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Patientens upplevelse av att genomgå en unikompartmentell knäplastik i dagkirurgi / Patients’ experience of undergoing a unicompartmental knee arthroplasty with day of surgery dischargeÖström, Maria, Petzäll Landgren, Lina January 2020 (has links)
Bakgrund: Antalet personer som genomgår knäartroplastik ökar markant i västvärlden samtidigt som den genomsnittliga vårdtiden efter genomgången knäartroplastik minskar. Tidigare forskning visar att ingreppet är väl lämpat för dagkirurgi. Det är trots detta svårt att hitta kvalitativ forskning som beskriver patientens upplevelse av att ha genomgått en knäartroplastik i dagkirurgi. Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva patientens upplevelse av att genomgå en unikompartmentell knäartroplastik (UKA) i dagkirurgi. Metod: Denna kvalitativa intervjustudie inkluderade åtta personer som genomgått en UKA i dagkirurgi mellan 2017 och 2020. Semistrukturerade intervjuer genomfördes i mars 2020 med stöd av en intervjuguide. Deltagarna fick berätta om upplevelsen av att ha genomgått en UKA i dagkirurgi. Resultat: Resultatet visar att de flesta deltagarna var nöjda med att ha genomgått operationen i dagkirurgi. Upplevelsen av trygghet i samband med den tidiga hemgången hade ett nära samband med uppföljning samt informationen inför operationen som gav deltagarna verktyg för att hantera såväl smärta som aktiviteter i det dagliga livet (ADL) och rehabilitering i hemmet. Konklusion: För att känna trygghet i samband med att genomgå UKA i dagkirurgi har utförlig information samt tidig uppföljning en central roll i resultatet av patientens upplevelse.
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Final Scholarly Project: A Systematic Record Review of a Local Quality Improvement Impacts on Anesthesia Provider Knowledge and Attitudes Following a Presentation of Current Evidence-Based Practices Involving Intrathecal Mepivacaine Use in Total Joint Arthroplasty Surgical PatientsMcClellan, Kevin 02 May 2023 (has links)
No description available.
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Septic Arthritis Associated With ChickenpoxFeierabend, R H. 01 November 1991 (has links)
No description available.
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Does the use of patient-specific instrumentation improve resource use in the operating room and outcome after total knee arthroplasty?: A multicenter studyBeyer, Franziska, Lützner, Cornelia, Stalp, Michael, Köster, Georg, Lützner, Jörg 22 February 2024 (has links)
Patient-specific instrumentation (PSI) in total knee arthroplasty (TKA) has been introduced to reduce instruments and surgical time and to improve implant alignment. The aim of this study was to compare TKA with patient-specific and conventional instrumentation with regard to the use of resources in the operating room (OR), alignment and patient-reported outcome. A total of 139 TKA with PSI or conventional instrumentation were included in three centers. Economic variables of the surgery (number of instrument trays, setup and cut-sewtime), radiological alignment and patient reported outcomes (VAS Pain Scale, Oxford Knee Score, EQ-5D) were assessed after 6 weeks, 6 and 12 months. There was a significant reduction of instrument trays and of time in the OR in the PSI group. The reduction varied between the centers. With strict reorganization, more than 50% of the instrument trays could be reduced while using PSI. There were no significant differences in cut-sew-time, implant position, leg axis, pain and function. The use of PSI was associated with significantly less OR resources. However, the savings did not compensate the costs for this technology.
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Adolescents’ subjective well-being and physical functioning following knee injuries : a longitudinal study on perceived autonomy supportChougui, Khadidja 01 1900 (has links)
L’articulation du genou est particulièrement sujette aux blessures pendant l’adolescence.
