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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
1

Mentalizing and Synesthesia: Investigations into the Interactions

Hagen, Noah M. 21 September 2009 (has links)
No description available.
2

A grounded theory exploration of social workers' permanency planning for looked after children in Scotland

Gunning, Melanie Dawn January 2017 (has links)
Title 1) A grounded theory exploration of social workers’ permanency planning for looked after children in Scotland 2) Experience of childhood maltreatment and reflective function of parents: A systematic review of observational research findings Aims 1) Permanency planning refers to meeting the needs of a ‘looked after’ child by legally securing a permanent family. Delays in securing permanency are associated with adverse outcomes for children. Social workers are integral to this process and yet there is a paucity of research considering how workers make sense of this professional role. The current study aimed to develop an explanatory theory of social workers’ sense making in planning for permanency to identify issues and facilitate a discussion around the experiences and needs of this group. 2) The paper considers childhood experiences of maltreatment in relation to adult reflective function in parenting, a variable implicated in infant attachment security. A systematic review aimed to explore the current research literature examining the association between the experience of maltreatment in childhood and later reflective function in parenting. Methods 1) A qualitative grounded theory methodology (GTM) was used to analyse interviews with eight social workers who had a current permanency role (six female). 2) Following the development of a grounded theory via integration of the data with the theory of mentalization, a relevant systematic review was conducted. The current research literature was explored in relation to adults’ experiences of maltreatment in childhood and reflective function in parenting. 2 Results 1) Although participants described delays in relation to systemic pressures, as analysis of interviews unfolded theoretical sampling explored their experiences of losing and maintaining ‘focus’ on the child in permanency planning. The findings generated a theory positing that workers seek to keep a child’s ‘mentalized’ experience at the fore (to hold his ‘mind in mind’) and plan responsively to make permanency recommendations while negotiating the challenges of person-centred working within a multi-agency system. Workers were found to describe holding ‘mentalized’ interpretations of a child’s past, current, and future experiences during the processes integral to planning for permanency (assessment, early decisions, information gathering, interpretation, integration, and interaction with the wider system). Holding the child’s mind in mind also contributed to the ‘strength of evidence’ for permanency planning, and was, at the same time, vulnerable to the destabilizing effects of the emotional demands and system stressors perceived within the permanency role. Permanency planning and integration of evidence to make recommendations for permanency was responsive to the complexities of interpersonal working, hypothetical futures for the child, and to the potential impact of planning actions for future decision makers. 2) A systematic search of the literature identified seven datasets (of which nine papers) presenting analyses relating to measurement of childhood maltreatment and parents’ reflective function. Conclusions 1) The study theorised a psychological process related to holding ‘focus’ on the child in permanency and concluded with recommendations for permanency practice based on this preliminary model. These included prioritising a culture of professional empathy, training in and availability of protected reflective clinical supervision, post-adoption support for birth parents, and training in working with complex interpersonal behaviour to better facilitate effective permanency planning and improve outcomes for looked after children. 2) Although the identified studies indicated a lack of significant association between the factors, critical evaluation of conceptual, methodological and population issues indicated that the small number of reviewed studies were limited in their capacity to address the review question. After further data reduction according to study quality and separation of analyses according to conceptualisation of mentalization there remained two datasets reporting on CM and adult RF, and three reporting analyses of CM and parenting RF. Conceptual differences regarding mentalization and RF are considered in relation to emerging areas of research in this field.
3

The Examination of White Matter Microstructure, Autism Traits, and Social Cognitive Abilities in Neurotypical Adults

Bradstreet, Lauren E. 17 December 2014 (has links)
The purpose of this study was to examine the relationships among mentalizing abilities, self-reported autism traits, and two white matter tracts, uncinate fasciculus (UF) and inferior longitudinal fasciculus (ILF), in neurotypical adults. UF and ILF were hypothesized to connect brain regions implicated in a neuroanatomical model of mentalizing. Data were available for 24 neurotypical adults (mean age = 21.92 (4.72) years; 15 women). Tract-based spatial statistics (TBSS) was used to conduct voxelwise cross-participant comparisons of fractional anisotropy (FA) values in UF and ILF as predicted by mentalizing abilities and self-reported autism traits. Self-reported autism traits were positively related to FA values in left ILF. Results suggest that microstructural differences in left ILF are specifically involved in the expression of subclinical autism traits in neurotypical individuals.
4

Psychometric Properties of the Alexithymia Questionnaire for Children in a Peruvian Sample of Adolescents / Propiedades psicométricas del cuestionario de alexitimia para niños en una muestra peruana de adolescentes / Propriedades psicométricas do questionário de alexitimia para crianças, numa amostra peruana de adolescentes

