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Vad som påverkar hälsorelaterad livskvalitet för personer i palliativt skede : En kvantitativ litteraturöversiktAndersson, Katarina, Söderman, Cecilia, Öberg Holgersson, Kajsa January 2020 (has links)
Bakgrund: Syftet med palliativ omvårdnad är att främja hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL) för personer som vårdas och att ge stöd till anhöriga. För att kunna erbjuda god palliativ omvårdnad i öppenvård, slutenvård eller hemsjukvård krävs att sjuksköterskan har en förståelse för hur personer i palliativt skede skattar sin HRQoL. Syfte: Syftet var att beskriva faktorer som påverkar HRQoL för personer i palliativt skede. Metod: Litteraturöversikt av 14 vetenskapliga artiklar med kvantitativ design. Sökningen har skett i databaserna CINAHL och Pub Med. Analys har skett med hjälp av Fribergs trestegsanalys. Resultat: Resultatet visar att flera faktorer samverkar i personers självskattning av HRQoL. Faktorerna sammanfattas i tre beskrivningskategorier; symtombörda (social och emotionell påverkan, sista tiden i livet), vårdens påverkan (tidigt insättande av palliativ vård) och behandling (positiv, negativ) på HRQoL. Slutsats: För att sjuksköterskan ska kunna stödja personer som vårdas i palliativt skede, och de anhöriga, att kunna uppleva god HRQoL behöver sjuksköterskan kunskap om vilka faktorer som påverkar HRQoL för den de vårdar. Examensarbetet kan ge sjuksköterskan fördjupad förståelse för faktorer som påverkar HRQoL för personer som vårdas i palliativt skede och därmed möjliggöra förbättrat personcentrerat omhändertagande 0ch främja upplevd HRQOL. Nyckelord: Hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL), kvantitativ, palliativ vård och vuxna. / Factors that affect health-related quality of life for people in palliative phase – a literature review Background: The purpose of palliative care is to promote health-related quality of life (HRQoL) of the person as well as providing support for relatives. In order to provide good palliative care in day care centers, inpatient units or home care it is vital that the nurse understands how people in the palliative phase values and self-reports their HRQoL. Aim: The purpose was to describe factors that affect HRQoL for people in palliative phase. Method: Literature review of 14 scientific articles with quantitative design. The search has been conducted in the databases CINAHL and Pub Med. The analysis was implemented using Friberg’s three-step analysis model. Result: The results show that several factors interact in people’s self-assessment of HRQoL. The factors are summarized in three descriptive categories; the impact on HRQoL from symptom burden (symptoms; social and emotional impact; end of life), care (access to; early access) and treatment (positive impact; negative impact) respectively. Conclusion: In order for the nurse to be able to promote the experience of good quality of life for people in palliative phase, and their relatives, knowledge is vital about which factors affect the quality of life for the person they care for. The degree project can provide the nurse with an immersed understanding of theese factors and thus enable improved person-centered care and promote the perceived HRQoL. Keywords: Health-related quality of life (HRQoL), quantitative, palliative care and adults.
