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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
451

Latência e acurácia de respostas motoras a estímulos visuais em situações de estresse / Latency and accuracy of motor response to visual stimuli in stress

Nelson Toshiyuki Miyamoto 10 May 2010 (has links)
O objetivo deste trabalho foi avaliar o efeito do estresse, provocada pela presença de espectadores participativos, no controle motor O estresse foi avaliado através de medidas fisiológicas (frequência cardíaca e cortisol salivar). Em cada teste a tela do computador apresentava de início um pequeno círculo central (diâmetro de 0,4 cm), um segundo círculo do mesmo tamanho, situado cerca de 6,3 cm verticalmente abaixo do circulo central e um terceiro círculo, na parte superior da tela, cerca de 4,1cm verticalmente acima do círculo central. Os três círculos representam, respectivamente, a bola, o cobrador do pênalti e o goleiro A tarefa do voluntário era inclinar uma alavanca no exato momento do contato, e se possível na direção oposta à movimentação do goleiro. Na situação com estresse, o índice de erro ficou por volta de 25% Tanto a frequência cardíaca quanto o cortisol salivar apresentaram aumento estatisticamente significativo na presença de torcida. O estresse parece exercer uma influência negativa na tomada de decisão na execução de um movimento / The aim of this study was to evaluate the effect of stress, caused by the presence of participative audience ,in the motor control. Stress was assessed by physiological measurements (heart rate and salivary cortisol). In each test the computer screen showed only a relatively small central circle (diameter 0.4 cm), a second circle the same size, located about 6.3 cm vertically below the central circle and a third circle on top the screen, about 4.1 cm vertically above the center circle. The three circles represent, respectively, the \"ball\", the \"kicker\" of the penalty and the \"keeper\". The task of the volunteer was tilting lever at the precise moment of contact, and if possible in the opposite direction to the movement of the goalkeeper. In the situation with stress, the error rate was around 25%.. Both the heart rate as salivary cortisol showed a statistically significant increase in the presence of spectators. The stress seems to exert a negative influence on decision making in the execution of a movement.
452

Liens entre troubles du spectre autistique et schizophrénies précoces ? / Links between autism spectrum disorders and early onset schizophrenia ?

Coulon, Nathalie 30 September 2015 (has links)
Contexte : Autisme, trouble du spectre autistique, schizophrénies précoces voire même très précoces (SDTP)... autant de termes utilisés de nos jours! Même si les classifications restent aujourd'hui catégorielles, les travaux sont cependant croissants pour approfondir et comprendre un éventuel lien entre les troubles du spectre autistique et schizophrénique, et notamment un lien entre les troubles du spectre autistique (TSA) et les schizophrénies précoces. Objectif : Clarifier les liens cliniques et biologiques entre TSA et schizophrénies à début précoce (avant 18 ans) et même très précoce (avant 13 ans). Méthodologie: Population de 62 sujets, divisés en trois groupes selon l'âge de début de la pathologie schizophrénique : strictement avant 13 ans (Very Early Onset Schizophrenia, VEOS), entre 13 et 18 ans (Early Onset Schizophrenia, EOS) et supérieur ou égal à 18 ans (Adult Onset Schizophrenia, AOS). Pour chaque groupe, 2 évaluations cliniques sont effectuées : recherche d'antécédents prémorbides autistiques avec l'ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised); l'autre phénotypique avec MINI (Mini International Neuropsychiatric Interview), BPRS (Brief Psychiatric Rating Scale), PANSS (Positive And Negative Symptoms Scale for schizophrenia), STAI (State Trait Anxiety Inventory), TAS (Toronto Alexithymia Scale) et NSS (Neurological Soft Signs). L'analyse biologique est basée sur des mesures du cycle du cortisol salivaire (jour 1: 8h00; 11h00; 16h00; 24h00 et jour 2 :8h00), afin d'évaluer la réponse au stress de l'axe hypothalamo-hypophyso-surrenalien. Résultats: un gradient des troubles VEOS > EOS > AOS apparaît. Plus la schizophrénie semble débuter tôt et plus sont retrouvés des antécédents prémorbides autistiques et une réactivité au stress, réponse également exacerbée chez les apparentés. Conclusion: Un lien clinico-biologique apparaît donc entre SDTP et TSA, avec notamment des troubles cliniques déjà présents avant trois ans et des anomalies de la réponse au stress. Les schizophrénies à début très précoce sont-elles ainsi à distinguer dans le grand ensemble des schizophrénies? En tout cas, un diagnostic à mieux connaître, afin de mieux le prendre en charge et de mieux accompagner patients et famille. / Context : Autism spectrum disorders (ASD) , early onset schizophrenia (EOS) or even very early onset schizophrenia (VEOS)... so many terms used these days! Although today, classifications are categorical, work is however increasing to deepen and understand a possible link between ASD and schizophrenia spectrum disorders, and especially a link between ASD and early onset schizophrenia. Objective : To clarify clinical and biological links between ASD and EOS (before age 18) and especially links between ASD and VEOS (before age 13). Méthod: 62 subjects, divided into three groups according to age at onset of schizophrenia : strictly before age 13 (VEOS ), between age 13 and 18 (EOS) and after 18 (Adult Onset Schizophrenia, AOS). For each group, two clinical evaluations are assessed: search early symptoms of autism with the ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) and phenotypic evaluation with MINI (Mini International Neuropsychiatric Interview), BPRS (Brief Psychiatric Rating Scale), PANSS (Positive And Negative Symptoms Scale for schizophrenia), STAI (State Trait Anxiety Inventory), TAS (Toronto Alexithymia Scale) et NSS (Neurological Soft Signs). Biological analysis is based on salivary cortisol measurements, collected during a 24-h period (0800h-day 1, 1100h, 1600h, 2400h, 0800h-day2), in order to evaluate the stress response of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis. Résults: VEOS symptoms > EOS symptoms > AOS symtoms. The earlier the schizophrenia is and the more present premorbid history of autism is and the more abnormal stress response is (abnormal stress response also present in relatives). Conclusion: A clinico-biological link appears between VEOS and ASD, with early symtoms of autism before thirty six months and stress response abnormalities. Are VEOS different from schizophrenia? Anyway, a diagnosis to know better in order to improve patients and families cares.
453