Yearwood, Karen, Vliegen, Nicole, Luyten, Patrick, Chau, Cecilia, Corveleyn, Jozef 25 September 2017 (has links)
The concept of alexithymia refers to impairments in the ability to identify and communicate feelings. Alexithymia has repeatedly been linked to attachment impairments and different types of symptomatology, in particular, depression and somatic complaints. Very few studies have focused on children or adolescents when addressing this construct. Additionally, to date, there is no self-report questionnaire of alexithymia for such groups in the Spanish language. The main objectives of this study were therefore, (a) to translate and adapt the Alexithymia Questionnaire for Children to Spanish; (b) to assess the factor structure of the adapted questionnaire; and (c) to describe its reliability and validity, in a sample of N = 265 Peruvian adolescents aged 11-18 years. Internal consistency was acceptable for the DIF subscale ( α = .74), and low for the DDF and EOT subscales ( α = .55, and α = .47 respectively). A composite scale based on previous studies that merges DIF and DDF into one scale had an α = .75. Regarding the factor structure, a two–factor solution showed to have the best fit with the data (RMSEA = .05, SMRM = .04, CFI = .94). Convergent validity analyses indicated significant associations between alexithymia and attachment measurements (that ranged from r = - .15, p < .05, to r = .31, p < .05), somatic complaints (r = .38, p < .05, to r = .41, p < .05), and both internalizing and externalizing symptoms (r = .37, p < .05, to r = .46, p < .05). Future assessment and modifications are recommended for the EOT scale. / El concepto de alexitimia se refiere a las deficiencias en la capacidad de identificar y comu­ nicar sentimientos. Este constructo ha sido relacionado con deficiencias en apego y con dife­ rentes tipos de sintomatología, en particular, con depresión y quejas somáticas. Muy pocos estudios sobre alexitimia se han enfocado en niños o adolescentes. Además, hasta la fecha, no existe ningún cuestionario de auto-reporte de alexitimia para tales grupos en español. Por lo tanto, los principales objetivos de este estudio fueron, (a) traducir y adaptar el Cuestio­ nario de Alexitimia para Niños al español; (b) evaluar la estructura factorial del cuestionario adaptado; y (c) describir su confiabilidad y validez, en una muestra de n = 265 adolescentes peruanos de 11-18 años de edad. La consistencia interna fue aceptable para la subescala DIF ( α = .74), y baja para las subescalas DDF y EOT ( α = .55 y α = .47, respectivamente). Una escala compuesta basada en estudios previos que fusiona las subescalas DIF y DDF en una sola escala tuvo un α = .75. En cuanto a la estructura factorial, una solución de dos factores demostró tener el mejor ajuste con la data (RMSEA = .05, SMRM = .04, CFI = .94). Los análisis de validez convergente indicaron asociaciones significativas entre alexitimia y apego (con coeficientes desde r = -.15, p <.05, hasta r = .31, p <.05), quejas somáticas (r = .38, p <.05, hasta r = .41, p <.05), y síntomas internalizantes y externalizantes (r = .37, p <.05, hasta r =. 46, p <.05). Se recomienda la evaluación y/o modificación de la escala EOT. / O conceito de alexitimia se refere às deficiências na habilidade de identificar e comunicar sentimentos. A alexitimia tem sido frequentemente associada à deficiências de apego e dife­ rentes tipos de sintomatologia, em particular à depressão e queixas somáticas. Pouquíssimos estudos dão enfoque à crianças ou adolescentes ao tratar desse conceito. Além disso, até o momento não há questionários de autorrelato em espanhol sobre alexitimia para tais grupos. O objetivo principal deste estudo foi, portanto, (a) traduzir e adaptar o “Alexythymia Ques­ tionnaire for Children” para o espanhol; (b) avaliar a estrutura de fatores do questionário adaptado; e (c) descrever sua confiabilidade e validade numa amostra de N=265 adolescentes peruanos de 11 a 18 anos de idade. A consistência interna mostrou-se aceitável para a subscala DIF ( α = .74), e baixa nas subscalas DDF e EOT ( α = .55, e α = .47 respectivamente). Uma­ escala composta, baseada em estudos anteriores, combina DIF e DDF numa única escala e apresentou α = .75. Em termos da estrutura de fatores, uma solução de dois fatores foi a que            melhor se ajustou aos dados (RMSEA ==.05, SMRM = .04, CFI = .94). Análises de validade convergentes indicaram associações significantes entre alexitimia e medidas de apego (as quais variaram de r = -.15, p < .05, a r = .31, p < .05), queixas somáticas (r = .38, p < .05, a r = . 41, p < .05), e sintomas internalizantes e externalizantes (r = .37, p < .05, to r = . 46, p < .05). Avaliações futuras e modificações são recomendadas para a escala EOT.
5

Sexualstraftäter, Psychopathy und Empathie:: Wahrnehmung emotionaler Mimik und Mitfühlfähigkeit psychopathischer Sexualstraftäter

