutierungsmodus 105 4.4 Untersuchungsablauf 105 4.5 Untersuchungsverfahren 107 4.5.1 Dokumentationsblatt 107 4.5.2 Selbst- und Fremdbeurteilungsverfahren zur Erfassung von Persönlich-keits¬¬merkmalen 108 4.5.2.1 Beck–Depressions–Inventar II (BDI-II) 108 4.5.2.2 Diagnostisches Expertensystem Screeningverfahren (DIA-X SV) 108 4.5.2.3 Hare Psychopathy Checklist Screening Version (PCL-SV) 109 4.5.2.4 Narcisstic Personality Inventory (NPI-R) 109 4.5.2.5 Sensation Seeking Skalen V (SSS-V) 110 4.5.2.6 Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse II: Persönlich-keits¬¬störungen (SKID II) 110 4.5.3 Erfassung der Intensitätswahrnehmung emotionaler Mimik 110 4.5.4 Erfassung der Mentalisierungsfähigkeit: Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) 112 4.6 Design und Operationalisierung der Variablen 113 4.6.1 Untersuchungsdesigns 113 4.6.2 Unabhängige Variablen 113 4.6.3 Abhängige Variablen 114 4.7 Statistische Prüfverfahren 114 4.8 Forschungsethische Aspekte 115 5 Ergebnisse 118 5.1 Stichprobenbeschreibung 118 5.1.1 Sozidemografische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.2 Klinische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.3 Forensische Merkmale der Experimentalgruppen 122 5.1.4 Weitere spezifische forensische Merkmale der Straffälligenstichprobe 126 5.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 127 5.2.1 Analyse der Intensitätseinschätzung ängstlicher Gesichtsausdrücke 129 5.2.2 Analyse der Intensitätswahrnehmung freudiger Gesichtsausdrücke 130 5.2.3 Analyse der Betrachtungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 132 5.2.4 Analyse der Bewertungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 134 5.2.5 Analyse des Faktors-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahr¬neh-mung ängstlicher Gesichtsausdrücke 138 5.2.6 Analyse des Faktors-2: „social deviance“ und die Intensitätswahr¬neh-mung freudiger Gesichtsausdrücke 143 5.2.7 Analyse der explorativen Fragestellung Geschlechtereffekt 146 5.2.7.1 Intensitätseinschätzung und Geschlecht 146 5.2.7.2 Betrachtungszeiten und Geschlecht 150 5.2.7.3 Bewertungszeiten und Geschlecht 152 5.3 Psychopathy und die Verarbeitung emotional relevanter sozialer Szenarien 155 5.3.1 Analyse der Mentalisierungsfähigkeit 155 5.3.2 Analyse Faktor-1 der PCL:SV „psychopathic traits“ und Mentali¬sierungs¬-fähigkeit 157 5.3.3 Analyse Faktor-2 der PCL:SV „social deviance“ und Mentalisierungs-fähigkeit 158 6 Diskussion 162 6.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 162 6.2 Psychopathy und die Fähigkeit des Mentalisierens 165 6.3 Zwischenbilanz 167 6.4 Diskussion der Gütekriterien 169 6.4.1 Objektivität 169 6.4.2 Reliabilität 170 6.4.3 Validität 170 6.4.3.1 Merkmale der Stichproben und interne Validität 170 6.4.3.2 Merkmale der Stichproben und externe Validität 174 6.5 Fazit 176 Zusammenfassung 180 Summary 184 Literaturverzeichnis 188 Anlagenverzeichnis 210 / Limited emotional reactivity is considered to be a superordinate feature of psychopathy. The central objective of the present study is to investigate different features of emotional processing in sexual offenders with a high degree of psychopathy: Do sexual offenders differ depending on the degree of the specific psychopathic personality features in their perception of the intensity of mimic emotional expression as well as in their mentalizing ability? 