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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
151

Family Business Conflicts : Impact on Family Climate, Psychological Stress and Business Performance

Margaret, Meenu Mary January 2014 (has links) (PDF)
Family businesses are an important institution in any economy, as they contribute to the economic development of the nation, provide employment and support the needs of the society. Unresolved conflicts in a family business can hamper the economic growth, bring distress to the family and the people employed in the family business. Studies on conflicts have been a fascinating area for researchers.Studies on conflict range from intrapersonal to interpersonal, among nations, among trade unions and even among different interest groups. What is more alluring is to study conflicts in a family business, for they exhibit a uniqueinteraction among blood relations working together in a commercialenterprise. In the Indian context, understanding of conflicts is minimalas they are either ignored or suppressed. Its prominence is seen only atthe last phase when conflicts are manifested openly leading to disruption.There is a need to study conflicts in initial and middle phases in order to avert suchhuge losses. In this study the main methods included were chronological development of conflicts through case studies and cross sectional survey of 90 family businesses. System’s theory was used to study the nature of conflicts in family business. The family and business features were included in the study to provide a better understanding of conflict in family businesses. Studies have identified different conflicts like succession conflict, relationship conflict, work-family conflict and others. These studies have focused on uni dimensional or two dimensional perspective of conflicts. Conflicts do not occur in isolation and thus there was a need for a multi-dimensional perspective on conflicts in family business.This would in turn ensure better conflict management and resolution techniques. The multi-dimensional model included individual, familyand business characteristics to study their influence on different conflicts in family business. The model also examined how conflicts impact the individual, family and business at different levels. Thus variableslike family climate, psychological stress and business performance were included. There were six major conflicts relevant to family business that were identified and studied. They were, succession management and planning conflict, relationship conflict, process conflict, role conflict and work family conflict.To capture the different conflicts, the Family Business Issues (FBI) scale was developed. It was found that family business owners experienced different types of conflicts in varying degrees. The majorcontributions of the study are the development and standardization of ameasure called Family Business Issues Scale.This is useful to identify the areas that require attention with respect to conflict management for family businesses.It canbe used as a screening tool by consultants and practitioners working with family businesses. Family Business Performance questionnaire was constructed to capture the perceived business performance of the family businesses. Perceived Stress Scale, a standardized measure was used to capture the psychological stress among family business owners. These measures were used to capture the variables under study. Regression models werebuilt to test the hypothesis. Results of the survey were compared with descriptive longitudinal case studies. Triangulation of data from the empirical study from90 family business respondents and 4 case studies led to better understanding of nature and growth of conflicts.The results suggest that conflicts in family business occur in varying degrees, they work in a combination with family, business and individual characteristics. The sector of business, family type, type of business and generation do play significant roles in combination with conflicts to impact the family and business. The study highlights the strong influence the family systemsand business systems have on each other.The findings of the study can be a guide to researchers,theorists and consultants. The thesis proceeds in the following order, chapter one provides introduction to the concepts referred to in the study. Chapter two provides review of literature on conflicts in family business, types of conflicts, its impact on the individual, family and business. Chapter three explains the objectives, conceptual model, methodology, sample description, hypothesis developed for the study. Chapter four provides details about conflicts in family business and its antecedents and discusses ANOVA and Tukey’s results for the variables under study. It also provides information about questionnaire development and factor analysis results. Chapter five explains the regression models built to test the impact of family business conflicts on psychological stress, family climate and business performance.Chapter six provides details of the in depth case studies of four family business owners, themes that emerged, triangulation of results using the survey and case studies. Chapter seven deals with conclusions, suggestions, limitations and scope for future study. Implications of this study for research and practice are also discussed.
152

Qualité de vie au travail et environnement organisationnel : études qualitatives et quantitatives sur les personnels en établissement de santé / Quality of work life and organizational environment : quantitative and qualitative studies on health care staff