Gwenner, Michaela 22 May 2019 (has links)
Eine geringe emotionale Ansprechbarkeit wird vorliegend als übergeordnetes Merkmal der Psychopathy verstanden. Die differenzierte Untersuchung der Emotionswahrnehmung von Sexualstraftätern mit einer hohen Ausprägung von Psychopathy ist das zentrale Anliegen der vorliegenden Arbeit: Unterscheiden sich Sexualstraftäter, in Abhängigkeit vom Persönlichkeitsmerkmal der Psychopathy, in der Intensitätswahrnehmung des mimischen Emotionsausdruckes als auch ihrer Mentalisierungsfähigkeit? Untersucht wurden 74 Probanden. 56 Sexualstraftäter aus Justiz- und Maßregelvollzugseinrichtungen Sachsens und Thüringens, ambulant betreute Sexualstraftäter und 18 nicht-straffällige Männer der Allgemeinbevölkerung. Die Erfassung von Psychopathy erfolgte mit Hilfe der Psychopathy Checklist Screening Version (PCL:SV), die Intensitätswahrnehmung emotionaler Mimik wurde mit einer computergestützten Gesichtererkennungsaufgabe und die Mentalisierungsfähigkeit mit der Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) erhoben. Die präsentierten Befunde liefern Hinweise, dass Sexualstraftäter mit einer hohen als auch niedrigen Ausprägung von Psychopathy keine Unterschiede in ihrer Kompetenz der kognitiven Empathie im Sinne des Erkennens der emotionalen Intensität im Gesichtsausdruck des Gegenübers aufweisen, sie aber eine deutliche Verschiedenheit in ihrer Empathie, gemessen anhand der LEAS offenbaren. Sexualstraftäter mit einer hohen Ausprägung von Psychopathy verarbeiteten emotional relevante soziale Szenarien auf einem signifikant niedrigeren Level des emotionalen Gewahrwerdens als Sexualstraftäter mit einer geringen Ausprägung von Psychopathy.:Abkürzungsverzeichnis 8 Abbildungsverzeichnis 10 Tabellenverzeichnis 12 1 Einführung 14 2 Theorie 23 2.1 Gewalt – Macht – Aggression - Delinquenz 23 2.1.1 Reaktive und instrumentelle Aggression 24 2.1.2 Gewaltdelinquenz 25 2.1.3 Sexualdelinquenz 26 2.2 Delinquent: Maßregelvollzugspatient oder Strafgefangener 26 2.2.1 § 63 StGB: Unterbringung in einem psychiatrischen Krankenhaus 27 2.2.2 Schuldfähigkeit 27 2.2.3 Exkurs: Willensfreiheit 28 2.2.4 § 20 StGB: Schuldunfähigkeit 28 2.2.5 § 21 StGB: Verminderte Schuldfähigkeit 28 2.2.6 Einsichts- und Steuerungsfähigkeit. 29 2.2.7 Schuldfähigkeit und Psychopathy 30 2.3 Grundlagen forensisch relevanten Verhaltens 31 2.3.1 Strukturelle Ebene 31 2.3.1.1 Individuelle Risikofaktoren 32 2.3.1.2 Familiäre Risikofaktoren 33 2.3.1.3 Soziale Risikofaktoren 34 2.3.2 Genetische Ebene 35 2.3.3 Neuronale Ebene 37 2.3.4 Zusammenschau 38 2.4 Sozial abweichendes Verhalten: Ein Streifzug durch die Ideenge-schichte 39 2.4.1 Einflüsse der französischen Psychiatrie 39 2.4.1.1 „manie sans délire“ 39 2.4.1.2 Monomanie 40 2.4.1.3 Degenerationslehre 40 2.4.2 Einflüsse der angloamerikanischen Psychiatrie 41 2.4.2.1 Rush 41 2.4.2.2 Prichard: „moral insanity“ 42 2.4.2.3 Exkurs: Moralität 42 2.4.2.4 Cleckley: „The Mask of Sanity“ 43 2.4.2.5 McCord&McCord 45 2.4.2.6 Der Begriff der Psychopathy sensu Hare 45 2.4.3 Einflüsse der deutschsprachigen Psychiatrie 46 2.4.3.1 Koch: „die psychopathischen Minderwertigkeiten“ 47 2.4.3.2 Kraepelin: „die psychopathischen Persönlichkeiten“ 47 2.4.3.3 Schneider 48 2.5 Die Abwendung vom Begriff der Psychopathie 49 2.6 Differenzierung unterschiedlicher Formen sozialer Abweichung 50 2.7 Psychopathy, antisoziale und dissoziale Persönlichkeitsstörung 52 2.8 Kategoriale versus dimensionale Betrachtung von Persönlichkeits-störungen 57 2.9 Die Verwendung des Psychopathy-Begriffs und die konzeptionelle Ein¬-ordnung des Persönlichkeitsmerkmals der Psychopathy in der vorliegenden Arbeit 59 2.10 Exkurs: „Der erfolgreiche Psychopath“ 61 2.11 Die Psychopathy-Checklist (PCL) 61 2.12 Die Faktoren des Psychopathy-Konstrukts 62 2.12.1 Das Zwei-Faktoren-Modell der Psychopathy 62 2.12.2 Das Drei-Faktoren-Modell der Psychopathy 63 2.12.3 Modifikation des Zwei-Faktoren-Modells sensu Hare 65 2.13 Erklärungsmodelle der Psychopathy 67 2.13.1 Erklärungsmodelle der Psychopathy auf neuronaler Ebene 67 2.13.1.1 Low-fear-hypotheses 67 2.13.1.2 Das Modell der Amygdala-Dysfunktion 69 2.13.1.3 Exkurs: Aquired Psychopathy und das Modell der somatischen Marker 69 2.13.1.4 Das Violence Inhibition Model (VIM) 72 2.13.1.5 Das Modell frontolimbischer Dysfunktion 73 2.13.1.6 Sensation Seeking 75 2.13.1.7 Stimulation Seeking Theory: autonome Untererregbarkeit 76 2.13.2 Psychopathy als Entwicklungsstörung 77 2.13.2.1 Bucci: Multi-Code-Theorie 77 2.13.2.2 Exkurs: Bindungstheorie 78 2.13.2.3 Rauchfleisch: eine psychosoziale-psychodynamische-interaktionale Perspektiv 78 2.13.2.4 Das Modell der „defizitären Angst“ 81 2.13.2.5 Mentalisierungstheorie sensu Fonagy 83 2.13.3 Zusammenfassende Überlegungen zur Ätiologie der Psychopathy 85 2.14 Psychopathy und Empathie 87 3 Fragestellungen und Hypothesen 90 3.