74 participants participated in this study, including 56 sexual offenders from prisons and forensic hospitals in Saxony and Thuringia as well as from ambulatory care and eighteen non-offenders of the general population. The assessment of psychopathy was carried out using the Psychopathy Checklist Screening Version (PCL:SV), the intensity of the emotional mimic perception was assessed by a computer aided face recognition task; mentalizing abilities were determined using the Level of Emotional Awareness Scale (LEAS). Results provide evidence that sexual offenders – both with a high and a low degree of psychopathy – show no differences in their competence of cognitive empathy with respect to the recognition of emotional intensities in the facial expression of their opponents. However, they exhibit differences in their level of empathy as assessed by the LEAS. Sexual offenders with a high degree of psychopathy process emotionally relevant social scenarios on a significantly lower level of emotional awareness compared to sexual offenders with a lower degree of psychopathy.:Abkürzungsverzeichnis 8 Abbildungsverzeichnis 10 Tabellenverzeichnis 12 1 Einführung 14 2 Theorie 23 2.1 Gewalt – Macht – Aggression - Delinquenz 23 2.1.1 Reaktive und instrumentelle Aggression 24 2.1.2 Gewaltdelinquenz 25 2.1.3 Sexualdelinquenz 26 2.2 Delinquent: Maßregelvollzugspatient oder Strafgefangener 26 2.2.1 § 63 StGB: Unterbringung in einem psychiatrischen Krankenhaus 27 2.2.2 Schuldfähigkeit 27 2.2.3 Exkurs: Willensfreiheit 28 2.2.4 § 20 StGB: Schuldunfähigkeit 28 2.2.5 § 21 StGB: Verminderte Schuldfähigkeit 28 2.2.6 Einsichts- und Steuerungsfähigkeit. 29 2.2.7 Schuldfähigkeit und Psychopathy 30 2.3 Grundlagen forensisch relevanten Verhaltens 31 2.3.1 Strukturelle Ebene 31 2.3.1.1 Individuelle Risikofaktoren 32 2.3.1.2 Familiäre Risikofaktoren 33 2.3.1.3 Soziale Risikofaktoren 34 2.3.2 Genetische Ebene 35 2.3.3 Neuronale Ebene 37 2.3.4 Zusammenschau 38 2.4 Sozial abweichendes Verhalten: Ein Streifzug durch die Ideenge-schichte 39 2.4.1 Einflüsse der französischen Psychiatrie 39 2.4.1.1 „manie sans délire“ 39 2.4.1.2 Monomanie 40 2.4.1.3 Degenerationslehre 40 2.4.2 Einflüsse der angloamerikanischen Psychiatrie 41 2.4.2.1 Rush 41 2.4.2.2 Prichard: „moral insanity“ 42 2.4.2.3 Exkurs: Moralität 42 2.4.2.4 Cleckley: „The Mask of Sanity“ 43 2.4.2.5 McCord&McCord 45 2.4.2.6 Der Begriff der Psychopathy sensu Hare 45 2.4.3 Einflüsse der deutschsprachigen Psychiatrie 46 2.4.3.1 Koch: „die psychopathischen Minderwertigkeiten“ 47 2.4.3.2 Kraepelin: „die psychopathischen Persönlichkeiten“ 47 2.4.3.3 Schneider 48 2.5 Die Abwendung vom Begriff der Psychopathie 49 2.6 Differenzierung unterschiedlicher Formen sozialer Abweichung 50 2.7 Psychopathy, antisoziale und dissoziale Persönlichkeitsstörung 52 2.8 Kategoriale versus dimensionale Betrachtung von Persönlichkeits-störungen 57 2.9 Die Verwendung des Psychopathy-Begriffs und die konzeptionelle Ein¬-ordnung des Persönlichkeitsmerkmals der Psychopathy in der vorliegenden Arbeit 59 2.10 Exkurs: „Der erfolgreiche Psychopath“ 61 2.11 Die Psychopathy-Checklist (PCL) 61 2.12 Die Faktoren des Psychopathy-Konstrukts 62 2.12.1 Das Zwei-Faktoren-Modell der Psychopathy 62 2.12.2 Das Drei-Faktoren-Modell der Psychopathy 63 2.12.3 Modifikation des Zwei-Faktoren-Modells sensu Hare 65 2.13 Erklärungsmodelle der Psychopathy 67 2.13.1 Erklärungsmodelle der Psychopathy auf neuronaler Ebene 67 2.13.1.1 Low-fear-hypotheses 67 2.13.1.2 Das Modell der Amygdala-Dysfunktion 69 2.13.1.3 Exkurs: Aquired Psychopathy und das Modell der somatischen