Ces blessures peuvent avoir des effets profonds sur la santé physique et mentale des jeunes. Selon
la théorie de l’autodétermination (TAD), la satisfaction du besoin psychologique fondamental
d’autonomie peut favoriser le rétablissement physique et psychologique des adolescents après
une blessure au genou. L’autonomie, telle que définie par la TAD, renvoie au fonctionnement
autodéterminé. Le soutien à l'autonomie (SA) peut se manifester par de l’empathie, des
informations significatives et l’encouragement à participer activement à la prise de décision et à
la résolution de problèmes. Des études, souvent menées auprès d’adultes et utilisant des devis
transversaux, ont montré des corrélations positives entre le soutien à l’autonomie et les
indicateurs de santé mentale et physique de patients dans divers domaines de la santé. Étant
donné les défis uniques auxquels sont confrontés les adolescents au cours du processus de
rétablissement et de rééducation, la présente thèse vise à explorer de manière prospective
comment le SA perçu de la part des parents et des professionnels de la santé est liée au
fonctionnement psychologique et physique d’adolescents ayant subi une blessure au genou.
Dans l’article 1, les contributions uniques et additives du SA des parents et du médecin
dans la prédiction du bien-être subjectif (BES) de 44 adolescents blessés au genou ont été
étudiées. Le BES des patients, comprenant leurs affects positifs et négatifs ainsi que leur
satisfaction de vie, a été évalué mensuellement pendant 3 mois. Nos résultats ont souligné
l'importance du SA perçu de la part des parents, qui corrélait positivement avec le BES au fils du
temps. Au suivi de 2 mois, ce lien était toujours présent, et ce, même lorsque le niveau de base du
BES et des covariables clés étaient prises en compte (c.-à-d., le SA du médecin, l'identité
athlétique et la fonction du genou).
L’article 2 a examiné l'association entre la perception du SA par les spécialistes de la
rééducation et la fonction du genou 3 mois plus tard, au sein d’un sous-ensemble de 24 patients
adolescents ayant suivi un programme de rééducation. Dans cette étude, les liens prospectifs entre
la motivation autonome, l’adhérence à la rééducation à domicile et la fonction du genou des
patients ont également été explorés. Les résultats ont révélé qu’aucune de ces variables n’était
déterminante pour une meilleure fonction du genou, au-delà de l’influence de son niveau de base.
Cependant, les patients adolescents qui percevaient leur spécialiste en rééducation comme plus
soutenant de l’autonomie étaient plus susceptibles d’avoir un niveau plus élevé de motivation
autonome pour suivre ses instructions. De plus, une plus grande motivation autonome était liée à
un plus grand respect des recommandations en termes d’exercices prescrits et d’abstention
d'activités aggravantes.
Ensemble, ces études offrent un aperçu précieux des liens entre les facteurs sociomotivationnels,
le bien-être et les pratiques de rééducation, à travers le prisme de la TAD. Les
associations positives entre le SA perçu des agents de socialisation clés et à la fois le bien-être
subjectif et la motivation autonome, ainsi qu’entre la motivation autonome et l’adhérence à la
rééducation à domicile, soulignent l’importance d’une approche qui soutienne l’autonomie des
patients adolescents lors de leur rétablissement. Cette thèse discute en outre des implications
théoriques et pratiques de ces résultats préliminaires et exploratoires pour le bien-être et la
motivation des jeunes dans les contextes de soins de santé, tout en reconnaissant ses limites et en
suggérant des pistes de recherches futures. / The knee joint is particularly prone to injury during adolescence, and such injuries can
have profound effects on youth’s physical and mental health. According to the Self-
Determination Theory (SDT), the satisfaction of the basic psychological need for autonomy can
promote the physical and psychological recovery of adolescents following knee injuries.
Autonomy, as defined by SDT, refers to volitional functioning. Autonomy support (AS) can be
manifested through empathy, meaningful information, and encouragement of active involvement
in decision making and problem solving. Research, often conducted with adults and employing
cross-sectional designs, has demonstrated positive correlations between AS and patients’ mental
and physical health outcomes across various health domains. Given the unique challenges faced
by adolescents during the recovery and rehabilitation process, the present thesis aims to
prospectively explore whether perceived AS from parents and healthcare providers is linked to
the psychological and physical functioning of adolescents who sustained knee injuries.