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 90 3.1.1 FS1: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichts¬¬ausdruck 92 3.1.2 FS2: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichts¬aus¬druck 93 3.1.3 FS3: Psychopathy und die Betrachtungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 94 3.1.4 FS4: Psychopathy und die Bewertungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 95 3.1.5 FS5: Faktor-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichtsausdruck 95 3.1.6 FS6: Faktor-2: „social deviance“ und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichtsausdruck 97 3.1.7 Explorative Fragestellungen Geschlechtereffekt 98 3.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotional relevanter sozialer Szenarien 99 3.2.1 FS7: Psychopathy und Mentalisierungsfähigkeit 100 3.2.2 FS8: Faktor-1: „psychopathic traits“ und Mentalisierungsfähigkeit 102 3.2.3 Explorative Fragestellung: Einfluss Faktor-2 der PCL:SV auf die Mentalisierungsfähigkeit 102 4 Methoden 103 4.1 Stichprobenbeschreibung 103 4.2 Ein- und Ausschlusskriterien 104 4.3 Rekrutierungsmodus 105 4.4 Untersuchungsablauf 105 4.5 Untersuchungsverfahren 107 4.5.1 Dokumentationsblatt 107 4.5.2 Selbst- und Fremdbeurteilungsverfahren zur Erfassung von Persönlich-keits¬¬merkmalen 108 4.5.2.1 Beck–Depressions–Inventar II (BDI-II) 108 4.5.2.2 Diagnostisches Expertensystem Screeningverfahren (DIA-X SV) 108 4.5.2.3 Hare Psychopathy Checklist Screening Version (PCL-SV) 109 4.5.2.4 Narcisstic Personality Inventory (NPI-R) 109 4.5.2.5 Sensation Seeking Skalen V (SSS-V) 110 4.5.2.6 Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse II: Persönlich-keits¬¬störungen (SKID II) 110 4.5.3 Erfassung der Intensitätswahrnehmung emotionaler Mimik 110 4.5.4 Erfassung der Mentalisierungsfähigkeit: Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) 112 4.6 Design und Operationalisierung der Variablen 113 4.6.1 Untersuchungsdesigns 113 4.6.2 Unabhängige Variablen 113 4.6.3 Abhängige Variablen 114 4.7 Statistische Prüfverfahren 114 4.8 Forschungsethische Aspekte 115 5 Ergebnisse 118 5.1 Stichprobenbeschreibung 118 5.1.1 Sozidemografische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.2 Klinische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.3 Forensische Merkmale der Experimentalgruppen 122 5.1.4 Weitere spezifische forensische Merkmale der Straffälligenstichprobe 126 5.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 127 5.2.1 Analyse der Intensitätseinschätzung ängstlicher Gesichtsausdrücke 129 5.2.2 Analyse der Intensitätswahrnehmung freudiger Gesichtsausdrücke 130 5.2.3 Analyse der Betrachtungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 132 5.2.4 Analyse der Bewertungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 134 5.2.5 Analyse des Faktors-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahr¬neh-mung ängstlicher Gesichtsausdrücke 138 5.2.6 Analyse des Faktors-2: „social deviance“ und die Intensitätswahr¬neh-mung freudiger Gesichtsausdrücke 143 5.2.7 Analyse der explorativen Fragestellung Geschlechtereffekt 146 5.2.7.1 Intensitätseinschätzung und Geschlecht 146 5.2.7.2 Betrachtungszeiten und Geschlecht 150 5.2.7.3 Bewertungszeiten und Geschlecht 152 5.3 Psychopathy und die Verarbeitung emotional relevanter sozialer Szenarien 155 5.3.1 Analyse der Mentalisierungsfähigkeit 155 5.3.2 Analyse Faktor-1 der PCL:SV „psychopathic traits“ und Mentali¬sierungs¬-fähigkeit 157 5.3.3 Analyse Faktor-2 der PCL:SV „social deviance“ und Mentalisierungs-fähigkeit 158 6 Diskussion 162 6.