Evaluation et prévention des états de stress et de récupération du sportif : suivi psychophysiologique et processus cognitivo-affectif / Athletes stress and recovery monitoring and prevention : psychophysiological monitoring and cognitive-affective process

Vacher, Philippe 02 December 2016 (has links)
Le suivi et la compréhension des états de stress et de récupération des sportifs est un enjeu majeur, notamment dans le cadre de périodisations complètes de l’entraînement. Un déséquilibre mal maîtrisé entre le stress et la récupération peut induire une fatigue voire un épuisement psychologique et physiologique du sportif. Il en découlera des conséquences néfastes sur le bien-être et la santé de la personne mais également sur la performance individuelle et collective. Ces conséquences sont complexes et impliquent des dimensions environnementales, sociales, psychologiques et physiologiques non-spécifiques. Enfin, ces symptômes sont soumis à des variations intra et interindividuelles importantes rendant le diagnostic d’autant plus complexe à établir. En s’appuyant sur plusieurs suivis de sportifs en pôle « Espoir », ce travail de recherche montre l’évolution de variables psychologiques et physiologiques intervenant dans la réponse au stress chez le sportif. Ces travaux permettent également de mettre en évidence des variables prédictives des états de stress et de récupération. Enfin, nous démontrons que les états de stress et de récupération des sportifs impactent les états émotionnels au niveau intra et interindividuel. / Monitoring stress and recovery states is a key issue, especially in high performance sport. An imbalance between stress and recovery can induce fatigue, psychological and physiological exhaustion. Thus, negative consequences on well-being, health and individual and collective performance can be experienced. These consequences are complex as they stem from non-specific environmental, social, psychological and physiological dimensions. These phenomena are subject to important intra-individual and inter-individual variations, which make a diagnosis hard to establish. Based on a several followings of athletes from high performance structures, this research shows the evolution of psychological and physiological variables intervening as a response to stress. From these studies, some predictive variables also showed up in predicting stress and recovery states. Finally, we made evidence of the impact of athletes’ stress and recovery states on emotional states, on the intra and inter-individual levels.
454

Triterpene Carboxylic Acids as Cortisol Lowering Agents and Synthesis of Hexadeuterated Beta-Ionone

Mogg, Trevor January 2012 (has links)
In part one, betulinic acid (1) was isolated from the American Sycamore (Platanus occidentalis) in 1.6% yield, while ursolic acid (3) was isolated from Fuji and McIntosh apple peels in 1.0% and 0.8% crude yields, respectively. Oleanolic (4) and dehydrocanophyllic (6) acids were previously available, along with several analogs. Additional analogs of 1, 3 and 4 were prepared, including 9 new compounds, for a total of 51 compounds. Compounds were initially screened for cortisol lowering properties in vitro using a fish head kidney cell assay. Platanic acid (43) was selected for in vivo study in rats, along with 1 and a blend of Platanus occidentalis and Souroubea sympetela. No significant cortisol lowering was observed in vivo. In part two, β-ionone-d6 (75) was synthesized in 6.5% yield from ethyl 2-oxo-cyclohexane carboxylate (77). Total deuterium incorporation was 99.85%, with 0.03% d0 analog. 75 was converted to retinoic acid-d6 (93) in 2.2% yield.
455

