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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
11

The Effect of Ego-Involvement and Anxiety on Learning

McGinnis, Charles A. 01 1900 (has links)
It is the purpose of this study to determine if ego-involvement influences the performance of an individual in a learning situation.
12

Parent stress and child anxiety in a community mental health center

James, Sarah E. 10 October 2012 (has links)
The primary focus of this study was to examine the relationship between parent stress and child anxiety. In addition, differences in child anxiety by gender and ethnicity were explored. Finally, data were evaluated to determine differences in types of anxiety symptoms reported by children. Participants were 34 parent-child dyads from Morrison Child and Family Services in Portland, Oregon. Children (20 females, 14 males) ranged in age from 8 years to 12 years. The parent group (30 females, 4 males) included only biological parents or legal guardians, with 23 parents reporting a single-caregiver home. Results were not significant for correlations between parent stress or parent life stress and child anxiety or for differences in child anxiety by gender or ethnicity. Results did indicate that on the MASC, children reported significantly higher scores on the Harm Avoidance scale than any other index. Limitations and future directions are discussed. / text
13

Instruments to assess anxiety symptoms in brazilian population and the case of the Spence Children's Anxiety Scale (SCAS) : cross-cultural adaptation and psychometric properties

DeSousa, Diogo Araújo January 2013 (has links)
Esta dissertação é composta por quatro estudos acerca de instrumentos para a avaliação de sintomas de ansiedade. O objetivo do Estudo 1 foi realizar uma revisão sistemática dos instrumentos disponíveis para avaliar sintomas de ansiedade e transtornos de ansiedade (TA) em população brasileira. O objetivo do Estudo 2 foi realizar o processo de adaptação transcultural da Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) para o Brasil. O objetivo do Estudo 3 foi examinar a sensibilidade e especificidade da Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) para o diagnóstico de TA em uma amostra comunitária de crianças e adolescentes brasileiros. O objetivo do Estudo 4 foi investigar as propriedades psicométricas da SCAS em amostras comunitária e clínica de crianças e adolescentes brasileiros. Os resultados do Estudo 1 fornecem um panorama das características e evidências de adequação dos instrumentos disponíveis para avaliar sintomas de ansiedade e TA em população brasileira. Os resultados dos Estudos 2, 3 e 4, em conjunto, apresentam a versão brasileira da SCAS como um instrumento adequado para avaliar sintomas de ansiedade infantil em contextos comunitário e clínico no Brasil. Implicações para a avaliação e o tratamento psicológico e psiquiátrico de TA são discutidas. / This Master Thesis encompasses four studies about instruments to the assessment of anxiety symptoms. The aim of the Study 1 was to conduct a systematic review of the instruments available to assess anxiety symptoms and anxiety disorders (AD) in Brazilian population. The aim of the Study 2 was to perform the cross-cultural adaptation process of the Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) to Brazil. The aim of the Study 3 was to examine the sensitivity and specificity of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) to the diagnosis of AD in a community sample of Brazilian children and adolescents. The aim of the Study 4 was to investigate the psychometric properties of the SCAS in a community and a clinical sample of Brazilian children and adolescents. Results from Study 1 provide an overview of the characteristics and the adequacy evidences of the instruments available to assess anxiety symptoms and AD in Brazilian population. Results from Studies 2, 3, and 4, altogether, present the Brazilian version of the SCAS as an instrument suitable to assess pediatric anxiety symptoms in Brazilian community and clinical settings. Implications for the psychological and psychiatric assessment and treatment of AD are discussed.
14

The Effect of Two Levels of Noise, Two Types of Noise, and Anxiety on Student Performance of a Coding Task

Nearing, William E. 08 1900 (has links)
This study dealt with the effect of low-level noise and high-level noise, of white noise and varied noise, and of high manifest anxiety and low manifest anxiety on college students' performance on a coding task. The conclusions of the study, based upon the hypotheses, were as follows: 1. Level of anxiety does not affect performance on a coding task. 2. The level of white and level of varied noise does not affect performance on a coding task. 3. Varied noise has a positive effect on performance on a coding task.
15

Instruments to assess anxiety symptoms in brazilian population and the case of the Spence Children's Anxiety Scale (SCAS) : cross-cultural adaptation and psychometric properties