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 162 6.2 Psychopathy und die Fähigkeit des Mentalisierens 165 6.3 Zwischenbilanz 167 6.4 Diskussion der Gütekriterien 169 6.4.1 Objektivität 169 6.4.2 Reliabilität 170 6.4.3 Validität 170 6.4.3.1 Merkmale der Stichproben und interne Validität 170 6.4.3.2 Merkmale der Stichproben und externe Validität 174 6.5 Fazit 176 Zusammenfassung 180 Summary 184 Literaturverzeichnis 188 Anlagenverzeichnis 210 / Limited emotional reactivity is considered to be a superordinate feature of psychopathy. The central objective of the present study is to investigate different features of emotional processing in sexual offenders with a high degree of psychopathy: Do sexual offenders differ depending on the degree of the specific psychopathic personality features in their perception of the intensity of mimic emotional expression as well as in their mentalizing ability? 74 participants participated in this study, including 56 sexual offenders from prisons and forensic hospitals in Saxony and Thuringia as well as from ambulatory care and eighteen non-offenders of the general population. The assessment of psychopathy was carried out using the Psychopathy Checklist Screening Version (PCL:SV), the intensity of the emotional mimic perception was assessed by a computer aided face recognition task; mentalizing abilities were determined using the Level of Emotional Awareness Scale (LEAS). Results provide evidence that sexual offenders – both with a high and a low degree of psychopathy – show no differences in their competence of cognitive empathy with respect to the recognition of emotional intensities in the facial expression of their opponents. However, they exhibit differences in their level of empathy as assessed by the LEAS. Sexual offenders with a high degree of psychopathy process emotionally relevant social scenarios on a significantly lower level of emotional awareness compared to sexual offenders with a lower degree of psychopathy.:Abkürzungsverzeichnis 8 Abbildungsverzeichnis 10 Tabellenverzeichnis 12 1 Einführung 14 2 Theorie 23 2.1 Gewalt – Macht – Aggression - Delinquenz 23 2.1.1 Reaktive und instrumentelle Aggression 24 2.1.2 Gewaltdelinquenz 25 2.1.3 Sexualdelinquenz 26 2.2 Delinquent: Maßregelvollzugspatient oder Strafgefangener 26 2.2.1 § 63 StGB: Unterbringung in einem psychiatrischen Krankenhaus 27 2.2.2 Schuldfähigkeit 27 2.2.3 Exkurs: Willensfreiheit 28 2.2.4 § 20 StGB: Schuldunfähigkeit 28 2.2.5 § 21 StGB: Verminderte Schuldfähigkeit 28 2.2.6 Einsichts- und Steuerungsfähigkeit. 29 2.2.7 Schuldfähigkeit und Psychopathy 30 2.3 Grundlagen forensisch relevanten Verhaltens 31 2.3.1 Strukturelle Ebene 31 2.3.1.1 Individuelle Risikofaktoren 32 2.3.1.2 Familiäre Risikofaktoren 33 2.3.1.3 Soziale Risikofaktoren 34 2.3.2 Genetische Ebene 35 2.3.3 Neuronale Ebene 37 2.3.4 Zusammenschau 38 2.4 Sozial abweichendes Verhalten: Ein Streifzug durch die Ideenge-schichte 39 2.4.1 Einflüsse der französischen Psychiatrie 39 2.4.1.1 „manie sans délire“ 39 2.4.1.2 Monomanie 40 2.4.1.3 Degenerationslehre 40 2.4.2 Einflüsse der angloamerikanischen Psychiatrie 41 2.4.2.1 Rush 41 2.4.2.2 Prichard: „moral insanity“ 42 2.4.2.3 Exkurs: Moralität 42 2.4.2.4 Cleckley: „The Mask of Sanity“ 43 2.4.2.5 McCord&McCord 45 2.4.2.6 Der Begriff der Psychopathy sensu Hare 45 2.4.3 Einflüsse der deutschsprachigen Psychiatrie 46 2.4.3.1 Koch: „die psychopathischen Minderwertigkeiten“ 47 2.4.3.2 Kraepelin: „die psychopathischen Persönlichkeiten“ 47 2.4.3.3 Schneider 48 2.5 Die Abwendung vom Begriff der Psychopathie 49 2.6 Differenzierung unterschiedlicher Formen sozialer Abweichung 50 2.7 Psychopathy, antisoziale und dissoziale Persönlichkeitsstörung 52 2.8 Kategoriale versus dimensionale Betrachtung von Persönlichkeits-störungen 57 2.9 Die Verwendung des Psychopathy-Begriffs und die konzeptionelle Ein¬-ordnung des Persönlichkeitsmerkmals der Psychopathy in der vorliegenden Arbeit 59 2.10 Exkurs: „Der erfolgreiche Psychopath“ 61 2.11 Die Psychopathy-Checklist (PCL) 61 2.12 Die Faktoren des Psychopathy-Konstrukts 62 2.12.1 Das Zwei-Faktoren-Modell der Psychopathy 62 2.12.2 Das Drei-Faktoren-Modell der Psychopathy 63 2.12.3 Modifikation des Zwei-Faktoren-Modells sensu Hare 65 2.13 Erklärungsmodelle der Psychopathy 67 2.13.1 Erklärungsmodelle der Psychopathy auf neuronaler Ebene 67 2.13.1.1 Low-fear-hypotheses 67 2.13.1.2 Das Modell der Amygdala-Dysfunktion 69 2.13.1.3 Exkurs: Aquired Psychopathy und das Modell der somatischen Marker 69 2.13.1.4 Das Violence Inhibition Model (VIM) 72 2.13.1.5 Das Modell frontolimbischer Dysfunktion 73 2.13.1.6 Sensation Seeking 75 2.13.1.7 Stimulation Seeking Theory: autonome Untererregbarkeit 76 2.13.2 Psychopathy als Entwicklungsstörung 77 2.13.2.1 Bucci: Multi-Code-Theorie 77 2.13.2.2 Exkurs: Bindungstheorie 78 2.13.2.3 Rauchfleisch: eine psychosoziale-psychodynamische-interaktionale Perspektiv 78 2.13.2.4 Das Modell der „defizitären Angst“ 81 2.13.2.5 Mentalisierungstheorie sensu Fonagy 83 2.13.3 Zusammenfassende Überlegungen zur Ätiologie der Psychopathy 85 2.14 Psychopathy und Empathie 87 3 Fragestellungen und Hypothesen 90 3.