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Hälsorelaterad livskvalitet vid hypertoni : En allmän litteraturöversiktHelena, Karlsson, Reutervik, Camilla January 2020 (has links)
Bakgrund: Hypertoni är en global folksjukdom och den största orsaken till kardiovaskulära sjukdomar och dödlighet. Sjukdomen benämns “the silent killer” eftersom den ofta inte medför några symtom, vilket i sin tur kan innebära att individerna inte upplever sig som sjuka och därför avstår medicinering. Studier visar att många individer med hypertoni lever med nedsatt hälsa och stort lidande. Vid skattning av livskvalitet inom hälso- och sjukvården används begreppet hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL) som i denna allmänna litteraturöversikt har valts som teoretisk referensram. Syfte: Att undersöka hälsorelaterad livskvalitet hos individer med hypertoni samt vilka faktorer som påverkar deras hälsorelaterade livskvalitet. Metod: En allmän litteraturöversikt med 19 kvantitativa studier. Huvudresultat: Individer med hypertoni hade sämre HRQoL än individer utan hypertoni. Därtill framkom att medvetenhet om sin hypertonidiagnos även bidrog till sämre HRQoL. Kvinnor hade sämre HRQoL än män. Hög ålder var en faktor som påverkar HRQoL till det sämre, liksom samsjuklighet och okontrollerat högt blodtryck. Anställning, högre inkomst och högre utbildningsnivå bidrog till bättre HRQoL. Levnadsvanor som gav positiva effekter på HRQoL var en viss alkoholkonsumtion och fysisk aktivitet. Faktorer som undersöktes och visade sig påverka HRQoL positivt var individens förmåga att hantera sin sjukdom, individens psykologiska motståndskraft, hälsolitteracitet, vårdkontinuitet, att få regelbunden medicinsk undersökning samt följsamhet till farmakologisk behandling. Slutsats: Den allmänna litteraturöversiktens resultat kan vara värdefullt för all hälso- och sjukvårdspersonal, liksom i arbetet som distriktssköterska, för att kunna stötta individer med hypertoni till en bättre hälsorelaterad livskvalitet och anpassa vården utifrån individernas enskilda förutsättningar. / Background: Hypertension is a global public disease and the leading cause of cardiovascular disease and mortality. The disease is often called the “silent killer” because it often does not cause any symptoms, which can mean that individuals do not feel sick and therefore refrain from medication. Studies show that many individuals with hypertension live with impaired health and great suffering. When estimating quality of life in health care, the term health-related quality of life (HRQoL) is used, which in this general literature review has been chosen as theoretical framework. Aim: To investigate health-related quality of life in individuals with hypertension and the factors that affect their health-related quality of life. Method: A general literature review with 19 quantitative studies. Main results: Individuals with hypertension had poorer HRQoL than individuals without hypertension, in addition, a study showed that awareness of their hypertension diagnosis also contributed to poorer HRQoL. Women had lower HRQoL than men. Old age impaired HRQoL as well as comorbidity and uncontrolled high blood pressure. Employment, higher income and a higher level of education contributed to better HRQoL. Living habits which had positive effects on HRQoL were a certain alcohol consumption and physical activity. Factors examined that were found to have a positive effect on HRQoL where the individual´s’ ability to manage their illness, psychological resilience, health literacy, continuity of care, regular medical examination and adherence to pharmacological treatment. Conclusion: The results of the general literature review can be valuable for all health care and medical staff, as well as in the work as a district nurse, to be able to support individuals with hypertension to a better health-related quality of life and adapt care based on the individuals' conditions.
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Subjektive Gesundheitseinschätzung gesunder Frauen nach der Geburt eines Kindes / Self-rated health (SRH) and health-related quality of life (HRQoL) in women after childbirthSchäfers, Rainhild 27 September 2011 (has links)
In Deutschland ist eine zunehmende Kinderlosigkeit zu beklagen (Statistisches Bundesamt 2009). Die Ursachen hierfür werden primär vor dem Hintergrund der Unvereinbarkeit von Berufstätigkeit und Mutterschaft diskutiert (Schrupp 2008). Aus lerntheoretischer Perspektive wären subjektiv empfundene gesundheitliche Ein-schränkungen von Frauen nach der Geburt eines Kindes als weitere Ursache denkbar. Über die subjektiven Gesundheitseinschätzungen von Frauen im geburtshilflichen Kontext ist jedoch nur wenig bekannt. Vereinzelt finden sich Hinweise, dass Frauen ihre subjektive Gesundheit (SGH) nach der Geburt ihres Kindes trotz bestehender Morbidität sehr positiv bewerten (Bauer 2011, Schytt et al. 2005, Borrmann 2005). Ziel der Studie ist es die subjektive Morbidität, die SGH sowie die gesundheitsbezogenen Lebensqualität (GHLQ) gesunder Frauen acht Wochen und sechs Monate nach der Geburt eines Kindes zu erfassen und die Faktoren zu ermitteln, die sich beeinflussend auf SGH und GHLQ auswirken.