Avaliação da dor miofascial em portadores de disfunção temporomandibular e a relação com cortisol e variabilidade da freqüência cardíaca após intervenção fisioterapêutica por laser de baixa potência

Ana Paula Fernandes De Angelis Rubira 18 July 2008 (has links)
Disfunção temporomandibular (DTM) afeta mais de 25% da população. Recursos fisioterapêuticos como terapia por laser de baixa potência (LLLT) é utilizada para tratar vários tipos de dor, incluindo dor muscular na ATM. As concentrações de cortisol sanguíneo podem estar alteradas na dor crônica devido ao excesso de estimulação do eixo adrenal-hipotalâmico-pituitário. A combinação das secreções dos eixos hipotálamo-hipófise-adrenal e simpático-adrenal constituiria a resposta neuroendócrina aos estímulos estressantes. As alterações da freqüência cardíaca refletem a interação do sistema nervoso simpático e parassimpático e possibilita o estudo do sistema nervoso autônomo a partir do estudo da variabilidade da freqüência cardíaca (VFC). O estudo objetivou avaliar a dor miofascial em portadores de DTM, sua relação com cortisol sanguíneo e a VFC após intervenção fisioterapêutica por LLLT. Participaram do estudo 15 voluntárias entre 18 e quarenta anos, com DTM miofascial crônica, diagnosticadas pelo RDC/TMD, submetidas ao ECG para avaliar a variabilidade da freqüência cardíaca; à coleta de sangue para quantificar as concentrações do cortisol, ambas antes e após as dez sessões de aplicação da LLLT. A dor e dor à palpação foram registradas na escala analógica visual e na avaliação pelo RDC/TMD, respectivamente. As voluntárias com DTM crônica apresentaram uma diminuição do nível dor e da dor à palpação significante pós-tratamento com LLLT (p < 0,001). Houve um aumento significante dos níveis de cortisol sanguíneo após tratamento (p < 0,05); da amplitude dos movimentos mandibulares na abertura, principalmente abertura de boca sem auxilio e sem dor (p < 0,001); e a variabilidade da freqüência cardíaca no domínio da freqüência apresentou aumento no incremento significativo do VLF e LF no pré-tratamento (p < 0,007 e p < 0,01) e não significante pós-tratamento (p < 0,06 e p < 0,1). Esses resultados sugerem que portadoras de DTM muscular crônica mostram níveis mais baixos de cortisol e um maior incremento de atividade do sistema nervoso simpático sobre o coração que se alteraram inversamente na diminuição do quadro álgico após LLLT. / Temporomandibular disorders (TMD) affects more than 25% of de adult population. Physiotherapy resources as low level laser therapy (LLLT) is use in treatment of many types of pain including pain in TMJ. The serum cortisol level can be altered in cronic pain due the excess hipotalamic-hipofisary-adrenal axis stimulation. Combinations of the hipotalamic-hipofisary-adrenal axis and symphatetic-adrenal secretions would constitute the neuroendocrinology answer to stressfull incentives. The heart rate frequency alterations reflect in simphatetic and parassimphatetic nervous system alterations and it makes possible the autonomic nervous system study starting from the study of the heart rate variability. The aim of this study was evaluate myofascial chronic pain in women with TMD and its relationship with serum cortisol and heart rate variability after low level laser therapy. 15 womens, age 18-fourty years, with myofascial chronic TMD was evaluated from Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (RDC/TMD), submited to eletrocardiography (ECG) to evaluate the heart rate variability, and concentration of serum cortisol collect both before and after ten sessions of LLLT. The pain and palpation pain were registered in the visual analogic scale (VAS) and in RDC/TMD respectively. The women with myo heart rate fascial chronic TMD presented a significant decrease of the pain and palpation pain levels after LLLT (p < 0,001). There was a significant increase in serum cortisol levels after LLLT (p < 0,005), and in the oppening mandibular movements with or without pain and passive oppening mandibular movements (p < 0,001); the heart rate variability in the frequency domain presented significant increase the increment in very low frequency (VLF) and low frequency (LF) before treatment (p < 0,007 and p < 0,001) and no significant after treatment (p < 0,06 and p < 0,1). These results suggest that women with myofascial chronic pain showed low levels of serum cortisol and a large increment in the simphatetic nervous system activity in the heart with altered inversely in the pain decrease after LLLT.
456