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 90 3.1.1 FS1: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichts¬¬ausdruck 92 3.1.2 FS2: Psychopathy und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichts¬aus¬druck 93 3.1.3 FS3: Psychopathy und die Betrachtungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 94 3.1.4 FS4: Psychopathy und die Bewertungszeit ängstlicher Gesichts-ausdrücke 95 3.1.5 FS5: Faktor-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahrnehmung von Angst im Gesichtsausdruck 95 3.1.6 FS6: Faktor-2: „social deviance“ und die Intensitätswahrnehmung von Freude im Gesichtsausdruck 97 3.1.7 Explorative Fragestellungen Geschlechtereffekt 98 3.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotional relevanter sozialer Szenarien 99 3.2.1 FS7: Psychopathy und Mentalisierungsfähigkeit 100 3.2.2 FS8: Faktor-1: „psychopathic traits“ und Mentalisierungsfähigkeit 102 3.2.3 Explorative Fragestellung: Einfluss Faktor-2 der PCL:SV auf die Mentalisierungsfähigkeit 102 4 Methoden 103 4.1 Stichprobenbeschreibung 103 4.2 Ein- und Ausschlusskriterien 104 4.3 Rekrutierungsmodus 105 4.4 Untersuchungsablauf 105 4.5 Untersuchungsverfahren 107 4.5.1 Dokumentationsblatt 107 4.5.2 Selbst- und Fremdbeurteilungsverfahren zur Erfassung von Persönlich-keits¬¬merkmalen 108 4.5.2.1 Beck–Depressions–Inventar II (BDI-II) 108 4.5.2.2 Diagnostisches Expertensystem Screeningverfahren (DIA-X SV) 108 4.5.2.3 Hare Psychopathy Checklist Screening Version (PCL-SV) 109 4.5.2.4 Narcisstic Personality Inventory (NPI-R) 109 4.5.2.5 Sensation Seeking Skalen V (SSS-V) 110 4.5.2.6 Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse II: Persönlich-keits¬¬störungen (SKID II) 110 4.5.3 Erfassung der Intensitätswahrnehmung emotionaler Mimik 110 4.5.4 Erfassung der Mentalisierungsfähigkeit: Level of Emotional Awareness Scale (LEAS) 112 4.6 Design und Operationalisierung der Variablen 113 4.6.1 Untersuchungsdesigns 113 4.6.2 Unabhängige Variablen 113 4.6.3 Abhängige Variablen 114 4.7 Statistische Prüfverfahren 114 4.8 Forschungsethische Aspekte 115 5 Ergebnisse 118 5.1 Stichprobenbeschreibung 118 5.1.1 Sozidemografische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.2 Klinische Merkmale der Experimentalgruppen 118 5.1.3 Forensische Merkmale der Experimentalgruppen 122 5.1.4 Weitere spezifische forensische Merkmale der Straffälligenstichprobe 126 5.2 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 127 5.2.1 Analyse der Intensitätseinschätzung ängstlicher Gesichtsausdrücke 129 5.2.2 Analyse der Intensitätswahrnehmung freudiger Gesichtsausdrücke 130 5.2.3 Analyse der Betrachtungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 132 5.2.4 Analyse der Bewertungszeit ängstlicher Gesichtsausdrücke 134 5.2.5 Analyse des Faktors-1: „psychopathic traits“ und die Intensitätswahr¬neh-mung ängstlicher Gesichtsausdrücke 138 5.2.6 Analyse des Faktors-2: „social deviance“ und die Intensitätswahr¬neh-mung freudiger Gesichtsausdrücke 143 5.2.7 Analyse der explorativen Fragestellung Geschlechtereffekt 146 5.2.7.1 Intensitätseinschätzung und Geschlecht 146 5.2.7.2 Betrachtungszeiten und Geschlecht 150 5.2.7.3 Bewertungszeiten und Geschlecht 152 5.3 Psychopathy und die Verarbeitung emotional relevanter sozialer Szenarien 155 5.3.1 Analyse der Mentalisierungsfähigkeit 155 5.3.2 Analyse Faktor-1 der PCL:SV „psychopathic traits“ und Mentali¬sierungs¬-fähigkeit 157 5.3.3 Analyse Faktor-2 der PCL:SV „social deviance“ und Mentalisierungs-fähigkeit 158 6 Diskussion 162 6.1 Psychopathy und die Wahrnehmung emotionaler Mimik 162 6.2 Psychopathy und die Fähigkeit des Mentalisierens 165 6.3 Zwischenbilanz 167 6.4 Diskussion der Gütekriterien 169 6.4.1 Objektivität 169 6.4.2 Reliabilität 170 6.4.3 Validität 170 6.4.3.1 Merkmale der Stichproben und interne Validität 170 6.4.3.2 Merkmale der Stichproben und externe Validität 174 6.5 Fazit 176 Zusammenfassung 180 Summary 184 Literaturverzeichnis 188 Anlagenverzeichnis 210
6