Marker 69 2.13.1.4 Das Violence Inhibition Model (VIM) 72 2.13.1.5 Das Modell frontolimbischer Dysfunktion 73 2.13.1.6 Sensation Seeking 75 2.13.1.7 Stimulation Seeking Theory: autonome Untererregbarkeit 76 2.13.2 Psychopathy als Entwicklungsstörung 77 2.13.2.1 Bucci: Multi-Code-Theorie 77 2.13.2.2 Exkurs: Bindungstheorie 78 2.13.2.3 Rauchfleisch: eine psychosoziale-psychodynamische-interaktionale Perspektiv 78 2.13.2.4 Das Modell der „defizitären Angst“ 81 2.13.2.5 Mentalisierungstheorie sensu Fonagy 83 2.13.3 Zusammenfassende Überlegungen zur Ätiologie der Psychopathy 85 2.14 Psychopathy und Empathie 87 3 Fragestellungen und Hypothesen 90 3.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 90 3.1.1 FS1: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichts¬¬ausdruck 92 3.1.2 FS2: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichts¬aus¬druck 93 3.1.3 FS3: Psychopathy und die Betrachtungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 94 3.1.4 FS4: Psychopathy und die Bewertungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 95 3.1.5 FS5: Faktor-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichtsausdruck 95 3.1.6 FS6: Faktor-2: „social deviance“ und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichtsausdruck 97 3.1.7 Explorative Fragestellungen Geschlechtereffekt 98 3.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotional relevanter sozialer Szenarien 99 3.2.1 FS7: Psychopathy und Mentalisierungsfähigkeit 100 3.2.2 FS8: Faktor-1: „psychopathic traits“ und Mentalisierungsfähigkeit 102 3.2.3 Explorative Fragestellung: Einfluss Faktor-2 der PCL:SV auf die Mentalisierungsfähigkeit 102 4 Methoden 103 4.1 Stichprobenbeschreibung 103 4.2 Ein- und Ausschlusskriterien 104 4.3 Rekrutierungsmodus 105 4.4 Untersuchungsablauf 105 4.5 Untersuchungsverfahren 107 4.5.1 Dokumentationsblatt 107 4.5.2 Selbst- und Fremdbeurteilungsverfahren zur Erfassung von Persönlich-keits¬¬merkmalen 108 4.5.2.1 Beck–Depressions–Inventar II (BDI-II) 108 4.5.2.2 Diagnostisches Expertensystem Screeningverfahren (DIA-X SV) 108 4.5.2.3 Hare Psychopathy Checklist Screening Version (PCL-SV) 109 4.5.2.4 Narcisstic Personality Inventory (NPI-R) 109 4.5.2.5 Sensation Seeking Skalen V (SSS-V) 110 4.5.2.6 Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse II: Persönlich-keits¬¬störungen (SKID II) 110 4.5.3 Erfassung der Intensitätswahrnehmung emotionaler Mimik 110 4.5.4 Erfassung der Mentalisierungsfähigkeit: Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) 112 4.6 Design und Operationalisierung der Variablen 113 4.6.1 Untersuchungsdesigns 113 4.6.2 Unabhängige Variablen 113 4.6.3 Abhängige Variablen 114 4.7 Statistische Prüfverfahren 114 4.8 Forschungsethische Aspekte 115 5 Ergebnisse 118 5.1 Stichprobenbeschreibung 118 5.1.1 Sozidemografische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.2 Klinische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.3 Forensische Merkmale der Experimentalgruppen 122 5.1.4 Weitere spezifische forensische Merkmale der Straffälligenstichprobe 126 5.