DeSousa, Diogo Araújo January 2013 (has links)
Esta dissertação é composta por quatro estudos acerca de instrumentos para a avaliação de sintomas de ansiedade. O objetivo do Estudo 1 foi realizar uma revisão sistemática dos instrumentos disponíveis para avaliar sintomas de ansiedade e transtornos de ansiedade (TA) em população brasileira. O objetivo do Estudo 2 foi realizar o processo de adaptação transcultural da Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) para o Brasil. O objetivo do Estudo 3 foi examinar a sensibilidade e especificidade da Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) para o diagnóstico de TA em uma amostra comunitária de crianças e adolescentes brasileiros. O objetivo do Estudo 4 foi investigar as propriedades psicométricas da SCAS em amostras comunitária e clínica de crianças e adolescentes brasileiros. Os resultados do Estudo 1 fornecem um panorama das características e evidências de adequação dos instrumentos disponíveis para avaliar sintomas de ansiedade e TA em população brasileira. Os resultados dos Estudos 2, 3 e 4, em conjunto, apresentam a versão brasileira da SCAS como um instrumento adequado para avaliar sintomas de ansiedade infantil em contextos comunitário e clínico no Brasil. Implicações para a avaliação e o tratamento psicológico e psiquiátrico de TA são discutidas. / This Master Thesis encompasses four studies about instruments to the assessment of anxiety symptoms. The aim of the Study 1 was to conduct a systematic review of the instruments available to assess anxiety symptoms and anxiety disorders (AD) in Brazilian population. The aim of the Study 2 was to perform the cross-cultural adaptation process of the Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) to Brazil. The aim of the Study 3 was to examine the sensitivity and specificity of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) to the diagnosis of AD in a community sample of Brazilian children and adolescents. The aim of the Study 4 was to investigate the psychometric properties of the SCAS in a community and a clinical sample of Brazilian children and adolescents. Results from Study 1 provide an overview of the characteristics and the adequacy evidences of the instruments available to assess anxiety symptoms and AD in Brazilian population. Results from Studies 2, 3, and 4, altogether, present the Brazilian version of the SCAS as an instrument suitable to assess pediatric anxiety symptoms in Brazilian community and clinical settings. Implications for the psychological and psychiatric assessment and treatment of AD are discussed.
16

Instruments to assess anxiety symptoms in brazilian population and the case of the Spence Children's Anxiety Scale (SCAS) : cross-cultural adaptation and psychometric properties

DeSousa, Diogo Araújo January 2013 (has links)
Esta dissertação é composta por quatro estudos acerca de instrumentos para a avaliação de sintomas de ansiedade. O objetivo do Estudo 1 foi realizar uma revisão sistemática dos instrumentos disponíveis para avaliar sintomas de ansiedade e transtornos de ansiedade (TA) em população brasileira. O objetivo do Estudo 2 foi realizar o processo de adaptação transcultural da Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) para o Brasil. O objetivo do Estudo 3 foi examinar a sensibilidade e especificidade da Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) para o diagnóstico de TA em uma amostra comunitária de crianças e adolescentes brasileiros. O objetivo do Estudo 4 foi investigar as propriedades psicométricas da SCAS em amostras comunitária e clínica de crianças e adolescentes brasileiros. Os resultados do Estudo 1 fornecem um panorama das características e evidências de adequação dos instrumentos disponíveis para avaliar sintomas de ansiedade e TA em população brasileira. Os resultados dos Estudos 2, 3 e 4, em conjunto, apresentam a versão brasileira da SCAS como um instrumento adequado para avaliar sintomas de ansiedade infantil em contextos comunitário e clínico no Brasil. Implicações para a avaliação e o tratamento psicológico e psiquiátrico de TA são discutidas. / This Master Thesis encompasses four studies about instruments to the assessment of anxiety symptoms. The aim of the Study 1 was to conduct a systematic review of the instruments available to assess anxiety symptoms and anxiety disorders (AD) in Brazilian population. The aim of the Study 2 was to perform the cross-cultural adaptation process of the Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) to Brazil. The aim of the Study 3 was to examine the sensitivity and specificity of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) to the diagnosis of AD in a community sample of Brazilian children and adolescents. The aim of the Study 4 was to investigate the psychometric properties of the SCAS in a community and a clinical sample of Brazilian children and adolescents. Results from Study 1 provide an overview of the characteristics and the adequacy evidences of the instruments available to assess anxiety symptoms and AD in Brazilian population. Results from Studies 2, 3, and 4, altogether, present the Brazilian version of the SCAS as an instrument suitable to assess pediatric anxiety symptoms in Brazilian community and clinical settings. Implications for the psychological and psychiatric assessment and treatment of AD are discussed.
17