STRUCTURAL AND FUNCTIONAL CEREBELLAR NETWORKS IN THEORY OF MIND

Metoki, Athanasia, 0000-0002-8945-269X January 2020 (has links)
Theory of Mind (ToM) is the ability to infer mental states of others and this skill relies on a distributed network of brain regions. A brain region that has been traditionally disregarded in relation to non-motor functions is the cerebellum. Here, we leveraged large-scale multimodal neuroimaging data to elucidate the structural and functional role of the cerebellum in ToM. We used functional activations to determine whether the cerebellum has a domain-general or domain-specific functional role. We found that the cerebellum is organized in a domain-specific way. We used effective connectivity and probabilistic tractography to map the cerebello-cerebral ToM network. We found a left cerebellar effective and structural lateralization, with more and stronger effective connections from the left cerebellar hemisphere to the contralateral cerebral ToM areas and greater cerebello-thalamo-cortical (CTC) and cortico-ponto-cerebellar (CPC) streamline counts from and to the left cerebellum. Lastly, we examined the relationship between CTC and CPC white matter and ToM speed and accuracy but found no correlation. Our study provides novel insights to the network organization of the cerebellum, an overlooked brain structure, and ToM, one of humans’ most essential abilities to navigate the social world. / Psychology
7

TheRole of Mentalizing in Coordinating Cooperative Behavior and Social Norm Cognition:

Deutchman, Paul January 2023 (has links)
Thesis advisor: Katherine McAuliffe / Thesis advisor: Angela Johnston / Human cooperation is unparalleled in the natural world and is a defining feature of human social life—it shapes nearly every social interaction we experience, from geopolitical conflict, to collective bargaining, to team collaboration. However, cooperation also presents a challenge—it is often personally costly or risky to cooperate. How are humans able to overcome these costs and risks in favor of the interest of the group? To address this question, it is important to investigate the cognitive abilities that allow us to successfully cooperate with others. One important ability for cooperation is mentalizing—the ability to represent other agents’ beliefs, knowledge, desires, and intentions. The ability to think about other agents’ minds in order to predict how they will behave (e.g., whether they will cooperate or free-ride) is an important component of our own cooperative behavior, particularly in the context of coordination—a type of cooperative interaction where cooperation is mutually beneficial but risky. I test the idea that our ability to represent the beliefs of others plays a critical role in successful cooperation. Studies 1 and 2 examine one cognitive ability for representing others’ knowledge—common knowledge—that underlies cooperation by reducing uncertainty about others’ cooperative behavior. Studies 3 and 4 investigate how we make inferences about others’ beliefs from how they behave and how that influences our own cooperative behavior in the context of social norms. Studies 2 and 4 take a developmental approach to investigate how early emerging mentalizing is for cooperative behavior to better understand how foundational it is in social cognition. Altogether, the results of these studies suggest that the ability to represent other agents’ beliefs in order to predict their behavior plays a fundamental role in supporting successful cooperation. / Thesis (PhD) — Boston College, 2023. / Submitted to: Boston College. Graduate School of Arts and Sciences. / Discipline: Psychology.
8