Bellagamba, Gauthier 20 September 2016 (has links)
OBJECTIF. Ces travaux de recherche ont étudié l’association entre la qualité de vie au travail (QVT) et les facteurs d’organisation auprès d’une population de personnels hospitaliers. METHODE. Deux études par questionnaires et deux études par entretiens semi-directifs ont été menées. Les études par questionnaires ont exploré les caractéristiques psychosociales professionnelles (JCQ), la qualité de vie (SF-12) et les contraintes psycho-organisationnelles des personnels (NWI-EO). Les entretiens se sont focalisés sur l’organisation du travail, l’environnement de travail, les relations interpersonnelles et l’influence du travail sur la santé. RESULTATS. Un total de 452 professionnels a participé aux enquêtes par questionnaires et 36 professionnels ont été interrogés en entretien. Les professionnels ayant vécu un transfert de services ont présenté des tensions au travail associés à un isolement social accrus et déclarent de plus fortes contraintes concernant le manque de communication ainsi que les relations dégradées au sein des équipes. Dans notre population, les autres principaux facteurs d’organisation associés à la dégradation des caractéristiques psychosociales et de la qualité de vie sont le fait de travailler plus de 2 week-ends par mois, d’être régulièrement de garde, de travailler dans des environnements non fonctionnels et de ne pas participer à des réunions régulières. CONCLUSION. Ces résultats appellent la gestion des hôpitaux à concevoir des processus de communication plus adaptés, de fournir un bon équilibre entre vie professionnelle et personnelle ainsi qu’un environnement ergonomique et fonctionnel. / AIM. These researches examined the association between quality of work life (QoWL) and organizational factors within health care workers. METHOD. Two studies by questionnaires and two studies by semi-structured interviews were conducted. Studies by questionnaires explored the professional psychosocial characteristics (JCQ), quality of life (SF-12) and psycho-organizational constraints (NWI-EO). The interviews focused on the work organization, the work environment, the interpersonal relationships and the influence of work on health. RESULTS. A total of 452 professionals participated in the studies by questionnaires and 36 professionals were interviewed. Professionals who lived a department relocation have presented an increase of job strain associated with social isolation and declared greater constraints concerning the lack of communication as well as team relationships. In our population, the other main factors associated with the degradation of psychosocial characteristics and quality of life are to work more than two weekends a month, to be regularly on call, to work in non-functional environments and to do not participate in regular meetings. CONCLUSION. These results call the hospital management to design more appropriate communication processes, to provide a good balance between professional and personal life as well as an ergonomic and functional environment.
153

Stress e qualidade de vida em esposas de alcoolistas.

Lima, Raitza Araújo dos Santos 12 June 2008 (has links)
Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2017-11-21T18:48:43Z No. of bitstreams: 1 dissertacao_raitza_araujo_santos_lima.pdf: 2866236 bytes, checksum: 3585156edbcadf5692c43d12a9cb771b (MD5) / Made available in DSpace on 2017-11-21T18:48:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_raitza_araujo_santos_lima.pdf: 2866236 bytes, checksum: 3585156edbcadf5692c43d12a9cb771b (MD5) Previous issue date: 2008-06-12 / This works object was to study the stress and the quality of life in alcohol addict’s wives. Stress can be defined as an organism’s reaction, with physical and/or psychological, that occurs during a confronting situation that may frighten, irritate, excite or cause intense happiness (LIPP, 1996). To be related to an alcohol addict, according to Edwards (1999), tends to cause stress, mainly because of an unexpected behavior. In that matter alcohol addicts wives, in particular, don’t know what to expect when they find themselves with their husbands drunk. Before this scene we opted to research about the stress and the quality of life in alcohol addicts wives. In this research 31 alcohol addict wives were evaluated. Alcohol addicts were in the beginning of their ambulatorial rehabilitation treatment in a psychiatrical clinic in the city of Garanhuns – PE. The following instruments were used: Lipp’s Stress Symptom Inventory for Adults (ISSL); The Quality of Life Inventory (IQV) and interviews. The results showed that, 93.54% of the alcohol addicts wives presented stress, 67.7% in the resistance level and 12.9% in the level of exhaustion. To analyze the level of significance related to the occurrence of stress in the data of the present research, the X² (qui-quadrate) was used. The results found were considered significant for 1 α in a 1%. These can be indicating the harm caused by a close relationship between the alcoholics and their wives, interfering in their quality of life. The interviews analyzed identified that the wives deal with, in their daily routine, internal and external sources of stress. As to speak of the external stressful causes, one of the facts that overstresses Is the fact that she’s responsible for all families matters; also she doesn’t receive any help on how to cope with her husband, and added to that suffers verbal aggression. We found our that the internal sources are: the impossibility to identify any alternative so to help in their husbands recovery; they nurture anger when they find them drunk; feel tense and worried when their husbands leave the house at any time. Related to the strategies used by the alcoholic’s wives: search for self-orientation on how to cope with their husband’s alcoholism; conversations with other people about the problem and the help needed to make their husbands start an alcoholism treatment. It’s also important to note that the results were related to the studies based on the data collected for this specific group. Therefore we recognize the need of other researches as to get to know alcoholic’s wives better, becoming possible to offer them proper conditions based on the stress control strategies. / Este trabalho teve por objetivo estudar o stress e a qualidade de vida em esposas de alcoolistas. O stress pode ser definido como uma reação do organismo, com implicações físicas e/ou psicológicas que ocorrem quando a pessoa se confronta com uma situação que a amedronta, irrita, excita ou que ocasiona intensa felicidade (LIPP, 1996). O relacionar-se com um dependente alcoólico, segundo Edwards (1999), tende a provocar stress, principalmente graças à imprevisibilidade do seu comportamento. Dessa forma, a esposa, em particular, não sabe o que a espera ao se deparar com o cônjuge em estado de embriaguez. Diante desse quadro, optamos por realizar um estudo sobre stress e qualidade de vida em esposas de alcoolistas. Nesta pesquisa foram avaliadas 31 esposas, cujos cônjuges estavam em início de tratamento ambulatorial de reabilitação em uma clínica psiquiátrica na cidade de Garanhuns – PE. Utilizamos os seguintes instrumentos: Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp (ISSL); Inventário de Qualidade de Vida (IQV) e roteiro de entrevista. No que se refere aos resultados, 93,54% das esposas apresentaram stress; 67,7% na fase de resistência e 12,9% na fase de exaustão. Para analisarmos o nível de significância em relação à ocorrência de stress na amostra pesquisada, usamos o X² (qui-quadrado). Os resultados encontrados foram considerados significativos para 1 α ao nível de 1%. Esses dados podem indicar o mal que o convívio com o alcoolista acarreta a essas mulheres, interferindo na sua qualidade de vida. A análise das entrevistas identificou que as esposas enfrentam, em seu dia-dia, fontes externas e internas de stress. Dentre os estressores externos, um dos fatores que sobrecarrega a mulher é o fato de que ela geralmente é a responsável por todos os aspectos relacionados à família; ela também não recebe ajuda no manejo com o esposo, além de sofrer agressões verbais. Quanto às internas, encontramos: a esposa não consegue perceber alternativas que possam ajudar na recuperação de seu marido; nutre o sentimento de raiva ao percebê-lo alcoolizado; sente-se tensa e preocupada quando o marido sai de casa. Em relação às estratégias de enfrentamento mais utilizadas pela esposa, destacamos: busca de apoio para si; orientação para lidar com o alcoolismo do marido; conversa com outras pessoas a respeito do problema e incentivo ao marido na procura de algum tipo de tratamento. Vale ressaltar que esses resultados referem-se aos estudos obtidos através dos dados coletados com esse grupo. Reconhecemos a necessidade de mais pesquisas com a finalidade de melhor conhecermos a mulher companheira do alcoolista, oferecendo-lhe um melhor atendimento voltado para as estratégias de controle do stress.
154