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 127 5.2.1 Analyse der Intensitätseinschätzung ängstlicher Gesichtsausdrücke 129 5.2.2 Analyse der Intensitätswahrnehmung freudiger Gesichtsausdrücke 130 5.2.3 Analyse der Betrachtungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 132 5.2.4 Analyse der Bewertungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 134 5.2.5 Analyse des Faktors-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahr¬neh-mung ängstlicher Gesichtsausdrücke 138 5.2.6 Analyse des Faktors-2: „social deviance“ und die Intensitätswahr¬neh-mung freudiger Gesichtsausdrücke 143 5.2.7 Analyse der explorativen Fragestellung Geschlechtereffekt 146 5.2.7.1 Intensitätseinschätzung und Geschlecht 146 5.2.7.2 Betrachtungszeiten und Geschlecht 150 5.2.7.3 Bewertungszeiten und Geschlecht 152 5.3 Psychopathy und die Verarbeitung emotional relevanter sozialer Szenarien 155 5.3.1 Analyse der Mentalisierungsfähigkeit 155 5.3.2 Analyse Faktor-1 der PCL:SV „psychopathic traits“ und Mentali¬sierungs¬-fähigkeit 157 5.3.3 Analyse Faktor-2 der PCL:SV „social deviance“ und Mentalisierungs-fähigkeit 158 6 Diskussion 162 6.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 162 6.2 Psychopathy und die Fähigkeit des Mentalisierens 165 6.3 Zwischenbilanz 167 6.4 Diskussion der Gütekriterien 169 6.4.1 Objektivität 169 6.4.2 Reliabilität 170 6.4.3 Validität 170 6.4.3.1 Merkmale der Stichproben und interne Validität 170 6.4.3.2 Merkmale der Stichproben und externe Validität 174 6.5 Fazit 176 Zusammenfassung 180 Summary 184 Literaturverzeichnis 188 Anlagenverzeichnis 210
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Einflussgrößen auf die Entwicklung empathischen Erlebens und prosozialen Verhaltens: Eine kulturvergleichende Untersuchung / Influences on the development of empathic concern and prosocial behavior: A cross-cultural study

Kärtner, Joscha 15 May 2008 (has links)
Diese Arbeit untersucht die sozial-kognitiven und motivationalen Voraussetzungen empathischen Erlebens und prosozialen Verhaltens in der Mitte des zweiten Lebensjahres in zwei soziokulturellen Kontexten. Eine zentrale Frage dabei ist, inwiefern die Entwicklung des kategorialen Selbstkonzeptes, erhoben über das Selbsterkennen im Spiegel (SSE), eine Voraussetzung für frühes Hilfeverhalten darstellt. Die Daten wurden im Längsschnitt (drei und 19 Monate) an zwei Stichproben der gebildeten Mittelschicht mit einer primär independenten (Berlin, N = 41) und einer primär autonom-relationalen (Delhi, N = 39) soziokulturellen Orientierung erhoben. Das zentrale Maß für das prosoziale Verhalten bestand in der Reaktion auf eine simulierte Trauer der Versuchsleiterin. Es halfen signifikant mehr Kinder aus Delhi (50%) als aus Berlin (30%). Die Stärke des Mitgefühls korrelierte mit dem SSE, allerdings nur bei den Kindern der Berliner Stichprobe. Der Anteil der Selbsterkenner lag in beiden Stichproben bei 70%. Von den spezifischen Einflüssen, die diese Entwicklungen fördern sollten, hingen weder die frühe Kontingenzerfahrung noch die autonomen Sozialisationszielen der Mütter signifikant mit dem SSE zusammen. Allerdings zeigten Kinder umso eher Hilfeverhalten, je stärker die Mütter relationale Sozialisationsziele (prosoziales Verhalten, Gehorsam) betonten. Dieser Zusammenhang bestand innerhalb beider Stichproben und konnte darüber hinaus den Unterschied im prosozialen Verhalten zwischen den beiden soziokulturellen Kontexten aufklären. Um zu erklären, warum das SSE nur in dem independenten soziokulturellen Kontext mit dem prosozialen Verhalten zusammenhing, wird mit dem situationsgebundenen Hilfeverhalten eine Alternative zum empathisch motivierten Hilfeverhalten vorgeschlagen: Kinder erlangen aufgrund des gemeinsamen Vollzugs mit der anderen Person ein Situationsverständnis, das es ihnen erlaubt, Hilfeverhalten zu zeigen, ohne dem Anderen ein eigenes inneres Erleben zuzuschreiben.