Methode: Retrospektive, longitudinale Kohortenstudie. Basis der Sekundäranalyse bilden Daten von 1029 Erst- und Mehrgebärenden, die im Rahmen einer multizentrisch angelegten, prospektiven Interventionsstudie zum Versorgungskonzept Hebammenkreißsaal an der Hochschule Osnabrück unter Förderung des Bundesministeri-ums für Bildung und Forschung (FKZ 01 GT 0616) zum Zeitpunkt der Geburt (t0) sowie acht Wochen (t1) und sechs Monate (t2) nach der Geburt erhoben wurden. Zur Ermittlung der SGH wurde der SF-1 angewendet. Die Operationalisierung der GHLQ erfolgte über die standardisierte körperliche und die standardisierte psychische Summenskala des SF-36.
Ergebnisse: Gut die Hälfte der Studienteilnehmerinnen bewertete ihre SGH zu t1 und t2 besser als gut, wobei Erstgebärende gegenüber Mehrgebärenden signifikant häufiger diese positive Einschätzung vornahmen (p<.007). Neben einer Reihe von Faktoren, die in keinem unmittelbaren Zusammenhang mit der Geburt stehen, zeigten sich geburtsspezifische Aspekte als signifikante Einflussgrößen. In der Gruppe der Erstgebärenden er-höhte sich bei Vorliegen geburtsverletzungsbedingter Beschwerden die Chance auf eine beeinträchtigte SGH zu t1 signifikant (OR 1.68, [95% KI 1.04-2.71]; p=.035). In der Gruppe der Mehrgebärenden erwies sich ein nega-tives Geburtserleben zu t2 als signifikante Einflussgröße für eine beeinträchtigte SGH (OR 7.66, [95% KI 2.17-26.99]; p=.002). Hinsichtlich der GHLQ konnten ebenfalls geburtsspezifische Aspekte als Einflussgrößen ermit-telt werden. Zu t1 erhöhten in der Gruppe der Erstgebärenden geburtsverletzungsbedingte Beschwerden die Chance auf eine verminderte GHLQ um fast das Dreifache (OR 2.83, [95% KI 1.63-4.93]; p<.001). Ein negati-ves Geburtserleben verdoppelte die Chance auf eine verminderte GHLQ in dieser Gruppe (OR 2.09, [95% KI 1.19-3.65]; p=.010). In der Gruppe der Mehrgebärenden zeigte sich das negative Geburtserleben ebenfalls als signifikante Einflussgröße (OR 3.93, [95% KI 1.14-13.53]; p=.030). Dies allerdings erst zu t2. Insgesamt konn-ten in einzelnen Subskalen des SF-36 signifikante Abweichungen zwischen der landes-, alters- und geschlechts-spezifischen Normstichprobe und dem Studiensample festgestellt werden.