Comparison of Cortisol Stress Response in Patients with Panic Disorder, Cannabis-Induced Panic Disorder, and Healthy Controls

Petrowski, Katja, Conrad, Rupert 05 August 2020 (has links)
Background/Aims: Little research effort has so far been dedicated to the analysis of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis of aetiologically differing subgroups of patients with panic disorder (PD). The current study aimed at a deeper understanding of the cortisol stress response in cannabis-induced PD (CIPD) patients. Methods: Matched groups of 7 PD patients (mean age ± SD: 32.95 ± 9.04 years), 7 CIPD patients (31.94 ± 8.40 years), and 7 healthy controls (HC) (31.13 ± 8.57 years) were included in the study. The Trier Social Stress Test (TSST) was used for stress induction. Salivary cortisol samples were collected and panic- and depression-related questionnaires were applied. Results: A stress response to the TSST was found in 28.6% of PD patients, in 51.1% of CIPD patients, and in 100% of HC subjects. Statistical analyses revealed a cortisol hyporesponsiveness in PD and CIPD patients. While cortisol values of PD patients and HC participantsdiffered significantly, CIPD patients’ cortisol courses balanced between those of PD patients and HC subjects. Conclusions: Current findings show a distinctive pattern of the stress-induced cortisol reaction in CIPD patients, which is markedly different from the hormonal response in PD patients as well as HC subjects. Previous findings of cortisol hyporesponsiveness in PD patients compared to HC subjects were confirmed.
457

Rôle des voies de signalisation AMPc/PKA et Wnt/bêta-caténine dans la formation des systèmes de régulation aberrants au sein de la corticosurrénale / Role of cAMP/PKA and Wnt/beta-catenin signaling pathways in the occurrence of aberrant regulatory systems within the adrenal cortex