In Article 1, the unique and additive contributions of parental and physician AS in
predicting the subjective well-being (SWB) of 44 knee-injured adolescents were investigated.
Patients’ SWB, comprising positive and negative affect as well as life satisfaction, was assessed
monthly for 3 months. Our findings underscored the significance of AS perceived from parents,
which exhibited a positive correlation with SWB over time. At the 2-month follow-up, this link
persisted even after adjusting for baseline SWB and key covariates (i.e., physician AS, athletic
identity, and knee function).
Article 2 examined the association between perceived AS from rehabilitation specialists
and knee function 3 months later, within a subset of 24 adolescent patients who had undertaken a
rehabilitation program. In this study, the prospective links between patients’ autonomous
motivation, adherence to home-based rehabilitation, and knee function were also explored.
Results revealed that none of these variables were determinants of better knee function, beyond
the influence of its baseline level. However, adolescent patients who perceived their
rehabilitation specialist as more autonomy-supportive reported higher levels of autonomous
motivation for following their instructions. Moreover, greater autonomous motivation was related
to a higher degree of compliance in terms of performing prescribed exercises and refraining from
engaging in aggravating activities.
Together, these studies offer some valuable insights into the links between sociomotivational
factors, well-being, and rehabilitation practices, through the lens of SDT. The
positive associations between perceived AS from key socialization agents and both SWB and
autonomous motivation, as well as between autonomous motivation and home-based
rehabilitation adherence, underscore the importance of an autonomy-supportive approach when
aiming to facilitate adolescent patients’ recovery. This thesis further discusses the theoretical and
practical implications of these preliminary and exploratory findings for youth’s well-being and
motivation in healthcare contexts, while recognizing its limitations and suggesting future research
directions.
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Effect of a patient blood management programme on preoperative anaemia, transfusion rate, and outcome after primary hip or knee arthroplasty: a quality improvement cycleKotze, A., Carter, L. A., Scally, Andy J. January 2012 (has links)
No / There are few data on the associations between anaemia, allogeneic blood transfusion (ABT), patient blood management, and outcome after arthroplasty in the UK. National agencies nevertheless instruct NHS Trusts to implement blood conservation measures including preoperative anaemia management. Internationally, blood management programmes show encouraging results. METHODS: We retrospectively audited 717 primary hip or knee arthroplasties in a UK general hospital and conducted regression analyses to identify outcome predictors. We used these data to modify previously published algorithms for UK practice and audited its introduction prospectively. The retrospective audit group served as a control. RESULTS: Preoperative haemoglobin (Hb) concentration predicted ABT (odds ratio 0.25 per 1 g dl(-1), P<0.001). It also predicted the length of stay (LOS, effect size -0.7 days per 1 g dl(-1), P=0.004) independently of ABT, including in non-anaemic patients. Patient blood management implementation was associated with lower ABT rates for hip (23-7%, P<0.001) and knee (7-0%, P=0.001) arthroplasty. LOS for total hip replacement and total knee replacement decreased from 6 (5-8) days to 5 (3-7) and 4 (3-6) days, respectively, after algorithm implementation (P<0.001). The all-cause re-admission rate within 90 days decreased from 13.5% (97/717) before to 8.2% (23/281) after algorithm implementation (P=0.02). CONCLUSIONS: We conclude that preoperative Hb predicts markers of arthroplasty outcome in UK practice. A systematic approach to optimize Hb mass before arthroplasty and limit Hb loss perioperatively was associated with improved outcome up to 90 days after discharge.
