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Utvärdering av marknaden för telemedicinska produkter i hemsjukvården / Investigation of the products on the telemedicine market in home careVirgin, Jessica, Wester, Malin January 2015 (has links)
Denna rapport utvärderar företag och verksamheter med telemedicinska produkter som finns på den svenska marknaden inom hemsjukvård för områdena Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom, neonatalsjukvård samt hjärtsvikt. Även säkerhetsaspekter, verifierad nytta samt områdeskvantifiering för funna produkter behandlas. Detta genomfördes genom en avsökning av marknaden där säkerhetsaspekter och underlag för verifierad nytta undersöktes. Med telemedicin kan sjukhus och patienter trådlöst kommunicera och överföra mätdata, trots långa avstånd. Detta ger vinster för samhälle, miljö och patient. Avsökningen av marknaden erhöll resultatet: sju verksamma företag med telemedicinska lösningar och fem verksamheter med forsknings- och utvecklingsprojekt. Sammanfattningsvis blir det tydligt att många telemedicinska projekt fortfarande är i utvecklingsstadiet. Orsaker till detta är att teknikutveckling är dyrt och kräver utbildning, något som kan bortprioriteras om det redan finns fungerande och implementerade system i samhället. Slutsatsen är att telemedicin har stor potential att minska antalet sjukhusbesök per patient och att majoriteten av produkterna på den svenska marknaden finns i norra delen av landet, där glesbygden är som störst. / This report investigates companies and businesses with telemedicine products on the Swedish market within home care regarding Chronical Obstructive Pulmonary Disease (COPD), neonatal care and heart failure. Safety issues, verified benefits and classification of the products were focus points for the investigation. Key components investigated were safety aspects and if the products had proven benefits. With the use of telemedicine, hospitals and patients can wirelessly communicate and transfer data, despite long distances. Benefits can be seen for the society, the environment and the patient. Seven companies with solutions in telemedicine and five businesses with projects in research and development within the telemedicine market, were found from the investigation. Many of the telemedicine products are still in the development phase. Development is expensive and requires education and might therefore be unprioritized due to already existing solutions in the society. The conclusion of this report is that telemedicine has a big potential to reduce the need to stay at the hospital and that the majority of the products on the Swedish market are located in the northern part of the country, due to the sparsely populated area.
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Utilizing Multi-Core for Optimized Data Exchange Via VoIPAzami Ghadim, Sohrab January 2016 (has links)
In contemporary IT industry, Multi-tasking solutions are highly regarded as optimal solutions, because hardware is equipped with multi-core CPUs. With Multi-Core technology, CPUs run with lower frequencies while giving same or better performance as a whole system of processing. This thesis work takes advantage of multi-threading architecture in order to run different tasks under different cores such as SIP signaling and messaging to establish one or more SIP calls, capture voice, medical data, and packetize them to be streamed over internet to other SIP agents. VoIP is designed to stream voice over IP. There is inter-protocol communication and cooperation such as between the SIP, SDP, RTP, and RTCP protocols in order to establish a SIP connection and- afterwards- stream media over the internet. We use the Microsoft COM technology in order to better the C++ component design. It allows us to design and develop code once and run it anywhere on different platforms. Using VC++ helps us reduce software design time and development time. Moreover, we follow software design standards setup by software engineers’ society. VoIP technology uses protocols such as the SIP signaling protocol to locate the user agents that communicate with each other. Pjsip is a library that allows developers to extend their design with SIP capability. We use the PJSIP library in order to sign up our own developed VoIP module to a SIP server over the Internet and locate other user agents. We implement and use the already-designed iRTP protocol instead of the RTP to stream media over the Internet. Thus, we can improve RTP packet delays and improve Quality of Service (QoS). Since medical data is critical and must not be lost, the iRTP guarantees no loss of medical data. If we want to stream voice only, we would not need iRTP, because RTP is a good protocol for voice applications. Due to the increasing Internet traffic, we need to use a reliable protocol that can detect packet loss of medical data. iRTP resolves the issue and leverages QoS. This thesis work focuses on streaming medical data and medical voice-calls using VoIP, even over small bandwidths and in high traffic periods. The main contribution of this thesis is in the parallel design of iRTP and the implementation of this very design in order to be used with Multi-Core technology. We do so via multi-threading technology to speed up the streaming of medical data and medical voice-calls. According to our tests, measurements, and result analyses, the parallel design of iRTP and the multithreaded implementation on VC++ leverage performance to a level where the average decrease in delay is 71.1% when using iRTP for audio and medical data instead of the nowadays applied case of using an RTP stream for audio and multiple TCPs streams for medical data .