Schlussfolgerung: Geburtsverletzungsbedingte Beschwerden und ein negatives Geburtserleben beeinflussen die SGH und GHLQ nachhaltig. Mit dem Anspruch einer qualitativ hochwertigen geburtshilflichen Versorgung gilt es die subjektiven Gesundheitseinschätzungen von Frauen nach der Geburt eines Kindes standardisiert zu evalu-ieren. Um Ceiling-effekte zu vermeiden müssen die in anderen Bereichen bisher üblichen Erhebungsverfahren für den geburtshilflichen Kontext modifiziert werden
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Hälsorelaterad livskvalitet hos patienter som genomgått onkologisk rehabilitering : - En prospektiv studie / Health-related quality of life of patients in oncological rehabilitation : – a prospective studyCarstorp, Josephine, Engström, Moa January 2012 (has links)
Bakgrund: Cancer är en sjukdom som omfattar tumörsjukdomar med onaturlig och okontrollerad cellväxt. Sjukdomen drabbar tiotusentals personer i Sverige varje år. Hälsorelaterad livskvalitet är ett begrepp som använts för att beskriva individers uppfattning av sitt välmående i relation till sin hälsa. Livskvaliteten kan användas som ett verktyg för att förstå patientgruppen och de förändringar de genomgår i samband med sjukdomsprogression och behandling. Onkologisk rehabilitering erbjuds vissa patientgrupper. Syftet med rehabiliteringen är främst att genom patientundervisning och träning återge patienten kontroll över sitt liv. Syfte: Att undersöka hälsorelaterad livskvalitet över tid hos patienter som genomgått onkologisk rehabilitering. Metod: Studien har en prospektiv design. Samtliga patienter som remitterades till en onkologisk rehabiliteringsverksamhet i Sverige under ett år tillfrågades. För att utvärdera livskvaliteten användes enkäten EORTC QLQ-C30. Enkäten lämnades ut till patienterna vid baseline, efter tre och sex månader. Deskriptiv statistik. Resultat: Studiens resultat visar att livskvaliteten var låg och oförändrad vid de tre mätningarna. Deltagarnas uppvisar goda funktioner i samtliga mätningar, högst vid tre månader. Symtomen minskar överlag vid varje mätning. Kraftigast minskar sömnsvårigheterna. Slutsats: Sammanfattningsvis visar studien att livskvaliteten var opåverkad de sex första månaderna efter rehabiliteringen. Dock förbättrades deltagarnas sömn, vilket kan ses som en positiv effekt av rehabiliteringen. Viss skillnad mellan kön, cancerdiagnoser samt svenskfödda och utlandsfödda finns; men dessa kan även bero på skillnader inom normalpopulationen. Funktionsskalornas maxvärde efter tre månader kan visa på behov av uppföljande rehabilitering. Klinisk betydelse: Studiens resultat ska användas i ett kvalitetsgranskningsarbete. / Background: Cancer is a diagnosis which encompasses diseases with abnormal and uncontrolled cellular growth. Tens of thousands of people are affected by cancer every year in Sweden. Health-related quality of life (HRQoL) is a concept used to describe people’s perception of well-being in relation to their health. HRQoL can also be used as a tool to understand the patients and the changes they go through during progression of disease and treatment. Oncological rehabilitation is offered to some patient groups. The goal with the rehabilitation is to give the patients control back over their lives through education and training. Aim: To study the oncological rehabilitations effect on HRQoL over time. Method: All patients remitted to a certain rehabilitation facility in Sweden during one year were asked to participate. To evaluate the HRQoL the EORTC QLQ-C30 questionnaire was used. The questionnaire was sent out to the respondents at baseline and after three and six months. Descriptive statistics. Result: The results of the study showed that quality of life was low and unaffected at the three measurements. The functions reached their highest value after three months. The symptoms overall decreased at each measurement. The most positive change was seen with insomnia. Conclusion: In conclusion, the quality of life was unaffected during the first six months after the rehabilitation. The improvement of the participants’ insomnia might be a positive outcome of the rehabilitation. The results points to some differences between gender, cancerdiagnose and people born in Sweden or abroad; but these might as well depend on differences in the population. The functions higher value after three months might show a need for follow-up rehabilitation. Clinical implication: The result of the study is to be used in a quality audit.