Asociación entre dolor musculoesquelético y características socioemocionales en docentes de la facultad de ciencias de la salud durante la pandemia por COVID-19 en una universidad privada / Association between musculoskeletal pain and socioemotional characteristics in health sciences faculty during the COVID-19 pandemic at a private university

Gaspar LLana, Liliana Elizabeth, Sepulveda Ravines, Daniela Alexandra 12 October 2021 (has links)
Objetivo: Determinar si existe asociación entre el dolor musculoesquelético y las características socioemocionales en docentes de la facultad de ciencias de la salud durante la pandemia por COVID-19 en una universidad privada Métodos: El diseño del estudio es transversal analítico, prospectivo observacional; contó con la participación de 154 docentes de la facultad de ciencias de la salud (84 varones y 70 mujeres). La presencia de dolor musculoesquelético crónico se midió en una temporalidad de los últimos 7 días mediante el cuestionario nórdico de Kuorinka de trastornos musculoesqueléticos; las características socioemocionales como depresión, ansiedad y estrés fueron medidas a través del Cuestionario de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS21) Resultados: El 83.7% de los docentes tenían presencia de dolor musculoesquelético en los últimos 7 días, además, se encontró una frecuencia de depresión de 11.7%, 14.9% para ansiedad y 16.2% para estrés. Se obtuvo como hallazgos principales, asociación entre depresión y dolor musculoesquelético (RPa=1.10), y estrés con dolor musculoesquelético (RPa=1.20), ambas variables ajustadas a depresión, ansiedad estrés y estado civil Conclusión: Se concluye que aquellos docentes que padecen de depresión tienen 10% más de probabilidad de presentar dolor musculoesquelético y aquellos que padecen de estrés tienen 20% mayor posibilidad de presentar dolor musculoesquelético. / Objective: To determine if there is an association between musculoskeletal pain and socioemotional characteristics in faculty of health sciences during the COVID-19 pandemic in a private university. Methods: The study design is cross-sectional analytical, prospective, observational; It had the participation of 154 Teachers from the Faculty of Health Sciences (84 men and 70 women). The presence of chronic musculoskeletal pain was measured in a temporality of the last 7 days using the Kuorinka Nordic questionnaire on musculoskeletal disorders; socio-emotional characteristics such as depression, anxiety and stress were measured through the Depression, Anxiety and Stress Questionnaire (DASS21). Results: 83.7% of the teachers had presence of musculoskeletal pain in the last 7 days, in addition, a frequency of depression of 11.7%, 14.9% for anxiety and 16.2% for stress was found. The main findings were the association between depression and musculoskeletal pain (RPa=1.10), and stress with musculoskeletal pain (RPa:1.20), both variables adjusted for depression, anxiety, stress and marital status. Conclusion: It is concluded that those teachers who suffer from depression are 10% more likely to develop musculoskeletal pain and those who suffer from stress are 20% more likely to develop musculoskeletal pain. / Tesis
155