A Comparative Study of Anxiety between Science and Art Majors

Benningfield, Milo Francis 05 1900 (has links)
The purpose of this study is to determine the levels of anxiety in college freshmen and seniors from the Departments of Science and Art at North Texas State College by using the Taylor Manifest Anxiety Scale. It is hoped that the findings uncovered by this study will be of help to others interested in investigating and exploring this area.
18

Matematikångest

Fries, Margareta January 2013 (has links)
I nyligen publicerade (2008-2013) vetenskapligt granskade artiklar i ämnet matematikångest, har i första hand artiklar som behandlar gymnasiet och högskolan studerats. Sökningen av litteratur har skett i två databaser, Summons och ERIC, med hjälp av boolesk sökning och ämnesord. Fyra frågeställningar har använts vid läsningen av litteraturen. I orsaker till problemet, II är matematikångest ett könsrelaterat problem, III finns det lösningar på pro¬blemet och IV aktuella metoder för att mäta matematikångest. Orsakerna till problemet har studerats utifrån medicinska orsaker eller känslomässiga och kognitiva orsaker. Medicinska orsaker är arbetsminnet, aktiviteter i högra hjärnhalvan, spatiala bearbetningsförmågan och kortisolnivåer. Orsakssambandet för kortisolnivåerna är ännu ej klart fastställt. Kognitiva och känslomässiga orsaker är självtillit, självreglerande förmåga, självförtroende och tilltro till den egna förmågan (self-efficacy). Andra orsaker som har betydelse för matematikångest är inlärningsstilar, undervisningssitu¬ationen och lärarna. Det finns inget klart svar på frågan om matematikångest är ett könsrelaterat problem. Både forskningsrapporter för och emot ingår i studien. Möjliga lösningar är att inte överbelasta arbetsminnet och att lära eleverna metakogni-tiva strategier. Bedriva undervisningen i små grupper och anpassning av lärstilarna till elev-gruppen. Matematik i kombination med andra ämnen leder till minskad andel matematikångest. Trygga lärare innebär en trygg miljö och mindre antal elever med matematikångest. Om lärarna är medvetna om elevernas inlärning och hur de mäter matematikångesten ökar möjligheten att komma till rätta med problemet.Utvecklingen av metoder för att mäta matematikångest sker i olika delar av världen. De nya metoderna utgår alla från ett mindre antal påståenden jämfört med tidigare modeller som var mycket omfångsrika.
19

Foreign language anxiety among Swedish lower and upper secondary school students : A case study / Språkängslan inför främmande språk bland svenska högstadie- och gymnasieelever : En fallstudie