Le Mestre, Julie 21 September 2018 (has links)
Dans la majorité des cas, l’hypersécrétion de cortisol résulte d’un adénome hypophysaire sécrétant de l’ACTH (maladie de Cushing). Plus rarement, le syndrome de Cushing est la conséquence d’un adénome corticosurrénalien unilatéral ou d’une hyperplasie bilatérale des surrénales (HMBS) sécrétant du cortisol. Ces deux pathologies appartiennent à la catégorie des hypercortisolismes dits ACTH-indépendants en raison des taux plasmatiques effondrés d’adrénocorticotrophine (ACTH). Les mécanismes moléculaires à l’origine de la sécrétion accrue de cortisol par ces lésions sont longtemps restés méconnus. Au cours des dernières années, des avancées considérables ont été réalisées dans la compréhension des mécanismes moléculaires impliqués dans la physiopathologie du syndrome de Cushing. Deux grands types d’anomalies paraissent impliqués dans la pathogénie de l’hypercortisolisme : des mutations germinales et somatiques activant des voies de signalisation intracellulaires et l’expression illégitime de récepteurs membranaires. Dans la surrénale humaine normale, la sérotonine (5-HT), synthétisée et libérée par les mastocytes sous-capsulaires, stimule la sécrétion des corticostéroïdes via son récepteur 5-HT4. Ce dernier est principalement localisé à la surface des cellules de la zone glomérulée mais faiblement exprimé au niveau des cellules de la zone fasciculée, expliquant l’action stimulante prédominante de la 5-HT sur la sécrétion d’aldostérone. Dans la dysplasie micronodulaire pigmentée des surrénales, l’activation de la voie AMPc/PKA par une mutation du gène PRKAR1A est responsable d’une surexpression de la tryptophane hydroxylase (TPH) de type 2, enzyme limitante de la synthèse de 5-HT, et des récepteurs sérotoninergiques 5-HT4, 5-HT6 et 5-HT7 couplés positivement à la voie AMPc/PKA dans les cellules cortisolosécrétrices. Chez l’Homme, la sécrétion de cortisol est physiologiquement stimulée par l’ACTH également via la voie AMPc/PKA. Les patients souffrant de maladie de Cushing, d’un syndrome de Cushing paranéoplasique (paraCS), d’un déficit en 21-hydroxylase ou d’HMBS présentent des taux d’ACTH plasmatique ou intrasurrénalienne élevés. Chez ces patients, nous montrons que la stimulation chronique de la voie AMPc/PKA par l’ACTH provoque une surexpression de la TPH de type 1, du récepteur eutopique 5-HT4 et des récepteurs ectopiques 5-HT6 et 5-HT7 dans les cellules stéroïdogènes. Pour l’un des patients avec paraCS, nous avons pu montrer que les cellules corticosurrénaliennes en culture sécrètent du cortisol en réponse à la 5-HT ou à des agonistes des récepteurs 5-HT4 ou 5-HT7. Par ailleurs, le rôle de la voie Wnt/-caténine dans l’apparition des récepteurs illégitimes reste controversé. Nous avons donc évalué l’expression des récepteurs 5-HT4, 5-HT6, 5-HT7, du LH-R et du GIP-R dans une tumeur corticosurrénalienne avec mutation germinale du gène APC et deux modèles d’activation constitutive de la voie Wnt/-caténine dans le cortex surrénalien, incluant des souris génétiquement modifiées et des cellules corticosurrénaliennes humaines en culture primaire. Nos résultats indiquent que l’activation de la voie Wnt/-caténine favorise une surexpression significative du LH-R dans les 3 modèles étudiés. Globalement, les données issues de notre travail montrent que l’activation de voies de signalisation intracellulaire, comme la voie AMPc/PKA par l’ACTH ou la voie Wnt/-caténine par des mutations génétiques, favorise l’émergence de systèmes de régulation surrénaliens aberrants. Ils indiquent en outre que la 5-HT intrasurrénalienne est impliquée dans l’hypersécrétion de corticostéroïdes associée à différentes pathologies incluant la maladie de Cushing et le syndrome de Cushing paranéoplasique, le bloc en 21-hydroxylase et l’HMBS. Le recours à des inhibiteurs sélectifs de la tryptophane hydroxylase pourrait donc permettre de réduire l’excès de stéroïdes chez les patients atteints de ces affections. / In most cases, cortisol hypersecretion (Cushing’s syndrome; CS) results from ACTH-producing pituitary adenoma (Cushing’s disease). Occasionally, CS is the consequence of a unilateral adrenal adenoma or a bilateral macronodular adrenal hyperplasia (BMAH) producing cortisol. In these conditions, hypercortisolism is referred to as “ACTH-independent” owing to suppressed plasma ACTH levels. The molecular mechanisms underlying the maintenance of cortisol hypersecretion by adrenocortical adenomas and BMAHs in the absence of circulating ACTH has long remained unknown. However, major advances have been made during the past recent years in the comprehension of the pathophysiology of primary adrenal CS. Two main types of molecular defects have been shown to favor cortisol hypersecretion by adrenocortical neoplasms: somatic mutations responsible for activation of intracellular signaling pathways and abnormally expressed (or illegitimate) membrane receptors by tumor cells. In the human adrenal gland, serotonin (5-HT), released by subcapsular mast cells stimulates corticosteroid secretion through activation of its type 4 receptor (5-HT4R). The 5-HT4R is principally expressed in zona glomerulosa cells but weakly expressed in zona fasciculata cells explaining why 5-HT strongly stimulates aldosterone production. Interestingly, in primary pigmented nodular adrenocortical disease (PPNAD) cells, activation of the cAMP/PKA pathway by PRKAR1A mutations triggers upregulation of the 5-HT synthesizing enzyme tryptophan hydroxylase (TPH) type 2 together with the 5-HT4, 5-HT6 and 5-HT7 receptors, positively coupled to cAMP/PKA signaling pathway. 5-HT strongly stimulates cortisol production and inhibition of TPH reduced corticosteroidogenesis in cultured PPNAD cells. In human, cortisol secretion is normally stimulated by ACTH also through activation of the cAMP/PKA signaling pathway. Patients suffering from Cushing’s disease, paraneoplastic Cushing’s syndrome (paraCS), 21-hydroxylase deficiency or BMAH display high plasma or intraadrenal ACTH levels. In these patients, we show that chronic stimulation of cAMP/PKA pathway by ACTH induces TPH type 1 and 5-HT4/6/7 receptors overexpression in steroidogenic cells. In primary cultured adrenocortical cells originating from a patient with paraCS, 5-HT and 5-HT4/7 receptors agonists were able to activate cortisol secretion. On the other hand, the role of Wnt/-catenin signaling pathway in the emergence of illegitimate receptors is still debated. We therefore evaluated 5-HT4, 5-HT6, 5-HT7, LH/hCG and GIP receptors expression in an adrenocortical tumor with APC germline mutation and two experimental models of constitutive activation of β-catenin in adrenocortical cells, namely genetically modified mice and human transfected adrenocortical cells. Our results indicate that Wnt/-catenin pathway activation promotes significant overexpression of LH/hCG receptor in the 3 models investigated. Globally, our data show that activation of intracellular signaling pathways such as the cAMP/PKA pathway by ACTH or Wnt/-catenin by genetic mutations favors the emergence of abnormal regulatory systems in the adrenal cortex. Our results also demonstrate that intraadrenal 5-HT is involved in corticosteroids hypersecretion related to different diseases including Cushing’s disease, paraneoplastic Cushing’s syndrome, 21-hydroxylase deficiency and BMAH. TPH inhibitors may thus represent a new therapeutic approach of corticosteroid excess in patients suffering from these disorders.
458