Kinder und Erwerbstätigkeit - Ressource oder Belastung nach einer Brustkrebserkrankung?: Psychische Belastung bei kurativ behandelten Brustkrebspatientinnen im ersten Jahr nach der Diagnosestellung

Ebenhan, Katja 12 February 2015 (has links)
Einleitung: Brustkrebspatientinnen sind im Rahmen ihrer Erkrankung in klinisch relevantem Ausmaß psychisch belastet. Die Stärke der Belastung wird durch verschiedene Faktoren determiniert. Ziel dieser Arbeit war die Untersuchung des Zusammenhangs der psychischen Belastung mit Erwerbstätigkeit und dem Vorhandensein eigener Kinder unter Einbeziehung der Zeit seit Diagnosestellung. Material und Methodik: Im Rahmen einer randomisierten klinischen Studie wurden 724 Brustkrebspatientinnen im Alter von 18–65 Jahren im kurativen Stadium mit einer Zeit seit Diagnosestellung von 0–12 Monaten hinsichtlich ihrer psychischen Belastung (Ängstlichkeit und Depressivität) mit der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) beurteilt. In uni- und multivariaten Analysen wurde der Zusammenhang von Ängstlichkeit und Depressivität mit den Variablen Erwerbstätigkeit, Elternschaft und Zeit seit Diagnosestellung geprüft. Ergebnisse: Patientinnen mit längerer Zeit seit Diagnosestellung (4–12 Monate) zeigen geringere Werte für Ängstlichkeit (6,28) als die Patientinnen, bei denen die Diagnosestellung erst 0–3 Monate zurück liegt (7,24; p < 0,01). Zwischen Elternschaft und Ängstlichkeit gibt es keinen eindeutigen Zusammenhang. Das Alter der Kinder ist entscheidend. Auch unter Kontrolle des Lebensalters der Patientinnen zeigt sich Ängstlichkeit bei Frauen mit Kindern unter 16 Jahren signifikant höher (7,84) als bei kinderlosen Patientinnen (6,42) oder solchen mit Kindern ab 16 Jahren (6,87; p = 0,04). Erwerbslose Frauen zeigen signifikant höhere Depressivitätswerte als alle anderen Studienteilnehmer (p = 0,02). Wechselwirkungen zwischen den untersuchten Variablen treten nicht auf. Schlussfolgerung: Zwischen der Zeit seit Diagnosestellung, dem Erwerbsstatus sowie dem Vorhandensein eigener Kinder und psychischen Belastung bei Brustkrebspatientinnen ergeben sich differenzielle Zusammenhänge. Bei der Erfassung der psychischen Belastung im 1. Jahr nach der Diagnosestellung sollte besondere Aufmerksamkeit auf erwerbslose Patientinnen und Patientinnen mit jüngeren Kindern gerichtet werden.:1 Einführung in die Thematik.................................................................................................4 1.1 Psychische Belastungen bei onkologischen Patienten..........................................................4 1.1.1 Entstehung und allgemeine Risikofaktoren psychischer Erkrankungen bei Tumorpatienten.....4 1.1.2 Folgen ....................................................................................................................................6 1.1.2.1 Folgen psychischer Komorbidität für Tumorpatienten.............................................................6 1.1.2.2 Folgen psychischer Komorbidität für das Gesundheitssystem..................................................6 1.1.3 Defizite in der Erkennung und Ursachen.................................................................................8 1.2 Psychische Belastung bei Brustkrebspatientinnen ..............................................................9 1.2.1 Epidemiologie von Brustkrebs in Deutschland........................................................................9 1.2.2 Epidemiologie komorbider psychischer Störungen bei Brustkrebspatientinnen........................9 1.2.3 Risikofaktoren für Ängstlichkeit und Depressivität bei Brustkrebspatientinnen .......................9 1.2.3.1 Soziodemografische und psychosoziale Risikofaktoren.........................................................10 1.2.3.2 Krankheits- und behandlungsbezogene Risikofaktoren..........................................................10 1.2.3.3 Erwerbstätigkeit ...................................................................................................................11 1.2.3.4 Eigene Kinder ......................................................................................................................12 1.2.3.5 Zeit seit Diagnosestellung.....................................................................................................13 1.3 Zusammenfassende Betrachtung der Studienlage.............................................................15 1.4 Ableitung der Fragestellung und Zielstellung ...................................................................15 2 Publikation „Children and employment- Resource or stressors after Breast Cancer?“ ......17 3 Zusammenfassung der publikationsbasierten Dissertation ..............................................25 3.1 Fragestellung........................................................................................................................25 3.2 Ausgangssituation ................................................................................................................26 3.3 Methoden .............................................................................................................................26 3.4 Ergebnisse............................................................................................................................26 3.5 Zusammenfassung der Arbeit und der Ergebnisse .................................................................27 3.6 Praxisimplikation .................................................................................................................28 4 Anlagen ...............................................................................................................................30 4.1 Tabellen- und Abbildungsverzeichnis ...................................................................................30 4.2 Literaturverzeichnis ..............................................................................................................31 4.3 Erklärung über die eigenständige Abfassung der publikationsbasierten Dissertation..............35 4.4 Lebenslauf............................................................................................................................36 4.5 