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L'empathie et la vidéoconférence en séances simulées de téléthérapie

Grondin, Frédéric 30 August 2022 (has links)
La téléthérapie, soit l'offre de soins en psychothérapie à l'aide de moyens de communication comme la vidéoconférence (VC), est une modalité de traitement de plus en plus utilisée. Bien que la recherche montre que cette modalité soit aussi efficace que les suivis en présentiel et qu'elle permette la création de l'alliance thérapeutique avec les clients, des préoccupations subsistent quant à la possibilité que l'empathie soit impactée dans les suivis de téléthérapie par VC. Les quelques données disponibles indiquent que l'empathie ressentie par les thérapeutes et perçue par les clients pourrait être moindre en VC qu'en présentiel, ce qui n'a pas encore été testé expérimentalement. Cet écart d'empathie proviendrait de la perte relative de certains indices non verbaux en VC, notamment du contact visuel. Considérant que l'empathie constitue un prédicteur de l'issue thérapeutique, il importe 1) d'élucider les mécanismes propres au contexte de VC qui influencent l'empathie, 2) de tester quantitativement la présence d'une différence d'empathie entre les séances en VC et celles en présentiel et 3) de développer des méthodes par lesquelles optimiser l'empathie en téléthérapie. Ces objectifs sont abordés par l'entremise des quatre chapitres de la thèse. Le premier chapitre aborde le développement d'un cadre conceptuel rendant compte de l'effet de filtre présent dans un contexte de communication virtuelle et du probable impact délétère de cet effet de filtre sur l'empathie en téléthérapie. Le chapitre 2, au moyen de deux études, montre que les niveaux d'empathie ressentie et perçue lors de séances simulées de thérapie sont moins élevés en VC qu'en présentiel. Le chapitre 2 identifie également que certains éléments de la téléprésence, soit l'impression pour les thérapeutes et les clients d'être ensemble durant l'appel en VC, corrèlent avec l'empathie rapportée par les thérapeutes et les clients. Les chapitres 3 et 4 investiguent l'effet du contact visuel sur l'empathie perçue en téléthérapie. Le chapitre 3 décrit d'abord le développement d'une méthodologie simple permettant de préserver la perception de contact visuel en diminuant l'angle de regard situé entre la caméra web et les yeux de l'interlocuteur sur l'écran d'ordinateur. Le chapitre 4 reprend cette méthodologie pour créer deux conditions expérimentales, avec ou sans contact visuel en VC. Les résultats montrent que, contrairement aux hypothèses initiales, le fait de pouvoir établir un contact visuel n'augmente pas les niveaux d'empathie et de téléprésence rapportés par les clients en séances simulées de téléthérapie. Des données d'oculométrie prélevées durant les séances montrent que les clients ne regardent pas davantage les yeux et le visage du thérapeute dans la condition avec contact visuel. Une association est toutefois observée entre le temps passé à regarder les yeux du thérapeute et l'empathie rapportée par les clients, mais seulement dans la condition avec contact visuel. Ces données indiquent ainsi que les clients sont en mesure de percevoir l'empathie en VC, que le contact visuel soit possible ou non. La thèse démontre que l'empathie peut être affectée en contexte de VC, mais également que les clients peuvent s'ajuster à l'altération de certains indices non verbaux lorsqu'ils jaugent l'empathie du thérapeute. Ces résultats sont encourageants vu l'usage grandissant de cette modalité de traitement en contexte de pandémie mondiale de COVID-19. / Teletherapy, defined as the use of a communication medium such as videoconference (VC) to conduct psychotherapy sessions at a distance, is increasingly used by therapists and clients. The use of teletherapy has seen a surge during the COVID-19 pandemic as a means to comply with the recommended social distancing measures. Though teletherapy has produced comparable outcomes to traditional, in-person therapy and is deemed a suitable modality for the establishment of therapeutic alliance, concerns remain over the possibility that empathy could be altered in teletherapy through VC. The available data, although limited, support the hypothesis that empathy could be lower in VC than in in-person sessions, but this has yet to be empirically tested. The relative loss of nonverbal cues in VC, such as the alteration of eye contact, could account for this potential discrepancy in