Mating systems and infant care of cooperatively breeding black-fronted tamarins (Leontocebus nigrifrons)

Slana, Darja 23 April 2021 (has links)
No description available.
459

Plasmaproteinbindung endogener Glucocorticosteroide und deren Einfluss auf Haar- und Speichelkonzentrationen

Krumbholz, Aniko 03 May 2017 (has links)
Glucocorticosteroide (GC) spielen für viele endogene Prozesse im Organismus eine wichtige Rolle. Sie regulieren die Gluconeogenese sowie den Lipid- und Proteinstoffwechsel. Außerdem sind sie für die Stressregulierung über die Hypothalamus-Nebennierenrinden-Achse verantwortlich. Therapeutisch kommen die GCs wegen ihrer entzündungshemmenden Wirkung zum Einsatz und werden u.a. bei Asthma und Gelenkentzündungen angewandt. Diese Eigenschaft macht sie auch interessant für den Gebrauch im Sportbereich. Dort wird ihre Anwendung über die Weltantidopingagentur reguliert. Ihr oraler, intramuskulärer, intravenöser und rektaler Gebrauch ist im Wettkampf verboten. Diese Einschränkung bzgl. des Applikationszeitraumes und des Applikationsweges erschwert die diagnostische Aussagekraft von Routinedopingproben, welche im Urin durchgeführt werden. Ein Grenzwert von 30 ng/ml soll einen legalen Gebrauch von einem Missbrauch abgrenzen. Die endogenen Glucocorticosteroide stellen hierbei jedoch einen Graubereich dar. Endogen wird Cortisol in einem zirkadianen Rhythmus produziert und die Produktion ist stressinduziert. Somit kommt es zu ausgeprägten intra- und interindividuellen Streuungen der endogenen Produktion. Dadurch bedingt ist eine Abgrenzung der endogenen Produktion von einer legalen Anwendung bzw. einem Missbrauch im Rahmen der Dopingrichtlinien im Urin nicht möglich. Speziell für den Nachweis von endogenen Substanzen ist es wichtig, eine Methode zu finden, mit der es möglich ist, die endogene Produktion von einer exogenen Bezugsquelle abzugrenzen. Dabei haben sich zwei Wege als hilfreich herausgestellt. Zum einen, wenn die Differenzierung nicht an Hand von Absolutkonzentrationen sondern durch die Anwendung von Analytverhältnissen durchgeführt wird. Zum anderen, wenn zusätzliche Untersuchungen im Speichel oder Haar durchgeführt werden. Haar- und Speichelproben zählen zu den ergänzenden Matrizes der Routineuntersuchungsmedien Urin und Blut und werden bereits in vielen forensischen und klinischen Laboren für diagnostische Fragestellungen verwendet. Diese Matrizes liefern wichtige Hinweise auf den akuten (Speichel) oder chronischen/ zurückliegenden (Haar) Gebrauch bzw. Missbrauch von Medikamenten und Drogen. Sowohl die Haar- als auch Speichelmatrix sollen den physiologisch aktiven Anteil von Substanzen im Blut widerspiegeln und somit korrektere Rückschlüsse auf deren Wirksamkeit zulassen. Das endogene Glucocorticosteroid Cortisol steht seit der Jahrtausendwende im Blickpunkt vieler Forschungen, welche sich mit dessen Bedeutung für die Stressantwort befassen und Cortisol u.a. im Speichel und Haar nachweisen. Auffällig ist dabei, dass die ersten Arbeiten fast ausschließlich mittels immunchemischen Nachweisverfahren erfolgten. Erst in den letzten fünf Jahren wurde vermehrt LC-MS/MS-Verfahren angewandt. Vorteil dieser ist, dass der Nachweis von Substanzen selektiv erfolgt und Kreuzreaktionen nicht stattfinden. Weiterhin ist es vorteilhaft, dass die Konzentrationen von mehreren Analyten mit einer Messung bestimmt werden können. So ist es zum Beispiel möglich Cortisol und andere Steroide, z.B. dem Cortison parallel nachzuweisen. Cortison spielt für die physiologische Wirkung der Glucocorticosteroide im Körper keine Rolle, da es selbst nicht biologisch aktiv ist. Deshalb wurde es in bisherigen Forschungen für diagnostische Aussagen nicht berücksichtigt. Mit Verwendung der LC-MS/MS-Technologie werden jedoch beide endogenen GCs zunehmend nebeneinander bestimmt. Bei der Betrachtung von unterschiedlichen Untersuchungsmedien ist auffällig, dass sich die Konzentrationsverhältnisse Cortisol zu Cortison unterscheiden. Entgegengesetzte Verhält-nisse werden ersichtlich, wenn die GC-Konzentrationen im Blut mit denen im Speichel bzw. Haar verglichen werden. Bisher wurden diese Beobachtungen mit der lokalen Wirksamkeit von Enzymen, welche die Corticosteroide ineinander umwandeln, erklärt. Im Rahmen der vorliegenden Dissertation wurde folgender Fragestellung für die Nachweisbarkeit der Glucocorticosteroide nachgegangen: „Wie hoch ist der Anteil der Plasmaproteinbindung der GCs im Blut und welche Rückschlüsse lassen sich daraus auf die Konzentrationsverschiebung innerhalb der einzelnen Matrizes ziehen?