Danksagung..........................................................................................................................38 / Introduction: Breast cancer patients suffer clinically relevant levels of psychological stress because of their disease. Various factors can affect the level of stress experienced. This study aimed to investigate the relationship between the level of psychological stress and employment and children, including time since diagnosis. Material and Methods: A randomised clinical study was done of 724 breast cancer patients aged between 18 and 65 years; all were in the curative stage of disease and had been diagnosed 0–12 months previously. Patients were investigated for their levels of psychological stress (anxiety and depression) using the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS). The relationship between anxiety and depression and the variables "employment", "parenthood" and "time since diagnosis" were investigated, using univariate and multivariate analysis. Results: Patients with a longer time since diagnosis (4–12 months) were found to have lower levels of anxiety (6.28) compared to patients who had been diagnosed only 0–3 months previously (7.24; p < 0.01). There was no unambiguous relation between parenthood and anxiety. The age of the children was crucial. Even when results were controlled for patient age, the anxiety levels of women with children below the age of 16 years were significantly higher (7.84) compared to patients without children (6.42) or patients whose children were older than 16 years (6.87; p = 0.04). Women who were not employed had significantly higher levels of depression compared to all other participants in the study (p = 0.02). No reciprocal effects were found between investigated variables. Conclusion: We found a differentiated relationship between the variables "time since diagnosis", "employment" and "children" and the level of psychological stress experienced by breast cancer patients. When determining the level of psychological stress in the 1st year after diagnosis, particular attention should be paid to patients who are not employed and patients with children below the age of 16 years.:1 Einführung in die Thematik.................................................................................................4 1.1 Psychische Belastungen bei onkologischen Patienten..........................................................4 1.1.1 Entstehung und allgemeine Risikofaktoren psychischer Erkrankungen bei Tumorpatienten.....4 1.1.2 Folgen ....................................................................................................................................6 1.1.2.1 Folgen psychischer Komorbidität für Tumorpatienten.............................................................6 1.1.2.2 Folgen psychischer Komorbidität für das Gesundheitssystem..................................................6 1.1.3 Defizite in der Erkennung und Ursachen.................................................................................8 1.2 Psychische Belastung bei Brustkrebspatientinnen ..............................................................9 1.2.1 Epidemiologie von Brustkrebs in Deutschland........................................................................9 1.2.2 Epidemiologie komorbider psychischer Störungen bei Brustkrebspatientinnen........................9 1.2.3 Risikofaktoren für Ängstlichkeit und Depressivität bei Brustkrebspatientinnen .......................9 1.2.3.1 Soziodemografische und psychosoziale Risikofaktoren.........................................................10 1.2.3.2 Krankheits- und behandlungsbezogene Risikofaktoren..........................................................10 1.2.3.3 Erwerbstätigkeit ...................................................................................................................11 1.2.3.4 Eigene Kinder ......................................................................................................................12 1.2.3.5 Zeit seit Diagnosestellung.....................................................................................................13 1.3 Zusammenfassende Betrachtung der Studienlage.............................................................15 1.4 Ableitung der Fragestellung und Zielstellung ...................................................................15 2 Publikation „Children and employment- Resource or stressors after Breast Cancer?“ ......17 3 Zusammenfassung der publikationsbasierten Dissertation ..............................................25 3.1 Fragestellung........................................................................................................................25 3.2 Ausgangssituation ................................................................................................................26 3.3 Methoden .............................................................................................................................26 3.4 Ergebnisse............................................................................................................................26 3.5 Zusammenfassung der Arbeit und der Ergebnisse .................................................................27 3.6 Praxisimplikation .................................................................................................................28 4 Anlagen ...............................................................................................................................30 4.1 Tabellen- und Abbildungsverzeichnis ...................................................................................30 4.2 Literaturverzeichnis ..............................................................................................................31 4.3 Erklärung über die eigenständige Abfassung der publikationsbasierten Dissertation..............35 4.4 Lebenslauf............................................................................................................................36 4.5 Danksagung..........................................................................................................................38
156