Landström, Philip January 2017 (has links)
In classrooms all over the world, there are students who fear the attention of both teachers and peers alike. Anxiety is a cause for such fears and in foreign language classrooms it can be prevalent. Foreign language anxiety (FLA) is a concept developed by Horwitz et al (1986) to describe the unique anxiety that arises in a foreign language learning situation. Anxious students are less prone to use their target language and feel less motivated in their language studies, both of which have a negative effect on their learning. The aim of this study was to measure and compare anxiety levels among Swedish lower and upper secondary school students, identify major sources of anxiety and gain understanding of individuals’ perception of foreign language anxiety. 49 subjects from two classes participated in the study. Their anxiety was measured with the foreign language classroom anxiety scale (FLCAS) developed by Horwitz et al (1986). Interviews were used to gain insight into the subjects’ perception of foreign language anxiety. The results showed that a majority of the subjects were anxious and that students in the lower secondary school class were more anxious than the upper secondary school class. The identified major sources of anxiety were teacher-induced anxiety, fear of negative evaluation and general anxiety. / I klassrum över hela världen finns det elever som är rädda för både lärarens och sina klasskamraters uppmärksamhet. Nervositet är en orsak till en sådan rädsla och kan vara vanligt i främmandespråkklassrum. Språkängslan inför främmande språk är ett begrepp utvecklat av Horwitz m. fl. (1986) för att beskriva den unika nervositet som uppstår vid lärande av främmande språk. Nervösa elever är mindre benägna att använda språket de lär sig och känner sig mindre motiverade att lära sig och båda sakerna har en negativ effekt på deras inlärning. Syftet med studien var att mäta och jämföra nervositetsnivåer bland svenska högstadie- och gymnasieelever, identifiera de största källorna till nervositet och få förståelse för elevers uppfattning av nervositet. 49 elever från två klasser deltog i studien. Deras nervositet mättes med skalan för språknervositet i samband med undervisning i främmande språk, utvecklad av Horwitz m fl (1986). Intervjuer användes för att få insikt i deltagarnas uppfattning om språknervositet inför främmande språk. Resultatet visade att en majoritet av deltagarna led av språknervositet och att högstadieeleverna i högre grad var nervösa än gymnasieeleverna. De största källorna till nervositet som identifierades var lärarorsakad nervositet, rädsla för negativt omdöme och generell nervositet.
20

Einflussfaktoren auf die Zahnbehandlungsangst – Ein Vergleich zwischen Albanien und Deutschland