“ Basierend auf die einzelnen Teilprojekte wurden sowohl Plasmaproben als auch Speichel- und Haarproben hinsichtlich ihrer GC-Konzentrationen analysiert. Die Untersuchung von Kontrollproben ermöglichte es, Referenzwerte unter Normalbedingungen zu erheben. Die Ergebnisse aus den Projekten ergaben, dass die beiden endogen GCs Cortisol und Cortison in unterschiedlichen Konzentrationsverhältnissen in den Analysenmedien vorkommen: Plasma: Gesamtkonzentration F:E ca. 3:1 freie Konzentrationen F:E ca. 1:1 Speichel: F:E ca. 1:5 Haar: F:E ca. 1:3 Die Bestimmung der Plasmaproteinbindung (PPB) beider endogener GCs hat gezeigt, dass Cortisol mit ca. 96 % stärker an die Transportproteine CBG und Albumin bindet als Cortison mit ca. 85 %. Dies führt dazu, dass sich die freien, nicht-proteingebundenen Konzentrationen angleichen und es zu einer Verhältnisverschiebung von Cortisol zu Cortison von 3:1 auf 1:1 kommt. Somit stehen vergleichbare Konzentrationen für die Inkorporation ins Haar bzw. die Diffusion in den Speichel zur Verfügung. Es konnte gezeigt werden, dass die freien Plasmakonzentrationen beider GC stark mit den Speichelkonzentrationen korrelieren. Cortisol aber unterproportional und Cortison überproportional vom Plasma in den Speichel übergeht. Dies kann mit zwei weiteren Mechanismen, welche während der Diffusion eine Rolle spielen, der unterschiedlichen Lipophilie und der Inaktivierung durch lokale Enzym-reaktionen, erklärt werden. Weiterhin wurde gezeigt, dass sich die Tagesrhythmik der GC-Produktion im Speichel abbilden lässt und eine starke Korrelation zwischen Cortison und Cortisol vorliegt. Mit Hilfe einer Grenzfunktion können endogene Referenzkonzentrationen definiert und Messdaten eingeordnet werden. Unter anderem wurde gezeigt, dass eine Hormonersatztherapie mit Hydrocortison zu einer Verschiebung der Metabolisierung und der PPB führt und somit ein Gebrauch/Missbrauch von GCs durch abweichende Konzentrationsverhältnisse nachweisbar ist. Speicheluntersuchungen während einer chronischen Stresssituation (Schwangerschaft) zeigen, dass die GC-Produktion stetig ansteigt und sich besonders die morgendlichen Werte unterscheiden. Um die tageszeitlichen und stressbedingten Schwankungen der GC-Produktion auszublenden und eine längere Zeitspanne zu betrachten, wurden zusätzlich Haarproben analysiert. In diesen wurde ein kontinuierlicher Anstieg der GCs in den proximalen Haarsegmenten nachgewiesen, was auf eine kontinuierlich erhöhte Inkorporation während der chronischen Stresssituation schließen lässt. Außerdem wurde gezeigt, dass die Haarkonzentrationen dem Auswascheffekt unterliegen und die nachweisbaren Konzentrationen geringer werden, je älter das Haar wird. Schlussfolgernd kann gesagt werden, dass beide Mechanismen (Einlagerung und Auswaschung) konkurrieren und deshalb Referenzdaten nur für das proximale Segment erhoben werden können. Für weitere Segmente sind die Auswirkungen der individuellen Einflüsse nicht mehr allgemeingültig kalkulierbar und nur noch intraindividuelle Vergleiche nach mehrmaliger Beprobung aussagekräftig. Sind die Effekte der verstärkten Inkorporation größer als die Auswaschung, lassen sich diese auch Monate später erkennen. Zusammenfassend kann gesagt werden, dass die Plasmaproteinbindung der GCs zur Verhältnisverschiebung der Konzentrationen im Blut, Speichel und Haar beiträgt. Etwa 50 % des beobachteten Effekts kann der PPB zugeordnet werden. Weitere Quellen sind die unterschiedliche Lipophilie der GCs und die enzymatische Umwandlung, welche im Rahmen der vorliegenden Arbeit jedoch nicht „quantitativ“ betrachtet wurden. Die enzymatische Inaktivierung wurde bis dato als Hauptverantwortliche für die Konzentrationsverschiebung diskutiert. Mit der aktuellen Arbeit wurde dies widerlegt, und die Plasmaproteinbindung als Hauptquelle identifiziert.
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Auswirkungen akuten psychosozialen Stresses auf Feedback‐basiertes Lernen