Bewertung und Vergleich der psychischen Belastung von Müttern Frühgeborener und Müttern von Neugeborenen mit angeborenen Fehlbildungen innerhalb der ersten vier Lebenswochen

Wildner, Nina 15 December 2010 (has links)
Das neugeborene Kind auf der Intensivstation liegen zu sehen, stellt für die Mütter immer eine enorme psychische Belastung dar. Vor allem in der heutigen Medizin, in der der Fortschritt sehr groß ist und immer neue Behandlungsmethoden im Vordergrund stehen, sollte die psychische Komponente nicht in den Hintergrund gestellt werden. Nicht nur für die Mütter selbst bedeutet diese neue, ungewohnte Situation eine große Belastung, sondern auch für das neugeborene Kind. Die Auswirkung auf die emotionale Befindlichkeit der Mütter wirkt sich letztendlich auch auf die Mutter- Kind- Interaktion und somit auf den Zustand des Kindes selbst aus. Um eine schnelle und optimale Genesung des Kindes zu gewährleisten, sollte nach Möglichkeit auch die Mutter optimal betreut werden und ihr psychischer Zustand zu jedem Zeitpunkt erkannt werden. Mit diesem Hintergrund und um eine optimale Betreuung der Mütter anzubieten, haben wir die vorliegende Studie durchgeführt. Dabei haben wir zunächst untersucht, inwiefern sich die emotionale Befindlichkeit von Müttern Frühgeborener und von Müttern Neugeborener mit kongenitalen Fehlbildungen über einen Zeitraum von 4 Wochen postnatal verändert. Die zweite Fragestellung, die wir in unserer Studie untersucht haben, befasste sich mit dem Vergleich der emotionalen Befindlichkeit von den Müttern der Gruppe I (Mütter von Frühgeborenen) mit den Müttern der Gruppe II (Mütter von Neugeborenen mit kongenitalen Fehlbildungen) bei Schwangerschaft und Geburt. Die dritte Fragestellung knüpft direkt an die zweite an. Hier wurde verglichen, wie sich die emotionale Befindlichkeit der Mütter beider Gruppen an den vier Befragungszeitpunkten verhält bzw. inwiefern sich die Aussagen der Mütter der beiden Gruppen unterscheiden. Um diese Fragen zu untersuchen, haben wir zuerst einen zweiteiligen Fragebogen in Zusammenarbeit mit Mitarbeitern der psychologischen Abteilung der Kinderklinik erstellt. Der erste Teil beschäftigt sich inhaltlich mit den biosozialen Daten der Mütter, dem Verlauf der Schwangerschaft und der Geburt des Kindes. In dem zweiten Teil steht die emotionale Befindlichkeit der Mütter zum jeweiligen Befragungszeitpunkt sowie deren Einschätzung über ihr persönliches Umfeld, das Krankenhauspersonal und der Zukunft im Mittelpunkt. Die Datenerfassung wurde von Oktober 2006 bis Januar 2008 durchgeführt. Insgesamt nahmen 40 Frauen an der Studie teil, wobei 20 Mütter eines frühgeborenen Kindes waren und 20 Mütter eines Neugeborenen mit kongenitalen Fehlbildungen. Voraussetzung für die Teilnahme für die Mütter war die freiwillige Zustimmung der Probandinnen und gute Deutschkenntnisse. Die Neugeborenen sollten unter der 35. Schwangerschaftswoche geboren sein oder eine kongenitale Fehlbildung aufweisen, bei der ersten Befragung nicht älter als drei Tage sein und auf der neonatologischen Intensivstation liegen. Die Erfassung der Daten wurde mittels Interview durchgeführt und fand in einem Zeitraum von 4 Wochen statt. Bei der Auswertung der Ergebnisse zeigte sich eine deutliche Tendenz. Über den gesamten Studienzeitraum nahmen negative Emotionen bei allen Müttern ab, während die positiven Emotionen genau wie zu Beginn der Interviews häufig als zutreffend angegeben wurden. Im zweiten Teil der Studie, also dem Vergleich der Aussagen der Mütter von Gruppe I (Frühgeborene) zu den Aussagen der Mütter der Gruppe II (Neugeborene mit kongenitalen Fehlbildungen), schätzten die Mütter der Frühgeborenen (Gruppe I) ihre Situation als signifikant negativer ein als die Mütter von Neugeborenen mit Fehlbildungen (Gruppe II). Auch der Schwangerschaftsverlauf und die Geburt wurde von ihnen ungünstiger bewertet als von den Müttern der anderen Gruppe. Dem gegenüber standen die Aussagen der Mütter der kranken Neugeborenen, die sich weniger von ihren Schwiegereltern verstanden und unterstützt fühlten als die Mütter der Frühgeborenen. Als wichtigste Aussagen der Studie können wir zusammenfassen, dass die psychische Belastung der Probandinnen vor allem direkt nach der Geburt groß ist und im folgenden Zeitraum von vier Wochen signifikant abnimmt. Die gesamte Situation wurde von den Müttern Frühgeborener als belastender und negativer eingeschätzt als den von Müttern Neugeborener mit kongenitalen Fehlbildungen. Ein frühgeborenes Kind oder ein Neugeborenes mit angeborenen Fehlbildungen ist immer eine außergewöhnliche Belastungssituation für die Mütter und die ganze Familie. Diese Studie weist noch einmal auf die Bedeutung dieser Problematik hin, auf den Stellenwert von professioneller Hilfe und auf die unterschiedlichen Bedürfnisse der Mütter zum jeweiligen Zeitpunkt.
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Samband mellan stress och smärta : en pilotstudie / Correlation between stress and pain : a pilot study