empathy. There is therefore a need 1) to describe the influence of the VC medium on the mechanisms underlying empathy, 2) to quantitatively compare the levels of empathy in VC sessions to those in in-person sessions, and 3) to design a procedure to enhance empathy in VC sessions. These objectives are addressed in the four chapters of this thesis. The first chapter consists in the elaboration of a conceptual framework of online empathy. The conceptual framework describes the filter effect induced by online environments on nonverbal signals and its potential adverse influence on empathy in VC. Chapter 2 describes a study showing a decrease in empathy reported by therapists and clients taking part in simulated clinical sessions in VC and in-person settings. The results also reveal a significant correlation between empathy and telepresence, a term that relates to the impression for clients and therapists of being there, together in a VC interaction. The studies described in Chapters 3 and 4 aim at identifying the impact of eye contact on perceived empathy in teletherapy. Chapter 3 first describes the development of a simple methodology that facilitates eye contact in VC by decreasing the gaze angle between the webcam and the eyes of the other interactant on the screen. This methodology is employed in the experiment described in Chapter 4 to either allow or prevent eye contact from the clients' perspective during simulations of clinical sessions. The results show that, contrary to the hypothesis, facilitating eye contact in VC does not lead to higher levels of empathy and telepresence. Eye tracking data collected during the sessions showed that clients did not look more at the eyes and the face of therapists when eye contact was facilitated. However, a significant, positive correlation was observed between the time spent looking into the eyes of the therapist and the levels of empathy reported, but only in the sessions where eye contact was facilitated. These results show that clients can perceive empathy in VC, whether eye contact is altered or not. Overall, the findings of the thesis demonstrate that empathy can be altered in VC sessions but also highlight the capacity of clients to adapt to the alteration of nonverbal signals when assessing therapist empathy.
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La compassion en relation d'aide: vers une perspective multidimensionnelle

Faille, Isabelle 05 1900 (has links)
Mémoire de maîtrise présenté en vue de l’obtention de la maîtrise en psychoéducation, option recherche et stage (M. Sc.) / La compassion est au cœur de la relation d’aide chez les intervenants psychosociaux. Les recherches antérieures ont dévoilé l’importance de ses nombreuses vertus. Cependant les scientifiques la définissent de manière variée selon leurs perspectives théoriques. Elle peut être définie comme une émotion, comme une motivation ou comme un comportement, ce qui pose des enjeux pour sa mesure et donc son appréciation dans les milieux de travail, en particulier en lien avec l’intervention psychosociale. Notre premier objectif a été de tester plusieurs modèles théoriques de composition multidimensionnelle de la compassion en utilisant des données empiriques collectées chez plusieurs centaines d’intervenants du Centre Jeunesse de Montréal. Nous avons utilisé ces différentes associations de variables empiriques chez les intervenants du Centre jeunesse de Montréal. Nous avons pu tester si le modèle le plus parcimonieux de compassion dans notre échantillon devait contenir des variables mesurant la détresse empathique, le souci empathique, la prise de perspective, la capacité à reconnaître les émotions, la chaleur humaine, et la motivation à poser des gestes compassionnels. Un deuxième objectif visait à examiner si ce construit multidimensionnel de compassion était associé aux difficultés de régulation émotionnelle, chez les intervenants psychosociaux. Les résultats de l’analyse factorielle confirmatoire nous ont permis de découvrir que pour les intervenants de Montréal, le construit latent de compassion pouvait se définir à partir des trois variables suivantes : la prise de perspective, la détresse empathique et la chaleur humaine. De plus, les analyses de régression multiple nous ont suggéré que la capacité à émettre de la compassion était significativement influencée par le manque de contrôle des comportements impulsifs, par le manque de conscience émotionnelle, par le manque d’identification des émotions et par