Putting ostracism into perspective

White, Lars O., Klein, Annette M., von Klitzing, Kai, Graneist, Alice, Otto, Yvonne, Hill, Jonathan, Over, Harriet, Fonagy, Peter, Crowley, Michael J. 25 January 2017 (has links) (PDF)
Much is known about when children acquire an understanding of mental states, but few, if any, experiments identify social contexts in which children tend to use this capacity and dispositions that influence its usage. Social exclusion is a common situation that compels us to reconnect with new parties, which may crucially involve attending to those parties’ mental states. Across two studies, this line of inquiry was extended to typically developing preschoolers (Study 1) and young children with and without anxiety disorder (AD) (Study 2). Children played the virtual game of toss “Cyberball” ostensibly over the Internet with two peers who first played fair (inclusion), but eventually threw very few balls to the child (exclusion). Before and after Cyberball, children in both studies completed stories about peer-scenarios. For Study 1, 36 typically developing 5-year-olds were randomly assigned to regular exclusion (for no apparent reason) or accidental exclusion (due to an alleged computer malfunction). Compared to accidental exclusion, regular exclusion led children to portray story-characters more strongly as intentional agents (intentionality), with use of more mental state language (MSL), and more between-character affiliation in post-Cyberball stories. For Study 2, 20 clinically referred 4 to 8-year-olds with AD and 15 age- and gender-matched non-anxious controls completed stories before and after regular exclusion. While we replicated the post regular-exclusion increase of intentional and MSL portrayals of story-characters among non-anxious controls, anxious children exhibited a decline on both dimensions after regular exclusion. We conclude that exclusion typically induces young children to mentalize, enabling more effective reconnection with others. However, excessive anxiety may impair controlled mentalizing, which may, in turn, hamper effective reconnection with others after exclusion.
9

Effects of Traumatic Brain Injury on Pediatric Brain Volume

Lalani, Sanam Jivani 01 July 2018 (has links)
This study investigated the effects of lesion presence within larger brain networks (e.g., default mode network (DMN), salience network (SN), and mentalizing network (MN)) in the chronic phase of a pediatric traumatic brain injury (TBI) and the effect on social function. We compared children with a TBI to children with an orthopedic injury (OI) with three different aims. The first aim was to determine whether network volume differed by group (e.g., TBI vs. OI). Second, investigate if lesion presence in a sub component region of the network resulted in total network volume loss for that network. Finally, learn whether network volume would predict outcome on the Behavior Assessment System for Children, Second Edition (BASC-2). Approximately 184 participants (65% male; 70% Caucasian) between the ages of 6-17 years completed testing and a structural MRI scan in the chronic stage (at least one-year post-injury) of the injury. Injury severity included complicated mild, moderate, and severe TBI. Radiological findings were analyzed using recommendations from the Common Data Elements' core (presence or absence of a lesion) and supplementary (lesion type and location) recommendations. Volumetrics for all participants were obtained with FreeSurfer to quantify total network volumes for the DMN, SN, and MN. The parent of each participant completed a behavioral measure for externalizing and internalizing behaviors. Three sets of statistical analyses were completed, including multivariate analysis of covariance, analysis of covariance, and multiple regression, for each of the three aims of the study, respectively. There were significant differences in total DMN volume between the two groups and participants with lesions solely in the MN had lower total MN volume. Moreover, lower total MN volume was associated with worse functioning on measures of externalizing and internalizing behaviors. The larger implications, including developmental and social implications, of these findings are discussed.
10

Erfarenheter av mentalisering hos individer med ADHD

Rahm, Olivia January 2020 (has links)
Mentalisering innebär förmågan att förstå och tänka kring egna och andra människors intentioner och inre mentala tillstånd. Mentaliseringssvikt uppstår när man brister i denna förmåga. Mentaliseringssvikt har visats vara vanligt hos individer diagnostiserade med borderline personlighetsstörning, och då de har liknande symtombild som individer med uppmärksamhetsstörning (ADHD) har det påtalats att mentaliseringssvikt kan vara en betydelsefull faktor även hos denna grupp. I denna studie genomfördes 6 semistrukturerade intervjuer som analyserades med en induktiv tematisk analys med syftet att undersöka erfarenheter av mentalisering hos individer diagnostiserade med ADHD. Frågeställningar var följande: hur beskrivs upplevelser som har med mentalisering att göra, och hur upplevs de påverka ens sociala interaktioner och relationer? 3 teman framgick: 1. Mina interpersonella relationer är både trivsamma och mödosamma, 2. Tankar och känslor påverkar mig intensivt samt 3. Jag utvecklas och har fått större självkännedom från mina konstruktiva men också destruktiva strategier. Resultatet diskuterades i relation till att denna grupp av intervjudeltagare upplevt eller upplever mentaliseringssvikt. Framtida forskning föreslås utforska kopplingar mellan ADHD och mentaliseringssvikt vidare. / Mentalization is the ability to understand and to think about your own and other people’s intentions and internal mental states. Impaired mentalizing occur when there is a lack of this ability. Impaired mentalizing is common among individuals diagnosed with borderline personality disorder, and since they have symptoms similarities with individuals diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) it has been discussed whether impaired mentalizing might be a significant factor among this group of individuals as well. 6 semi-structured interviews were completed in this study and was analysed through an inductive thematic analysis. The purpose of this study was to examine experiences of mentalizing among a group of individuals diagnosed with ADHD. The questions of interest were the following: how do individuals with ADHD describe their experiences that is related to mentalizing, and what are their experiences of mentalization affecting their social interactions and relationships? 3 themes emerged: 1. My interpersonal relationships are both pleasant and strenuous, 2. Thoughts and feelings affect me intensely and also, 3. I develop and have gotten greater self-awareness from my constructive and destructive strategies. The results are discussed in relation to this group of interview participants having experienced or is experiencing impaired mentalizing. Future research is suggested to focus further on linkages between ADHD and impaired mentalization.

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