Bergström, Debora, Edman, Emma January 2022 (has links)
Bakgrund: Smärta definieras som en subjektiv upplevelse där upplevelsen till viss del formas i hjärnan genom komplexa processer. Långvarig stress har visat sig leda till förändring i smärtkänsligheten vilket kanske förklaras av att akut stress förändrar aktivitet i främre delar av hjärnan. Anterior cingulate cortex (ACC) är ett frontalt hjärnområde med en roll i den emotionella upplevelsen av smärta. Det finns indikationer på förändringar i ACC av den hämmande transmittorsubstansen GABA, och den stimulerande transmittorsubstansen glutamat, vid vissa smärttillstånd.  Motiv: I dagsläget saknas kunskap om hur stress påverkar smärtkänslighet samt hur det påverkar grundnivåerna av transmittorsubstanserna GABA och glutamat.  Syfte: Att studera samband mellan skattad stress och skattad smärta, samt studera samband mellan skattad stress, smärta, GABA och glutamat i två ACC regioner.  Metod: En experimentell pilotstudie med kvantitativ design utfördes med 10 friska deltagare. Percieved Stress Questionnaire användes för skattning av stressnivåer före smärtprovokation och Numeric Rating Scale användes för att skatta smärta vid smärtprovokation. GABA- och glutamatnivåer i två ACC regioner mättes med hjälp av Magnetic Resonans Spectroscopi.  Resultat: Spearmans test visade att det fanns ett signifikant positivt samband mellan skattad stress och skattad smärta (r=.86, p=.001). Det fanns även signifikant positivt samband mellan skattad stress och glutamat (r=.778, p=.008), skattad smärta och glutamat (r=.729, p=.017). Samt ett signifikant negativt samband mellan skattad stress och GABA (r= -.687, p=.028), skattad smärta och GABA (r=-.667, p=.035) i två ACC regioner.  Konklusion: Resultatet indikerar att sambandet mellan stress och smärta kan förklaras av förändringar i transmittorsubstansnivåer i två ACC regioner. Denna kunskap kan bidra till ökad förståelse hos vårdpersonalen för individuella skillnader i smärtkänslighet och hur komplex situationen kring patienter med smärta är, vilket motiverar till omvårdnadsåtgärder som minskar stress och smärta. / Background: Pain is defined as a subjective experience that some extent is formed through complex processes in the brain. Prolonged stress can affect pain sensitivity, which may be explained by changes in frontal parts of the brain. The anterior cingulate cortex (ACC) is a frontal brain area that plays a role in the emotional experience of pain. In certain pain conditions, there are indications of changes in the neurotransmitter level GABA and glutamate in ACC. Motive: At present, there is a lack of knowledge about how stress affects pain sensitivity and how it affects the basic levels of the neurotransmitter GABA and glutamate in ACC.  Aim: To study the correlation between rated stress and pain, and study the correlation between rated stress, pain, GABA, and glutamate in ACC.  Methods: An experimental pilot study was performed with 10 healthy participants. The Perceived Stress Questionnaire was used to rate stress levels before pain provocation and the Numeric Rating Scale was used to rate pain during pain provocation. GABA and glutamate levels were measured in ACC by Magnetic Resonance Spectroscopy.  Result: Spearman´s test showed a significant positive correlation between rated stress and rated pain (r = .86, p = .001). There was a significant positive relationship between rated stress and glutamate (r = .778, p = .008), rated pain and glutamate (r = .729, p = .017) and a significant negative correlation between rated stress and GABA (r = -.687, p = .028), rated pain and GABA (r = -.667, p = .035) in ACC.  Conclusion: The results indicate that the correlation between stress and pain can be explained by changes in transmitter levels in the ACC region. This knowledge can contribute to increased understanding among healthcare professionals for individual differences in pain sensitivity and the complexity of pain conditions.
158