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Hüft-TEP und Knie-TEP in der ambulanten Rehabilitation / eine prospektive KohortenstudieWeber, Lars 25 February 2011 (has links)
Untersuchungsziel: Untersucht wurden Auswirkungen einer ambulanten orthopädischen Rehabilitation nach der Implantation einer Hüft- bzw. Knieendoprothese auf die individuelle Lebensqualität. Um zu erkennen, ob Zusammenhänge von individuellen Parametern wie Geschlecht, Alter, Bildungsstand und dem Rehabilitationsverlauf bzw. –ergebnis bestehen, wurden medizinisch-funktionelle und psychosoziale Daten erhoben, sowie ergänzende Variablen durch Schichtenindices und mittels eines strukturierten Interviews erfasst. Methode: Systematische Datenerhebung von medizinisch funktionellen (Gelenkbeweglichkeit, Muskelkraft) und psychosozialen (Aktivitäten des täglichen Lebens) Daten von n=60 Pat. mit Knie-TEP und n=61 Pat. mit Hüft-TEP zu vier Messzeitpunkten (Anfang Reha=t0, Ende Reha=t1, 6 Monate nach Reha= t2 und 24 Monate nach Reha= t3) und strukturiertes Interview zur Erfassung von soziodemographischen Merkmalen, Motivation und Behandlungszuversicht. Analysemethoden: Signifikanzanalyse und Berechnung der Effektstärke (Cohens d) der Veränderungen zwischen t0 – t1 für abhängige Stichproben (getrennt nach Indikation), Längsschnittdarstellung der funktionellen und psychosozialen Parameter mit deskriptivstatistischen Analysen getrennt nach Indikation und Geschlecht. Ergebnisse: Für beide Indikationen ergaben sich hohe Effekte für Verbesserungen der funktionellen Parameter und mittlere (teilhabebezogen) bzw. hohe (aktivitätsbezogen) Effekte bei den psychosozialen Parametern am Ende der Rehabilitation. Die teilstandardisierten Rehabilitationsmaßnahmen wirken sich indikations- und geschlechtsbezogen unterschiedlich aus. Unter Beachtung der psychophysischen Leistungsvoraussetzungen und sozialen Rahmenbedingungen ist die ambulante Rehabilitation gut geeignet für Patienten im höheren Lebensalter. / Study objective: Effects of an outpatient orthopedic rehabilitation after the implantation of a hip or knee replacement on the individual quality of life were studied. In order to analyze the existence of significant relationships between individual parameters such as gender, age, education and the rehabilitation outcome medical-functional and psychosocial data were collected, and additional layers of indices and variables by using a structured interview were applied. Method: Systematic data collection from medical functional (joint mobility, muscle strength) and psychosocial (activities of daily living) data of n = 60 patient with total knee replacement and n = 61 patient with total hip replacement to four time points (beginning of rehabilitation = t0, end rehab = t1, t2 = 6 months after rehabilitation and 24 months after discharge = t3) and structured interview for socio-demographic characteristics, motivation and confidence in treatment Analysis: Significance analysis and calculation of effect size (Cohen''s d) of the changes between t0 and t1 for dependent samples (separated by indication), longitudinal section view of the functional and psychosocial parameters with descriptive-statistical analyses apart from indication and sex Results: For both indications high effects of improvement in functional parameters, mean effects (participatory based) and high (activity-related) effects on the psycho-social parameters at the end of rehabilitation could be identified. The semi-standardized rehabilitation measures had shown differences by indication just like gender. In accordance with the psychophysical performance conditions and social environment outpatient rehabilitation is well suited for patients in advanced age.
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Therapie osteochondraler Defekte des Kniegelenks unter Verwendung des Knorpel-Knochen-Ersatzmaterials (TruFit®) in Kombination mit einer einzeitigen autologen Knorpelzelltransplantation im Langzeittierversuch / Treatment of osteochondral lesions in the knee joint using scaffolds for cartilage and bone (TruFit®) in combination with a single-step autologous chondrocyte transplantation in a long-term animal experimentMichalak, Milosch 15 April 2015 (has links)
Knorpeldefekte des Kniegelenks zeichnen sich durch eine sehr begrenzte spontane Heilungstendenz aus und führen im Verlauf häufig zur Arthrose. Trotz intensiver Forschungsbemühungen konnte bisher keine neue Therapieoption eine zufrieden-stellende Alternative zu den bisherigen Therapien hervorbringen. Eine ACI in Kombination mit einem künstlich hergestellten Knorpel-Knochen-Ersatzmaterial scheint jedoch großes Potential für die Therapie von Knorpel-Knochen-Schäden zu besitzen.