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Assessing Asthma-Specific Health-Related Quality of Life in Children With an Ecological Systems ApproachClark, Jamyia 01 January 2018 (has links)
Despite initiatives and management efforts to minimize exacerbation and adverse outcomes, asthma remains a leading cause of childhood chronic disease in the United States. Environmental, personal, and social factors have been associated with an increase of asthma morbidity. However, little is known about how they cumulatively affect children's quality of life. This study applied a multifactorial conceptual model grounded by the ecological systems theory framework to ascertain which environmental, personal, and social factors were cumulatively associated with adverse health-related quality of life (HRQoL) in children with asthma ages 5-17 years. A national, cross-sectional survey, the Behavioral Risk Factor Surveillance System Asthma Call-back Survey, of 2,968 (unweighted) participants were used to identify the association between the factors and HRQoL outcomes, symptom-free days, missed school, and activity limitations. Multiple linear regression and cumulative regression models for complex survey data were used to assess the associations. Factors associated with the HRQoL outcomes included cost barriers to asthma medications and primary care physicians, insurance status, having an insurance gap, the type of health insurance, the presence of mold in the school, the guardian's diminished mental health, and environmental tobacco smoke. Understanding which factors influence asthma HRQoL may foster positive social change by enlightening and empowering the child, caregivers, health care professionals, and other stakeholders to become active participants in the asthma management process. Therefore, quality of life is optimized by all participants taking an active role in the asthma management process through conversations and developing synergistic strategies.
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Prädiktoren von Lebensqualität, Depressivität und Angst bei Schlaganfallpatienten innerhalb der ersten zwei Wochen nach dem EreignisSchreiber, Stefan 08 February 2022 (has links)
Der Schlaganfall ist die dritthäufigste Todesursache in Deutschland und die häufigste Ursache für eine lebenslange Behinderung im Erwachsenenalter. Ein erheblicher Anteil der Patienten leidet danach unter einer Verschlechterung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität sowie unter affektiven Symptomen wie Depressivität und Angst.
Die Intention der vorliegenden Arbeit bestand darin, jene Eigenschaften von Schlaganfallpatienten zu ermitteln, die mit einer häufigeren Belastung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität und Symptomen von Depressivität und Angst einhergehen. Ziel ist eine möglichst frühzeitige Identifikation besonders gefährdeter Patientengruppen um wirksamer als in späteren Krankheitsphasen intervenieren zu können. Damit kann eine dauerhafte Senkung der Krankheitslast erreicht werden.
Für die vorliegende Studie wurden 300 Patienten mit klinisch oder bildmorphologisch gesichertem Schlaganfall mittels vier sehr etablierter, unterschiedlich umfangreicher psychometrischer Tests zur Messung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (SF-36 und EQ-5D) und von Depressivität und Angst (HADS und PHQ-4) befragt. Die Patienten wurden klinisch und paraklinisch untersucht und es wurden soziodemografische Daten erhoben. Die Datenerhebung fand am Universitätsklinikum Leipzig zwischen Januar 2012 und Dezember 2014 statt. Die Auswertung erfolgte deskriptiv, mittels t-Test, einfaktorieller Varianzanalyse (ANOVA), als Korrelationsanalyse und als lineare Regressionsanalyse.
Die Ergebnisse zeigten, dass die Patienten sich im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung am stärksten bei alltäglichen körperlichen Aktivitäten eingeschränkt fühlten. Folgende Aspekte konnten als Prädiktoren einer herabgesetzten gesundheitsbezogenen Lebensqualität und höheren Prävalenz von Depressivität identifiziert werden: Schlaganfallschwere (mRS-Wert), ausgeprägteres neurologisches Defizit (NIHSS-Wert) und stärkere Einschränkungen der Fähigkeiten zu Aktivitäten des täglichen Lebens (Barthel-Index). Je langsamer die Patienten im 10-Meter-Gehtest liefen, desto häufiger fühlten sie sich in ihrer gesundheitsbezogenen Lebensqualität eingeschränkt und desto häufiger litten sie unter Symptomen von Depressivität. Dieser einfach, schnell und kostengünstig durchzuführende Test zeigte starke und konsistente Korrelationen in Bezug auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität und Depressivität. Die Ergebnisse der Regressionsanalyse zeigten weiterhin ein signifikant besseres Therapieergebnis von Diabetikern im Vergleich zu Nicht-Diabetikern vor allem in Bezug auf eine Belastung durch Depressivität oder Angst. Dies ist möglicherweise durch bessere Coping-Strategien von Patienten mit Diabetes mellitus zu erklären. Ältere Patienten und Frauen fühlten sich häufiger körperlich eingeschränkt. Jüngere Patienten und Männer fühlten sich häufiger sozial und psychisch eingeschränkt. Die Schlaganfallschwere und die Einschränkungen der Fähigkeiten zu Aktivitäten des täglichen Lebens korrelierten stark mit den körperlichen Skalen der gesundheitsbezogenen Lebensqualität. Das neurologische Defizit war mit den meisten Subskalen der gesundheitsbezogenen Lebensqualität korreliert und mit jeder erhobenen Skala zu Angst und Depressivität.