Psychische Verfassung und psychosoziale Versorgungssituation von Patienten mit Knochensarkomen: Resultate einer deutschen multizentrischen Beobachtungsstudie (PROSa)

Eichler, Martin, Hentschel, Leopold, Singer, Susanne, Hornemann, Beate, Hohenberger, Peter, Kasper, Bernd, Andreou, Dimosthenis, Pink, Daniel, Jakob, Jens, Arndt, Karin, Hofbauer, Christine, Schaser, Klaus-Dieter, Bornhäuser, Martin, Schmitt, Jochen, Schuler, Markus K. 02 February 2024 (has links)
Hintergrund: Knochensarkome sind eine Gruppe sehr seltener maligner Tumoren. Es existieren nur wenige Studien zur psychischen Belastung der betroffenen Patienten. Ziel war es, die Prävalenz erhöhter psychischer Belastung in dieser Gruppe zu ermitteln, damit assoziierte Faktoren zu untersuchen und die Inanspruchnahme psychoonkologischer Angebote zu erfassen. Methode: Die Kohortenstudie PROSa (Krankheitslast und Versorgungssituation bei Sarkomen) wurde zwischen 2017 und 2020 in 39 deutschen Studienzentren durchgeführt. Für die vorliegende Analyse wurden Baseline-Querschnittsdaten von erwachsenen Knochensarkompatienten ausgewertet. Die psychische Belastung wurde mit dem Patient Health Questionnaire (PHQ-4) evaluiert. Sozioökonomische und klinische Faktoren wurden als mögliche Prädiktoren erhöhter psychischer Belastung mit multivariablen logistischen Regressionsmodellen exploriert. Resultate: Bei den 194 eingeschlossenen Patienten betrug die Prävalenz von Ängsten 18%, die von Depressivität 22%. Insgesamt waren 29% der Patienten überschwellig psychisch belastet. 23% hatten eine psychoonkologische Betreuung in Anspruch genommen. Im vollen Modell waren arbeitslose Patienten (Odds Ratio [OR] 5,7; 95%- Konfidenzintervall [CI] 1,6–20,0) und Patienten mit Erwerbsminderungsrente (OR 3,6; 95%-CI 1,03–12,9) im Vergleich zu solchen in Beschäftigung häufiger belastet, Patienten mit Altersrente, in Vorruhestand oder in Altersteilzeit dagegen weniger häufig (OR 0,2; 95%-CI 0,05–0,9). Die Häufigkeit psychischer Belastung war bei Patienten 5 Jahre nach Diagnose (Vergleich Diagnose <6 Monate) geringer (OR 0,1; 95%-CI 0,04–0,4). Konklusion: Die Prävalenz erhöhter psychischer Belastung bei Knochensarkompatienten ist hoch. Arbeitslose Patienten, solche mit Erwerbsminderungsrente sowie neu diagnostizierte Patienten sind besonders vulnerabel. Das Behandlungsteam sollte sich dieser Faktoren bewusst sein und auch diese sozialen Aspekte der Erkrankung berücksichtigen.
159

Predictors of wound healing in lower extremity wounds

Honaker, Jeremy Seth 02 June 2017 (has links)
No description available.
160

Impact of Binaural Beat Technology on Vigilance Task Performance, Psychological Stress and Mental Workload

Shoda, Elizabeth Ann 08 November 2013 (has links)
No description available.

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