Im vorliegenden Langzeittierversuch mit Kaninchen wurde eine einzeitige ACI mit einem biphasischen Ersatzmaterial (TruFit®) und platelet-rich-plasma (PRP) kombiniert. Zu diesem Zweck wurde in der medialen Femurkondyle ein critical-size-Defekt mit einem Durchmesser von 4,5 mm gesetzt. In der ersten Versuchsgruppe blieb der Defekt unbehandelt (Leer). Bei der zweiten Gruppe wurde die Defekthöhle mit einem TruFit®-Zylinder aufgefüllt (TFP). Gruppe drei erhielt zusätzlich PRP (TFP+PRP) und Gruppe vier wurde darüber hinaus mit einer einzeitigen ACI kombiniert (TFP+PRP+C), bei der Chondrozyten mit Hilfe eines speziellen Kollagenase-Schnellverdaus isoliert werden konnten.
Die Auswertung der Knorpel-Knochen-Regeneration erfolgte nach 12 Monaten durch eine Mikroradiographie, eine intravitale Fluoreszenzmarkierung des Knochens und durch Toluidinblau-O- und Safranin-O-Färbungen. Verwendet wurden die Scores nach Wakitani und O’Driscoll.
Dabei konnte gezeigt werden, dass eine TruFit®-Therapie die Knochenregeneration positiv beeinflussen kann. Die Zugabe von PRP bewirkte die Bildung von zahlreichen dünnen Trabekeln mit einer erhöhten Anzahl trabekulärer Verbindungen, allerdings auch eine schlechtere Rekonvaleszenz der subchondralen Knochenschicht. Bezüglich der Knorpelheilung schnitt die Gruppe TFP+PRP+C am besten ab, wobei die Unterschiede nicht signifikant waren. Insgesamt zeigten alle Versuchsgruppen eine unzureichende osteochondrale Regeneration, so dass für die Therapie am Menschen zunächst weitere Studien nötig sind, die sowohl ossär als auch chondral eine verbesserte Heilungspotenz demonstrieren können. Bisher fehlen groß angelegte Studien um Therapieempfehlungen bezüglich des Ersatzmaterials, der genauen Durchführung der einzeitigen ACI und Zusätzen wie Wachstumsfaktoren zu machen.
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Klinischer Stellenwert der Time of Flight FDG-PET/CT bei entzündungsspezifischen Fragestellungen / Clinical value of Time of Flight FDG-PET/CT in detecting of infection and inflammationBraune, Isabell 26 January 2017 (has links)
No description available.
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A Multidisciplinary Approach for Determining the Extents of the Beds of Complex Natural Lakes in LouisianaWillis, Frank Levins 06 August 2009 (has links)
In Louisiana, the beds of natural lakes are owned by the state. The locations of property boundary lines separating state property from private lands have usually been set by determining the levels of natural monuments known as ordinary high water marks. The term is confusing and subjective, leading to controversy in reference to its determination. Catahoula Lake in central Louisiana was chosen as a study site because of its large size, its 20-foot variation in water levels, and its low-relief perimeter. Geology, geomorphology, hydrology, archaeology, vegetation, dendrochronology and dendrohydrology of the ancient cypress fringe, nineteenth century land survey records, historical records, and time-series statistics were applied to determine the elevation range of ordinary high water. Research suggests that the level of the ordinary high water natural monument used universally in Louisiana to define lake boundaries is not the correct natural monument. This research suggests that, for example, the natural monument that defines the Catahoula Lake boundary is not a vertical monument, but rather an areal monument that was originally recognized by nineteenth century U.S. government surveyors and embedded in the evidence extracted from their original field notes. The solution coincides with the boundaries of regional land patents and offers a consistent solution to determining the boundaries of thousands of acres of disputed lands. The procedure is applicable to other lake and swamp boundaries in Louisiana and other states.
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