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The Digital Labor Ward: Teleconsultation in Rural GhanaBaily, Heather Rose 29 May 2020 (has links)
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Concussion IS a Brain InjuryAndrews, Courtney M. 01 June 2019 (has links)
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Akzeptanz und Wirksamkeit von Telemedizin- Anwendungen in der medizinischen Regelversorgung am Beispiel des Diabetes mellitus, der Hypertonie und DyslipidämienHarst, Lorenz 19 June 2023 (has links)
Das Potential von Telemedizin-Anwendungen, die eine medizinische Konsultation von Patient:innen über eine geographische Distanz hinweg ermöglichen, reicht von der Schaffung eines gerechten Zugangs zu Versorgungsangeboten für alle Patient:innen über eine Optimierung medizinischer Versorgungsprozesse bis hin zu einer Verbesserung krankheitsbezogener Outcomes. Um dieses Potential erfüllen zu können, ist es zwingend notwendig, dass für diese Anwendungen der Nachweis sowohl der klinischen Wirksamkeit als auch der Passfähigkeit in das jeweilige Versorgungssetting, in dem sie genutzt werden sollen, erbracht wird. Eine Dimension der Passfähigkeit ist die Akzeptanz der Leistungserbringenden und Patient:innen, die beide per defintionem Endnutzer:innen einer Telemedizinanwendung sind. Die Zielstellung der vorliegenden Arbeit war es daher, Akzeptanz und Wirksamkeit von Telemedizin-Anwendungen wissenschaftlich zu untersuchen. Um die Erkenntnisse der Promotionsschrift in den wissenschaftlichen Kontext der Beforschung von Telemedizin-Anwendungen einzuordnen, wurden zudem zukünftige Forschungsbedarfe auf dem Gebiet der Telemedizin systematisch erhoben und priorisiert. Um diese Ziele zu erreichen, kam ein breites Methodenspektrum zum Einsatz. Zur Erhebung von theoriebasierten Prädiktoren für die Akzeptanz von Telemedizin-Anwendungen durch Patient:innen und Leistungserbringende wurde ein Systematic Review durchgeführt. Zudem wurden die Erwartungen und Wünsche ruandischer Patient:innen mit Diabetes an eine Selbstmanagement-App in qualitativen Interviews erhoben, um den ersten Prototypen einer entsprechenden App auf diese Zielgruppe zuschneiden zu können. Ebenfalls in qualitativen Interviews wurde anschließend untersucht, inwieweit dieser Prototyp den Nutzer:innenerwartungen entsprach. Die Wirksamkeit von Telemedizin-Anwendungen wurde in einem Umbrella Review bestehender Systematic Reviews und Metaanalysen anhand der drei chronischen Krankheitsbilder Diabetes mellitus, Hypertonie und Dyslipidämie exemplarisch untersucht, wobei die verfügbare Evidenz außerdem einer ausführlichen Qualitätsprüfung (GRADE Assessment) unterzogen wurde. Zu guter Letzt wurden von Autor:innen publizierter Systematic Reviews und Metaanalysen genannte zukünftige Forschungsbedarfe auf dem Gebiet der Telemedizin im Rahmen einer qualitativen Inhaltsanalyse kategorisiert und in einen quantitativen Online-Fragebogen überführt. Dieser wurde in den Social Media-Kanälen, auf Webseiten und in Rundschreiben verschiedener Fachgesellschaften auf dem Gebiet der Diabetes-Versorgung, Evidenzbasierten Medizin und Ergotherapie sowie unter Akteuer:innen der Gesundheitsversorgungsplanung verteilt, um zukünftige Forschungsbedarfe auf Sicht von Wissenschaftler:innen, Leistungserbringenden und Entscheidungsträger:innen des Gesundheitssystems zu