Cunoti, Nertsa 03 January 2023 (has links)
In der vorliegenden Arbeit erfolgte ein Vergleich zweier Patientengruppen (einer aus Albanien und einer aus Deutschland kommend) im Hinblick auf ihre Zahnbehandlungsangst und weiterer psychischer Parameter. In einer Vielzahl von Studien wurden bereits Patienten in einer Zahnarztpraxis oder Uniklinik zu ihrem psychischen Befinden, während einer Zahnbehandlung befragt. Eine Studie im zahnärztlichen Setting eines „Industriestaats“ setzt allerdings voraus, dass das Angstniveau dieser Personen es zulässt, sich einer Zahnbehandlung zu unterziehen. Um eine für die Forschung interessante Gruppe, d.h. potenzielle Behandlungsvermeider miteinzubeziehen, wurden in dieser Dissertation, neben Zahnarztpatienten aus Deutschland, Patientengruppen eines „Dritten Lands“, wie Albanien befragt. Insgesamt haben 263 Patienten an der Studie teilgenommen, davon 133 in einer Zahnarzt-praxis in Plauen/Deutschland und 130 in dem zahnmedizinischen Universitätsklinikum in Tirana/Albanien. Alle Befragten erhielten die gleichen Fragebögen zur Beurteilung ihrer psychischen Situation, die anschließend ausgewertet wurden. Danach konnte die Zahnbehandlungsangst mit der Dental Anxiety Scale (DAS) gemessen werden sowie mit zwei Items der Amsterdam Properative Anxiety Scale (APAIS), zur Behandlung der Angst. Die beiden Instrumente korrelierten signifikant stark miteinander (Spearman: r = 0,50, p = 0,000). Bei den Patienten der Zahnarztpraxis in Deutschland wurde außerdem der Zahnstatus mittels DMF-T/S Werten ermittelt. Das Durchschnittsalter aller Teilnehmer betrug 37,94 (SD 14,66) Jahre. Auffällig war, dass sowohl in der Zahnarztpraxis (67,7 %) als auch im Universitätsklinikum (52,3 %) mehr weibliche Personen an der Studie teilnahmen. Besonders in der Zahnarztpraxis im Vergleich zum Uniklinikum, war der Frauenanteil bei den Teilnehmern signifikant höher. Hinsichtlich des Bildungsniveaus beider Patientengruppen, befand sich dieses über dem deutschen Durchschnitt (Statistisches Bundesamt). Dabei konnte festgestellt werden, dass der gegenwärtige subjektive Gesundheitszustand von albanischen Patienten signifikant schlechter eingeschätzt wird als der von deutschen Patienten. Bei den Zahnarztpatienten in Albanien stand ein signifikant schlechterer Gesundheitszustand in Beziehung zu höherem Alter und niedrigerem Bildungsniveau. Die Probanden der deutschen Zahnarztpraxen wiesen zudem anhand des GSI (BSI-18) eine signifikant höhere allgemeine psychische Belastung auf. Die durchschnittlichen Werte waren demnach in den Subskalen Ängstlichkeit, Depressivität und Somatisierung signifikant höher. Der durchschnittliche Wert der DAS lag bei 13,58 (SD 2,94) bzw. bei 12,62 (SD 2,44) bei den deutschen bzw. den albanischen Patienten. Die Durchschnittswerte der APAIS (Angst vor der Behandlung) befanden sich bei 6,38 (SD 2,15) in der Zahnarztpraxis in Deutschland und bei 6,03 (SD 1,64) in der Praxis in Albanien. Die Patientengruppen unterschieden sich somit nicht nur im Allgemeinen (BSI-18), sondern auch im Speziellen auf das die Zahnbehandlung bezogene Angstniveau (DAS, APAIS) signifikant voneinander. Die durchschnittlichen Werte für die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität (OHIP) der beiden Patientengruppen unterschieden sich jedoch nicht signifikant voneinander. Die deutschen Patienten wiesen allerdings in allen Subskalen signifikant schlechtere Werte im Vergleich zu denen der albanischen Patienten auf. Dennoch gaben die deutschen Zahnarztpatienten an allgemein zufriedener mit ihrem Leben (L-1) zu sein. Ihre Angst gegenüber der Zahnmedizin (DFS) schätzten wiederum die deutschen Patienten signifikant schlechter ein. Der OSLO-3 Gesamtwert betrug in der albanischen Population im Durchschnitt 7,95 (SD 1,15) und bei deutschen Patienten im Durchschnitt 7,77 (SD 1,46). Hierbei ließen sich keine signifikanten alters-, geschlechts- und bildungsspezifischen Unterschiede zwischen den beiden Studienteilnehmern wahrnehmen. Dennoch ließ sich konstatieren, dass albanische, weibliche und jüngere Patienten sowie solche mit Abitur die höchsten Werte zu verzeichnen haben. Ihren Optimismus-Pessimismus-Status schätzten die deutschen Patienten im Durchschnitt mit einem Wert von 11,13 (SD 1,95) ein und die albanischen Patienten mit einem Wert von 11,75 (1,97). Die Skala zur Messung von Optimismus-Pessimismus ergab demnach, dass ältere Patienten mit einem niedrigeren Bildungsniveau pessimistischer eingestellt sind als Jüngere, wobei festgestellt werden konnte, dass dieser Wert bei albanischen Patienten signifikant hoch gewesen