Der Früherkennung von belasteten Patienten kommt eine große Bedeutung zu, da die Behandlung von Depressivität innerhalb des ersten Monats nach Schlaganfall wirksamer ist als eine später einsetzende Therapie in Bezug auf die Fähigkeiten zu Aktivitäten des täglichen Lebens und die Erholung von körperlichen Einschränkungen. Weitere Studien sollten die Auswirkungen einer früh ansetzenden antidepressiven Therapie nach Schlaganfall untersuchen.
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Impact of pre-transplant dialysis modality on the outcome and health-related quality of life of patients after simultaneous pancreas-kidney transplantationScheuermann, Uwe, Rademacher, Sebastian, Jahn, Nora, Sucher, Elisabeth, Seehofer, Daniel, Sucher, Robert, Hau, Hans-Michael 08 February 2022 (has links)
Background: Simultaneous pancreas-kidney transplantation (SPKT) profoundly improves the health-related quality of life (HRQoL) of recipients. However, the influence of the pre-transplant dialysis modality on the success of the SPKT and post-transplant HRQoL remains unknown.
Methods: We analyzed the surgical outcome, long-term survival, as well as HRQoL of 83 SPKTs that were performed in our hospital between 2000 and 2016. Prior to transplant, 64 patients received hemodialysis (HD) and nineteen patients received peritoneal dialysis (PD). Physical and mental quality of life results from eight basic scales and the physical and mental component summaries (PCS and MCS) were measured using the Short Form 36 (SF-36) survey.
Results: Peri- and postoperative complications, as well as patient and graft survival were similar between the two groups. Both groups showed an improvement of HRQoL in all SF-36 domains after transplantation. Compared with patients who received HD before transplantation, PD patients showed significantly better results in four of the eight SF-36 domains: physical functioning (mean difference HD - PD: - 12.4 ± 4.9, P = < 0.01), bodily pain (- 14.2 ± 6.3, P < 0.01), general health (- 6.3 ± 2.8, P = 0.04), vitality (- 6.8 ± 2.6, P = 0.04), and PCS (- 5.2 ± 1.5, P < 0.01) after SPKT. In the overall study population, graft loss was associated with significant worsening of the HRQoL in all physical components (each P < 0.01).
Conclusions: The results of this analysis show that pre-transplant dialysis modality has no influence on the outcome and survival rate after SPKT. Regarding HRQoL, patients receiving PD prior to SPKT seem to have a slight advantage compared with patients with HD before transplantation.