priorisieren. Diese Kombination qualitativer und quantitativer Forschungsmethoden entspricht einem Mixed Methods-Design. Die Ergebnisse zeigten, dass Telemedizin-Anwendungen von Patient:innen und Leistungserbringenden dann akzeptiert wurden, wenn sie diese für nützlich für das Krankheitsmanagement bzw. die Patient:innenversorgung hielten und sie leicht zu bedienen sind. Für Patient:innen spielte zudem die Akzeptanz durch das soziale Umfeld eine wichtige Rolle. Die entsprechenden theoriebasierten Prädiktoren waren in den betrachteten Studien am häufigsten signifikant und erzielten hohe Effektstärken. Modelle der Technikakzeptanz, insbesondere das Technology Assessment Model und seine Erweiterung, die Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, sind klassischen Verhaltenstheorien, aus denen heraus sie entwickelt wurden, in ihrer Erklärungskraft hinsichtlich der Akzeptanz von Telemedizin-Anwendungen, gemessen anhand der Varianzaufklärung, überlegen. Die an den Interviews teilnehmenden ruandischen Patient:innen mit Diabetes wünschten sich von einer App für das Diabetes-Selbstmanagement vor allem, dass diese ihnen Informationen zu Krankheitsverlauf, Symptomen, Warnsignalen für Komplikationen sowie gesundheitsförderlichen Verhaltensweisen (Ernährung und Bewegung) in übersichtlicher, leicht verständlicher Form darböte. Zudem sollte die App eine Reminder-Funktion mit Bezug auf Selbsttestung des Blutzuckerwerts, Medikamenteneinnahme und sportlicher Aktivität beinhalten. Der erste Prototyp der App wurde insbesondere aufgrund des Erkenntnisgewinns zu den oben genannten Themen und der umgesetzten niedrigschwelligen Erinnerungen für das Diabetes-Selbstmanagement im Alltag durch die Nutzer:innen positiv bewertet. Allerdings bemängelten sie die fehlende Option zum sozialen Austausch mit anderen Patient:innen und die rein text- und bildbasierte anstelle einer interaktiven Informationsvermittlung. Für Patienten mit Diabetes konnten signifikante, klinisch relevante Reduktionen des HbA1c durch Telemedizinanwendungen festgestellt werden, wobei Patient:innen mit einer kürzlich erfolgten Diagnose und jene mit einem erhöhten Baseline-HbA1c (> 8 % mmol/l) mehr von der Nutzung profitierten. Interventionen, die Feedback zu den von Patient:innen selbst gemessenen Werten durch Leistungserbringende ermöglichtem, führten zu größeren klinischen Effekten, wobei für die Art des Feedbacks (Telefon, SMS, automatisiert oder manuell) kein Unterschied zu beobachten war. Signifikante – jedoch klinisch nicht relevante – Reduktionen des Blutdrucks bei Patient:innen mit Hypertonie konnten festgestellt werden. Der Einsatz von Telemedizin-Anwendungen hatte keinen signifikanten klinischen Effekt auf die LDL- , HDL-c-, Triglycerid- und Total Cholesterol-Werte bei Patient:innen mit Diabetes. Anwendungen, die ausschließlich auf Dyslipidämien ohne Komorbiditäten abstellten, wurden in den eingeschlossenen Reviews und Meta-Analysen nicht untersucht. Die Qualitätsprüfung der eingeschlossenen Übersichtsarbeiten zeigte teils gravierende Mängel insbesondere der Metaanalysen auf. So waren vor allem das Risiko für Verzerrungspotential in den jeweils gepoolten Effektschätzern, vor allem aufgrund fehlender Verblindung sowohl der Studienteilnehmenden als auch der –assessor:innen, und die Heterogenität der verglichenen Interventionen, Studienpopulationen