ist. Es ließen sich auch signifikante Werte bei albanischen Männern feststellen im Vergleich zu albanischen Frauen und deutschen Teilnehmen, womit sich geschlechtsspezifische Unterschiede wahrnehmen ließen. Im Hinblick auf das zahnmedizinische Vorsorgeverhalten erzielten die albanischen Patienten einen signifikant schlechteren Vorsorgeindex (p = 0.010). Zahnarztpatienten in Albanien ließen sich demnach seltener Zahnstein entfernen und eine professionelle Zahnreinigung durchführen. Trotz einem erhöhten DAS-Angstniveau gaben deutsche Patienten an häufiger zum Zahnarzt zu gehen als albanische Patienten mit niedrigerer Angstausprägung. Die Korrelation des DAS-Angstniveaus und der Zahngesundheit ergab einen signifikanten Zusammenhang zwischen dem Angstniveau der Patienten und dem Gesamtwert des DMF-T (Spearman: r = 0,19, p = 0,031) sowie DMF-S (r = 0,18, p = 0,034). Der durchschnittliche DMF-T Index betrug 13,54 (SD 7,64) und der durchschnittliche DMF-S Index 44,17 (SD 31,92). Dies ergab höhere signifikante Unterschiede in den DMF-T/S-Werten der Altersgruppen (p = 0,000). Patienten mit höherem Bildungsniveau hatten demnach weniger fehlende Zähne/Zahnflächen vorzuweisen. Hierbei waren gab auch Geschlechtsunterschiede feststellbar, wonach der DMF-T-Wert war bei Frauen in der Zahnarztpraxis in Deutschland signifikant höher (p = 0,033) war. Personen mit einem geringeren DAS-Angstniveau (APAIS) und mit Zahnbehandlungsangst (DFS) hatten mehr sanierungsbedürftige und fehlende Zähne/Zahnflächen. Ein besserer selbsteingeschätzter Gesundheitszustand stand in signifikantem Zusammenhang mit einem besseren Zahnstatus. Die Einschränkung der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität (OHIP), die allgemeine psychische Belastung, die allgemeine Sozial Support Skala (OSSS) und der Optimismus-Pessimismus-Status (SOP2) korrelierten stark mit der Anzahl der fehlenden Zähne bzw. Zahnflächen. Auffallend ist, dass bei Patienten mit höherer allgemeiner psychischer Belastung, meist auch die Zahnflächen oder Zähne beeinträchtigt sind. Die These, dass Personen, die außerhalb der „Industriestaaten“ befragt werden, ein höheres Angstniveau und weitere psychische Belastungen aufweisen, da sie den Zahnarztbesuch unter Umständen meiden, konnte in vorliegender Studie nicht bestätigt werden. Dennoch sollten albanische Zahnärzte für das Thema „Zahnbehandlungsangst“ sensibilisiert werden, um Patienten mit erhöhtem Angstniveau entsprechend zu begegnen.:1 Einleitung 1.1 Allgemeine Definition und Ausführung zum Thema Angst 1.1.1 Angststörungen und phobische Störungen 1.1.2 Phobien 1.2 Zahnbehandlungsangst und Angststörungen 1.2.1 Beschreibung der Störung 1.2.2 Zahnbehandlungsangst und andere psychische Störungen 1.2.3. Zahnbehandlungsangst, Mundgesundheit und somatische Störungen 1.3 Prävalenz 1.4 Epidemiologie 1.5 Ätiologie 1.6 Diagnostik von Behandlungsangst und Phobie 1.7 Differenzialdiagnose 1.8 Andere phobischen Störungen 1.8.1 Posttraumatische Belastungsstörung (PTB) 1.9 Komorbiditäten 1.10 Vorbeugung und Therapie 1.11 Vergleich im zahnmedizinischen Versorgungssystem zwischen Albanien und Deutschland. 2 Fragestellungen 3 Material und Methoden 3.1 Studiendesign 3.2 Instrumente 3.2.1 Übersicht über die verwendeten Instrumente / Konstrukte 3.2.2 Beschreibung der Instrumente 3.3 Statistische Auswertung 3.4 Durchführung 4 Ergebnisse 4.1 Beschreibung des Patientenkollektivs 4.1.1 Soziodemografie 4.2 Patientenkollektiv: psychisches Befinden - Ein Vergleich zwischen Deutschland und Albanien. 4.2.1 Einflussfaktoren der Gesamtgruppe 4.2.2 Vergleich zwischen beiden Populationsgruppen 4.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit 4.3.1 Mundgesundheitsbezogenes Befinden (OHIP) 4.4 Auswertung der Ergebnisse in der Zahnarztgruppe in Deutschland 4.4.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe 4.4.2 Zahnstatus im Zusammenhang mit anderen verwendeten Instrumenten 4.4.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5 Diskussion 5.1 Patientenkollektiv 5.1.1 Soziodemographie der Gesamtgruppe 5.1.2 Psychisches Befinden der Gesamtgruppe 5.1.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit in der Gesamtgruppe 5.2 Vergleich der beiden Patientenpopulationen 5.2.1 Soziodemographie – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.2 Psychisches Befinden – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.3 Albaner zwischen psychischen Erkrankungen und Vorurteilen 5.2.4 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.3 Diskussion der Ergebnisse im Zusammenhang mit Zahnstatus 5.3.