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Oral-Health-Related Quality of Life in Adult Patients with Rheumatic Diseases—A Systematic ReviewSchmalz, Gerhard, Patschan, Susann, Patschan, Daniel, Ziebolz, Dirk 20 April 2023 (has links)
Objectives: The aim of this systematic review was to assess the oral-health-related quality of life (OHRQoL) of adult patients with rheumatic diseases. Material and Methods: A systematic literature search was performed, including clinical studies on adults (aged at least 18 years) with a verified diagnosis of rheumatic disease. Results: 26 out of 41 clinical studies including rheumatoid arthritis (RA, seven studies), systemic sclerosis (SSc, five), Sjögren syndrome (SS, eight), Behcet disease (BD, four), systemic lupus erythematosus (SLE, one) and ankylosing spondylitis (AS, one) were found. In 15 studies, a healthy control group was recruited. The short form of the Oral Health Impact Profile (OHIP 14) was most frequently applied. The majority of studies (14/15) reported worse OHRQoL in patients with rheumatic disease compared to healthy individuals. In particular, patients with SS (salivary flow and composition) or BD (oral ulcers) showed a relation between OHRQoL and disease-specific oral manifestations. Most studies investigating subscales of OHRQoL (5/6) found the subscale physical disability to be predominantly affected in patients with rheumatic diseases. About half of the studies reported impaired psychosocial aspects. Conclusion: Patients with rheumatic diseases exhibit reduced OHRQoL, especially in diseases with oral manifestations like SS and BD. Physical affections due to oral diseases and psychosocial impairments caused by disease-related parameters must be recognized within patient-centered dental care.
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Treatment of Severe Caries and Molar Incisor Hypomineralization and Its Influence on Oral Health-Related Quality of Life in Children: A Comparative StudyAltner, Sarra, Ebel, Markus, Ritschl, Valentin, Stamm, Tanja, Hirsch, Christian, Bekes, Katrin 13 June 2023 (has links)
Background: Treatment of oral diseases can have a long-lasting impact on a child’s life well
beyond its childhood years. The purpose of this study was to compare the impact of treatment on the
oral-health-related quality of life (OHRQoL) of children with severe caries and severe molar incisor
hypomineralization (MIH). Methods: A total of 210 children (mean age 9 years; 49% female) with
severe caries (inner third of dentin) and severe MIH (post-eruptive breakdown, crown destruction)
were included in the study. Both groups were matched according to age, gender, and social status.
The German version of the Child Perception Questionnaire for 8–10-year-olds (CPQ-G8–10) was
used before and after treatment to analyze the impact on OHRQoL. Results: Patients with severe
MIH showed a significantly higher total CPQ score (17.8 (±10.6)) before treatment compared to the
caries group (13.8 (±14.3)). The mean CPQ score in all subdomains decreased significantly after
therapy in the MIH group. Children with severe carious lesions had similar results except in the
domain “functional limitations”, as treatment led to only minor changes (2.9 (±3.6) to 2.2 (±2.6)).
Conclusions: Despite a narrower treatment spectrum, patients with severe MIH experienced a greater
overall improvement in OHRQoL compared to the caries group.
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Oral Health-Related Quality of Life in Patients after Stroke: A Systematic ReviewSchmalz, Gerhard, Li, Simin, Ziebolz, Dirk 13 June 2023 (has links)
Objectives: Aim of this systematic review was to assess oral health-related quality of life
(OHRQoL) of patients after stroke. Methods: The systematic literature search was performed on
December 2021 based on PubMed, Medline, Web of Science, and Scopus, with the search terms: “oral
health-related quality of life” AND stroke OR apoplexy OR ischemic stroke OR apoplectic insult.
Articles exclusively examining patients after stroke and reporting a well-documented and valid
OHRQoL measurement were included. Results: Out of 68 findings, 8 studies were included. The
number of patients ranged between 31 and 549 individuals, mean age between 55.7 and 73.9 years,
and 49–72% of individuals were male. Two studies included a healthy control group. Oral health
parameters were rarely reported across studies. Five studies reported on the Oral Health Impact
Profile (OHIP) 14 for OHRQoL, showing means between 2.87 and 33.0 in sum score. Three studies
applied Geriatric Oral Assessment Index (GOHAI), with sum scores between 45.6 and 55.0. Only one
study found worse OHRQoL in stroke patients compared to healthy controls. Two studies reported
on an association between OHRQoL and general quality of life. Three studies found OHRQoL to be
associated with different oral health parameters. Only one study found OHRQoL to be associated
with stroke-related parameters. Conclusions: Patients after stroke show a reduced OHRQoL. Medical
staff and caregivers should support oral hygiene and dental visits, to foster patients’ oral health
and OHRQoL.
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