le manque d’accès à des stratégies émotionnelles. Notre recherche a permis de mieux étayer le phénomène de compassion, ce qui pourrait éventuellement conduire à des programmes d’intervention visant à la favoriser dans les milieux. Des recherches complémentaires sont toutefois nécessaires pour saisir tous les aspects de sa complexité. / Compassion is at the heart of the helping relationship for psychosocial practitioners. Previous research has revealed the importance of its many virtues. However, scientists define it in a wide variety of ways, depending on their theoretical perspectives. It can be defined as an emotion, as a motivation, or as a behavior, which raises issues for its measurement and thus its appreciation in the workplace, particularly in relation to psychosocial intervention. Our first objective was to test several theoretical models of the multidimensional composition of compassion, using empirical data collected from several hundred workers at the Centre Jeunesse de Montréal. We were able to test whether the most parsimonious model of compassion in our sample should contain variables measuring empathic distress, empathic concern, perspective-taking, ability to recognize emotions, human warmth, and motivation to perform compassionate gestures. A second objective was to examine whether this multidimensional construct of compassion was associated with q emotional regulation difficulties in psychosocial practitioners. The results of the confirmatory factor analysis enabled us to discover that, for the Montreal caregivers, the latent construct of compassion could be defined on the basis of the following three variables: perspective-taking, empathic distress and human warmth. In addition, multiple regression analyses suggested that the ability to emit compassion was significantly influenced by lack of control over impulsive behaviour, lack of emotional awareness, lack of emotional identification and lack of access to emotional strategies. Our research has provided further support for the phenomenon of compassion, which could eventually lead to intervention programs aimed at fostering it in environments. Further research is needed, however, to grasp all aspects of its complexity.
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Soziale Prozesse und Psychische Störung: – drei klinische Open-Science-Studien zu Emotionsregulation, Social Mind und Mimikry

Salazar Kämpf, Maike 03 November 2022 (has links)
Psychische Störungen beinhalten einerseits Störungen der Emotionsregulation und des Verhaltens, andererseits bedeutsames Leiden oder Einschränkungen in den sozialen Beziehungen. In dieser Arbeit wird die Verbindung zwischen diesen beiden Aspekten untersucht. In einer Metaanalyse (Studie 1) werden die Zusammenhänge zwischen (mal)adaptiver Emotionsregulation und den verschiedenen Facetten des Social Mind (Theory of Mind, affektive Empathie, empathischer Stress und Mitgefühl) genauer betrachtet. Ein besonderes Augenmerk wird danach auf die Zwangsstörung gelegt, als ein Beispiel für eine psychische Störung mit großem Effekt auf die sozialen Beziehungen. Mithilfe von Selbstberichten und des EmpaToms, eine videobasierte Aufgabe, wird die Ausprägung der Social Mind-Facetten zwischen Personen mit einer diagnostizierten Zwangsstörung und einer nicht-klinischen Stichprobe verglichen (Studie 2). Die dritte Studie fokussiert auf die Interaktion zwischen Patient:innen mit Zwangsstörung und deren Therapeut:innen während der Therapie (Studie 3). Dabei beleuchten die Ergebnisse die gegenseitige Beeinflussung in der sozialen Mimikry von Patient:innen und Therapeut:innen und den Einfluss der Mimikry auf die therapeutische Allianz.:1. Einleitung 1.1. Aufbau der Arbeit 1.2. Social Mind und Emotionsregulation 1.3. Soziale Beeinträchtigungen bei Zwangsstörungen 2. Methode 3. Studien 3.1. Studie 1: A Meta-Analysis of the Relationship Between Emotion Regulation and Different Facets of the Social Mind 3.2. Studie 2: Empathy, Compassion and Theory of Mind in Obsessive-Compulsive Disorder 3.3. Studie 3: Mimicry in Psychotherapy – an actor partner model of therapists’ and patients’ non-verbal behavior and its effects on the working alliance 4. Diskussion 4.1. Metaanalyse: Emotionsregulation und Social Mind 4.2. Social Mind und Zwangsstörung 4.3. Mimikry und Zwangsstörung 4.4. Praktische Implikationen der Arbeit 4.5. Limitationen der drei Studien 4.6. Über das Konzept der Empathie 5. Zusammenfassung

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