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe in Deutschland 5.3.2 Vorsorgeverhalten, Stellung der Mundgesundheit und Zahnstatus 5.3.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5.3.4 Zahnstatus und andere verwendete Instrumente 5.4 Kritische Betrachtung 5.5 Ausblick 123 5.5.1 Implikationen für die Forschung 5.5.2 Implikationen für die Praxis 6 Zusammenfassung Summary Literaturverzeichnis Tabellenverzeichnis Abbildungsverzeichnis Abkürzungen Anhang Danksagung Erklärungen / In the present study, two groups of patients were compared with regard to their dental treatment anxiety and other psychological parameters. In a large number of studies, patients in dental practices/universities have already been questioned about their psychological state in the situation of dental treatment. However, a study in the dental setting of an 'industrialized country' presupposes that the anxiety level of these individuals allows them to undergo dental treatment. In order to include a group of potential treatment avoiders that is interesting for research, this dissertation surveyed and evaluated not only dental patients from Germany but also patient groups from a 'third country' such as Albania. A total of 263 patients participated in the study, 133 of them in a dental practice in Plauen/Germany and 130 in the dental university hospital in Tirana/Albania. All respondents received the same questionnaires to assess their psychological situation. Dental anxiety was measured with the Dental Anxiety Scale (DAS) and with two items of the Amsterdam Properative Anxiety Scale (APAIS) to treat anxiety. The two instruments correlated significantly strongly with each other (Spearman: r = 0.50, p = 0.000). Dental status was also assessed in the patients of the dental practice in Germany using DMF-T/S values. The mean age of all participants was 37.94 (SD 14.66) years. It was noticeable that more females participated in the study in both the dental practice (67.7 %) and the university hospital (52.3 %). Compared to the university hospital, the proportion of females was significantly higher among participants in the dental practice. In both patient groups, the level of education was above the German average (German Federal Statistical Office). It was found that the current subjective health status of Albanian patients was assessed to be significantly worse than that of German patients. Among the dental patients in Albania, a significantly worse state of health was related to higher age and lower level of education. The subjects in the German dental practices also showed significantly higher general psychological distress based on the GSI (BSI-18). Mean scores were significantly higher in the anxiety, depression, and somatization subscales. The mean score of the DAS was 13.58 (SD 2.94) and 12.62 (SD 2.44) in the German and Albanian patients, respectively. The mean scores of APAIS (fear of treatment) were 6.38 (SD 2.15) in the dental practice in Germany and 6.03 (SD 1.64) in the practice in Albania. Thus, the patient groups differed not only in general (BSI-18), but also specifically on the dental treatment-related anxiety level (DAS, APAIS) differed significantly from each other. However, the mean oral health-related quality of life (OHIP) scores of the two patient groups did not differ significantly from each other. However, the German patients had significantly worse scores in all subscales compared with the Albanian patients. Nevertheless, the German dental patients were generally more satisfied with their lives (L-1). Fear of dentistry (DFS) was again rated significantly worse by the German patients. The OSLO-3 total score averaged 7.95 (SD 1.15) in the Albanian population and 7.77 (SD 1.46) in German patients. Here, no significant age-, gender-, and education-specific differences could be perceived between the two study participants. Accordingly, Albanian, female, and younger patients and those with high school diplomas had the highest scores. The German patients assessed their optimism-pessimism status with an average value of 11.13 (SD 1.95) and the Albanian patients with a value of 11.75 (1.97). Accordingly, the optimism-pessimism scale showed that older patients with a lower educational level were more pessimistic than younger ones, and it was found that this value was significantly high in Albanian patients. Significant values were also found in Albanian men compared to Albanian women and German participants, thus allowing gender-specific differences to be perceived. With regard to preventive dental care behavior, Albanian patients scored significantly