Petzold, Antje 08 October 2010 (has links)
Die Dissertation beschäftigt sich mit der Frage, ob und wie Feedback-basiertes Lernen durch Stress moduliert wird. Der Zusammenhang zwischen Stress und Kognition sowie die zugrunde liegenden biologischen Mechanismen sind Gegenstand der kognitiven Stressforschung. Während der Einfluss von Stress und Stresshormonen auf andere Lernformen bereits gut etabliert ist, gibt es bisher kaum Studien, die Feedback-basiertes Lernen unter Stress bei Menschen betrachtet haben. In der vorliegenden Arbeit werden daher die Auswirkungen akuten Stresses auf diese Lernform untersucht. Es werden gezielt Auswirkungen auf die generelle Akquisition einer Lernaufgabe mittels Feedback, auf die Nutzung sowohl positiven als auch negativen Feedbacks beim Lernen sowie auf die Fähigkeit der flexiblen Anpassung an sich änderndes Feedback betrachtet. Dafür werden in den experimentellen Untersuchungen der Arbeit Feedback-basierte Aufgaben mit einer vorangestellten Induktion akuten psychosozialen Stresses kombiniert. Die Ergebnisse der vorliegenden Arbeit deuten darauf hin, dass akuter psychosozialer Stress das generelle Erlernen Feedback-basierter Aufgaben nicht beeinflusst, jedoch die Nutzung positiven und negativen Feedbacks beim Lernen verändert. Im Speziellen wird negatives Feedback nach einer Stressinduktion weniger genutzt, während über eine möglicherweise stärkere Nutzung positiven Feedbacks aufgrund der vorliegenden Ergebnisse keine fundierte Aussage getroffen werden kann. Zudem finden sich in der vorliegenden Arbeit Hinweise auf einen positiven Zusammenhang zwischen Cortisolwerten und der Flexibilität in Feedback-basierten Lernaufgaben. Als Erklärungsansätze werden veränderte Aufmerksamkeitsprozesse nach einer Stressinduktion sowie andere psychologische Faktoren wie eine kognitive Nachbeschäftigung mit dem Stresstest und eine geringere Involviertheit in die kognitiven Aufgaben diskutiert. Die berichteten Korrelationen zwischen Cortisolwerten und kognitiven Parametern werden dahingehend interpretiert, dass Cortisol ein vermittelnder Faktor des Stresseffekts auf die Nutzung und neuronale Verarbeitung negativen Feedbacks sein könnte. Zur Integration der Ergebnisse aller Studien wird eine Modulation der dopaminergen Signalübertragung durch Stress und erhöhte Cortisolspiegel und damit verbundene Auswirkung auf Feedback-basiertes Lernen vorgeschlagen. Die vorliegende Arbeit gibt zum ersten Mal Hinweise auf eine veränderte Nutzung und Verarbeitung von Feedback nach psychosozialem Stress und bestätigt frühere Befunde eines Zusammenhangs zwischen Cortisol und der Flexibilität beim Lernen.

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