und Interventionsdauern hoch. Forschende auf dem Gebiet der Telemedizin sowie Leistungserbringende und Entscheidungsträger:innen des Gesundheitswesens priorisierten insbesondere die systematische Entwicklung und Evaluation von Implementierungsstrategien, den Zuschnitt von Telemedizin-Anwendungen auf klar definierte Zielgruppen und den Datenschutz als zukünftige Forschungsbedarfe auf dem Gebiet der Telemedizin. Gemeinsam belegen die Ergebnisse die Relevanz theoriegeleitet entwickelter Implementierungsstrategien, die die Nutzer:innenakzeptanz berücksichtigen und die potentiellen Nutzer:innengruppen in den Entwicklungsprozess von Telemedizin-Anwendungen mit einbeziehen. Die klinische Wirksamkeit von Telemedizin-Anwendungen ist zwar für einzelne Krankheitsbilder, insbesondere den Diabetes, nachweisbar, sollte aber anhand methodisch robuster Studiendesigns bestätigt werden, die dem multimodalen Charakter digitaler Interventionen Rechnung tragen. Subgruppenanalysen zur Identifikation von Patient:innengruppen, die besonders vom Einsatz von Telemedizin profitieren sowie die Identifikation von wirksamen Anwendungskomponenten sollten in Evaluationsstudien umgesetzt werden. Das erwartete Potential von Telemedizin-Anwendungen war ursächlich für die Beschleunigung der Zulassung Digitaler Gesundheitsanwendungen (DiGA) im deutschen Gesundheitssystem, die im Jahr 2020 gesetzlich beschlossen wurde und seitdem durch das BfArM in einem Fast Track-Verfahren umgesetzt wird. DiGA entsprechen aufgrund ihrer Zweckbestimmung, einen patient:innenrelevanten Nutzen durch den Einsatz digitaler Anwendungen zu generieren, in weiten Teilen der Telemedizin-Definition und sollen nach einer Testphase von nur einem Jahr in die Regelversorgung übernommen werden. Die Ergebnisse der Promotionsschrift sind somit von Relevanz für die zukünftige Ausgestaltung des BfArM-Fast Tracks zur Zulassung von DiGA.
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High Specificity Wearable Device With Photoplethysmography and Six-Lead Electrocardiography for Atrial Fibrillation Detection Challenged by Frequent Premature Contractions: DoubleCheck-AFBacevicius, Justinas, Abramikas, Zygimantas, Dvinelis, Ernestas, Audzijoniene, Deimile, Petrylaite, Marija, Marinskiene, Julija, Staigyte, Justina, Karuzas, Albinas, Juknevicius, Vytautas, Jakaite, Rusne, Basyte-Bacevice, Viktorija, Bileisiene, Neringa, Solosenko, Andrius, Sokas, Daivaras, Petrenas, Anrius, Butkuviene, Monika, Paliakaite, Birute, Daukantas, Saulius, Rapalis, Anrius, Marinskis, Germanas, Jasiunas, Eugenijus, Darma, Angeliki, Marozas, Vaidotas, Aidietis, Audrius 08 June 2023 (has links)
Background: Consumer smartwatches have gained attention as mobile health
(mHealth) tools able to detect atrial fibrillation (AF) using photoplethysmography (PPG) or
a short strip of electrocardiogram (ECG). PPG has limited accuracy due to the movement
artifacts, whereas ECG cannot be used continuously, is usually displayed as a single-lead
signal and is limited in asymptomatic cases.
Objective: DoubleCheck-AF is a validation study of a wrist-worn device dedicated to
providing both continuous PPG-based rhythm monitoring and instant 6-lead ECG with
no wires. We evaluated its ability to differentiate between AF and sinus rhythm (SR) with
particular emphasis on the challenge of frequent premature beats.