lower on the preventive care index (p = 0.010). Dental patients in Albania were thus less likely to have tartar removed and professional dental cleaning performed. Despite an elevated DAS anxiety level, German patients reported going to the dentist more frequently than Albanian patients with lower levels of anxiety. Correlation of DAS anxiety level and dental health revealed a significant relationship between patients' anxiety level and total DMF-T score (Spearman: r = 0.19, p = 0.031) as well as DMF-S (r = 0.18, p = 0.034). The mean DMF-T index was 13.54 (SD 7.64), and the mean DMF-S index was 44.17 (SD 31.92). There were larger significant differences in DMF T/S values between age groups (p = 0.000). Patients with higher levels of education had fewer missing teeth/tooth surfaces. There were also gender differences, with DMF-T scores significantly higher in female participants in a dental cabinet in Germany (p = 0.033). Individuals with lower DAS anxiety levels, APAIS, and dental treatment anxiety (DFS) had more teeth/dental surfaces in need of rehabilitation and missing teeth/dental surfaces. Better self-rated health was significantly associated with better dental status. Oral health-related quality of life (OHIP) limitation, general psychological distress, general social support scale (OSSS), and optimism-pessimism status (SOP2) were strongly correlated with the number of missing teeth/dental surfaces, suggesting that in patients with higher general psychological distress, the number of dental surfaces was also related. The hypothesis that individuals interviewed outside the 'developed' countries have higher levels of anxiety and further psychological distress because they may avoid visiting the dentist could not be confirmed in the present study. Nevertheless, Albanian dentists should be sensitized to the topic of 'dental anxiety' in order to deal appropriately with patients with increased anxiety levels.:1 Einleitung 1.1 Allgemeine Definition und Ausführung zum Thema Angst 1.1.1 Angststörungen und phobische Störungen 1.1.2 Phobien 1.2 Zahnbehandlungsangst und Angststörungen 1.2.1 Beschreibung der Störung 1.2.2 Zahnbehandlungsangst und andere psychische Störungen 1.2.3. Zahnbehandlungsangst, Mundgesundheit und somatische Störungen 1.3 Prävalenz 1.4 Epidemiologie 1.5 Ätiologie 1.6 Diagnostik von Behandlungsangst und Phobie 1.7 Differenzialdiagnose 1.8 Andere phobischen Störungen 1.8.1 Posttraumatische Belastungsstörung (PTB) 1.9 Komorbiditäten 1.10 Vorbeugung und Therapie 1.11 Vergleich im zahnmedizinischen Versorgungssystem zwischen Albanien und Deutschland. 2 Fragestellungen 3 Material und Methoden 3.1 Studiendesign 3.2 Instrumente 3.2.1 Übersicht über die verwendeten Instrumente / Konstrukte 3.2.2 Beschreibung der Instrumente 3.3 Statistische Auswertung 3.4 Durchführung 4 Ergebnisse 4.1 Beschreibung des Patientenkollektivs 4.1.1 Soziodemografie 4.2 Patientenkollektiv: psychisches Befinden - Ein Vergleich zwischen Deutschland und Albanien. 4.2.1 Einflussfaktoren der Gesamtgruppe 4.2.2 Vergleich zwischen beiden Populationsgruppen 4.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit 4.3.1 Mundgesundheitsbezogenes Befinden (OHIP) 4.4 Auswertung der Ergebnisse in der Zahnarztgruppe in Deutschland 4.4.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe 4.4.2 Zahnstatus im Zusammenhang mit anderen verwendeten Instrumenten 4.4.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5 Diskussion 5.1 Patientenkollektiv 5.1.1 Soziodemographie der Gesamtgruppe 5.1.2 Psychisches Befinden der Gesamtgruppe 5.1.3 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit in der Gesamtgruppe 5.2 Vergleich der beiden Patientenpopulationen 5.2.1 Soziodemographie – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.2 Psychisches Befinden – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.2.3 Albaner zwischen psychischen Erkrankungen und Vorurteilen 5.2.4 Vorsorgeverhalten und Stellung der Mundgesundheit – Vergleich der beiden Patientengruppen 5.3 Diskussion der Ergebnisse im Zusammenhang mit Zahnstatus 5.3.1 Mundgesundheit der Zahnarztgruppe in Deutschland 5.3.2 Vorsorgeverhalten, Stellung der Mundgesundheit und Zahnstatus 5.3.3 Zahnbehandlungsangst und Zahnstatus 5.3.4 Zahnstatus und andere verwendete Instrumente 5.4 Kritische Betrachtung 5.5 Ausblick 123 5.5.1 Implikationen für die Forschung 5.5.2 Implikationen für die Praxis 6 Zusammenfassung Summary Literaturverzeichnis Tabellenverzeichnis Abbildungsverzeichnis Abkürzungen Anhang Danksagung Erklärungen

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