Methods and Results: We performed a prospective, non-randomized study of 344
participants including 121 patients in AF. To challenge the specificity of the device
two control groups were selected: 95 patients in stable SR and 128 patients in
SR with frequent premature ventricular or atrial contractions (PVCs/PACs). All ECG
tracings were labeled by two independent diagnosis-blinded cardiologists as “AF,”
“SR” or “Cannot be concluded.” In case of disagreement, a third cardiologist was
consulted. A simultaneously recorded ECG of Holter monitor served as a reference. It
revealed a high burden of ectopy in the corresponding control group: 6.2 PVCs/PACs
per minute, bigeminy/trigeminy episodes in 24.2% (31/128) and runs of ≥3 beats
in 9.4% (12/128) of patients. AF detection with PPG-based algorithm, ECG of the
wearable and combination of both yielded sensitivity and specificity of 94.2 and
96.9%; 99.2 and 99.1%; 94.2 and 99.6%, respectively. All seven false-positive PPGbased cases were from the frequent PVCs/PACs group compared to none from the
stable SR group (P < 0.001). In the majority of these cases (6/7) cardiologists were able
to correct the diagnosis to SR with the help of the ECG of the device (P = 0.012).
Conclusions: This is the first wearable combining PPG-based AF detection algorithm
for screening of AF together with an instant 6-lead ECG with no wires for manual rhythm
confirmation. The system maintained high specificity despite a remarkable amount of
frequent single or multiple premature contractions
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Treatment Adherence in Digital Psychotherapy Using Machine Learning to Predict Patient No-showsHan, Helén January 2023 (has links)
Background: Untreated patients and discontinuity in treatments are problems that mental health care is facing. Even though people seek care, there is still a pattern of patients who do not attend their scheduled appointments, referred to as No-shows. Noshows result in prolonged waiting times for patients and decreased efficiency and workflow for healthcare professionals. Moreover, causing great financial costs and losses for the healthcare sector. Using machine learning to predict potential No-shows beforehand could be a possible solution to minimize No-shows, while enhancing treatment adherence. Aim: The aim is to explore the best-performing algorithm for No-show predictions in digital psychotherapy. Furthermore, gaining a deeper knowledge of common behaviors in patient demographic and appointment data that may explain the reasons behind No-shows in digital mental health care services. Methods: A quantitative experimental research methodology and design with an inductive approach were utilized, incorporating computational methods, tools, and techniques. The Knowledge Discovery in Databases process was used as a guidance in the data mining process. Results: An observational relationship was found between No-shows and the following features age, day of the week of the appointment, date in a month of the appointment, month of the appointment, and waiting time. The best-performing algorithms to predict No-shows were Gradient Boosting Decision Tree and Random Forest. The date in a month was the most impactful feature for both classifiers, followed by the appointment month, the day of the week, and the number of waiting days. Conclusion: Machine learning has the potential to predict No-shows in digital psychotherapy and can be used to identify the underlying factors and patterns behind Noshows while providing useful information to support and improve digital mental health care delivery, treatment adherence, and patient outcomes. Thus, predicting No-shows beforehand is highly relevant for enhancing treatment adherence in digital psychotherapy and mental health care.
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Concussion IS a Brain InjuryAndrews, Courtney M. 01 September 2019 (has links)
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Audible Healthcare Online : Towards Online Digital Healthcare Services Accessible for Users of Screen Readers / Att anpassa digital vård för skärmläsare : Tillgänglighet hos digitala vårdtjänster för personer med synnedsättningarBakhuizen, Ellinor January 2021 (has links)
In the last few years, and especially since the start of the COVID-19 pandemic, healthcare services have been moving online. Today, patients can book appointments with doctors and read their medical records in apps and web services. It is important that these services are equally accessible to all patients, regardless of for example disability. This study aims to identify opportunities and challenges in adapting these digital healthcare services towards increasing accessibility for screen reader users with visual impairments. Eight people with visual impairments participated in the study, whereof five had complete vision loss and three had low vision. First, the participants were interviewed about their experiences of using screen readers as well as their views on digital healthcare. Secondly, a usability test was conducted on an existing system at the online health service provider Kry. The interviews indicated that screen reader users face a lot of accessibility barriers online, and therefore might be hesitant towards using digital healthcare. Yet, accessible digital healthcare can bring positive consequences such as making people with visual impairments more independent in handling medical documents and communication with clinicians. Many of the common barriers mentioned, such as unlabelled buttons and missing alternative text for images were found in the usability test of the Kry app. Some barriers even caused dead ends, resulting in that only three out or eight tasks in the usability test were completed by all the participants. From the results of the interviews and usability test, this study proposes a set of recommendations for achieving screen reader friendly online services. The recommendations include for example prioritising simple navigation, always providing alternative text and to test with assistive technology. The recommendations are applicable to other types of services as well, although they might be extra important in the digital healthcare sector where accessibility is of extra high importance. / De senaste åren och speciellt sedan COVID-19 tog fart har delar av sjukvården börjat flytta ut på internet. Idag finns det en rad olika appar som patienter kan använda för att träffa läkare och för att läsa sina journaler. Det är väldigt viktigt att dessa tjänster är tillgängliga för alla patienter, oavsett om man till exempel har en funktionsnedsättning. Denna studie undersöker vilka möjligheter och utmaningar den digitala sjukvården står inför vad gäller tillgänglighetsanpassning för personer med synnedsättningar som använder skärmläsare. Åtta personer deltog i studien varav tre hade nedsatt syn och fem helt saknade synperception. Deltagarna blev först intervjuade om sina erfarenheter av att använda skärmläsare samt sin syn på digital vård. Efter det fick de göra ett användbarhetstest av den digitala vårdappen Kry. Intervjuerna visade att personer med synnedsättningar stöter på många olika typer av tillgänglighetsproblem på internet. Därför är vissa personer tveksamma till att använda digitala vårdtjänster. Om digitala vårdtjänster var väl anpassade för skärmläsare skulle de däremot kunna hjälpa personer med synnedsättningar att bli mer självständiga vad gäller till exempel hantering av medicinska dokument och kommunikation med läkare. Många av de vanligaste tillgänglighetsproblemen på internet, så som omärkta knappar och utebliven alternativ text, påträffades under användbarhetstestet av Kry-appen. Vissa av problemen var så pass allvarliga att de ledde till att deltagarna fastnade i appen. Detta gjorde i sin tur att endast tre av de åtta uppgifterna som var del av testet löstes av samtliga deltagare. Baserat på resultaten från intervjuerna och användbarhetstestet föreslår denna studie en rad rekommendationer för att göra digitala tjänster bättre anpassade för skärmläsare. Rekommendationerna innebär bland annat att prioritera enkel navigation, att alltid ha alternativ text till bilder samt att aktivt testa digitala tjänster med skärmläsare. Rekommendationerna är applicerbara på de flesta typer av digitala tjänster, men är extra viktiga att använda inom digital vård eftersom det måste vara tillgängligt för alla.
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Anticipated Telehealth Device Usage in Younger AdultsBull, Tyler 01 January 2015 (has links)
Telehealth and telemedicine have revolutionized the healthcare system in terms of access to information and remote medical treatment. While there is a great deal of literature on current perceptions of telehealth care systems, relatively little is known about perceived user needs and acceptance of future telehealth systems. One way to assess future attitudes is to evaluate anticipated usage of telehealth devices through perceived advantages and disadvantages. Additionally, this study seeks to assess the reliability of a new measure of technology acceptance that capitalizes on human motivation using self-determination theory. An online survey consisted of an original 40-item measure of motivation to use telehealth technology, the Psychosocial Impact of Assistive Devices Scale (PIADS; Jutai & Day, 1996), questions adapted from Edwards et al. (2014) about perceived advantages and disadvantages of telehealth devices, and open-ended questions about advantages, disadvantages, and concerns of interacting with telehealth devices in the future. The open-ended questions were coded for themes. Results also indicated that there was a high reliability between the MUTT and the PIADS, however the MUTT was slightly more reliable. Significant correlations were found between the overall MUTT and subscales of autonomy, competence, relatedness, and goals, as well as moderate correlations between the subscales of the PIADS (i.e., competence, adaptability, self-esteem) and the MUTT. The results of this research will be discussed further.
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